زنان-690x259
ولنتاین در کابل

نقض فاحش حقوق بشر

روسیه قانون خشونت خانگی زنان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد

عفو بین‌الملل ۸ فوریه ۲۰۱۷ پس از این که رئیس جمهور پوتین قانون جرم زدایی از بعضی شکل های خشونت خانگی را امضا کرد، معاون کمپین های روسیه و اورآسیا در این سازمان گفت: دولت روسیه مدعی است این تغییر از ارزش های خانواده دفاع می‌کند، اما در واقعیت حقوق زنان را لگدمال می‌کند. قربانیان اغلب موفق نشده‌اند برای دریافت محافظت به قانون تکیه کنند و ناقضان حقوق آنها رها شده‌اند و فقط شمار کمی به‌خاطر اعمالشان زندانی شده‌اند. روسیه یک گام به عقب: پوتین قانون جرم‌زدایی از خشونت خانگی را امضا کرد.

افغانستان افراد ناشناس دو زن را در هرات کشته اند

خبرگزاری بخدی ۱۰ فبروری ۲۰۱۷ مقام های محلی ولایت هرات در غرب کشور می گویند که افراد ناشناس شب گذشته دو زن را در این ولایت کشته اند.عبدالاحد ولی زاده سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات می گوید که شب گذشته دو زن در ولسوالی گذره این ولایت از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده اند.آقای ولی زاده می گوید که هر چند تا هنوز مشخص نیست که آنان به چی انگیزه ی به قتل رسیده اند اما تحقیقات پولیس در این زمینه آغاز شده است.سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات می گوید که چگونگی وقوع این حادثه بعد از تحقیقات پولیس نشر خواهد شد.

افغانستان قتل یک دختر جوان در بامیان

سلام وطندار ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ مسؤولان محلی در بامیان می‌گویند، افراد ناشناس شب گذشته یک دختر جوان را در منطقۀ گوروانای مرکز بامیان با شلیک گلوله کشتند. عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان با تأیید این خبر در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار، علت این قتل را خشونت‌های خانواده‌گی عنوان می‌کند و می‌گوید، تاکنون در پیوند به این رویداد برخی از اعضای خانوادۀ مقتول بازداشت شده‌اند.به گفتۀ آقای احمدی، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهند که علاوه بر شلیک گلوله، آثاری از چاقو نیز بر بدن این دختر به چشم می‌خورد. سخنگوی والی بامیان می‌گوید، تلاش‌ها برای بازداشت عاملان اصلی این رویداد ادامه دارد.

آمریکا کاخ سفید و ارگ حمله بر دادگاه عالی را محکوم کرد؛ ۹ زن مشمول کشته شدگان

خبرگزاری بخدی ۱۰ فبروری ۲۰۱۷ کاخ سفید حمله انتحاری روز گذشته بر دادگاه عالی را محکوم کرده، همزمان بر این ارگ ریاست جمهوری کشور نیز این حمله را دشمنی با بشریت دانسته است.حمله کننده انتحاری روز گذشته (سه شنبه ۱۹ دلو) مواد انفجاری جاسازای شده در بدن خود را هنگام بیرون شدن کارمندان دادگاه عالی مقابل دروازه منفجر کرد که در آن ۶۵ تن کشته و زخمی شدند.در همین حال کاخ سفید می گوید که امریکا این حمله را محکوم کرده و بر مبارزه جدی نیروهای امنیتی کشور بر ضد تروریستان تاکید می کند.شان سپایسر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت: ما با شدید ترین الفاظ این حمله را محکوم می کنیم.

افغانستان وزارت امور زنان: برنامه‌های ما برای محو خشونت علیه زنان مؤثر نبوده‌است

رادیو آزادی ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ وزارت امور زنان می‌گوید، برنامه‌های تنطیم شده بخاطر محو حشونت علیه زنان مؤثر نبوده و تصمیم دارند تا در هماهنگی با برخی وزارت‌ها و ادارات دولتی برنامه‌های متفاوتر را طرح و تطبیق نمایند تا از خشونت علیه زنان جلوگیری بعمل بیاید. سپوژمی وردک معین این وزارت روز چهارشنبه در کابل در جریان یک کنفرانس عدالت خواهی برای زنان گفت که آنان سعی دارند تا شیوه‌های کاری‌شان را در این راستا تغییر بدهند و در هماهنگی با سایر ادارات برنامه‌های جدید را تطبیق نمایند.

افغانستان وزارت امور زنان از میزان بالای خشونت های خانوادگی ابراز نگرانی کرد

دفاع از حقوق بشر

افغانستان حبیبه سرابی برنده جایزه «صلح جهانی» اداره انکشافی سازمان ملل متحد شد

اطلاعات روز ۱۴ فبروری ۲۰۱۷ جایزه جهانی صلح توسط شبکه جهانی صلح برنامه انکشافی سازمان ملل متحد سالانه به چهره های فعال و تأثیرگذار درتأمین صلح در آسیای جنوبی اهدا می شود.حبیبه سرابی برنده این جایزه در سال ۲۰۱۶ بود که به تاریخ ۹ فبروری سال ۲۰۱۷ این جایزه توسط شبکه جهانی صلح در تایلند به وی اهدا شد.این جایزه سالانه به فعالین کشورهای آسیای جنوبی به ویژه کشورهای درگیر جنگ اعطا می شود که امسال از میان ۱۰۰ نامزد از کشورهای آسیای جنوبی به حبیبه سرابی اعطا شد.

افغانستان پیوستن زنان به قیام یک میلیاردی علیه خشونت

۸ صبح ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ همزمان با فرارسیدن چهاردهم فبروری، قیام یک میلیاردی زنان در جهان علیه خشونت‌ها، شماری از نهادهای مدافع حقوق زنان در افغانستان اعلام کرده که در این قیام جهانی با شعار «همبستگی برضد سوءاستفاده از زنان» پیوسته‌اند.حسینه صافی، رییس شبکه زنان افغان، روز دوشنبه، ۱۳ فبروری، در یک گردهمایی گفت که هدف از پیوستن به قیام جهانی یک بیلیون زنان در جهان، کاهش و از بین بردن خشونت‌ها علیه زنان است. خانم صافی در این گردهمایی از حضور سمبولیک زنان در دولت انتقاد کرد و گفت که این مساله خودش سوءاستفاده از زنان پنداشته می‌شود. حسینه صافی افزود: «ما به قیام به‌خاطری پیوسته‌ایم که ما به‌خاطر جلوگیری از سو‌ءاستفاده زنان، اعلام همبستگی می‌کنیم. حالا ما همیشه در هر جایی که هستیم، صحبت می‌کنند که حضور زنان سمبولیک است. سمبولیک یعنی چه؟ اگر یک زن در یک جایی باشد و سمبولیک باشد، این خودش از نام، وجود و شناخت زن یک سوءاستفاده است.»

افغانستان شبکه زنان افغان: به سوء استفاده از زنان پایان داده شود

دویجه وله فارسی ۱۳ فبروری ۲۰۱۷ شبکه زنان افغانستان عنوان قیام بیلیونی امسال را «همبستگی علیه سوء استفاده از زنان» انتخاب کرده است. قیام بیلیونی زنان به معنی اعتراض زنان سراسر جهان در برابر خشونت‌های گوناگونی است که بر زنان اعمال می‌شود.زنان افغانستان در سال ۲۰۱۳ به حرکت «قیام بیلیونی زنان سراسر جهان» پیوستند. مفهوم اصلی قیام یک بیلیونی زنان، ایستادگی دسته جمعی زنان در برابر انواع خشونت‌ها است. شبکه زنان افغان و وزارت امور زنان این حرکت را در سراسر افغانستان به راه می‌اندازد و تلاش می‌کنند تا پیام شان را علیه سوء استفاده از زنان برای مردم برسانند.

افغانستان در پیوند به قتل دو جوان شمارى از باشندگان بدخشان اعتراض کردند

پژواک ۱۵ فبروری ۲۰۱۷  شمارى از باشندگان ولایت بدخشان در یک گردهمایى اعتراضى، از مقامات امنیتى این ولایت خواستند تا عاملان قتل دو جوان را که دو روز قبل کشته شدند، دستگیر نموده و به پنجۀ قانون بسپارند.

افغانستان والی نورستان: عاملان قتل یک زن و یک مرد شناسایی شده‌اند

رادیو آزادی ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ والی نورستان می‌گوید که عاملان قتل یک زن و یک مرد درین ولایت شناسایی شده‌اند.حافظ عبدالقیوم به رادیو آزادی گفت که این افراد تحت تعقیب پولیس قرار دارند.بر اساس گزارش‌ها، فاتحۀ هژده ساله که مجبور به ازدواج با یک مرد شده بود، قصد داشت با مرد دیگر فرار کند.والی نورستان می‌گوید، هنگامی که مسئولان ولسوالی واما و شماری از بزرگان قومی سرگرم مشوره در مورد محول ساختن قضیۀ فاتحه و هدایت‌الله به محاکم بودند، گروه بزرگی از مردم بر ساختمان این ولسوالی هجوم بردند.

افغانستان تسلیمی فرماندۀ طالبان و عامل سنگسار رخشانه در غور

سلام وطندار ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ مسؤولان محلی در غور می‌گویند، مولوی سعدی‌یار که از فرماندهان مشهور طالبان در شمال فیروز کوه مرکز غور بود، بامداد امروز هنگامی که دچار بیماری «آپاندیس» شد خودش را به نیروهای امنیتی سپرده است.غلام مصطفی محسنی، فرمانده پولیس غور با تأیید این خبر به سلام‌وطندار می‌گوید، اکنون مولوی سعدی‌یار برای درمان به شفاخانۀ مرکزی فیروزکوه انتقال یافته و زیر نظارت نیروهای امنیتی قرار دارد.

کودکان

افغانستان ده‌ها کودک افغان برای تداوی به آلمان فرستاده می‌شوند

دویچه وله ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ جمعیت هلال احمر افغانی ۶۹ تن از کودکانی را که از بیماری‌های شکستگی استخوان و یا سوختگی عمیق رنج می‌برند، برای تداوی به آلمان اعزام می‌کند. این چندمین باری است که کودکان افغان برای تداوی به آلمان فرستاده می‌شوند.اعزام کودکان مبتلا به شکستگی استخوان و یا سوختگی شدید به آلمان، برنامه‌ای است که از ۲۵ سال به این سو توسط جمعیت افغانی هلال احمر و موسسه «دهکده صلح» آلمان به پیش برده می‌شود و کودکانی در آن شامل می‌شوند که زیر ۱۱ ساله بوده و تداوی شان در افغانستان ممکن نباشد.

افغانستان ۶۹ کودک افغان برای تداوی به آلمان فرستاده می‌شوند

آلمان پناهجویی در آلمان به جرم آزارجنسی یک کودک زندانی شد

دویچه وله ۱۴ فبروری ۲۰۱۷ یک جوان ۲۷ ساله پناهجو به جرم آزارجنسی یک کودک مهاجر در اردوگاه پناهندگان در برلین به یک سال و هشت ماه زندان تعلیقی محکوم شد. این پناهجوی پاکستانی به قاضی گفت در زمان جرم، کودک بودن قربانی برایش بی تفاوت بوده است. محکمه این پناهجو که متهم به استفاده جنسی از یک دختر خردسال در کمپ پناهندگان می باشد، در منطقه “تیرگارتن” در برلین برگزار شد و محکمه وی را به یک سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

سیاست

افغانستان  برگزاری نخستین نشست زنان بلندرتبه برای بحث در باره حضور و نقش شان © Photo/ ریاست اجراییه

اسپوتنیک ۱۶ فبروری ۲۰۱۷  برای نخستین زنانی که در پست‌های بلند دولتی کار می‌کنند، نشستی برگزار کرده و در آن در باره مشکلات و چالش‌ها و حضور زنان در نهادهای دولتی باهم بحث کرده‌اند.این نشست که در ریاست اجراییه برگزار شده بود، در آن روی برداشتن چالش‌ها علیه زنان کارمند و گسترش حضورشان در رده‌های تصمیمی تاکید شده است.نسرین ابوبکر از مشاوران عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی با تاکید براین که چنین نشستی برای نخستین بار در حکومت وحدت ملی برگزار می‌شود، گفت: «ما تلاش می‌ورزیم یک شبکه وسیع ارتباطی را میان زنان نهادهای دولتی در سطوح بالایی و میانی ایجاد نماییم.»

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان اشتیاق زنان بزرگسال در بامیان به ادامه تحصیل

صدای آمریکا ۱۵ فبروری ۲۰۱۷  شوق فراگیری درس و تعلیم در بامیان، بیش از ۲۰۰ زن بزرگسال را وا داشت تا کمر همت بسته با به دست گرفتن قلم به تعلیمات ابتدایی شان ادامه دهند.زگهواره تا گور دانش بجوی” مصداق واقعی این مصرع شعر را می‌توان در یک صنف درسی کوچک ولایت بامیان یافت. در یکی از صنوف درسی مکتب متوسطه‌ نمبر ۲ در بامیان که توسط موسسه کمک به معارف افغانستان و اداره یونیسف ایجاد شده است، زنان مشغول یادگیری درس استند.زهرا یکی از متعلمین این مکتب که حدود ۳۰ سال سن دارد می‌گوید “بسیار خوشحال استیم، قبلا چیزی را نمی‌فهمیدیم اما فعلا با اطفال مان که شاگرد مکتب استند نیز کمک کرده می توانیم”.

فرهنگ و جامعه

ایران عروس کوچولو

بیدارزنی ۸ فبروری ۲۰۱۷  فیلم با نمایی از لاک زدن «اکرم» دختر شانزده‌ساله دبیرستانی که شخصیت اصلی داستان است، شروع می‌شود. دختر آرام آرام لاک قرمز را به روی ناخن‌هایش می‌کشد. اتوبوس از راه می‌رسد؛ دختر با مقنعه و روپوش مدرسه به سمت اتوبوس می‌دود.«لاک قرمز»، اولین فیلم «سیدجمال سید حاتمی» مشکلات زنان سرپرست خانوار طبقه فرودست جامعه را به تصویر می‌کشد؛ زنانی که به دلیل ساختار مردسالارانه جامعه که مرد را سرپرست خانواده قلمداد می‌کنند؛ در دوران حیات مرد خانواده امکان حضور در اجتماع و یادگیری شغل و حرفه‌ای را ندارند. زنان غالباً کم‌سوادی که پس از مرگ شوهر باید نقش‌ها و مسئولیت‌هایی را عهده‌دار شوند که از قبل توشه‌ای برای پذیرفتن آن‌ها نیندوخته‌اند و به یک‌باره خود را در جامعه‌ای می‌بینند که هیچ حمایت قانونی برای توانمندسازی و آماده‌سازی این زنان برای پذیرش نقش و مسئولیت‌هایی که سال‌ها از آن محروم بوده‌اند در نظر گرفته نشده است. زنانی که غالباً جذب بازار مشاغل غیررسمی شده و مجبور به قبول ساعات کار طولانی با دستمزدی اندک می‌شوند.

افغانستان والنتاین کابلی‌ها، بهانه‌ای برای فراموشی مشکلات روزمره

دویچه وله ۱۴ فبروری ۲۰۱۷ تجلیل از روز والنتاین یا روز عاشقان در جامعه محافظه کار افغانستان سال به سال اوج بیشتر می‌گیرد. این رسم که تازه در شهرهای افغانستان مرسوم شده است، مخالفانی هم دارد.مغازه‌های گل فروشی با گل‌های سرخ و سفید مزین شده‌اند. هیچ فروشگاهی مانند گل فروشی‌های شهر مزدحم نیستند. برخی از جوانانی که گل و تحفه می‌خرند، تلاش می‌کنند زیاد به چشم نخورند تا مورد پیشداوری‌های منفی قرار نگیرند. اینجا در کابل هم والنتاین یا روز عاشقان است، در کشوری که ابراز عشق در ملاء عام خلاف عرف و داشتن سکس پیش از ازدواج جرم است.برخی از فروشگاه‌ها برای جلب توجه عابران، پیاده‌روها را گل سرخ فرش کرده‌اند و دکان‌های شان را با انواع گل‌های تازه مزین نموده‌اند. مشتریان این گل فروشی‌ها بیشتر دختران و پسرانی هستند که نامزد دارند و یا برای معشوقه‌های شان تحقه می‌خرند.

گزارش «عدالت جنسیتی» به «دولت فمینیستی»

رادیو زمانه ۱۲ فبروری  ۲۰۱۷ کابران شبکه‌های اجتماعی بر تفاوت آشکار هیات ایرانی و سوئدی حاضر در سفر استفان لوون نخست وزیر سوئد به ایران انگشت گذاشته‌اند. معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده هم گفته که طبق آمار سازمان ملل تنها حدود ۱۰ درصد از اعضای دولت ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

ایران زنان توانستند به تماشای تور جهانی والیبال ساحلی کیش بروند

بی بی سی فارسی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ اگر زنان اجازه حضور در تور جهانی والیبال ساحلی را پیدا نمی‌کردند ممکن بود فدراسیون جهانی مسابقات را تعلیق کندمقام‌های ایرانی اجازه دادند که تماشاچیان زن به محل برگزاری مسابقات تور جهانی والیبال در کیش بروند و مسابقه‌ها را از نزدیک تماشا کنند.به گزارش ایسنا در حالی که اجازه حضور زنان در ورزشگاه یکی از شرایط فدراسیون جهانی ایران بود، در آستانه شروع بازی‌ها مشکلاتی برای حضور زنان وجود داشت.اما کسری غفوری، سرپرست سازمان والیبال ساحلی به ایسنا گفت مانع ایجادشده “غیرمسئولانه بود” و پس از جلسه فدراسیون با مقام‌های نیروی انتظامی اجازه حضور زنان در ورزشگاه داده شد.

کتاب، گزارش و تحقیق

افغانستان سروی: هر زن افغان به طور اوسط ۵.۳ طفل به دنیا می‌آورد

صدای آمریکا ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ نتایج نهایی اولین سروی صحت و دموگرافی افغانستان که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی تهیه شده است، امروز اعلام شد و نشان می‌دهد، با آنکه تولدات به گونۀ چشمگیر در حال تغییر است؛ اما زنان افغان حد اوسط دارای ۵.۳ طفل می‌باشند.ولی ولایات نورستان و ارزگان در صدر مناطقی است که هر زن افغان در این ولایات به طور اوسط ۹ طفل به دنیا می‌آورند.داکتر عطاالله سیدزی، رئیس عمومی ارزیابی خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان، روز چهارشنبه هنگام ارائه این سروی گفت، ۵۰ در صد زنان تا ۱۸.۵ سالگی ازدواج کرده اند که تا سن ۲۰ سالگی کم از کم یک طفل به دنیا آورده اند.

ایران توانمندسازی به جای عقیم سازی

بیدارزنی ۱۳ فبروری ۲۰۱۷  طرح عقیم کردن زنان کارتن‌خواب ابتدا توسط معاونت زنان مطرح شد. شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری در این مورد گفته بود، این طرح باید بررسی شود و بر اساس رضایت زنان کارتن‌خواب عقیم شدن صورت بگیرد. اما با واکنش های جامعه این مسئه مسکوت ماند تا رسانه‌ای شدن ماجرای گورخوابی عده‌ای از بی‌خانمانان در نصیرآباد، که دوباره مساله عقیم‌سازی زنان کارتن‌ خواب و نه مردان کارتن‌ خواب مطرح شد! به عنوان مثال سیاوش شهریور، مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران خواستار اجرای برنامه‌ای برای عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و روسپی شده و گفته است: «باید با پروژه قانع کردن زنان کارتن‌خواب، عقیم‌سازی صورت گیرد تا جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود».

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع: بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، عفو بین الملل، دویجه واله فارسی، اطلاعات روز، رادیو آزادی، رادیو زمانه ، ۸ صبح، پژواک، سلام وطندار، اسپونتیک، بیدار زنی .

پیوست‌ها: