زنان-690x259

نقض فاحش حقوق بشر

گروه داعش بیش از صد زن را در افغانستان به عنوان برده با خود برده است

افغانستان رو ۱۶ فبروری ۲۰۱۷ گروه داعش از ولسوالی های ولایت های ننگرهار بیش از صد زن را به عنوان ﺑﺮﺩﻩ ﻫﺎی ﺟﻨسی باخود برده اند و این گروه نیز در مناطق تخت تصرف شان به خانواده ها گفته اند کسانی که دختر جوان دارند باید بالای منازل خود پرچم سیار نصب کند.

آیا آمریکا می‌تواند سردمدار حقوق زنان در جهان باشد؟

بیدارزنی ۱۸ فبروری ۲۰۱۷  اِریکا نگونها مسئول برنامه‌ای در طرح مارشال ایالات‌متحده برای آلمان است و در زمینه‌ی مسائل سیاسی ترنس‌آتلانتیک مرتبط با کنگره‌ی ایالات‌متحده کار می‌کند. این مطلب بخشی از ویژه‌نامه‌ی نقش آمریکا در جهان هنگام حکومت ترامپ است. این مطلب تنها دیدگاه‌های نویسنده را منعکس می‌کند.اگر نخستین هفته‌های روی کار آمدن دونالد ترامپ شاخصی برای سیاست‌های دولت وی محسوب شود؛ ریاست جمهوری او می‌تواند نشان‌گر تحولی بنیادین در رویکرد ایالات‌متحده به حقوق زنان در سطح جهانی باشد. رئیس‌جمهور ترامپ در یکی از نخستین احکام شروع زمامداری‌اش «قانون به اصطلاح منع جهانی» که ارائه‌ی کمک مالی خارجی از سوی ایالات متحده به گروه و سازمان‌هایی که سقط‌جنین را به‌عنوان راه‌حلی برای تنظیم خانواده به والدین آموزش می‌دهند یا امکان آن را فراهم می‌کنند ممنوع می‌کند را دوباره برقرار کرد. این تصمیم ترامپ چندان هم غافلگیرکننده نبود. این سیاست از زمان تصویب آن برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ توسط رئیس‌جمهور رونالد ریگان به‌طور مداوم از سوی رؤسای جمهور حزب جمهوری‌خواه پیگیری شده است. بخش غافلگیرکننده‌ی دستور ترامپ در اجرای این سیاست این است که احتمال دارد سهم بسیار بیشتری از کمک‌های توسعه‌ای آمریکا تحت تأثیر این ممنوعیت قرار ‌گیرد.

دفاع از حقوق بشر

آلمان والنتاین؛ روز نه گفتن به خشونت علیه زنان با رقص و پایکوبی

دویچه وله ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ روز ۱۴ فوریه در شهر بن و شهرهای دیگر از جمله کلن و آخن زنان در میدان اصلی شهر جمع شدند و با رقص و پایکوبی توجه افکار عمومی را به خشونت علیه زنان جلب کردند. یک سوم زنان در جهان حداقل یک بار مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

برای فمینیسمِ ۹۹ درصد و اعتصاب بین‌المللی رزمنده در روز ۸ مارس

اخبار روز ۱۱ فبروری ۲۰۱۷ بیایید در روز ۸ مارس به هم بپیوندیم تا اعتصاب کنیم، به خیابان‌ها بیاییم و به راه‌پیمایی و اعتراض بپردازیم. بیایید از این فرصت و مناسبتِ روز بین‌المللیِ کنش و مبارزه بهره ببریم و کار فمینیسمِ «خودت رو بکش بالا» را یک‌سره کنیم و بر جای آن فمینیسمی برای ۹۹ درصد بسازیم.

کودکان

آمریکا در نیویورک، کودکان در سن ۱۴ سالگی می‌توانند ازدواج کنند

دیده‌بان حقوق بشر ۱۴ فبروری ۲۰۱۷ این سازمان امروز در نامه ای به قانونگذاران ایالت نیویورک اعلام کرد: قانونگذاران و فرماندار ایالت نیویورک باید از پیش نویس قانونی برای پایان دادن به ازدواج کودکان حمایت کنند. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، ۳۸۵۰ کودک زیر ۱۸ سال در ایالت نیویورک ازدواج کرده‌اند. بر اساس قانون جاری، حداقل سن ازدواج در نیویورک ۱۸ سال است، اما قانون استثناهای قایل شده و کودکان به سن ۱۶ و ۱۷ با اجازه پدرومادر و کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله با اجازه قاضی و تایید پدرومادر می‌توانند ازدواج کنند. اکثریت غالب ایالت های آمریکا ازدواج پیش از سن ۱۸ را در شرایط معینی اجازه می‌دهند.

با کودک قربانی تجاوز چه کنیم؟

خانه امن ۲۱ فبروری ۲۰۱۷ خشونت خانگی و اجتماع۰خشونت جنسی, خشونت خانگی, ماهرخ غلامحسین پور, کودک آزاری, کودک‌آزاری همیشه به عنوان مادری که در مسیر رشد و تربیت دو کودک گام برمی دارد، از خودم می‌پرسم اگر به یک‌باره متوجه علائم هشداردهنده تجاوز در رفتار یکی از کودکانم شدم، بهترین واکنش ممکن چیست؟بهتر است فکر نکنیم این همیشه دیگرانند که درگیر مشکل خواهند شد. گاهی دقیقا وقتی که در خوابیم اتفاق می‌افتد.

ایران  ۷۰درصد کودکان خیابانی تهران تابعیت غیرایرانی دارند

رادیو زمانه ۱۹ فبروری ۲۰۱۷ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت که از میان دو هزار و ۶۰۰ کودک خیابانی شناسایی‌شده در تهران تنها ۳۰ درصد آنها تابعیت ایرانی دارند.حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که سازمان بهزیستی از بهمن‌ماه گذشته طرح ساماندهی کودکان خیابانی را آغاز کرده و تا کنون توانسته دو هزار و ۶۰۰ کودک خیابانی را شناسایی کند. او گفت که از این تعداد، ۷۰ درصد تابعیت غیرایرانی دارند و در میان ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز اکثریت کودکان خیابانی تهرانی نیستند و از شهرهای دیگر به پایتخت مهاجرت کرده‌اند.

سیاست

ایران یک عضو مجلس نمایندگان بریتانیا: برخوردهای جنسیتی با زنان نماینده، می‌تواند باعث ‘انصراف زنان’ از ورود به عرصه سیاست شود

بی بی سی فارسی ۱۵ فبروری ۲۰۱۷ دایان ابوت می‌گوید که در یک هفته گذشته بارها هدف حمله‌های جنسیت‌زده بوده است. دایان ابوت، از نمایندگان حزب کارگر در مجلس و وزیر کشور دولت در سایه بریتانیا گفته است که برخوردهای جنسیتی با زنان نماینده مجلس، می‌‌تواند باعث شود زنان از ورود به عرصه سیاست منصرف شوند.هفته گذشته دیوید دیویس، یکی از اعضای هیات دولت بریتانیا، به طرح اظهاراتی “جنسیت‌زده” متهم شد. براساس گزارش‌ها، او در یک پیامک تلفنی نوشته بود که انقدر “کور نیست” که بخواهد خانم ابوت را بغل کند.در پی انتشار این گزارش‌ها، سخنگوی آقای دیویس گفت که بابت هرگونه توهینی که ممکن است (با تبادل این پیامک) شده باشد، “خیلی متاسف” است.

قوانین، مقررات و لوایح

افغانستان قانون منع خشونت علیه زنان، به صورت قانون مستقل حفظ خواهد شد

خبرگزاری پژواک ۲۰ فبروری ۲۰۱۷  معاون دوم رییس جمهور مى گوید که قانون منع خشونت علیه زنان، به صورت قانون مستقل حفظ خواهد شد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

زنان عربستانی به دنبال شوهران غیر سعودی!

خبرگزاری جمهور ۲۱ فبروری ۲۰۱۷ کاربران عربستانی با ایجاد هشتگی تحت عنوان #سعودیات_نرید_الزواج_بأجنبی (ما زنان عربستان خواستار ازدواج با مردان غیرعربستانی هستیم) در شبکه های اجتماعی تویتر و فیسبوک به انتقاد از محدودیت های قانونی در این زمینه پرداخته اند. این هشتگ با استقبال کاربران شبکه های اجتماعی مواجه و به طور گسترده ای منتشر شده و شمار زیادی از کاربران به آن پاسخ مثبت گفته اند.

آیا خانه های امن مکان مصون برای زنان متضرر است؟

رادیو آزادی ۲۰ فبروری ۲۰۱۷ هر گونه رفتار خشن وابسته به جنسیت که موجب آسیب جسمی، جنسی، روانی و رنج زنان شود را خشونت علیه زن می‌گویند.این خشونت می‌تواند با تهدید، اجبار یا سلب اختیار و آزادی به‌ صورت پنهان یا آشکار انجام شود.اما راه‌های جلوگیری و حل مشکل خشونت علیه زن از سوی ارگان‌ های مسئول دولتی و غیر دولتی نیز وجود دارد.مراکز حمایوی و یا خانه‌های امن را هم می‌توان در این میان یاد کرد که گفته می‌شود برای حل قضایای زنان متضرر و معروض به خشونت و نگهداری موقت آنان فعالیت دارند.

برخورد جدی» فدراسیون شطرنج ایران با دو شطرنج باز ایرانی

رادیو زمانه  ۱۹ فبروری ۲۰۱۷ شرکت دو شطرنج‌باز ایرانی در مسابقات شطرنج جبل الطارق اسپانیا با واکنش فدراسیون شطرنج ایران روبه رو شده است. یکی از این دو شطرنج باز بی‌حجاب بازی کرده و یکی در مقابل حریف اسراییلی نشسته و مسابقه را ترک نکرده است. آنها خواهر و برادر هستند.

فرهنگ و جامعه

آمریکا اسکار ۲۰۱۷: نامزدهای بهترین بازیگر زن

بی بی سی فارسی ۲۰ فبروری ۲۰۱۷ در این مطلب نامزدهای جایزه بهترین بازیگر زن در هشتاد و نهمین دوره اسکار را مرور می‌کنیم. این مراسم روز یکشنبه ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ (۸ اسفند) در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.شخصیت او در فیلم: نقش میشله له‌بلانک رییس یک شرکت تولید بازی‌های کامپیوتری را بازی می‌کند که در منزلش به او تجاوز می‌شود.نظر منتقدان: ایزابل اوپر با ارائه نقشی سرشار از خشم آمرانه بیننده را میخکوب می‌کند، تا حدی که ممکن است او را پس بزنیم. فیلم با جسارت تمام او را نه به عنوان قربانی بلکه به عنوان تلفات دنیایی ارائه می‌دهد که خود او بخشی از آن و یا حتی مکمل آن است.

اسرائیل و حجاب همچنان ورزش ایران را شکست می‌دهند

بی بی سی فارسی ۲۰ فبروری ۲۰۱۷ مهرماه امسال فراخوان تحریم مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به میزبانی ایران، به دلیل اجباری بودن حجاب، باعث توجه جهانی به رویدادی شد که معمولا به سر خط خبرها راه پیدا نمی‌کند و توجه عمومی را جلب نمی‌کند. این رویداد از ده روز پیش در تهران در جریان است و هر سه شطرنج‌باز زن ایرانی حاضر در این مسابقات، آتوسا پورکاشیان، ساراسادات خادم‌الشریعه و میترا حجازی‌پور در همان دور اول حذف شده‌اند اما به احتمال زیاد بسیاری حتی از اینکه این مسابقات در تهران در جریان است بی‌اطلاع هستند.

کتاب، گزارش و تحقیق

چمدان: ‘روز اول که وارد ونکوور شدیم رفتم تظاهرات’

بی بی سی فارسی ۲۰ فبروری ۲۰۱۷ سهیلا جعفری در همان روزی وارد ونکوور کانادا شد که خیابان رابسون در مرکز این شهر، مملو از تظاهرات کنندگانی بود که شعار “جنگ نه” سر داده بودند؛ راهپیمایی بزرگ علیه حمله آمریکا و متحدانش به عراق.”دقیقا یادم است. روز نوروز بود. اصلا نمی‌دانم چه طور شد یک دفعه خودم را وسط جمعیت دیدم وشروع کردم به شعار دادن. من هرگز در عمرم در تظاهرات شرکت نکرده بودم. نه این که به وقایع اهمیت نمی‌دادم اما همیشه نظاره گر بودم و جرآت اعتراض نداشتم.”

۱۲ زن، رقصنده با کلمات

رادیو زمانه ۲۰ فبروری ۲۰۱۷ وبلاگ‌نویس قدیمی است. به قول خودش به «سال‌های طلایی وبلاگ نویسی» تعلق دارد. وبلاگ «نوشی و جوجه‌هایش» از همان سال‌ها تا امروز که جوجه‌ها دیگر برای خودشان بزرگ شده‌اند با اراده‌ای قوی از آنها نوشته و مخاطبان خودش را یافته جوری که گاه برای کار تازه‌ای که بهانه این گفت‌وگو شد ناچار است از وبلاگ نوشی و جوجه‌ها کمک بگیرد.

خشونت‌های جنسی خانگی؛ نتیجه‌ فقدان آموزش

خانه امن ۱۳ فبروری ۲۰۱۷ بحث درباره تجاوز زناشویی تنها چند دهه است که از ناشناختگی و حوزه خصوصی به چالشی علنی در عرصه عمومی تبدیل شده است. شاید خیلی از ما تا چندین سال پیش از وجود این نوع از خشونت بی‌اطلاع بودیم یا چه‌بسا همچنان بسیاری از زنان و مردان باشند که با شنیدن ترکیب «تجاوز زناشویی» بهت‌زده شوند.

رمان “مارکس و عروسک”؛ نوشته مریم مجیدی، نویسنده ایرانی-فرانسوی

رادیو فرانسه فارسی ۱۷ فبروری ۲۰۱۷ رمان “مارکس و عروسک” نوشته مریم مجیدی، نویسنده ایرانی-فرانسوی به تازگی از سوی انتشارات “لونوول آتیلا” در پاریس منتشر شده است. در این اثر اتوبیوگرافیک، نویسنده با شرح وقایع به شیوه رفت‌وبرگشت ذهن میان زادگاهش، تهران و محل سکونتش، پاریس، در پی یافتن هویت خود به عنوان یک ایرانی مهاجر است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع : دیده بان حقوق بشر ،رادیو فرانسه فارسی،  بی بی سی فارسی ، دویچه وله فارسی، افغانستان رو، اخبار روز، بیدار زنی، رادیو زمانه، رادیو آزادی، خبرگزاری جمهور، خانه امن.

پیوست‌ها: