international

حمله به حقوق بشر در جهان


عکس
: تارنمای اینترنتی عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران:‌ دستکم ۴۸ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۶ کشته‌ شده‌اند

نهادهای دولتی

بلاروس آخرین کشور مجری اعدام در اروپا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ در بلاروس که تنها کشور مجری مجازات اعدام در قاره‌ی اروپاست، در سال ۲۰۱۶ چهار محکوم اعدام شدند. اجرای مجازات اعدام یک سال و نیم پس از وقفه در مذاکرات در باره‌ی تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا که در فوریه ۲۰۱۶ لغو شدند، از سر گرفته شد و به بالاترین میزان پس از ۲۰۰۸ رسید. زندانبانان با محکومان به اعدام طوری رفتار می‌کنند که گویی آنها دیگر «در میان زندگان» نیستند. آنها اغلب از ملاقات با وکیل مدافع محروم‌ می‌مانند و از رساندن نامه‌ها به خانواده و برعکس دریغ می‌شود…

مصر محکومیت ۱۰ نفر به اعدام به اتهام درگیری‌های خونین در ورزشگاه فوتبال سوریه «کشته شدن بیش از ۲۰ غیرنظامی در حملات هوایی ترکیه به الباب»

یمن در بمباران ائتلاف سعودی چند زن و کودک کشته شدند

ایران

۱۷ اعدام‌: قزل حصار کرج (۲)؛ بیرجند (۶)؛ کرمانشاه (۲)، شیراز (۱)؛ ایلام (۲)؛ سمنان (۲)؛ میناب (۱)؛ زاهدان (۱)؛ حکم‌های ۱۰ و ۱۵ سال حبس برای چهار فعال ترک آذری
حکم قطع دست برای سه نفر به جرم سرقت در تهران ممانعت از آزادی زندانی بیمار پس از پایان محکومیت
تعویق دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد با وجود ۱٫۵ سال انتظار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض به قطع آب‌و‌برق در زندان اهواز
بازداشت دو زندانی سیاسی سابق احمد منتظری برای گذراندن ۶ سال حبس زندانی شد
برخورد با دو شطرنج‌باز به دلیل بی‌حجابی و بازی با اسرائیل محکومیت استاد نمونه دانشگاه زابل به شلاق و زندان
نه جزو زندگان محسوب می شدم و نه مردگان – گزارشی از هفت سال حبس زندانی بلوچ شیراحمد شیرانی نیروی انتظامی برگزاری «تجمعات فاقد مجوز» را در خوزستان ممنوع کرد

عاملان غیردولتی

پاکستان پنج کشته در حمله انتحاری به دادگاه پاکستان حمله انتحاری خونین به معبد صوفی‌ها
سومالی ۴۰ کشته و زخمی در بمب‌گذاری انتحاری ترکیه انفجار دست‌کم ۱۸ کشته و زخمی برجای گذاشت

عدالت

پرتغال/آمریکا استرداد مامور سیا به ایتالیا برای تحمل حبس

بی بی سی ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ سابرینا دو سوسا یکی از ۲۶ نفری است که ایتالیا برای ربودن و شکنجه اسامه مصطفی حسن نصر مشهور به ابو عمر، روحانی مصری متهم به اقدامات تروریستی، تحت تعقیب قضایی قرار داد. دادگاهی در میلان ایتالیا او را به طور غیابی به چهار سال زندان محکوم کرد. دستگاه قضایی ایتالیا ۲۲ مامور سیا، یک سرهنگ نیروی هوایی آمریکا و دو مقام امنیتی ایتالیایی را در این رابطه به حبس محکوم کرد. خود ابو عمر هم در ایتالیا برای جرایم تروریستی به طور غیابی به شش سال حبس محکوم شده است.

بریتانیا دولت ¾ میلیون پوند برای پنهان کردن شکنجه هزینه کرد

ریپریو ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ اسنادی که این سازمان به دست آورده نشان می‌دهند که دولت بریتانیا در تلاش برای جلوگیری از تشکیل دادگاه در مورد پرونده ربایش و شکنجه یک مخالف لیبیایی و همسر حامله اش، ۷۴۴٫۰۰۰ پوند هزینه کرده است، با وجود این‌که قربانیان پیشنهاد کرده بودند در مقابل عذرخواهی شکایتشان را پس بگیرند. دولت بریتانیا در سال ۲۰۰۴ در عملیات مشترکی با سازمان سیا ترتیب ربایش عبدالحکیم بلحاج، یکی از مخالفان قذافی، و همسرش فاطمه بودشار و تحویل آنها به زندان های سرهنگ قذافی را داد. نقش سر مارک آلن، یکی از ماموران ارشد سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا، در اسنادی رو شد که پس از سقوط قذافی در سال ۲۰۱۱ به دست آمد. بلحاج و همسرش در سال ۲۰۱۲ از دولت بریتانیا شکایت کردند و این شکایت سال گذشته به دیوان عالی کشور رسید.

آفریقای جنوبی دادگاه تصمیم دولت به خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی را غیرقانونی دانست

بی بی سی جهانی ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ دادگاه عالی آفریقای جنوبی تصمیم دولت به خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی را «خلاف قانون اساسی و نامعتبر» اعلام کرد. آفریقای جنوبی در اکتبر گذشته با اعلام این که دادگاه بین‌المللی جزایی در پی «تغییر رژیم هاست» قصد خروج از دادگاه بین‌المللی را به سازمان ملل اطلاع داد. گروه مخالف «اتحاد دمکراتیک» در شکایت به دادگاه گفته بود که دولت باید تایید پارلمان را برای این کار دریافت کند.

ایران مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی، از اعدام‌های سال ۶۷ به سازمان ملل شکایت کرد

حقوق مدنی و سیاسی

فیلیپین مجلس نمایندگان باید در رای گیری در باره‌ی مجازات اعدام به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و ۸ سازمان بین‌المللی دیگر از قانونگذاران فیلیپین خواستند در رای گیری در باره‌ی اصلاحات قانونی برای بازگرداندن مجازات اعدام در این کشور به تعهدات بین‌المللی پایبند باشند و رای منفی بدهند. تصویب اصلاحات فیلیپین را در مقابل دستاوردهای مثبت در این زمینه و حرکت جهانی به سوی الغای مجازات اعدام قرار خواهد داد. فیلیپین در سال ۲۰۰۷ پروتکل دوم اختیاری میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را تصویب کرد که با قاطعیت اعدام را منع و کشور را متعهد به الغای آن می‌کند. این تعهد را نمی‌توان در هیچ زمانی پس گرفت.

ازبکستان فعال مخالف دولت پس از هجده سال از زندان آزاد شد

ایران

احمدرضا جلالی، پژوهشگر زندانی، دوباره اعتصاب غذا کرد نگرانی از سلامت دو نوکیش مسیحی زندانی در اوین
۲۱ فوریه: روز بین‌المللی زبان مادری روز جهانی زبان مادری؛ راهی که ما نرفته‌ایم
بازتاب گسترده‌ روز جهانی زبان مادری در ایران شهناز اکملی با تودیع وثیقه موقتاً آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

لیبی همکاری اتحادیه‌ی اروپا خطر جدیِ نقض حقوق مهاجران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و بیش از ۷۰ سازمان‌ غیردولتی  با نگرانی از این که تصمیم های اخیر اتحادیه‌ی اروپا از ورود مهاجران از لیبی به اروپا جلوگیری خواهد کرد، نامه سرگشاده ای را برای روسای کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا فرستادند. این سازمان‌ها گفتند: تصمیم به واگذاری مسوؤلیت توجه به حرکت مهاجران در مسیر مرکزی مدیترانه، به لیبی نه از نقض حقوق بشر خواهد کاست و نه به قاچاق پایان خواهد داد، بلکه به‌شدت به رنج و صدمه خواهد افزود. برنامه های اتحادیه‌ی اروپا به دستگیری و بازداشت مهاجران در لیبی و نقضِ فاحشِ حقوق بشر اضافه خواهد کرد.

لیبی انتقاد سازمان ملل از وضع اردوگاه‌های پناهجویی لیبی جنازه ده‌ها پناهجو در ساحل پیدا شد
سودان جنوبی قحطی‌ ـ ۵ میلیون تن نیازمند کمک فوری خطر گرسنگی ۱,۴ میلیون کودک در چهار کشور جهان

ایران

۳۰ درصد از مردم زیر خط فقر

دویچه وله  ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که عده‌ای به دلیل نیازهای شدید اقتصادی از مذهب خود دست برداشته‌اند. یک صاحب‌نظر هم با استناد به آمار رسمی در تحلیلی که در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده، دو عامل اصلی را برای شدت گرفتن فقر متذکر می‌شود: افزایش تورم و کاهش ذخایر مالی کشور. آقای عبدی درباره تورم می‌نویسد: «شاخص تورم از زمان پرداخت یارانه‌ها تاکنون حداقل سه برابر شده، یعنی ۲۰۰ درصد تورم داشته‌ایم. به عبارت دیگر ۴۵ هزار تومان یارانه امروز، حدود ۱۵ هزار تومان قدرت خرید آن زمان را دارد. پس قدرت خرید یارانه‌ها یک سوم شده است.» او با آمار و ارقام نشان می‌دهد که گروه بزرگی از مردم ایران در شهر و روستا، تا بیش از ۳۰ درصد از مردم، زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

حداقل دستمزد سال ۹۶: تأکید بر فقر کارگران بدون ارائه راه‌حل هشدار یک نماینده درباره فقر، بیکاری و ازهم پاشیدگی خانواده‌ها در کردستان
شکاف ۶۰ درصدی دستمزد کارگران با هزینه‌ زندگی تجمع اعتراضی کارگران مقابل مجلس

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

موازنه نظامی کشورها در سال ۲۰۱۷

رادیو فردا ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ رتبه بندی هزینه های نظامی در سال ۲۰۱۶ (ارقام در پرانتز به هزینه ها و رتبه های سال ۲۰۱۵ اختصاص دارد): ۱) آمریکا ۶۰۴.۵ میلیارد دلار ( ۵۹۷.۵ میلیارد دلار، رتبه ۱)؛ ۲) چین ۱۴۵ میلیارد دلار (۱۴۵.۸ میلیارد دلار، رتبه ۲)؛ ۳) روسیه ۵۸.۹ میلیارد دلار (۶۵.۶ میلیارد دلار ، رتبه ۴)؛ ۴) عربستان ۵۶.۹ میلیارد دلار (۸۱.۹ میلیارد دلار، رتبه ۳)؛ ۵) بریتانیا ۵۲.۵ میلیارد دلار (۵۶.۲ میلیارد دلار، رتبه ۵)… همانگونه که جدول رتبه بندی فوق نشان می دهد هزینه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی با افزایش ۷ میلیارد دلار در مقایسه با سال پیش از آن به ۶۰۴.۵ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که هزینه چهارده کشور دیگر در همین جدول برابر با ۶۳۸.۱ میلیارد دلار بود. هزینه نظامی ۱۵۶ کشور دیگر جهان در سال ۲۰۱۶ از ۳۰۵ میلیارد دلار تجاوز نکرد.

«۳۰ درصد کل تسلیحات جهان در پنج سال گذشته به خاورمیانه صادر شده»

رادیو فردا ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، می‌گوید طی پنج سال گذشته صادرات تجهیزات نظامی به کشورهای خاورمیانه، در مقایسه با دوره مشابه، ۸۶ درصد رشد کرده‌است. کشورهای این منطقه نزدیک به ۳۰ درصد کل وادرات را به خود اختصاص داده‌اند. آمریکا و روسیه در صدر فهرست صادرکنندگان تجهیزات نظامی در جهان قرار گرفته‌اند. طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، هند در صدر خریداران تجهیزات نظامی قرار دارد و ۱۳ درصد کل صادرات روانه این کشور شده. عربستان سعودی، دومین خریدار تسلیحات در جهان است با ۲۱۲ درصد رشد در پنج سال اخیر، در مقایسه با دوره ۲۰۰۷-۲۰۱۱ میلادی. در قطر رشد درصدی خرید تجهیزات نظامی از عربستان هم بیشتر است.

دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش از سیاست‌های ‘تفرقه‌انگیز’ ترامپ انتقاد کرد

بی بی سی ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ عفو بین الملل در گزارش سالانه خود به خصوص از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان نماینده سیاستی “خشمگینانه تر و تفرقه انگیزتر” نام برد. عفو بین الملل همچنین از رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که از شعار “ما در برابر آنها” و زبان ترس، تقصیر و شکاف استفاده می کنند  انتقاد کرد. عفو بین الملل در گزارش خود که ۱۵۹ کشور را پوشش می دهد به بالا گرفتن اظهارات آمیخته به نفرت در سراسر آمریکا و اروپا که پناهجویان را هدف می گیرد اشاره کرد و گفت تبعات آن باعث حملات بیشتر به مردم براساس نژاد، جنسیت، ملیت و مذهب خواهد شد. در گزارش سالانه‌ى عفو بین الملل همچنین به این موارد اشاره شده است: ۳۶ کشور سال گذشته با بازگرداندن غیرقانونی پناهجویان به کشوری که حقوق آنها در معرض خطر بود قوانین بین المللی را نقض کردند. جامعه بین المللی از به عهده گرفتن مسئولیت بحران پناهجویان سوری بازماند. جرایم جنگى در حداقل ٢٣  کشور از جمله سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، آمریکای مرکزی، جمهوری آفریقای مرکزی، بروندای، عراق، جنوب سودان و سودان ارتکاب یافتند. آمریکا، بریتانیا، روسیه و کشورهای اروپایی به فروش سلاح علیرغم وجود شواهدی در مورد استفاده از آنها در جنایات جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر ادامه می دهند.

تاجیکستان گزارش سال عفو بین‌الملل درباره وضع حقوق بشر

بی بی سی ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ فضای مخالفت مسالمت‌آمیز به شکلی بارز تنگ تر شد، مقامات دولتی با بهره‌برداری از نگرانی‌های مر بوط به امنیت ملی و مبارزه علیه تروریسم محدودیت آزادی بیان و اجتماعات را افزایش دادند، اعضای حزب ممنوع نهصت اسلامی به اتهام اقدامات تروریستی بازداشت و در محاکماتی به وضوح غیرمنصفانه، به حبس ابد یا دوره‌های طولانی زندان محکوم شدند در حالیکه گفته شده است برای اخذ اعتراف، تحت شکنجه قرار گرفته و وکلای مدافع آنان با تهدید و ارعاب مواجه شده بودند…

افغانستان گزارش سال عفو بین‌الملل درباره وضع حقوق بشر

بی بی سی ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ ادامه و تشدید درگیری مسلحانه داخلی به نقض گسترده حقوق بشر منجر شد و در جریان این درگیری‌ها، هزاران غیرنظامی کشته، زخمی یا بیجا شدند و هزاران تن دیگر به دلیل ناامنی از دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی و سایر خدمات اجتماعی محروم ماندند. بیشترین تلفات غیرنظامی ناشی از فعالیت گروه‌های شورشی بوده اما نیروهای دولتی نیز در مواردی مرتکب قتل یا زخمی کردن غیرنظامیان شده‌اند. گروه‌های شورشی همچنین به طور گسترده از کودکان به عنوان نفرات نظامی استفاده کرده‌اند. خشونت علیه زنان و دختران از جمله قتل و شلاق زدن آنان ادامه داشت و ماموران دولتی و غیر دولتی به تهدید فعالان حقوق بشر از جمله روزنامه‌نگاران مدافع حقوق زنان ادامه دادند. دادگاه‌ها هم به صدور و اجرای احکام اعدام، آنهم غالبا در پی محاکمات ناعادلانه مبادرت ورزیدند…

لهستان دولت حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، موسسه‌ی سیاست اروپایی جامعه‌ی باز و گزارش‌گران بدون مرز امروز در نامه‌ای به کمیسیون اروپا اعلام کردند: کمیسیون باید بر اساس ماده‌ی ۷ پیمان اروپا پیگیر اقدام علیه دولت لهستان باشد، زیرا این دولت به تضعیف حاکمیت قانون ادامه می‌دهد. این سازمان‌ها گفتند: اتحادیه‌ی اروپا باید با قاطعیت از عقب‌نشینی لهستان از ارزش‌های اروپا جلوگیری کند. کمیسیون اروپا در جولای و دسامبر ۲۰۱۶ دو مجموعه توصیه به دولت ارایه کرد. دولت لهستان به‌طورِ عمده این توصیه‌ها را نادیده گرفته و به‌طورِ نگران‌کننده‌ای به تلاش برای محدود کردن حاکمیت قانون و حقوق بشر، از جمله آزادی رسانه‌ها، آزادی گردهمایی و حقوق جنسی و تولید مثل زنان افزوده است.

سنگاپور حکم‌های سه معترض مسالمت‌جو را محکوم می‌کنیم

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ محکومیت ناعادلانه سه معترض مسالمت‌جو آخرین ضربه به آزادی گردهمایی صلح‌آمیز و آزادی اندیشه و بیان در سنگاپور است. دیوان عالی کشور سنگاپور محکومیت وبلاگ نگار و فعال خانم هان هویی هویی را تایید و او را معادل ۲۱۷۹ دلار جریمه کرد. به علاوه، محکومیت آقای بنگ و خانم چو و جریمه هر یک معادل ۳۱۶ دلار تایید شد. خانم هویی بلافاصله بازداشت شد و به علت سرپیچی از پرداخت جریمه ۳۴ روز در زندان خواهد ماند. اتهام‌های این سه تن ناشی از مشارکت در تظاهرات صلح‌آمیز در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۴ در پارک بود که در آن خواهان شفافیت در مدیریت دولت بر صندوق مرکزی آتیه‌نگری شده بودند.

سوریه حقوق بشر را اولویت اصلی گفت‌وگوهای ژنو قرار دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و در حدود ۴۰ سازمان اعلام کردند: شرکت کنندگان در گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو در روز ۲۳ فوریه ۲۰۱۷ باید پنج موضوع اصلی حقوق بشری را در اولویت قرار دهند. اولویت ها از این قرار هستند: پایان دادن به حمله‌های غیرقانونی، تضمین دسترسی به امداد و عبور امن برای غیرنظامیان فراری، حقوق زندانیان، عدالت و اصلاحات در بخش امنیتی. اصلاحات قانونی و قانون اساسی برای گنجاندن حقوق بشر در قوانین برای رعایت و ترویج حقوق بشر طی دوره گذار و پس از درگیری الزامی است. اصلاح قانون اساسی باید رعایت کلیه عهدنامه های بین‌المللی و حقوق بین‌المللی را در سوریه الزام آور کند. گذار سوریه به کشوری رعایت کننده حقوق بشر و حاکمیت قانون باید فرایندی زیر هدایت سوری ها و با اصلاحات شفاف در پی مشاوره داخلی باشد.

بحرین محاکمه نبیل رجب پس از ۹ بار تعویق آغاز می‌شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر امروز اعلام کرد: نبیل رجب به‌خاطر استفاده از آزادی بیان و محکوم کردن نقض حقوق بشر به دست دولت‌مردان بحرین مورد پیگرد قضایی قرار دارد. حبس خودسرانه و آزار قضایی او باید پایان یابد. نبیل رجب روز ۲۱ فوریه با رشته ای از اتهام‌ها از جمله «پخش عمدی اطلاعات دروغ و شایعه های بدخواهانه به قصد بی اعتبار کردن دولت»، «پخش شایعه های دروغ در زمان جنگ»، «توهین به یک نهاد دولتی» و «اهانت به یک کشور خارجی [عربستان سعودی]» مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. در صورت محکومیت، او ممکن است به ۱۵ سال زندان محکوم شود.

چین سازمان‌های غیردولتی از دولت‌ها خواستند در باره‌ی نقض حقوق بشر موضع بگیرند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و ۱۸ سازمان دیگر در نامه سرگشاده ای به کشورهای عضو دایمی و ناظر شورای حقوق بشر اعلام کردند: ناپدیدکردنِ های قهری، نفی موازین دادرسی و تلاش های مداوم برای سرکوب حقوق بشر یک سال دیگر ادامه یافته است و ما از شما می خواهیم به کشورهای دیگر بپیوندید و در نشست ۳۴ شورای حقوق بشر اقدامی هماهنگ انجام دهید. کمیسر عالی حقوق بشر یک سال پیش بیانیه ای صادر کرد و از چین خواست به شمار زیادی از موارد نقض حقوق بشر توجه نشان دهد. کشورهای عضو از چین خواستند وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد کند. اما دولت چین همه را نادیده گرفته است.

گواتمالا حمایت پارلمان اروپا از مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ پارلمان اروپا در نشست عمومی خود در استراسبورگ قطعنامه‌ای فوری در باره‌ی وضع مدافعان حقوق بشر در گواتمالا تصویب کرد. در سال ۲۰۱۶، ۲۳۳ حمله به مدافعان حقوق بشر و ۱۴ مورد قتل آنها رخ داده و اکثریت آنها بدون مجازات مانده است. از آغاز امسال نیز ۲ مدافع حقوق بشر به قتل رسیده اند. مسؤولان دادگاه ها مورد حمله قرار گرفته اند. پارلمان اروپا از دولت‌مردان گواتمالا خواست به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشند و از کنگره این کشور خواست اصلاحات قضایی را تصویب کند.

راهکارهای ناقضان حقوق بشر در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ با انتشار گزارش سالانه ۲۰۱۷/۲۰۱۶ این سازمان، نگاهی به پنج تاکتیک در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل می اندازیم که در سال گذشته ناقضان حقوق بشر در سراسر جهان به کار گرفته اند: ابراز تردید در باره‌ی بی طرفی ما؛ نفی و انکار بدون نیاز به ارایه دلیل؛ انحراف توجه به دیگران؛ حمله به عفو بین‌الملل؛ جلوگیری از فعالیت ما.

قزاقستان آزار گروه‌های حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ دولت‌مردان قزاقستان از مسایل مالیاتی برای آزار گروه‌های حقوق بشر استفاده می‌کنند. به نظر می رسد دولت‌مردان قزاقستان با استفاده از مسایل حسابرسی مالیاتی به آزار دو سازمان حقوق بشر به‌خاطر حمایت از حقوق بشر پرداخته اند. حسابرسی یک سازمان دیگر هم در حال حاضر به تعویق افتاده است. وزارت دارایی قزاقستان روز ۱ آگوست ۲۰۱۶ به درخواست اشخاص ناشناس دستور حسابرسی در سه سازمان مشهور را صادر کرد. این اشخاص این سه گروه را در رسانه‌ها به مشارکت در تروریسم و خودداری از دادن اطلاعات در باره‌ی هزینه کردن وجوه بین‌المللی متهم کرده‌ بودند.

عربستان سعودی تداوم آزار قضایی علیه مدافع حقوق بشر ثمر بداوی میانمار  نامه سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل در باره‌ی وضعیت در ایالت راخین
آمریکا ده‌ها نویسنده خواستار لغو فرمان مهاجرتی ترامپ آلمان ادامه انتقادها از اخراج گروهی پناهجویان افغان

ایران

گزارش سال عفو بین‌الملل  درباره وضع حقوق بشر

بی بی سی ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ طی سال گذشته، مقامات جمهوری اسلامی به سرکوب شدید آزادی بیان، تشکیل گروه‌های مدنی، برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز و آزادی دین و بازداشت منتقدان و سایر مخالفان مسالمت جو و حبس آنان پس از محاکمات بسیار غیرمنصفانه در دادگاه‌های انقلاب مبادرت ورزیدند. شلاق، قطع اندام‌ها و سایر مجازات‌های بیرحمانه ادامه داشت و اعضای اقلیت‌های دینی و قومی با تبعیض و آزار و اذیت و زنان و دختران با خشونت و تبعیض همه جانبه مواجه بودند. در همان حال، حکومت به طور وسیع از مجازات اعدام استفاده کرد و صدها مورد حکم اعدام را به اجرا گذاشت که بعضی از آنها در ملاء عام صورت گرفت. دست کم دو محکوم زیر سن قانونی در میان اعدام شدگان بودند…. گزارش عفو بین‌الملل از رواج وسیع شکنجه و بدرفتاری با بازداشتیان به خصوص در جریان بازجویی خبر داده و گفته است که هدف بازجویان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران معمولا اخذ «اعتراف» اجباری به منظور بهره‌برداری تبلیغاتی و استفاده از آن به عنوان مدرک اثبات جرم است.

نگرانی مولوی عبدالحمید از شایعه «تسریع اعدام محکومان اهل سنت»

زنان

عراق زنان سنی از زندان و شکنجه داعش می‌گویند

دیده‌بان حقوق بشر ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ جنگجویان داعش در مناطق زیر کنترل خود در عراق خودسرانه زنان و دختران عرب را دستگیر می‌کنند، آنها را مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند و به زور با آنها ازدواج می‌کنند. با وجود این‌که شرح خشونت جنسی در مناطق زیر کنترل داعش پیشتر منتشر شده، نخستین بار است که توانسته ایم در گفت‌وگو با شش زن فراری از شهر حواجیه در ۱۲۵ کیلومتری موصل که هنوز زیر کنترل داعش است، مواردی را در باره‌ی زنان سنی عرب ثبت کنیم.

ایران

ایران پس از تهدید فدراسیون جهانی والیبال اجازه حضور زنان در رقابت‌های کیش را داد بازنشستگی پیش از موعد، آمار اشتغال زنان را به ۹ درصد کاهش می‌دهد
«خروج یک میلیون زن از بازار کار» خشونت‌های جنسی خانگی؛ نتیجه‌ فقدان آموزش
زنان خارجی مهمان ایران و مساله حجاب هرجا که قدرت هست، زنان نیستند!

فرهنگ و اندیشه

پاکستان دامن زدن به آتش در کراچی

گروه بین‌المللی بحران ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ چندین دهه بی توجهی و سوءمدیریت وضع بزرگترین و ثروتمندترین شهر پاکستان کراچی را بحرانی کرده است. علائق قومی ـ سیاسی و فرقه ای و رقابت ها که در اثر مهاجرت داخلی تشدید شده، ورود جهادگرایان و وجود بی کنترل اسلحه، مواد مخدر و پول غیرقانونی ترکیبی انفجاری به بار آورده است. برای توجه به مشکلات، دولت باید اقتدار پلیس سند و خودمختاری عملیاتی آن را دوباره برقرار کند ولی در عین حال از آن پاسخ‌گویی بخواهد. در بلند مدت، باید به جبران حذف سیاسی و اقتصادی و از جمله دسترسی نابرابر به عدالت، مشاغل و کالاها و خدمات اساسی پرداخت. گروه‌های جهادگرا از اینها برای جذب نیرو و حمایت استفاده می‌کنند… ترکیب جمعیتی این کلان‌شهر در بنیاد بسیاری از مشکلات قرار دارد. تمام گروه‌های اصلی قومی حضور محسوسی دارند. روستاییان سندی، پشتون، پنجابی جنوب، آوارگان ناشی از درگیری ها و مصیبت های طبیعی و مهاجران و پناه جویان غیرقانونی از سراسر جنوب آسیا به جمعیت اضافه می‌شوند.

ایران

زبان‌های محلی مازندرانی، گیلکی و طالشی “در حال نابودی” است فروغ فرخزاد؛ بخشی از تاریخ زنان

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، جهان زن، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گروه بین‌المللی بحران

پیوست‌ها: