زنان-690x259
پیشنهاد اعتصاب سراسری زنان در هشتم مارس

نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت زنان و کودکان در دوران ترامپ افزایش خواهد یافت
فمینیستینگ، ۲۴ فوریه ۲۰۱۸، روز سه شنبه، دپارتمان امنیت ملی، برنامه های تبدیل قانون اجرایی ترامپ، در زمینه مهاجرت را به سیاست های ملی اعلام کرد. این برنامه ها با گسترش مکانیزمهای اخراج مهاجرین اثار مخربی برای افراد فاقد مدرک و یا عزیزان انها خواهد داشت. به اداره مهاجرت و گمرک دستور داده شده است که به اخراج افراد فاقد مدرکی که به انجام هر جرمی محکوم شده اند، سرعت بخشیده وبرای انجام این دستور بیش از ده هزار نیروی جدید استخدام کند. به علاوه، دستور داده شده است که اداره مهاجرت و گمرک سیستم مراکز توقیف و بازداشت مهاجرین را توسعه دهند. گزارش های زیادی در مورد سواستفاده و شرایط نا امن این مراکز وجود دارد که فعالان حقوق بشر در دوران اوباما علیه این شرایط مبارزه می کردند.

لیبی: محدودیت تبعیض امیز در مورد زنان
دیده بان حقوق بشر، ۲۳ فوریه ۲۰۱۷، در ۲۳ فوریه، عبدالرزاق نجوری، رئیس ستاد نیروهای شناخته شده به عنوان ارتش ملی لیبی   و فرماندار نظامی مناطق شرق لیبی، که از درنه تا بن جواد گسترده است، دستور خود مبنی بر لزوم همراهی سرپرست مرد در سفرهای زنان، لغو و ان را با قانون جدیدی که محدودیت های بیشتری برای سفر تمام زنان و مردان سن ۱۸تا ۴۵ سال، اعمال می کرد، جایگزین کرد. دستور جدید به طور مشخص اذعان میکند که افراد این گروه سنی قبل از سفر از شرق لیبی  نیازمند کسب اجازه از سازمانهای امنیتی مرتبط هستند. این محدودیت به بهانه “ضرورت انجام اقداماتی برای مقابله با خطراتی که از خارج از کشور امنیت ملی را مورد تهدید قرار می دهد” وضع شده است. پیرو وضع این محدودیت ها، دیده بان حقوق بشر، در بیانیه ای اعلام کرده است: مقامات شرق لیبی باید هر چه زودتر دستور صادره در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۷، را که زنان زیر ۶۰ سال را از سفر به خارج منع میکند مگر در صورت همراهی توسط یک سرپرست مردان، لغو کند. این قانون ازادی حرکت برای زنان در شرق لیبی را تهدید میکند که شامل سفرهای درمانی، اموزشی و حرفه ای می باشد.

عراق زنان سنی از زندان و شکنجه داعش می‌گویند
دیده‌بان حقوق بشر ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ جنگجویان داعش در مناطق زیر کنترل خود در عراق خودسرانه زنان و دختران عرب را دستگیر می‌کنند، آنها را مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند و به زور با آنها ازدواج می‌کنند. با وجود این‌که شرح خشونت جنسی در مناطق زیر کنترل داعش پیشتر منتشر شده، نخستین بار است که توانسته ایم در گفت‌وگو با شش زن فراری از شهر حواجیه در ۱۲۵ کیلومتری موصل که هنوز زیر کنترل داعش است، مواردی را در باره‌ی زنان سنی عرب ثبت کنیم.

ضربه کاری مجلس ایران به زنان
شرق، ۲ اسفند ۱۳۹۵ موضوع حق و حقوق زنان نیست؛ برابری‌خواهی زنان با مردان هم نیست؛ مسئله اصلا پیش‌رفتن با واقعیت روز جامعه جهانی هم نیست؛ این هم نیست که زنان به‌عنوان نیمی از جامعه ایران، تلاشی بیش از نیمه دیگر برای فراگیری دانش و کسب تخصص پیشه و شغل می‌کنند؛ حکایت «نیروی کار» است، فارغ از جنسیت. سخن از مصوبه‌ای است که نماینده‌های «مردم» به لایحه برنامه ششم اضافه کرده‌اند؛ مصوبه‌ای که پس از یک رفت‌وبرگشت از مجلس به شورای نگهبان، دوباره از سوی بهارستان‌نشینان به شورای نگهبان رفته است؛ اگر رأی بیاورد، همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی کشوری یا تأمین‌ اجتماعی موظف‌اند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ٢٠ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی، موافقت کنند. بااین‌حساب گذشته از عواقب منفی‌ای که چنین الحاقیه‌ای بر لایحه دولت بر اشتغال زنان می‌گذارد، سرنوشت صندوق‌های بحران‌زده بازنشستگی هم تغییر می‌کند؛ صندوق‌هایی در آستانه ورشکستگی که یک تلنگر بر پیکر نحیفشان می‌تواند آنها را نابود کند.

دفاع از حقوق بشر

پیشنهاد اعتصاب سراسری زنان در هشتم مارس
گاردین، ۲۱ فوریه ۲۰۱۷  فعالان زن آمریکایی در مقاله‌ای که در وب سایت گاردین منتشر شده نوشته‌اند: حالا وقت آن است تا یک بار دیگر برنامه‌های روز جهانی زن را بازنگری کنیم. تا پیش از این شادمانی روز جهانی زن را با مهمانی‌های کوچک، گل و  کارت تبریک نشان می‌دادیم. حالا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، یک بار دیگر باید فمنیست‌ها به میدان بیایند. به همین دلیل ما از زنان جهان می‌خواهیم تا روز هشتم مارس به اعتصاب سراسری بپیوندند.

کمپین مردان: فعالان مرد خواستار تغییر نگرش دونالد ترامپ نسبت به زنان شدند
خبرهای الکترونیکی زنان، ۱۶ فوریه ۲۰۱۷، ایا دونالد ترامپ نگرش خود نسبت به زنان را تغییر خواهد داد؟ گروهی از مردان با تشکیل کمپینی سعی دارند این کار را بکنند.  یکی از بنیانگذاران این کمپین میگوید: اواخر ماه گذشته من به همراه تعدادی از مردان، یکی از امضاکنندگان نامه سرگشاده خطاب به ترامپ برای “حمایت از زنان این کشور و زنان جهان”، بودم. ادامه را در اینجا بخوانید.

روسیه نباید از ضرب و شتم زن توسط شوهرجرم زدایی کند
اکونومیست، ۲۶ فوریه ۲۰۱۷، جان استوارت میل در سال ۱۸۶۹ می نویسد که انگلستان ویکتوریایی جای خوبی برای یک شوهر سواستفاده گر است. حتی فرومایه ترین تبهکار نیز زنی بدبخت دارد که زندگیش به او گره خورده باشد و او بتواند هر قساوتی به جز کشتن او را بدون احساس خطر و با کمترین مجازات قانونی انجام دهد. گزارشهای دادگاه ها پربود از پرونده های مثله کردن زنان توسط همسرانشان و صدور احکام جزایی سبک برای مجرمین. اما در اواخر قرن نوزده مسایل تغییر کردند. در سال ۱۸۵۳ قانون ویژه منع خشونت علیه زنان و کودکان به تصویب رسید. جنبش زنان خواهان مجازات سنگین تر برای موارد خشونت علیه زنان و برابری جنسیتی شد. یک قرن بعد ظهور فمینیسم در غرب و در مناطق دیگر جهان، قوانین جدید و پلیس حساس به خشونت علیه زنان را به ارمغان اورد و اگر چه دیر هنگام اما این مساله را  به رسمیت شناخت که زندگی کردن با یک نفر مجوز ضرب و شتم او نیست. در ژوئن سال گذشته نیز به دنبال این تغییرات در غرب، دوما، پارلمان روسیه، قانون منع خشونت علیه زنان را به تصویب رساند. این قانون دست کم در میان روسهای شهرنشین لیبرال که معتقد بودند خشونت علیه زنان حقیقتی نیست که پذیرفته شود بلکه شری است که باید با ان مبارزه شود، و خواهان مداخله پلیس در موارد این چنینی بودند با اتفاق نظر روبه رو شد. اما این قانون واکنشهایی محافظه کاران را به دنبال داشت. ادامه مقاله را اینجا بخوانید.

ترکیه ممنوعیت حجاب را برای زنان ارتش لغو کرد
رادیو زمانه، ۴ اسفند ۱۳۹۵ خبرگزاری دولتی آنادولو روز چهارشنبه ۲۲ فوریه اعلام کرده این تغییر که از سوی وزارت دفاع ترکیه اعمال شده، شامل تمام افسران زن شاغل در بخش‌های عمومی و ستادهای فرماندهی و شاخه‌های آن می‌شود. زنان می‌توانند زیر کلاه خود روسری‌هایی همرنگ یونیفرم‌شان بپوشانند و این پوشش نباید صورت‌شان را بپوشاند. اصلاحات به اجرا در آمده در روزنامه رسمی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این موضوع شامل زنان در حال ماموریت هم می‌شود یا نه اما برای دانشجویان زن معتبر است.

در حاشیه مذاکرات صلح، زنان سوری خواهان پیگیری وضعیت بستگان خود شدند
رادیو زمانه، ۶ اسفند ۱۳۹۵ گروهی از زنان سوری از سازمان ملل خواسته‌اند تا برای خبردار شدن از سرنوشت بستگان گم‌شده‌شان به آنها کمک کند. آنها از سازمان ملل خواسته‌اند این موضوع را در گفت‌وگوهای صلح بگنجاند. استفان د میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، این زنان را روز پنح شنبه ۲۳ فوریه پس از ملاقاتش با نمایندگان دولت سوریه و گروه مخالفان حکومت سوریه در شروع مذاکرات صلح ملاقات کرده است.

کودکان

صدها کودک یمنی در معرض گرسنگی شدید هستند
رادیو زمانه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ صدها کودک یمنی در کمپ‌های پناهندگی و روستاهای دورافتاده از گرسنگی رنج می‌کشند. خانواده‌هایی که از بمباران‌ها گریخته‌اند و مجبور به بازگشت به مناطق جنگ‌زده شده‌اند، اکنون دوباره با خطر مرگ روبه رو هستند. سازمان ملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری نسبت به وضعیت بحرانی فقیرترین کشور خاورمیانه به دنبال دو سال جنگ هشدار می‌دهند.

مدارس طبیعت: تجربه کودک از آزادی و خودانگیختگی
رادیو زمانه، ۸ اسفند ۱۳۹۵ نه از صندلی و کلاس‌های بسته خبری است، نه از کتاب و بودجه‌بندی درسی. از سال ۱۳۹۳ وقتی نخستین مدارس طبیعت در ایران تأسیس شد، قرار بر آن بود که کودکان از طریق بازی تجربه کنند، در کارگروهی ادغام شوند و به طور بی‌واسطه بیاموزند و بدون آنکه به طبیعت آسیب برسانند، از پس خود برآیند.

کودکان مهاجر در صربستان برای زنده ماندن تن فروشی می‌کنند
دویچه وله، ۳ اسفند ۱۳۹۵ برخی کودکان مهاجر در صربستان به خاطر تامین مخارج شان تن فروشی می کنند. صندوق حمایت کودکان در سازمان ملل متحد در مورد کودکان پناهجو که مورد تجاوزجنسی قرار گرفته و مجبور به تن فروشی می شوند نکران است. در نزدیکی بلگراد پایتخت صربستان یک ایستگاه قطار متروکه حالا به اقامتگاه مهاجران تبدیل شده است. کودکان پناهجویی که برخی شان حتی کمتر از ۱۰ سال عمر دارند، درون لحاف های خاکستری رنگ خزیده و نزدیک آتش خودشان را به سختی از سرمای سوزان زمستان محافظت می کنند.

سازمان ملل درباره سوء‌استفاده جنسی از کودکان مهاجر آفریقایی هشدار داد
بی‌بی‌سی، ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ سازمان ملل متحد هشدار داده است که هزاران کودک آفریقایی که برای پناهندگی راهی اروپا می‌شوند، مورد خشونت و سوءاستفاده جنسی قاچاقچیان و کارکنان بازداشتگاه‌ها قرار می‌گیرند. اغلب این کودکان که کشورهای خود را ترک می‌کنند، از طریق لیبی به مقصد ایتالیا پا در راهی خطرناک می‌گذارند. یونیسف می‌گوید که حدود ۲۶ هزار کودک که بیشترشان بدون همراه بوده‌اند، سال گذشته از دریای مدیترانه عبور کرده‌اند و خود را به اروپا رسانده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است. این نهاد می‌گوید که کودکانی که مورد سوءاستفاده و خشونت قرار گرفته‌اند، عموما از ترس بازداشت و بازگرداندن سکوت می‌کنند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

خروج یک میلیون زن از بازار کار
رادیو فردا، ۲ اسفند ۱۳۹۵ حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و کو با شماره دوشنبه روزنامه شرق نسبت به «خروج یک میلیون زن از بازار کار» در صورت اجرای مصوبه مجلس درباره «بازنشستگی زودرس» زنان و «مردانه‌ترشدن بازار کار» در ایران هشدار داده است.

بازنشستگی پیش از موعد، آمار اشتغال زنان را به ۹ درصد کاهش می‌دهد
رادیو زمانه، ۲ اسفند ۱۳۹۵ معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با روزنامه شرق اعلام کرده که بازنشستگی پیش از موعد در سطح کلان به ضرر جامعه زنان تمام خواهد شد، چراکه فقط در طول پنج‌سال، جمعیت زنان را از ١۴درصد به هشت تا ٩ درصد کاهش خواهد داد.

هرجا که قدرت هست، زنان نیستند
اخبار روز، ۱ اسفند ۱۳۹۵ در سال‌های اخیر، اگرچه با توسعه آموزش عالی، زنان در کسب مشاغل بیرون از خانه، موفقیت‌های نسبی کسب کرده‌اند ولی هنوز در اشغال سمت‌های مدیریتی از تبعیض‌های چندگانه‌ای رنج می‌برند. هنوز در سازمان‌های اداری و صنعتی، روش‌هایی از طبقه‌بندی مشاغل تحت عنوان تقسیم کار جنسیتی عمودی وجود دارد که بر حسب آن، احراز سمت‌های مدیریتی بر‌اساس جنسیت صورت می‌گیرد و احتمال اینکه زنان در مشاغلی با پایگاه بالا و موقعیت‌های قدرتمند به خدمت گرفته شوند، به مراتب بسیار کمتر از مردان است. بر‌اساس آمار منتشرشده، سال۲۰۰۹، واحد مطالعات توسعه انسانی و جنسیتی سازمان ملل متحد، در ایران، سهم زنان در اشتغال، ٣٣ درصد و سهم آنان در گروه مدیران عالی‌رتبه کشور، فقط ۱۶ درصد است. همچنین بر‌اساس آماری که بانک جهانی و بخش زنان سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ در زمینه سهم زنان در موقعیت‌های وزارتی منتشر کرده است، از بین ۹۷ رتبه موجود، ایران در رتبه ۷۲ قرار دارد، درحالی‌که افغانستان حائز رتبه ۶۹ است.

انتصاب مدیران زن در بورس و بانک بزرگ عربستان
ایسنا، ۳ اسفند ۱۳۹۵ با وجود محدودیت‌های اجتماعی که برای زنان در عربستان سعودی وجود دارد،. اخیرا یک زن مدیر بازار بورس و یک زن دیگر به ریاست یک بانک بزرگ در این کشور منصوب شد. گروه مالی سامبا اعلام کرد رانیا محمود ناشار به عنوان مدیرعامل این شرکت مالی شروع به فعالیت کرده است. این خبر سه روز پس از اعلام انتصاب سارا السهیمی به عنوان رئیس هیات مدیره بازار بورس عربستان معروف به تداول منتشر شد.

برای اولین بار در ۱۸۸ سال گذشته، یک زن رییس پلیس لندن شد
بی‌بی‌سی ۴ اسفند ۱۳۹۵ کرسیدا دیک بعنوان رییس پلیس متروپلیتن لندن منصوب شد که در تاریخ ۱۸۸ ساله این نیرو بی‌سابقه است. خانم دیک در سال ۲۰۱۴ پس از ۳۱ سال خدمت از نیروی پلیس رفت و در وزارت خارجه بریتانیا مشغول کار شد. او جانشین سر برنارد هوگان-ها شد که از سال ۲۰۱۱ رییس پلیس لندن بود و اکنون بازنشسته شده است. خانم دیک پیش از این مدتی هم فرمانده ضدتروریسم نیروی پلیس در بریتانیا بوده است. صادق خان، شهردار لندن، هم از انتصاب خانم دیگر دیک استقبال کرد و او را “بهترین فرد” برای این سمت خواند.

از قاضی شدن زنان استقبال می‌کنیم
آرمان، ۴ اسفند ۱۳۹۵ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با استقبال از انتخاب یک زن به عنوان سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان ابراز امیدواری کرد بهره‌گیری از تخصص و تجارت زنان در امور قضائی محدود به همین یک مورد نشود. چندی پیش دادستانی تهران از انتصاب یک زن به عنوان سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان در تهران خبر داد. بنا بر این گزارش نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را زنان تشکیل می‌دهند. دولت یازدهم با به کارگیری سه زن در کابینه در این زمینه رکورد شکنی کرد. اکنون ١۰ درصد کابینه دولت زنان هستند، بانوان کشور در کابینه یا در بدنه دولت فعالیت دارند و ۱۷ نماینده زن در مجلس حضور دارند و انتصاب یک زن به عنوان قاضی جرقه ای از امید در دل بانوان زد.

جامعه و فرهنگ

نخست وزیر زن اسکاتلند: به دلیل کلیشه های جنسیتی، زنان سیاستمداردر مقایسه با همکاران مرد خود، درباره موارد بیشتری باید نگران باشند
هافینگتون پست، ۲۲ فوریه ۲۰۱۷، نیکلا فرگوسن استرجن، درباره تبعیض جنسیتی که به عنوان یک زن سیاستمدار با ان مواجه است، صحبت کرده است. نخست وزیر اسکاتلند، برای اکثر فعالیتهای سیاسی خود مورد بررسی های جنسیتی قرار گرفته است: از نقد و بررسی ظاهر او و اینکه ایا او به اندازه کافی می خندد تا بحث در مورد اینکه او و همسرش پیتر مورل، فرزندی ندارند. او در گفتگویی که با مجله زنانGentlewomen  انجام داده، می گوید: هر بار که زنی در مقابل دوربین ها قرار می گیرد، صد تا مساله هست که او اگاهانه و یا انا اگاهانه باید در مورد انها نگران باشد که هرگز به ذهن مردان حتی خطور هم نمی کند.   نیکلا فرگوسن استرجن؛ زادهٔ ۱۹ ژوئیهٔ ۱۹۷۰، سیاست‌مدار اهل بریتانیا است که وزیر اول اسکاتلند(نخست وزیر) می‌باشد. وی همچنین رهبری حزب ملی اسکاتلند را بعهده دارد که در انتخابات ۲۰۱۵ موفق به کسب ۵۶ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در مجلس عوام شد.

خشونت‌های جنسی خانگی؛ نتیجه‌ فقدان آموزش
خانه امن، ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ بحث درباره تجاوز زناشویی تنها چند دهه است که از ناشناختگی و حوزه خصوصی به چالشی علنی در عرصه عمومی تبدیل شده است. شاید خیلی از ما تا چندین سال پیش از وجود این نوع از خشونت بی‌اطلاع بودیم یا چه‌بسا همچنان بسیاری از زنان و مردان باشند که با شنیدن ترکیب «تجاوز زناشویی» بهت‌زده شوند. سعید پیوندی جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آموزش در توضیح شدت و جنس خشونت در رابطه جنسی توضیح می‌دهد که این مساله به نوع «اجبار» بستگی دارد: «گاه این خشونت می‌تواند شکل فیزیکی به خود بگیرد و گاه اشکال ظریف‌تر و حتا غیرمستقیم داشته باشد. خشونت روانی در رابطه جنسی ناشی از عدم رضایت خاطر، نامطلوب و آزاردهنده یا تحمیلی بودن عمل نزدیکی است.»

کمک برای بیماران مبتلا به سرطان سینه در غزه
دویچه وله، ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ در باریکه غزه بیماران مبتلا به سرطان سینه کمتر توانایی آن را دارند که عملیات بازسازی سینه را انجام دهند. حالا سازمان «کمک و امید» برای این زنان سینه بند های ویژه را به طور رایگان توزیع می کند.

جشن اسفندگان در کابل: ارج‌گذاری به مقام زن و قدردانی از زمین
بی‌بی‌سی، ۶ اسفند ۱۳۹۵ برای نخستن بار مراسمی در تجلیل از جشن باستانی اسفندگان یا (سپندگان مذگان) در افغانستان برگزار شد. در این جشن از روز زن و زمین قدردانی می‌شود. انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان که این جشن را برگزار کرد، اعلام کرده که هدف از برگزاری این مراسم ارج‏ گذاری به مقام والای زن و یادآوری از فرهنگ‌های بومی مردم افغانستان است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره:  رادیو زمانه، دویچه‌وله، بی‌بی‌سی، گاردین، خانه امن، هافینگتون پست، آرمان، ایسنا، اخبار روز، رادیو فردا، اکونومیست، فمینیستینگ، دیده‌بان حقوق بشر، شرق، خبرهای الکترونیکی زنان

پیوست‌ها: