international

اقتصاددانان ایرانی: نابرابری‌ها به حد انفجار رسیده‌اند
عکس: تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران

موارد نقض فاحش حقوق بشر

گزارش سازمان ملل: دولت سوریه و شورشیان هر دو در حلب مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

نهادهای دولتی

بریتانیا دورویی به‌خاطر «یک بام و دو هوا» در روابط با عربستان سعودی

ایندیپندنت ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ دادگاه عالی برای تعیین این که فروش اسلحه بریتانیا مقررات دولت را در مورد فروش اسلحه مورد استفاده برای ارتکاب جنایت‌های جنگی نقض می‌کند مشغول بررسی قضایی است. در حین بررسی قضایی فروش اسلحه طی جنگ یمن، بریتانیا متهم به سیاست آشکار «یک بام و دو هوا» در روابط با عربستان سعودی شده است. فیلم ساز بریتانیایی جیمز جونز که نقض حقوق بشر را در فیلمش به نام افشای عربستان سعودی فاش کرده، گفت: با وجود موارد فراوان نقض حقوق بشر، بریتانیا هنوز «بیش از پیش» در رابطه نزدیکی با متحد خود قرار دارد. او گفت: مجازات های رایج در عربستان سعودی از جمله گردن زنی و شلاق زدن در برابر چشمان مردم به وبلاگ نگار سعودی تفاوتی با رقه که زیر کنترل داعش است، ندارد. اسناد فاش شده داعش نشان می‌دهند که شهروندان سعودی بیشترین شمار اعضای خارجی داعش را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل، در یمن که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی شورشیان حوثی را بمباران می‌کند، بیش از ۱۰٫۰۰۰ غیرنظامی در جنگ دو ساله کشته شده‌اند و میلیون ها تن با گرسنگی و بدون بهره از آب و مراقبت پزشکی مانده اند.

ترکیه کارنامه‌ سیاه در برخورد با خبرنگاران خارجی و داخلی یمن صدها کودک در معرض گرسنگی شدید هستند

ایران

۷ اعدام: ایلام (۲)؛ قروه (۱)؛ کرمانشاه (۱)؛ ارومیه (۲)؛ بندرعباس (۱) وضعیت جسمی طاهره ریاحی روزنامه‌نگار وخیم است
حکم قطع دست یک سارق قطعی شد بازداشت ۵ فعال مدنی و سیاسی در یک هفته
جلوگیری از ورود زنان باستان‌شناس به ارگ علیشاه تبریز ضرب‌وجرح دو زندانی سیاسی هنرمند در اوین
۴۴ نفر در یک مهمانی در مشهد بازداشت شدند توقیف یک روزنامه به دلیل انتشار یک طنز کوتاه

عاملان غیردولتی

آلمان در سال ۲۰۱۶ ‘روزانه ده حمله علیه پناهجویان انجام شده است’

عدالت

گامبیا و آفریقای جنوبی عضو دادگاه بین‌المللی جزایی می‌مانند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ دادگاه عالی آفریقای جنوبی روز ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ اعلام کرد که تصمیم رئیس جمهوری آفریقای جنوبی برای خروج از اساسنامه‌ی دادگاه بین‌المللی جزایی خلاف قانون اساسی است و رئیس جمهوری زوما باید اطلاعیه‌ی خروج را پس بگیرد. پیش از آن در روز ۱۷ فوریه دبیر کل سازمان ملل تأیید کرده بود که گامبیا تصمیم به خروج از اساسنامه‌ی دادگاه بین‌المللی جزایی را لغو کرده و عضو آن باقی می‌ماند. سازمان‌های ما از غلبه‌ی حاکمیت قانون و حرکت رئیس جمهوری تازه برگزیده‌ی گامبیا آداما بارو و رئیس جمهوری آفریقای جنوبی زوما در راه تقویت حقوق بشر و پایان دادن به معافیت از مجازات تجلیل می‌کنند. ما کلیه‌ی کشورهای عضو اساسنامه‌ی رُم را به پشتیبانی از قربانیان جنایت‌های بین‌المللی تشویق می‌کنیم.

ایران در شرایط حاکمیت سرکوب، حرف از بخشش نمی‌توان زد

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ گفتگو درباره دادخواهی با عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با پرسش‌هایی از جمله: معنی دادخواهی چیست و اهمیت آن در جوامعی که با فاجعه مواجه شده‌اند در کجاست؟ دادخواهی در پرونده سرکوب سیاسی مخالفان توسط حکومت چه فرقی با دادخواهی در یک پرونده شخصی دارد؟ در جامعه‌ای مثل ایران که هنوز در دوران گذار نیستیم، هدف نهایی از دادخواهی چیست؟ وقتی که امکان حصول چنین شرایطی نیست، دادخواهی به دنبال کدام دستاورد است؟ برخی هستند که با توجه به شرایط ایران پیشنهاد نادیده گرفتن یا مسکوت گذاشتن جنایت‌های گذشته را می دهند. برخی هستند که پیشنهاد بخشش را مطرح می‌کنند. می‌گویند با توجه به شرایطی که ما در آن قرار داریم، راهی جز این وجود ندارد تا زمینه گذار به جامعه دموکراتیک فراهم شود. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر از بعضی افراد قدرتمند که در گذشته متهم به مشارکت در جنایاتی بوده‌اند، اعاده حیثیت می‌شود. این نوع از اعاده حیثیت هم در مورد حکومت شاهنشاهی اتفاق افتاده و هم در مورد برخی حاکمان جمهوری اسلامی بوجود آمده است. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

حقوق مدنی و سیاسی

تایلند گزارش: فراخوان برای اصلاحات فوری در زندان‌ها

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و اتحادیه‌ی آزادی مدنی  امروز با انتشار گزارشی اعلام کردند: قصور مداوم تایلند از اجرای اصلاحات جامع در زندان‌ها شرایط را برای نقض کامل حقوق بشر در زندان‌ها فراهم کرده است. در این گزارش با عنوان «پشت دیوارها ـ نگاهی به شرایط زندان‌ها در تایلند پس از کودتا»، فدراسیون و اتحادیه‌ی آزادی مدنی با بررسی وضعیت در زندان‌ها نقض تعهدات تایلند را بر اساس عهدنامه‌های بین‌المللی که این کشور عضو آنهاست، نشان می‌دهند… ازدحام مهم‌ترین مسأله در زندان‌های تایلند است. جمعیت زندان‌ها در تایلند در گذر سالیان پیوسته افزایش یافته و این کشور از امتیاز منفی داشتن بیشترین جمعیت زندانی و بالاترین میزان زندانی کردن در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ی کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسِه‌آن ASEAN) برخوردار است. آمار و ارقام موجود مربوط به ۹۱ درصد کلِ جمعیت زندان‌ها نشان می‌دهند که این زندان‌ها دارای جمعیتی بیش از دو برابر ظرفیت اسمی ـ به میزان ۲۲۴ درصد ـ هستند.

بیانیه مشترک در باره‌ی شکنجه در شورای حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ مارچ ۲۰۱۷ ائتلاف جهانی مبارزه با مجازات اعدام و فدراسیون بین‌المللی اقدام مسیحیان برای الغای شکنجه در بیانیه مشترکی از برگزاری میزگرد در باره‌ی مجازات اعدام و ممنوعیت شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز در شورای حقوق بشر استقبال کردند. این موضوع پذیرفته شده، از جمله به وسیله کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را ملغا نکرده‌اند، که بعضی از روش های اعدام و پدیده انتظار برای اعدام رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز به شمار می‌رود که در حقوق بین‌المللی بر اساس قاعده آمره الزام‌آور ممنوع شده است. با وجود این، مفهوم رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز  تکامل پیدا می‌کند و باید آن را پویا تفسیر کرد. ما فکر می‌کنیم صدور مجازات اعدام صرفنظر از شرایط پیرامون آن و شرایط اجرای آن ناقض ممنوعیت شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز  است.

ایران محمد نظری پس از تحمل ۲۳ سال حبس بار دیگر خواستار اعاده دادرسی شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برزیل نماینده مردم محلی کارشناسان سازمان ملل را از توقف پیشرفت در رسیدگی به قربانیان آلودگی مطلع کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ مارچ ۲۰۱۷ روز ۲۷ فوریه، خانم الیویرا، فعال برزیلی که نماینده بیش از ۳۰۰ خانواده قربانی آلودگی ناشی از  صنایع معدنی و فولاد در جامعه پیکیا دِ بایکسو است، اطلاعاتی در باره‌ی وضعیت به گزارش‌گران ویژه سازمان ملل و هیأت دایمی برزیل در سازمان ملل ارایه کرد. او بر فقدان اقدام‌های مشخص برای کاهش آثار ویرانگر آلودگی دایمی بر سلامت مردم محلی و عدم پیشرفت در توافق امضا شده بین دولت، مردم محلی و شرکت‌های مربوط تاکید کرد. نمایندگان فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و یکی از اعضای هیات شبکه «کلیساها و معادن» در گزارش‌دهی به او کمک کردند.

اسرائیل چرخشی تاریخی در سیاست فلسطینی تل آویو جان باختنِ حدود ۷هزار و ۵۰۰ پناهجو در سال ۲۰۱۶

ایران

نابرابری‌ها به حد انفجار رسیده‌اند حداقل هزینه زندگی ماهانه یک‌ خانوار متوسط اعلام شد
سبد معیشت کارگران: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جنبش افزایش دستمزد و آستانه تحمل گرسنگان
بازنشستگان: خط فقر ۴ میلیون، حقوق ما یک میلیون افزایش ۴,۱ درصدی مرگ بر اثر حوادث کاری در ایران
وزیر کار: ۹۰ درصد منابع در اختیار ۱۰ درصد جمعیت است رئیس کمیته امداد: ۱۱ میلیون نفر زیر خط فقر

دفاع از حقوق بشر

الجزایر توصیه های اساسی در باره‌ی حقوق بشر به شورای مشترک با اتحادیه‌ی اروپا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و چندین سازمان بین‌المللی دیگر در آستانه برگزاری شورای مشترک اتحادیه‌ی اروپا با الجزایر از اتحادیه‌ی اروپا خواستند اقدام‌هایی را برای ترویج حقوق بشر و دفاع از آن، از جمله برابری زنان و مردان را به‌عنوان هدف اصلی در روابط با الجزایر در دست بگیرد.

سودان جنوبی شورای حقوق بشر باید به نقض حقوق بشر توجه نشان دهد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ فوریه ۲۰۱۷ فدراسیون و ۳۷ سازمان دیگر با توجه به وقایع جدی جاری در سودان جنوبی امروز نامه سرگشاده ای را به شورای حقوق بشر منتشر کردند و از این شورا خواستند: ماموریت کمیسیون حقوق بشر سودان جنوبی را تمدید کند؛ به ضرورت پاسخ‌گویی به‌خاطر جرایم گذشته و کنونی بر اساس حقوق بین‌المللی توجه نشان دهد؛ به نقض حقوق بشر جاری در سودان جنوبی رسیدگی کند.

پاکستان روزنامه‌نگاران و فعالان در خطر

عفو بین‌الملل ۱ مارچ ۲۰۱۷ دولت‌مردان پاکستان باید فوری اقدام‌هایی را برای محافظت از روزنامه‌نگاران، وبلاگ نگاران، فعالان جامعه‌ی مدنی و دیگر فعالان حقوق بشر که در خطر دایمی، تهدید و حمله‌های خشونت بار به سر می‌برند، انجام دهد. این سازمان در نامه ای سرگشاده به وزیر کشور پاکستان در باره‌ی فعالیت های افترازنی و تهدیدهای علیه منتقدان گزارش داد.

هندوراس نبودِ عدالت در مورد قتل برتا کاسِرِز هشداری به فعالان

عفو بین‌الملل ۲۷ فوریه ۲۰۱۷ نبود تحقیقات موثر برای یافتن آمران قتل خشونت بار فعال محیط زیستی برتا کاسِرِز پیام ترسناکی به منتقدان مخالف با قدرت می‌دهد. برتا کاسِرِز، رهبر و یکی از بنیانگذاران شورای سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس، روز ۲ مارچ ۲۰۱۶ در خانه اش در شهر لا اسپرانزا به ضرب گلوله کشته شد. او سال ها علیه ساخت سد آگوا زارکا به علت خطر آن برای مردم بومی لنکا مبارزه کرده بود.

اسرائیل «قانون پیکارگران غیرقانونی» در غزه ناقض حقوق بشر است

دیده‌بان حقوق بشر ۱ مارچ ۲۰۱۷ مرکز حقوق بشر المیزان و دیده‌بان حقوق بشر امروز اعلام کردند: اسرائیل باشندگان غزه را بر اساس قانون مبهمی بازداشت می‌کند که هرگونه رسیدگی قضایی و موازین دادرسی را بی‌معنا می‌سازد. اسرائیل پس از خروج از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۸ باشنده فلسطینی را بر اساس قانون بازداشت پیکارگران غیرقانونی به زندان انداخته است. روز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ دادگاهی در بیرشِبا بازداشت منیر حمدا را برای دومین بار به مدت شش ماه تمدید کرد. اوتنها کسی که در حال حاضر بر اساس این قانون در حبس است. دادگاه بر اساس گزارش مخفی امنیتی که در اختیار وکلای حمدا قرار نگرفت، نظر دولت را پذیرفت که او تهدیدی به شمار می‌رود. اسرائیل همچنان بر اساس قانون متفاوتی صدها فلسطینی را بدون اتهام در کرانه باختری، شامل بیت المقدس شرقی، و خود اسرائیل در زندان دارد.

بریتانیا گزارش حقوق بشر وزارت خارجه: کمک دولت به بدترین مجریان اعدام در جهان

ریپریو ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ بنا به گزارشی تازه، بریتانیا به بسیاری از کشورهایی که وزارت خارجه نسبت به اجرای مجازات اعدام در آنها نگران است، کمک امنیتی و قضایی می‌کند. وزارت امور خارجه ارزیابی تازه خود را در روز ۸ فوریه منتشر و نقضِ فاحشِ حقوق بشر در مصر، عربستان سعودی، بحرین، پاکستان و چین را در سال ۲۰۱۶ ارایه کرد. با وجود این، بریتانیا در بسیاری از این کشورها به پلیس و ماموران زندان کمک می‌کند و این خطر وجود دارد که بریتانیا با این کمک به‌طورِ غیرعمدی از مجازات اعدام پشتیبانی می‌کند. گزارش اولویت حقوق بشر در کشورها در باره‌ی مصر می‌گوید: در مصر دادگاه ها به استفاده از مجازات اعدام ادامه دادند و به «محاکمه دسته جمعی ۴۹۴ تن به اتهام‌های مربوط به اعتراض در آگوست ۲۰۱۳ شامل شهروند ایرلندی ابراهیم حلاوا» اشاره می‌کند. گزارش وزارت امور خارجه در باره‌ی عربستان سعودی می‌گوید: افزایش نگران‌کننده ای در استفاده از مجازات اعدام وجود دارد… از جمله صدور حکم اعدام برای اشخاص زیر ۱۸ سال… سازمان غیردولتی ریپریو گزارش داده که اکثریت اعدام‌ها در عربستان سعودی برای جرایم غیرخشونت آمیز انجام می‌شود.»

آمریکا هشدار سازمان حمایت از روزنامه‌نگاران به ترامپ سازمان ملل مجازات اندک سرباز اسرائیلی را محکوم کرد
آمریکا دبیرکل سازمان ملل: با احیای شکنجه مبارزه کنید ترکیه در مسیر خودکامگی است ـ شورای اروپا
آمریکا ستارگان هالیوود در راهپیمایی ضد ترامپ مقدونیه کمپین افترازنی و آزار علیه کمیته هلسینکی
سنگاپور اعتراض به محکومیت سه معترض مسالمت‌جو کامبوج محکومیت مدافع حقوق زمین آقای تپ وانی

تایلند محکومیت مدافع حقوق بشر سومیوت فروکزاکازمسوک کاهش یافت اما بی‌عدالتی ادامه دارد

ایران

کارزار کاریکاتوریست‌ها در حمایت از موسیقی‌دان زندانی مهدی رجبیان آیا زندانیان اهل سنت سریع تر اعدام می شوند؟

زنان

من فمینیست نیستم؛ ولی…

ایران

ایران زندان زنان است شوهر شکنجه‌گر به ۳۰ سال حبس محکوم شد

فرهنگ و اندیشه       

آفریقا راهنمای تقریبی پایگاه های نظامی خارجی

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ مداخله نظامی خارجی در آفریقا جدل برانگیز و نشانه شکنندگی دولت‌های آفریقایی و قدرت منافع خارجی است. تاریخ طولانی و نامیمون مداخله از زمان مبارزه در دوره استعمار و پس از آن تا جنگ سرد و تا به امروز ادامه دارد. اما امروز در جهانی پیچیده و چندقطبی زندگی می‌کنیم. «جنگ علیه ترور»، ورود چین، پیدایش قدرت های منطقه ای و تلاش برای کسب نفوذ نقشه ای پیچیده ایجاد کرده است. دو نقطه حساس در آفریقا ساحل و شاخ آفریقا هستند. در این نقاط اروپا به آفریقا و آفریقا به خاورمیانه می‌رسد.  ساحل بر مسیر مهاجرت کنترل دارد و القاعده، داعش و بوکو حرام در آنجا فعال هستند. پهپادهای آمریکایی و سربازان فرانسوی به ارتش های آفریقایی پیوسته اند تا جنگجویان را به نقاط دورتر پس برانند. رژیم های رهبرانی مثل ادریس دِبی در چاد و اسماعیل عمر گولِه در جیبوتی از امنیت و بی اعتنایی به کارنامه حقوق بشریشان برخوردارند. و اسماعیل عمر گولِه بهره فراوانی از آن می‌برد. جیبوتی در تنگه باب المندب در ورودی کانال سوئز قرار دارد که یکی از پررفت و آمدترین مسیرهای کشتیرانی در جهان است. جیبوتی در عین حال بین آفریقا، هند و خاورمیانه قرار دارد و از میزبانی ۷ ارتش ـ آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، اسپانیا و به زودی عربستان سعودی ـ درآمد فراوانی دارد. ظاهراً فقط ایران از دریافت جایگاهی در جیبوتی محروم شده است. این نقشه محل استقرار ارتش ها را در آفریقا نشان می‌دهد. هند، ترکیه، امارات متحده عربی و بریتانیا نیز از جمله کشورهایی هستند که در آفریقا پایگاه های نظامی دارند.

یمن چرا کسی اهمیتی نمی‌دهد؟

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱۱ فوریه ۲۰۱۷ المقداد مجللی، نویسنده منظم این رسانه، کمی پیش از مرگ در اثر حمله هوایی، در سفری به اردن از موضوعی ناراحت کننده مطلع شد: جهان به آسانی چشم بر یمن بسته است. کارشناسان هم همین را می گویند. به گفته آدام بارون، همکار شورای روابط خارجی اروپا: این یکی از ویرانگرترین جنگ های منطقه است، اما کسی متوجه آن نمی شود. تحقیق ما این دلایل را نشان می‌دهد: این جنگ در حاشیه است، پیچیده است و منافع مختلف زیادی مطرح هستند. آمریکا، بریتانیا و فرانسه که کمک لجیستیکی و اسلحه در اختیار عربستان سعودی قرار می‌دهند، چرا اهمیتی برای موضوع قایل نیستند؟ گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل در باره‌ی یمن که ماه گذشته فاش شد، نشان می‌دهد که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی حمله‌های «گسترده و نظام‏مندی» علیه اهداف غیرنظامی انجام داده که ناقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه هستند. گروه‌های حقوق بشر به‌ویژه بر بریتانیا فشار گذاشته اند تا فروش اسلحه به عربستان سعودی را ـ که در سه فصل نخست سال پیش رکورد ۴٫۲ بیلیون دلار را پشت سر گذاشت ـ مورد بازبینی قرار دهد. این میزان در مقایسه با فروش اسلحه آمریکایی بسیار کم است. از سپتامبر ۲۰۱۴ به بعد، دولت اباما فروش بیش از ۲۱ بیلیون دلار اسلحه را به عربستان به کنگره اطلاع داده است.

جوخه های مرگ امریکا؛ از امریکای جنوبی تا داعش    فاشیسم

ایران

در جستجوی قطعات گمشده سینمای ایران

بی بی سی ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ حاصل آخرین دوره ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی، خروج رسمی ۳ فیلم از جشنواره فیلم فجر بود؛ «کاناپه» (کیانوش عیاری)، «هجوم» (شهرام مکری) و «لرد» (محمد رسول‌اف) به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند تا به گفته سیدرضا صالحی امینی وزیر ارشاد اسلامی جشنواره رنگ و بویی کاملا انقلابی داشته باشد… اگر ۴۴ فیلم حاضر در جشنواره و حواشی آن را فاکتور بگیریم؛ حدود ۶۰ فیلم که مجوز تولید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند؛ واجد شرایط به شمار نیامده‌اند و قدر مسلم ۳ فیلم از این مجموعه به اصلاحات ممیزی متعدد کنار گذاشته شده‌اند… گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جلوگیری شرکت ۱۰ فیلم نامناسب و فمینیستی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، دلیل این ادعاست که جشنواره فیلم فجر همه سینمای ایران نیست و به جستجوی قطعات گمشده آن باید بود(قطعاتی که شاید در رسانه‌ها حتی نامی از آنها برده نمی‌شود).

زندان، شکنجه، اعدام و تصور بی‌باور به کرامت انسانیِ مصطفی تاجزاده! فروشنده فرهادی پیش از برنده شدن در میدان ترافالگار لندن تشویق شد

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، زیتون، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

پیوست‌ها: