هشتم مارس بار دیگر فرا رسید. آن‌هم در شرایطی که تردیدها و نگرانی‌ها درباره وضعیت جهان و خصوصا زنان رو به افزایش است. رهبران جدید در سراسر جهان شمشیرها از رو بسته‌اند و می‌دانند که قربانیان این جنگ‌ها مردم عادی هستند.  و به انتظار نشسته‌اند تا همچنان بر خاکستر همیشه شعله‌ور زنان بتازند. از آمریکا تا اروپا،‌ از خاورمیانه تا آسیای شرق، زنان هر روز و همچنان قربانی تصمیم‌های مردان سیاست‌مدار و کمپانیهای اسلحه سازی شده‌اند. جهان قرن بیست و یک، علی‌رغم این‌که پیشرفته‌ترین جهان از ابتدای هستی است اما همچنان شاهد شکاف عظیمی بین زنان و مردان در تمامی عرصه‌ها از جمله؛ آموزش، اقتصاد، بهداشت و سیاست است.

هرچه آگاهی و علم پیشرفت می‌کند، ترس از حضور و قدرت‌یابی زنان در سراسر دنیا هم بیشتر می‌شود. انگار که همه‌گان می‌دانند قدرت زنان، بی‌بدیل است و یکتا. همان‌گونه که بیش از صد سال است بدون خستگی در چالش دنیای مردانه، از پا ننشسته‌اند. برابری‌خواهان امسال هم مثل هر سال قدم به خیابان‌های سرتاسر جهان خواهند گذاشت تا روز جهانی زن را جشن بگیرند و بگویند تا رسیدن به برابری از پا نمی‌نشینند؛ حتی اگر همه ابزارها را علیه آن‌ها به کار ببندند. در شرایطی هشتم مارس را گرامی می‌داریم که همچنان در منطقه‌مان جنگ‌افروزی بیداد می‌کند، زنان در ایران نمی‌توانند حتی یک مراسم یا تظاهرات در این خصوص داشته باشند، در افغانستان بینی و گوش زنان همچنان بریده می‌شود و در تاجیکستان، زنان تمام مصایب زندگی را در غیاب مردان مهاجر به دوش می کشند اما همیشه گوش به زنگ شنیدن طلاق یک طرفه از سوی همان مردان هستند.

بنیاد آرمان‌شهر به مناسبت هشتم مارس ۲۰۱۷ فیلم مستند خود را که حاصل سه سال فعالیت و کمپین «افغانستان به روایت دیگر» است با عنوان «روایتی مکرر؛ فسانه سرمنگسک» به جوامع مدنی جهان پیشکش می‌کند. این فیلم در گفت‌وگو با ۱۱ فعال سیاسی و مدنی مترقی و برابری‌خواه افغانستان تهیه شده و قرار است روایتی متفاوت از دنیای زنان در جنگ و سیاست ارایه بدهد. حالا که بیش از یک دهه از سقوط حکومت‌داری طالبان در افغانستان گذشته است، می‌خواهیم مروری کنیم بر دستاوردهای زنان و تهدیدهایی که فرصت‌های آن‌ها را هدف قرار داده است.

کمپین «افغانستان به روایت دیگر» از سوی بنیاد آرمان شهر در سال ۲۰۱۴ میلادی در آستانه سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان راه‌اندازی شد و از همکاری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر بهره برد. در چارچوب این کمپین بیش از ۱۰۰ مصاحبه با شماری از نویسندگان، فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی، و سیاست‌مداران کشور در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و نگرانی‌ها و امیدها انجام شد که قسمت زیادی از این مصاحبه‌ها پیش‌تر در چندین روزنامه و تارنمای ملی و بین‌المللی به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.

همسو با آن‌چه تاکنون در این کمپین انجام داده‌ایم، چهل و چهار مصاحبه از این سری گفت‌وگوها را نیز در قالب کتاب و مصاحبه‌های مجزا به مخاطبان عرضه داشتیم. ما می‌خواهیم از این طریق صدای نخبگان افغانستان را به گوش مردم و مسئولین این کشور، همسایگان و مردم جهان و جامعه بین‌المللی برسانیم.

هشت مارس بر تمامی زنان و مردان برابری‌خواه و مترقی جهان مبارک.

بنیاد آرمان‌شهر