زنان-690x259

فیلم مستند روایتی مکرر؛ افسانه سرمنگسک/ تهیه کننده: آرمان‌شهر
آرمان‌شهر هشتم مارس بار دیگر فرا رسید. آن‌هم در شرایطی که تردیدها و نگرانی‌ها درباره وضعیت جهان و خصوصا زنان رو به افزایش است. رهبران جدید در سراسر جهان شمشیرها از رو بسته‌اند و می‌دانند که قربانیان این جنگ‌ها مردم عادی هستند.  و به انتظار نشسته‌اند تا همچنان بر خاکستر همیشه شعله‌ور زنان بتازند. از آمریکا تا اروپا،‌ از خاورمیانه تا آسیای شرق، زنان هر روز و همچنان قربانی تصمیم‌های مردان سیاست‌مدار و کمپانیهای اسلحه سازی شده‌اند. جهان قرن بیست و یک، علی‌رغم این‌که پیشرفته‌ترین جهان از ابتدای هستی است اما همچنان شاهد شکاف عظیمی بین زنان و مردان در تمامی عرصه‌ها از جمله؛ آموزش، اقتصاد، بهداشت و سیاست است.
بنیاد آرمان‌شهر به مناسبت هشتم مارس ۲۰۱۷ فیلم مستند خود را که حاصل سه سال فعالیت و کمپین «افغانستان به روایت دیگر» است با عنوان «روایتی مکرر؛ فسانه سرمنگسک» به جوامع مدنی جهان پیشکش می‌کند. این فیلم در گفت‌وگو با ۱۱ فعال سیاسی و مدنی مترقی و برابری‌خواه افغانستان تهیه شده و قرار است روایتی متفاوت از دنیای زنان در جنگ و سیاست ارایه بدهد. حالا که بیش از یک دهه از سقوط حکومت‌داری طالبان در افغانستان گذشته است، می‌خواهیم مروری کنیم بر دستاوردهای زنان و تهدیدهایی که فرصت‌های آن‌ها را هدف قرار داده است.

نقض فاحش حقوق بشر

چرا خشونت علیه زنان در سراسر جهان گسترش یافته است؟
اخبار روز خشونت سیستماتیک و سازمان‌یافته‌ی دولتی علیه زنان که تقویت‌کننده‌ی تمام خشونت‌های خانگی و اجتماعی در جامعه است تنها با مبارزات سیستماتیک و سازمان‌یافته‌ی انقلابی و متحد زنان می‌تواند پایان یابد. ما زنان تنها با متشکل شدن و کسب آگاهی انقلابی و با ایستادن در کنار یکدیگر و بنا بر نیازِ مبارزه‌ی انقلابی زنان، با دامن زدن به کارزارهای گسترده‌ی انقلابی که توده‌های وسیع زنان را در برمی‌گیرد، می‌توانیم به جنگ این مناسبات خشونت‌بار برویم.

گزارش سالانه شکاف جنسیتی ۲۰۱۶
مجمع جهانی اقتصاد، با انتشار گزارش سالانه شکاف جنسیتی، شکاف عمیق نابرابری جنسیتی و آهنگ پیشرفت انها را در طول زمان، با تمرکز خاص بر شکاف نسبی بین زنان و مردان در چهار زمینه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست اندازه گیری می کند. گزارش سال ۲۰۱۶ ۱۴۴ کشور جهان را پوشش میدهد. بررسی داده های بیش از یک دهه  نشان میدهد که هنوز، پیشرفت تحقق پتانسیل کامل نیمی از بشریت در طول عمر ما بسیار اهسته است.

جین فوندا هم قربانی تجاوز و آزار جنسی در کودکی
گاردین جین فوندا، برنده دو جایزه اسکار بازیگری می‌گوید در کودکی مورد آزار جنسی و تجاوز قرار گرفته است. او همچنین خبر داده که پس از پاسخ رد دادن به درخواست همبستری با رییسش، از بازی در یک فیلم اخراج شده است. جین فوندا می‌گوید احساس دختران جوانی را که به آنها تجاوز شده درک می‌کند و این‌که آنها خود را مقصر می‌دانند زیرا فکر می‌کنند «نه» را درست به کار نبرده‌اند.

۱۳۰ میلیون دختر در جهان به آموزش دسترسی ندارند
رادیو زمانه در سطح جهان ۱۳۰ میلیون دختر دسترسی به مدرسه و دانشگاه ندارند و به توسعه اقتصادی کشورهای خود نمی‌توانند کمک کنند. این آمار را سازمان آمریکایی «وان» که به توسعه در جهان و مبارزه با فقر شدید می‌پردازد، با استفاده از داده‌های سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) روز دوشنبه ۶ مارس / ۱۶ اسفند منتشر کرد. «وان» در گزارش خود گفته است که فقر در جهان بیشترین تأثیرات را بر زندگی زنان و دختران دارد و همزمان بیشترین نیروی بالقوه برای مبارزه با فقر را نیز زنان دارند.

دفاع از حقوق بشر

پیام دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، به مناسبت روز جهانی زن
نهاد زنان سازمان ملل، حقوق زنان حقوق بشر است. اما در این زمانۀ متلاطم که جهان ما بیش از پیش غیرمنتظره و آشوبناک می‌شود، حقوق زنان و دختران کاهش می‌یابد و محدود و نقض می‌شود.  توانمندسازی زنان و دختران یگانه راه محافظت از حقوق آنان و اطمینان‌ حاصل‌کردن از این است که می‌توانند تمام توانایی‌هایشان را بازشناسند. نابرابری تاریخی مردان و زنان در روابط قدرت که با نابرابری درون و میان جوامع و کشورها تشدید می‌شود، به تبعیض‌های بیشتری علیه زنان و دختران منجر می‌شود. در سراسر جهان، از سنت و ارزش‌های فرهنگی و دین به‌منظور کاهش حقوق زنان و تحکیم تبعیض‌های جنسیتی و دفاع از اقدامات زن‌ستیز سوءاستفاده می‌شود.

برای روز جهانی زن قرمز بپوشید، ابزارها را زمین بگذارید و اجناس محلی بخرید
گاردین “قرمز بپوشید و اجناس محلی بخرید” این حرکتی است که از زنان انگلستان خواسته شده تا به عنوان بخشی از اعتصاب جهانی در حمایت از حقوق و نابرابریهای جنسیتی در روز ۸ مارس انجام دهند.  بسیج جهانی “یک روز بدون زنان” از زنان خواسته در همبستگی با جنبش جهانی زنان، روز جهارشنبه، ۸ مارس، از مشاغل با حقوق و بدون حقوق خود مرخصی بگیرند، فقط کالاهای محلی بخرند و قرمز بپوشند.

اعتصاب عمومی «یک روز بدون زنان» در روز جهانی زن
وکس در روز جهانی زن، زنان در سراسر جهان، علیه ریس جمهوری دونالد ترامپ و بی عدالتیهای اجتماعی که به دستیابی او به قدرت کمک کرد، اعتصاب خواهند کرد. ۸ مارچ روز جهانی زن، که معمولا در امریکا و با احساس رضایت از کمپین های اگاهی بخشی در زمینه اهمیت حقوق زنان، جشن گرفته می شود، فعالان حقوق زنان در سراسر جهان، در حال برنامه ریزی رویدادی رادیکال تر هستند – اعتصاب عمومی زنان هم علیه ریاست جمهوری دونالد ترامپ و هم ایجاد فشار برای برابری زنان.

مشاورین سازمان بهداشت جهانی: زنان در سراسر جهان رنج می کشند- همین حالا باید اقدام کنیم
گاردین ما اعضای گروه مشورتی علمی و فنی و اعضای پنل مشورتی جنسیتی و حقوق بشر برنامه تولید مثل انسانی سازمان بهداشت جهانی عمیقا نگران مخالفت فزاینده سلامت، حقوق جنسی و باروری هستیم. روند فعلی جهانی – افزایش بدنام سازی اطلاعات و خدمات بهداشتی درمانی اساسی، حمایت از اقدامات زیانبار مانند ازدواج کودکان و تداوم ختنه دختران، افزایش محدودیت در ارائه خدمات پیشگیری از بارداری و مراقبت های پزشکی در زمینه سقط و کاهش بودجه  – ارائه مراقبت های حیاتی پزشکی مورد نیاز زنان و دختران را به خصوص در فقیرترین و محروم ترین مناطق جهان تهدید می کند.

موضوع ۲۰۱۷: زنان در جهان در حال تغییر کار: سیاره ۵۰-۵۰ تا سال ۲۰۳۰
وبسایت سازمان ملل، روز جهانی زن، فرصتی است برای تامل در زمینه پیشرفت های حاصله، دعوت برای تغییر و تجلیل از فعالیتهای شجاعانه و مشخص زنان عادی که نقش فوق العاده ای در تاریخ کشورها و جوامع خود بازی کرده اند. هدف این موضوع (تم) در نظر گرفتن مواردی از قبیل سرعت بخشیدن به دستور کار ۲۰۳۰، ایجاد ساز و کارهای اجرای موثر اهداف جدید توسعه پایدار،  به ویژه هدف شماره ۵: دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران؛ وهدف شماره ۴:  اطمینان از آموزش فراگیر و با کیفیت برای همه و ترویج یادگیری مادام العمراست.

زنان در جهان در حال تغییر کار: حقایقی که باید بدانید
سازمان ملل جهانی شدن، نوآوری های دیجیتال و تغییرات آب و هوایی، در میان عوامل دیگر، منجر به تغییر جهانی شده اند که ما در ان کار می کنیم- این تغییرات همزمان هم چالش و هم فرصتهایی برای تحقق پتانسیل های اقتصادی زنان برای اینده بهتر ایجاد کرده است. با یک کلیک ساده می توانید وضعیت امروز زنان را در مسایلی از جمله، نیروی کار، بیکاری، تبعیض و تفکیک شغلی، شکاف دستمزدی، کار بدون مزد، کار غیر رسمی، کارگران مهاجر، مرخصی زایمان، خشونت علیه زنان، موانع قانونی، حمایتهای اجتماعی و … مطالع کنید.

چگونه زنان لیبریا اولین رییس جمهور زن افریقا را معرفی کردند؟
نیویورک تایمز  لیبــِریا کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن مانروویا است. این کشور از دهه ۱۹۹۰ به دلیل جنگ‌های طولانی داخلی و نیز نقشی که در جنگ سیرالئون داشت، کشوری شناخته شده‌است. الن جانسون سیرلیف که بخاطر فعالیت‌هایش در زمینه دفاع از حقوق زنان، جایزه نوبل را کسب کرد، نخستین رئیس جمهور زن دراین کشوراست که از زمان کسب استقلال این کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی در آفریقا، بصورت دموکراتیک انتخاب شده‌است. این کشور از سال ۱۹۹۰ به مدت یک دهه درگیر جنگ داخلی بوده است. در این دوران مادران، شاهد ربوده شدن فرزندانشان، اعتیاد آنان و فرستادن اجباری انها به جنگ بودند. بیش از ۷۰ درصد از زنان این کشور، در طول سال های جنگ مورد تجاوز قرار گرفتند. دختران جوان برای فرار از گرسنگی پوست درختان را می جویدند. و کودکان وحشت زده مجبور به تماشای تجاوز گروهی به خواهران، مادران و مادربزرگ خود در مقابل دیدگانشان بودند. تمام این مسایل به زنان این کشور این پیام را داد که باید به فکر جایگزین باشند و جایگزین “رای دادن به زن” بود، شعار کمپین خانم سیرلیف در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵٫

جامعه و فرهنگ

چه تصوری از یک فمینیست دارید؟
اخبار روز فمینیسم هرگز نمی‌تواند تبعیض جنسی را به عنوان تنها نیروی سرکوب‌گر در زندگی زنان قلمداد کند. از آنجا که روابط طبقاتی، فقر ساختاری، بی‌سوادی، گرسنگی و امپریالیسم نیز در سرکوب زنان نقش موثری دارد، فمینیسم بایدبتواند پذیرا، انعطاف‌پذیر و آماده قبول تناقضات باشد. هر چندکه استراتژی‌ها، الویت‌ها و دیدگاه‌های ما متفاوت باشد، می‌دانیم که درحمایت ازیکدیگر، درحمایت از زنان و درحمایت از توان‌مندسازی زنان هم پیمانیم …

از بین بردن موانع برای زنان، راه میانبر توسعه و رشد اقتصادی
دیده بان اشتباهات بشر در کشورها و جوامع جنوب اسیا، معمول است که زنان عقب نگه داشته شوند و زمان و پتانسیل های انها، نادیده گرفته شود. این مساله نه تنها از نظر اخلاقی درست نیست بلکه از نظر اقتصادی نیز غیرعاقلانه است. طبق پیشبینی های اخیر، استفاده از پتانسیل کامل زنان در سراسر جنوب اسیا، درامد خالص ملی را تا سال ۲۰۲۵ تا بیش از نصف ان افزایش دهد.

عکس زنان: جنگ،  مراسم عروسی و صف کلوب های شبانه

گاردین وب سایت جدید عکاس خبری، خانم دانیلا زالکمن با هدف نشان دادن تطبیق پذیری عکاسان زن و از بین بردن تعصبات این صنعت در طول دهه های متمادی، راه اندازی شده است. برای دیدن این وبسایت و تصاویر ان ادامه مقاله را در لینک بالا بخوانید.

چرا مردم فکر می‌کنند فمینیسم با تنفر از مردان یکی است؟
رادیو زمانه پت روبرتسون در دهه نود گفته بود: «فمینیسم درباره حقوق برابر زنان نیست بلکه این جنبشی اجتماعی و یک سیاست ضد خانواده است که زنان را به ترک شوهر و فرزندان تشویق می‌کند. آنها می‌خواهند جادو کنند، نظام سرمایه‌داری را نابود کنند و لزبین شوند.» این گفته هنوز هم آویزه گوش بسیاری از مردان و زنان قرن بیست و یک است و نشان می‌دهد که فمینیسم نتوانسته تصویر درستی از خود به مردم دنیا نشان دهد. فمینیست‌ها از مردان متنفر نیستند پس چرا بسیاری از مردم فکر می‌کنند فمینیسم با تنفر از مردان یکی است؟

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره:  رادیو زمانه، دیده‌بان اشتباهات بشر، گاردین، نیویورک تایمز،  وبسایت سازمان ملل، وکس، اخبار روز، مجمع جهانی اقتصاد.