international

۸ مارس: مبارزه به‌خاطر حقوق زنان

عکس: تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

زنان – روز جهانی زن

۸ مارس: مبارزه به‌خاطر حقوق زنان در رویارویی با حمله‌ها و پس‌روی‌ها!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۷ به مناسبت روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ویدیویی را به چند زبان تهیه کرده تا گستره و گوناگونی فعالیت‌های جاری را نشان دهد. آهنگ «ایستادم» از جان‌هایِت را آنجِلیک کیجو با تفسیر خود خوانده است. تهدیدها و حمله‌های علیه حقوق زنان در سراسر جهان با ابتکارهای تازه و بی‌سابقه روبرو می‌شوند. پذیرش در کار نیست؛ زمان عمل است. ویدیوی «ایستادم»، مبارزه به‌خاطر حقوق زنان. شعر آهنگ: نخستین بار زمانی ایستادم/ که ۱۱ ماهه بودم/ و به گفته‌ی مادرم از آن روز به‌بعد / هیچ‌گاه به حرف گوش نکرده‌ام/ در تمام دوران مدرسه هیچ‌گاه/ به‌خاطر چیزی زیادی ایستادگی نکردم/ اما تا جایی که می‌توانستم بایستم ایستادم/ به‌گمانم به همین دلیل است که هنوز ایستاده‌ام./ من ایستادم/ زمانی که عشق صدایم کرد/ من ایستادم/ حتا زمانی که مبارزه سراسر بیهوده بود/ امید مرا روی پا ایستانید/ و در زیر شرشر باران بر جا گذاشت./ اما من ایستادم/ و باز هم خواهم ایستاد.

زمان پنجمین کنفرانس جهانی زنان فرا رسیده؟

دمکراسی باز ۸ مارچ ۲۰۱۷ برگزار نشدن پنجمین کنفرانس جهانی زنان در سال ۲۰۱۵ خلائی به جا گذاشته است که اکنون با قدرت گیری ملی گرایان قومی در حوزه عمومی خطرناک است. زمان آن رسیده که بر اقدام نهادهای بین‌المللی حقوق بشر اصرار کنیم. فراخوان برای سرنگون کردن مردسالاری زمانی یک توهم فمینیستی به نظر می‌رسید، اما حالا بیش از پیش به جریانی عمومی تبدیل شده است. رئیس اجرایی نهاد زنان سازمان ملل نیز خواهان آن است. تولیدکننده ترانس/پارنت که برنده جایزه شد، جیل سُلوُوِی نیز خواهان آن است. ستاره عالی بالیوود عامر خان بیش از یک بار علیه مردسالاری سخن گفته و به‌خاطر «لگد زدن در دل مردسالاری» در فیلمش به نام دانگال از او تجلیل شده است. نخست وزیر کانادا جاستن ترودو از مردان خواسته فمینیست باشند. سازگاری گسترش این فراخوان ها را چگونه می‌توان با پیدایش قدرت‌مردان (و شمار روبه‌رشدی از قدرت‌زنان) و انتخاباتی که ملی گرایان قومی و مردسالارانی مثل ترامپ، اردوغان، دوترته و بسیاری دیگر را تحویل می‌دهند توضیح داد؟ مستبدان زورگو پدیده تازه ای به شمار نمی روند، اما جذابیت آنها در دمکراسی ها تازه است. تبدیل محافظه کاری اجتماعی سنتی به زن‌ستیزی بی‌پرده به دست آنها نیز تازه است. آیا این آخرین نفس مردسالاری است؟ یا این که مردسالاری انتقام جویی خشنی را عرضه می‌کند؟

اعتصاب ها جزو روز زن بودند؛ در زمان ترامپ دوباره آغاز می‌شوند

گاردین ۲۱ فوریه ۲۰۱۷ یک فعال زن هندی و یک فعال زن آمریکایی در مقاله ای مشترک نوشته‌اند: وقت آن رسیده است که روز جهانی زن را دوباره سیاسی کنیم. پیش از این روز جهانی زن را با مهمانی‌های کوچک، گل و کارت تبریک جشن می گرفتیم. حالا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، فمینیسم ۹۹ درصدی باید بار دیگر به میدان بیاید. به همین دلیل از زنان جهان می‌خواهیم تا روز هشتم مارس به اعتصاب‌های سراسری بپیوندند.

جنوب آسیا با شکست دولت‌ها در نگهبانی از حقوق بشر، زنان ایستادگی می‌کنند

عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۷ در روز جهانی زن، این سازمان به فعالیت شش زن برجسته فعال حقوق بشر در تایلند، مالزی، کامبوج، فیلیپین، ویتنام و میانمار، که به‌خاطر ایستادگی در راه حقوق بشر با آزار، تهدید، زندان و خشونت روبرو بوده اند، ارج می نهد.

آمریکا روز جهانی زن، «قاعده محدودیت» پس‌رفتی بزرگ برای زنان

دیده‌بان حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۷ «سیاست شهر مکزیکو» یا «قاعده محدودیت عمومی» که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تعیین کرد، پس‌رفتی بزرگ برای دستاوردهای سخت‌به‌دست‌آمده در زمینه سلامتی زنان در سراسر جهان است. این سازمان در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۷ پرسش و پاسخ و ویدیوی کوتاهی برای توضیح کارکرد این سیاست و پیامدهای ویرانگر آن، از جمله حاملگی های ناخواسته، سقط جنین های غیرامن و مرگ مادران منتشر کرد.

استرالیا زنان فراموش شده بومی، معلول و زندانی

دیده‌بان حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۷ زنان بومی در نتیجه خشونت خانگی ۳۵ برابر زنان غیربومی در بیمارستان بستری می‌شوند. زنان بومی دارای معلولیت به‌خاطر جنسیت، معلولیت و قومیت خود با شکل هایی از تبعیض روبرو هستند که آنها را در خطر بیشتر خشونت و مشارکت در خشونت و زندان قرار می‌دهد.

روز جهانی زن؛ راهپیمایی و اعتصاب در شهرهای دنیا زنان و جهان پیرامون ما
چرا خشونت بر زنان در سراسر جهان گسترش یافته است؟ ۱۳۰ میلیون دختر در جهان به آموزش دسترسی ندارند
چرا مردم فکر می‌کنند فمینیسم با تنفر از مردان یکی است؟ من، من هستم . نه زن، نه مرد!
رواندا بیشترین تعداد نماینده زن مجلس در جهان سفرنامه‌نویسی زنان در دنیای مجازی

سوئد بهترین کشور و ایران از بدترین کشورها برای زنان است

ایران

هشت مارس، فضای انتخاباتی و فشار بر فعالان زن چرا جنبش زنان سروصدای چندانی ندارد؟
۸ مارس: زنان در زمانه بحران‌ها جنبش «صاعقه‌زده» زنان ایران
آواز خواندن، گناه بزرگ زنان؟ دستاوردها و چالش‌های جنبش زنان ایران
«دو هزار کارتن خواب زن در تهران وجود دارد» روز جهانی کدام زن؟
ممانعت از برگزاری مراسم ۸ مارس در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ۲۰ سازمان حقوق بشری خواهان توجه به وضعیت زنان فعال جنبش دادخواهی شدند
گروهی از فعالان زنان: نامه‌ای به آزاد زنان دربند چه کسی خط قرمزها را تعیین کند؟
بیانیه گروهی از فعالان زن: مسئولان به مطالبات حداقلی زنان توجه کنند پیام فمینیستی بازیکن تیم ملی سوئد برای دختران ایرانی
تظاهرات زنان ۸ مارس سال ۱۹۷۹ در تهران “بازجو گفت: مطالبات زنان منطقی ولی روش‌شان رادیکال است”

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا دستور اجرایی: خارجی‌هراسانه، غیرانسانی و فقط احمقانه

عفو بین‌الملل مارچ ۲۰۱۷ دستور اجرایی دانُلد ترامپ در باره‌ی مهاجرت مورد بازبینی قرار گرفته ولی باز هم آشکار تبعیض‌آمیز است. این دستور اجرایی که در پس اقدام امنیت ملی پنهان است، بسیاری از جنبه های اولیه ممنوعیت زشت سفر را که در دستور قبلی وجود داشت دوباره برقرار کرده است. رئیس جمهور آمریکا در عمل درهای آمریکا را رو به همه شهروندان ـ از جمله پناه‌جویان ـ سوری، ایرانی، سومالیایی، سودانی و یمنی بسته است. این شش کشور در دو چیز مشترک هستند: آنها به‌طورِ عمده مسلمان هستند و بسیاری از شهروندانشان می کوشند برای فرار از نقض جدی حقوق بشر مثل آزار، بمباران و شکنجه در خارج پناه بگیرند.  دستور اجرایی تازه، به جای این که زیاده روی های ممنوعیت اول را کنار بگذارد، سیاستی خارجی‌هراسانه را نسبت به مسلمانان نشان می‌دهد که مثل ویروسی غیرقابل کنترل گسترش می یابد.

یمن فاجعه خاموش:‌تصویری از زندگی و مرگ در تعز

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱ مارچ ۲۰۱۷ در وسط خاردشتی خاکستری و گسترده گروه روبه‌رشدی از بیش از ۱۲۰ خانواده در زیر درختان تشنه در هم می لولند. با فرار از آخرین موج درگیری در ساحل دریای سرخ، آنها دو روز پیاده راه پیموده اند تا به این اردوگاه در جنوب غربی شهر تعز برسند. اما شماری از زنان و کودکان در بدو ورود چیزی نیافتند. هیچ کمکی از نهادهای امداد نرسید. نه غذا، نه آب، نه سرپناه. پیرها سخن از خوردن درختان برای زنده ماندن می گویند. کودکان از زارعان محلی آب گدایی می‌کنند. مادری کودک خود را که آشکار دچار سوءتغذیه است در آغوش دارد. بحران انسانی یمن گسترش می یابد و پیامدهای این جنگ بیشتر در مناطق روستایی که اکثریت مردم زندگی می‌کنند حس می‌شود، بسیار به دور از مراکز شهری که بیمارستان ها و مراکز پزشکی هنوز فعالیت می‌کنند. در اینجا مرگ و میر خاموش ناشی از جنگ یمن، بدون ناظر و غیرمستند رخ می‌دهد. بسیاری از بزرگسالان در اینجا روزها بدون غذا سر می‌کنند و اولویت را به کودکان می‌دهند.

فیلیپین مجازات اعدام واکنشی غیرانسانی، غیرقانونی و ناموثر به مواد مخدر است

عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۷ تصویب پیش نویس قانونی بازگردانی مجازات اعدام در مجلس نمایندگان این کشور را در مسیری خطرناک و ناقض آشکار تعهدات بین‌المللی آن قرار می‌دهد. این مجلس امروز در شور سوم و نهایی لایحه ائتلاف اکثریت به رهبری رئیس جمهوری دوترته را برای برقراری دوباره مجازات اعدام تصویب کرد. احیای مجازات اعدام در فیلیپین برای جرایم مواد مخدر

مجارستان اردوگاه کانتینری نقض آشکار حقوق بین‌المللی است

عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۷ تصویب اصلاحاتی در پارلمان مجارستان برای بازداشت اتوماتیک کلیه پناه‌جویان طی رسیدگی به درخواست آنها آخرین اقدام تهاجمی دولت مجارستان برای سرکوب پناه جویان و مهاجران است. بر اساس قانون تازه، کلیه پناه جویان و مهاجران به منطقه ترانزیت در مرز صربستان منتقل و در کانتینرهایی می مانند تا به درخواست آنها رسیدگی شود. این اقدام همه بزرگسالان صرفنظر از جنسیت، سن و آسیب‌پذیری آنها، کودکان همراه آنها و نوجوانان بالاتر از ۱۴ سال را دربرمی گیرد.

اندونزی حکم های مربوط به کفرگویی بی‌عدالتی است و باید لغو شود

عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۷ دولت‌مردان اندونزی باید فوری و بدون‌قیدوشرط سه تن را که با عمل صلح‌آمیز به اعتقادشان بر اساس قوانین کفرگویی کشور محکوم شده‌اند، آزاد کنند. دادگاه دو تن را به‌ پنج سال و یک تن را به سه سال زندان محکوم کرد. این سه تن از اعضای گروه اقلیت دینی منحل شده موسوم به گافاتر هستند.

اردن اعدام ۱۵ نفر بحرین حمله به خانواده فعال مدافع حقوق بشر
ازبکستان مدافع حقوق بشر دستگیر شد و طی دیدار هیات سازمان بین‌المللی کار به بیمارستان روانی افتاد یمن بحران گرسنگی جان هفت میلیون نفر را به خطر انداخته است

ایران

۱۹ اعدام: رشت (۲ زن)؛ ارومیه (۲)؛ شاهرود (۱)؛ قزلحصار کرج (۳)؛ همدان (۱)؛ بوئین زهرا (۱)؛ گرمسار (۲)؛ ارومیه (۲)؛ ساری (۲)؛ مراغه (۱)؛ زاهدان (۲) بازداشت مجدد مرتضی مراد پور، فعال مدنی توسط اطلاعات سپاه
نرگس محمدی: چندین زن خانه‌دار به دلیل فعالیت در فضای مجازی به بند زنان منتقل شده‌اند یک استاد دانشگاه در قزوین به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت شد
یک زوج مسیحی تاجیک بازداشت شدند بازداشت دو نوکیش مسیحی در ارومیه
حمله پلیس تهران به «مهمانی خاص» زنانه و بازداشت مهمانان ممانعت از اعزام آرش صادقی به بیمارستان

عدالت

بریتانیا پرونده بازداشت و بازجویی به دادگاه مخفی رفت

ریپریو ۷ مارچ ۲۰۱۷ رسیدگی به شکایتی مهم در مورد دخالت دوره بلر در بازداشت ها پس از بررسی کوتاهی در دادگاه علنی به دادگاه مخفی ارجاع شد. دولت در دادگاه عالی گفت که بخش های اساسی شکایت قربانیان بازداشت به دست بریتانیا و آمریکا باید مخفیانه بررسی شود. پیشتر دولت درخواست کرده بود که به این پرونده اصلا رسیدگی نشود ولی دیوان عالی کشور به اتقاق آرا رأی به‌ رسیدگی داده بود. این دو تن از وزارت امور خارجه به‌خاطر مشارکت بریتانیا در بازداشت آنها شکایت کرده‌اند. بریتانیا آنها را در عراق بازداشت کرد و در اختیار زندان آمریکا در افغانستان قرار داد که در نتیجه یک دهه بدون اتهام، محاکمه یا دسترسی به وکیل در زندان ماندند و مورد تعدی قرار گرفتند.

آمریکا ایالت هاوایی قصد دارد علیه فرمان مهاجرتی تازه ترامپ اقدام کند

حقوق مدنی و سیاسی

بیانیه‌ی مشترک در باره‌ی شکنجه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ مارچ ۲۰۱۷ ائتلاف جهانی مبارزه با مجازات اعدام و فدراسیون بین‌المللی اقدام مسیحیان برای الغای شکنجه در بیانیه مشترکی در نشست ۳۴ شورای حقوق بشر اعلام کردند: این موضوع پذیرفته شده است، از جمله به وسیله کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را ملغا نکرده‌اند، که بعضی از روش‌های اعدام و پدیده‌ی انتظار برای اعدام رفتاری ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز به شمار می‌رود که در حقوق بین‌المللی بر اساس قاعده‌ی آمره‌ی الزام‌آور ممنوع شده است. با وجود این، مفهوم رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز  تکامل پیدا می‌کند و باید آن را پویا تفسیر کرد. ما فکر می‌کنیم صدور مجازات اعدام صرفنظر از شرایط پیرامون آن و شرایط اجرای آن با ممنوعیت شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز  مغایر است…. با توجه به این تحولات، باور ما بر این است که مجازات اعدام را باید به‌واقع شکنجه و رفتار و مجازات‌ ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز تلقی و در همه جا و همه‌ی شرایط غیرقانونی اعلام کرد.

کلمبیا با تداوم درگیری نیروی شبه نظامی صدها تن را از خانه هایشان بیرون کرد

عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۷ آوارگی اجباری در حدود ۴۰۰ تن در جامعه محلی در شمال غربی کلمبیا به زور گروهی شبه نظامی گواه غم انگیزی بر ادامه درگیری مسلحانه است. در آخر هفته گذشته، در حدود ۲۰۰ مرد از اعضای گروه شبه نظامی نیروهای دفاع از خود گایتانیستا وارد شهر پنیا آزول در شمال غربی کلمبیا شدند. به گفته شاهدان، شبه نظامیان در جستجوی چریک های ارتش رهایی‌بخش ملی (ELN) بودند و در عمل ۳۹۹ تن (۱۲۸ خانواده) را وادار به فرار از ترس جان خود کردند. سرنوشت هشت خانواده از این خانواده ها هنوز نامعلوم است.

گرجستان آزادی رسانه‌ها در خطر

دیده‌بان حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۷ اختلاف بر سر مالکیت موسسه تلویزیونی پرتماشاگر روستاوی ۲ باعث نگرانی شدید در مورد دخالت احتمالی دولت در رسانه‌ها و قوه‌ی قضاییه شده است. هیات مدیره کنونی روستاوی ۲، مخالفان سیاسی و بسیاری از گروه‌های مستقل شکایت مالک قبلی را که قصد بازپس گرفتن مالکیت آن را دارد و حکم ۲ مارچ ۲۰۱۷ دیوان عالی کشور را در تایید آن اقدامی با هماهنگی دولت برای در اختیار گرفتن این موسسه متمایل به مخالفان می دانند. دادگاه حقوق بشر اروپا حکم به تعلیق رأی دیوان عالی کشور داده و از دولت‌مردان گرجستان خواسته در این موسسه دخالت نکنند. روز ۷ مارچ نیز دادگاه حقوق بشر اروپا این حکم خود را تا اطلاع ثانوی تمدید کرد.

آمریکا عرب‌هراسی، بیماری اجتماعی که مدتها پیش از ترامپ فراگیر شد

ایران

در رد استدلال های مخالفان تدریس زبان مادری در ایران در باب نفی آموزش زبان مادری
حکم زندان احمد منتظری به حال تعلیق درآمد    سپیده قُلیان فعال مدنی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد
اعتراض رابین شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی، به حکم و شرایط زندان محاکمه دوباره محمدعلی طاهری در دادگاه انقلاب

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

لیبی پناهجویان در سواحل: یا مرگ در قایق یا آزار و تجاوز در اردوگاه‌ها

ایران

با تحمیل فقر بیشتر بر کارگران مبارزه خواهیم کرد! تجمعات اعتراضی کارگران در چند شهر

دفاع از حقوق بشر

اتحادیه‌ی اروپا ۱۵۰ سازمان‌ غیردولتی از رهبران اروپا خواهان توقف نقض حقوق مهاجران شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۷ به مناسبت نشست شورای اروپا در روزهای ۹ و ۱۰ مارچ، فدراسیون و بیش از ۱۵۰ سازمان غیردولتی در بیانیه مشترکی از روسای کشورها و دولت‌ها خواهان پایان دادن به سیاست‌های مهاجرتی خارجی‌هراسانه اتحادیه‌ی اروپا شدند. این سازمان‌ها رهبران اتحادیه‌ی اروپا را به اقدام برای رعایت حقوق پناه جویان و مهاجران و پرهیز از هل دادن آنها به سوی خطر شدند.

شورای حقوق بشر نامه به کشورهای عضو:‌ از تمدید ماموریت گزارش‌گر ویژه مدافعان حقوق بشر حمایت کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و ۸۵ سازمان جامعه‌ی مدنی از تمام مناطق از هیات های حاضر در نشست شورای حقوق بشر خواهان حمایت از تمدید ماموریت گزارش‌گر ویژه مدافعان حقوق بشر شدند. فعالیت مدافعان حقوق بشر برای ترویج حقوق بشر، رعایت حاکمیت قانون و دست یابی به توسعه پایدار و فراگیر حیاتی است. با وجود این نقش حساس، گزارش‌گر ویژه بر این نظر است که این مدافعان زیر «حمله بی‌سابقه» هستند و «شمار مدافعانی که در جهان کشته می‌شوند پیوسته افزایش می یابد.» ماموریت گزارش‌گر ویژه برای نظارت آشکار بر وضعیت مدافعان حقوق بشر و تاکید بر ضرورت حمایت از آنها اساسی است. از زمان برقراری این نهاد در سال ۲۰۰۰، گزارش‌گر ویژه پی در پی در حمایت از مدافعان و اجرای اعلامیه سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر نقش مشخصی داشته اند. آنها همچنین سهم مهمی در آشکار ساختن حمله‌ها به زنان مدافع حقوق بشر و ضرورت نشان دادن واکنش چندجانبه ایفا کرده‌اند.

میانمار نامه سرگشاده به اعضای شورای حقوق بشر در باره‌ی نقض حقوق بشر در ایالت راخین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و ۱۲ سازمان بین‌المللی و محلی حقوق بشر با انتشار نامه ای به هیات های شرکت کننده در نشست شورای حقوق بشر از آنها خواهان حمایت از فراخوان کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل در باره‌ی وضعیت حقوق بشر در میانمار و تشکیل کمیسیون تحقیق یا راهکاری مشابه در این شورا برای رسیدگی به‌ نقض جدی حقوق بشر در ایالت راخین شدند. نیروهای امنیتی میانمار از ۹ اکتبر ۲۰۱۶ در واکنش به حمله‌های مهاجمان مسلح به سه پاسگاه پلیس مرزی تهاجم گسترده ای علیه مردم روهینجا در ایالت راخین انجام داده‌اند. این «عملیات پاکسازی» ناقض بسیاری از مقررات حقوق بین‌المللی حقوق بشر است.

آمریکا ویکی‌لیکس اسنادی حاوی ‘جزئیات نرم‌افزارهای جاسوسی سایبری سیا’ را منتشر کرده است سودان سه مدافع حقوق بشر پس از ۱۰ ماه حبس خودسرانه محکوم، جریمه و آزاد شدند
آذربایجان سرکوب آزادی بیان با محکومیت وبلاگ نگار سرشناس سرعت یافت کامبوج گروه‌های جامعه‌ی مدنی تداوم حبس خودسرانه «پنج خمر» را محکوم کردند
اسرائیل ‌انتقاد از قانون منع ورود موافقان تحریم مصر عفو بین‌الملل: وضعیت حقوق بشر وخیم است

ایران

گزارشگر حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد: اعدام افراد در ملاءعام متوقف شود

بی‌بی‌سی ۷ مارچ ۲۰۱۷ اولین گزارش عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران منتشر شده است. در این گزارش نسبت به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران از جمله “سطح هشداردهنده” اعدام‌ها، محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی ابراز نگرانی شده است. در این گزارش آمده است که برای هرگونه تغییر قابل توجه برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران لازم است که تغییرات عمیق قانونی و ساختاری در آن کشور اعمال شوند. گزارشگر سازمان ملل: وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است

خلاصه گزارش سالانه اعدام – ۲۰۱۶

ابراز نگرانی درباره سلامتی عبدالفتاح سلطانی و فراخوان توفان توییتری برای درخواست آزادی او وضع غذا، بهداشت و درمان در اوین؛ روایتی از دختر عبدالفتاح سلطانی
در نهمین سالگرد حبس؛ درخواست ازسازمان ملل برای مداخله مجدد درمورد زینب جلالیان وخامت حال آیت‌الله نکونام در زندان

فرهنگ و اندیشه

ایران دختر اصفهان

ایرون دات کام ۷ مارچ ۲۰۱۷ شعر مجید نفیسی پس از شنیدن خبر اسیدپاشی به زنان اصفهان: دختر اصفهان! دوستت دارم/ بخاطر جسارتِ زیبایت./ اگر باید چادر سر کنی/ می گذاری تا روی شانه ات فروبلغزد./ اگر باید روسری به سر اندازی/ می گذاری تا فرق سرت پس نشیند./ آن کس که باید رو بگیرد/ مردکِ بیماری ست/ که امروز ریش و دستار گذاشته/ تا ناتوانیَش را بپوشاند…

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایرون دات کام، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، یوتیوب،

پیوست‌ها: