زنان-690x259
درگذشت ویدا حاجبی‌تبریزی؛ یک عمر مبارزه

نقض فاحش حقوق بشر

به نام سنت بر بدن زنان
میدان ختنه زنان در ایران با وجود سرپوش‌هایی که بر آن گذاشته می‌شود همچنان در برخی مناطق جنوبی و غربی ایران رواج دارد. دولت هنوز حاضر نشده این موضوع را بپذیرد و قوانین جامعی برای منع ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران وجود ندارد. خیلی‌هایشان درست نمی‌دانند چه بر سرشان آمده. فقط این را می‌دانند که روزها و لحظه‌هایی که تجربه می‌کنند متفاوت است. بعضی‌ها هم که بزرگتر بوده‌اند، آن لحظه را یادشان است، که به مادرشان، به دایه‌شان، اعتماد کردند و بعد آنچه نصیبشان شد، درد بود و درد. به هوش که آمدند، برای بعضی‌شان جشن گرفته شد و هدیه گرفتند؛ هدیه‌ای برای ختنه شدن! اینها تجربه برخی زنان جنوب و غرب ایران است که مثل بعضی از زنان کشورهای دیگر، از این خاطرات دارند. عده‌ای این لحظه‌ها را به عنوان جزئی از زندگی پذیرفته‌اند و دست دخترهایشان را می‌گیرند و آنها را می‌برند که در سرنوشت خودشان شریک شوند و برخی دیگر، می‌خواهند که این قصه تلخ، پایان داشته باشد. آنها با مبارزان توقف ناقص‌سازی جنسی همراه می‌شوند و در آگاهی‌رسانی به زنان دیگر تلاش می‌کنند؛ هرچند می‌دانند که هنوز راه درازی در پیش است.

“خشونت علیه زنان در افغانستان بیش از ۸ درصد افزایش یافته است”
بی‌بی‌سی گزارش سالانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در این کشور ۸.۶ درصد افزایش یافته است. در این گزارش که در این روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ منتشر شده، آمده که در این سال ۵۵۷۵ مورد خشونت ثبت شده است. این رقم در سال گذشته ۵۱۳۲ مورد بود. از مجموع خشونت‌های ثبت شده، بیش از ۱۵۰۰ مورد آن خشونت فیزیکی، بیش از ۳۶۰ مورد آن خشونت جنسی، بیش از ۱۸۰۰ آن خشونت‌های لفظی و روانی، بیش از ۱۱۰۰ مورد آن خشونت اقتصادی و باقی خشونت‌هایی در واکنش به رفتارهایی بوده‌اند که از نظر سنت‌های اجتماعی ناپسند محسوب می‌شوند.

زنان خانه‌دار به دلیل وب‌گردی زندانی شده‌اند
رادیو زمانه نرگس محمدی، زندانی سیاسی و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از بازداشت و انتقال چندین زن خانه‌دار به بند زنان زندان اوین خبر داده است. این افراد به دلیل سر زدن به فضای مجازی و اظهارنظر درباره مسائل اجتماعی بازداشت شده‌اند. بر اساس متن این نامه که در سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده است، در هفته گذشته بند زنان زندان اوین چهار زندانی جدید داشته است که از سلول‌های انفرادی به این بند منتقل شده‌اند.

دو زن در بندر ماهشهر قربانی اسیدپاشی شدند
رادیو فردا نیروی انتظامی بندر ماهشهر از اسید‌پاشی به دو زن در این شهر بندری در استان خوزستان خبر داد. یک گزارش حاکی از آن است که «یکی از این دو زن باردار بوده است». جلیل زبیدی٬ فرمانده انتظامی بندر «ماهشهر»، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، خبر داد که در یک هفته اخیر «دو زن در پارک پتروشیمی» این شهر «قربانی» اسید‌پاشی شدند.

دفاع از حقوق بشر

درسهایی از سوریه درباره توانمند سازی زنان در دوران جنگ
دموکراسی باز زنان سوری یکی از ستون های هر نوع روند دموکراتیک در سوریه خواهند بود. تلاشهای انان شایسته حمایت از سوی بازیگران ملی و بین المللی است. یکی از اعضای “شبکه حالای زنان” می گوید: «من زندگیم را به خاطر شرکت در تظاهرات ضد دیکتاتوری و ضد بشار اسد به خظر انداختم. من دیگر از هیچ کس نمی ترسم. من یک زن ازاد هستم.»  چه در مناطق تحت کنترل دولت و چه در سایر نواحی “حقوق زنان” به یکی از ابزارهای مهم کسب مشروعیت بین المللی برای نیروهای سیاسی تبدیل شده است. قبل از شروع بحران تا امروز، برخی مسفرین بودند که روی شخصیت “غربی” و “رهای” اسما اسد و یا سایر زنان وابسته به رژیم و یا نامزدی زنی برای ریاست پارلمان تاکید می کردند. به همین ترتیب، زنان کرد مبارز نیز سوژه قابل توجه ای برای بسیاری از رسانه ها مخصوصا رسانه های غربی است. در این میان صدای زنان دیگر شنیده می شود. در این میان مطالبات هزاران زن فعال سوری، نادیده گرفته می شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل: پیشرفت نامتوازن و عقب گرد در زمینه حقوق زنان
دیده‌بان اشتباهات بشر زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مراسم بزرگذاشت روز جهانی زن گفت: «جنبش زنان تغییرات  فوقا لعاده ای را به ارمغان اورده است اما می بایست متوجه باشیم که روند پیشرفت کُند و بسیار ناهموار بوده است و همین مساله چالش های خود را به وجود اورده است. در حاضر در بسیاری از کشورها، شاهد واکنش شدید در برابر حقوق زنان هستیم که به همه ما لطمه می زند. ما باید هوشیار باشیم که پیشرفت های بدست امده در چند دهه گذشته شکننده هستند و باید حفاظت شوند.»

ما باید در مورد زنان صحبت کنیم: مشکل با فمینیسم لیبرال غربی
Counter Information در این مقاله نویسنده با اشاره به دستاوردهای زنان غربی در زمینه حقوق بشر، می نویسد نمی خواهم درباره “مساله زنان” صحبت کنم که بسیار در این زمینه ها صحبت شده است بلکه منظور من “مساله با زنان” است یعنی مشکل با گروهی از زنان در غرب به نام فمینیسم لیبرال، مصرف کننده و جریان اصلی رسانه ای- . این بخش از جمعیت زنان در غرب برای فمینیستهای سنی و چپ سابق بسیار خسته کننده به نظر می رسند. نویسنده با اشاره به راهپیمایی های این گروه از زنان بصورت برهنه یا تقلید از سوپر استارهایی مانند مدونا و … می نویسد در حالی که آنها ممکن است خود را از لحاظ سیاسی آوانگارد بندانند، بسیاری از این زنان غیر سیاسی هستند و به نظر می رسد که «فمینیسم» را به عنوان یک سبک زندگی ساخته و پرداخته رسانه ها  خریداری کرده اند. فمینیسم این زنان در کالاهایی که می خرند یا سبک زندگی انها انعکاس یافته است. و خطاب به انان می گوید: «خانم هایی رسانه ای – جریان اصلی رسانه ها- این سبک زندگی است نه یک عمل سیاسی یا جنبش». ادامه این مقاله را در لینک بالا بخوانید.

سازمان ملل: گزارش در زمینه سوء استفاده جنسی راه را برای اصلاحات معنی دار هموار می کند
عفو بین الملل در واکنش به گزارش سالانه دبیر کل سازمان ملل، انتونیو گوترش، در مورد اقدامات ویژه برای حفاظت از بهره کشی و سوء استفاده جنسی ، مشاور ارشد واکنش به بحران سازمان عفو بین الملل، جوآن مارینر گفت: “دبیر کل سازمان ملل آنتونیو گوترش به درستی تشخیص می دهد که سوء استفاده جنسی توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و دیگر پرسنل سازمان ملل اشتباهی بی رحمانه و غیر قابل توجیه که شهرت سازمان ملل متحد را به طور کلی لکه دار می کند.  سازمان عفو بین الملل از تلاش های ایشان برای ایجاد موسسه طیف گسترده ای از اصلاحات برای رسیدگی بهتر به این معضل استقبال می کند. “تحقیقات عفو بین الملل نشان می دهد که مصونیت از مجازات عمده ترین عمال تشویق سوء استفاده جنسی است. تعداد بسیار کمی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و دیگر پرسنل سازمان ملل مظنون به مسئولیت کیفری برای جرایم خشونت جنسی، با تهدید واقعی برای تعقیب کیفری جرایمی که انجام داده اند، روبرو هستند.

سیاسیات جنسیّت و فرهنگ در گفتمان جهانى حقوق بشر
بنیاد برومند آیا مى توان در جهانی آکنده از گوناگونی فرهنگی، از گفتگوی جهانی در باب حقوق بشر سخن گفت؟ گرچه مبحث حقوق بشر (چه در لفظ و چه در عمل) هیچگاه از سیاسیات فارغ نبوده، هشدار های مبتنی بر اصالت “فرهنگ” در این چند سال اخیر بیش و بیشتر شده است. در بحث‌‌های سازمان ملل و در اعلامیه‌‌های دولتی و  سر مقالۀ روزنامه‌‌ها و کلاس‌های درس، ولولۀ نصایح در باب لزوم مراعات بیشتر تفاوت‌های فرهنگی میان گروه‌های ساکن هر کشور (و همچنین رعایت منزلت جامعه‌‌های دیگر) شدت غیر منتظره‌ای گرفته است.

جنبش «صاعقه‌زده» زنان ایران – گفت‌وگو با آسیه امینی
رادیو فردا «در جامعه‌ای که حکومت از همه ابزارهای تبلیغاتی و ترویجی استفاده می‌کند تا یک مفهوم و یک واژه را به ضدارزش تبدیل کند، شما با امکانات نابرابر به‌سختی می‌توانید از این ضد ارزش یک ارزش دربیاورید. کلمه فمینیسم در ادبیات اجتماعی ما حتی تا همین امروز یک ارزش اجتماعی به حساب نیامده و برعکس از آن یک ضد ارزش ساخته شده است. اگر بخواهم خیلی صادق باشم، باید بگویم که این اتفاق حتی برای خود من هم افتاده بود. چون من هم مثل خیلی از افراد دیگر این جامعه مدتها در برابر این کلمه یعنی فمینیست مقاومت می‌کردم. خیلی زمان برد تا من با افتخار بپذیرم که در عمل یک فمینیستم. بنابراین جنبش زنان، به نوعی ایرانیزه شده همان جنبش فمینیستی است.»

آموزشگاه آنلاین سلامت جنسی
ایران وایر گروه فعال در کلینیک و آموزشگاه آنلاین «کنترل اس» به مناسبت هشتم مارس ۲۰۱۷ در ویدیوهایی که منتشر کرده، بار دیگر بر ضرورت دانستن و آگاهی پیدا کردن از سلامت جنسی تاکید کرده است. این آموزشگاه نزدیک به چهار سال است که از طریق اینترنت و کارگاه‌های آموزشی در ایران، سعی دارد همه‌گان، به ویژه زنان را نسبت به سلامت جنسی، فیزیکی، روحی و اجتماعی خود آگاه سازد. این گروه خود را متعهد دانسته است که از طریق بسته‌های آموزشی، کمپین‌های اطلاع‌رسانی و فراهم آوردن نیروی انسانی، در سلامت جنسی کودکان و بزرگ‎سالان موثر واقع شود. مهم‌ترین زمینه های فعالیت این گروه، «بیماری‌های آمیزشی»، «سوءاستفاده‌های جنسی» و «سلامت باروری» ‌است که بر اساس «یافته‌های علمی»، دانش‌محور هستند.

جامعه و فرهنگ

مصاحبه: مقاومت ارام کارگران خانگی در لبنان
دموکراسی باز زنان مهاجری که به عنوان خدمتکار در خانه لبنانی ها کار میکنند، از کمترین میزان حفاظت از حقوق خود برخودارند. با این همه این افراد راههایی برای عادی سازی اوضاع پیدا کرده اند. طبق امارهای رسمی ۲۵۰ هزار کارگر خانگی در لبنان وجود دارد. امارهای غیر رسمی اما تعداد این افراد را بیشتر از این تعداد می داند. این کارگران بیشتر از ۵ کشور بنگلادش، فیلیپین، نپال، اتیوپی و ماداگاسکار هستند. اخیرا موج جدیدی از مهاجرت از کشورهای افریقایی مثل کنیا و بنین نیز دیده شده است. به دلیل خلا قانونی درباره کارگران خانگی، این کارگران با مشکلات زیادی مواجه هستند. ماده ۷ قانون کار لبنان، کارگران خانگی را از حمایت قانونی مستثنی می کند.بنابراین هیچ قانونی وجود ندارد که از انان حمایت کند.

تبلیغ برای کتاب‌های زنان موجب جنجال شد
گاردین یک کتابفروشی در اوهایو نمایشی متفاوت از موقعیت نویسندگان زنان داشته و تنها  کتاب‌هایی که توسط زنان نوشته شدند را در معرض دید مشتریانش قرار داده است و با این کار موجب جنجالی در فضای مجازی شده است. این تغییر ، باعث شده بعضی‌ها واکنش خشمگینانه‌ای نشان بدهند و این کتابفروشی را به تبعیض جنسیتی و سانسور متهم کنند.

اینفوگرافیک؛ از وضعیت زنان در عرصه‌های مختلف جهانی چه می‌دانیم؟
مدرسه پرتو نهاد زنان سازمان ملل متحد داده‌نماهایی  را به مناسبت روز جهانی زنان منتشر کرده است، مرسه پرتو برخی از آنان را به فارسی برگردانده است. زنان در آینه‌ی آمارهای جهانی.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: رادیو زمانه، دیده‌بان اشتباهات بشر، گاردین، ایران وایر،  وبسایت سازمان ملل، دموکراسی باز، رادیو فردا، بنیاد برومند، عفو بین‌الملل، بی‌بی‌سی، میدان، مدرسه پرتو، Counter Information

پیوست‌ها: