international

خطر بروز قحطی در سومالی: دو بار در شش سال؟

عکس: کِیت هولت/IRIN

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا/بریتانیا فروش چند بیلیون دلاری اسلحه در یمن تضاد ننگین با اقدام‌های امدادی را نشان می‌دهد

عفو بین‌الملل ۲۳ مارچ ۲۰۱۷ آمریکا و بریتانیا با فروش چند بیلیون دلاری اسلحه به عربستان سعودی به‌ نقض جدی حقوق بشر که باعث رنج ویرانگر غیرنظامیان شده دامن می‌زنند. از زمان درگیری دو سال پیش در مارچ ۲۰۱۵، آمریکا و بریتانیا با هم بیش از ۵ بیلیون دلار اسلحه به عربستان سعودی، رهبر ائتلاف نظامی در یمن، داده‌اند. این میزان بیش از ۱۰ برابر مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار کمک است که این دو کشور در دو سال گذشته در یمن عرضه کرده‌اند. معاون پژوهش عفو بین‌الملل در دفتر منطقه ای بیروت می‌گوید: «دوسال درگیری سه میلیون تن را وادار به فرار از خانه هایشان کرده‌، زندگی هزاران غیرنظامی را در هم کوبیده و فاجعه ای انسانی در یمن به جا گذاشته که بیش از ۱۸ میلیون تن در این کشور به‌شدت نیازمند امداد هستند. بسیاری از کشورها با ادامه فروش بیلیون ها دلار اسلحه به رنج مردم یمن افزوده اند.

عراق بمباران مناطق مسکونی موصل

رادیو زمانه ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در بمباران مناطق مسکونی موصل تاکنون صدها غیر نظامی جانشان را از دست داده‌اند. تعداد غیر نظامیانی که در درگیری‌های موصل جان خود را از دست دادند، نشان می‌دهد که ارتش عراق و نیروهای ائتلاف تدابیر لازم برای جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان را به کار نبسته‌اند. چنین رویکردی به معنای نقض آشکار حقوق بشر است. آمریکا مسئولیت بمباران مرگبار موصل را رد نمی‌کند

بلاروس سرکوب:‌ بیش از ۲۰۰ دستگیری یا حبس در دو هفته

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و مرکز حقوق بشر ویاسنا اعلام کردند که سرکوب جاری معترضان مسالمت‌جو نشان می‌دهد که تغییر سیاسی رخ نداده است. یک سال پس از این که اتحادیه‌ی اروپا تحریم های علیه بلاروس را لغو کرد، دولت به سرکوب خشنی متوسل شده تا بزرگترین اعتراض ها پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ را در هم بشکند. موج اعتراض ها علیه ساخت مرکز تجاری در نزدیکی کوراپاتی ـ محل اعدام‌های گسترده در زمان استالین ـ و نیز علیه به اصطلاح «مالیات بر انگل های اجتماعی» که رئیس جمهوری بر بیکاران وضع کرده، آغاز شده است. چندین زندانی سیاسی پیشین و رهبر مخالف، روزنامه‌نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر و شهروندان عادی از جمله ۲۰۰ تن دستگیرشده هستند. مرکز حقوق بشر ویاسنا مورد حمله غیرقانونی قرار گرفت و ده ها تن دستگیر شدند. ۴۸ سازمان حقوق بشری در نامه ای سرگشاده به‌ رئیس جمهوری بلاروس از او خواستند کلیه معترضان دستگیرشده را آزاد کند.

قرقیزستان استفاده افراطی پلیس از خشونت طی دستگیری معترضان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ مارچ ۲۰۱۷ امروز پلیس طی دستگیری دست کم ۶۸ معترض در خیابان های بیشکک که به حبس عضو پیشین پارلمان صدیر جاپاروف اعتراض داشتند، از خشونت افراطی استفاده کرد. بسیاری از معترضان کتک خوردند و دستگیرشدگان از داشتن وکیل مدافع محروم ماندند. در دوره پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۱۷، تنش های سیاسی اوج می‌گیرد. صدیر جاپاروف روز ۲۵ مارچ ۲۰۱۷ در مرز قرقیزستان با قزاقستان دستگیر شد. بنا به گزارش‌ها، او بر اساس مواد مختلف قانون به قتل، گروگان‌گیری، شرارت و خشونت علیه یک مقام دولتی متهم شده است.

بلاروس نخستین حکم اعدام در سال ۲۰۱۷ بلاروس محکومیت ۳ مدافع حقوق بشر
ترکیه تداوم آزار قضایی مدافع حقوق بشر شبنم کورور فینجانچی و روزنامه‌نگاران ارول اوندرواغلو و احمد نسین ترکیه جاسوسی سازمان اطلاعات از مخالفان در آلمان

دولت از منتقدان اردوغان در سوئد هم جاسوسی می‌کرد

یمن در آستانه سومین سال جنگ، هر ۱۰ دقیقه یک کودک می‌میرد روسیه بازداشت ۷۰۰ نفر در تظاهرات ضد فساد مالی در مسکو
یمن ده‌ها پناهجوی سومالیایی در ساحل کشته شدند چند ماه به آغاز قحطی فراگیر در یمن و سومالی

امارات متحده عربی دستگیری و حبس دکتر احمد منصور مدافع حقوق بشر & برنده جایزه مارتین انالز در مکانی مخفی

ایران

اعدام‌ها: شیراز (۲)؛ سمنان (۱)؛ کرمانشاه (۱)؛ قزوین (۲) صدور سه حکم اعدام برای ابراز عقیده و سخن
تایید حکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله در دیوان عالی کشور به اتهام توهین به پیامبر اسلام رضا آهنگر، فعال کارگری و محیط زیست کامیاران بازداشت شد
مراد ثقفی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و ناشر دستگیر شد «شلاق تعلیقی»: حکم نهایی کارگر معدن بافق
بازداشت رامین کریمیان، نویسنده و مترجم نشریه گفت‌و‌گو فائزه هاشمی بار دیگر به ۶ ماه حبس محکوم شد
بازداشت روزنامه‌نگار علی احمدی‌نیا تائید حکم پنج‌ سال زندان یک نوکیش مسیحی

عاملان غیردولتی

داعش مسئولیت دو حمله مرگبار در چچن و بنگلادش را پذیرفت

عدالت

سوریه، عراق، رواندا: سرعت‌یابی حرکت صلاحیت قضایی جهانی در سال ۲۰۱۶

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ مارچ ۲۰۱۷ صلاحیت قضایی جهانی در سال ۲۰۱۶ شتابی بی‌سابقه یافت. ترایال اینترنشنال، به همراه سازمان‌های همکار خود، ریدِرِس، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر و بنیاد بین المللی بالتازار گارزون، در گزارش سالانه خود، «راه را برای عدالت باز کنید شماره ۳» (۲۰۱۶)، به‌کارگیری این اصل را در ۴۷ پرونده بررسی می‌کنند. فقط در سال گذشته، پنج کشور اتهام‌هایی را در مورد جرایم ارتکابی در سوریه عنوان کرده‌اند. تحقیقات در سه کشور دیگر در جریان است. برای قربانیان، این رویه‌ی قضایی ممکن است تنها امکان دست یافتن به عدالت باشد. صلاحیت قضایی جهانی امکان مهمی برای مقابله با معافیت از مجازات در سوریه به شمار می‌رود، ولی این رویه در شرایط دیگری نیز به کار می‌آید. چند نمونه را می‌توان نام برد: رواندا، نپال، گواتمالا و عراق. تنها در سال ۲۰۱۶، سیزده کشور از این اصل در ۴۷ پرونده استفاده کرده‌اند

نامه‌ی ائتلاف حمایت دادگاه بین‌المللی جزایی به پادشاه اردن در باره‌ی دیدار متهم فراری از دادگاه عمر البشیر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ مارچ ۲۰۱۷ ائتلاف حمایت دادگاه بین‌المللی جزایی (CICC) با احترام از پادشاه ملک عبدالله دوم درخواست می‌کند که با تجدیدنظر در دعوت از رئیس جمهوری عمر البشیر برای شرکت در نشست ۲۸ سران اتحادیه‌ی عرب به تعهد بلندمدت و نقش پادشاهی اردن‌هاشمی در اطمینان‌یابی از خاتمه‌ی معافیت از مجازات پایبند بماند. در صورت سفر رئیس جمهوری عمر البشیر به‌ اردن در هفته‌ی جاری، از پادشاه می خواهیم مانع ورود او به این کشور شود. به علاوه، از اردن ـ که کشور عضو دادگاه بین‌المللی جزایی است ـ می خواهیم که با پایبندی به تعهدات در اساسنامه‌ی رُم ترتیب دستگیری البشیر را بدهد تا عدالت در باره‌ی او به اجرا درآید.

گینه در انتظار عدالت:‌ نمایشگاه فدراسیون در ژنو

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۷ روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹، ورزشگاه کناکری در گینه صحنه کشتار بود: ۱۵۷ تن کشته شدند، به بیش از از ۱۰۰ زن تجاوز شد و صدها تن به‌طورِ جدی زخمی شدند. همه آنها تظاهرکنندگان مسالمت‌جو بودند… از آن پس، فدراسیون در حدود ۵۰۰ قربانی و خانواده های آنها را در طلب عدالت همراهی کرده است. به منظور تجلیل از هزاران قربانیان خشونت دولتی در گینه و شنیدن سخن آنها، فدراسیون و سازمان عضو آن در این کشور، سازمان دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندان در گینه از عکاس انگلیسی تامی ترنچ‌هارد دعوت کردند با قربانیان در جستجوی عدالت دیدار کند. تامی ترنچ‌هارد از آنها شب ها در خیابان، معمولا در صحنه جنایت که روزی زندگی شان در آنجا زیر و رو شده بود، عکس گرفت. چهره‌پردازی های او نگاه تهی اما مصمم اشخاصی را نشان می‌دهد که در جستجوی عدالت توانستند از هراس شخصی بگذرند و دوباره در قالب قصه گذشته شان فرو بروند. قصه های دردناکی که پذیرفتند روایت کنند تا دیگر دوباره تکرار نشود.

جمهوری دمکراتیک کنگو دادگاه بین‌المللی جزایی برای نخستین بار غرامت های نمادین فردی اعطا کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در جمهوری دمکراتیک کنگو از رأی امروز دادگاه بین‌المللی جزایی برای اعطای غرامت فردی به قربانیان به درخواست آنها استقبال کردند. شعبه دوم دادگاه در پرونده علیه جرمن کاتانگا که به‌خاطر جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی در بوگورو در ۲۳ فوریه ۲۰۰۳ مجرم شناخته شد، این رأی را صادر کرد. این دومین رأی در این پرونده است. در رأی نخست، فقط غرامت جمعی اعطا شده بود. بر اساس این رأی نمادین که در تاریخ دادگاه یگانه است، با اعطای ۲۵۰ دلار آمریکا به هر قربانی، اعلام شده: «این مبلغ نمادین جبران زخم ها نیست، ولی برای تسکین دادن رنجی است که قربانیان کشیده اند.»

آمریکا شکایت بیش از ۸۰۰ نفر علیه عربستان سعودی به دلیل حملات ۱۱ سپتامبر

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه سرکوب مخالفان کُرد

دیده‌بان حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۷ دولت ترکیه ۱۳ عضو حزب دمکراتیک حامی کُردها در پارلمان را به اتهام تروریسم زندانی کرده و با تعلیق و حبس شهرداران انتخابی،کنترل مستقیم ۸۲ شهرداری را در مناطق کُردنشین جنوب شرقی کشور را به دست گرفته است. سرکوب مسؤولان انتخابی به شیوه دمکراتیک نه‌تنها نقض حقوق مربوط به تشکل سیاسی و مشارکت و آزادی بیان آنهاست، بلکه دخالت در حقوق انتخاب‌کنندگان است که به آنها رأی داده‌اند. اقدام علیه حزب طرفدار کُردها، حزب دمکراتیک خلق ها، و حزب خواهر آن به نام حزب دمکراتیک مناطق، در آستانه همه‌پرسی قانون اساسی در ۱۶ آپریل رخ داده است. این همه‌پرسی در مورد اصلاحیه ای است که نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر می‌دهد و قدرت را در دست رئیس جمهوری متمرکز می‌کند. این تغییر به‌خاطر نبود کنترل و تعادل در محافظت از حقوق بشر و حاکمیت قانون علیه سوءاستفاده رئیس جمهوری از قدرت مورد انتقاد زیادی قرار داشته است. هر دو حزب نام‌برده در بالا با گسترش قدرت رئیس جمهوری مخالف هستند.

ترکیه آزادی موقت راجی بیلیچی، معاون جامعه‌ی حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: صبح ۲۱ مارچ دادگاه تصمیم به آزادی موقت آقای راجی بیلیچی ـ مشروط به کنترل قضایی او ـ گرفت. در نتیجه، از سفر ممنوع شده و باید هفته‌ای یک بار به اداره‌ی پلیس در دیار بکر مراجعه کند. دادستان اعلام کرد که تحقیقات علیه آقای بیلیچی را بر اساس قانون ضدتروریسم به اتهام «رابطه با حزب کارگران کردستان» پیگیری و کیفرخواستی را به دادگاه تقدیم خواهد کرد. دلایل مشخص اتهام‌ها نامعلوم و محتوای پرونده پیرو ماده‌ی ۱۵۳.۲ آئین دادرسی کیفری حتا از وکیل پنهان است. پیشینه موضوع را در اینجا ببینید.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فرانسه/اسرائیل گزارش تازه پرده از ارتباط پنج بانک و شرکت بیمه‌ی فرانسوی با شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل برمی‌دارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ مارچ ۲۰۱۷ انجمن همبستگی با فلسطین در فرانسه، همبستگی با زمین، روابط مالی عادلانه در فرانسه، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، همبستگی، کنفدراسیون عمومی کارگران و الحق در این گزارش پرده از ارتباط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی با بانک‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی اسرائیلیِ فعال در نگهداری و توسعه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل برداشته‌اند. تحقیقاتی که سازمان‌های امضاکننده انجام داده‌اند ارتباط مالی بین مؤسسه‌های اسرائیلی و گروه‌های بانکی فرانسوی زیر را آشکار می‌سازد: ب ان پ پاریباس، سوسیته ژنرال، کردیت آگری‌کول (و مؤسسه‌ی وابسته به آن کردیت لیونه)، ب پ س اِ (و مؤسسه‌ی وابسته به آن ناتیکسیز) و آکسا. همه‌ی این شرکت‌ها دارای سهام مستقیم یا غیرمستقیم اقلیت در بانک‌ها یا مؤسسه‌های اقتصادی فعال در شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل هستند

ناپدید شدن بیش از ۱۴۰ مهاجر در دریای مدیترانه

ایران تشکل‌ها و فعالان کارگری: دستمزد سال ۹۶ خفت‌بار است

دفاع از حقوق بشر

نگاه فدراسیون بین‌المللی به ۲۰۱۶ در کمیک استریپ سالانه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ایران ۲۳ مارچ ۲۰۱۷ رعایت حقوق بشر در اثر توجه به منافع اقتصادی، مبارزه با تروریسم و رشد افراطی‌گری به پایین ترین حد رسیده است. مقاومت کنیم و دست به عمل بزنیم! طراحی و طرح‌ها: رومَن رونزئو (و هنرمندان میهمان) در همکاری با کاریکاتوریست‌های طرفدار صلح. کمیک استریپ در اینجا. سنگال/چاد ـ حسین حِبری مجرم شناخته شد: حکمی تاریخی برای آفریقا: روز ۳۰ مه ۲۰۱۶ شعبه‌ی فوق‌العاده‌ی دادگاه آفریقا دیکتاتور پیشین چاد را به‌خاطر ارتکابِ شکنجه، جنایت‌های‌ علیه بشریت و جنایت‌های جنگی در موارد پرشمار، از جمله جرایم مربوط به خشونت جنسی در چاد از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰، به حبس ابد محکوم کرد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از سال ۱۹۹۹ به قربانیان این جنایت‌ها کمک کرده است….

امارات متحده عربی دست از تظاهر به رعایت حقوق بشر بردارید و دکتر ناصر بن غیث را آزاد کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون در ائتلاف با ۹ سازمان حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه امروز از دولت‌مردان امارات متحده عربی خواستند دکتر ناصر بن غیث، اقتصاددان سرشناس، استاد دانشگاه و مدافع حقوق بشر، را آزاد کنند. او از آگوست ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد. ائتلاف همچنین از امارات متحده عربی خواست به جرم‌انگاری بیان و مخالفت صلح‌آمیز خاتمه دهد و آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی را رعایت کند. بن غیث با پنج اتهام روبروست که فقط به فعالیت های صلح‌آمیز او مربوط است، از جمله توییت های در انتقاد صلح‌آمیز از کارنامه حقوق بشر دولت‌های امارات متحده عربی و مصر و فراخوان به رعایت بیشتر حقوق بشر، آزادی و پاسخ‌گویی در هر دو کشور. محکومیت دانشگاهی سرشناس به ۱۰ سال زندان به‌خاطر توییت ها ضربه وحشتناکی به آزادی بیان است.

مصر گزارش شورای دولت حکم بستن مرکز الندیم را غیرقانونی دانست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: در پی شکایت کارکنان کلینیک الندیم، شورای دولتی حکم بستن این مرکز را غیرقانونی اعلام کرد. باید در نظر داشت که نظر شورای دولتی الزام آور نیست و به دادگاه صادرکننده حکم ارجاع می‌شود تا در صورت صلاحدید آن را در نظر بگیرد.

جهان در مقابل فرصتی تاریخی برای ممنوعیت سلاح های هسته ای

عفو بین‌الملل ۲۴ مارچ ۲۰۱۷ عفو بین‌الملل، اُکسفام و کمپین بین‌المللی الغای سلاح های هسته ای بر این اعتقاد هستند که زمان گفت‌وگو در باره‌ی پیمانی برای ممنوع کردن استفاده، مالکیت، تولید و انتقال سلاح های هسته ای رسیده است. هیچ کشوری، از جمله اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل، نباید دارای سلاح های هسته ای باشند. اکنون زمان دفاع از حقوق بین‌المللی، چندجانبه گری و نهادهای بین‌المللی است. کلیه دولت‌ها باید با استفاد از این فرصت در گفت‌وگوهای مربوط به پیمان منع سلاح های هسته ای در ۲۰۱۷ شرکت کنند. گزارشی دیگر: مذاکرات منع سلاح‌های هسته‌ای؛ گامی تاریخی یا مرگی زودرس؟

بریتانیا رئیس تازه مرکز گردآوری اطلاعات باید به نقش بریتانیا در حمله‌های پهپادی آمریکا پایان دهد

ریپریو ۲۰ مارچ ۲۰۱۷ وزارت خارجه اعلام کرد که جرمی فلمینگ رئیس ستاد ارتباطات دولت (GCHQ) خواهد شد. این ستاد نهاد گردآوری اطلاعات امنیتی بریتانیا است که مستقیم در کمک به حمله‌های پنهانی پهپادی آمریکا در نقاطی مثل یمن متهم شده است. حمله‌های پنهانی پهپادی آمریکا به مرگ صدها غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان، منجر شده‌اند. سال گذشته، تحقیق اینترسپت نشان داد که بعضی از جنبه های برنامه حمله‌های پنهان آمریکا در یمن ـ از جمله تعیین هدف ها ـ را «چندین مأمور در … ستاد ارتباطات دولت انجام داده‌اند.» کمیته مشترک حقوق بشر پارلمان در باره‌ی مشارکت احتمالی بریتانیا در برنامه پهپادهای آمریکا ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته درک خود از پایه های حقوقی این پشتیبانی را «روشن کند.» رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در پی حمله به دهکده ای در یمن در ژانویه ۲۰۱۷ که دست کم ۲۳ تن کشته شدند، به‌خاطر خط مشی پهپادی خود با انتقاد روبرو شده است. یافته های ریپریو نشان می‌دهد که در میان غیرنظامیان کشته شده در این حمله یک نوزاد، یک دختر بچه هشت ساله و یک ریش سفید قبیله به سن ۸۰ سال وجود داشتند.

سوریه لطفاً فراموش‌مان نکنید: جست‌و‌جوی جهنمی برای یافتن زندانیان ناپدید شده یونان انتقاد نهادهای حقوق بشری از وضع پناهجویان در جزایر

ایران

مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شد هیچکس پاسخگوی بازداشت فعالان رسانه‌ای نیست
به راه افتادن کمپین کشیدن کارتون برای هنرمند زندانی،‌ مهدی رجبیان نگرانی از سلامت جمال‌الدین خانجانی، زندانی عقیدتی ۸۳ ساله

زنان

روسیه آزار قضایی زنان دستگیرشده در تظاهرات صلح‌آمیز ۸ مارس

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز ضدتبعیض مموریال دستگیری زنان شرکت کننده در تظاهرات خودانگیخته روز ۸ مارس ۲۰۱۷ در پترزبورگ را محکوم کردند. بعضی از زنان شعارهایی را در اعتراض به خشونت خانگی و محافظت از حقوق بازتولید زنان و برابری جنسیتی را در حوزه های اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی حمل می‌کردند. پلیس اعلام کرد که «زنانی با نظریات فمینیستی» مقررات برگزاری مراسم را نقض کرده‌اند و حاملان شعارها، اشخاصی که سرود می خواندند و کسانی را که سعی می کردند در همبستگی در کنار یک دیگر بمانند، دستگیر کرد. در مجموع ۱۴ تن دستگیر شدند و اکثریت آنها به نقض مقررات برگزاری مراسم و سرپیچی از دستورهای پلیس متهم شدند. چند تن از زنان دستگیرشده در اثر اقدام‌های پلیس زخمی شدند.

محیط زیست و جنسیت اسپانیا بادیگاردهای زن، محافظان زنان آزار دیده

ایران

زنان و انتخابات شوراها: نبرد در شهرهای ضد زن    تنها ۶ درصد نامزدهای انتخابات شوراها زن هستند

فرهنگ و اندیشه

کاوش در باره‌ی دو بدیل

دمکراسی باز ۲۹ مارچ ۲۰۱۷ با کوشندگان آلترناتیوِت که حزبی سیاسی با رشد سریع است و نیز آلترناتیو بریتانیا که با الهام از حزب دانمارکی «انقلاب دوستانه» خودشان را به راه انداخته اند، گفت‌وگو کرده‌ایم. «پرسش: ما به حزب ـ جنبش‌ها توجه زیادی داریم. اما تاکنون ندیده ایم که حزبی در یک کشور باشد و جنبشی در کشور دیگر داشته باشد. چه خبر است؟ پاسخ: این تأکید مهم است که آلترناتیو بسیار بیش از یک حزب سیاسی است. وقتی ما خودمان را در دانمارک توصیف می‌کنیم، می گوییم ما در وهله نخست یک صحنه سیاسی هستیم. در این صحنه رویدادهای زیادی دیده می‌شود. ما یک حزب سیاسی هستیم و در پارلمان دانمارک در حال حاضر ۱۰ نماینده داریم. اما جنبش، آموزش و آلترناتیو فرهنگی هم هستیم. در این صحنه همه چیز می‌تواند رخ بدهد اما تا زمانی که با شش ارزش ما هماهنگ باشد و در جهت درستی پیش برود که ما مایلیم جهت جامعه باشد.

اتحادیه‌ی اروپا در صورت ادامه روش‌های همیشگی باقی نخواهد ماند

دمکراسی باز ۲۹ مارچ ۲۰۱۷ یانیس واروفاکیس ـ آزاد کردن حرکت کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در جهت ها و با سرعت های مختلف دقیقا روش غلطی برای توجه به دغدغه های اروپاییان ساکن کشورهای مختلف و روشی عجیب برای متحد کردن آنها در دفاع از راهی یکسان برای حرکت به جلوی این قاره است. با آغاز برکزیت، اروپا با دو تناقض روبروست که هر دو برای اتحادیه‌ی اروپا و بریتانیا خطر به شمار می‌روند. بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا بیرون می‌رود چون در اصل برلین و تا حدی پاریس درخواست آن را برای «هندسه متغیر»ی که به بریتانیا اجازه کنار ماندن از بعضی از معیارهای اساسی اتحادیه‌ی اروپا بدهد، رد کردند. با وجود این، نتیجه مستقیم برکزیت این است که برلین و پاریس اکنون ایده هندسه متغیر را به‌عنوان راه اتحادیه‌ی اروپا انتخاب کرده‌اند. این تناقض نخست آسانتر قابل درک است، چون روش سنتی اروپا تبدیل شکست به فضیلت است. صدراعظم آلمان سالها با ایده اروپا چند سرعته مخالفت کرده بود… اما حالا خانم مرکل و رهبران دیگر اروپا گمان می‌کنند که اروپا چند سرعته برای نگه داشتن وحدت این بلوک ضروری است… ادامه روش های همیشگی که گزینه دلخواه دستگاه رهبری است، به زودی ممکن است بحران اساسی در ایتالیا ایجاد کند که منطقه یورو از آن نجات نخواهد یافت. تنها گزینه مورد بحث فدراسیون منطقه یورو با بودجه مشترک کم است که برلین در عوض کنترل مستقیم بر بودجه های ملی فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خواهد پذیرفت. حتا اگر این رخ بدهد که با توجه به شرایط سیاسی بعید است، برای تثبیت اوضاع منطقه یورو بسیار کم و بسیار دیر است.

احزاب نئوفاشیستی اروپا که زمانی در سایه بودند پدیدار می‌شوند

نیویورک تایمز ۱۹ مارچ ۲۰۱۷ رابرت اِسوِک با احترام و سر خمیده دسته گلی به سرخی خون بر پای تنها مجسمه جوزف تیسو، رهبر فاشیست زمان جنگ در اسلواکی و کشیش همکار نازی ها که در سال ۱۹۴۷ به‌عنوان جنایت‌کار جنگی اعدام شد، قرار داد. سازمان فرهنگی نئوفاشیست رابرت اِسوِک به نام جنبش احیای اسلواکی سالها گروه کوچکی بیش نبود. اما حضار او اکنون بیشتر شده‌اند و به‌تازگی ۲۰۰ تن با او برای بزرگداشت گذشته فاشیستی این کشور گرد آمدند و سلام فاشیستی «آماده باش» فریاد کردند. رابرت اِسوِک به قدری جسارت پیدا کرده که می‌خواهد جنبش خود را به حزب تبدیل و در انتخابات پارلمان شرکت کند. نئوفاشیست های اروپا که زمانی در سایه بودند اکنون چندین دهه پس از هجوم نازی ها در مرکز اروپا دوباره پدیدار می‌شوند. در اسلواکی، نئوفاشیست ها انتخاب و وارد پارلمان های چند حزبی می‌شوند با این امید که حاکمیت فردی قدرتمند را جایگزین آنها کنند. احزاب ملی گرا در سال های اخیر در سراسر اروپا پا گرفته اند، اما فقط بعضی از آنها مثل طلوع طلایی در یونان و حزب ملی دمکراتیک در آلمان نظریات نئوفاشیستی دارند.  بعضی ها مثل جابیک در مجارستان نظریات افراطی دست راستی دارند ولی با فاشیسم کامل فاصله دارند. در عوض، تأثیر اساسی تر این گروه‌ها با میزان موفقیت آنها در هل دادن احزاب اصلی در جهت ملی گرایی قاطع تر برای کاهش در از دست دادن هواداران خود ـ به‌ویژه در مورد مهاجرت ـ اندازه گرفته می‌شود. در اسلواکی، نئوفاشیسم پیش رفته است و حزبی به رهبری ماریان کُتلِبا در انتخابات پارلمانی سال گذشته ۱۴ کرسی از ۱۵۰ کرسی را برد. در پی ورود به پارلمان، او و اعضای حزب اونیفورم های زمان جنگ را از تن در آوردند و نوک حمله را از یهودیان به مهاجران و اقلیت رُما متوجه کردند….

گفت‌وگو با جودیت باتلر درباره ترامپ، فاشیسم و چگونگی ساخته‌شدن «مردم»

رسانه‌های اجتماعی احمقم کردند! -گاردین

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: