زنان-690x259

اولین زن فضانورد: انسان‌ها نباید پول را بابت جنگ هدر بدهند

نقض فاحش حقوق بشر

آزار قضایی زنان دستگیرشده در تظاهرات صلح‌آمیز ۸ مارس

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز ضدتبعیض مموریال دستگیری زنان شرکت کننده در تظاهرات خودانگیخته روز ۸ مارس ۲۰۱۷ در پترزبورگ را محکوم کردند. بعضی از زنان شعارهایی را در اعتراض به خشونت خانگی و محافظت از حقوق بازتولید زنان و برابری جنسیتی را در حوزه های اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی حمل می‌کردند. پلیس اعلام کرد که «زنانی با نظریات فمینیستی» مقررات برگزاری مراسم را نقض کرده‌اند و حاملان شعارها، اشخاصی که سرود می خواندند و کسانی را که سعی می کردند در همبستگی در کنار یک دیگر بمانند، دستگیر کرد. در مجموع ۱۴ تن دستگیر شدند و اکثریت آنها به نقض مقررات برگزاری مراسم و سرپیچی از دستورهای پلیس متهم شدند. چند تن از زنان دستگیرشده در اثر اقدام‌های پلیس زخمی شدند.

اسپانیا بادیگاردهای زن، محافظان زنان آزار دیده
رادیو زمانه «آنا» زن مطلقه ساکن منطقه حاشیه‌ای باسک در اسپانیا، پس از اینکه درباره آزارهای شریک سابقش به پلیس گزارش داد، به شدت احساس کرد که نیاز به محافظت دارد. خود را در خانه محبوس کرد چون می‌ترسید بیرون بیاید و با مهاجمش رو به رو شود. آنا می‌گوید: «در وحشت زندگی می‌کردم.  پلیس به من یک شماره داده بود تا اگر خطری احساس کردم با آنها تماس بگیرم، اما من اصلا احساس امنیت نمی‌کردم.» آنا تصمیم گرفت تا با گروه‌های آنلاین محافظت زنان تماس بگیرد. همین باعث شد تا با کارولین آشنا شود. کارولین، بادیگارد سابق پلیس است و حالا از توانایی‌هایش استفاده می‌کند تا امنیت زنانی را که مورد خشونت مردان قرار می‌گیرند فراهم کند.

نرخ بی‌سوادی در دختران بیش‌تر از پسران است
رادیو زمانه علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سواد آموزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا اعلام کرده که بی‌سوادی در زنان ایران شایع‌تر از مردان است. او گفته: «سال ۱۳۹۵، ۴۸۰ هزار نفر در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردند که ۳۶۰ هزار نفر از این جمعیت یعنی حدود ۷۷ درصد زن و مابقی مرد بودند که این آمار نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی و تمایل به ادامه تحصیل در دختران و زنان بیشتر است.» رییس سازمان نهضت سواد آموزی تاکید کرده که در تمام دنیا نرخ بی‌سوادی زنان بیش از مردان است به گونه‌ای که آمارهای جهانی نشان می‌دهد یک سوم از بی‌سوادان جهان را مردان و دو سوم را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

بعضی اعضای تیم بیلیارد زنان ایران به دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» محروم شدند
بی‌بی‌سی شماری از اعضای تیم زنان بیلیارد ایران به دلیل آنچه مقام ها می گویند رعایت نکردن “شئونات اسلامی” در مسابقات آزاد چین است برای یک سال از بازی محروم شده اند. به گزارش خبرگزاری ایسنا کمیته انضباطی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بوکس گفته است که “بانوان اعزامی به مسابقات آزاد چین به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی به مدت یک سال از حضور در تمامی مسابقات داخلی و خارجی محروم می‌شوند.” این کمیته همچنین اعلام کرد اسامی متخلفان بعدا به صورت کتبی اعلام خواهد شد. بیشتر کلوپ های پول و بیلیارد ایران به مردان اختصاص دارد اما بعضی از آنها ساعاتی را به مشتریان زن اختصاص می دهند. بازیگران زن ایرانی به طور منظم در رقابت های داخلی و بین المللی شرکت می کنند.

در دفاع از حقوق بشر

مبارزه علیه خشونت جنسی در افغانستان

قنطره از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، سازمان المانی مدیکا موندیال، از ۱۳۵۷ قربانی خشونت جنسی را در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات حمایت کرده است. تمام این افراد تحت خشونت های جنسی قرار داشتند و از خدمات روانی سازمانهای غیردولتی، برای مداوا کمک گرفته اند. در سال ۲۰۱۶ این سازمان یک ارزیابی از سه پروژه خود در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انجام داده است. کارشناسان بیرونی سازمان، این ارزیابی را با استفاده از متدهای کمی و میفی انجام داده اند. مهم ترین یافته های این ارزیابی عبارتند از: ۸۳% از افراد تحت حمایت این سازمان، باور دارند که میتوانند چیزی را تغییر دهند با تحت تاثیر قرار دهند. ۷۸% زنان خود را دارای اعتماد به نفس می دانند. به علاوه، انها از حقوق خود اگاهند و میدانند در صورت نیاز به کمک به کدام سازمان مراجعه کنند. با این حال، تقریبا همه زنان مورد مطالعه علائمی از “اختلال استرس پس از ضایعه روانی” (PTSD) را نشان دادند.

ترزا می در عربستان: مساله حجاب و مطالبه حقوق بشر
رادیو زمانه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برای مذاکرات تجاری و امنیتی به ریاض سفر کرده است. همزمان یک کمیته مشترک حقوق بشری متشکل از نمایندگان پارلمان بریتانیا در گزارشی تاکید کرده‌اند که حقوق بشر باید جزء کلیدی معادلات تجاری آینده بریتانیا پس از برگزیت باشد. در گزارشی که کمیته حقوق بشر متشکل از نمایندگان پارلمان بریتانیا تهیه کرده‌اند، آمده که اکنون اتحادیه ار وپا بندهایی را در قراردادهای تجاری خوز با کشورهای غیرعضو گنجانده که بر اساس آنها باید حقوق بشر رعایت شود و بریتانیا نیر باید از برگزیت استفاده کند تا استانداردهای بالاتری را در این زمینه تامین کند.

اولین زن فضانورد: انسان‌ها نباید پول را بابت جنگ هدر بدهند
رادیو زمانه چتربازی، اولین عشقش بود. آن زمان، والنتینا ترشکووا می‌توانست بدون اینکه به مادرش بگوید به باشگاه مشهور شبه نظامی نزدیک محل زندگی‌اش یاروسلاوی برود و تقریبا هر هفته آموزش ببیند. او بیش از ۹۰ بار پریده بود: «من شب‌ها می‌پریدم، روی زمین و روی آب. تجربه روز و شب با هم بسیار متفاوت است. اما هر دو فوق‌العاده‌اند.» بازوهایش را باز می‌کند؛ انگار می‌خواهد خودش را هنگام پرواز متعادل نگه دارد. لذت لبریزش می‌کند‌: «یاد گرفته‌ام که تا جای ممکن قبل از کشیدن طناب صبر کنم، فقط برای آنکه هوا را احساس کنم. ۴۰ ثانیه، ۵۰ ثانیه… این تجربه افتادن محض نیست، لذتی فوق‌العاده‌ای است از حس کردن تمام بدن. فوق‌العاده است.»

زنان پاکستانی برای مطالبه سهم بیشتر از فضای عمومی رکاب می‌زنند
رادیو زمانه ده‌ها زن در پاکستان یک مسابقه دوچرخه سواری زنانه، در شهرهای بزرگ راه انداختند. این مسابقه بخشی از برنامه‌ای بود که برای به چالش کشیدن غلبه حضور مردان در خیابان‌ها و فضاهای عمومی که روز یکشنبه دوم آوریل در پاکستان اجرا شد. سعید ماهر بانو، از گروه فمینیستی «دختران در داباس» که این مسابقه را راه انداختند، گفته: «استراتژی ما خیلی ساده، این بود که در فضاهای عمومی دیده شویم.» آنها این برنامه را پس از آنکه سال گذشته گروهی از مردانی زنی را در لاهور از دوچرخه‌اش پایین کشیدند، طراحی کردند.

بدون همبستگی جهانی، جنبش زنان شکست خواهد خورد

دموکراسی باز در پی افزایش پوپولیسم و استبداد در بسیاری از کشورهایی که در آن دموکراسی و حقوق بشر غاللب بوده، حقوق زنان و عدالت جنسیتی در معرض خطر از دست دادن بسترهای خود هستند.  سیاست بیگانه هراسی با هدف ساخت دیوار و بستن مرزهای کشورها برای بسیاری زیانبار است، اما این سیاست ها، برای میلیون ها زن در سراسر جهان می تواند برابر با حکم مرگ باشد.  این سیاست ها مرزها را در مقابل تروریست ها نمی بندند. بلکه انها امید زنان را که از جنگ، تروریسم و دیگر رژیم های استبدادی فرار می کنند، می کشد؛ زنانی که رویای ایمنی و امنیت برای خود و فرزندان خود در سر داشتن، حالا مجبور خواهند شد خشونت و ترورهایبیشتری را تحمل کنند. و مادامی که سیاست های ممنوعیت سفر ریس جمهوری دونالد ترامپ برای مسلمانان و برخی کشورها برقرار باشد، این سیاست ها توانایی های مبارزان حقوق بشر برای پیشبرد عدالت جنسیتی در سطح جهان،  را به طور خطرناکی تحت تاثیر قرار خواهند داد.

قوانین برابری طلبانه جنسیتی در مقابل قوانین دینی در سریلانکا

دموکراسی باز بحث های داغ در زمینه اصلاح قانون احوال شخصیه مسلمانان در سریلانکا، منجر به بسیج بی سابقه زنان در این کشور شده است که خواهان قوانین مترقی و عادلانه جنسیتی هستند. تضمین برابری در درون خانواده به عنوان یکی از بزرگترین چالشهای زنان در سراسر جهان است. هسته مرکزی این چالش، مبارزه برای بازنویسی قوانین احوال شخصیه و خانواده است که عمیقا مردسالارانه هستند. روند اصلاح قانون اساسی سریلانکا، تمرکز شدید روی این اصلاحات به خصوص با توجه به برابری در خانواده برای زنان مسلمان را به ارمغان آورده است که در مرکز آن ماده ۱۶ (۱) قانون اساسی فعلی و قانون ازدواج و طلاق مسلمانان (MMDA) در سریلانکا قرار دارند.

نهاد زنان سازمان ملل، خواهان فرصت های اقتصادی و مشارکت سیاسی زنان سوری شد

نهاد زنان سازمان ملل در حالی که جنگ در سوریه وارد هفتمین سال خود شده و میلیونها پناهنده و بی جا شده داخلی را که نیاز مبرم به کمک های انسان دوستانه عاجل دارند، بر جای گداشته است، نهادهای مدافع حقوق زنان و نهاد زنان سازمان ملل متحد شرکت کننده در کنفرانس بروکسل، می کوشند تا توجه جهانی را به اسیب پذیری حاد زنان و و دختران را در بحران کنونی جلب نمایند.  این کنفرانس که به میزبانی اتحادیه اروپا در “حمایت از آینده سوریه و منطقه” در روزهای ۴ و ۵  آوریل در بروکسل برگزار می شود، پیشرفت های صورت گرفته در زمینه تعهدات بین المللی صورت گرفته شده، در کنفرانس لندن در فوریه ۲۰۱۶ و نیز در مورد سایر اقدامات مورد نیاز را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

اپلیکیشن‌های فارسی درباره سلامت جنسی و خشونت خانگی

ایران‌وایر در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ از «همدم» و «ترنج»، دو اپلیکیشن فارسی در حمایت از زنان رونمایی شده است. این دو اپلیکیشن در راستای سلامت جنسی زنان و هم‏چنین حمایت از آن‌ها در مقابل خشونت‌های خانگی یا آزارجنسی و تجاوز فعالیت خواهد کرد. همدم قرار است در نبود آموزش‌های جنسی و فقدان دسترسی آسان زنان به اطلاعات حقوقی و روش‌هایی که می‌توانند از خودشان حمایت کنند و یا بدن‌شان را بشناسند، هم‎دم زنان باشد.

سیاست، جامعه و فرهنگ

زنان و انتخابات شوراها: نبرد در شهرهای ضد زن
رادیو زمانه ثبت‌نام در انتخابات شوراها نسبت به دوره قبل ۱۴ درصد رشد داشته. در انتخابات گذشته زنان ۵.۴ درصد از کل داوطلبان را تشکیل می‌دادند اما در انتخابات پیش رو سهم زنان به ۶.۳ درصد رسیده است. در شورای شهر اول زنان ۰.۸۶ درصد، در شورای دوم ۱.۵ درصد و در شورای سوم ۱.۳۶ درصد حضور داشتند. علی‌اصغر احمدی، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرده که در این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا، ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر  شامل ۱۷ هزار ۸۸۵ زن معادل ۶.۳ درصد و ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ مرد معادل۹۳.۷  درصد ثبت‌نام  کرده اند. تنها ۶ درصد نامزدهای انتخابات شوراها زن هستند

محیط زیست و جنسیت
اخبار روز ابتداء لازم به تأکید است که اصطلاح “فجایع طبیعی”  را بسیاری از فعالین دست اندرکار محیط زیست و بخصوص دانشمندان اکو سوسیالیست رد کرده و آنرا بی اعتبار میدانند. آنها آلودگی هوا، سخت شدن تنفس مردم، آلودگی آب ها و مسموم شدن مردم و همچین به خطر افتادن حیوانات آب زی که ممر درآمد بسیاری از مردم زحمتکش می باشد، نابودی جنگل ها و مراتع که به تدریج به صورت بیابان های خشک و بی آب و علف درآمده اند، فرسایش خاک و ازدست رفتن حاصلخیزی آن، و سایر رخدادهایی که منجر به بحران محیط زیستی میگردد را زائیده نظام سرمایه داری میدانند و بر این باورند که تغییرات آب و هوایی غیر قابل پیش بینی نبوده و پیآمدهای ناگوار و فجایع ناشی از آن در واقع امری “طبیعی” نیستند، بلکه بسیاری از آنها ساخته دست انسان هاست .

زندگی بازیگر «بودا از شرم فرو ریخت» در گمنامی
بی‌بی‌سی بختی نام با مسما از سر زمین بودا برای بسیاری نامیست آشنا، به ویژه برای آنانی که فیلم “بودا از شرم فروریخت” را تماشا کرده اند. نیکبخت نوروزی با نام هنری ‘بختی ‘ در هفت سالگی در نقش مرکزی این فیلم شهره شد اما سالهاست که از یادها رفته است. عصر یک روز آفتابی و سرد راهی خانه نیکبخت نوروزی شدم که بازی‌های خشن کودکانه او و هم بازی‌هایش، داستان فیلم بودا از شرم فروریخت، شد. خانه محقر او در حومه جنوب غربی بامیان در دامنه کوه‌های همیشه پوشیده از برف بابا واقع شده است. در روستایی دوست بیک با خانواده کوچکش اما هنوز گم نام زندگی می‌کند.

آر‌مان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره:  رادیو زمانه، ایران وایر، دموکراسی باز، بی‌بی‌سی، نهاد زنان سازمان ملل، اخبار روز، قنطره، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

پیوست‌ها: