international

خانواده‌های قربانیان در سری لانکا در انتظار حقیقت و عدالت

عکس: تارنمای اینترنتی عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه بار دیگر فاجعه حمله شیمیایی: از کدام طرف؟

دویچه وله ۵ آپریل ۲۰۱۷ حمله شیمیایی به شهری در حوالی ادلب بیش از صد نفر را به کام مرگی دردناک کشانده است. انگشت‌ها رژیم بشار اسد را نشانه گرفته‌اند، اما رژیم سوریه مخالفان “تروریست” خود را عامل حمله می‌داند. روسیه در حمایت از ارتش بشار اسد گفته است که در خان شیخون گاز سمی تنها پس از حمله‌ی جنگنده‌های سوریه به انبار اسلحه مخالفان منتشر شده است. مخالفان این نظر را “دروغ محض” خوانده و گفته‌اند که در خان شیخون چنین انباری وجود ندارد.

نهادهای دولتی

آمریکا دولت ترامپ پیش از فروش هواپیماهای جنگی به بحرین شرط حقوق بشر را کنار می‌گذارد

ایندیپندنت ۳۰ مارچ ۲۰۱۷ دولت ترامپ به کنگره اعلام کرده که قصد دارد بدون شرط‌های حقوق بشری که دولت اباما برقرار کرده بود، هواپیماهای جنگی اف ۱۶ به ارزش چندین بیلیون دلار به بحرین بفروشد. در این صورت، دولت بحرین می‌تواند ۱۹ جت را خریداری کند. گرچه کنگره امکان جلوگیری از فروش را دارد، احتمالا این کار را نخواهد کرد، زیرا اکثریت جمهوریخواه از این فروش حمایت می‌کند. نیویورک تایمز نیز نوشت: اما عربستان سعودی و کشورهای دیگر این تصمیم را به این معنا تفسیر خواهند کرد که دولت تازه قصد دارد از خواست رعایت حقوق معترضان و مخالفان سیاسی بکاهد.

آمریکا ۸ اعدام در ۱۱ روز

گاردین ۲۹ مارچ ۲۰۱۷ بیش از ۲۰ سال از زمانی می‌گذرد که دکتر آلن آلت در اتاق اعدام ایستاد و دستور اجرای حکم را داد. با وجود گذشت سال ها، او هنوز از کاری که کرده ناراحت است. «وقتی کلید برق را زدند و فهمیدم یک تن را کشته ام، ضربه روانی شدیدی بود. نام اعدام شدگان را به یاد ندارم. اما هنوز در کابوس هایم آنها را می بینم.» اکنون کابوس ها بازمی گردند. دکتر آلت می‌داند که فاجعه ای در آرکانزاس راه است. فرماندار جمهوریخواه این ایالت ماه آینده حداقل ۸ اعدام را در ۱۱ روز برنامه ریزی کرده است. حداقل نیم قرن است که این تعداد به این سرعت کشته نشده‌اند.

نیروهای آمریکایی بیشتر از داعش یا روسیه غیرنظامیان را کشته‌اند

ایندیپندنت ۳ آپریل ۲۰۱۷ بر اساس آماری که یکی از گروه‌های حقوق بشر منتشر کرده‌، شمار غیرنظامیانی که در ماه گذشته به دست نیروهای ائتلاف زیر رهبری آمریکا در سوریه کشته شده‌اند، بیش از شماری است که به دست داعش یا نیروهای زیر رهبری روسیه کشته شده‌اند. یافته های شبکه حقوق بشر سوریه نشان می‌دهد که در ماه مارچ داعش ۱۱۹ تن، از جمله ۱۹ کودک و ۷ زن را کشت، روسیه گویا ۲۲۴ غیرنظامی از جمله ۵۱ کودک و ۴۲ زن را کشت و نیروهای زیر رهبری آمریکا ۲۶۰ غیرنظامی از جمله ۷۰ کودک و ۳۴ زن را کشتند. شمار غیرنظامیانی که به دست نیروهای سوریه کشته شدند، ۴۱۷ تن، از جمله ۶۱ کودک و ۴۶ زن، بود. به گزارش گروه بریتانیایی «ایروارز» (جنگ‌های هوایی) در ماه مارچ، شمار تلفات غیرنظامی در حمله‌های هوایی آمریکا در سوریه و عراق ۱٫۴۷۲ تن بود.

کلمبیا در ۱۴ ماه گذشته ۱۵۶ فعال حقوق بشر کشته شده‌اند، اما همه ساکتند

تلویزیون تِلِه‌زور ۱ آپریل ۲۰۱۷ بازرس کل کلمبیا در گزارشی تکان دهنده فاش کرد که در ۱۴ ماه گذشته از ۱ ژانویه ۲۰۱۶ تا ۱ مارچ ۲۰۱۷، ۱۵۶ فعال حقوق بشر کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش با عنوان «خشونت و تهدید علیه رهبران اجتماعی و مدافعان حقوق بشر»، ۵ تن نیز ناپدید شده‌اند و ۳۳ تن از رهبران اجتماعی مورد حمله قرار گرفته‌اند. به بیان بازرس کل، «یکی از دلایل این پدیده این است که گروه‌های مسلح غیرقانونی سعی می‌کنند جای فارک (نیروهای انقلابی مسلح کلمبیا) را در مناطقی که این گروه تخلیه می‌کند، پر کنند.» بر اساس توافق صلح ۲۰۱۶، نیروهای فارک از مناطق روستایی به «مناطق خلع سلاح» زیر نظارت سازمان ملل می‌روند. بازرس کل اعلام کرد: هدف این گروه‌ها «کنترل اقتصاد غیرقانونی تامین کننده» پنج دهه درگیری مسلحانه در کلمبیاست.

اسرائیل صدور مجوز ساخت یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری توسط دولت

ایران

خطر مرگ جان روزنامه‌نگار زندانی هنگامه شهیدی را تهدید می‌کند

گزارش‌گران بدون مرز ۴ آپریل ۲۰۱۷ این سازمان رفتار غیر مسوولانه مقامات حکومت ایران را که از آزاد کردن هنگامه شهیدی خودداری می‌کنند به شدت محکوم می‌کند. این روزنامه‌نگار از تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ که بازداشت شده است، در اعتصاب غذا بسر می برد. هنگامه شهیدی به تاریخ ۱۲ فروردین در تماس تلفنی مادرش را مطلع کرده است که از تغذیه و آشامیدن نیز خودداری کرده است و «دیگر توان راه رفتن ندارد و خودش را روی زمین می کشد». وی در ۹ مارچ ۲۰۱۷ با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شد. هنگامه شهیدی در نامه‌ای که پس از بازداشت بر روی حساب توئیترش منتشر شده است، اعلام کرده بود که پس از بازداشت تا آزادی یا مرگ اعتصاب غذا خواهد کرد. گزارش: اعتصاب غذای خشک هنگامه شهیدی در زندان اوین

اعدام یک زندانی در زندان مرکزی تبریز «بازداشت ۵ بهایی در اصفهان بدون ارائه حکم قضائی»
اجرای حکم جدید زندان مدافع حقوق بشر نرگس محمدی آتنا دائمی و خواهرانش به حبس محکوم شدند
ایزوله کردن غیرقانونی جمعی از زندانیان در زندان تهران بزرگ سهیلا کارگر فعال ترک آذری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد
بعضی اعضای تیم بیلیارد زنان ایران به دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» محروم شدند ممانعت سپاه و دادستانی از برقراری تماس تلفنی نازنین زاغری با همسرش
مادر احمدرضا جلالی: جان پسرم در خطر است    پرونده‌سازی امنیتی علیه نازنین زاغری در قوه قضاییه

عدالت

افغانستان پاسخ‌گویی برای جنایت‌های بین‌المللی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ آپریل ۲۰۱۷ دادگاه بین‌المللی جزایی در حال حاضر بررسی مقدماتیِ جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت را که احتمالاً پس از ۱ مه ۲۰۰۳ در افغانستان رخ داده در دست دارد. دادستانی دادگاه جنایت‌هایی را که احتمالاً طالبان و گروه‌های مسلح وابسته به آن، دولت‌مردان افغان، آمریکا و سازمان سیا مرتکب شده‌اند بررسی کرده و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد پیش از گرفتن تصمیم‌ به درخواست تحقیقات از شعبه‌ی پیش‌ ـ‌ محاکمه باید ارزیابی خود را به نتیجه برساند. در سمینار آزاد که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)، بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA و مرکز پژوهش دانشگاه لایدن روز ۶ آپریل ۲۰۱۷ در لاهه/هلند برگزار می‌کنند، جامعه‌ی مدنی و کارشناسان حقوقی در باره‌ی جنایت‌های انجام شده گزارش می‌دهند و تلاش های پیشین برای پاسخ‌گو ساختن مسؤولان جنایت‌ها را ارزیابی می‌کنند. چشم‌انداز پاسخ‌گویی و عدالت برای قربانیان خشونت زمان جنگ و به‌طورِ کلی مردم افغانستان چیست؟ سخنرانان: خانم گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA؛ خانم کاترین گالاهر، وکیل ارشد مرکز حقوق اساسی در آمریکا؛ آقای هادی معرفت، فعال حقوق بشر و رئیس سازمان حقوق بشر و دمکراسی افغانستان، عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی؛ آقای سید عبدالله احمدی، فعال حقوق بشر و رئیس سازمان توسعه و دمکراسی افغانستان، عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی؛ تحلیل‌گر: دکتر دَن ساکسُن، استادیار، دانشگاه لایدن

بریتانیا پلیس پایتخت اتهام‌های مربوط به جنایت‌های جنگی عربستان را در یمن بررسی می‌کند

گاردین ۲ آپریل ۲۰۱۷ پلیس اسکاتلندیارد اتهام‌های مربوط به جنایت‌های جنگی عربستان را در یمن بررسی می‌کند و این مساله در آستانه دیدار نخست وزیر بریتانیا ترزا می از عربستان باعث جنجال دیپلماتیک خواهد شد. پلیس لندن تایید کرد که واحد جنایت‌های جنگی آن بررسی امکان پیگرد قضایی اتهام جنایت‌های جنگی علیه عربستان سعودی به‌خاطر حمله‌های هوایی را در دست دارد. واحد ضدتروریس م SO15 پلیس در گفت‌وگو با وکیلی حقوق بشر در لندن تایید کرد که طی دیدار سپهبد احمد الاسیری از لندن ادعاها را بررسی کرده است. ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی متهم است هزاران غیرنظامی را کشته و فاجعه انسانی ایجاد کرده است. اما به گزارش ایندیپندنت سخنگوی دفتر نخست وزیر وجود تحقیقات پلیس را تکذیب کرد.

سری لانکا قربانیان ناپدیدشدن دیگر نمی‌توانند منتظر عدالت بمانند

عفو بین‌الملل ۳ آپریل ۲۰۱۷ دبیر کل این سازمان در دیدار با خانواده های ناپدیدشدگان در شهر مانار در شمال سری لانکا از گزارش «تنها عدالت می‌تواند زخم های ما را شفا دهد» رونمایی خواهد کرد. این گزارش ماجراهای خویشاوندان قربانیان را که بسیاری از آنها زن هستند، شرح می‌دهد که سالها در جستجوی حقیقت و عدالت بوده اند. آنها در هر مرحله ای با مانع روبرو شده، اطلاعات غلط در مورد محل و سرنوشت خویشان ناپدیدشده دریافت کرده‌اند، تهدید شده‌اند، افترا شنیده اند و با تعویق در محاکمه ها و مانع تراشی بر سر راه روشن شدن حقیقت و فرایند عدالت به آنها بی‌احترامی شده است.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران

رابین شاهینی شهروند ایرانی آمریکایی ‘با قرار وثیقه آزاد شد’ تداوم اعتصاب غذای یک تبعه ترکمنستان در زندان رجایی‌شهر کرج

چرا به زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله عبدالفتاح سلطانی مرخصی نمی‌دهند؟

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسپانیا شرکت عظیم فِروویال از شکنجه پناه‌جویان در نائورو به دست استرالیا میلیون ها درآمد دارد

عفو بین‌الملل ۵ آپریل ۲۰۱۷ شرکتی بزرگ که مسوؤلیت مرکز «بررسی» پناه‌جویان استرالیا را در نائورو به عهده دارد از سیستمی که معادل شکنجه پناه‌جویان و آوارگان است، میلیون ها دلار درآمد دارد. این گزارش کوتاه با عنوان «جزیره $گنج» مشارکت شرکت چندملیتی فِروویال مستقر در اسپانیا و شرکت استرالیایی وابسته آن به نام برُداسپکترُم را در سیستم ظالمانه و مخفی «بررسی» استرالیا در این جزیره اقیانوس آرام و کسب سود هنگفت از آن را نشان می‌دهد. قرارداد ۲٫۵ بیلیون دلاری شرکت برُداسپکترُم با استرالیا در اکتبر پایان می یابد. عفو بین‌الملل از هم اکنون به شرکت‌های دیگر در باره‌ی کسب سود از شکنجه هشدار می‌دهد. استرالیا از سال ۲۰۱۲ سیستم های خشن «بررسی دور از کشور» را در جزیره نائورو و جزیره مانوی در پاپائو گینه نو به راه انداخته است. در این مراکز، پناه جویان و آوارگان فقط به‌خاطر جستجوی امنیت در سواحل استرالیا، در محل های دورافتاده در انزوا و در شرایط ظالمانه و تحقیرآمیزی قرار می‌گیرند که گاهی سالها به درازا می کشد.

اسرائیل روز زمین سال ۲۰۱۷: زمین‌خواری بی‌امان ادامه دارد

عفو بین‌الملل ۳۰ مارچ ۲۰۱۷ در نخستین روز زمین در سال ۱۹۷۶، شهروندان فلسطینی اسرائیل علیه مصادره ۲٫۰۰۰ هکتار زمین پیرامون روستاهای فلسطینی در جلیله اعتراض کردند. از آن پس، فلسطینیان در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین هر سال در روز ۳۰ مارچ گرد هم می آیند تا با بزرگداشت آن رویداد تداوم اشغال زمین های فلسطینی را نشان دهند و بر ارتباطشان با زمین تاکید کنند. در روز زمین امسال، بین دیر هنا و سخنین در شمال اسرائیل راه‌پیمایی و نیز در مرکز اسرائیل و منطقه نقب و در کرانه باختری و نوار غزه اشغالی تظاهرات برگزار خواهد شد. اسرائیل اغلب به این اعتراض ها با روش های خشونت بار و استفاده افراطی از زور پاسخ می‌دهد.

ایران حداقل دستمزد سال ۹۶: تحمیل یک سال دیگر فقر بر مزدبگیران

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سلاح‌های غیرقانونی: راهنمای جهانی

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۳ آپریل ۲۰۱۷ این راهنما عاملان، عمل و محل عملکرد آنها را مشخص می‌کند و به بررسی تلاش های مربوط به گسترش مقررات محافظِ غیرنظامیان می پردازد. در پی سال ها کاهش استفاده از سلاح های ویرانگر، شمار مرگ های ناشی از این سلاح ها رو به افزایش است. کدام سلاح ها مجاز هستند، کدام نیستند و چکار می‌توان کرد؟ حقوق بین‌المللی بشردوستانه که با کنوانسیون های ژنو سال ۱۹۴۹ آغاز شد، مدت هاست کوشیده از تاثیر جنگ بر غیرنظامیان بکاهد و از غیرجنگندگان محافظت کند. حقوق بین‌المللی بشردوستانه به صراحت استفاده از سلاح های غیرقابل‌کنترل را ممنوع کرده است. اما تعریف این سلاح ها قابل بحث است. بنابراین، عهدنامه های دیگری پدیدار شده‌اند که سلاح های مشخصی را ممنوع می‌کنند و حوزه و شمار اعضایشان محدود و تاثیرشان نیز کم است. اما فقط گروه‌های افراطی نیستند که چشم بر حقوق بین‌المللی می بندند. با وجود این‌که سوریه برجسته ترین نمونه کشوری متخلف است، سلاح های ساخت بریتانیا و ایالات متحد آمریکا نیز در کشتار بی‌رویه دخالت دارند.

نقشه جهانِ در جنگ

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۴ آپریل ۲۰۱۷ تاکنون در گزارش‌ها، فیلم ها و داده نمایی ها به اوضاع در سودان، میانمار، کشورهای جنوب تایلند و غیره پرداخته ایم. در صفحه درگیری های فراموش شده می‌توانید این مطالب را بخوانید. هم اینک، بیش از ۴۰ درگیری در کشورهای جهان در جریان است. نقشه را در اینجا ببینید.

دفاع از حقوق بشر

بریتانیا حقوق بشر باید «جزء اصلی معامله‌های تجاری آینده» باشد

ایندیپندنت ۵ آپریل ۲۰۱۷ نمایندگان پارلمان بریتانیا عضو کمیسیون حقوق بشر اعلام کردند که اتحادیه‌ی اروپا در حال حاضر موادی را در باره‌ی حقوق بشر در قراردادهای بین‌المللی تجاری با کشورهای غیر اروپایی لحاظ کرده و بریتانیا نیز باید از برکزیت برای برقراری موازین بالاتر استفاده کند. نمایندگان در گزارشی ۸۲ صفحه ای اعلام کردند: «ما دولت را ترغیب می‌کنیم از فرصت برکزیت برای گنجاندن مقررات قابل اجرا در توافق ها و انجام ارزیابی تاثیر بر حقوق بشر پیش از امضای توافق های تجاری استفاده کند.» بر اساس این گزارش، مسؤولان باید قوانین قویتر و روش های عدلی مشخص تری برای محافظت از حقوق بشر کارگران تنظیم کنند.

جمهوری دمکراتیک کنگو مقابله با بروز خشونت، برنامه ایجاد ثبات باید تقویت شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۷ شورای امنیت سازمان ملل امروز برای تمدید دوره هیات ایجاد ثبات در جمهوری دمکراتیک کنگو رأی‏گیری می‌کند. پیش از این رای گیری، فدراسیون و سه سازمان عضو آن در جمهوری دمکراتیک کنگو بیانیه اعلام مواضع خود را در باره‌ی وضعیت نگران کننده امنیتی و سیاسی کشور منتشر کردند. این بیانیه تشدید خشونت و نقض حقوق بشر به دست گروه‌های مختلف مسلح، سرکوب جاری و آثار آن را شرح می‌دهد. تاریخ انتخابات برای دسامبر ۲۰۱۷ تعیین شده است. اما وخامت رو به رشد از تابستان ۲۰۱۶ باعث افزایش نگرانی از درگیری های گسترده شده است. سازمان‌های ما از شورای امنیت خواستند دوره هیات ایجاد ثبات را تمدید کند و امکانات آن را افزایش دهد. عنوان این بیانیه «جمهوری دمکراتیک کنگو: مقابله با بروز خشونت و ناآرامی سیاسی برای تضمین تغییر دمکراتیک» است.

تایلند نهاد سازمان ملل نقض  مداوم حقوق مدنی و سیاسی را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۷ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در تایلند، اتحادیه آزادی مدنی و گروه گفت‌وگوی اینترنتی برای اصلاحات قانون، امروز اعلام کردند: حکومت نظامی تایلند باید فوری برای اجرای توصیه‌های اساسی نهاد حقوق بشر سازمان ملل اقدام کند. کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ در پی بررسی دومین گزارش ادواری تایلند ملاحظات پایانی خود را در باره‌ی این کشور منتشر کرد. این کمیته که پایبندی کشورهای عضو را به تعهدات حقوقی بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد بررسی قرار می‌دهد، نگرانی خود را ابراز و توصیه‌هایی را در مورد موضوع های زیادی را مطرح کرد.

چین حبس مدافع حقوق بشر تایوانی در انزوای کامل کامرون آزار قضایی و ارعاب چندین فعال محیط زیست
بحرین تعویق چندباره محاکمه مدافع حقوق بشر نبیل رجب پس از ۲۸۲ روز حبس اسرائیل دبیرکل سازمان ملل شهرک‌سازی جدید را محکوم کرد
کامبوج ادامه حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر اتهامات فعالان حقوق بشر علیه اسرائیل، مصر و حماس

بلاروس سرکوب ادامه دارد؛ باز هم بازداشت چندین مدافع حقوق بشر

ایران

قرار برگزاری تجمع علیه مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر سالگرد بازداشت نازنین زاغری و تلاش‌ها برای «فراموش نشدنش»

۳۲ زندانی سیاسی خواستار رسیدگی به نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران شدند

زنان

اردن فصلی تازه برای فمینیسم

دمکراسی باز ۳ آپریل ۲۰۱۷ بسیاری در اردن فمینیسم را موضوعی ممنوع و خطری برای نظم اجتماعی و دینی می بینند. عده ای دیگر از فعالان حقوق زنان آن را به‌عنوان جنبشی در اساس روشنفکری رد می‌کنند که فعالان پرمشغله وقت و نیروی چندانی برای آن ندارند. با وجود این مانع ها، با بیشتر شدن اطلاعات زنان در باره‌ی حقوق شان، فمینیسم شتاب می‌گیرد. یکی از فعالان دادخواهی منطقه ای می‌گوید: «در گذشته، فمینیسم همیشه تابویی بود که کسی نمی خواست در باره‌ی بحث کند، چون فکر می‌کردند بافت خانواده را تخریب و سکولاریسم را وارد اردن می‌کند. حال، جنبش فمینیستی قویتر شده است.» شمار زنانی که وارد مشاغل عمومی و دولتی شده‌اند، افزایش یافته است. از ۱۳۰ نماینده پارلمان، ۲۰ تن زن هستند درحالی‏که در دوره پیش از ۱۵۰ نماینده ۱۸ تن زن بودند. اما فقط معدودی از نمایندگان زن مایل هستند مسایل مربوط به حقوق زنان را پیگیری کنند و آنها نیز در پارلمان زیر تسلط مردان با مخالفت شدیدی روبرو هستند.

آمریکا پایان کمک مالی به نهاد جهانی بهداشت زنان

دیده‌بان حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۷ اقدام وزارت خارجه آمریکا در روز ۳ آپریل ۲۰۱۷ در مسدود کردن کمک مالی به صندوق جمعیت سازمان ملل خدمات اساسی بهداشتی و مراقبتی برای بعضی از محرومترین دختران و زنان در جهان را به خطر می‌اندازد. آمریکا یکی از بزرگترین کمک دهندگان ـ با ۶۹ میلیون دلار در سال ـ به این نهاد است. تصمیم وزارت خارجه بر اصلاحیه کمپ ـ کاستن استوار است که نخستین بار در سال ۱۹۸۵ به اجرا درآمد و آمریکا را از دادن کمک مالی به سازمان‌هایی که به تشخیص دولت در سقط جنین اجباری یا عقیم سازی اجباری فعالیت دارند، منع می‌کند. دولت با توجه به حضور صندوق جمعیت در چین، به نگرانی دولت از سیاست‌های این کشور در محدود کردن بازتولید استناد کرده است. اما وزارت خارجه هیچ مدرکی برای پشتیبانی صندوق جمعیت از سقط جنین اجباری یا عقیم سازی اجباری ارایه نکرده است.

سریلانکا قوانین عادلانه جنسیتی در تقابل با قوانین به‌اصطلاح «الهی»

دموکراسی باز ۴ آپریل ۲۰۱۷ بحث های داغ در باره‌ی اصلاح قانون احوال شخصی مسلمانان در سریلانکا، منجر به بسیج بی سابقه زنان در این کشور شده است که خواهان قوانین مترقی و عادلانه جنسیتی هستند. تضمین برابری در درون خانواده هنوز یکی از بزرگترین مشکلات زنان در سراسر جهان است. هسته مرکزی این مساله، مبارزه برای بازنویسی قوانین عمیقا مردسالارانه احوال شخصی و خانواده است. فرایند اصلاح قانون اساسی سریلانکا، باعث شده به این موضوع و به‌ویژه به برابری در خانواده برای زنان مسلمان توجه شدیدی بشود.

محیط زیست و جنسیت

ایران

افزایش ثبت نام زنان در انتخابات شوراها به چه معنی است؟ فعالیت کنشگران زن ایرانی در تبعید به روایت اسناد

کودکان

آلمان ازدواج زیر ۱۸ سال ممنوع!

فرهنگ و اندیشه

اسپانیا نمایشگاهی برای هشتادمین سالگرد آفرینش تابلوی “گرنیکا” اثر پیکاسو یوگنی یفتوشنکو، بزرگترین شاعر “اتحاد شوروی” درگذشت
نوشته‌های سیاسی کافکا پایان حزب سیاسی

    ترامپیسم، بحران ساختاری سرمایه‌داری و جهان در دوره‌ی گذار

ایران نوروز کردستان ایران؛ رقص رنگ‌ها و نشانه‌ها

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، تلویزیون تِلِه‌زور، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گزارشگران بدون مرز، لوموند دیپلماتیک، مجله هفته، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: