international

عکس: تارنمای رادیو زمانه

گزارش مجازات اعدام در سال ۲۰۱۶

عفو بین‌الملل ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ شمار اعدام‌شدگان در سال ۲۰۱۶ در جهان در مقایسه با ۲۰۱۵ بیش از یک‌سوم کاهش یافته و به ۱٫۰۳۲ تن رسیده است. ۱٫۶۳۴ تن در سال ۲۰۱۵ اعدام شده بودند.

در چین شمار اعدام‌ها همچون سال ۲۰۱۵ بیش از مجموع اعدام‌ها در دیگر کشورهای جهان بوده است. هزاران تن در این کشور اعدام شده‌اند. مقایسه آمارهای جهانی در گزارش عفو بین‌الملل بدون احتساب چین انجام شده است، چون دولت چین شمار اعدام‌های انجام‌شده در آن کشور را جزو اطلاعات محرمانه نگاه می‌دارد.

در میان سایر کشورها، ۸۷ درصد اعدام‌ها در چهار کشور انجام شده است: ایران بیش از ۵۶۷ تن، عربستان سعودی بیش از ۱۵۴ تن، عراق بیش از ۸۸ تن و پاکستان بیش از ۸۷ تن. در مصر ۴۴ تن، آمریکا ۲۰ تن، سومالی ۱۴ تن، بنگلادش ۱۰ تن، مالزی ۹ تن (تا ۳۰ سپتامبر)، افغانستان ۶ تن، بلاروس بیش از ۴ تن، اندونزی ۴ تن، سنگاپور ۴ تن، ژاپن ۳ تن، نیجریه ۳ تن، فلسطین ۳ تن، سودان ۲ تن، بُتسوانا ۱ تن، و در تایوان ۱ تن اعدام شدند. در کره جنوبی، سودان جنوبی و ویتنام اعدام انجام شد، ولی شمار اعدام‌ها به دست نیامده است. ویتنام در نزدیک به سه سال ـ از آگوست ۲۰۱۳ تا جون ۲۰۱۶ ـ دست کم ۴۲۹ نفر را اعدام کرده است.

افغانستان در سال ۲۰۱۶ شش تن را به‌خاطر جرایم مربوط به «تروریسم» اعدام‌ کرد. این کشور در سال ۲۰۱۶، چهار حکم اعدام صادر کرد. در سال ۲۰۱۵ یک مورد اعدام اجرا و ۱۲ حکم اعدام صادر شد. بیش از ۶۰۰ تن در این کشور در صف اعدام هستند.

ایران دست‌کم ۵۶۷ تن را اعدام کرد. در سال ۲۰۱۵، دست‌کم ۹۷۷ تن اعدام شده بودند. بیشتر اعدام‌ها در ایران همچون سال‌های اخیر در ارتباط با اتهامات مواد مخدر صورت گرفته است. دست‌کم ۳۳ مورد از اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال ۲۰۱۶ در انظار عمومی انجام شده است. دست‌کم ۲ متهم که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند و ۸ زن در میان اعدام‌شدگان بودند. عفو بین الملل گزارش‌هایی مبنی بر اعدام ۵ محکوم نوجوان دیگر دریافت کرد ولی نتوانست مدارک کافی برای تشخیص سن آن‌ها در زمان وقوع جرم به دست بیاورد. دست‌کم یک زن به نام فریبا خالقی به جرم ”زنای محصنه “ به مجازات سنگسار محکوم شده است. بسیاری از احکام صادرشده‌ی اعدام در ایران، برای جرایمی صادر شده که در حقوق بین‌المللی بین‌المللی «جرایم خیلی جدی» به شمار نمی‌روند. بسیاری از احکام اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر یا اتهام‌های «مبهم» از جمله «محاربه» صادر شده‌است. خیلی از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرایم» نسبت‌داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرایمی که اساسا پس از بازداشت او رخ داده‌اند، اعتراف کرده‌است.

عربستان سعودی با دست‌کم ۱۵۴ مورد اعدام پس از ایران و چین در رتبه سوم قرار دارد.

عراق با بیش از ۸۸ اعدام در رتبه چهارم است.

پاکستان در سال ۲۰۱۶ مجموعا ۸۷ مورد اعدام انجام داده که در مقایسه با ۳۲۶ مورد در ۲۰۱۵ کاهش بسیار چشم‌گیری نشان می‌دهد. هرچند این کشور همچنان یکی از صدرنشین‌های فهرست اعدام و در رتبه پنجم است.

ایالات متحد آمریکا تنها کشور قاره آمریکا است که در آن اعدام انجام شده، هرچند شمار اعدام‌ها در این کشور رو به کاهش بود و ۲۰ مورد ثبت‌شده در سال ۲۰۱۶، کم‌ترین شمار اعدام در ۲۵ سال گذشته است. آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ تاکنون در بین پنج کشوری که بیشترین اعدام‌ها را داشتند قرار ندارد. کاهش چشمگیر تعداد اعدام‌ها تا حدی به دلیل شکایت های قضایی در مورد استفاده از مواد تزریقی کشنده و چالش‌ در یافتن منابع مواد شیمیایی در چندین ایالت بوده است. با حل و فصل چندین شکایت قضایی تعداد اعدام‌ها ممکن است در سال ۲۰۱۷ دوباره اوج بگیرد و این روند از ایالت آرکانزاس در ماه آوریل شروع می شود.

وضعیت مجازات اعدام در جهان: تاکنون در مجموع ۱۴۱ کشور حکم اعدام را ملغا کرده‌اند: در سال ۲۰۱۶ دو کشور نائورو و بنین اعدام را در قانون و در عمل کنار گذاشتند. اما صدور حکم اعدام افزایش یافت و به ۳٫۰۱۷ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ رقم مشابه ۱٫۹۸۸ مورد بود. دلیل آن این است که در بعضی از کشورها همچون کامرون، زامبیا و سومالی صدور حکم اعدام افزایش یافته و در نیجریه سه برابر شده است. مجازات اعدام در بسیاری موارد در ارتباط با جرایم سنگین همچون قتل به‌کار می‌رود، اما بعضی از کشورها از جمله ایران، با نقض حقوق بین‌المللی، اعدام را برای جرایم کوچکتری مثل دزدی، قاچاق مواد مخدر، رابطه جنسی داوطلبانه بین دو فرد بالغ همجنس، زنا یا ارتداد به‌کار می‌برند.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

بنگلادش افسرِ ارشد ارتباط پلیس با قتل‌های فراقضایی و ناپدیدکردنِ‌های قهری را فاش کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۷ رازگشایی‌های تازه در باره‌ی مشارکت مستقیم یک واحد پلیس بنگلادش در ارتکاب قتل‌های فراقضایی و ناپدیدکردنِ‌های قهری باید به‌طورِ کامل، غیرجانبدارانه و مستقل مورد تحقیق قرار گیرد. در گزارشی که روز ۴ آپریل ۲۰۱۷ رادیو سوئد پخش کرد، یکی از افسران بالارتبه‌ی گُردانِ اقدام سریع پلیس بنگلادش (RAB) توضیحات مشروحی در باره‌ی مسوؤلیت این واحد در ده‌ها مورد قتل فراقضایی و ناپدیدکردنِ قهری ارائه کرد. این افسر که ‌می‌گفت در ده‌ها قتل مشارکت کرده، در گفت‌وگویی با یک روزنامه‌نگار رادیویی بدون اطلاع از ضبط شدن گفت‌وگو شرکت داشت. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵۳ مورد قتل قراقضایی را از ژانویه تا مارس ۲۰۱۷ ثبت کرده است. دست‌کم شش تن از قربانیان را گُردانِ اقدام سریع کشته است. فدراسیون از ژانویه تا مارس ۲۰۱۷، ۲۸ مورد تازه‌ی ناپدیدکردنِ قهری را ثبت کرده است. دولت بنگلادش از دادن پاسخ به درخواست‌های مکرر گروه تحقیق در باره‌ی ناپدیدکردنِ‌های قهری یا غیرداوطلبانه‌ی سازمان ملل از مارس ۲۰۱۳ تاکنون برای دیدار از این کشور سر باز زده است.

آمریکا در حقیقت از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده می‌کند

ایندیپندنت ۱۲ آپریل ۲۰۱۷ اسپایسر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز گذشته رئیس جمهوری سوریه را بدتر از هیتلر دانست و در مقایسه ای گفت: «ما در جنگ جهانی دوم از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم. حتا شخصی به بدی هیتلر هم در حد استفاده از سلاح شیمیایی سقوط نکرد.» البته رژیم نازی از مواد شیمیایی در اتاق های گاز برای کشتار شش میلیون بیگناه استفاده کرد. اسپایسر بعدا عذر خواست و سعی کرد حرف های خود را توجیه کند. گاز اشک‌آور سلاحی شیمیایی است که نیروهای اجرای قانون به‌طورِ معمول استفاده می‌کنند. واشنگتن پست در آگوست ۲۰۱۴ نوشت که گاز اشک آور به‌طورِ معمول در جنگ استفاده می‌شود ولی در فرگوسن علیه معترضان به کار رفت. پلیس در فینیکسِ آریزونا از نوع دیگری از گاز اشک‌آور در جولای ۲۰۱۶ و نیز در نوامبر ۲۰۱۶ علیه معترضان به خط لوله داکوتا استفاده کرد. کنوانسیون سلاح های شیمیایی سال ۱۹۹۳ که آمریکا امضا کرده استفاده از گاز اشک‌آور را در جنگ ممنوع کرده است. ولی آن چه که برای میدان نبرد ظالمانه و غیرمعمول محسوب می‌شود برای استفاده در خیابان ها مناسب تشخیص داده می‌شود و در سال های اخیر بارها علیه مردم در آمریکا به کار رفته است. نقشه مربوط به سالهای ۲۰۱۷ـ۲۰۱۴ را در اینجا ببینید.

استفاده از گاز اشک‌آور در جهان ـ نقشه  

کانون رسانه‌های مدنی گزارش سال ۲۰۱۵: چه کشورهایی بیشتر از گاز اشک آور استفاده می‌کنند؟ اسرائیل با استفاده از گاز اشک آور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در رأس همه کشورها قرار دارد. کشورهای زیر در میان ۱۰ کشور نخست در این زمینه هستند: ترکیه، هند، فرانسه، آفریقای جنوبی، نیجریه، یونان، ایالات متحد آمریکا و اوگاندا.

روسیه آدم‌ربایی، شکنجه و قتل مردان مشکوک به همجنس‌خواهی در چچن رخ می‌دهد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۷ فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز ضدتبعیض مموریال اعتماد کامل خود را به اطلاعات دریافتی از همکار دیرین‌شان شبکه‌ی دگرباشان جنسی روسیه در تأیید وقوعِ آدم‌ربایی، حبس‌های غیرقانونی، شکنجه و قتل مردانِ مشکوک به همجنس‌خواهی در چچن ابراز می‌کنند. ما بدین وسیله تأیید می‌کنیم که در پی گزارش‌های دریافتی سازمان‌های حقوق بشرَ، از جمله سازمان‌های فعال در زمینه‌ی حقوق دگرباشان جنسی، خبر‌های مربوط به حمله‌های گسترده به مردان مشکوک به همجنس‌خواهی در رسانه‌ها منتشر شد. رسانه‌ها از ۱ آپریل ۲۰۱۷ انتشار گزارش‌هایی را در باره‌ی موج جنایت‌ علیه مردان مشکوک به داشتن روابط همجنس‌گرایی آغاز کردند. بنا بر گزارش‌ها، از آغاز مارچ ۲۰۱۷، دست‌کم ۱۶۰ مرد قربانی آدم‌ربایی، حبس غیرقانونی و شکنجه بوده‌اند که به مرگ دست‌کم سه تن انجامیده است. در پی آن، برخی منابع، از جمله مسؤولان محلی و دیگران، این اطلاعات را رد و دریافت آن را انکار کردند. منبع رسانه‌ی منتشر کننده‌ی گزارش نخست، در پاسخ، گزارش دقیق‌تری منتشر کرد.

اسرائیل بی میل یا ناتوان

دیده‌بان حقوق بشر ۳ آپریل ۲۰۱۷ اسرائیل در ۲۵ سال گذشته محدودیت های شدیدی را بر ورود به نوار غزه و خروج از آن برقرار کرده است که تقریبا بر تمام جنبه های زندگی در غزه، از جمله توانایی فعالان حقوق بشر بر ثبت موارد نقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه و دادخواهی برای رفع آنها تأثیر می‌گذارد. اسرائیل به دلایلی که بشردوستانه می نامد استثنا قایل می‌شود، اما به کارکنان فلسطینی، اسرائیلی یا خارجی سازمان‌های حقوق بشر اجازه ورود به غزه یا خروج از آن نمی دهد. اسرائیل فضای هوایی و آب های غزه را کنترل می‌کند و در دو دهه گذشته اجازه فعالیت فرودگاه یا بندر را نداده و فلسطینی های غزه را برای سفر به بندرهای خارجی وابسته کرده است. اسرائیل همچنین سفر بین غزه و کرانه باختری را که به‌عنوان یک واحد سرزمینی شناخته شده، به‌شدت محدود می‌کند، با وجود این‌که رفت و آمد از طریق سرزمین اسرائیل انجام نمی شود.

مصر آزار انضباطی علیه دو قاضی به‌خاطر تدوین لایحه ضد شکنجه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۷ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزار دو قاضی به نام های عاصم عبدالجبار و هشام الرؤوف مطلع شده است. شورای عالی قضایی روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۷ از شورای انضباطی خواست این دو قاضی را به اتهام «مشارکت در فعالیت های سیاسی» از پست شان کنار بگذارد. این دو تن با آقای نجاد البرای، وکیل حقوق بشری و رئیس گروه وکلای متحد، برای تدوین لایحه ضد شکنجه همکاری کرده‌اند.

فلسطین حماس سه تن را پس از محاکمه در دادگاه نظامی غزه اعدام کرد

عفو بین‌الملل ۶ آپریل ۲۰۱۷ معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان در واکنش به خبر تاسف بار اعدام سه مرد محکوم به اتهام همکاری با اسرائیل به دست حکومت حماس در نوار غزه، گفت: اعدام‌های امروز حماس در غزه ضربه ای تلخ به حقوق بشر است. مجازات اعدام مجازاتی ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است. اما محکومیت این سه مرد در محاکمه‌ی ناعادلانه در دادگاه های نظامی وحشتناک تر می‌کند. گزارش خبری: حماس سه فلسطینی را به جرم ‘همدستی با اسرائیل’ اعدام کرد

روسیه محکومیت در دادگاه حقوق بشر اروپا به دنبال شکایت قربانیان حادثه گروگان‌گیری بسلان سوریه کودکان در میان کشته‌شدگان حمله هوایی ائتلاف زیر رهبری آمریکا به حوالی رقه
مصر دست‌کم ۲۳ کشته و زخمی در حمله دوباره به کلیسا فروش نرم‌افزارهای جاسوسی: نقض تحریم‌های جهانی

ایران

یک نماینده: پنج هزار قاچاقچی مواد مخدر در نوبت اعدام هستند

رادیو فردا ۱۲ آپریل ۲۰۱۷ یک نماینده مجلس از وجود پنج هزار قاچاقچی مواد مخدر در ایران «در صف اعدام» خبر داد. به گفته علی بختیار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، این پنج هزار نفر «عموما شامل کسانی می‌شود که مدیریت قاچاق مواد مخدر یا حمل مسلحانه و غیره را به عهده داشتند٬ اما افراد بسیاری هم در صف اعدام هستند که هرچند مرتکب جرم شدند اما مجازات‌شان نباید اعدام باشد٬ چرا که تناسبی بین جرم و مجازات آنها نیست».

اعدام‌ها: خرم‌آباد (۱)؛ کرمان (۱)؛ تبریز (۱)؛ اراک (یک تن در انظار عمومی) اعدام زندانی‌ای که سکته کرده بود در زندان مرکزی اصفهان
نیروهای انتظامی و امنیتی مانع برگزاری تجمع علیه اعدام شدند آغاز پانزدهمین سال حبس مصطفی سلیمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سنندج
بیماری و بی خبری؛ وضعیت نگران کننده مجید اسدی در سلول انفرادی تداوم نگهداری پیام شکیبا، دانشجوی بازداشتی در سلول انفرادی
امیر امیرقلی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد بازداشت مولوی کوهی در بلوچستان

اژه‌ای: اتهام مدیران تلگرامی بازداشت‌شده نشر مطالب ضد امنیتی است

عاملان غیردولتی

سوریه گروه حکومت اسلامی ۳۳ نفر را «گردن زد»

نیجریه سوء‌استفاده بوکو حرام از نوجوانان برای انجام عملیات انتحاری افزایش یافته است

عدالت

افغانستان گروه‌های حقوق بشر خواهان گشایش تحقیقات دادگاه بین‌المللی جزایی شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۷ فدراسیون (FIDH)، آرمان‌شهر/ OPEN ASIA، گروه هماهنگی عدالت انتقالی  (TJCG) و مرکز حقوق اساسی آمریکا (CCR) امروز با انتشار پیام رسانه‌ای مشترک اعلام کردند: ده سال پس از آغاز بررسی مقدماتی دادستانی دادگاه بین‌المللی جزایی در باره‌ی ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی در افغانستان پس از ماه مه ۲۰۰۳، سازمان‌های ما از دادستان دادگاه درخواست کردند تحقیقات کامل در باره‌ی وضعیت در افغانستان را شروع کند. این درخواست در پی آن انجام شد که هیأت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) با شرکت جامعه‌ی مدنی افغانستان و یک مدافع حقوق بشر آمریکایی در سفر به لاهه از ۳ تا ۷ آوریل ۲۰۱۷ با نمایندگان دادگاه بین‌المللی جزایی دیدار کردند و خواهان پاسخ‌گویی در مورد تداوم ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی به دست کلیه‌ی طرف‌ها در افغانستان، از جمله در چارچوب درگیری جاری، شدند. ادامه… گزارش‌های خبری: نهاد عدالت انتقالی برای افغانستان: دادخواهی در لاهه؛ فعالان حقوق بشر خواهان تسریع روند بررسی جنایات جنگی در افغانستان شدند

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه درک همه پرسی قانون اساسی

دیده‌بان حقوق بشر ۴ آپریل ۲۰۱۷ در پرسش و پاسخی که منتشر می‌شود، پیامدهای اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی که اختیارات ریاست جمهوری را گسترش می‌دهد، برای حقوق بشر و حاکمیت قانون در ترکیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. روز ۱۶ آپریل ۲۰۱۷، رأی‏دهنده‏گان در مورد تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری و افزایش زیاد اختیارات رئیس جمهوری تصمیم می‌گیرند. در این سند همچنین اطلاعاتی در باره‌ی تفاوت بین نظام ریاست جمهوری و پارلمانی در مورد محافظت از حقوق بشر، تغییراتی که رأی‏دهنده‏گان باید تأیید کنند، نقش پارلمان و چشم‌انداز استقلال دادگاه ها در نظام پیشنهادی تازه، ارزیابی کارشناسان بین‌المللی حقوقی از تغییرات و زمان رأی گیری ارایه می‌شود.

اوکرایین قانون تازه: حمله به فعالان ضد فساد و روزنامه‌نگاران

دیده‌بان حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۷ اصلاحات اخیر در قانون فعالان و روزنامه‌نگاران گزارشگر در باره‌ی فساد دولتی را ملزم می‌کند همچون مسؤولان دولتی دارایی های خود را اعلام کنند حتا اگر بودجه دولتی دریافت نمی کنند. این الزام تازه مبهم است و ممکن است برای بازداشتن یا مجازات روزنامه‌نگاران و همکاران گروه‌های غیردولتی ضدفساد به کار رود. این اصلاحیه که رئیس جمهوری روز ۲۷ مارچ ۲۰۱۷ امضا کرد، مداخله ای ناموجه در آزادی بیان و دیگر حقوق مورد حمایت در تعهدات حقوق بشر اوکرایین است.

ایران دل‌نوشته نرگس محمدی در پی اجرای حکم جدید زندانش

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا صادرات تجهیزات تعقیب و مراقبت

مادربورد ۳ آپریل ۲۰۱۷ بریتانیا صادرکننده فناوری مراقبت به سراسر جهان است: از دستگاه هایی که گفت‌وگوهای تلفنی و پیام های نوشتاری را کنترل می‌کنند تا تجهیزاتی که بر اینترنت نظارت دارند. بعضی از کشورهای دریافت کننده از این تجهیزات استفاده قانونی می‌کنند، اما بسیاری ـ مثل مصر، ترکیه، عربستان سعودی ـ از کارنامه وحشتناکی در زمینه حقوق بشر برخوردارند، به‌ویژه در زمینه سوءاستفاده از  فناوری مراقبت. ما برای نمایش بهتر این وضع، نقشه ای را با استفاده از اطلاعات وزارت تجارت بین‌المللی و اطلاعات دیگری که بر اساس قانون آزادی اطلاعات به دست آورده ایم، تهیه کرده ایم. این نقشه نشان می‌دهد که دولت مجوز صادرات برای کدام کشورها، و از جمله برای تجهیزات ره‌گیری مخابرات، نرم افزار مداخله یا هک کردن و نظارت بر اینترنت، صادر کرده است. در حال حاضر اطلاعات نقشه تا آپریل ۲۰۱۶ به روز است.

ایتالیا اروپا مردمان رُما را تنها رها کرده است

عفو بین‌الملل ۷ آپریل ۲۰۱۷ رهبران اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل در هفته های گذشته از مردمان رُما که بزرگترین و محروم ترین اقلیت در اروپا هستند، تعریف و تمجید ظاهری زیادی کرده‌اند. اما امروز صدها تن از رُماها به زور از کوچ نشین غیررسمی جیانتورکو در ناپل ایتالیا اخراج شدند. این اخراج یادآور تلخی از تبعیض علیه مردم رُما و خودداری شورای اروپا از دست زدن به اقدام است. به گزارش دیروز فایننشال تایمز تبعیض در رأس شورای اروپا آغاز می‌شود که از گشایش پرونده تخلف علیه ایتالیا به‌خاطر تبعیض علیه مردم رُما در زمیه مسکن خودداری می‌کند.

داخلِ «توفان کامل» قحطی

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۳۰ مارچ ۲۰۱۷ یمن، سودان جنوبی، شمال شرقی نیجریه و سومالی: این چهار قحطی یا قحطی تقریبی تشابه ها و تفاوت هایی دارند و به همین دلیل نیازهایشان فرق می‌کند. عوامل محلی نقش بازی می‌کنند و هر کشور در معرض ترکیب متفاوتی از درگیری، حکومت داری بد، زیرساخت ضعیف و سقوط بازار قرار دارد. گزارش را بخوانید.

ایران

« بیش از ۸۰۰ هزار نفر اختلال شدید روانی دارند» وجود «بیش از یک میلیون بی‌سواد مطلق»

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

بریتانیا فعالیت برای توقف جنگ در یمن

دمکراسی باز ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ سام والتون روز ۳ آپریل ۲۰۱۷ کوشید به‌عنوان یک شهروند ژنرال سعودی احمد الاسیری را دستگیر کند. با او که فعال صلح است گفت‌وگو کرده‌ایم. او می‌گوید: الاسیری مشاور ارشد و سخنگوی بمباران وحشتناک یمن است که بیش از دو سال است ادامه دارد؛ زیرساخت های اساسی را ویران کرده و هزاران غیرنظامی را کشته است. نیروهای سعودی حقوق بین‌المللی بشردوستانه را زیر پا گذاشته اند و حقوق بشر را کامل نقض کرده‌اند. سال گذشته، گزارش فاش شده هیأت کارشناسی سازمان ملل نشان داد حمله‌های نظام‏مند و گسترده علیه اهداف غیرنظامی و گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی به‌کار می‌روند. یک ماه پس از این گزارش، الاسیری به رویترز گفت: «اکنون مقررات جنگی ما این است: اگر نزدیک به مرز باشید، کشته می‌شوید.»

دفاع از حقوق بشر

سوریه جامعه‌ی بین‌المللی باید نظم جهانیِ احترام‌گذار به حقوق بین‌المللی را برقرار کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۷ فیلم وحشتناکی از حمله‌ی مرگبار شیمیایی رژیم در ادلیب در اوایل هفته که دست‌کم ۸۶ غیرنظامی را کشت و بیش از ۲۰۰ تن را زخمی کرد، بار دیگر شکست جامعه‌ی بین‌المللی را تأیید می‌کند. معافیت از مجازات کامل و ننگینی که دستگاه نظامی جنایتکار رژیم و پشتبیانان آن (از جمله روسیه) از آن بهره‌مند هستند، به افزایش ارتکاب فجایع دامن زده و باید پایان یابد. از زمان آغاز درگیری در سوریه در سال ۲۰۱۱، در نتیجه‌ی وتوی روسیه و چین که جلوی چندین ابتکار در سطح بین‌المللی برای حل و فصل درگیری را گرفته‌اند، ناتوانی شورای امنیت از واکنش به ضرورت اقدام اساسی ثابت شده است.

آمریکا اگر ترامپ واقعا به غیرنظامیان اهمیت می‌دهد تعهد به پناه‌جویان سوری حیاتی است

عفو بین‌الملل ۷ آپریل ۲۰۱۷ در واکنش به حمله‌های هوایی ایالات متحد آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه در حمص، سه روز پس از حمله شیمیایی که در استان ادلیب به مرگ بیش از ۸۰ غیرنظامی منجر شد، رئیس اجرایی عفو بین‌الملل در آمریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ می‌گوید حمله در واکنش به نگرانی در باره‌ی زندگی غیرنظامیان سوری انجام شد. اما دولت او اهمیتی برای سوری های فراری از ترس جان خود قایل نیست. او باید فوری ممنوعیت بر سفر مسلمانان را لغو کند. نیروهای آمریکا باید به‌طورِ کامل به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و تمام اقدام‌های ممکن را طی عملیات نظامی برای محافظت از غیرنظامیان به‌کار ببرند، از جمله با پرهیز از استفاده از سلاح های ممنوع در سطح بین‌المللی، مثل بمب های خوشه ای. در حمله‌های هوایی ائتلاف زیر رهبری آمریکا در عراق و سوریه، صدها غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زنان و کودکانی بودند که در خانه هایشان گیر افتاده بودند.

مصر دولت‌مردان باید به خشونت فرقه ای توجه کنند؛ از اختیارات اضطراری سوءاستفاده نکنند

عفو بین‌الملل ۱۰ آپریل ۲۰۱۷ اقدام‌های اضطراری در پی اعلام وضعیت اضطراری پس از سه بمب گذاری تاسف بار در کلیساهای مصر تاثیر چندانی در حل مسایل ریشه ای حمله‌های فرقه ای علیه قبطی ها در مصر نخواهد داشت و به احتمال به وخامت بیشتر وضع حقوق بشر خواهد انجامید. داعش مسوؤلیت بمب گذاری ها را که به مرگ ۴۴ تن منجر شد، پذیرفت.

بریتانیا متحدان کشور در میان بدترین جلادان جهان

ریپریو ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ بر اساس ارقام و آمار تازه متحدان بریتانیا روند الغای مجازات اعدام در سراسر جهان را به هم می‌زنند. بنا به یافته های گزارش تازه عفو بین‌الملل، متحدان بریتانیا، یعنی عربستان سعودی و پاکستان، در رده های بالای جلادان در جهان هستند. پاکستان پس از آغاز دوباره اعدام در سال ۲۰۱۴، اشخاص بیگناه و نیز نوجوانان و افراد آسیب‌پذیر دیگر را اعدام کرده است. دیوان عالی کشور دو برادر را به‌تازگی ـ یک سال پس از این اعدام شدند ـ تبرئه کرد. کشورهای دیگر مثل بحرین به‌تازگی پس از چند سال اعدام را از سر گرفتند. امسال سه تن در این کشور اعدام شدند. دولت مصر نیز یکی از کاربران پرکار مجازات اعدام است. هر چهار کشور روابط نزدیکی با بریتانیا دارند. با وجود نگرانی های مربوط به تعدی های مثل اعدام و استفاده از شکنجه برای دریافت «اعتراف»، بریتانیا به کمک به نیروهای امنیتی آنها ادامه داده است.

برمه تهدید مرگ علیه وکیل حقوق بشری رابرت سان آنگ قزاقستان آزار مسؤولان مالیاتی علیه سازمان حقوق بشر

ایران

اتحادیه اروپا تحریم های حقوق بشری ایران را تمدید کرد

بی‌بی‌سی ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ اتحادیه اروپا تحریم هایی که ابتدا شش سال پیش در ارتباط با کارنامه حقوق بشر ایران وضع کرده بود را روز سه شنبه برای یک سال دیگر تمدید کرده است. این تحریم ها شامل انسداد دارایی های ۸۲ مقام و یک نهاد ایرانی به علاوه صادرات تجهیزاتی به ایران است که “می توان از آنها برای سرکوب داخلی و نظارت بر ارتباطات راه دور استفاده کرد.” تحریم ۸۲ تن از مقام‌های ایران به دلیل نقض حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا نخستین بار در سال ۲۰۱۱ وضع شد که این تحریم‌ها شامل توقیف اموال و دارایی و همچنین ممنوعیت سفر است. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، حسن فیروزآبادی، رییس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، محمدرضا نقدی، فرمانده پیشین بسیج، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی و همچنین صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول رییس قوه قضاییه، سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و چند قاضی دادگاه‌های انقلاب از جمله افرادی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند.

«نامزدی رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری شبیه شوخی و توهین به مردم است» عفو بین‌الملل درباره وضعیت سلامتی هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی هشدار داد

زنان

آمریکا تهدید تازه علیه سلامتی زنان

دیده‌بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ تلاش ها در کنگره برای تدوین پیش نویس تازه لایحه لغو قانون مراقبت درمانی ممکن است مثل لایحه قبلی مورد حمایت جمهوریخواهان حقوق زنان را در سراسر آمریکا تهدید کند. دیده‌بان حقوق بشر اظهارات چندین زن را که اتکای خود به خدمات ناشی از این قانون را شرح داده‌اند و احتمالا بر اساس پیشنهادهای مورد بحث جمهوریخواهان از آنها محروم خواهند شد، منتشر کرده است.

ایران

«سال‌نمای ۱۳۹۶ زنان» منتشر شد انقلاب خاموش زنان در ایران
دویدن با خطر دستگیری ما در جای درست تاریخ ایستاده ایم

ماراتن نمادین زنان در اعتراض به تفکیک جنسیتی

فرهنگ و اندیشه

تاجیکستان شصت سال پس از مرگ ‘لاهوتی’؛ مردم هنوز تولدش را جشن می‌گیرند بریتانیا نامه‌های منتشر نشده سیلویا پلاتِ شاعر: راز خشونت خانگی و آرزوی مرگ
ترکیه همه‌‌پرسی قانون اساسی پایان ابهام و آشوب نخواهد بود بی‌اعتمادی به مذهب و رسانه‌ها در بین جوانان اروپایی

جایزه پولیتزر ۲۰۱۷ برای افشاگران اوراق پاناما، منتقدان ترامپ و یک روزنامه خانوادگی

ایران

«اتهام توهین به مقدسات برای خفه کردن مخالفان است» بازخوانی بخش‌هایی از ‘بوف کور’ صادق هدایت

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون رسانه‌های مدنی، کانون مدافعان حقوق بشر، مادربورد،

 

پیوست‌ها: