زنان-690x259

نقض فاحش حقوق بشر

ازدواج با مردی دیگر برای نجات ازدواج اول

بی بی سی بین الملل،  بر اساس قوانین شرعى اسلام اگر مردی دو بار همسرش را طلاق دهد و دوباره به او رجوع کند پس از سومین طلاق دیگر امکان ازدواج با او را ندارد مگر اینکه آن زن به عقد ازدواج مرد دیگری درآید و پس از آمیزش جنسی از آن مرد طلاق گیرد. مردی که با ازدواج و همخوابگی با این زن موجب می‌شود تا امکان ازدواج دوباره او با شوهر سابقش فراهم آید محلل یعنی حلال‌کننده نامیده می‌شود. در بعضی از گروه های اسلامی، سه طلاقه کردن زن حتی با ارسال پیامکی که حاوی “طلاق، طلاق، طلاق” باشد نیز میسر است.  اخیرا بی بی سی دریافته است که بعضی از وبسایت های انلاین که خدمات “محلل یا حلال” ارائه می دهند، چندین هزار پوند از این زنان پول دریافت میکنند.

آمریکا تهدید تازه علیه سلامتی زنان

دیده‌بان حقوق بشر تلاش ها در کنگره برای تدوین پیش نویس تازه لایحه لغو قانون مراقبت درمانی ممکن است مثل لایحه قبلی مورد حمایت جمهوریخواهان حقوق زنان را در سراسر آمریکا تهدید کند. دیده‌بان حقوق بشر اظهارات چندین زن را که اتکای خود به خدمات ناشی از این قانون را شرح داده‌اند و احتمالا بر اساس پیشنهادهای مورد بحث جمهوریخواهان از آنها محروم خواهند شد، منتشر کرده است.

«رجل سیاسی» شامل زنان نمی‌شود
رادیو زمانه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، وزیر کشور ایران گفته که «رجل سیاسی» شامل خانم‌ها نمی‌شود. آخرین بار شورای نگهبان اعلام کرده بود که رویه قبلی شورای نگهبان در این زمینه همچنان برقرار است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه بازدید از فرایند ثبت‌نام از داوطلبان در ستاد انتخابات کشور گفته: «تاکنون تفسیری که از قانون شده٬ رجل سیاسی شامل خانم‌ها نمی‌شود.» با وجود این گفته، در نخستین روز ثبت‌نام‌ها، نخستین داوطلب زن در انتخابات ریاست جمهوری هم نام نویسی کرده است. شعله حاج میرفتاحی تبریزی، دارنده دکترای حقوق قضایی از ایتالیاست.

زنان پاکستانی برای مطالبه سهم بیشتر از فضای عمومی رکاب زدند
ده‌ها زن در پاکستان یک مسابقه دوچرخه سواری زنانه، در شهرهای بزرگ راه انداختند. این مسابقه بخشی از برنامه‌ای بود که برای به چالش کشیدن غلبه حضور مردان در خیابان‌ها و فضاهای عمومی که روز یکشنبه دوم آوریل در پاکستان اجرا شد. سعید ماهر بانو، از گروه فمینیستی «دختران در داباس» که این مسابقه را راه انداختند، گفته: «استراتژی ما خیلی ساده، این بود که در فضاهای عمومی دیده شویم.» آنها این برنامه را پس از آنکه سال گذشته گروهی از مردانی زنی را در لاهور از دوچرخه‌اش پایین کشیدند، طراحی کردند.

تایید خرید و فروش نوزادان از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرهایی را که در سال‌های گذشته درباره خرید و فروش نوزادان زنان معتاد منتشر می‌شد تایید کرده است. او همچنین اعتیاد دانش‌آموزان را تایید کرده اما گفته شیوع آن زیاد نیست.  علی مویدی در نخستین نشست خبری در سال ۹۶ خرید و فروش نوزاد زنان معتاد به ویژه در محله شوش تهران را تایید کرده و گفته: «ما از قبل اخباری را در این زمینه داشتیم بعد از رسانه‌ای شدن این مبحث از سوی عضو شورای شهر دو تیم مجرب برای شناسایی دیگر مناطق آلوده در شوش اعزام شدند و یک تیم هم موظف به شناسایی افرادی شد که به عنوان دلایل اقدام به ترغیب زنان معتاد به بارداری می‌کنند.»

اثرات خشونت خانگی بر کودکان
ما از زمان کودکی خود، جواب این سؤال را می‌دانسته‌ایم. اولین و مهم‌ترین نیاز کودکان زیستن در خانه‌ای امن، بی‌خطر و عاری از خشونت و داشتن والدینی است که به آن‌ها عشق بورزند و از ایشان مراقبت کنند. آن‌ها نیاز دارند که وجود یک جریان عادی و باثبات در زندگی خود را احساس کنند. به‌ این‌ ترتیب حتی اگر اوضاع جهان بیرون از خانه مرتب نباشد، خانه برای آن‌ها محلی آکنده از آسایش، یاری و حمایت است.

در دفاع از حقوق بشر

ازدختران امروز شروع کنیم تا زندگی زنان فردا محترم شمرده شود

بیانیه خانم پاملا ملامبو معاون سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل پیش از انجمن G7 زنان در روم

نهاد زنان سازمان ملل، برای زنان و دختران در سراسر جهان، ترک خانه برای تحصیل و یا به دست آوردن یک زندگی عادی می تواند تهدید آمیز، خطرناک، حتی کشنده باشد. همانطور که اخیرا قتل روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر میروسلاو بریچ ولدووکا در مکزیک این موضوع را به ما یاداوری می کند. او در ماشین خود به ضرب گلوله کشته شد رای اینکه صدای بلند دادخواهی برای زنان بود و با کشته شدنش به بیش از ۸۰۰ زن به قتل رسیده در دولت چیهواهوا از سال ۱۹۹۳، پیوست که بسیاری از آنها در مسیر کار از حمل و نقل عمومی ربوده شده و کشته شدند.  هنگامی که هنجارهای اجتماعی به پسران و مردان اینطور اموزش می دهد که بدن دختران و زنان جزو اموال عمومی است که می توان با مصونیت از مجازات ان را لمس کرد و یا حتی به ان اسیب زد، این باورها هم نابرابری را منعکس و هم موجب آن می شوند.  ایجاد برابری جنسیتی یک راه مستقیم برای دستیابی به عدالت اقتصادی، دستیابی به توسعه پایدار، ترویج جوامع صلح آمیز و فراگیر، افزایش رشد و بهره وری اقتصادی پایدار  و پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا، و اطمینان از سلامت همگانی است.  این یک مسئولیت مشترک است، نیاز به عمل در همه بخش ها و توسط بخش دولتی و خصوصی، مردان و زنان به طور یکسان دارد.

سیاست، جامعه و فرهنگ

آنگ سان سوچی پاکسازی قومی مسلمانان میانمار را رد کرد

بی بی سی بین الملل، آنگ سان سوچی رهبر میانمار در مصاحبه ای اختصاصی با «بی بی سی» علیرغم گزارش های متعدد نهادهای حقوق بشری و نیز سازمان ملل درباره درد و رنج های گسترده مسلمانان روهینگیا، تنها به وجود مشکلاتی در استان «راخین» که مسلمانان تحت سخت ترین شکنجه ها و محدودیت ها قرار دارند، اشاره کرد. وی که عملاً رهبر میانمار است در این مصاحبه، پاکسازی قومی را واژه ای بیش از حد قوی برای شرایط حاکم در آنجا دانست. و گفت: من فکر نمی کنم پاکسازی قومی در جریان باشد. به نظرم عبارت پاکسازی قومی قوی تر از آن است که برای توضیح وقایع آنجا مناسب باشد.

۷ آوریل، روز جهانی سلامت

نهاد زنان سازمان ملل متحد، امسال، روز جهانی سلامت روی بیماری افردگی تمرکز کرده است. طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی، افسردگی که زندگی میلیونها زن و مرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرارداده، عامل بسیاری از بیماری ها و ناتوانی هاست. دسترسی به بالاترین استاندارد قابل حصول سلامت حق اساسی هر فرد است، و در عین حال زنان در سراسر جهان در این زمینه عقب تر از مردان هستند. از سلامت مادر در دوران باروری گرفته تا سلامت روانی زنان، حمایت کافی از قربانیان خشونت جنسی و زنانی که با اچ آی وی و ایدز زندگی می کنند، شکاف عظیم در تضمین سلامت و تندرستی زنان وجود دارد.

سالنمای ۱۳۹۶ زنان منتشر شد
رادیو زمانه به همت جمعی از فعالان جنبش زنان در ایران «سالنمای ۱۳۹۶ زنان» منتشر شد. این سالنما که «تکاپوی زنان در گذر زمان» عنوان گرفته است، دربرگیرنده روایت مختصری از شکل‌گیری مبارزات و تشکل‌های زنان در ایران، از ابتدا تا به امروز است. سالنما عکس‌هایی از زندگی روزمره، کار و تظاهرات زنان را به روایت‌های نوشتاری افزوده و تکاپوی زنان ایرانی در عرصه خصوصی، زندگی اجتماعی و سیاسی برای برابری را به تصویر کشیده است.

انقلاب خاموش زنان در ایران
اخبار روز دوران دور نگاهداشتن زنان از بازار کار و تولید به سرانجام رسیده است. با احتساب سهم اشتراک زنان در تولید معادل ۱۵ درصد بعلاوه بازار غیر رسمی اساسا زنانه کار در ایران به میزان سی درصد، بافت و دینامیسم طبقه کارگر در ایران دچار تحولات عمیق شده است. بورژوازی ایران برای نیروی کار بسیار ارزانتر و تحصیل کرده زنان دندان تیز کرده است. جمهوری اسلامی با فرمول “برابری جنسی، نه” اما “عدالت جنسیتی، بله” با زایمان نوع و موج جدیدی از فمینیسم که هم اسلامی باشد و هم از جذبه لازم برای یک پرچمدار بهبود اقتصادی زندگی کارگران زن در چهارچوب خود حکومت برخوردار باشد، به استقبال این پدیده رفته است.

دویدن با خطر دستگیری
زنان شرکت‌کننده که حضورشان در مسیر اصلی ماراتن تهران ممنوع شده بود، مسیر خود را برای مسابقه تعیین کردند تا ماه‌ها تمرین‌شان هدر نرود و ثابت کنند که زنان هرکاری بخواهند می‌توانند بکنند. گروهی از دوندگان زن که در آخرین دقایق به آنها گفته شده بود نمی‌توانند در ماراتن تهران شرکت کنند، خطر دستگیری را به جان خریدند و مسیر خودشان را برای مسابقه تعیین کردند. حدود ۱۶۰ زن از میان ۶۰۰ دونده برای شرکت در ماراتن روز جمعه گذشته در تهران ثبت نام کرده بودند، مسابقه‌ای ۴۲ کیلومتری در اطراف تهران. ده‌ها نفر از آنها خارجی بودند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره:  رادیو زمانه، ایران وایر، دموکراسی باز، بی‌بی‌سی، نهاد زنان سازمان ملل، اخبار روز، قنطره، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر