زنان-690x259

مجله ESSENCE در شماره ویژه خود به مناسبت سالگرد ان، در ماه می ۱۰۰ زن “بیدار” را معرفی می کند

نقض فاحش حقوق بشر

سیاستهای مهاجرتی ترامپ کودکان را از مادرانشان جدا می کند

دموکراسی باز، ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ کودکان حق برخورداری از ازادی و کرامت انسانی دارند و نباید به اجبار از والدینشان جدا شوند مگر اینکه این جدایی به مصلحت کودک باشد. این حقوق در  کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد، ۱۹۵۹، که دولت امریکا ان را امضا نکرده، منعکس شده و شامل همه کودکان از جمله کودکان مهاجر و یا پناهنده می شود. امروز این حقوق توسط دولت ترامپ در معرض خطر هستند و مبارزه برای این حقوق اساسی به نمایندگی از مادران و کودکانی که به دنبال امنیت به امریکا می ایند، تعهد اخلاقی فعالان حقوق بشر است.
در تاریخ ۶ مارس سال ۲۰۱۷، جان کلی دبیر سازمان امنیت داخلی ایالات متحده، ، تایید کرد که این سازمان سیاستی را مورد ملاحظه قرار داده که بر اساس ان کودکان و والدینشان را در مرز مکزیک و آمریکا از هم جدا می کند.  بر اساس این طرح، مادران در حبس نگاه داشته خواهند شد در حالی که کودکان در ابتدا در بازداشت سازمان بهداشت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده قرار می گیرند. این سیاست که اولین بار توسط دولت اوباما مطرح و اعلام شد، اجرا نشد اما زمینه ای ایجاد کرد برای تشدید دستور العمل ضد انسانی دولت ترامپ در زمینه مهاجرین و پناهندگان.

محاکمه پزشکی آمریکایی برای ۱۲ سال مثله‌سازی زنان
رادیو زمانه ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ پزشکی در میشیگان به انجام عمل ناقص‌سازی روی زنان متهم شده است. جومانا ناگاروالا، متهم است که در ۱۲ سال گذشته روی دختران ۶ تا ۸ ساله، در یک مطب در دیترویت، عمل ناقص‌سازی جنسی را انجام داده است. محاکمه این پزشک نخستین مورد از نوع خود است. اگر تمام اتهامات علیه جومانا ناگاروالا، ۴۴ ساله ثابت شود، او به حبس ابد محکوم خواهد شد. ناگاروالا قرار بود که روز پنج‌شنبه ۱۳ آوریل در دادگاه حاضر شود.

آمریکا تهدید تازه علیه سلامتی زنان

دیده‌بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۷ تلاش ها در کنگره برای تدوین پیش نویس تازه لایحه لغو قانون مراقبت درمانی ممکن است مثل لایحه قبلی مورد حمایت جمهوریخواهان حقوق زنان را در سراسر آمریکا تهدید کند. دیده‌بان حقوق بشر اظهارات چندین زن را که اتکای خود به خدمات ناشی از این قانون را شرح داده‌اند و احتمالا بر اساس پیشنهادهای مورد بحث جمهوریخواهان از آنها محروم خواهند شد، منتشر کرده است.


پوسترهای شهرداری تهران:‌ زن خوب فرامنبر پارسا بر دیوارهای شهر
رادیو زمانه ۱۵ آوریل ۲۰۱۷  شهرداری تهران یک بار دیگر با پوسترهای ضد زن به سطح شهر تهران آمده. پوسترهای جدید را به مناسبت روز پدر بر در و دیوار شهر آویخته‌اند. در تمام این پوسترها، زن موجودی در خدمت مرد و تأمین‌کننده نیازهای او و مرد، حاکم زندگی زن و تصمیم‌گیرنده نهایی مطرح شده است. این پوسترها تصویرهایی تمام‌عیار از یک زندگی مردسالارانه است. «به اقتدار تو این خانه ایستاد‌ ای مرد، به احترام غرورت سکوت خواهم کرد» و «زن نباید در برابر شوهر خود غرور و تکبر داشته باشد و به او طعنه بزند.»

در دفاع حقوق بشر

کمیته سیدا از اوکراین خواسته تا از مشارکت فراگیر و معنادار زنان در تمام مراحل پروسه صلح اطمینان حاصل کند

لیگ بین المللی زنان برای صلح و آزادی، ۱۲ آوریل ۲۰۱۷ کمیته رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان به دولت اکراین توصیه کرده از مشارکت فراگیر و معنادار زنان این کشور در تمام مراحل پروسه صلح اطمینان حاصل کند در شصت و ششمین نشست این کمیته، در بخش جمع بندی گزارش سایه مشترک که توسط لیگ بین المللی زنان برای صلح و ازادی با همکاری چندین سازمان اوکراینی تهیه شده، امده است که دولت اکراین اولویت بالایی برای مشارکت زنان در تلاشهای صلح قایل است. در این گزارش امده: ما خوشحالیم که اوکراین در ادامه پیگیری توصیه های به عمل امده، ” اولویت بالایی برای مشارکت فراگیر زنان در تمام مراحل پروسه صلح، تمام برنامه ها و فعالیت های بازسازی و همچنین در فرآیندهای عدالت انتقالی قایل است، به ویژه به حضور زنان در سطح تصمیم گیری، در سطوح ملی و محلی و ایجاد و بسط برنامه های ظرفیت سازی برای زنانی که مایل به مشارکت در این روندها هستند، توجه نشان می دهد.”

لبنان: تصویب قانون برای پایان دادن به ازدواج کودکان

دیده بان حقوق بشر، ۱۲ آوریل ۲۰۱۷ دیده بان حقوق بشر می گوید پارلمان لبنان باید هر چه  سریعتر قانون منع ازدواج کودکان را تصویب کند. در لبنان حداقل سن ازدواج برای هیچ یک از شهروندان وجود ندارد و در قوانین مدنی نیز مساله احوال شخصیه مورد توجه قرار نگرفته است. در عوض محاکم مذهبی، بر اساس قوانین احوال شخصیه حداقل سن ازدواج را ۱۵ سال قرار می دهند که برخی از آنها اجازه ازدواج زیر ۱۵ سال به دختران را نیز می دهد. در تاریخ ۲۸ مارس سال ۲۰۱۷، پیش نویس قانونی که حداقل سن ازدواج را بدون استثنا برای همه شهروندان ۱۸ سال قرار داده، به پارلمان لبنان ارائه شده است که تا هنوز به تصویب نرسیده است.

مجله ESSENCE در شماره ویژه خود به مناسبت سالگرد ان، در ماه می ۱۰۰ زن “بیدار” را معرفی می کند

هافینگتون پست، ۱۷ اوریل ۲۰۱۷ مجله دEssence (که روی زنان سیاه پوست و تجارب آنان متمرکز است و از سال ۱۹۷۰ بدین سو منتشر می شود) قصد دارد درشماره ویژه سالگرد این مجله ۱۰۰ “زن بیدار” را  که بر خواهری و توانمند سازی متمرکز بوده اند، شناسایی کند.  این مجله با انتشار لیست کامل این زنان معتقد است که این زنان بهترین نمونه های “زن بیدار” هستند.  شوندا رایمز، نویسنده که در این لیست جای دارد، می گوید: «برای من “بیدار” بودن به این معنی است که تشخیص دهم جهان جای ساده ای نیست، همه چیز و همه کس برابر نیستند، هنوز عدالت محقق نشده است و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. » لیست کامل این زنان را اینجا ببینید.

ماراتن نمادین زنان در اعتراض به تفکیک جنسیتی

اخبار روز، ۹ آوریل ۲۰۱۷ مسابقه دوی بین‌المللی تهران جمعه ۱۸ فروردین برگزار شد. به زنان اجازه ندادند در این ماراتن شرکت کنند و در مسیر اصلی و در کنار مردان بدوند. به آنها گفتند به جای ۴۲ کیلومتر، بعد از ظهر یک مسافت ده کیلومتری را در اندرونی دریاچه ورزشگاه آزادی بدوند. پلیس‌ها برای تأمین امنیت نماز جمعه ایستاده‌اند مقابل درِ دانشگاه تهران. خیره به زنان دونده می‌نگرند. توی چشمشان سوالی است که اینها این وقت صبح اینجا چه می‌کنند تا بخواهند به جوابی برسند زنان دونده از پیشاپیش چشمانشان گذر کرده‌اند. رسیده‌اند به میدان انقلاب. باید دنبالشان بدوی. نفس به خس‌خس می‌افتد. برخی‌شان می‌گویند «نمی‌خواهیم حرف بزنیم. همین‌که می‌دویم خودش کلی حرف دارد. ندارد؟»

سیاست، جامعه و فرهنگ

نقش رهبری زنان در مبارزه علیه “بمب

گاردین، ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ با اینکه زنان از چندین دهه بدین سو مبارزه های سازمان یافته ای علیه “بمب” و کاربرد ان کرده اند اما نقش انان در جنبش های ضد بمب به رسمیت شناخته نشده است. در این مقاله نویسنده با اشاره به نقش بی بدیل خانم پگی داف Peggy Duff، -فعال سیاسی انگلیسی که فعالیت سیاسی خود را با اعتراض علیه نحوه رفتار با سربازان آلمانی زندانی در بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم اغاز کرد-  در جنبش صلح و سازمان دهی کارزار خلع سلاح های هسته ای در لندن ۱۹۶۰ می نویسد که در طول دهه های متمادی نقش زنان در این جنبش ها نادیده گرفته شده است. نوام چامسکی در مورد پگی داف گفته “او یکی از کسانی است که واقعا تاریخ مدرن را تغییر داد”.

آزارجنسی از آن‌چه در آینه می‌بینید به زنان نزدیک‌تر است
رادیو زمانه ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ نسیم ۳۴ ساله است: «۳۰ سالم بود که اتفاق افتاد.» اشکش جاری می شود و در ادامه می گوید: «راست می‌گویند ۳۰ سالگی زمان مهمی است.» او قربانی یک «تجاوز آشنا» در خانه خودش توسط دوست و همکارش است. تجاوزی که در آن قربانی توسط فردی مورد اعتماد و چه بسا مورد علاقه مورد تهاجم قرار می‌گیرد. در ادامه می‌گوید: «هر دو عکاس طبیعت بودیم. ۱۰ سال بود که می شناختمش، با هم برای عکاسی سفر می رفتیم. هیچ رابطه جنسی و حسی بین‌مان نبود. حتی دوست دخترهایش را به من معرفی می کرد. نمی دانم آن روز چه مرگش شد.»


انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران؛ زنانی که ثبت‌نام کردند
بی‌بی‌سی ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ بر اساس اعلام وزارت کشور ایران در پایان پنجمین روز ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران از میان ۱۶۳۶ نفر ۱۳۷ نفر آنان زنان بوده‌اند. بسیاری از زنانی که در پنج روز گذشته به وزارت کشور رفتند، به تفسیر شورای نگهبان از بند ۱۱۵ قانون اساسی درباره “رجل سیاسی” اعتراض دارند.  در ویدئوها و گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند شماری از زنانی که برای ثبت نام به وزارت کشور رفته‌اند به تفسیر شورای نگهبان از بند ۱۱۵ قانون اساسی اعتراض دارند.


انتخابات فرانسه؛ مارین لوپن و خانواده‌ای که در آن «سیاست از خون هم قوی‌تر است»
بی‌بی‌سی ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ مارین لوپن ۴۸ ساله، سیاستمدار فرانسوی و رهبر جبهه ملی، از جناح راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه، یکی از شانس‌های مطرح پیروزی است. او سومین و آخرین دختر “ژان ماری لوپن” بنیان‌گذار این حزب و رهبر آن تا سال ۲۰۱۱ است. مارین لوپن به دلیل سیاست‌های “ضد مهاجرت” به “نژاد پرستی” متهم است. مارین لوپن دنیای سیاست را از زمانی که هشت سال داشت، تجربه کرد؛ وقتی “جبهه ملی” ۴ ساله شده بود و محل سکونت رهبر آن، پدر لوپن مورد عملیات بمب‌گذاری قرار گرفت. ۵ کیلوگرم دینامیت در زمین بیرونی منزل آن‌ها جا‌ی‌سازی شده بود. عامل این عملیات هیچ‌وقت مشخص نشد اما زندگی مارین لوپن را تغییر داد. خانواده‌اش از هم پاشید و برای داشتن “پدری خطرناک” از سوی دوستان‌ش طرد شد.»‌

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: رادیو زمانه، بی‌بی‌سی، اخبار روز، گاردین، دمکراسی باز، هافینگتون پست، دیده‌بان حقوق بشر، لیگ بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی.

پیوست‌ها: