زنان-690x259

اعتراض در لبنان به قانون تجاوز جنسی

نقض فاحش حقوق بشر

محرومیت بازیکن فوتسال زنان از حضور در تیم ملی به دلیل رعایت نکردن حجاب
رادیو زمانه شیوا امینی یکی از ملی پوشان فوتسال زنان ایران گفته که به دلیل بازی بدون حجاب در خارج کشور از حضور در تیم ملی محروم شده است. خود این بازیکن فوتسال، عکس و فیلمی را که باعث حذفش شده در اینستاگرامش منتشر کرده است. شیوا امینی عضو تیم ملی فوتسال و بازیکن لیگ‌های برتر ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که مسوولان ورزشی او را به دلیل بازی دوستانه در خارج کشور که در آن بدون حجاب ظاهر شده بود، محروم کرده‌اند.

جوانی به اتهام «باکره نبودن» خواهرش را کشت
سلام‌وطن‌دار تازه‌عروس جوانی در ولایت غور به اتهام باکره‌نبودن از سوی برادرش کشته شد. شوهر این عروس چند روز پس از ازدواج، به خسربره‌اش به تماس شده و می‌گوید: «خواهرت باکره نیست و بیا او را ببر.» برادر این دختر نیز خواهرش را از خانۀ شوهر بیرون کشیده و او را در مسیر راه به قتل می‌رساند. فرمانده پولیس غور می‌گوید، برادر این دختر به خاطر پاک‌شدن لکۀ بدنامی دست به این قتل زده است.

عامل‌های افزایش خشونت بر زنان در غور
۸ صبح پدیده‌های اجتماعی معمولاً علل و عوامل گوناگون دارند. خشونت بر زنان یک پدیده‌ی اجتماعی است که ریشه در سنت و فرهنگ و اقتصاد و حکومت‌داری یک کشور یا یک جامعه دارد. افزایش خشونت‌ها در ولایت غور نیز از این امر مستثنا نیست؛ اما برای روشن‌تر شدن موضوع به صورت مشخص‌تر می‌شود به عوامل آتی اشاره کرد.

زنان در جنوب افغانستان خشونت را علنی نمی‌کنند
بیدارزنی حمیرا ثاقب از فعالان زن افغانستان و بنیان‌گذار سایت نگاه زن است. او که روان­شناسی خوانده است بعد از پایان جنگ در افغانستان از ایران به افغانستان رفته و در راه احقاق حقوق زنان افغانستان گام برمی‌دارد. این مصاحبه در آستانه ۸ مارس و به مناسب پرونده ویژه سایت بیدارزنی در مورد خشونت خانوادگی انجام شده است.

ختنه دختران کنیا به روایت عکس‌های یک ایرانی (نیوشا توکلیان)
ناقص‌سازی جنسی زنان از پله‌ها بالا می‌روم، در شلوغی جمعیت، از بین تمام عکس‌ها، در میان قاب‌ها و کادرهایی که از سوژه‌های مختلف بر دیوارها نقش بسته، در میان چهره‌های مات و مبهوت یا لبخند بر لب آنها که مقابل دوربین ژست گرفته‌اند، در بین عکس‌هایی از جنگ عراق و سوریه، میان عکس‌هایی از «صفحات خالی یک آلبوم عکس ایرانی»، یک سکوی کوچک سیاه، توجه را جلب می‌کند؛ لایت‌باکسی از چهره‌های دختران سیاه‌پوست. دخترانی که نگاهشان از یک فاجعه خبر می‌دهد، از یک اتفاق بزرگ، اتفاقی که حتی اگر درباره‌اش ندانی، می‌فهمی زندگی‌شان بعد از آن، دیگر مثل قبل نیست.


گزارشی از ازدواج زودهنگام کودکان در ایران

گام به گام تا توقف ازدواج کودکان این کمپین در ایران بیشتر فعالیت هایی که در زمینه ازدواج کودکان در ایران صورت می گیرد را دنبال می کند و گزارش هایی از آن را اغلب منتشر کرده است. در سال ۱۳۹۴ کتابی با عنوان “آسیب های روانی و اجتماعی ازدواج زودهنگام” توسط انتشارات چشم انداز قطب منتشر شده است. نویسندگان این کتاب بیژن بابایی، حسین عابدی و لاله رحیم خانی تنها در دو بخش کوتاه اما موثر پایانی این کتاب به موضوع ازدواج زودهنگام پرداخته اند که کمپین در نظر دارد در دو گزارش مجزا کلیه مطالب مندرج در انتهای کتاب مذکور را منتشر نماید. مطلبی که پیش روست بخش نخست خواهد بود.

 

در دفاع از حقوق بشر

عدالت برای زنان کارگر مهاجر چه معنایی دارد؟
دموکراسی باز، کسانی که میخواهند به زنان مهاجر کمک کنند تا به عدالت دسترسی پیدا کنند باید به نگرانی ها و اولویت های این زنان گوش دهند. چگونه زنان مهاجر به عدالت دست می یابند وقتی حقوق انها نقض می شود؟ و چه کسی تصمیم می گیرد که عدالت چیست؟  در بسیاری از موارد به ویژه زمانی که کارگر مهاجر یک زن هست، انتخاب خود او برای مهاجرت و کار در خارج از کشور، نادیده گرفته می شود. این امر برای مثال زمانی اتفاق می افتد که سازمان های دولتی طی بیانیه هایی اعلام می کنند که کارگرانی که استثمار می شوند باید به خانه های خود برگردند. در اواخر سال ۲۰۱۶ ائتلاف جهانی علیه قاچاق زنان (GAATW) یک گردهمایی در بانکوک تایلند برگزار کرد که مساله تعریف عدالت یکی از مباحث اصلی گفتگوها بین وکلا، ان جی اوها و افرادی که در زمینه حمایت از کارگران مهاجر فعالیت می کنند، بود. در این گردهمایی سخنرانان تاکید کردند که برای تحقق عدالت واقعی، کارگران مهاجر باید احساس کنند که نیازها و خواسته های انان شنیده و درک می شود. ائتلاف جهانی علیه قاچاق زنان (GAATW) حقوق و عدالت برای زنان مهاجر در جهان در حال تغییر کار و زنان: عاملان تغییر یا قربانیان سوء استفاده – گزارش کار زنان مهاجر

 

درگیری ها در سوریه: استفاده ابزاری از حقوق زنان را متوقف کنید
دموکراسی باز، از آغاز بحران، زنان نقش مهمی در به چالش کشیدن دستورالعمل های خشونت آمیز و افراطی در داخل سوریه ایفا کرده اند. با این حال، تفاوت بین تعریف زنان سوریه از افراط گرایی و جامعه بین المللی عمیق است .برای زنان سوریه، هر عمل خشونت امیز در جنگ در ذات خود “ایدئولوژیک و تروریستی” است که بر منطق نابودی “دیگری” استوار است. بر اساس این رویکرد، فعالان زن تظاهرات زیادی علیه انواع دیکتاتوری و تروریسم، از رژیم اسد گرفته تا داعش را رهبری و سازمان دهی کرده اند. و با به خطر انداختن جان خود کمپین هایی برای آزادی زندانیان بازداشت شده، به کار گیری کودکان در جنگ راه اندازی کرده اند. فعالان جقوق زنان که در داخل سوریه در زمینه توانمند سازی زنان فعالیت میکنند می گویند که: مساله حقوق زنان توسط دستورالعمل های خارجی ابزاری، درک و یا به تصویر کشیده می شود. رژیم اسد با وارد کردن اتهام به فعالان حقوق زنان فعالیت های انها را غیرمشروع می داند و عناصر محافظه کار در درون اپوزیسیون نیز به دید ما از حقوق زنان و حقوق بشر توجهی ندارد. با این حال، بازیگران بین المللی نیز عمدا یا سهوا به سیاسی کردن مساله حقوق زنان در سوریه کمک کرده اند. ما به جامعه بین المللی می گوییم که مبارزه با خشونت جنسی باید غیر سیاسی و در مقابل، استراتژی مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز انسانی شود.

حقوق زنان بومی و اکتویسم
نهاد زنان سازمان ملل، نشست سالانه فوروم دایمی سازمان ملل در زمینه مسایل بومی، از ۲۴ آوریل تا  ۶ می ۲۰۱۷ در مقر دایمی سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود. این نشست دهمین سالگرد اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی را جشن می گیرد. این اعلامیه ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۷ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و جتکع ترین توافق بین المللی در زمینه حقوق مردمان بومی است. در این نشست ها، فوروم راه هایی را برای اجرای کامل این اعلامیه برای اطمینان از تامین حقوق، کرامت انسانی و رفاه ۳۷۰ میلیون مردم بومی  در سراسر جهان مورد بحث قرا خواهد داد. علی رغم بهبودهایی که در زمینه قوانین، سیاست های اموزشی، سلامتی و بهداشت در سالهای اخیر صورت گرفته اما مردمان بومی در سراسر جهان از اسیب پذیرترین و به حاشیه رانده شده ترین گروههای انسانی هستند.  این اعلامیه همچنان توجه ویژه به نیازها و حقوق زنان بومی دارد و خواستار اقدام در زمینه حمایت از زنان بومی در برابر خشونت و سایر تبعیضهایی که در سطوح مختلف این زنان با ان رو به رو هستند، شده است.

زنان سعودی با موبایل‌هایشان قیمومیت مردان را به چالش می‌کشند
رادیو زمانه اخیرا زنان زیادی در عربستان سعودی آشکارا علیه کنترل مردان بر زندگی‌شان سخن گفته‌اند اما همچنان این مردان هستند که حرف آخر را می‌زنند. هفته گذشته، یک زن ۲۴ ساله سعودی به نام دینا علی لسلومی تلاش کرد از خانه‌اش بگریزد و به استرالیا برود. اعضای خانواد‌ه‌اش به مانیل پرواز کردند -جایی که او برای ترانزیت به استرالیا در آن توقف کرده بود- و او را وادار کردند که به عربستان سعودی برگردد. پیش از آن، او در ویدئویی که با گوشی موبایل ضبط کرده بود، گفته بود که اگر برگردد خانواده‌اش او را خواهند کشت و در آن تقاضای کمک کرده‌ بود.

گشایش برنامه اجرایی مبارزه با ازدواج‌های زیر سن
سلام وطن‌دار سازمان ملل متحد، وزارت امور زنان، وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری  از نهادهای ملی و بین‌المللی بخاطر محو و جلوگیری از ازدواج‌های زودهنگام برنامۀ اجرایی را ترتیب کرده است. رولا غنی، بانوی نخست کشور  امروز (سه‌شنبه) در نشستی به مناسبت گشایش برنامۀ اجرایی مبارزه با ازدواج‌های زودهنگام کودکان در کابل می‌گوید، حکومت وحدت ملی مصمم است تا با این پدیدۀ  شوم مبارزه کند. او می‌گوید، این برنامه به حمایت کانادا و صندوق جمعیت ملل متحد عملی می‌شود.

 

سیاست، جامعه و فرهنگی

چیزهایی که من به شما می گویم: زنان مسلمان بریتانیایی صحبت می کنند
دموکراسی باز، کتاب چیزهایی که من به شما می گویم گلچینی است از مجموعه مقالات، نمایشنامه، داستان کوتاه و شعر که تنوع و گوناگونی (صدای) زنان مسلمان را منعکس می کند و توسط صابرینا محفوظ، شاعر و نمایشنامه نویس ویرایش شده است. این کتاب در ماه اویل ۲۰۱۷ توسط انتشارات ساقی منتشر شده است، از سوی ایمیر مک براید، نویسنده، “بسیار مهم و به موقع” توصیف شده و نیکش شوکلا، نویسنده، آن را «مجموعه ای نفیس … پر از انرژی، تجربه، صداقت، زیبایی، خشم، دل شکستگی و خنده» نامیده است.

مارگارت اتوود، نویسنده کتاب “کلفت” به ادعای غیر فمینیستی بودن این کتاب پاسخ داد
هافینگتون پست، برخی از بازیگران سریالی که از روی کتاب “کلفت” مارگارت اتوود ساخته شده، بعد از نمایش اپیزود اول این سریال در فستیوال فیلم تریبِکا در یک میزگرد درباره ابعاد سیاسی این سریال – کتاب صحبت کردند. مادلین برور، بازیگر نقش کلفت در این سریال گفت: « هر داستانی که در باره یک زن قدرتمند که مالک خویشتن است باشد بطور اتوماتیک فمینیستی تلقی می شود. این داستانی است در مورد یک زن. من فکر نمی کنم که تبلیغات فمینیستی باشد. من فکر می کنم این داستانی است در مورد زن و انسان. سه نفری که به دار اویخته شده اند، همگی مرد بودند. این داستان همه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. مارگارت اتوود، لزوما ادعای بازیگر این سریال را رد نکرده بلکه با  اشاره به فمینیسم حقوق محور بشر که بسیاری از فمینیست های معاصر نیز بدان اعتقاد دارند گفته: “این نه تنها یک داستان فمینیستی است بلکه یک داستان انسانی نیز هست”.

 

چرا زنان سیاسی در رقابت‌ انتخاباتی ریاست جمهوری وارد نمی‌شوند؟
رادیو فردا فرصت ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی به پایان رسید و رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که مجموع ثبت‌نام شده‌ها به ۱۶۳۶ رسید. بر اساس این خبر در مجموع ۱۳۷ زن و ۱۴۹۹ مرد در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. اما در میان ۱۳۷۷ زن ثبت‌نام کننده در این انتخابات تنها یک زن نام‌آشنا بود: «اعظم طالقانی». اینجا بشنوید. اعظم طالقانی در گفت‌وگو با «قانون»: طرح واژه رجال برای خاتمه اختلافات بود!

آیا مارین لوپن می‌تواند پیروز نبرد الیزه باشد؟
بی‌بی‌سی ده روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون نامزد میانه‌رو را پیشتاز نشان می‌دهند. طبق این آمار مارین لوپن با حدود ۴۰ درصد آرا، فاصله‌ای زیاد را باید جبران کند. اما این پایان ماجرا نیست. خانم لوپن حالا تمام نقشه‌های ممکن را به کار گرفته تا اختلاف را کم کند. شاید بشود او را به فرمانده‌ای تشبیه کرد که از نیمه‌شب پیروزی در دور اول اسلحه را به سمت دشمن گرفته اما رو به سنگر حریف، لبخند می‌زند.


شوق مکتب رفتن دختران در قریه دورافتاده نیمروز
۸ صبح در یک مکتب دخترانه‌‌ در ولایت نیمروز، مادران و دختران صبح‌ها و یا بعد از ظهرها برای مکتب‌رفتن آماده‌ می‌شوند. این مکتب در قریه‌ی «درویشک» ولسوالی کنگ ولایت نیمروز موقعیت دارد. اکثر مادران در صنف‌های بالا (دهم، یازدهم و دوازدهم) و دختران‌شان در صنف‌های پایین‌تر درس می‌خوانند و چوکی شاگردی را تجربه می‌کنند.

در افغانستان تجارت زنان به ساختار وزارت تجارت افزوده می‌شود
۸ صبح وزارت تجارت و صنایع می‌گوید ایجاد ریاست تجارت زنان و اتاق تجارت زنان متشبث، از اقداماتی است که این وزارت در راستای رشد تجارت زنان روی دست گرفته است. همایون رسا وزیر تجارت و صنایع در سومین کنفرانس بررسی وضعیت کاروبار گفت که حمایت از تجارت زنان از اولویت‌های کاری وزارت تجارت و صنایع بوده و ایجاد ریاست تجارت زنان و اتاق تجارت و صنایع زنان متشبث، از اقداماتی است که این وزارت برای رشد تجارت بانوان در نظر گرفته است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره:  رادیو زمانه، بی‌بی‌سی، دمکراسی باز، هافینگتون پست، بیدارزنی، گام به گام تا توقف ازدواج کودکان، ناقص‌سازی جنسی زنان، ۸ صبح، سلام وطن‌دار ، نهاد زنان سازمان ملل، رادیو فردا

پیوست‌ها: