international

نمایشگاه خیابانی «هنر ترامپ» در استکهلم

عکس: دویچه وله

روز جهانی آزادی رسانه ها

رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷

گزارشگران بدون مرز ـ آزادی اطلاع رسانی هرگز در جهان چنین در تهدید نبوده است. شاخص سالانه‌ که معیاری برای سنجش شدت نقض آزادی اطلاع رسانی در جهان است امسال به ۳۸۷۲ رسیده است. از سال ۲۰۰۷ به این سو هیچ‌گاه تا این حد ۱۴٪ افزایش نداشته است. امسال در نزدیک به دو سوم کشورها (٪۶۲،۲) ناگوارتر شدن وضعیت آزادی اطلاع رسانی ثبت شده است، درحالی که کشورهایی که وضعیت آزادی اطلاع رسانی در آن‌ها «خوب» و یا «کمابیش خوب» انگاشته می‌شدند ٪۳، ۲ درصد کاهش داشته‌اند. در شماری از کشورها که تا دیروز از بهترین‌ها بودند، عدم رعایت اصل محافظت از روزنامه‌نگاران، در فروافتادن آنها تأثیر داشته‌ است. به مانند ایالات متحده آمریکا (۲-،۴۳) ، بریتانیا (۲-،۴۰)، شیلی (۲-،۳۳ ) یا زلاند نو (۸-،۱۳). نروژ نخستین کشور در فهرست رده‌بندی و کره شمالی آخرین است. افغانستان (۱۲۰)، تاجیکستان (۱۴۹)، ایران (۱۶۵)،  ترکمنستان (۱۷۸)، آذربایجان (۱۶۲)، اریتره (۱۷۹)، سوریه (۱۷۷)…

دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان دادن به سرکوب روزنامه‌نگاران در جهان شد تفسیر سردبیر دویچه‌وله در روز جهانی مطبوعات: دموکراسی در خطر است
دلاوران سنگر دفاع از آزادی مطبوعات در جهان در کشور شما چقدر آزادی رسانه‌ها هست؟

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا ترامپ در ۱۰۰ روز نخست به ۱۰۰ روش حقوق بشر را تهدید کرده است

عفو بین‌الملل ـ با ۱۰۰ روزه شدن دولت رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، این سازمان فهرستی از ۱۰۰ اقدام تهدیدآمیز دولت ترامپ برای حقوق بشر در آمریکا و جهان را تهیه کرده است. بعضی از این اقدام‌ها موفق شده‌اند از جمله: محدودیت شدید بر دسترسی زنان به خدمات مربوط به بازتولید در آمریکا و سراسر جهان؛ الغای اقدام‌های محافظت از فعالان دگرباش جنسی و دانشجویان دوجنسیتی؛ صدور مجوز ساخت خط لوله داکوتا در زیر رودخانه میسوری که منابع آب بومیان را تهدید می‌کند… جلوی بعضی اقدام‌ها را جنبش مقاومت روبه‌رشد گرفته است، از جمله: چندین بار تلاش برای منع اهالی کشورهای مسلمان‌نشین از ورود به آمریکا و جلوگیری از پذیرش پناه‌جویان؛ کوشش برای برقرار دوباره شکنجه و حبس اشخاص جدید در گوانتانامو؛ تلاش برای محروم کردن میلیون ها آمریکایی از بیمه مراقبت درمانی…

آمریکا حمله‌های هوایی مخفی و مرگ غیرنظامیان شاخص ۱۰۰ روز نخست ترامپ

ریپریو ـ رئیس پروژه ترورهای این سازمان گفت: «رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ۱۰۰ روز نخست خود را برای بازسازی سیاست شکست خورده حمله‌های مخفی هوایی در سراسر جهان مربوط به دوره اباما صرف کرد. ترامپ می توانست این سیاست فاجعه بار را برعکس کند. به جای این کار، او آن را بازسازی کرده و کودکان بیگناه را در کشورهایی مثل یمن می کشد. برنامه ترور آمریکا غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. این سیاست مجازات اعدام بدون محاکمه در مقیاس جهانی است. عملیات مخفی که کودکان در آن کشته می‌شوند آمریکا را امن تر نخواهند کرد.»

مصر ویدیو قتل‌های قراقضایی نمایی از تعدی ارتش را در شمال صحرای سینا نشان می‌دهد

عفو بین‌الملل ـ اطلاعات گردآوری شده تایید می‌کند که افراد ارتش مصر مسؤول دست‌کم هفت قتل غیرقانونی از جمله کشتن مردی غیرمسلح و کودکی ۱۷ سال به ضرب گلوله هستند. کارشناسان این سازمان فیلمی ویدیویی را از قتل ها تحلیل کردند و آن را با ویدیوی ارتش مصر در یوتیوب مقایسه و با کارشناسان و منابع مستقر در صحرای سینا گفت‌وگو کردند.

ترکیه حمله پلیس استانبول به شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز کارگر ترکیه دولت دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا را مسدود کرد

آمریکا چهارمین اعدام در مدت هشت روز در ایالت آرکانزاس

ایران

۲۴ اعدام: مشهد (۱)؛ تبریز (۱)؛ بندرعباس (۱)؛ شیراز (۱)؛ کرج (۷)؛ بروجرد (۱)؛ بابل (۱ تن در انظار عمومی)؛ خرم‌آباد (۱)؛ بیرجند (۱)؛ همدان (۱)؛ رجایی‌شهر (۸ تن شامل ۲ زن)

۹۰ نوجوان محکوم به اعدام قطع دست زندانی پیش از اعدام
مخالفت قوه قضاییه با درخواست اعاده دادرسی نرگس محمدی درخواست تجدید نظر در حکم نازنین زاغری رد شد
عیسی سحرخیر پس از آزادی به یک سال حبس دیگر محکوم شد محکومیت مجدد شلاق و حبس برای آرش شعاع شرق، روزنامه‌نگار گیلانی
بلاتکلیفی و محرومیت از درمان؛ آخرین وضعیت مجید اسدی در بند ۲۰۹ زندان اوین دستگیری ۷۰ دختر و پسر در مهمانی‌های شبانه در قم و اهواز

ممنوعیت دو انجمن حمایت از کودکان کار با توضیح: «برخی موانع»

عاملان غیردولتی

ترکیه مدیر ایرانی شبکه‌ جم تی‌وی با شلیک گلوله کشته شد سوریه حمله انتحاری گروه حکومت اسلامی؛‌ ۳۸ غیرنظامی کشته شدند

عدالت

چاد پرسش و پاسخ در باره‌ی پرونده‌ی حسین حَبری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ حسین حَبری کیست؟ چه اتهام‌هایی علیه او مطرح بود؟ محاکمه‌ی او چگونه پیش رفت؟ او به‌خاطر چه جرایمی محکوم شد و چه حکمی دریافت کرد؟ آیا به حکم اعتراض کرده، و اگر کرده چه فرایندی در پیش است؟ آیا قربانیان حق شرکت در محاکمه در ‌شعبه‌ها‌ی فوق‌العاده‌ی دادگاه آفریقا داشتند؟ به قربانیان غرامت اعطا شد؟ چرا دادگاه به جای چاد در سنگال برگزار می‌شود؟ چرا امکان محاکمه‌ی او در بلژیک وجود داشت؟…

لیبی فدراسیون از دولت‌ها خواست حکم دستگیری مسؤول لیبیایی را اجرا کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از تصمیم دادگاه بین‌المللی جزایی برای صدور حکم دستگیری التوهمی محمد خالد به‌خاطر جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت در لیبی در سال ۲۰۱۱ استقبال کرد. فدراسیون از شورای امنیت و کلیه دولت‌ها خواست با دادگاه همکاری و از حکم آن برای دستگیری و تحویل آقای التوهمی به دادگاه حمایت کنند.

تونس اجازه رجوع شهروندان و سازمان‌های غیردولتی به دادگاه حقوق بشر آفریقا گامی مهم است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه چند سازمان دیگر از تصمیم تونس برای امضای اعلامیه رجوع مستقیم شهروندان و سازمان‌های غیردولتی به دادگاه حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا استقبال کردند. این اقدام گامی مهم در محافظت از حقوق بشر و مبارزه با معافیت از مجازات است و بایستی کشورهای آفریقایی دیگر را به‌ امضای آن تشویق کند

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل و فلسطین با ادامه اعتصاب غذا، حقوق اساسی زندانیان مشارکت کننده باید رعایت شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ با ورود اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی به هفته سوم، فدراسیون، الحق، المیزان و مرکز حقوق بشر فلسطین از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند برای اطمینان یابی از تحقق خواست های به‌حق کلیه فلسطینی های بازداشتی در اسرائیل دست به اقدام بزند. این سازمان‌ها نگرانی خود را از امنیت زندانیان ابراز و اعلام کردند اسرائیل را به‌عنوان قدرت اشغالگر، مسؤول جان زندانیان می دانند.

سازمان ملل اصلاحات در سیستم ضدتروریسم:‌ فرایند شتاب‌زده به‌جای بازسازی مؤثر به نفع دولت‌های اقتدارگرا خواهد بود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوتِرِش با تشکیل دفتر ضدتروریسم (OCT) به ریاست یکی از معاونان دبیرکل اولین اصلاحات عمده در ساختار صلح و امنیت این سازمان را کامل خواهد کرد. فدراسیون ضمن استقبال از چنین گام مهمی به سوی بازسازی دستگاه ضدتروریسم که بسیار ضروری است و با تأخیر زیاد انجام می‌شود، از نبودِ موشکافی در کلّ فرایند جاری نگران است…. همه تعجب کردند که روز ۲۶ آپریل ۲۰۱۷ کشورهای عضو سازمان ملل تصمیم گرفتند راه میان‌بُر را انتخاب کنند و با تصویب قطعنامه‌ا‌ی فنی در تأیید توصیه‌های نیمه‌ی آپریلِ دبیرکل، با شتاب دفتر ضدتروریسم را پیش از پایان ماه تشکیل دهند.

ترکیه هشدار مجدد مرکل به اردوغان درباره احیای اعدام

ایران

انتخابات در ایران : بیش از ۵۵ میلیون رأی دهنده از اطلاعات آزاد و مستقل محروم هستند

گزارش‌گران بدون مرز ـ همزمان با آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بار دیگر نبود اطلاعات مستقل و آزاد در فضای رسانه‌ای ایران را محکوم می‌کند. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ابزار پخش زنده اینستاگرام با دستور دستگاه قضایی مسدود شد…. در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ اعلام شد که بیش از ۱۰ تن از مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح طلب یا حامی دولت «توسط یک نهاد اطلاعاتی نظامی» بازداشت شده‌اند… از آغاز دی ماه ۱۳۹۵، شماری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند. از این میان در تاریخ ۷ دی ماه طاهره ریاحی مسئول صفحه‌های اجتماعی خبرگزاری برنا، در ۴ بهمن ماه، زینب کریمیان، خبرنگار و همکار «حالا خورشید» برنامه گروه اجتماعی شبکه سه سیما و صالح دلدم کارگردان و مستند ساز جوان، در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار پرسابقه، در ۲۶ و ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، مراد ثقفی مدیر مجله گفتگو و رامین کریمیان پژوهش‌گر و همکار این رسانه بازداشت شدند.

عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار آزاد شد کیوان کریمی فیلمساز آزاد شد
آزادی بهنام ابراهیم زاده و واله زمانی دو فعال کارگری از زندان اسماعیل عبدی، فعال حقوق معلمان، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد
آتنا دائمی؛ مشکلات عدیده پزشکی در شانزدهمین روز اعتصاب غذا انتقال رضا سمیعی منفرد زندانی در اعتصاب غذا به بیمارستان

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یمن ابزار درد و رنج:‌ درگیری و قطحی

گروه بین‌المللی بحران ـ بخش نخست این گزارش چهار قسمتی در باره‌ی قحطی در یمن، سودان جنوبی، نیجریه و سومالی به بررسی یمن اختصاص دارد. یمنی ها در اثر جنگ از گرسنگی می میرند. فاجعه طبیعی در کار نیست. امداد انسان دوستانه نمی تواند مشکل اساسی را حل کند. بدون تغییر فوری و مهم در سیاست،  بخش هایی از این کشور زیر نگاه شورای امنیت در قرن ۲۱ دچار قحطی خواهد شد. این فاجعه نتیجه مستقیم تصمیم همه طرف های جنگ برای نظامی کردن اقتصاد به همراه بی اعتنایی و گاهی نقش کمک کننده جامعه‌ی بین‌المللی، از جمله اعضای اصلی شورای امنیت مثل آمریکا، بریتانیا و فرانسه، است. برای پرهیز از قحطی، ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی که از دولت عبد رب المنصور هادی علیه شورشیان حوثی و متحدان علی عبدالله صالح حمایت می‌کنند، باید از درگیری خونین به‌خاطر حدیده مهمترین بندر یمن دست بکشد. هر دو طرف نیز باید با کنار گذاشتن اختلاف ها به بانک مرکزی امکان توجه به نقدینگی بدهند. یمنی ها نیاز به آتش بس و مصالحه پایدار سیاسی دارند.

یمن چرایی جنگ
لوموند دیپلماتیک ـ یمن فقیرترین کشور خاورمیانه است. از مارس ٢٠١۵، ائتلافی به رهبری یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان یعنی عربستان سعودی، یمن را بمباران می کند. این کشمکش بیش از ده هزار نفر قربانی داشته و اکثریت آنان شهروندان غیرنظامی اند که در آستانه قحطی به سر می برند. این جنگ، جاده ها، بیمارستان ها، کارخانه ها و مدرسه های زیادی را نابود کرده است.

مصر حمله بی امان به حقوق کارگران و فعالان سندیکایی

عفو بین‌الملل ـ ده ها کارگر و فعال سندیکایی در مصر فقط به‌خاطر استفاده از آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل، دستگیر، اخراج یا در دادگاه نظامی محاکمه شده‌اند. در بحبوحه سختی های اقتصادی و موج اعتصاب های کارگری در بخش های دولتی و خصوصی و صنایع نظامی، دولت از اقدام‌های انضباطی و کیفری برای سرکوب کارگران و فعالان سندیکایی استفاده می‌کند و قصد دارد برای محدود کردن بیشتر حقوق کارگری قوانین موجود را اصلاح کند.

آمریکا کنگره باید بودجه ضد مهاجرت ترامپ را رد کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان در نامه ای به رهبران کنگره اعلام کرد: کنگره آمریکا در هنگام بحث در باره‌ی قطعنامه‌ی مربوط به تداوم کارکرد دولت تا سپتامبر ۲۰۱۷، باید درخواست بودجه تکمیلی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ را برای گسترش شدید حبس و اقدام‌های دیگر ضد مهاجران رد کند.

ایران

فعالان کارگری زندانی را آزاد کنید و به حقوق کارگران احترام بگذارید

عفو بین‌الملل ـ در آستانه روز جهانی کارگر در روز اول ماه مه، چندین فعال کارگری در زندان هستند و برای بسیاری دیگر به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز صنفی  احکام زندان تا ۱۰ سال صادر شده است. مقامات ایران بایستی کسانی را که به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز کارگری زندانی شده اند فوری و بدون قید شرط آزاد و حکم‌های سنگین زندان را که به دلائل مشابه برای فعالان دیگر صادر شده لغو کنند. این سازمان همچنین از مقامات خواست به ممنوعیت و سرکوب اتحادیه های مستقل کارگری پایان دهند و بگذارند کارگران گردهمایی های مسالمت آمیز از جمله در روز جهانی کارگر برگزار کنند و از حق تشکیل و عضویت در اتحادیه های مستقل کارگری استفاده کنند تا در جهت بهبود معیشت خویش که به گفته کارگران بیش از پیش سخت و فقرزده شده قدم بردارند.

تصاویر “فقر شدید” در جنوب استان کرمان

دفاع از حقوق بشر

به سرکوب صدای منتقدان در بحرین پایان دهید!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پس از جنبش دمکراسی در سال ۲۰۱۱، دولت بحرین کارزار خود علیه جامعه‌ی مدنی و مخالفان سیاسی را تشدید کرده است. گزارش ارزیابی مرکز حقوق بشر بحرین در آستانه‌‌‌ی دومین بررسی ادواری عمومی (UPR) کارنامه‌‌‌ی بحرین روشن می‌کند که دولت بحرین توصیه‌های UPR را در دوره‌ی پیش اجرا نکرده است… وضعیت مدافعان حقوق بشر در بحرین نیز نگرانی دایمی برای سازمان‌های ما ایجاد می‌کند. سلامتی دو تن از رؤسای بنیانگذار مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR)، یعنی عبدالهادی الخواجه پس از سال‌ها حبس و نبیل رجب که در عین حال معاون دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر است، پس از ماه‌ها زندان رو به وخامت رفته است. بیانیه دیگری در باره‌ی بحرین: موج احضارها و ممنوعیت سفر مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی

رهیافتِ حقوق‌محور به انعطاف‌پذیری

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ شبکه‌ی حقوق بشر و دمکراسی (HRDN) ـ که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر عضو آن است ـ موضع خود را با عنوان «رهیافتِ حقوق‌محور به انعطاف‌پذیری: اطلاعات ارایه شده‌ی شبکه‌ی حقوق بشر و دمکراسی برای گزارش مشترک سرویس خارجی اروپا و کمیسیون اروپا» منتشر کرده است.

کنیا انتخابات ۲۰۱۷:‌ وعده های انجام نشده حقوق بشر را به خطر می اندازد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ربایش، شکنجه و قتل وکیل سرشناس حقوق بشری ویلی کیمانی در جون ۲۰۱۶ جهانیان را تکان داد و به موجی از خشم در سطح ملی و بین‌المللی دامن زد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به‌تازگی با اعزام هیات تحقیق به کنیا به این نتیجه رسیده که این رویداد فقط جزیی از خشونت و آزار گسترده با هدف سرکوب منتقدان و تداوم معافیت از مجازات است.

ترکیه به روزنامه‌نگاران زیرِحمله کمک کنید

عفو بین‌الملل ـ یکی از بزرگترین مشکلات در زندان مشکل روانی است. هر قدر هم شرایط بد باشد، در صورت دسترسی به غذا، آب پاکیزه و جای خواب، از نظر جسمی زنده می مانید. اما حس ناامیدی و انزوا از نظر روانی فلج کننده و حتا مرگبار است. در سال ۲۰۱۳، روزنامه‌نگاران الجزیره که در مصر دستگیر شده بودند، پس از چند ماه با اطلاع از آغاز کمپین جهانی برای آزادی آنها امیدوار شدند…

بنگلادش منتقدان بین ترس و سرکوب گیر افتاده اند

عفو بین‌الملل ـ دولت بنگلادش نه‌تنها از منتقدان محافظت نکرده یا از گروه‌های مسلح تهدید کننده بازخواست نکرده، بلکه آزادی بیان را از طریق تاکتیک ها و قوانین تازه سرکوب کرده است. گزارش «در منگنه ترس و سرکوب: حمله به آزادی بیان در بنگلادش» نشان می‌دهد چگونه گروه‌های مسلح در فضای معافیت از مجازات رشد کرده و شماری از وب نگاران سکولار را بدون ترس از پیامدها به قتل رسانده اند. ظرف چهار سال فقط یکی از موارد منجر به محکومیت شده است.

زنان

پاکستان استفاده از آزمایش برای بهبود حقوق زنان

دمکراسی باز ـ بهبود حقوق زنان در سراسر جهان مهم است، اما در کشورهایی مثل پاکستان از اهمیت فوق العاده برخوردار است. با وجود این‌که پاکستان نخستین کشور اسلامی با رئیس دولت زن (بی‌نظیر بوتو) و دارای جوانترین برنده جایزه نوبل (ملاه یوسف‌زای) است، مجمع جهانی اقتصاد در رده بندی برابری جنسیتی، رتبه این کشور را در میان ۱۴۴ کشور ۱۴۳ اعلام کرده است. زنان در پاکستان نه‌تنها در معرض تجاوز، حمله و خشونت خانگی قرار دارند، بلکه خویشاوندان آنها را اغلب در به اصطلاح «قتل های ناموسی» می کشند.

ایران

انتخابات ریاست جمهوری؛ حذف زنان برای دوازدهمین بار یک جواب دو دقیقه‌ای، سهم زنان از مناظره انتخاباتی مردان
زنان می‌پرسند: ما ۴۹ درصدیم، سهم ما کجاست؟ انتخابات ایران؛ رقابت مردان در غیاب زنان
زنان و انتخابات در جمهوری اسلامی زنان کارگر: در چنبره طبقه و جنسیت
۱۴۲‌هزارو ۹۳۳ مورد خشونت جنسی ثبت شده در سال ۹۳ اول ماه مه و چالش‎های زنان در اقتصاد نولیبرالی ایران

فشار بر بازیکن فوتسال زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب در خارج از کشور

فرهنگ و اندیشه

آمریکا فهرست ۱۴ هشدار در باره‌ی ظهور فاشیسم ترسناک است

ایندیپندنت ـ تصویر ۱۴ هشدار در باره‌ی ظهور فاشیسم که در موزه هولوکاست آمریکا آویزان است در ژانویه ۲۰۱۷ به‌طورِ گسترده منتشر شد، زیرا اخراج سرپرست دادستانی کل آمریکا باعث مقایسه بین این کشور در سال ۲۰۱۷ و اروپا در دهه ۱۹۲۰ شد. منتقدان ترامپ بارها او را با رهبران فاشیست دوره جنگ مقایسه کرده‌اند. نیویورک تایمز در اواخر ۲۰۱۶، یکی از مقاله های سال ۱۹۲۲ خود را آز آرشیو در باره‌ی «آقای هیتلر» بیرون کشید. فهرست موزه هولوکاست از این قرار است: ملی گرایی شدید، تحقیر حقوق بشر، دشمن تراشی برای ایجاد وحدت، قدرت گیری ارتش، سِکسیسم گسترده، کنترل بر رسانه‌های عمومی، تاکید افراطی بر امنیت ملی، درهم‌آمیزی دین و دولت، محافظت از قدرت شرکت‌ها، سرکوب کارگران، تحقیر روشنفکران و هنر، تاکید افراطی بر جنایت و مجازات، پارتی‌بازی و فساد، تقلب در انتخابات.

آمریکا بازگشت مک‌کارتیسم

اخبار روز  ـ به نقل از شرق – ماهنامه مانتلی‌ریویو در اوج دوران اختناق مک‌کارتیسم در آمریکا متولد شد؛ دورانی از فعالیت‌های ضدکمونیستی به رهبری جوزف مک‌کارتی، سناتور جمهوری‌خواه در طی دهه ١٩۵٠ و آغاز جنگ سرد که همراه بود با رشد پوپولیسم دست‌راستی در فضای اجتماعی آمریکا،‌ سانسور، گزینش شغلی، فهرست‌های سیاه، سرکوب گسترده روشنفکران، تفتیش عقاید و دادگاه‌های نمایشی. مدت کوتاهی پس از انتخاب دونالد ترامپ، سازمان راست آلترناتیو TPUSA فهرست معروفی ارائه کرد که در آن نام ٢٠٠ نفر از دانشگاهیان رادیکال در دانشگاه‌های آمریکا به‌عنوان استادان خطرناک معرفی شده‌ بود…

نگاهی به زنان سینمای مراکش

ایران

دومین دوره «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» «تهران تابو»، فیلمی که تابوشکن است

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گروه بین‌المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، لوموند دیپلماتیک