international

عکس: پارکور در میان ویرانه‌های جنگ سوریه

رویترز در وبگاه بی‌بی‌سی

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا:‌ لایحه غلط وجود شهرهای ایمن در تگزاس را ممنوع کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ فرماندار ایالت تگزاس گِرِگ اَبوت قانونی را امضا کرده که سیاست‌های مرتبط با شهرهای به اصطلاح ایمن در این ایالت را ممنوع می‌کند. لایحه ۴ سنای تگزاس که یکی از سختگیرانه ترین قوانین کشور در باره‌ی شهرهای ایمن است، مأموران محلی اجرای قانون را ملزم می‌کند با اجرای درخواست های بازداشت دریافتی از اداره مهاجرت و گمرک آمریکا، اشخاص را بیش از مدت قانونی مربوط به اتهام‌های کیفری در حبس نگه دارند. پلیس تگزاس در صورت عدم رعایت درخواست ممکن است به مجازات های کیفری و حقوقی از جمله زندان محکوم شود.

ترکیه: افزایش سرکوب گروه‌های امداد بشر دوستانه

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ دولت‌مردان ترکیه ۱۵ کارمند یک سازمان‌ غیردولتی آمریکایی فعال در زمینه عملیات امداد در سوریه را بازداشت کرده‌اند که آخرین اقدام از رشته اقدام‌های مربوط به برقراری محدودیت بر گروه‌های امداد بشردوستانه در این کشور است. به گفته ناظران، سرکوب سازمان‌های غیردولتی خارجی با ملی گرایی ترکی و نگرانی دولت از قدرت یابی کُردها در سوریه مرتبط است. پلیس این ۱۵ کارمند را که برای شرکت بین‌المللی پزشکی کار می‌کنند روز ۲۰ آپریل در جنوب شرقی کشور در شهر غازیان تپه در نزدیکی مرز سوریه دستگیر کرد. چهار تن از دستگیرشدگان که از شهروندان بریتانیا، هند، اندونزی و ایرلند هستند، پنج روز بعد اخراج شدند. یازده تن دیگر سوری هستند و در بازداشتگاهی در نزدیکی غازیان تپه زندانی هستند و ممکن است از آنجا به سوریه اخراج شوند.

سازمان ملل: عربستان سعودی از قوانین ضدترور برای سرکوب آزادی بیان استفاده می‌کند

گاردین ـ گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل روز ۴  مه ۲۰۱۷  عربستان سعودی را به استفاده از قوانین ضدترور برای سرکوب آزادی بیان و سر باز زدن از انجام تحقیق مستقل در باره‌ی بمباران یمن متهم کرد. قاضی بن امرسون این گزارش را در پی دیداری ۵ روزه از عربستان سعودی به نمایندگی از سازمان ملل منتشر کرده است. مسؤولان در عربستان سعودی به او اجازه ندادند با زندانیانی که به اعتقاد سازمان ملل به نادرست بر اساس قوانین ضدترور در حبس هستند، دیدار کند.

بریتانیا: رئیس دادستانی عمومی از وزارت خارجه خواست مدارک مربوط به شکنجه را تحویل ندهد

ریپریو ـ ارشدترین دادستان بریتانیا از از وزارت خارجه خواست مدارک مربوط به شکنجه دو بازمانده برنامه دستگیری و اعزام بریتانیا ـ آمریکا را تحویل ندهد. این موضوع در دادگاه مربوط به دستگیری و اعزام عبدالحکیم بلحاج و همسر او فاطمه بوشر که در آن زمان حامله بود به لیبی مشخص شد. این دو که در عملیات مشترک بریتانیا و آمریکا ربوده، شکنجه و سپس به لیبی زیر حاکمیت قذافی اعزام شدند، به تصمیم سال گذشته دادستان عمومی آلیسون ساندرز اعتراض کرده‌اند، زیرا او تصمیم گرفت مسؤولان بریتانیایی را به‌خاطر ربایش آنها مورد پیگرد قرار ندهد. در عین حال، در دادگاه مشخص شد که رئیس دادستانی اطلاعات محرمانه دفتر دادستانی را در اختیار وزارت خارجه قرار داده است.

بحرین: ارجاع نخستین پرونده غیرنظامی به دادگاه نظامی

عفو بین‌الملل ـ دولت‌مردان بحرین برای نخستین بار در پی تصویب اصلاح فاجعه بار قانون اساسی به دست پادشاه در آپریل ۲۰۱۷، یک غیرنظامی را به دادگاه نظامی ارجاع کرده‌اند. دادستانی عمومی بحرین پرونده فاضل سید عباس حسن راضی، قربانی ناپدیدشدن قهری را به دادگاه نظامی فرستاد. او پس از دستگیری در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ به دست مأموران اداره تحقیقات کیفری هفت ماه ناپدید شده بود. در این مدت او از وکیل یا تماس با بیرون برخوردار نبود. ما از این نگران هستیم که او ممکن است مجبور به‌ «اعتراف» شده باشد و این اعتراف به‌عنوان مدرک در محاکمه او به کار رود.

تایلند:‌ شمار دستگیری ها به‌خاطر خیانت به کشور فراتر از ۱۰۰ رفت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ بنا به اعلام فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در تایلند، اتحادیه آزادی مدنی و گروه گفت‌وگوی اینترنتی برای اصلاحات قانونی، شمار دستگیری ها به‌اتهام خیانت به کشور در پی کودتای نظامی مه ۲۰۱۴ با دستگیری شش تن در تاریخ ۲۹ آپریل ۲۰۱۷ به ۱۰۵ تن رسید. بر اساس ماده ۱۱۲ قانون کیفری مجازات بدگویی، توهین یا تهدید پادشاه، ملکه، وارث تاج و تخت یا سرپرست آن از ۳ تا ۱۵ سال زندان برای هر اتهام است. ۴۹ تن از زندانیان به زندان بیش از ۳۰ سال محکوم شده‌اند.

ونزوئلا: افزایش کشته‌شدگان اعتراض‌ها

ایران

۴ اعدام: تبریز (۱ تن)؛ مشهد (۲ تن)؛ مشهد (۱ تن) لیلا میرغفاری، فعال مدنی، بازداشت شد
ایرج جمشیدی، سردبیر روزنامه اقتصادی آسیا بازداشت شد وزارت اطلاعات مانع از تشکیل جلسه «شورای مرکزی جبهه ملی ایران» شد
فاطمه مثنی؛ قصور مسئولان زندان و پارگی مضاعف تاندون پا بازداشت ۵۵ زن و مرد در یک مهمانی مختلط در کرمان
فشار نهادهای امنیتی برای رد صلاحیت‌ در انتخابات شوراها بازداشت یک نفر در اصفهان به اتهام تبلیغ برای «تحریم انتخابات»
دانش‌آموز نخبه افغان به دلیل ملیتش از شرکت در جشنواره خوارزمی محروم شد یک معلم هنرمند در گیلان به یک سال تبعید محکوم شد

هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها بیش از چهار هزار تن دیگر را رد صلاحیت کرده‌اند؛ مجموع ردشدگان: ۱۴٫۵۰۰ تن

همسر زهرا نعمتی، پرچمدار المپیک ریو، او را ممنوع‌الخروج کرد

حقوق مدنی و سیاسی

کشورهایی که ارتداد را با اعدام مجازات می‌کنند

ایندیپندنت ـ سیزده کشور که همگی دارای اکثریت مسلمان هستند ارتداد یا کفرگویی را با اعدام مجازات می‌کنند. بر اساس گزارش سالانه «آزادی اندیشه» اتحادیه بین‌المللی انسان‌دوستی و اخلاق، این ۱۳ کشور مجازات اعدام را برای اعتقاد یا نداشتن اعتقاد مردم صادر می‌کنند: افغانستان، ایران، مالزی، مالدیو، موریتانی، نیجریه، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، امارات متحده عربی و یمن. در تمام این کشورها برای ارتداد حکم اعدام صادر می‌شود، به جز پاکستان که مجازات اعدام را برای کفرگویی ـ از جمله بی‌اعتقادی به خدا ـ صادر می‌کند. بهترین کشورهای دارای رتبه «آزاد و برابر» عبارت هستند از: جامائیکا، اروگوئه، ژاپن، تایوان و بلژیک.

فرانسه: بیانیه‌ی دیمیتریس کریستوپولوس در باره‌ی انتخاب امانوئل ماکرون

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون در بیانیه‌ای گفت: «شنیدن خبر عالی شکست فرانت ناسیونال (جبهه ملی) در انتخابات ریاست جمهوری آرامش خاطر بزرگی بود. فدراسیون… بر این باور است که فرانت ناسیونال، نظر به تاریخچه، رهبران، مشاوران پشت صحنه و برنامه‌اش دشمن موجودیت و خطری بزرگ برای آرمان مندرج در اساسنامه‌ی فدراسیون، یعنی حقوق بشر، به شمار می‌رود… در صورت عدمِ تغییر همه‌ی عواملی که در سه دهه‌ی اخیر به رشد راست افراطی در انتخابات فرانسه و نقاط دیگر اروپا کمک کرده‌اند، این خطر وجود دارد که مصیبت فاشیسم که در ۱۵ سال گذشته گریبانگیر فرانسه بوده در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به واقعیت بپیوندد…»

اسرائیل و فلسطین: اعتصاب غذا ادامه دارد، حقوق اساسی اعتصاب‌کنندگان باید رعایت شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر الحق، المیزان، مرکز حقوق بشر فلسطین و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند برای تحقق خواست‌های به‌حق کلیه‌ی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل دست به اقدام بزند. سازمان‌های ما نگران امنیت زندانیان هستند و اسرائیل را، به‌عنوان قدرت اشغالگر، مسؤول هرگونه صدمه به جان آنها می‌دانند… در حدود ۱.۵۰۰ زندانی فلسطینی پس از ماه‌ها مذاکره‌ی ناموفق با نیروی پلیس اسرائیل، از روز ۱۷ آپریل ۲۰۱۷ که مصادف با روز زندانی فلسطینی است، برای اطمینان‌یابی از رعایت حقوق خود و جلب توجه به وضعیت بسیار بد خود، اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند… علاوه بر این، از طرف‌های ثالث می‌خواهیم به تعهد قانونی خود برای پایان دادن به اشغال طولانی نظامی و استعماری اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین عمل کنند.

ایران

موضوع اقوام؛ حلقه‌ گم‌شده مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ اعتصاب غذا: آتنا دائمی در بهداری اوین

امید به عدالت را از دست نداده‌ایم؛ نامه سرگشاده لقمان و زانیار مرادی، زندانیان سیاسی محکوم به اعدام

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اتحادیه‌ی اروپا: اصلاح طرح های تجاری برای توجه به حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون امروز اعلام کرد: اتحادیه‌ی اروپا بایستی طرح های تجاری ترجیحی خود را به منظور توجه به حقوق بشر در کشورهای مربوطه اصلاح کند. در موضع‌گیری مشترک فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در بنگلادش، برمه، کامبوج، پاکستان و فیلیپین، مواردی در کشورهای مربوطه به‌عنوان نمونه دامن زدن به نقض حقوق بشر یا غفلت از آن منتشر شد. فدراسیون به‌طورِ ویژه توجه را به مورد کامبوج جلب کرد که در آن اعطای همه چیز به جز اسلحه به نقض حقوق بشر در موارد پرشمار انجامیده است، از جمله اخراج اجباری و بازاسکان دهی مرتبط با امتیاز زمین اعطایی به شرکت‌های نیشکر که شکر تولیدی شان به بازارهای اتحادیه‌ی اروپا صادر می‌شود.

قزاقستان: فرمان نظربایف؛ دلیل گذار از خط سیریلیک به خط لاتین

ایران

مرگ دو کارتن‌خواب بر اثر ریزش دیوار یک کارخانه در تهران کارگران معادن زغال سنگ: سهم ما درد و غم و ابتلا است
زغال سنگ؛ می‌کشد و می‌آلاید تعداد کشته‌های معدن یورت به ۴۳  نفر رسید
یک کارگر معدن زمستان یورت خطاب به حسن روحانی: آقای رئیس‌جمهور، تا الان کجا بودید؟ «معدن یورت از زیرمجموعه‌های بسیج است»

 

دفاع از حقوق بشر

جنوب آفریقا: سال حمله‌های مداوم به رسانه‌ها آزادی مطبوعات را تهدید می‌کند

عفو بین‌الملل ـ حمله‌های مداوم به روزنامه‌نگاران و صاحبان رسانه‌ها آزادی مطبوعات و رشد رسانه‌های مستقل را در سراسر جنوب آفریقا تهدید می‌کند. در لسوتو، سردبیر لسوتو تایمز در پی حمله مردان ناشناس مسلح در روز ۹ جولای ۲۰۱۶ به سختی از تیراندازی جان به در برد… وی سپس از کشور خارج شد. روزنامه‌نگار دیگر همان روزنامه از ترس کشور را ترک کرده است. در بُتسوانا، دو روزنامه‌نگار مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی اینک وقتی سعی کردند به محدوده ساخت خانه ییلاقی رئیس جمهوری وارد شوند، بازداشت و به مرگ تهدید شدند. در مالاوی، روزنامه‌نگاری که برای تلویزیون خصوصی زودیاک کار می‌کند طی گزارش در باره‌ی گفت‌وگوی خبری رئیس جمهوری مورد آزار مأموران کاخ دولتی قرار گرفت… در آفریقای جنوبی، ۸ روزنامه‌نگار شرکت سخن پراکنی آفریقای جنوبی پس از پرسش در باره‌ی دخالت مدیران شرکت در سیاست‌ تحریریه در جولای ۲۰۱۶ به سرعت اخراج شدند…  در زامبیا، دولت‌مردان روزنامه مستقل پُست را تعطیل کردند. مالک روزنامه، همسر او و معاون مدیر مسؤول روزنامه بازداشت و بدون اتهام زندانی شدند. پلیس آنها را کتک زد. در زیمبابوه، دولت جلوی گزارش‌های انتقادی رسانه‌های خصوصی را هنوز می‌گیرد. موسسه رسانه‌های آفریقای جنوبی ۳۲ حمله به روزنامه‌نگاران را از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۶ ثبت کرده است.

ایران

لیست سایت مشرق از امنیتی‌های دولت روحانی احمدی‌نژادی‌ها فعالان ستاد مرکزی ابراهیم رئیسی

نگرانی «عفو بین‌الملل» از وضعیت سلامت آتنا دائمی در پی ۳۱ روز اعتصاب غذا

زنان

جنایتکاران بایستی از خشونت جنسی طی درگیری شرمنده باشند نه قربانیان

دیده‌بان اشتباهات بشر ـ سازمان ملل در گزارش سالانه ای که به شورای امنیت ارایه می‌شود، اعلام خواهد کرد که بازماندگان خشونت جنسی در مناطق جنگی باید به‌حق قربانیان درگیری و تروریسم تشخیص داده شوند و نباید تقصیرکار، بدنام یا شرمنده تلقی شوند. بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل در باره‌ی خشونت جنسی مرتبط با درگیری که دفتر نماینده ویژه سازمان ملل تهیه کرده، «ننگ و بدنامی بخشی از منطق خشونت جنسی است که به‌عنوان تاکتیک جنگی یا تروریسم به‌کار می‌رود: تجاوزکاران می دانند که این نوع جنایت می‌تواند باعث طرد قربانیان شود و بدین وسیله پیوندهای خانوادگی را که جوامع را به هم متصل نگه می‌دارد، در هم بشکند.» این گزارش از رهبران دینی و اجتماعی خواسته به هنجارهای زیانبار اجتماعی توجه نشان دهند و به هدایت ننگ بدنامی ناشی از تجاوز از قربانیان به جنایتکاران کمک کنند. در غیر این صورت، قربانیان با انتقام جویی مرگبار، جنایت های «ناموسی»، خودکشی، بیماری های درمان نشده، سقط جنین ناامن، حذف اقتصادی و فقر و تنگدستی مواجه خواهند شد.

قرقیزستان: قانون تازه مربوط به خشونت جنسی

دیده‌بان حقوق بشر ـ رئیس جمهوری قرقیزستان الماس‌بیک آتم‌بایف با امضای قانون تازه مربوط به خشونت جنسی و قانون همراه آن در ۲۷ آپریل ۲۰۱۷ گامی مهمی در جهت مهار خشونت جنسی علیه زنان برداشت. این قانون که جایگزین قانون سال ۲۰۰۳ می‌شود، شامل اقدام‌هایی برای بهبود روش های محافظت از قربانیان خشونت جنسی است و واکنش پلیس و قوه‌ی قضاییه را تقویت می‌کند. قانون تازه پلیس را به ثبت شکایت همگان ـ و نه فقط قربانیان ـ از خشونت جنسی ملزم کرده است. این قانون نه‌تنها به خشونت جسمانی و روانی بلکه به «خشونت اقتصادی» نیز می پردازد که در قرقیزستان به شکل محدودیت بر دسترسی به منابع مالی، ملک یا دارایی های دیگر و استفاده از آنها اعمال می‌شود.

ایران

شبح فمینیسم هویت‌گرا بر مطالعات جنسیت در ایران

نقد اقتصاد سیاسی ـ آن‌چه در ایران با نام فمینیسم یا مطالعات جنسیت معرفی و ترویج می‌شود، بیش از هرچیز وام‌دار سنت آنگلوساکسون، خصوصاً امریکا، است و سنت فرانسوی (همچنین سایر سنت‌ها، از جمله سنت کشورهای جنوب و آسیای شرقی) در ایران تا حد زیادی ناشناخته و مهجور باقی مانده است. اهمیت این موضوع بیش از هرچیز به چشم‌اندازهای متفاوتی برمی‌گردد که در محتوای هریک از این جریانات نهفته است.

کنشگران حقوق زنان مطالبات خود را از نامزدهای ریاست‌جمهوری منتشر کردند از انتخابات ۹۲ تا انتخابات ۹۶: سهم زنان از مشارکت سیاسی
کارنامه روحانى در زمینه مسائل زنان: وعده‌ها و چالش‌ها مولاوردی: رد صلاحیت زنان در هیاهوی رد صلاحیت مردان گم شد
عضو شورای شهر: سهم زنان در شهرداری فقط یک درصد است کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران: رنسانسی در راه است؟
وقتی زنان به جمع کارگران ساختمانی می پیوندند بخش بزرگی از زنان شاغل در کم‌درآمدترین رده‌ها قرار دارند

کودکان

به کار کودکان در مزارع روغن پالم پایان دهید

عفو بین‌الملل کودکان خردسال حتی با ۸ سال سن در شغل های کمرشکن به منظور تولید روغن پالم (روغن نخل) مشغول به کار هستند. از شرکت‌های بزرگ بخواهید که بهره‌گیری از کار کودکان را همین حالا متوقف کنند. برخی از شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌ها در جهان از جمله شرکت نستله، کلگیت‌ـ‌پالمولیو و کلاگ از روغن پالم تولید شده در مزارع اندونزی استفاده می‌کنند، جایی که کار کودکان معمول است و کارگران از ساعت‌های طولانی کار طاقت فرسا رنج می‌برند.

فرهنگ و اندیشه

حکومت پنهان

لوموند دیپلماتیک هنگامی که یک رییس جمهوری دمدمی ، متلون و بی توجه به نادانی خود بر قدرتمندترین ارتش دنیا حکم می راند، بهتر است که ابزارهای هشدار و کنترل متعدد باشد. با این حال، زمانی که آقای دونالد ترامپ به ژنرال های خود دستور داد که به سوریه حمله کنند و در آسیا به قدرت نمایی دریایی بپردازند، نمایندگان کنگره آمریکا، جمهوری خواه و دموکرات و تقریبا همه رسانه ها از جمله در اروپا، به احترامش بپا خاستند و برایش کف زدند.

جک لندن، نویسنده ای که در هیچ قالبی نمی گنجد

لوموند دیپلماتیک جک لندن (١٨٧۶ ـ ١٩١۶) همواره از محبوس شدن در قالبهایی که گنجایش همه ابعاد شخصیت وی را ندارد آزار دیده است. وی که قهرمان زندگی خویش محسوب می شود، مدتها تنها به عنوان نویسنده کودکان شناخته شده بود (رمان سپید دندان)، او همچنین بار «نویسنده متعهد» را بردوش می کشد.

بریتانیا: بنکسی هنرمند دیوارنگار یکی از ستاره‌های پرچم اروپا را ‘پاک کرد’

سوریه: موسسات روابط عمومی در سایه و لابی تغییر رژیم

ایران: نویسنده ایرانی فرانسوی‌زبان، برنده جایزه گنکور اولین رمان

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران امروز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان اشتباهات بشر،  دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، لوموند دیپلماتیک، نقد اقتصاد سیاسی،