international

کارگران معدن آزادشهر‎

طرح: مانا نیستانی / ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

مالی:‌ تروریسم و معافیت از مجازات توافق شکننده صلح را به خطر می اندازند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ استراتژی گروه‌های جهادی مسلح که درگیری را از شمال مالی به مناطقی در مرکز و کشورهای همسایه گسترش می‌دهد، توافق صلح ۲۰ جون ۲۰۱۵ را به خطر انداخته است. ناامنی روبه افزایش به درگیری های درون جامعه و تعدی های ارتش مالی و گروه‌های مسلح افزوده و شرایط مطلوبی را برای گروه‌های تروریستی فراهم آورده است. جامعه‌ی بین‌المللی باید فوری توانایی نیروهای حافظ صلح را در مناطق مرکزی افزایش دهد و دولت‌مردان مالی تعهد واقعی خود را به مقابله با معافیت از مجازات نشان دهند.

نهادهای دولتی

اسرائیل: زندانیان عقیدتی فلسطینی در حبس بدون اتهام یا محاکمه را آزاد کنید

عفو بین‌الملل ـ اسرائیل باید بی درنگ و بدون‌قیدوشرط احمد قطامش را آزاد کند. او زندانی ۶۷ ساله، دانشگاهی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی است که بر اساس حکم بازداشت سه ماهه اداری در حبس است. از میان بیش از ۶٫۵۰۰ فلسطینی زندانی در اسرائیل، بیش از ۵۰۰ تن بر اساس بازداشت اداری بدون اتهام یا محاکمه در زندان هستند. پایان دادن به بازداشت اداری یکی از خواست های اعتصاب غذای جاری صدها زندانی فلسطینی در حبس دولت‌مردان اسرائیل است.

ترکیه: محکومیت سردبیران یک مجله طنز به حبس‌های طولانی ترکیه: تداوم بازداشت‌ها؛ محاکمه دو معلم و اعتصاب غذای عکاس فرانسوی
فلسطین: حماس باید فوری اعدام سه مرد محکوم پس از محاکمه‌ی ناعادلانه را متوقف کند بحرین: دست‌کم پنج کشته در درگیری نیروهای امنیتی بحرین با معترضان

ایران

۸ اعدام: بندر عباس (۱ تن)؛ تبریز (۵ تن)؛ اردبیل (۱ تن)؛ کرمانشاه (۱ تن) اعدام یک نوجوان بزهکار در کرج پس از گذشت ۳۰ سال از زمان قتل
صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی کرد سوری در ارومیه مجید اسدی و پیام شکیبا: دو فعال دانشجویی بدون قرار بازداشت در بند ۲۰۹
۲۸ کاندیدای شورا از اقلیت یارسان در هشتگرد رد صلاحیت شدند محرومیت مصطفی دانشجو، درویش گنابادی از ادامه تحصیل در دانشگاه
توقیف هفته‌نامه «بیرمی» در تنگستان به دلیل انتشار عکس محمد خاتمی سایت “پارسینه” به دلیل “نشر مطالب خلاف واقع” مجرم شناخته شد
از ساخت فیلم جدید تهمینه میلانی درباره جنگ جلوگیری شد دستگیری دختری که با لباس پسرانه به ورزشگاه آزادی رفته بود

بازداشت بیش از ۵۵ نفر در تجمع‌های تهران

عاملان غیردولتی

بریتانیا: انفجار در کنسرت موسیقی پاپ در منچستر: تعداد زیادی کشته و مجروح

عدالت

کلمبیا: دادگاه بین‌المللی جزایی در باره‌ی نقش مدیران چی‌کیتا در جنایت‌های علیه بشریت تحقیق کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ائتلافی از گروه‌های حقوق بشر امروز، از طرف جوامع تأثیر یافته از جنایت‌های علیه بشریت، از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی خواست در باره‌ی مشارکت مدیران شرکت چی‌کیتا اینترنشنال برَندز در این جنایت‌ها تحقیق کند. با وجود این‌که این شرکت تأیید کرده که میلیون‌ها دلار در اختیار شبه‌نظامیان کلمبیا قرار داده که غیرنظامیان را کشته‌اند، به آنها تجاوز یا آنها را ناپدید کرده‌اند، تا امروز هیچ یک از مدیران آن مورد بازخواست قرار نگرفته است. در صورتی که دادگاه بین‌المللی جزایی این پرونده را در دست بگیرد، نخستین باری خواهد بود که علیه مدیران یک شرکت به‌خاطر همیاری در چنین جنایت‌هایی اقدام می‌کند.  در گزارش به دادگاه، ائتلاف گروه‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشری مشارکت مدیران را در پرداخت به شبه‌نظامیان از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ ردیابی کرده ‌است. داده‌نمایی مربوط به گزارش: مدیران شرکت چندملیتی چی‌کیتا و شبه‌نظامیان کلمبیا چه پیوندهایی دارند؟

حقوق مدنی و سیاسی

شورای امنیت: مقابله با تروریسم به بهای حقوق بشر؟

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ شورای امنیت روز ۲۴ مه ۲۰۱۷ سند جامع بین‌المللی را برای مقابله با تروریسم تصویب کرد که «رهنمودهایی را برای مقابله با روش های داعش، القاعده و افراد و گروه‌های وابسته به آنها بر اساس حقوق بین‌المللی» ارایه می‌کند. این سند که بر اساس بیانیه ریاستی مصوب طی ریاست مصر بر شورای امنیت در مه ۲۰۱۶ تصویب شد، از جنبه های مختلف نقص دارد. نخست، این سند بدون ارزیابی جامع و مبتنی بر مدرک از شرایط منجر به افراط و تروریسم می‌خواهد با آن مقابله کند. دوم، این سند جای زیادی برای تفسیر کشورها باقی می‌گذارد. به علاوه، از ارایه رهنمودهای کافی برای محافظت از حقوق بشر در مقابله با تروریسم کوتاهی کرده است. فدراسیون متاسف است که تدوین این سند شفاف نبوده و بدون همکاری جامعه‌ی مدنی انجام شده است.

آمریکا: کنگره باید «قانون حمایت از انیفرم آبی» را رد کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان در نامه ای به کمیته های قضایی مجلس نمایندگان و سنا اعلام کرد: کنگره باید لایحه ای را که به‌شدت امکان مردم آمریکا برای پاسخ‌گو ساختن مأموران پلیس در مورد تعدی را محدود می‌کند، رد کند. این لایحه از انگیزه نهادهای پلیس برای جلوگیری از نقض حقوق بشر خواهد کاست. بر اساس این لایحه، در مواردی که قربانی در تبهکاری یا «جرم خشونت بار» مشارکت داشته، از جمله ضرر به اموال، میزان مسوؤلیت پلیس کمتر می‌شود. هم اکنون نیز در صورتی که استفاده از خشونت موجه باشد، پلیس مسؤولیت ندارد.

اسرائیل: پارلمان اروپا خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شد

ایران

انتخابات ریاست جمهوری در ایران ۱۳۹۶

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ انتخابات ریاست جمهوری در ایران روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۹ مه ۲۰۱۷) برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران از زمان تأسیس در سال ۱۳۵۷ به‌طورِ منظم انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را برگزار کرده است، اما این انتخابات همواره به دور از موازین بین‌المللیِ انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر بوده‌اند. در این «پرسش و پاسخ» می‌کوشیم به بعضی از مهم‌‎ترین پرسش‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری پاسخ بدهیم: چه کسی بر فرایند انتخابات نظارت می‌کند؟ چه کسی حق رأی دارد؟ آیا هر کسی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود؟ نامزدهای تأیید شده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت چه کسانی هستند؟ نامزدهای اصلی چه کارنامه‌ای در زمینه‌ی حقوق بشر دارند؟ آیا ناظران می‌توانند بر انتخابات نظارت کنند؟ آیا مبارزه‌ی انتخاباتی وجود دارد؟ رئیس جمهور تا چه حد تعیین‌کننده است؟

محدودیت اینترنت: آزادی‌های آنلاین پیش از انتخابات ۱۳۹۶ درخواست از روحانی برای فعالیت مجدد انجمن صنفی‌ روزنامه‌نگاران
رشد ۳۳۳ درصدی زندانیان در ایران طی ۳۰ سال دو فعال کارگری از اتهام‌های امنیتی تبرئه شدند

جهانی سازی& حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

انتقال مرزهای اروپا به آفریقا: از همکاری تا دادن حق‌السکوت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون در اعلامیه‌ی خود که در شصتمین نشست عادی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در نیامِی از ۸ تا ۲۲ مه ۲۰۱۷ صادر شد، همکاری در مقابله با مهاجرت را بین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا با شماری از کشورهای آفریقایی به منظور جلوگیری از ورود مهاجران به خاک اروپا محکوم کرد. تصمیم این کشورها برای تسلیم در مقابل دریافت حق‌السکوت و کنترل تحرک شهروندان آفریقایی با ایفای نقش «نگهبانان مرزهای اتحادیه‌ی اروپا» پیامدهای وحشتناکی در زمینه‌ی نقض حقوق بشر دارد.

مهاجران درگذشته یا گم‌شده در دریا: راهنمای اطلاعاتی برای خانواده ها و حامیان آنها

ایران

گزارش یک‌ساله: سرکوب فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI)، در گزارش مشترک «سرکوب فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران» از کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل خواستند تا آشکار به وضعیت نگران کننده‌ی فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران توجه نشان دهند، از دولت‌مردان ایران بخواهند تا به سرکوب و آزار قضایی فعالان کارگری پایان دهند و به حقوق کارگری احترام بگذارند. بنا به این گزارش، در تاریخ ۱۰ مه ۲۰۱۷، ده‌ها فعال سندیکایی پس از محاکمه‌های به شدت ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، در انتظار احضار برای اجرای حکمِ زندان یا در انتظار صدور حکم هستند. از جمله عنوان های بخش های مختلف این گزارش اینها بود:‌ سرکوب آزادی گردهمایی، تشکل و بیان صلح‌آمیز در آستانه‌ی روز کارگر سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)؛ دست‌کم ۸ فعال سندیکایی در پی محاکمه‌های به شدت ناعادلانه و محکومیت به «جرایم» مربوط به دفاع از حقوق کارگری در زندان یا در تبعید به سر می‌برند؛ دست‌کم ۴۲ فعال سندیکایی دیگر در انتظار محاکمه‌ی احتمالی، نتیجه‌ی محاکمه، یا نتیجه‌ی تجدیدنظر آزاد هستند؛ ده‌ها کارگر معترض دیگر که حقوق خود را پیگیری کرده‌اند، مورد آزار و تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند؛ نیروهای امنیتی همچنین به گردهمایی‌های کارگران معترض در شرکت‌های مختلف حمله کرده‌اند و کارگران را مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند؛ خواست‌های کارگران از مسؤولان.

محیط‌های کار به قتلگاه کارگران ایرانی تبدیل شده‌، کاری کنید

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

عراق: ارتش آمریکا قصور خود در نظارت بر انتقال اسلحه به ارزش ۱ بیلیون دلار را تأیید کرد

عفو بین‌الملل ـ بررسی اسناد وزارت دفاع که از طبقه بندی خارج شده نشان می‌دهد که ارتش آمریکا نتوانسته بر انتقال اسلحه و تجهیزات به ارزش ۱ بیلیون دلار در عراق و کویت اشراف داشته باشد. حسابرسی های دولتی از سپتامبر ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که وزارت دفاع «اسناد دقیق و به‌روز در باره‌ی میزان و مکان» مقدار زیادی تجهیزات را که برای استفاده ارتش عراق به کویت و عراق ارسال شده، ندارد.

دفاع از حقوق بشر

آفریقا: دفاع از مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در گزارشی به شصتمین نشست عادی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در نیجر از ۸ تا ۲۲ مه ۲۰۱۷، فدراسیون موارد مشخصی از مدافعان حقوق بشر را در کشورهای بروندی، چاد، جمهوری دمکراتیک کنگو، کنیا، زیمبابوه، مصر، جیبوتی، سودان، کامرون، لیبریا و مراکش مطرح کرد. در این گزارش مشکلات آنها در چند زمینه به شرح آمد: تعقیب، تهدید و خشونت برای سرکوب آنها، خطر علیه حقوق اقتصادی، زمین و محیط‌زیستی آنها و محدودیت بر آزادی تشکل و گردهمایی و انتقام‌جویی علیه مدافعان حقوق بشر. گزارش همچنین توصیه‌هایی را ارایه کرد.

حمله به فعالان حقوق بشر در سراسر جهان به نقطه بحرانی رسیده است

عفو بین الملل ـ در گزارشی تازه با عنوان «مدافعان حقوق بشر زیر تهدید ـ کاهش فضا برای جامعه‌ی مدنی»، که این سازمان برای کمپین تازه خود منتشر کرده، خطرهای بی سابقه علیه مدافعان حقوق بشر به شرح آمده است. هفته‌ی گذشته یک کمپین جهانی دو ساله با عنوان «ایستاده در کنار شجاع‌ترین‌ها» در دفاع از مدافعان حقوق بشر و در برابر موج حملات علیه این کنش‌گران در سراسر جهان راه اندازی کرد. فعالان جامعه مدنی، وکلا، روزنامه‌نگاران و دیگر مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان با سطح بی سابقه‌ای از ارعاب و آزار و اذیت و خشونت روبرو هستند. عفو بین الملل با راه انداختن این کمپین خواستار پایان یافتن موج حملات علیه کسانی است که در مقابل بی عدالتی ایستاده‌اند. ترکیبی از ابزارهای شنود جمعی، سو استفاده از قوانین کیفری و سرکوب گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز مدافعان حقوق بشر را در معرض سطح بی‌سابقه‌ای از خطر قرار داده است. وضعیت بسیار مرگبار شده است. در سال ۲۰۱۶، ۲۸۱ تن به‌خاطر دفاع از حقوق بشر کشته شدند که افزایش از ۱۵۶ مورد در سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد. دست کم در ۲۲ کشور مردم به خاطر حضور در گردهمایی های مسالمت‌آمیز حقوق بشری کشته شدند. در ۶۳ کشور مدافعان حقوق بشر به طور سازمان یافته مورد تهمت ، افترا و تخریب قرار گرفتند. در ۶۸ کشور مدافعان حقوق بشر تنها به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز خود بازداشت و زندانی شدند.

عربستان سعودی: خطر تأیید نقض حقوق بشر در دیدار ترامپ

عفو بین‌الملل ـ در نخستین دیدار خارجی برای حضور در نشست سران در عربستان سعودی، مقابله با تروریسم و امنیت جنبه غالب گفت‌وگوهای او با رهبران عرب و خلیج خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ قرار است پرده از معامله بیلیون ها دلاری اسلحه با عربستان سعودی بردارد. غیبت خیره کننده حقوق بشر از برنامه ترامپ فقط نقض بیشتر حقوق بشر را تشویق خواهد کرد، در منطقه ای که دولت‌ها حقوق مردم خود را به نام مبارزه با تروریسم زیر پا می‌گذارند و در درگیری هایی اغلب با کمک سلاح های آمریکایی حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کنند.

چین: اتحادیه‌ی اروپا باید در مورد حقوق بشر در این کشور موضع بگیرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ روز ۲ جون ۲۰۱۷ به ما بپیوندید! اعتراض در بروکسل به مناسبت نوزدهمین نشست سران اتحادیه‌ی اروپا ـ چین!

ترکیه: هیچ کشوری این تعداد روزنامه‌نگار زندانی ندارد

رادیو زمانه ـ سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات (۳ مه) از فشار و سرکوب دولت ترکیه انتقاد کرده و خواهان آزادی روزنامه‌نگاران دربند این کشور شده است. از زمان کودتای نافرجام ۱۶ جولای ۲۰۱۶ دست‌کم ۱۵۶ دفتر رسانه ای بسته شده‌ و ۲٫۵۰۰ تن از دست‌اندرکاران رسانه‌ها کار خود را از دست داده‌اند. پس از کودتا ۱۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که بسیاری از آن‌ها همچنان بدون محاکمه در زندان به‌سر می‌برند. روزنامه‌نگاران زندانی از محاکمه عادلانه محروم‌اند. بر گفت‌وگوهای آن‌ها با وکلایشان نظارت یا سخنان آن‌ها ضبط می‌شود. یک‌سوم دست‌اندرکاران رسانه‌های جهان که در زندان به‌سر می‌برند در ترکیه هستند.

عربستان سعودی: اعتراض سازمان ملل: تخریب محله تاریخی عوامیه را متوقف کنید روسیه: ۱ سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری، سرکوب آزادی گردهمایی در جریان است

لائوس: محکومیت سه منتقد دولت به ۲۰ سال زندان

ایران

آقایان روحانی و رئیسی! چه خبر از ده‌ها زندانی عقیدتی؟

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ نامزدهای «انتخابات» ریاست جمهوری، آقایان روحانی و رئیسی! چه خبر از ده‌ها زندانی عقیدتی: آتنا دائمی، اسماعیل عبدی، هنگامه شهیدی… (در اعتصاب غذا)، مراد ثقفی، احسان مازندرانی، آرش صادقی، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، سعید شیرزاد، زندانیان بهائی ………اعتصاب غذای خشک و خطر مرگ روزنامه‌نگار هنگامه شهیدی، ۷۰ روز در اعتصاب غذا؛ حال آتنا دائمی وخیم است، زندانی سیاسی و فعال حقوق زنان و کودکان کار، ۴۰ روز در اعتصاب غذا؛ اسماعیل عبدی معلم زندانی ۱۶ روز در اعتصاب غذا.

وخامت حال فعال حقوق زنان آتنا دائمی

عفو بین‌الملل ـ وضعیت سلامت آتنا دائمی در پی ۴۷ روز اعتصاب غذا در زندان اوین بحرانی شده است. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که او از تهوع مداوم، نوسانات فشار خون و درد شدید کلیه رنج میبرد و باید فورا در بیمارستانی خارج از زندان تحت مراقبت‌های پزشکی مناسب قرار بگیرد. با این حال مسئولان همچنان از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند. آتنا دائمی اعتصاب غذایش را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت در اعتراض به حکم خوهرانش هانیه و انسیه دائمی آغاز کرد. آن‌ها توسط دادگاه کیفری در تهران در ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ به اتهام «توهین به ماموران هنگام انجام وظیفه» به سه ماه و یک روز زندان به صورت تعلیقی محکوم شدند.

انتقام‌جویی علیه مریم اکبری منفرد به‌خاطر دادخواهی در مورد کشتار ۱۳۶۷

عفو بین‌الملل ـ وزارت اطلاعات زندانی عقیدتی مریم اکبری منفرد را به سه سال زندان بیش‌تر و تبعید به یک زندان دورافتاده تهدید کرده‌است. این تهدیدها به تلافی شکایت او در زمینه حقیقت‌جویی و دادخواهی برای اعدا‌م‌ فراقضایی خواهر و برادرش در تابستان ۱۳۶۷ مطرح می‌شود. او از سال ۱۳۸۸ در زندان اوین دوران محکومیت ۱۵ ساله‌اش را سپری می‌کند. در تاریخ ۱۳ مه ۲۰۱۷، همسر مریم اکبری منفرد، حسن جعفری، پس از احضار تلفنی برای بازجویی در دفتر وزارت اطلاعات تهران حاضر شد. او گفت که ماموران اطلاعات اخطار کردند که اگر مریم اکبری منفرد نامه نگاری و اطلاع رسانی در مورد سرنوشت و محل دفن چند هزار زندانی، از جمله خواهر و برادرش را که به طور فراقضایی در سال ۱۳۶۷ اعدام شدند متوقف نکند، این تهدید را به اجرا می‌گذارند. مریم اکبری منفرد از مهر ۱۳۹۵ که در دادسرای تهران یک شکایت رسمی ثبت کرد، چندین نامه نوشته است و درخواست خود از مقامات برای انجام تحقیقات رسمی در مورد قتل عام ۱۳۶۷، افشای محل گورهای دسته‌جمعی که زندانیان در آن دفن شده‌اند و شناسایی هویت عاملین و آمرین را پیگیری کرده است.

خواسته «مدافعان حقوق بشر» از روحانی برای نظارت بر نهادهای اطلاعاتی طومار درخواست آزادی اسماعیل عبدی با ۱۵ هزار امضا تحویل قوه قضاییه شد

زنان

آمریکا:‌ قانون های تنبیهی سلامت زنان حامله را به خطر می اندازند

عفو بین‌الملل ـ شماری از قانون های آمریکا که مدعی حمایت از سلامت مادر و نوزاد هستند در حقیقت زنان حامله را از خدمات اساسی بهداشتی دور می‌کنند، سلامت آنها را به خطر می اندازند و حق بهداشت آنها را نقض می‌کنند. این سازمان در گزارشی با عنوان جرم‌انگاری حاملگی: پاییدن  زنان حامله که در آمریکا از دارو استفاده می‌کنند، تأثیر قانون هایی که حاملگی را جرم می انگارند به نمایش می‌گذارد، به‌ویژه قانون هایی که برای دستگیری و پیگرد زنانی که از داروهایی به تصور خود زیان‌بار برای جنین استفاده می‌کند، به‌کار می‌رود. ترس از این قانون ها زنان را از دسترسی به مراقبت بهداشتی، مراقبت پیش از زایمان و حتا درمان دارویی باز می دارد.

آفریقا:‌ فدراسیون از کشورها خواست از حقوق دختران محافظت کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در بیانیه خود به شصتمین نشست عادی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در نیجر از ۸ تا ۲۲ مه ۲۰۱۷، فدراسیون کمیسیون را ترغیب کرد به اقدام‌های آن علیه تبعیض و خشونت علیه دختران ادامه دهد و آنها را تقویت کند. فدراسیون از کشورهای آفریقایی خواست به ازدواج های زودهنگام و اجباری خاتمه دهد، محکومیت اشخاص مسؤول این کار را تضمین کند و پشتیبانی خود از دختران قربانی ازدواج های زودهنگام، خشونت جنسی و دختران مایل به سقط جنین و کمک به آنها را تقویت کند.

ایران

انتخابات شوراها، آیا سیاست مردانه ایران دگرگون شده است؟

بی‌بی‌سیاسی ـ انتشار نتایج انتخابات شوراها که روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد، حاکی از راه یابی تعدادی از زنان از شهرهای مختلف به شوراهای شهر و روستاها است. لیست اصلاح طلبان که زنان هم بخشی از آن بودند در شهرهای تهران، مشهد و زاهدان تمام کرسی ها را از آن خود کرد. نام هایی از زنان راه یافته به شوراهای شهر و روستا منتشر شده است. مشارکت بالای سیاسی زنان در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در سیستان‌وبلوچستان منجر به راهیابی ۴۱۵ زن به شوراهای کل استان شده که در مقایسه با دور قبل که ۱۸۵ زن در شوراهای این استان حضور داشتند، بی‌نظیر است. گزارش خبری: زنان؛ پدیده‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا

هیچ کاندیدایی زنان و مشکلات شان را ندید مشروعیت‌بخشی به نظام در برابر کدام امتیاز برای زنان؟

کودکان

آلمان و دانمارک: حقوق کودکان بیناجنسى را رعایت کنید

عفو بین الملل ـ این سازمان در یک گزارش تازه هشدار داده است که در دانمارک و آلمان تعداد زیادى از کودکان بیناجنسى در نوزادى و کودکى مورد جراحی  قرار می‌گیرند تا اندام جنسى آنها به ظاهر ‘عادی’ شود. این در حالی است که این کودکان به دلیل خردسالى نمى توانند رضایت خود نسبت به انجام اقدامات پزشکى را اعلام کنند. والدین این کودکان نیز اغلب به اطلاعات کافى و حمایت مناسب دسترسى ندارند  تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند که چه اقدامى به نفع فرزندان‌شان است.  این وضعیت مى تواند حقوق انسانی کودکان را به طور جدى نقض کند. اصطلاح بیناجنسی طیف  گسترده ایى از افراد را پوشش مى دهد که ویژگى هاى جنسی آنها خارج از دو قطبى رایج مرد و زن قرار مى گیرد. برخی افراد با چنین ویژگی‌هایی خود را بیناجنس معرفی می‌کنند و برخی دیگر نه.

فرهنگ و اندیشه

ایران

گشایش یا انسداد سیاسی؟

نقد اقتصاد سیاسی ـ پرویز صداقت: برخلاف آن‌چه در بدو امر به نظر می‌رسد آرایش سیاسی موجود نه نشانه‌ی گشایش که حاکی از یک انسداد ساختاری بین دو جناح محافظه‌کار و میانه‌رو است. این دو هیچ‌کدام راهی برای چالش‌های بنیادی موجود در اقتصاد سیاسی ایران ندارند. تنها راه برون‌رفت، توسعه‌ی نهادهای جامعه‌ی مدنی، تشکل‌های مستقل، رسانه‌های مستقل است برای این که بتوانیم در فضای دوقطبی موجود صدای سومی ایجاد کنیم، صدایی که شنیده بشود و بتواند در عرصه‌ی جامعه‌ی مدنی خواسته‌های خودش را پیش ببرد.

سند تاریخی: شرح قتل‌عام بابی‌ها در بازار تهران در تابستان ۱۸۵۲ میلادی از زبان شاهد عینی اروپائی در ستایش عزت‌الله فولادوند و «جست‌وجوی خرد و آزادی» در آثار او

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: ایران وایر، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی