VOA ظفر بامیانی خیرالله رسولی

ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان از ۱۳ عنوان کتاب تازه که درباره تاریخ و داشته‌های فرهنگی بامیان توسط نویسندگان افغان نگاشته شده است، رونمایی کرد.

این کتاب‌ها که به افتخار “بامیان نخستین پایتخت تمدن کشورهای عضو سارک” اقبال چاپ یافته، به گفتۀ مقام‌های محلی بامیان، برای شناساندن این ولایت، مؤثر خواهد بود.

محمدعلی عرفان، یکی از مسئوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید “هدف از رونمایی این کتاب‌ها، معرفی بامیان، فراهم‌آوری زمینه مطالعه و تشویق جوانان به پژوهش و کتابخوانی می‌باشد”.

آقای عرفان، می‌گوید که این کتاب‌ها، معلومات جامع و کافی را در زمینۀ بامیان‌شناسی، تمدن و داشته‌های فرهنگی این ولایت در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهد.

این کتاب‌ها که به زبان‌های دری و پشتو چاپ شده اند، شامل آثار تحقیقی بیش از ده نویسنده و محقق داخلی افغانستان می‌شود.

محمدامین ابتهاج، استاد پوهنتون بامیان و نویسنده کتاب جنگ‌نامه سرایی در ادبیات دری می‌گوید “ما در گذشته، منابع علمی و تحقیقی کمی درباره بامیان داشتیم؛ اما حالا با آنکه این ۱۳ عنوان کتاب در این راستا بسنده نیست؛ ولی هر بامیان‌پژوه و هر شخصی که طالب معلومات درباره بامیان باشد، در متون طبع شده می‌توانند معلومات مؤثق و به‌روزشدۀ را به دست آورند که روی معرفی و بالندگی فرهنگ این ولایت کمک می‌کند”.

بامیان از ولایات باستانی در مرکز افغانستان است که صدها آبده سه دوره مهم تاریخی؛ زرتُشت‌ها، بودایی‌ها و دوره تمدن اسلامی را به خود جا داده است.

برخی از فرهنگیان بامیان می‌گویند که چاپ آثار تحقیقی تازه می‌تواند، روی پژوهش، رشد فرهنگ مطالعه و نگارش در این ولایت تأثیرات مثبت برجا بگذارد.

حکیمه اکبری، یکی از فرهنگیان بامیان می‌گوید “چاپ این آثار گامی است برای ترویج فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در این ولایت و ترویج فرهنگ مطالعه، می‌تواند قدمی باشد برای تغییر مثبت در زمینه بیرون‌رفت از چالش‌های فعلی که جوانان و محصلین در این زمینه، نقش برازنده‌ای را دارند”.

عزیز فرهمند، یکی دیگر از فرهنگیان بامیان می‌گوید “گرچند فرهنگ مطالعه در سطح افغانستان به خصوص در ولایت بامیان به صورت آنچنانی در بین جوانان رواج ندارد، اما این آثار می‌تواند معلومات مؤثر و کافی را درباره بامیان در اختیار محققین قرار دهد”.

این ۱۳ جلد کتاب، زیر عنوان مجموعه مقالات بامیان، راهنمایی بامیان، بامیان پایتخت شکوه اساطیری، بامیان در باستان و داستان، آثار عتیقه بودای بامیان، بامیان زمونژ د هیواد تاریخی عجوبه، تحفهالحبیب، فرهنگ شفایی بامیان و همچنان جنگ‌نامه سرایی در ادبیات دری از جمله آثار تازه طبع‌ شده در زمینه فرهنگ و ادبیات دری در یک سال اخیر است که توسط ده نویسنده افغان به چاپ رسیده است.

بامیان در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی سازمان همکاری‌های جنوب آسیا (سارک) به حیث نخستین پایتخت فرهنگی این کشورها معرفی شد.