international

کاریکاتور: مانا نیستانی/ تارنمای ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسرائیل: فاجعه انسانی در پیش تأکیدی بر ضرورت لغو محاصره غیرقانونی ۱۰ ساله علیه غزه

عفو بین‌الملل ـ تازه ترین تصمیم دولت‌مردان اسرائیل برای کاهش عرضه برق به نوار غزه ممکن است پیامدهای فاجعه بار انسانی برای باشندگان غزه داشته باشد که یک دهه در محاصره ظالمانه اسرائیل رنج کشیده اند. اسرائیل روز ۱۱ جون آخرین دور کاهش عرضه برق را اعلام و آن را به دو تا سه ساعت در روز محدود کرد که تأثیری فاجعه آمیز بر زیرساخت درهم‌شکسته غزه خواهد داشت و باعث فاجعه بهداشتی عمومی خواهد شد. این اقدام زندگی هزاران تن از جمله بیماران دارای بیماری مزمن یا در بخش مراقبت ویژه و نوزادان نیازمند به حمایت ویژه را به خطر خواهد انداخت.

یمن: جنگ فراموش شده

وایس نیوز ـ به گفته رئیس بخش امداد انسانی سازمان ملل استفن اٌ براین، جنگ یمن بزرگترین بحران انسانی در جهان را باعث شده است. با وجود این، در رسانه‌ها کمتر خبری از آن به چشم می خورد و دریافت اطلاعات اساسی در باره‌ی بحران های مختلف این کشور، از جمله شمار مرگ غیرنظامیان، شیوع شبه وبا و قحطی در آینده نزدیک در سراسر کشور، بسیار دشوار شده است. پس از سه سال از این جنگ موسوم به «جنگ فراموش شده»، دسترسی به یمن برای افراد غیروابسته به سازمان ملل، همچون ناظران حقوق بشر، پژوهشگران و روزنامه‌نگاران، مشکل تر شده است. گزارش اخیر شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای آشکار کرد که دولت یمن که به رسمیت شناخته می‌شود و ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی محدودیت بر فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران همراه در پروازهای سازمان ملل به صنعا، پایتخت یمن، را افزایش داده‌اند و به این ترتیب یکی از آخرین کانال های دسترسی به کشور جنگ زده را محدودتر کرده‌اند. گزارش مرتبط: هشدار دوباره یونیسف در مورد وبا در یمن: «وضعیت هولناک است»

بحرین: آزار چندین مدافع حقوق بشر با استفاده از خشونت، بدرفتاری و شکنجه در زندان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که نیروهای امنیتی بحرین در ماه مه ۲۰۱۷ چندین بار علیه مدافعان حقوق بشر مختلف دست به خشونت، بدرفتاری و شکنجه زده اند. روز ۲۳ مه محمد کاظم محسن در اثر زخم های ناشی از ضربه به سر طی حمله پلیس به تحصن صلح‌آمیز در اعتراض به آزار علیه رهبر دینی شیخ عیسی قاسم، درگذشت. ۲۸۶ تن در حمله دستگیر و چهار تن از معترضان کشته شدند. در همان روز عادل المزروق عضو ناظران حقوق بشر بحرین دستگیر شد و روز بعد پس از آزادی استعفا و پایان تمام فعالیت های خود را اعلام کرد. گفته می‌شود با او در حبس بدرفتاری شده و او را ۱۸ ساعت سر پا نگه داشته اند. روز ۲۷ مه خانم اعتصام السایق، مسؤول نظارت و مستندسازی سازمان‌ غیردولتی سلام بر دمکراسی و حقوق بشر احضار شد و پس از ۷ ساعت آزاد و فوری به بیمارستان شد. پس از مرخصی او گفت که شکنجه شده و مورد توهین جنسی قرار گرفته و او را تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه فعالیت های حقوق بشری به او تجاوز خواهند کرد…

آمریکا: موافقت سنا با فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی سوریه: نگرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل از تلفات غیر نظامیان در بمباران رقه

ایران

دستکم ۷ تن از بهاییان استان گلستان به زندان رفتند دو مظنون به قتل شهروند بهایی در یزد ‘آزاد شدند’
بازداشت شمارى از فعالین عرب اهل شهرستان شوش وزارت اطلاعات شاکی پرونده روزنامه‌نگار هنگامه شهیدی
مشکل بانوان برای اقامت در هتل‌ها ادامه دارد وبلاگ‌نویسان زندانی در ایران
اجرای حکم شلاق و جزای نقدی ۲۰ نفر در قزوین «به دلیل روزه‌خواری» رضا شهابی و داود رضوی، از اعضای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی ممنوع‌الخروج شدند
یازده سال زندان و ادامه بلاتکلیفی یک کودک مجرم

 


عاملان غیردولتی

عراق: بیش از ۳۰ کشته در دو انفجار انتحاری روز جمعه

عدالت

لیبی: دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی خواستار دستگیری سیف الاسلام قذافی شد آمریکا: یک دادگاه تجدید نظر علیه فرمان مهاجرتی ترامپ رای داد

ایران: علی‌اکبر حیدری‌فر، قاضی سابق دادگاه انقلاب تهران در بند ۸ زندان اوین است

حقوق مدنی و سیاسی

مجارستان: نامه ی سرگشاده به نمایندگان پارلمان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ موضوع: درخواست رأی منفی علیه «قانون شفافیت سازمان‌های دریافت کننده ی حمایت از خارج». برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ نگرانی خود را از پیش‌نویس «قانون شفافیت سازمان‌های دریافت کننده ی حمایت از خارج» (۱۴۹۶۷/T) ابراز می‌کند. مجلس ملی مجارستان بعدازظهر روز ۱۳ ژوئن در چارچوب نشست عمومی ۱۵ـ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ در باره‌ی این لایحه رأی‌گیری خواهد کرد. درصورت تصویب لایحه با متن کنونی، سازمان‌های غیردولتی مجارستان که بیش از ۷۲۰۰۰۰۰ فورینت مجارستان (در حدود ۲۴۰۰۰ یورو) در سال از خارج دریافت می‌کنند ناگزیر خواهند بود به‌عنوان «سازمان‌های مدنی گیرنده ی منابع مالی از خارج» دوباره خود را ثبت کنند.

کشورهای خلیج: پاره پاره شدن خانواده ها و حمله به آزادی بیان در پی اختلاف سیاسی

عفو بین‌الملل ـ عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در نتیجه اختلاف خود با قطر با زندگی هزاران تن بازی، خانواده ها را پاره پاره و زندگی و آموزش مردم را ویران می‌کنند. این سازمان با ده ها تن گفت‌وگو کرده که اقدام‌های خودسرانه این سه کشور در اختلاف با قطر بر حقوق بشرشان تأثیر گذاشته است. کشورهای دیگری از جمله مصر، اردن و یمن نیز در این درگیری مشارکت دارند و این سازمان به‌طورِ جدی نگران تأثیر بعضی از اقدام‌ها بر حق زندگی خانوادگی و آموزش است.

اسراییل: پاکسازی پنهان قومی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه

 

ایران

دل‌نوشته نازنین زاغری رتکلیف، زندانی دو تابعیتی در سالروز تولد فرزند خردسالش گفت‌وگو با نامزد انتخابات شورای شهر مشهد که از حمایت پناهندگان افغان برخوردار بود

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ترکیه: استقلال قضایی و آزادی بیان

کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان ـ این کمیسیون امروز از گزارش گزارش‌گر ویژه در مورد ترکیه و یافته های مقدماتی او در سفر به این کشور در نوامبر گذشته استقبال کرد. کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان با این یافته موافق است که «وضعیت قوه‌ی قضاییه آزادی بیان و عقیده را تضعیف می‌کند.» اخراج گسترده قاضی ها تأثیر ویرانگری بر استقلال قوه‌ی قضاییه داشته که پیش از این در اثر وضعیت اضطراری ضربه خورده است. به علاوه، ما از اظهارات رئیس جمهور نگرانیم که می‌گوید وضعیت اضطراری تا رسیدن ترکیه به «صلح و شکوفایی» ادامه خواهد داشت. این وضعیت به یقین با حقوق بین‌المللی سازگار نیست. کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان همچنین از اصلاحات قانون اساسی که در همه‌پرسی ۱۶ آپریل ۲۰۱۷ تصویب شد، نگران است. این اصلاحات از جمله به رئیس جمهور و پارلمان اختیار می‌دهند کلیه اعضای شورای عالی قضات و دادستان ها را منصوب کنند. وظیفه این شورا محافظت از استقلال حرفه قضاوت است.

آفریقای جنوبی:‌ گروه تحقیق کمیسیون آفریقا تعطیلی معدن را بررسی می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ رئیس گروه تحقیق کمیسیون آفریقا در باره‌ی نقض حقوق بشر، محیط زیست و صنایع معدنی در شصتمین اجلاس عادی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا تأثیر منفی بر حقوق بشر در اثر بستن معدن ها را اعلام و بر توصیه‌های فدراسیون و وکلای طرفدار حقوق بشر به کشورهای عضو صحه گذاشت. در ژانویه ۲۰۱۷، این دو سازمان گزارشی را در باره بسته شدن معادن و به‌ویژه معدن طلای بلیفورتزیشت در سال ۲۰۱۳ منتشر و نقش شرکت‌ها و دولت را که با رها کردن جامعه‌ی ۶.۰۰۰ نفری به تعهدات خود عمل نکردند، محکوم کردند:‌ روستای معدن بلیفورتزیشت: هزینه انسانی ناشی از فروگذاری مسوؤلیت دولت و شرکت‌ها در آفریقای جنوبی.

پاکستان: حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیر حمله

عفو بین‌الملل ـ این سازمان در گزارشی به اجلاس ۶۱ کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعلام کرد: پاکستان از انجام تعهدات بین‌المللی در محافظت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم قصور می‌کند. این سازمان از محدودیت های تحمیلی بر جامعه‌ی مدنی، کاهش فضا برای سازمان‌های غیردولتی و مدافعان حقوق بشر نگران است. قانون اساسی پاکستان بسیاری از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله ممنوعیت «بردگی»، «کار اجباری» و استخدام کودکان زیر ۱۴ سال و آزادی گردهمایی و تشکل را در بر دارد، اما نه کلیه حقوق بین‌المللی را. جوامع به حاشیه رانده شده با تبعیض قانونی و عملی به‌خاطر جنسیت، دین، تابعیت و گرایش جنسی و هویت جنسیتی روبرو هستند.

نشست جنبی در شورای حقوق بشر به مناسبت ششمین سالگرد تصویب رهنمودهای حقوق بشر و اقتصاد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در پی تصویب رهنمودهای حقوق بشر و اقتصاد در سال ۲۰۱۱، موازین مربوط به مسوؤلیت موسسه ها اقتصادی برای رعایت حقوق بشر و هشیاری در زمینه حقوق بشر در اقتصاد در بحث جهانی در مورد پاسخ‌گویی موسسه های اقتصادی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که این رهنمودها را رعایت می‌کنند. با وجود پیشرفت ها، نقض جدی حقوق بشر در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته رخ می‌دهد. فدراسیون و کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان نشستی جنبی را در این زمینه در سی و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر برگزار کردند.

تریلیونرهای خیّر!

اخبار روز ـ آکسفام افشا کرده که «اقلیت صاحب قدرت اقتصادی در همکاری و هماهنگی با قدرت سیاسی در سطح جهان با تقلب و فریبکاری در شیوه مدیریت امور اقتصادی، دموکراسی را تضعیف کرده و شرایطی را به وجود آورده که امروزه ثروت هشت نفر از ثروتمندترین افراد با دارایی ۵٠ درصد از جمعیت جهان برابر است.»

آمریکا: مخالفت ده ها سناتور با فروش اسلحه به عربستان سعودی

دیده‌بان حقوق بشر ـ برخلاف رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، ده ها سناتور می‌خواهند فروش اسلحه به عربستان سعودی را ـ که بارها از سلاح های آمریکایی برای ارتکاب جنایت‌های جنگی احتمالی استفاده کرده ـ متوقف کنند. چهل و هفت سناتور علیه معامله ای ۵۱۰ میلیون دلاری رأی دادند و فقط سه رأی برای موفقیت کم داشتند. این تعداد در مجلس سنا که به‌طورِ تاریخی تمایلی به‌ اقدام‌های زیانبار برای اتحاد آمریکا با عربستان سعودی ندارد، نشان می‌دهد که وضعیت رو به تغییر است.

روسیه: دیده‌بان حقوق بشر ـ حقوق کارگرانی که برای برگزاری جام جهانی سال آینده کار می‌کنند، نقض شده است

اروپا اخطار به سه کشوری که به سهمیه‌بندی پناهجویان تن نداده‌اند

گرسنگی؛ مشکل کمبود مواد غذایی نیست، هدر دادن آنهاست!

ایران

نقش تشکل‌های کارگری و سندیکاها در ایمنی محل کار طرح کارورزی؛ غارت دسترنج کارگران است

دفاع از حقوق بشر

بحرین:‌ کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل بایستی از دولت‌مردان خواهان آزادی مدافع حقوق بشر نبیل رجب شوند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۴ سازمان بین‌المللی و محلی نامه‌ی سرگشاده‌ی زیر را خطاب به کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل منتشر کردند. ما امضاکنندگان زیر، در نخستین سالگرد دستگیری نبیل رجب، نگرانی عمیق خود را از تداوم حبس این مدافع حقوق بشر سرشناس ابراز می‌کنیم. ما از شما می‌خواهیم خواستار آزادی فوری و لغو کلیه‌ی اتهام‌ها علیه او بشوید. نبیل رجب در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ دستگیر شد و با وجود حکم ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ دادگاه برای آزادی او هنوز در حبس است. او سه پرونده‌ی حقوقی جداگانه دارد که رسیدگی به دو پرونده تاکنون ۲۳ بار به تعویق افتاده است. رجب در تمام این پرونده‌ها به‌خاطر استفاده از آزادی بیان خود مورد پیگرد است و در مجموع محکومیت به ۱۸ سال زندان او را تهدید می‌کند. رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، رئیس بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج، نایب دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و عضو کمیته‌ی مشورتی بخش خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر است.

ترکمنستان:‌ ۱۸ مرد شکنجه و محکوم شده در محاکمه‌ی ناعادلانه را آزاد کنید

عفو بین‌الملل ـ این سازمان و دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌های معتبری را در باره‌ی دستگیری، شکنجه و محکومیت پس از محاکمه‌ی ناعادلانه، زندانی شدن و شرایط غیرانسانی ۱۸ مرد را در ترکمنستان دریافت کرده‌اند. حکم‌های زندان این عده، از ۱۲ تا ۲۵ سال، پس از محاکمه ای دو ساعته به شکل خلاصه صادر شد که هیچ اطلاعات مشخصی در باره‌ی اقدام‌های ارتکابی این مردان یا مدارک علیه آنها در آنها وجود ندارد.

آذربایجان/هلند: نامه سرگشاده به اینترپول در باره‌ی لیلا یونس‌آوا و عارف یونس

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۲۴ سازمان در نامه ای سرگشاده به اینترپول و کلیه نهادها و مسؤولان دیگر از آنها خواستند در مورد اساسنامه اینترپول با هشیاری عمل کنند تا از آن علیه دو مدافع حقوق بشر سرشناس آذربایجان لیلا یونس‌آوا و عارف یونس سوءاستفاده نشود. این زوج اکنون در هلند در تبعید به سر می‌برند و در سال ۲۰۱۶ در آنجا پناهندگی دریافت کرده‌اند. اساسنامه اینترپول سوءاستفاده از آن را برای مقاصد سیاسی و موارد ناقض حقوق بشر ممنوع کرده است.

آمریکا: خط مشی در باره‌ی کوبا را تغییر ندهید

دیده‌بان حقوق بشر ـ معکوس کردن خط مشی دولت اباما در مورد کوبا در رعایت حقوق بشر در این کشور بهبودی نخواهد بخشید. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ممکن است در سفری به میامی در ۱۶ جون ۲۰۱۷ سیاست تازه ای را در مورد کوبا اعلام کند. منتقدان سیاست کنونی به ادامه سرکوب در کوبا به‌عنوان مدرک اشتباه بودن این رهیافت اشاره می‌کنند. اما برقراری دوباره محدودیت بر سفر و تجارت بهبودی به بار نخواهد آورد. تحریم بیش از نیم قرن است که سختی های بدون هدفی را بر تمامی مردم کوبا تحمیل کرده‌ و به دولت کوبا بهانه ای برای مشکلاتش داده است.

تانزانیا:‌ جلوگیری از جلسه معرفی کتاب و دستگیری خودسرانه دو مدافع حقوق بشر تانزانیا:‌ آزار قضایی علیه دو روزنامه‌نگار

ایران

۵ سندیکای کارگری فرانسه: به پایمال شدن حقوق کارگران ایران معترضیم جای فعال حقوق کودک زندان نیست- حمایت فعالان حقوق بشر از سعید شیرزاد
نگرانی از سرکوب اهل سنت پس از حملات تروریستی تهران ۱۲ چهره مدنی،سیاسی و حقوق بشری: به نفرت پراکنی روزهای اخیر نسبت به کوردها پایان دهید

زنان

ایرلند: قانون سقط جنین ناقض حقوق بشر است

ایندیپندنت ـ دومین بار ظرف یک سال است که سازمان ملل کارنامه ایرلند را در زمینه حقوق بازتولید محکوم کرده است. به اعلام کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل قانون سقط جنین ایرلند حقوق بشر یک زن را نقض کرده است. این کمیته دولت ایرلند را موظف کرده به‌خاطر محرومیت این زن از سقط جنین در سال ۲۰۱۰ خسارت او را جبران کند. کمیته اعلام کرد که دولت ممنوعیت رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تبعیض‌آمیز در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را و نیز حق حریم خصوصی و برابری این زن را نقض کرده است.


مکزیک: «صلیب صورتی»: مصائب زن‌های کارگر  زبان، زنان و جنسیت


ایران

لیگ جهانی والیبال: عرصه‌ای تازه برای پایمال کردن حق ورود زنان نگاهی به مباحث نشست امسال بنیاد پژوهش‌های زنان در فلورانس

ورزشگاه آزادی، نمایش تحقیر دوباره زنان

کودکان

سوریه: یونیسف: بیش از ۴۰ هزار کودک در شهر رقه در خطرند لغو کار مزدوری کودکان: رویایی همچنان دست نیافتنی

ایران

روز جهانی مبارزه با کار کودکان و بی‌توجهی‌ها به کودکان کار در ایران وقتی مبارزه با کار کودک در تقویم ایران جا نمی‌شود

فعالان حقوق کودک: هفت میلیون کودک کار وجود دارد

فرهنگ و اندیشه

محاکمات جادوگری ـ والتر بنیامین

رادیو زمانه ـ خرافه در نظرمان چیزی است که اغلب در میان عوام شایع است و بسیار بدان اعتقاد دارند. تاریخ باور به جادو اما نشان می‌دهد که این مطلب همیشه صادق نبوده است.

آلمان: جنگ مقدس؛ روایت گریز جوانان از دامن دموکراسی به دام داعش آلمان: جایزه صلح ناشران به مارگارت اتوود تعلق گرفت

ایران: ۱۰ ماه زندگی با القاعده‌ای‌های ایرانی

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان، گویا نیوز، لوموند دیپلماتیک، وایس نیوز، یورو نیوز