international

چهارشنبه‌های سفیدِ زنان

طرح: مانا نیستانی/تارنمای ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق: داعش، نیروهای دولتی و متحدانشان به نقض قوانین جنگ متهم شدند

نهادهای دولتی

یمن: شبکه شکنجه امارات متحده عربی و نقش احتمالی آمریکا

عفو بین‌الملل ـ آسوشیتد پرس در پی تحقیقات امارات متحده عربی و نیروهای امنیتی متحد آن در یمن را متهم به حبس خودسرانه و شکنجه زندانیانی کرده که نیروهای آمریکایی در زندان های مخفی در سراسر یمن جنوبی بازجویی می‌کنند. رئیس بخش تحقیقات عفو بین‌الملل گفت: «سازمان ملل باید فوری تحقیقاتی را در باره‌ی نقش امارات متحده عربی و طرف های دیگر در تشکیل این شبکه وحشت برانگیز شکنجه در دست بگیرد. هزاران مرد یمنی در این شبکه ها ناپدید شده‌اند. ناپدیدکردنِ قهری و شکنجه جنایت‌های بین‌المللی هستند. باید در مورد آنها تحقیق کرد و مسؤولان آنها را پاسخ‌گو ساخت.»

بریتانیا: دادگاه با مجاز اعلام کردن فروش اسلحه به عربستان سعودی «ضربه‌ی‌ مرگباری» به غیرنظامیان یمن وارد کرد

عفو بین‌الملل ـ دادگاه عالی لندن اقدام دولت انگلستان به فروش تسلیحات به عربستان را مجاز اعلام کرده است.  کمپین بین‌المللی مبارزه با تجارت اسلحه با ارائه شکایتی حقوقی از دادگاه عالی خواسته بود تا فروش تسلیحات به عربستان را با توجه به خطر استفاده از آنها در نقض جدی حقوق بین‌المللی بشر دوستانه در درگیری نظامی یمن ممنوع اعلام کند. دادگاه عالی این شکایت را رد کرده است. عفو بین الملل این رای را ضربه‌ی مرگبار بالقوه به غیر نظامیان یمنی دانسته است.

اسرائیل: امداد مخفی به شورشیان سوریه

وال استریت جورنال ـ اسرائیل سال هاست که به‌طورِ منظم به شورشیان سوری در نزدیکی مرز خود پول و غذا، سوخت و اقلام پزشکی می‌دهد. ارتش اسرائیل در تماس منظم با گروه‌های شورشی قرار دارد و امداد آن شامل پرداخت های اعلام نشده به فرماندهان برای پرداخت حقوق جنگجویان و خرید اسلحه و مهمات است. یکی از گروه‌ها هیچ حمایتی از گروه‌های غربی دریافت نمی کند. اسرائیل ممکن است به چهار گروه دارای حمایت غربی هم کمک کند. دفتر نخست وزیر اسرائیل به درخواست وال استریت جورنال برای اظهار نظر جوابی نداد.

اسرائیل: به گفته نخست وزیر پیشین کشور در «مسیری لغزان به سوی آپارتاید است»

ایندیپندنت ـ نخست وزیر پیشین اسرائیل ایهود باراک هشدار داده که زیر حاکمیت دولت‌ بنیامین نتانیاهو کشور ممکن است در «مسیری لغزان به سوی آپارتاید» برود. او در گفت‌وگویی با دویچه وله گفت: «اگر به کنترل کلّ منطقه از مدیترانه تا رود اردن که ۱۳ میلیون باشنده ـ ۸ میلیون اسرائیلی و ۵ میلیون فلسطینی ـ دارد ادامه دهیم و فقط یک دولت بر تمامی این منطقه حکومت کند، یعنی اسرائیل، این حکومت ناگزیر نه یهودی خواهد بود و نه دمکراتیک.»

فیلیپین: سال خونین و بی‌قانون دوترته در قدرت

عفو بین‌الملل ـ از زمان به قدرت رسیدن رئیس جمهور دوترته در ماه جون ۲۰۱۶، هزاران نفر در طی عملیات مبارزه با مواد مخدر در فیلیپین قتل عام شده‌اند. بیش از سه هزار مظنون به استفاده یا فروش مواد مخدر مستقیما در عملیات پلیس کشته شده‌اند. در هزاران مورد دیگر، افسران پلیس به قاتلان پول داده‌‍‌اند تا افراد مظنون به دست داشتن در جرایم مواد مخدر را به قتل برسانند. اکثریت قریب به اتفاق قربانیان از خانواده‌های فقیر بوده‌اند و با مرگ یکی از اعضای خانواده فقیرتر نیز شده‌اند. دولت فیلیپین همچنین در حال تلاش برای بازگرداندن مجازات اعدام است. اعدام مجازاتی بیرحمانه و غیرانسانی است و احیای این مجازات بر خلاف تعهدات حقوق بشری فیلیپین است.

سوریه: سازمان ملل ـ حمله‌های هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا شمار زیادی از غیرنظامیان را کشت یمن: حمله‌های هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بازار دست‌کم ۲۵ تن را کشت
ترکیه: فعالان حقوق بشر بازداشت‌شده در زندان می‌مانند عربستان سعودی: اعدام چهار شیعه به اتهام “قیام علیه ولی امر”


ایران

محمد علی طاهری، بار دیگر در خطر حکم اعدام

عفو بین‌الملل ـ محمدعلی طاهری، معلم عرفان، در انتظار دومین جلسه‌ی محاکمه خود در تیر ماه است. مقامات او را به «افساد فی الارض» متهم کرده‌اند. او بیشتر از ۶ سال است که در حبس انفرادی نگهداری می‌شود. مجازات او در صورت احراز اتهام و صدور محکومیت می‌تواند اعدام باشد. زندانی عقیدتی محمدعلی طاهری به «افساد فی الارض» از طریق تاسیس گروه عرفان حلقه و آموزه‌های مرتبط با آن متهم شده است. محاکمه‌ی او از ۲۵ مارچ ۲۰۱۷ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آغاز شد. در جلسه اول دادگاه، قاضی شماری از سوالات نوشته شده را به محمدعلی طاهری داد و از او خواست که پاسخ‌های خود را به صورت مکتوب در جلسه بعدی تحویل بدهد.

 

اعدام‌ها[۱] (۵۵ تن): میناب (۱)؛ مراغه (۱)؛ زنجان (۱)؛ رشت (۳ تن از جمله ۱ زن)؛ اصفهان (۳)؛ زاهدان (۱)؛ کرمان (۱)؛ ارومیه (۲)؛ تربت حیدریه (۲)؛ قائم‌شهر (۱)؛ کرج (۸)؛ مراغه (۲)؛ ارومیه (۴)؛ اراک (۱)؛ مهاباد (۱)؛ رشت (۱)؛ گرگان (۲)؛ تایباد (۱۰)؛ سمنان (۲)؛ ارومیه (۱)؛ همدان (۲)؛ کرج (۶).

 

ثبت ۲۳۹ اعدام در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ بازداشت شش شهروند بهایی در گرگان، کاشان و شیراز
کشیش یوسف ندرخانی به ۱۰ سال زندان محکوم شد حکم ده سال زندان برای چهار مسیحی
صدور حکم شش ماه زندان برای عیسی سحرخیز و ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای توقیف دو فیلم در ایران
«نظارت بر تولیدات سینمای ایران تشدید می‌شود»

 

عاملان غیردولتی

 

فرانسه: شرکت آمِسیس تجهیزات تعقیب و مراقبت به مصر می‌فروشد:‌ معافیت از مجازات باید پایان یابد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دولت‌مردان فرانسوی از سال ۲۰۱۱ تاکنون در باره‌ی نقش شرکت آمِسیس در فروش سیستم پیشرفته‌ی الکترونیکی تعقیب و مراقبت به رژیم لیبی تحقیق می‌کنند. این سیستم امکان شناسایی مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، دستگیری و شکنجه‌ی آنها را به رژیم لیبی می‌داد. گزارش امروز تله‌راما فروش سیستم مشابهی را به دولت مصر در مارس ۲۰۱۴ فاش می‌کند و از بهره‌مندی این شرکت از معافیت از مجازات تا به امروز پرده برمی‌دارد. فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه (LDH) از دولت فرانسه می‌خواهند به صادرات تجهیزات تعقیب و مراقبت به مصر فوری پایان دهد. رژیم این کشور مسؤول سرکوب و خشونت علیه مدافعان حقوق بشر و مخالفان مسالمت‌جو است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ی حقوق بشر همچنین از مقام‌های صلاحیت‌دار قضایی می‌خواهند تحقیقات کنونی در باره‌ی فروش تجهیزات به لیبی را گسترش دهند و به معامله‌های مشابه آمِسیس با رژیم مصر نیز رسیدگی کنند.

ایران: استقبال فعالان ‘حزب الله’ از فرمان ‘آتش به اختیار’

بی بی سی فارسی ـ حسین الله کرم “رئیس شورای هماهنگی حزب الله” در صفحه اینستاگرام خود، بیانیه این شورا را به همراه تصویر بَنِری تهدیدآمیز منتشر کرد که در فضای رسانه ای جنجال آفریده بود.

بریتانیا: شرکت انگلیسی مخفیانه ‘تجهیزات جاسوسی به خاورمیانه فروخته است’

عدالت

بریتانیا: رأی مصونیت تونی بلر از پیگرد قضایی به‌خاطر جنگ عراق دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد

ایندیپندنت ـ سر قاضی انگلستان و ولز قرار است رأی سال گذشته برای مصونیت تونی بلر از پیگرد قضایی به‌خاطر جنگ عراق را دوباره بررسی کند. ژنرال عبدالوحید شنان الرباط، رئیس پیشین ستاد ارتش عراق در شکایتی خصوصی خواهان محاکمه بین‌المللی بلر، وزیر خارجه پیشین جک استراو و دادستان کل پیشین لُرد گلداسمیت به‌خاطر جنایت‌های جنگی در دادگاه بریتانیا شده است. این شکایت بر اساس یافته های گزارش لُرد چیلکات در باره‌ی اقدام‌های دولت بریتانیا پیش از جنگ عراق این سه تن را در تصمیم‌گیری به پیوستن به آمریکا در اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ بر اساس ادعا دروغ مالکیت صدام حسین بر سلاح های کشتار جمعی، به «تجاوز به سرزمین» متهم کرده است.

مکزیک: قتل ها، ناپدیدکردن ها و شکنجه در ایالت کواهویلا دِ زاراگوزا جنایت‌های ضد بشریت است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و چندین سازمان مکزیکی با انتشار گزارش مشترک خطاب به دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی از دادستانی خواستند بررسی مقدماتی در باره‌ی جنایت‌های مهم در ایالت کواهویلا از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ آغاز کند. محتوای گزارش بر اساس تحقیقات و تحلیل حقوقی فدراسیون با پشتیبانی بیش از ۱۰۰ سازمان مکزیکی تنظیم شده است. مکزیک در قاره آمریکا دارای بدترین وضعیت است. در ظرف ۱۰ سال گذشته، ۲۰۰٫۰۰۰ قتل و ۳۲٫۰۰۰ ناپدیدکردن رخ داده است. در این گزارش جنایت‌های ضد بشریت در ایالت کواهویلا از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، از جمله حبس خودسرانه، شکنجه و ناپدیدکردنِ قهری به‌عنوان حمله‌های نظام‌مند علیه مردم غیرنظامی ایالت ثبت شده است.

آفریقای جنوبی: دادگاه بین‌المللی جزایی قصور شرم آور در دستگیری رئیس جمهور البشیر را محکوم کرد

عفو بین‌الملل ـ رأی دادگاه بین‌المللی جزایی در پی اظهارات شفاهی و کتبی دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی و دولت آفریقای جنوبی پس از حضور دولت این کشور در دادگاه مقدماتی به‌خاطر قصور از دستگیری رئیس جمهور عمر البشیر در سال ۲۰۱۵ صادر شد. دیوان عالی تجدید نظر آفریقای جنوبی در ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ رأی داد که قصور دولت آفریقای جنوبی از دستگیری البشیر غیرقانونی بوده است.

ایران: ۱۵ سال حبس برای قاضی کهریزک

بی‌بی‌سی ـ  آقای حیدری‌فر یکی از قضاتی بود که دستور انتقال تعدادی از بازداشت شدگان اعتراضات ۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده بود. اخیرا گزارش‌هایی در بعضی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که می‌گفت علی‌اکبر حیدری‌فر به دلیل اختلاس و فساد اقتصادی در زندان اوین به سر می‌برد.

حقوق مدنی و سیاسی

بحرین: نبیل رجب به دو سال زندان محکوم شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از محکومیت نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و معاون دبیر کل فدراسیون، مطلع شده است. او یکی از فعال ترین مدافعان حقوق بشر این کشور است که نقض حقوق بشر در زندان جاو و مشارکت بحرین در ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و بمباران یمن را محکوم کرده است. روز ۱۰ جولای ۲۰۱۷ دادگاه مقدماتی کیفری او را در پرونده مصاحبه با رسانه ها به دو سال زندان محکوم کرد.

آمریکا: کنگره باید به ممنوعیت ورود مسلمانان پایان دهد

عفو بین‌الملل ـ مارگارت هوانگ مدیر اجرایی این سازمان در آمریکا در واکنش به رای دیوان عالی آمریکا ‌که با درخواست بررسی فرمان ترامپ در مورد منع ورود مسلمانان به آمریکا موافقت کرده و اجازه داده است که تا زمان رای نهایی بخش‌هایی از فرمان اجرا شود،‌ گفت: «این ممنوعیت متعصبانه نباید دوباره اجازه‌ی اجرایی شدن پیدا کند و کنگره باید فورا برای باطل کردن آن یک بار برای همیشه اقدام کند. از ابتدا روشن بوده است که ماهیت این سیاست از اساس تبعیض آمیز است. اجرا کردن هر بخش از این فرمان می‌تواند در فرودگاه‌های کشور هرج و مرج ایجاد کرده و خانواده‌ها را از هم بپاشد.»

ایران: عبدالکریم لاهیجی: «دوتابعیتی‌ها هدف پرونده‌سازی قرار گرفته‌اند»

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آیا گروه کشورهای ۲۰ به عمد بحران جهانی پناه‌جویان را نادیده می‌گیرد؟

عفو بین‌الملل ـ با خروج بحران پناه‌جویی از کنترل، رهبران گروه ۲۰ جهان در هامبورگ در نشست سران شرکت کردند. آلمان به گسترش حوزه توجه این گروه فراتر از اقتصاد ادامه داده و گفته که گروه ۲۰ باید در زمینه های تأثیرگذار بر صلح و امنیت جهانی از جمله بی‌جاشدن و مهاجرت «مسوؤلیت بپذیرد» و تعهد به تداوم کوشش های سال های پیش برای محافظت از پناه‌جویان را اعلام کرده است. حقیقت اندوهبار این است که چیز زیادی برای تداوم در کار نیست. مشارکت گروه ۲۰ در بحران پناه‌جویی مملو از قصور و غفلت عمدی است. بیانیه نهایی این گروه در سال ۲۰۱۵ فقط اشاره ای سطحی به ضرورت یافتن راه حل های پایدار برای بزرگترین بحران پناه‌جویی جهان از زمان جنگ جهانی دوم داشت.

اتحادیه‌ی اروپا/یونان: بحران سلامت روانی پناه‌جویان

دیده‌بان حقوق بشر ـ معامله بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه برای پایان دادن به ورود پناه‌جویان در یونان تأثیر ویرانگری بر سلامت روانی هزاران زن، مرد و کودک گرفتارشده در جزایر یونان از مارچ ۲۰۱۶ داشته است. در تحقیقی که در مه و جون ۲۰۱۷ در جزیره لزبوز انجام شد، این سازمان وضعیت رو به وخامت سلامت پناه‌جویان و مهاجران را در اثر سیاست یونان در «مهار» آنها در جزایر و اغلب در شرایط وحشتبار برای آسانتر بودن بازگشت سریع آنها به ترکیه نشان می‌دهد، از جمله خودزنی، سعی به خودکشی، پرخاش، اضطراب و افسردگی.

یادآوری وضع دشوار پناه‌جویان در جهان: ویدئوی کوتاه پویانمایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به مناسبت روز جهانی پناه‌جویان (۲۰ جون ۲۰۱۷)، ویدئوی کوتاهی منتشر کرد که سفر بسیار نابسامان یک خانواده‌‌ی پناه‌جوی سوری را بین ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا به تصویر می‌کشد. در این ویدئو چندین نمونه از وضعیت‌های رویاروی پناه‌جویان به نمایش درآمده است: نداشتن اجازه‌‌ی کار، عبور خطرناک به یونان، اقامت در اردوگاهی در حاشیه‌‌ی اروپا، پس فرستادن به ترکیه. در رسانه‌ها و گفتمان سیاسی از بحران بی‌سابقه‌‌ی مهاجرتی که اروپا را فرا گرفته سخن می‌رود، اما اتحادیه‌ی اروپا در حقیقت میزبان فقط ۶% پناه‌جویان جهان است. ویدئو به وضعیت ۶۵ میلیون قربانی آوارگی و مهاجرت اجباری در جهان می‌پردازد. باوجود افزایش شمار اردوگاه‌ها و کاهش حقوق فردی، راه‌حل‌های ساده‌ای برای بهبود در وضعیت زندگی آنها وجود دارد: دسترسی آسان‌تر به مناطق امن، دسترسی به آموزش و مسکن، اجازه‌‌ی کار فقط چند مورد از این راه‌حل‌ها هستند.

نیمی از تلفات غیرنظامیان جهان در سوریه، عراق و یمن رخ داده است

آژانس اینترپرس ـ بر اساس گزارش تازه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با عنوان «مرگ شهر خود را دیدم» در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، در حدود نیمی از تلفات غیرنظامیان جهان در سوریه، عراق و یمن رخ داده است. این گزارش بر اساس شهادت باشندگان در حلب در سوریه، موصل در عراق و تعز در یمن و تحلیل کارشناسان تهیه شده است و به روشنی آثار محاصره، استفاده از سلاح های انفجاری و خسارت گسترده به زیرساخت های اساسی را نشان می‌دهد. به گفته این سازمان، درگیری ها در این کشورها به آوارگی و مهاجرت در سطوح بی سابقه از زمان جنگ جهانی دوم منجر شده است.

«افزایش مرگ پناهجویان در مدیترانه ناشی از سیاست اتحادیه اروپاست» بریتانیا: نیمی از ثروت کشور در اختیار ۱۰ درصد جامعه است
فلسطین: سازمان ملل: غزه غیر قابل زندگی است یمن: شمار مبتلایان به وبا ۳۰۰ هزار نفر شد

ایران

کارگران مهاجر افغان در ایران: فشار و استثمار مضاعف ۱۲۰ هزار کودک در سیستان و بلوچستان از تحصیل محروم مانده‌اند

«۱۲ میلیون تن زیر خط فقر مطلق قرار دارند»

دفاع از حقوق بشر

بریتانیا: ترزا مِی باید به فروش بمب به عربستان سعودی پایان دهد

ایندیپندنت ـ احزاب مخالف در پاسخ درخواست ترزا مِی برای نظردهی در باره‌ی سیاست ها، پیشنهاد کرده‌اند او فروش اسلحه به مستبدان خاورمیانه را مورد بررسی دوباره قرار دهد. در پی رأی دادگاه عالی که ادامه فروش اسلحه به عربستان سعودی را قانونی دانست، نماینده حزب سبز گفت تحقیق فراحزبی برای بررسی موضوع ضروری است. او گفت که احزاب مخالف در محکومیت فروش اسلحه متحد هستند. ماه گذشته تمام حزب های اصلی مخالف در برنامه هایشان به صراحت خواهان پایان یافتن فروش اسلحه به عربستان سعودی شدند. در اوایل امسال، دولت صدور اسلحه به ارزش ۳٫۵ بیلیون پوند را به عربستان تأیید کرد. از سوی دیگر، ترزا مِی متهم شده که جلوی انتشار گزارشی در باره‌ی کمک مالی عربستان سعودی به افراط گرایی اسلامی در بریتانیا را گرفته تا به روابط با آن کشور لطمه نزند. سخنگوی وزارت کشور گفته ممکن است این گزارش هرگز منتشر نشود. گمان می‌رود این گزارش که تهیه آن در زمان وزارت کشور خود خانم مِی آغاز شد، شش ماه پیش در اختیار او قرار گرفته است.

گفت‌وگوهای حقوق بشری اتحادیه‌ی اروپا و چین را معلق کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و شماری دیگر از سازمان‌های برجسته‌‌ی حقوق بشری در نامه‌‌ای سرگشاده‌‌ از اتحادیه‌ی اروپا خواستند گفت‌وگوهای آتی حقوق بشری بین اتحادیه‌ی اروپا و چین را که قرار است در روزهای ۲۳ـ۲۲ جون ۲۰۱۷ در بروکسل برگزار شود، معلق کند. این گفت‌وگوها باید مورد تجدید نظر قرار گیرد تا مؤثر باشد و به‌عنوان سپری برای طفره رفتن از مسایل جدلی به‌کار نرود یا در نشست‌ها و مجمع‌های دیگر مورد بی‌اعتنایی آشکار قرار نگیرد، مثل قصور اتحادیه‌ی اروپا از موضع‌گیری قوی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره‌ی وضعیت روبه‌وخامت حقوق بشر در چین و برقراری اختناق بر جامعه‌ی مدنی.

چین:  محکومیت فعال کارگری به چهار سال و نیم زندان به خاطر انتشار خاطرات سرکوب تیان‌آن‌من

عفو بین‌الملل ـ یک فعال حقوق کارگری در چین به خاطر انتشار خاطراتش از سرکوب میدان «تیان‌آن‌من» در سال ۱۳۶۸ به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است. لیو شاومنیگ روز جمعه به اتهام «تلاش برای سرنگونی حکومت» مجرم شناخته شد. او از تاریخ دستگیری‌اش در ۳۰ مه ۲۰۱۵ در بازداشت به سر می‌برد. بازداشت وی پنج روز بعد از انتشار مقاله‌ایی در وبسایت آمریکایی «بوکسون» اتفاق افتاد که درباره‌ی شرکت او در جنبش دموکراسی خواهی چین در سال ۱۳۶۸ نوشته بود.

سودان:‌ مدافعان حقوق بشر دستگیرشده در خطر اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۲۵ سازمان دیگر امروز اعلام کردند: دولت‌مردان سودان سه مدافع حقوق بشر را به ناحق دستگیر و به جرایم علیه امنیت ملی متهم کرده‌اند که مجازات آن اعدام است. دو تن از این سه تن در حدود هفت ماه و نفر سوم بیش از سه ماه در زندان بوده اند. دولت‌مردان باید فوری این سه تن را آزاد و اتهام‌های ساختگی علیه آنها را لغو کنند. هفت مدافع حقوق بشر دیگر نیز در بازداشت به سر می‌برند و بعضی از آنها فقط متهم به تماس با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر شده‌اند.

تایلند: تعهد محافظت از پناه‌جویان را اجرا کنید، به بازداشت و بازگرداندن اجباری پناه‌جویان خاتمه دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۲ سازمان دیگر به مناسبت سفر کمیسر عالی پناه‌جویان سازمان ملل به تایلند از دولت این کشور خواستند با پایان دادن به رویه های تعدی آمیز و اجرای قوانین ضامن حقوق پناه‌جویان تعهد خود را به محافظت از پناه‌جویان نشان دهد. این حقوق باید بدون تبعیض بر اساس نژاد، دین، تابعیت یا منشأ ملی یا عضویت در گروه اجتماعی یا وابستگی به عقیده سیاسی تضمین شود.

اسرائیل/فلسطین: نامه سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل در مورد افترا علیه سازمان‌های غیردولتی فلسطینی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از او خواستند نسبت به حمله‌های نماینده دائمی اسرائیل در سازمان ملل علیه سازمان‌های غیردولتی حقوق بشری فلسطینی واکنش نشان دهد. سفیر اسرائیل در سخنان خود گفت «المیزان سازمانی است که به حماس، گروه تروریستی بین‌المللی همکاری می‌کند» و «الحق به رهبری شعوان جبارین» را با به‌اصطلاح «سازمان تروریستی جبهه خلق برای آزادی فلسطین» مرتبط دانست و به نادرستی هر دو گروه حقوق بشر را «حامی تروریسم» و «مبلغ خشونت» توصیف کرد.

بروندی: در آستانه پرتگاه، نگاهی به وحشت در دو سال گذشته

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دو سال پس از آغاز بحران، گزارش تازه فدراسیون و سازمان‌های همکار آن در بروندی تصویر نگران کننده ای از وضعیت کشور به نمایش می‌گذارد و نقض جاری حقوق بشر و سرکوب و دیکتاتوری دولت‌مردان بروندی را شرح می‌دهد. در این گزارش، همچنین روش های رژیم برای برقرار سیاست اقتدارگرایانه خود، از جمله نقش تندروانه شبه نظامیان توصیف شده است. جامعه‌ی بین‌المللی باید فوری به این بحران توجه نشان دهد.

فعالیت در راه تصویب عهدنامه الزام آور برای تنظیم فعالیت های شرکت‌ها در پیوند با حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در چارچوب بین‌المللی حقوق بشر نقایصی در راه جلوگیری از نقض حقوق بشر در اثر فعالیت های موسسه های اقتصادی، مجازات و چاره جویی برای آن وجود دارد. برای اکثریت قربانیان دست یافتن به عدالت بسیارسخت است. به همین منظور، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در فرایند تنظیم عهدنامه الزام آور برای تنظیم فعالیت های شرکت‌ها در پیوند با حقوق بشر شرکت کرده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل در جون ۲۰۱۴ قطعنامه‌ی ۹/۲۶  را تصویب کرد که به تشکیل گروه تحقیق در باره‌ی شرکت‌های فراملیتی و موسسه های اقتصادی دیگر در پیوند با حقوق بشر و برنامه تدوین عهدنامه ای برای تنظیم مقررات در باره‌ی فعالیت های این شرکت‌ها و موسسه ها انجامید.

ترکیه: نگرانی سازمان ملل از شکنجه مسئولان بازداشت شده عفو بین‌الملل

ایران

ناپدید کردن قهری مردان کرد و برخوردهای انتقام جویانه با خانواده‌ها باید فورا متوقف شود

عفو بین‌الملل ـ ایران باید فورا سرنوشت و محل نگهداری پنج مرد از اقلیت‌ کرد در ایران را که از روزهای دوم و سوم تیر ماه ۱۳۹۶ مورد ناپدید شدن اجباری قرار گرفته‌اند، مشخص کند. رامین حسین پناهی ۲۲ ساله یکی از اعضای گروه مخالف مسلح کومله روز دوم تیر ماه پس از شرکت در درگیری مسلحانه با سپاه پاسداران ایران در محله شلمان سنندج در استان کردستان واقع در شمال غربی ایران بازداشت شد. سرنوشت و محل نگهداری او از آن زمان تاکنون مشخص نیست. یک روز بعد از آن نیروهای سپاه پاسداران با یورش به منزل پدر و مادر رامین حسین پناهی در روستای قروچای در نزدیکی سنندج برادر او افشین حسین پناهی را بازداشت کردند. روز بعد از آن مامورین سپاه پاسداران مجددا به خانه‌ی آن‌ها هجوم برده و دیگر اعضای خانواده‌اش، انور حسین پناهی (پسر عمو)، احمد حسین پناهی (داماد) و زبیر حسین پناهی (از بستگان دور)، را بازداشت کردند. اطلاعات دریافت شده توسط سازمان عفو بین الملل نشان می‌دهد که هیچ کدام از این افراد در درگیری شرکت نداشته و در تلاشی آشکار توسط سپاه پاسداران برای تلافی و ایجادی فضای رعب و وحشت بازداشت شده‌اند.

گزارش به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص بازدید سفرای خارجی از زندان اوین

کانون مدافعان حقوق بشر ـ ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ۵ جولاى، مسئولان قضایى تعداد دست‌کم بیست زندانى سیاسى و مالى را از زندان اوین به بهانه اعزام به دادسرا و دادگاه، از بند ۴ این زندان خارج کردند. این زندانیان را که بابت احضار ناگهانى به دادسرا و بدون آمادگى پیشین در حیرت بودند سوار بر اتوبوس کرده، و آنها خیلى زود به جاى دادسرا از سلول‌هاى انفرادى در بند ۲-الف سر در آوردند. غروب همین روز این زندانیان، به بندهایشان در زندان اوین بازگشتند، بدون این که بدانند در فاصله این غیبت، ۵٠ سفیر از کشورهاى مختلف براى بازدید از زندان اوین، به این مکان اعزام شده‌اند. انتقاد دو زندانی زن اوین از بازدید سفرای خارجی از این زندان

 کهریزک، جنایتی که انکارناپذیر است

زنان

بحرین: ائتلاف بین‌المللی زنان مدافع حقوق بشر: ابتسام الصایغ را آزاد کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ ائتلاف بین‌المللی زنان مدافع حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط مدافع حقوق بشر ابتسام الصایغ و پایان یافتن آزار و ارعاب و تهدیدها علیه او شد. این ائتلاف در باره‌ی سلامتی او و تداوم خشونت، آزار و ارعاب دولت‌مردان علیه او که نقض مستقیم تعهدات این کشور بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر است، ابراز نگرانی نکرد. ابتسام الصایغ در موسسه سلام برای دمکراسی و حقوق بشر فعالیت می‌کند که در باره‌ی نقض حقوق بشر گزارش می‌دهد و خواهان عدالت برای قربانیان شکنجه در بحرین است. مأموران نیروی امنیت ملی بحرین او را در اواخر ماه مه دستگیر کردند، کتک زدند و مورد حمله جنسی قرار دادند. دولت‌مردان بحرین هنوز در مورد این ادعاها تحقیق نکرده‌اند و او در خطر تکرار این شکنجه ها و بدرفتاری هاست.

تایلند:‌ زنان مدافع حقوق بشر با بیشترین خطر حمله و ارعاب روبرو هستند

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) امروز اعلام کرد: زنان مدافع حقوق بشر در تایلند از زمان کودتای ۲۲ مه ۲۰۱۴ با بیشترین خطر حمله و ارعاب روبرو بوده‌اند. «در معرض خطر: زنان مدافع حقوق بشر در تایلند»، گزارش مشترکِ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، بین‌المللِ حمایت (PI) و مجمع آسیا ـ‌ اقیانوسیه زنان، و قانون و توسعه (APWLD)، روند سرکوب زنان مدافع حقوق بشر، به‌ویژه زنان روستایی را نشان می‌دهد. این گزارش در آستانه‌ی رسیدگی کمیته‌ی رفع هرگونه تبعیض علیه زنان به کارنامه‌ی تایلند در این زمینه در روز ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کمیته بر رعایت تعهدات حقوقی دولت‌های عضو کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (CEDAW) نظارت می‌کند.

ایران

کمپین چهارشنبه‌های سفید و مومنان زیرک عکاسی عروسی برای آقایان ممنوع شد

فرهنگ و اندیشه

گفت‌وگویی با نوآم چامسکی و ها-جون چانگ درباره برنده‌ها و بازنده‌های جهانی‌سازی هملت به دو زبان؛ شاهکار شکسپیر در نیویورک به فارسی و انگلیسی اجرا شد
لرزه در پای‌بست‌های جهان/ اینگار سولتای کاخ سفید در اشغالِ نئوفاشیسم

ایران

فیلم ماجرای نیمروز، روایت رسمی از آغاز خشونت فیلم ‘پیش‌اجرائی برای مراسم اعدام’ در آپارات

تحلیل از استقبال فعالان “حزب الله” به فرمان “آتش به اختیار” خامنه ای

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: آژانس اینترپرس، اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، پروسه، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گویا نیوز، وال استریت جورنال

[۱] از ۷ جون تا ۱۲ جولای ۲۰۱۷