international

کلمبیا: مدافعان حقوق بشر از صلح محرومند

عکس: صفحه فارسی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

یمن: بحران رو به وخامت و ضرورت اقدام شورای امنیت

 دیده بان حقوق بشر ـ این سازمان به همراه ۵ سازمان بین المللی دیگر از جمله عفو بین الملل و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نامه مشترکی را خطاب به شورای امنیت نوشتند:  در پی گزارش در شورای امنیت سازمان ملل در روز ۱۲ جولای که مسئولان ارشد سازمان ملل درباره ی تشدید بحران در یمن هشدار دادند، ضروری می‌دانیم به عنوان گروه سازمان های غیردولتی فعال در زمینه ی آیین نامه رفتاری درباره ی اقدام شورای امنیت علیه نسل کشی، جنایت های ضد بشریت یا جنایت های جنگی این نامه را برای شما بنویسیم. فرستاده ویژه دبیرکل درباره ی اوج گیری خشونت‌ها که باعث پیدایش وضعیت تاسف بار انسانی در یمن است، هشدار داده است. رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل استفن اُ براین گزارش داد که ۷ میلیون تن در خطر قحطی به سر می برند و بر مسئولیت اساسی شورای امنیت سازمان ملل در این درگیری و ضرورت انجام اقدامهای بیشتر کشورهای عضو تاکید کرد. مسئولان دیگر نیز درباره ی گسترش و با هشدار داده اند. این بیماری تاکنون ۱۸۰۰ تن را کشته است و در ۲۲ استان از ۲۳ استان شیوع یافته است. آنها گفتند که این بیماری به علت فروپاشی خدمات اساسی بهداشتی و عدم دسترسی در حدود ۱۵ میلیون نفر یعنی بیش از ۵۵ درصد جمعیت به خدمات مراقبت اساسی بهداشتی یا آب پاکیزه شمار بسیار بیشتری را خواهد کشت. زمان آن است که شورای امنیت به وضعیت فلج خود درباره یمن پایان دهد و به اقدام های مشخصی برای جلوگیری از وقوع جنایت های فجیع گسترده دست بزند و به این وسیله مسئولیت جمعی خود در مورد حفظ صلح و امنیت بین المللی مندرج در منشور سازمان ملل را انجام دهد.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

عربستان سعودی: تداوم موج خونین اعدام‌ها و ۱۴ مرد در خطر  گردن زنی

عفو بین الملل ـ رای دیوان عالی عربستان در تایید حکم های اعدام ۱۴ مرد در پی  محاکمه های بشدت ناعادلانه یادآور نگران کننده ی سرکوب مرگبار مخالفان در این کشور است. این ۱۴ تن که به خاطر جرائم مرتبط با اعتراض محکوم شده اند اکنون با مرگ روبرو هستند. از آغاز سال ۲۰۱۷، دست کم ۶۶ تن و ۲۶ تن از آنها در ۳ هفته گذشته در عربستان اعدام شده اند. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که این ۱۴ تن به دادگاه اعلام کردند که مدت طولانی در زندان بوده اند و طی بازجویی ها برای انجام « اعتراف» شکنجه شده اند. اما قاضی دستوری برای تحقیق درباره این ادعاها صادر نکرد. به نظر می رسد رای دیوان عالی بر اساس این « اعتراف های» اجباری صادر شده است. ریپریو نیز در اعلامیه ای گفت:  نگرانی های شدیدی در مورد اعدام ۱۴ مرد به خاطر جرائم مرتبط با اعتراض در آینده نزدیک وجود دارد. در میان این عده،  منیر الآدم  نیمه کر و نیمه کور و مجتبی السویکات  نوجوان است. این ۱۴ تن را دادگاه کیفری تخصصی با استفاده از اعتراف های دریافت شده در زیر شکنجه به مرگ محکوم کرده است. تقریباً همه آنها به جرمهایی مرتبط با شرکت در اعتراض‌ها متهم شده اند.

بریتانیا: تأیید فروش ۲۸۳ میلیون پوند اسلحه به عربستان پس از حمله‌ هوایی به مراسم ترحیم

گاردین ـ طی شش ماه پس از حمله هوایی عربستان به مراسم ترحیمی که ده ها تن کشته به جا گذاشت، دولت بریتانیا فروش ۲۸۳ میلیون پوند اسلحه را به این کشور تأیید کرد. این حمله در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۶ در پایتخت یمن صنعا ۱۴۰ کشته و صدها زخمی به جا گذاشت و یکی از خونین ترین حمله‌های زیر رهبری عربستان در جنگ دو ساله بود. صادرات اسلحه بریتانیا به عربستان سعودی توجه شدید اعضای پارلمان را جلب کرده است، ولی این کشور مهمترین مشتری اسلحه بریتانیا است. پس از حمله، وزیر تجارت بریتانیا امضای چند پروانه صدور اسلحه را به عقب انداخت. اما اسنادی که گاردین به دست آورده، نشان می‌دهند که وزیر خارجه، بوریس جانسن، به‌ وزیر تجارت توصیه کرد که فروش اسلحه را ادامه دهد، زیرا به نظر او خطر جدی در مورد استفاده از سلاح های بریتانیایی در نقض جدی حقوق بین‌المللی بشردوستانه وجود نداشت.

کلمبیا:‌ مدافعان حقوق بشر از صلح محرومند ـ یافته‌های مقدماتی هیأت بین‌المللی حقیقت‌یابی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  پایین‌ترین شمار آدم کشی در کلمبیا در ۴۰ سال اخیر در چارچوب فرایند صلح بر جوِ مداوم تهدید و افزایش شدید در شمار قتل‌های مدافعان حقوق بشر پرده ‌می‌افکند. به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) در پایان دیدار هیأت برنامه‌ی نظارت از کلمبیا، تداوم وجود ساختارهای شبه نظامی،  معافیت از مجازات و محدودیت‌ها در واکنش دولتی از جمله دلایل این واقعیت هستند. فعالیت مدافعان حقوق بشر در کلمبیا هنوز فعالیتی پرخطر به شمار ‌می‌رود. شمار مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ در این کشور به قتل رسیده‌اند از ۵۹ مورد تا ۱۳۴ مورد گزارش شده است. با وجود این ناهمگونی، هر یک از این رقم‌ها که درست باشد باز هم نشانه رسوایی است.

ترکیه: کارکنان عفو بین‌الملل، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را آزاد کنید

عفو بین‌الملل ـ مقامات ترکیه در روز ۱۴ تیر به یک کارگاه آموزشی عفو بین الملل یورش بردند و ده مدافع حقوق بشر از جمله رئیس دفتر ترکیه عفو بین الملل، ایدل اثر، را بازداشت کردند. این بازداشت‌ها به فاصله کمتر از یک ماه بعد از بازداشت تانر کلیچ،‌ رئیس هیئت مدیره دفتر عفو بین الملل، صورت گرفت. تانر کلیچ به «عضویت در گروه تروریستی فتح‌الله گولن» متهم شده است. ایدل اثر و دیگران مدافعان حقوق بشر با اتهام عجیب «همکاری با یک نهاد سازمان تروریستی» روبه‌رو شده‌اند. گزارش خبری: آغاز محاکمه روزنامه‌نگاران «جمهوریت» در ترکیه

ترکیه: ۱۰ مدافع حقوق بشر به اتهام تروریسم متهم شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت ازمدافعان حقوق بشر از متهم شدن ده مدافع حقوق بشر به اتهام تروریسم مطلع شده است. روز ۱۸ جولای ۲۰۱۷،  دادستان عمومی این ده مدافع حقوق بشر را به «ارتکاب جرمی به نام یک سازمان تروریستی بدون عضویت در آن» متهم کرد. اما تا به امروز، دادستان یا قاضی دادگاه از هیچ سازمان مشخص یا هیچ اقدام کیفری معین نام نبرده اند. به علاوه تحقیقات هنوز محرمانه است و وکلای مدافع نمی توانند به پرونده موکلان خود دسترسی داشته باشند.

اسرائیل: نیروهای امنیتی با حمله های خوشونت بار به بیمارستان بی رحمانه نمایش قدرت دادند

عفو بین‌الملل ـ سربازان و پلیس های اسرائیلی در هفته گذشته دو بار یک بیمارستان تل ستینی حمله کردند و کارکنان و بیماران را به وحشت انداختند و در بعضی موارد مانع از ارائه مراقبت اضطراری درمانی به بیماران به شدت زخمی شدند. حمله ها به بیمارستان المقاصد در بیت المقدس شرقی در شرایط افزایش تنش در این شهر و در سراسر کرانه باختری در روزهای اخیر و در پی تصمیم دولت اسرائیل برای نصب فلزیاب و جستجوی نمازگزاران در ورودی مسجد الاقصی به دنبال قتل دو پلیس اسرائیلی در روز ۱۴ جولای رخ داده است. در ده روز گذشته نیروهای پلیس و ارتش اسرائیل طی اعتراض‌های گسترده فلسطینی ها علیه این تصمیم‌ها دست کم چهار غیرنظامی فلسطینی را کشته و بیش از ۱۰۹۰ تن را زخمی کرده اند.

بحرین: تفهیم اتهام علیه مدافع حقوق بشر و محکومیت یک روزنامه نگار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ بنا به اطلاع برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، روز ۱۸ جولای خانم ابتسام الصابغ، مسئول نظارت و ثبت نقض حقوق بشر در سازمان دموکراسی و حقوق بشر سلام، بر اساس قانون ضدتروریسم متهم شد. در نتیجه، دادستان دستوربازداشت او را به مدت ۶ ماه برای انجام تحقیقات صادر کرد.به علاوه،  در همان روز دادگاه تجدیدنظر منامه جریمه روزنامه‌نگار نماینده فرانس ۲۴ و رادیو مونت کارلو خانم نزیهه سعید  را به مبلغ ۱۰۰۰ دینار بحرین تایید کرد.وی در مورد تظاهرات طرفدار دموکراسی و محکوم کردن نقض حقوق بشر به دست پلیس در این اعتراض ها را گزارش کرده است.

یمن: دست‌کم ۲۰ غیرنظامی در حمله هوایی ائتلاف عربستان به یمن کشته شدند

ایران:

اعدام‌ها[۱] (۴۲ تن): زاهدان (۱)؛ ارومیه (۵)؛ خرم‌آباد (۳)؛ زاهدان و ایرانشهر (۷)؛ اصفهان (۴)؛ چابهار (۱)؛ بندرعباس (۲)؛ کرج (۱)؛ زابل و زاهدان (۴)؛ اصفهان (۳)؛ میاندوآب (۱)؛ زنجان (۲)؛ کرمانشاه (۱)؛ مهاباد (۱)؛ نوشهر (۱)، بابل (۱ زن)؛ گچساران (۱)؛ ارومیه (۱ زن و ۲ مرد).

مراسم بزرگداشت احمد شاملو مختل و ۳ تن دستگیر شدند بازداشت چندین نفر به اتهام «انحراف مذهبی» به دست اطلاعات سپاه
پلمپ محل کسب بهاییان ادامه دارد هفته‌ای ۳۰۰۰ کانال تلگرامی مسدود می‌شود
نیشکر هفت‌تپه: بازداشت ۲۰ کارگر

عدالت

گرجستان:‌ دادگاه بین‌المللی جزایی باید به تداوم تأثیر جرایم در درگیری ۲۰۰۸ بر قربانیان توجه کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز حقوق بشر (HRIDC) در پی تحقیق در گرجستان از ۲۶ ژوئن تا ۴ ژوئیه ۲۰۱۷ نگرانی عمیق خود را در باره‌ی تداوم تأثیر جرایم بین‌المللی سال ۲۰۰۸ بر قربانیان و جوامع تأثیریافته در گرجستان ابراز می‌کنند. اعضای هیأت با ۴۵ نفر در ۱۰ روستای نزدیک به خط مرزی اداری بین گرجستان و اُستیای جنوبی و یکی از شهرک‌های آوارگان داخلی دیدار کردند. قربانیان جرایم ارتکابی در جنگ ۲۰۰۸ هنوز در شرایط آسیب‌پذیری اقتصادی و اجتماعی و در وضعیت به‌شدت بی‌ثبات امنیتی زندگی می‌کنند و قاطعانه درخواست خود برای عدالت و غرامت در جبران صدمه‌ها ابراز کردند.


بنگلادش: معافیت از مجازات در مورد نقض حقوق بشر علیه مردم بومی سانتال

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون،  اُدیکار و کمیسیون حقوق بشر آسیا در گزارش مشترکی که امروز منتشر شد، اعلام کردند:  بنگلادش باید به معافیت از مجازات در مورد حمله‌های خشونت بار به مردم بومی پایان دهد. این گزارش،  با عنوان «پشت دستی:  معافیت از مجازات در مورد نقض حقوق بشر مردم بومی سانتال در بنگلادش»،  نتیجه‌ی تحقیق حقیقت‌یابی اُدیکار  از ۱۹ تا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ است. گزارش به ثبت رشته‌ای از حمله‌های پلیس و کارگران شرکت دولتی با ادعاهای مربوط به زمین‌های اجدادی سانتال علیه مردم بومی سانتال  در منطقه‌ی گایبَندها می‌پردازد که  در تاریخ ۶ نوامبر به اوج خود رسید. در نتیجه‌ی خشونت روز ۶ نوامبر سه تن از مردم سانتال کشته و ۱۵ تن زخمی و صدها تن بی‌خانمان شدند.

حقوق مدنی و سیاسی

لهستان: با وجود وتوی رئیس‌جمهور  نگرانی ها در مورد تغییر های قضایی و حاکمیت قانون  باقیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ رئیس جمهور لهستان روز ۲۴ جولای اعلام کرد که دو لایحه از سه لایحه ای که استقلال قضایی در لهستان را به خطر می اندازند وتو خواهد کرد. در پی تنش هایی که در هفته های گذشته بر سر آخرین تلاش های حزب قانون و عدالت برای تضعیف حاکمیت قانون با برقراری کنترل بر قوه قضاییه بروز کرده است، این گامی مثبت و غیر منتظره است. با وجود این که خطر به طور موقت به کنار رفته است، نگرانی‌های جدی باقیست. این دو لایحه پیشنهادی دولت را هر دو مجلس لهستان تصویب کرده بودند. هریک از این دو قانون می تواند استقلال قوه قضاییه را محدود و جدایی قوه ها را تضعیف کند. بدین ترتیب آنها ناقض قانون اساسی لهستان، اصول و موازین اتحادیه اروپا و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا و نیز تعهدات بین المللی لهستان یه شمار می‌روند.

آمریکا: ترامپ: تراجنسیتی‌ها در ارتش جا ندارند

ایران

فرش قرمز، سفرای خارجی و هتل/شکنجه گاه اوین بازداشت چند مداح به اتهام جاسوسی

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کمیته‌ی سازمان ملل بر تعهدات کشورها در زمینه‌ی فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ کمیته‌ی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در ژوئن ۲۰۱۷ نظریه‌ی عمومی شماره ۲۴ خود را در باره‌ی تعهدات کشورها بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه‌ی فعالیت‌های اقتصادی منتشر کرد (به انگلیسی). فدراسیون از این نظریه‌ی عمومی استقبال می‌کند زیرا این نظریه تعهدات کشورها بر اساس میثاق را روشن و یادآوری می‌کند. این نظریه به‌ویژه ارزش‌مند است زیرا ابتکارهای پرشماری در مجمع‌های مختلف به راه افتاده است. هم‏چنان‌که ژدیسلاو کژیا، معاون کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط به رهنمود تازه خاطر نشان کرده است، این خطر وجود دارد که «کشورها از تعهدات الزام‌آور ـ در مقایسه با توصیه‌های مربوط به رویه‌های مفید ـ غفلت کنند.» این نظریه‌ی عمومی تأکید می‌کند که بر اساس موازین بین‌المللی، مؤسسه‌های اقتصادی صرفنظر از وجود یا اجرای کامل قوانین داخلی در این زمینه، باید حقوق مندرج در میثاق را رعایت کنند.

ایران: طرح تحول نظام سلامت : طرح تحول درآمد پزشکان!

دفاع از حقوق بشر

روسیه: سازمان های حقوق بشر مشکلات آشکار نژادپرستی را محکوم کردند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در گزارشی که امروز منتشر شد،  فدراسیون و ۳ سازمان محلی اعلام کردند که شکل تازه ای از تبعیض یعنی آزار و اذیت اکراینی ها و تاتارهای کریمه در روسیه و سرزمین های زیر کنترل دولت روسیه در جریان است. این سازمان ها خطاب به کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل  گفتند: این مشکلات آشکار نژادپرستی در اساس در نتیجه مداخله نظامی و الحاقیه کریمه در سال ۲۰۱۴ بروز کرده است.

مالزی: آزادی و اخراج آقای عادل الرحمن خان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  آقای عادل الرحمن خان در روز ۲۰ جولای در هنگام ورود به مالزی برای شرکت در کنفرانس مربوط به مجازات اعدام که شبکه ی ضد مجازات‌ اعدام آسیا برگزار می‌کرد،  در فرودگاه بازداشت و پس از بیش از ۱۴ ساعت آزاد و از این کشور اخراج شد.طی مدت بازداشت،  از دسترسی به وکیل یا آگاهی از دلیل مشخص بازداشته خود محروم بود. فقط پس از خاتمه بازداشت وی موفق شد با نمایندگان کمیسیون ملی حقوق بشر مالزی ملاقات کند.

یونان:  جلوگیری از دیپلماسی حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا به‌نفع کشورهای اقتدارگرا، توانایی و رهبری سیاسی را تضعیف می‌کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ تصمیم دولت یونان به جلوگیری از بیانیه‌ی مشترک اتحادیه‌ی اروپا در سی‌وپنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه ژوئن در زمینه‌ی حقوق بشر در چین و مصر تحولی به‌شدت منفی در موضع این کشور در باره‌ی مسایل حقوق بشر در سازمان‌های بین‌المللی است. بدیهی است که این تصمیم را امکانات ناشی از گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی یونان با رژیم‌های دو کشور نام‌برده تعیین کرده است. با این تصمیم، دولت یونان از پایبندی به تعهد خود به‌عنوان عضوی از اتحادیه‌ی اروپا برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در سازمان‌های بین‌المللی قصور کرده و در عمل اقدام و مداخله‌ی مشترک اتحادیه‌ی اروپا برای محافظت از حقوق بشر را تضعیف کرده است.

فرانسه: انتقاد دید‌بان حقوق بشر از خشونت پلیس در برخورد با پناهجویان کاله

آمریکا حکم قاضی برای توقف بازگرداندن بیش از ۱۴۰۰ مهاجر عراقی

ایران: بیانیه ی جمعی – به گزارشگر ویژه ی حقوق بشر عاصمه جهانگیر

زنان

تایلند: سازمان ملل خواهان محافظت از زنان مدافع حقوق بشر شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دولت تایلند باید توصیه‌های نهاد حقوق زنان سازمان ملل در مورد محافظت از زنان مدافع حقوق بشر را به طور کامل به اجرا بگذارد. کمیته رفع کلیه تبعیض ها علیه زنان سازمان ملل در پی بررسی گزارش های ادواری ششم و هفتم تایلند، ملاحظات پایانی خود را منتشر کرد. این کمیته بر رعایت تعهدات کشورها بر اساس کنوانسیون حذف کلیه تبعیض علیه زنان نظارت دارد.

شیلی:‌ دولت باید نخستین گام را در دفاع از حقوق زنان بردارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در شیلی از سناتورهای شیلی خواستند در بحث عمومی مجلس سنا در این کشور ازل ایحه مربوط به جرم زدایی از سقط جنین به سه دلیل پشتیبانی کنند. این پشتیبانی گام نخست در راه تضمین حقوق زنان در شیلی در سازگاری با توصیه ها و تصمیم های سازمان ملل و دادگاه حقوق بشر کشورهای آمریکایی است.بحث های طولانی درباره این لایحه طی بررسی آن در مجلس ملیو واژگانی که گروه های تحقیق مجلس در آن به کار گرفته اند باعث نگرانی جدی درباره ی اجرای این قانون است،  زیرا تغییرات زیاد و الزام های جدیدی در آنها مطرح شده که لایحه را از اهداف اولیه آن دور می سازد. با وجود این، این واقعیت که سقط جنین دست کم در ۳ مورد در دسته بررسی مجاز خواهد شد، پیشرفت به شمار می‌رود. این سه مورد از این قرار هستند: خطر برای زندگی مادر، خطر مرگبار برای جنین و حاملگی در نتیجه تجاوز.

ایران

نود درصد زنان در سن کار، خانه نشین می شوند کتابچه زنان تاثیرگذار، در عرصه علم و تکنولوژی
افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی مجری زن طرفدار حجاب به «دو رویی» و «ریاکاری» متهم شد‎

فرهنگ و اندیشه

چشم‌انداز جهانی که می‌خواهیم ـ گفت‌وگوی نائومی کلاین با جرمی کوربین

ایران

شب‌های بهائی کُشی رشد نامتوازن و چهره متورم؛ نگاهی به آمار نشر

صنعت امام‌زاده‌سازی: ۸۱۵۱ امام‌زاده با شجره‌نامه و تعداد بی‌شماری بقعه جعلی

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گاردین

[۱] از ۱۲ تا ۲۶ جولای