international

شرکت اسپانیایی فِروویال از ساختن اردوگاه پناه‌جویان میلیون‌ها سود می‌برد

عکس: تارنمای عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسرائیل: نیروهای دولتی در مکان مقدس بیت المقدس به مردم مسالمت جو حمله کردند

عفو بین‌الملل ـ در حالیکه جمعیت مسالمت جوی فلسطینی‌ها برای نخستین بار پس از  لغو اعدام های امنیتی اخیر اسرائیل، در مسجد الاقصی در بیت المقدس گرد می آمدند، نیروهای اسرائیلی به آنها حمله کردند. انجمن هلال احمر فلسطین اعلام کرد که دست کم ۹۶ فلسطینی در داخل مسجد الاقصی یا اطراف آن زخمی شدند. از آغاز درگیری ها تا کنون، نیروهای اسرائیلی ۴ فلسطینی غیرنظامی را کشته و بیش از ۱۰۹۵ را طی اعتراض ها در کرانه باختری شامل بیت المقدس زخمی کرده اند.

ایتالیا: دولت آماده است پناهجویان و مهاجران را به بازداشتگاه های وحشتناک لیبی پس بفرستد

عفو بین‌الملل ـ در واکنش به خبر مصوبه پارلمان ایتالیا درباره ی اعزام کشتی های جنگی به آبهای لیبی در حمایت از گارد ساحلی لیبی برای جلوگیری و بازگرداندن پناهجویان و مهاجران به این کشور،معاون بخش اروپای این سازمان گفت: دولتمردان ایتالیا امروز نشان دادند که به دور نگه داشتن پناهجویان و مهاجران از سواحل این کشور بیش از زندگی و رفاه آنها اهمیت می دهند. تسهیل جلوگیری و بازگرداندن پناهجویان و مهاجران به لیبی به حبس خودسرانه آنها در بازداشتگاه ها خواهد انجامید و آنها در این مراکز به یقین در معرض شکنجه، تجاوز و قتل خواهند بود و رأی امروز دولتمردان ایتالیا را در این فجایع همدست می سازد.

عربستان سعودی: درخواست کمک خانواده معترض معلول محکوم به اعدام

ریپریو ـ خانواده مرد معلولی که به اتهام شرکت در اعتراض ها به اعدام محکوم است برای نجات جان او درخواست کمک و جزئیات تازه تری را درباره ی تعدی های نسبت به او ارائه کردند. منیر الآدم در سال ۲۰۱۲ در بحبوحه سرکوب اعتراض‌های سیاسی در عربستان دستگیر شد. او که از زمان تولد دچار اشکال شنوایی و بینایی است، به شدت در معرض شکنجه پلیس قرار گرفت به طوری که یک گوش وی به طور کامل کر شد. او به اجبار اعترافی دروغین را امضا کرد که سپس برای محکوم کردن او به اعدام در محاکمه مخفی مورد استفاده قرار گرفت. در پایان هفته گذشته، دیوان عالی کشور در عربستان حکم اعدام  منیر و ۱۳ متهم معترض دیگر را تایید کرد. اکنون، او هر لحظه در خطر اعدام به سر می‌برد.

سوریه: گروه های حقوق بشر اعدام مدافع حقوق بشر باسل خرطبیل  را محکوم کردند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ خانواده باسل خرطبیل،  مهندس نرم افزار فلسطینی ـ  سوری  و فعال آزادی بیان، تایید کردند که او در اکتبر ۲۰۱۵ قربانی اعدام فراقضایی شده است. فدراسیون  و سازمان حقوق بشری بین المللی و محلی این اعدام فراقضایی را محکوم کردند و خواهان تحقیق درباره ی آن شدند. همسر او  روز ۱ آگوست ۲۰۱۷  در فیس بوک اعلام کرد که شوهرش کشته شده است. اداره اطلاعات نظامی سوریه روز ۱۵ مارچ ۲۰۱۲ باسل خرطبیل دستگیر و پیش از انتقال به زندان ادرا  در دسامبر ۲۰۱۲،  او را ۸ ماه در انزوای کامل نگه داشت. در این مدت، در معرض شکنجه و بدرفتاری های دیگر قرار گرفت. باسل خرطبیل تا ۳ اکتبر ۲۰۱۵ در زندان ادرا بود و در آن تاریخ موفق شد به خانواده اش اطلاع بدهد که زیرا به مکان نامعلومی منتقل می کنند. پس از آن خانواده او از وی بی خبر ماند.

ترکیه: آزادی مشروط دو مدافع حقوق بشر، باز دستگیری دو تن و ادامه حبس چهار تن دیگر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دو تن از مدافعان حقوق بشر زندانی به طور مشروط آزاد و دو تن دیگر دوباره دستگیر شدند. علاوه بر این، چهار مدافع دیگر حقوق بشر نیز هنوز در زندان به سر می‌برند.

ترکیه: در یک هفته اخیر بیش از یک‌هزار نفر بازداشت شده‌اند ترکیه: چهار روزنامه‌نگار ارشد «جمهوریت» در زندان ماندند
تایلند: ادامه آزار قضایی هفت مدافع حقوق بشر ویتنام: محکومیت زندان زن مدافع حقوق کارگری و زمین

ایران

«در ماه میلادی گذشته ۱۰۰ اعدام در ایران ثبت شده است» اعدام‌ها (۲ تن): سنندج (۱)؛ جویبار (۱ تن در انظار عمومی)
زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج از حق ملاقات محروم شدند پرونده سازی جدید برای آتنا دائمی با شکایت مسئولین زندان اوین
پرونده سازی جدید برای آتنا دائمی با شکایت مسئولین زندان اوین مانع تراشی قضایی برای آزادی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی
بازداشت ۳ شهروند از جمله زندانی دهه ۶۰ در اراک رامین حسین پناهی زنده است، اما تحت شکنجه قرار دارد

تشدید اذیت و آزار و سرکوب معلمان

حقوق مدنی و سیاسی

تانزانیا:‌ آزادی بیان در خطر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و مرکز حقوقی و حقوق بشر (LHRC) چند روز پیش از آغاز محاکمه‌ی «جمیع مدیا»، که پایگاه آنلاینِ مشهور به صراحت در بیان است، در گزارشی در باره‌ی مبارزه‌ی دولت‌مردان علیه دسترسی به اطلاعات در دو سال گذشته هشدار می‌دهند. این سند اجرای قانون‌های سرکوبگرانه‌ای را توضیح می‌دهد که ممنوعیت هشت مؤسسه‌ی رسانه‌ای و دستگیری بیش از ۲۷ روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر را امکان‌پذیر کرده‌اند. رسانه‌های اجتماعی نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند و دست‌کم ۳۲ تن به‌خاطر انتقاد از دولت دستگیر شده‌اند. فدراسیون و مرکز حقوقی و حقوق بشر از دولت‌مردان تانزانیا می‌خواهند با تضمین رعایت کامل حق آزادی اطلاعات، حریم خصوصی و بیان به این روند منفی پایان دهند.

ایران

بیش از ۵۰۰۰ زندانی در انتظار تصویب «تعدیل مجازات اعدام» جزییاتی از حمله‌ «فیشینگ» به فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران ایرانی
گزارشی از آخرین وضعیت چهار زندانی اعتصابی در کرج و اردبیل چهل و پنجمین روز اعتصاب غذا؛ گزارشی از آخرین وضعیت زندانی حبیب ساسانیان
اعتصاب غذای چنگیز قدم خیری در مسجد سلیمان رئیس پلیس فتا: توییتر رفع فیلتر نخواهد شد

مفهوم حق به شهر و سیاست‌های شهری: جنبش‌های مردمی، تنها راه تغییر

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران

 اقتصاددان و کنشگر اجتماعی: دولت اجرای طرح کارورزی را متوقف کند 

۱۱ درصد از جمعیت «بی‌سواد مطلق» هستند

دفاع از حقوق بشر

ازبکستان: دولت باید به همکاری واقعی با سازمان ملل بپردازد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ رئیس جمهور شوکت میرزایف که در سپتامبر ۲۰۱۶جانشین اسلام کریموف شد هیچ اقدام مهمی برای اجرای تعهدات حقوق بشری بین المللی این کشور و همکاری کامل با سازمان ملل انجام نداده است. دو سال پیش، کمیته حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه رسید که دولت ازبکستان مسئول شکنجه و بدرفتاری با مدافع سرشناس حقوق بشر معتبر تاجی بایوا بوده است که در زندان های ازبکستان مورد شکنجه، تجاوز و عقیم سازی اجباری قرار گرفت. این کمیته موارد متعدد نقض حقوق او را بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ( که ازبکستان در سال ۱۹۹۵ به آن پیوست) به دست دولت ازبکستان در واکنش به فعالیت حقوق بشری او را مشخص کرد، از جمله این که حق دارد قربانی شکنجه و بدرفتاری  نشود و از آزادی و امنیت، محاکمه عادلانه، آزادی بیان و محافظت در مقابل تغییر بر اساس جنس و عقیده برخوردار باشد.

ونزوئلا: ممنوعیت اعتراض‌ها زمینه نقض گسترده حقوق بشر را فراهم می‌کند

عفو بین‌الملل ـ طرح امنیتی که پیش از انتخابات مجلس موسسان در ونزوئلا اعلام  شد زمینه را برای نقض گسترده ی حقوق بشر فراهم می کند. طرح امنیتی دولت ونزوئلا از جمله مقرراتی را برای به کارگیری نیروها و کارشناسان نظامی برای برخورد با جرائم انتخاباتی و نظامی دربرمی‌گیرد. از زمان آغاز اعتراض ها در ۴ آپریل، به اعلام منابع رسمی، بیش از ۱۰۰ تن کشته و بیش از ۱۴۰۰ تن زخمی شده اند. دولتمردان ونزوئلا در روز ۳۰ جولای انتخابات مجلس موسسان را اعلام کرده اند. این مجلس از اختیار بازنویسی قانون اساسی برخوردار است. گزارشی دیگر: با دستگیری رهبران مخالف در خانه هایشان، کشور وارد بحران شد.

کامبوج: سازمان های جامعه مدنی از دادگاه تجدیدنظر خواستند محکومیت ناعادلانه مدافع حقوق بشر را لغو کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۲۶ سازمان بین المللی و محلی با انتشار بیانیه مشترک از دادگاه تجدیدنظر خواستند محکومیت ناعادلانه خانم وانی به اتهام خشونت عمدی در اثر فعالیت صلح‌آمیز طی اعتراضی در سال ۲۰۱۳ را لغو کند. این مدافع حقوق بشر در فوریه ۲۰۱۷ به دو سال و شش ماه زندان محکوم شده است. او از آگوست ۲۰۱۶ در بازداشت به سر می برد. محکومیت به زندان تلاش آشکاری برای به سکوت کشاندن یکی از شجاع ترین و صریح ترین مدافعان حقوق بشر این کشور پیش از انتخابات جولای ۲۰۱۷ است.

ژاپن: سازمان ملل باید به دولت برای اصلاح شرایط زندان ها و وضعیت مجازات اعدام فشار وارد آورد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در ژاپن، مرکز حقوق زندانیان، امروز اعلام کردند:  سازمان ملل باید مسائل اساسی مربوط به شرایط زندان ها و مجازات اعدام را در بررسی کارنامه حقوق بشری ژاپن مطرح کند. روز ۲۴ جولای ۲۰۱۷، این دو سازمان گزارش مشترکی را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند. این کمیته بر رعایت تعهدات حقوقی کشورهای عضو بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نظارت دارد. در این گزارش، دو سازمان شماری از دغدغه های خود را درباره شرایط زندان مثل افزایش شمار زندانیان در حبس انفرادی طولانی ( برای مثال بیش از ۱۰ سال) از ۲۱ تن در سال ۲۰۱۲ به ۳۲ تن در سال ۲۰۱۶ مطرح کردند. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، فقط ۱۷ زندانی محکوم به حبس ابد مورد عفو قرار گرفتند و آزاد شدند. در همان مدت، ۳۶ زندانی محکوم به حبس ابد در زندان فوت کردند.

لائوس: در آستانه بررسی کارنامه حقوق مدنی و سیاسی، مسائل اساسی هنوز باقی است

 فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن، جنبش حقوق بشر لائوس، اعلام کردند: نهاد سازمان ملل باید به عنوان بخشی از بررسی کارنامه لائوس در زمینه ی حقوق مدنی و سیاسی،  به این کشور برای توجه به مسائل اساسی فشار وارد آورد. فدراسیون و این جنبش گزارش مشترکی را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند.

مصر: آزادی مدافع حقوق بشر آقای طارق حسین

ایران

مدافعان حقوق بشر در گرداب سرکوب قوۀ قضائیه و دستگاه‌های امنیتی

رادیو بین‌المللی فرانسه (گفتگو) ـ سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای زیر عنوان «گرفتار در گرداب سرکوب: مدافعان حقوق بشر زیر آماج حمله در ایران» که روز ۲ آگوست ۲۰۱۷ منتشر شد با تأکید بر تشدید سرکوب‌ها و رفتارهای خصمانه با مدافعان حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، خواستار پایان دادن به آزار و پیگرد آنان شده است. این گزارش با ذکر موارد روشن نشان می‌ دهد که مدافعان حقوق بشر با «اتهاماتی واهی چون “اقدام علیۀ امنیت ملی” مورد محاکمه قرار گرفته و زندانی شده‌اند» و همین واقعیت «امید به بهبود وضع حقوق بشر را که از وعده های انتخاباتی حسن روحانی در سال ١٣٩٢ بود به یاس تبدیل کرده است. در چهار سال گذشته، مقامات قضایی ایران مصادیق جرائم امنیتی را که دامنه‌ای گسترده ومبهم دارد افزایش داده و در همان حال بر مدت مجازات‌های برقرار شده علیه مدافعان حقوق بشر نیز افزوده‌اند. در این باره با بیژن بهاران، عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر گفتگو کرده‌ایم.

مدافعان حقوق بشر متهم به «دشمنی با کشور»

عفو بین‌الملل ـ این سازمان در گزارش تازه ای از تشدید سرکوب و رفتارهای خصمانه با مدافعانی که برای دفاع از حقوق مردم تن به خطر می‌دهند، خبر داد. قوه قضاییه و نهاد‌های امنیتی از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ ضمن هتک حرمت مدافعان حقوق بشر اقدام به افزایش فشارها و دستگیری و بازداشت ده‌ها تن کرده‌اند. گزارش عفو بین الملل با عنوان «گرفتار در گرداب سرکوب: مدافعان حقوق بشر زیر آماج حمله در ایران» نشان می‌دهد که چگونه بسیاری از مدافعان حقوق بشر، که رسانه‌های حکومتی از آن‌ها اغلب با عناوینی نظیر «جاسوس» و «خائن» یاد می‌کنند، با اتهام های واهی مرتبط با «امنیت ملی» محاکمه و زندانی شده‌اند. این وضعیت امیدها برای اصلاح و بهبود وضعیت حقوق بشر را، که از وعده‌های حسن روحانی در طول کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۱۳۹۲ حاصل شده بود، تیره و تار کرده است. در حال حاضر بعضی از فعالان به دلیل فعالیت‌های کاملا مسالمت آمیز از جمله ارتباط با سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان‌های حقوق بشری نظیر سازمان عفو بین‌الملل، به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

ایران نباید فرصت پایان دادن به اعدام برای اتهام های مربوط به مواد مخدر را هدر بدهد

عفو بین الملل ـ ‎قانون‌گذاران جمهوری اسلامی ایران نباید فرصتی تاریخی برای کنار گذاشتن مجازات اعدام در ارتباط با جرائم مربوط به مواد مخدر و نجات جان هزاران نفر در سرتاسر کشور را از دست بدهند. ‎مجلس ایران در هفته‌های آینده طرحی برای اصلاح قانون مبارزه علیه مواد مخدر را به رأی می گذارد که در آن هم‌چنان برخلاف حقوق بین‌المللی، مجازات اعدام در مورد جرائم غیرجانیِ مواد مخدر حفظ شده است. این دو سازمان از مجلس ایران دعوت می‌کنند که به فوریت طرح پیشنهادی را مورد تجدید نظر قرار دهد تا با حقوق بین المللی حقوق بشر که در آن‌ مجازات اعدام برای جرائم غیرجانی اکیداً منع شده همسو شود. شمار زیادی از مسئولان ارشد اذعان کرده اند که چند دهه سیاست‌های تنبیهی در مورد مواد مخدر و استفاده گسترده از مجازات اعدام به حل معضل اعتیاد به مواد مخدر و قاچاق آن در کشور منجر نشده است. آن‌ها تصریح کرده‌اند که قاچاق مواد مخدر معمولاً به آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی مانند فقر، اعتیاد و بیکاری برمی‌گردد که هیچ کدام را نمی‌توان با مجازات اعدام حل کرد. اکثریت قریب به اتفاق صدها اعدامی که سالانه در ایران انجام می‌شود مربوط به جرائم مواد مخدر است. اکثر اعدام‌شدگان از طبقات فرودست و آسیب‌پذیر جامعه هستند، از جمله افغان‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی. یک مقام عالی‌رتبه اخیراً با بیان آماری تکان دهنده گفت که از سال ۱۳۶۷ به این سو، ایران نزدیک به ده هزار نفر را برای جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام کرده است. به گفته نمایندگان مجلس، در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر برای جرائم مشابهی در سرتاسر کشور منتظر اجرای حکم اعدام هستند و حدود ۹۰ درصد از آنان را کسانی تشکیل می‌دهند که سابقه محکومیت کیفری ندارند و سن‌شان بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. طبق قوانین فعلی ایران، مجازات اعدام برای قاچاق بیش از ۳۰ گرم هرویین، مورفین، کوکائین یا مشتقات شیمیایی آن‌ها و یا بیش از ۵ کیلوگرم بنگ، گراس یا تریاک قابل اجراست. قانون پیشنهادی تازه این مقدار را به بیش از ۲ کیلوگرم برای هروئین، مورفین، کوکائین یا مشتقات شیمیایی آنها و بیش از ۵۰ کیلوگرم برای بنگ، گراس یا تریاک افزایش می‌دهد.

دادخواهى اعدام‌هاى دهه شصت را به رسمیت بشناسید! هشدار عفو بین‌الملل درباره عدم ارائه خدمات مناسب پزشکی به رهبران جنبش سبز
گردهمایی هنرمندان در اعتراض به لغو کنسرت‌ها گزارش وضعیت حقوق بشر در ماه تیر ۱۳۹۶

زنان و کودکان

تونس: تصویب لایحه اساسی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در اقدامی تاریخی، پارلمان تونس روز ۲۶ جولای ۲۰۱۷ به اتفاق آراء لایحه ای را برای پایان دادن به خشونت علیه زنان تصویب کرد. به این ترتیب، تونس اولین کشور عربی است که قانون جامعی را برای حذف خشونت علیه زنان، از جمله خشونت اخلاقی، جنسی، سیاسی یا اقتصادی را تصویب کرده است. قانون تازه که با موازین بین المللی سازگار است، خشونت را هم در عرصه عمومی و هم در عرصه خانواده تشخیص می دهد و گامی برای حذف خشونت خانگی و افکار تبعیض‌آمیز برمی‌دارد. فدراسیون و ائتلاف جامعه مدنی برای حذف خشونت علیه زنان و دختران بی وقفه برای جلوگیری از اشکال ها فعالیت کردند و پیش از رای گیری اصلاحیه  هایی را در مورد ماده های مسئله ساز قانون تنظیم و ارائه کردند. این نبرد طولانی و سنگین به پیروزی نه فقط برای زنان بلکه برای تونس انجامیده است. فدراسیون برای اجرای این قانون و تخصیص بودجه دولتی برای پیشگیری، محافظت و مراقبت از قربانیان و مبارزه با معافیت از مجازات به طور کامل متعهد و فعال باقی خواهد بود.

تایلند:‌ سازمان ملل وضعیت زنان زندانی را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در تایلند، اتحادیه آزادی مدنی، امروز اعلام کردند: دولت تایلند باید گام های مشخصی را برای به اجرا گذاشتن توصیه‌های نهاد سازمان ملل به منظور بهبود شرایط زنان در زندان بردارد. روز ۲۴ جولای ۲۰۱۷، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل در پی بررسی گزارش های ششم و هفتم تایلند، ملاحظات پایانی خود را در مورد این کشور منتشر کرد. این کمیته بر رعایت تعهدات حقوقی کشورهای عضو بر اساس کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان نظارت دارد.

ایران

دستیار ویژه روحانی: به احتمال زیاد وزیر زن نداریم ۹۰ درصد زنان ایرانی در سن کار، خانه نشین می شوند
پژواک “فریاد کودکان” در بن‌بست ناآگاهی و بی‌قانونی ازدواج کودکان و پیامدهای آن: زندگی‌هایی که دزدیده می‌شوند

فرهنگ و اندیشه

آمریکا: چه چیزی اعتیاد این کشور را به جنگ معالجه خواهد کرد ؟

دمکراسی باز ـ ناظم حکمت می گوید: « من می آیم و در جلوی هر دری می ایستم. اما هیچکس صدای آهسته پای مرا نمی شنود. بر در می کوبم ولی باز نادیده می مانم.» سناتور آمریکایی تاد یانگ روز ۱۸ جولای در کمیته روابط خارجی سنا از مسئولان پرسید آیا تداوم جنگ در یمن وجود فاجعه را در آن کشور تشدید نمی‌کند؟ یمن یکی از چهار کشور ـ به همراه سودان جنوبی، نیجریه و سومالی ـ  است که امسال در مجموع بیش از ۲۰ میلیون نفر را در اثر قحطی ناشی از درگیری از دست خواهند داد. ائتلاف منطقه ای زیر رهبری عربستان سعودی با استفاده از سلاح ها و خودروهای آمریکایی و با حمایت آمریکا یمن را محاصره کرده و آن را بمباران می کند. وضعیت نزدیک به قحطی یمن و بروز وبا به قدری حاد است که در هر ده دقیقه یک کودک در اثر این بیماری قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهد. سناتور یانگ در این نشست عکسی از انبار برنامه غذای جهانی را در یمن که در سال ۲۰۱۵ تخریب شد نشان داد و از مدیر اجرایی این برنامه خواست کشور مسئول حمله هوایی ویرانگر را نام ببرد. جواب این بود که محاصره یمن به توسط ائتلاف زیر رهبری عربستان باعث ویرانی انبار و کالاهای آن شده بود. یک روز بعد، نهاد آوارگان سازمان ملل درباره حمله هوایی ائتلاف در روز ۱۹ جولای در یمن گزارش داد که به مرگ ۲۰ نظامی از جمله زنان و کودکان فراری از خشونت انجامیده بود. در این گزارش ادعا شد که بیش از دو میلیون یمنی از آغاز درگیری به نقاط دیگر کشور فرار کرده اند. بیشتر بخوانید: نماینده سازمان ملل: یمن در آستانه فروپاشی کامل است

ترکیه:  انتقاد آنکارا از اظهارات «تحریک آمیز»  فرستاده ی ضد داعش آمریکا

المُنیتور ـ خشم ترکیه از تداوم مشارکت با کردهای سوریه پایانی ندارد. آنکارا به طور رسمی از مسئول بلند پایه آمریکایی که او را یکی از معماران اصلی اتحاد با کردها تلقی می کنند، شکایت کرد. مقام آمریکایی به نقش ترکیه در پیدایش تهدید روبه‌رشد ارتش حیات تحریر الشام،  گروه مرتبط با القاعده (پیش‌تر: جبهه النصره) اشاره کرده بود. این گروه کنترل خود را بر استان ادلیب در سوریه در مرز ترکیه گسترش داده است. این مقام آمریکایی در روز  ۲۷ جولای در واشنگتن گفت:  روش بعضی از متحدان ما در ارسال ده ها هزار تن  اسلحه و چشم بستن بر ورود این جنگجویان خارجی به سوریه نمی تواند بهترین روش باشد. القاعده از این وضعیت بیشترین استفاده را برده است. مک گورک گفت: «ادلیب اکنون مشکل بزرگی شده است.این منطقه درست در مرز ترکیه محل امنی برای القاعده است. بدیهی است که ما این موضوع را را در بحث های نزدیک با ترک ها مطرح خواهیم کرد.» مسئولان آمریکایی معتقد هستند که ادلیب می‌تواند  مرکز تازه ای برای برنامه ریزی حمله های تروریستی علیه غرب شود و بستن مرز بین ترکیه و ادلیب می تواند این خطر را کاهش دهد.

چالش واژه‌های تازه زبان فارسی در تاجیکستان

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر