international

مرگ میوه فروش

طرح: توکا نیستانی در ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

 لیبی: فیلم ویدیویی از اعدام های فوری

دیده بان حقوق بشر ـ  نیروهای وفادار به ارتش ملی لیبی در شرق لیبی ظاهرا جنگجویان اسیر شده در بنغازی را اعدام کرده و به جنازه های آنها اهانت کرده اند. فیلمهای ویدیویی که از ژانویه ۲۰۱۷ در اینترنت موجود است نشان می دهند که جنگجویان ارتش ملی لیبی در هفت مورد جداگانه «افراطی ها»  را غیرقانونی اعدام کرده اند. آخرین فیلم ویدیویی که در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۱۷ در رسانه های اجتماعی منتشر شده است اعدام فوری ۲۰ مرد با چشم بند و دست های بسته در پشت در لباس های نارنجی رنگ را در تاریخ ۱۷ جولای نشان می‌دهد و فرمانده ی مسئول آنها را به « تروریسم» متهم می‌کند. اعدام کنندگان ظاهرا اعضای نیروهای ویژه به فرماندهی محمود الورفالی هستند. نیروهای ویژه ارتش در بنغازی زیر فرماندهی وانیس بوخامادا در ارتباط با ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر هستند. ارتش ملی لیبی متحد دولت موقت است که یکی از سه دولتی است که می کوشد در جامعه بین المللی رسمیت یابد و کنترل لیبی را در دست بگیرد.

آمریکا: نامه مشترک درباره ی همکاری آمریکا با نیروهای ناقض حقوق بشر در یمن

دیده بان حقوق بشر ـ  ۸ سازمان حقوق بشری در امریکا، از جمله این سازمان، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و مرکز قربانیان شکنجه با ارسال نامه ای به وزیر دفاع، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات سیا و رئیس اداره فدرال تحقیقات اف بی آی نوشتند: درخواست می کنیم بدون اعلام منابع و روشها، در بیشترین حد ممکن، بررسی های انجام شده درباره ی ارتکاب اعمال ناقض جدی حقوق بشر به دست متحدان آمریکا یعنی نیروهای امارات متحده عربی و نیروهای یمنی مورد حمایت آن کشور را، منتشرکنید. این اعمال شامل دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری، ناپدید کردن قهری و انتقال غیرقانونی زندانیان است. همچنین از شما می‌خواهیم اعلام کنید در پیوند با نیروهای امارات متحده عربی یا نیروهای یمنی که در این نقض جدی حقوق بشر شرکت داشته اند، آمریکا چه اقدام هایی را انجام داده است.

عربستان سعودی: دولت از برنامه اعدام های مربوط به اعتراض ها دفاع می کند

ریپریو ـ وزارت دادگستری عربستان به انتقادها از برنامه اعدام ۱۴ شهروند سعودی به اتهام های مربوط به اعتراض، از جمله یک نوجوان و یک مرد معلول، واکنش نشان داده است. این اعلامیه حاوی شماری ادعاهای نادرست درباره محاکمه این ۱۴ تن است. دولت سعودی به خاطر برنامه اعدام ۱۴ تن که در پی اعتراض ها دستگیر و به اتهام شرکت در اعتراض در دادگاه مخفی ضدتروریسم به اعدام محکوم شدند، با انتقاد شدید روبرو است. یکی از ۱۴ تن نوجوانی است که در دانشگاه میشیگان پذیرفته شده بود و در هنگام سفر به آمریکا در فرودگاه دستگیر شد. فرد دیگر معلول است. هر دو تن برای انجام اعتراف دروغ زیر شکنجه قرار گرفتند و اعتراف های آنها در دادگاه علیه ایشان به کار رفت. دیوان عالی کشور ماه گذشته این ۱۴ حکم اعدام را تایید کرد و ممکن است این اعدام ها در هر زمانی انجام شود.

مراکش: ده ها تن بازداشت شده به خاطر اعتراض در ریف شکنجه شده اند

 عفو بین‌الملل ـ  دست کم ۶۶ تن که به خاطر اعتراض های گسترده در منطقه ریف در شمال مراکش دستگیر شده اند  گفته اند که مورد شکنجه و بدرفتاری و از جمله ایجاد خفگی، برهنگی، تهدید به تجاوز و توهین به دست پلیس قرار گرفته اند و این اقدام ها گاهی برای اجبار آنها به «اعتراف» انجام شده است. این سازمان از دولتمردان مراکش درخواست کرد تحقیقات جامع و مستقل و بی طرفانه درباره ادعاهای دستگیرشدگان انجام دهند و هر «اعتراف» را که در اثر فشار به دست آمده از روند محاکمه کنار بگذارند. یکی از معترضان نیز به خاطر «گزارش دروغ» درباره ی شکنجه به دست پلیس تحت تحقیق است. پلیس از ماه مه ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۲۷۰ نفر را بعضاً خودسرانه به خاطر اعتراض ها در ریف دستگیر کرده است، از جمله فعالان صلح جو و بعضی از روزنامه‌نگاران را. اکثریت بزرگی از این عده هنوز در بازداشت هستند و بسیاری از آنها به اتهام های مربوط به اعتراض به زندان محکوم شده اند. دست‌کم ۵۰ تن به خاطر اتهام های مربوط به امنیت کشور و یک تن به اتهام تروریسم مورد تحقیق قرار دارند.  بعضی از این عده ممکن است به حبس ابد محکوم شوند.

ترکیه:  ۳۵ نفر از جمله ۹ روزنامه‌نگار بازداشت شدند اسرائیل: بازداشت ۲۷ فلسطینی در کرانه باختری

فیلیپین: ‘خونبارترین شب’ در مبارزه با مواد مخدر

ایران

جمهوری اسلامی با اعدام متهم نوجوان تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشت

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ بر اساس اطلاعاتی که از ایران دریافت شده، رژیم جمهوری اسلامی ایران علیرضا تاجیکی را صبح روز ۱۰ آگوست در زندان عادل آباد شیراز اعدام کرد و بدین ترتیب تعهدات بین‌المللی خود پیرو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را زیر پا گذاشت. برای اطلاعات در باره‌ی علیرضا تاجیکی، نگاه کنید به: فردا ۱۰ آگوست ۲۰۱۷: خطر اعدام علیرضا تاجیکی، متهم به قتل در سن ۱۵ سالگی؛ نامه‌ی سرگشاده عبدالکریم لاهیجی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای زید رعدالحسین، و نامه‌ی سرگشاده به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل علیه اعدام مداوم نوجوانان. آقای تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در سن پانزده سالگی به اتهام تجاوز («لواط به عنف») و قتل دوستش دستگیر شد. حکم اعدام او بر اساس «اعتراف» وی در زیر شکنجه طی بازداشت اولیه در سلول انفرادی صادر شد، با این‌که او در زمان محاکمه این «اعتراف» را انکار و اعلام کرد که شکنجه شده است و بر بیگناهی خود پافشاری کرد. پیش از این، دو بار مسؤولان برای اعدام او برنامه‌ریزی کرده بوداند، یک بار در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ و یک بار نیز در ۱۲ مرداد ۱۳۹۵. هر بار وکیل او، خانم ستوده، و شماری از فعالان موفق شدند به‌طورِ موقت اجرای اعدام او را متوقف کنند.

برنامه‌ریزی برای اعدام مردی که در نوجوانی دستگیر شد حمله همه جانبه به حقوق کودکان است

عفو بین‌الملل ـ مهدی بهلولی در زمان وقوع جرم زیر ۱۷ سال سن داشته است وبیش از ۱۵ سال است که در صف اعدام به سر می‌برد. عفو بین‌الملل با اشاره به انتقال مهدی بهلولی به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر در روز ۲۳ مرداد ماه برای اجرای حکم اعدام، خواستار توقف این حکم شده بود. برنامه ریزی برای اجرای حکم مهدی بهلولی تنها چند روز پس از اعدام علیرضا تاجیکی صورت گرفت که پنج‌شنبه گذشته در  شیراز اعدام شد. علیرضا تاجیکی در زمان دستگیری تنها ۱۵ سال سن داشت.« دور اخیر اعدام افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند نشان می‌دهد که اشتیاق انزجار آمیز  نظام قضایی ایران برای استفاده از مجازات اعدام هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. اقدامات دولت‌مردان ایران معنایی جز حمله همه جانبه به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد ندارد.» مهدی بهلولی در آبان سال ۱۳۸۰ در دادگاه کیفری تهران به خاطر وارد کردن ضربات چاقو به یک مرد در طی یک درگیری به اتهام قتل مجرم شناخته و به اعدام محکوم شد. وی در زمان وقوع قتل ۱۷ سال سن داشت و کل زندگی بزرگسالی خود را در سایه‌ی اعدام گذرانده است. این چهارمین باری است که او برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است. اعدام مهدی بهلولی، که قرار بود روز چهارشنبه  ۲۵ مرداد در زندان رجایی‌شهر اجرا شود، متوقف شد.

 

اعدام‌ها (۳۷ تن):[۱] شیراز (۳ تن)؛ ارومیه (۲)؛ خرم آباد (۱)؛ چهارمحال و بختیاری (۱ تن در انظار عمومی)؛ زاهدان (۱)؛ زنجان (۱)؛ اصفهان (۱)؛ ارومیه (۱)؛ ایلام (۱)؛ اهواز (۱)؛ بیرجند (۱۱)؛ بابل (۱)؛ زنجان (۲)؛ شیروان (۱)؛ ارومیه (۱)؛ رجایی شهر کرج (۸).

اعتصاب جمعی، انتقال به انفرادی و سایر محدودیت ها برای دهها زندانی سیاسی در رجایی شهر کرج

۵۳۰۰ نفر در نوبت اعدام تداوم فشار بر سندیکای شرکت واحد؛ فشار بر رضا شهابی
رضا شهابی باید تا ۱۷ ماه دیگر در زندان بماند بازداشت شماری از شهروندان عرب سنی مذهب خوزستان
افزایش محکومیت علی مزرعه به ۱۰ سال حبس پس از اعتراض سرنوشت نامعلوم شماری از فعالان اهوازی و نگرانی از شکنجه آنان
ساسان آقایی، معاون سردبیر اعتماد در زندان اوین ۱۸.۵ سال حبس برای دو فعال عرب اهل شهر شوش
عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان به سه سال حبس محکوم شد ۱۲ نفر از طرفداران «عرفان حلقه» در اصفهان بازداشت شدند
«نامساعدتر شدن» وضعیت زندانیان بهائی در ایران دستگیری ۶۴ دختر و پسر در «استخرپارتی» در اصفهان
مظفر عباسى، میوه فروش سیار، در درگیرى با مأمورین شهرداری کشته شد ممنوعیت تعدادی از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از معامله
بی‌خبری از وضعیت یوسف عمادی، آهنگساز زندانی در زندان اوین

عاملان غیردولتی

آمریکا: یک کشته در برخورد خودرویی با فعالان ضدنژادپرستی در راهپیمایی برتری‌طلبان سفیدپوست

کشته شدن ده‌ها مهاجر در آب‌های یمن به دست قاچاقچیان انسان

عدالت

لیبی: حکم جلب دادگاه بین المللی جزایی برای فرمانده نیروهای ویژه امید به عدالت را ایجاد می کند

عفو بین الملل ـ  در واکنش به صدور حکم تیر به دادگاه بین المللی جزایی برای محمود الورفلی که متهم به جنایت های جنگی در زمان فرماندهی نیروهای ویژه الصاعقه وابسته به ارتش ملی لیبی است، این سازمان گفت: رای دادگاه گامی مهم در جهت پایان دادن به معافیت از مجازات برای جنایتهای جنگی در لیبی است. محمود الورفلی فرمانده واحدی از ارتش بود که متهم به ارتکاب فجایعی از جمله اعدامهای فراقضایی اسیران بی سلاح و بی دفاع است. دولتمردان لیبی باید فوری این حکم جلب را به اجرا بگذارند و او را به دادگاه بین المللی جزایی تحویل دهند تا در محاکمه‌ای عادلانه پاسخگوی شاکیان باشد. این حکم پیامی روشن برای مرتکبان یا آمران جنایت های وحشتناک است و نشان می دهد که آنها بالاتر از قانون نیستند و بدون مجازات نخواهند ماند.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران

رضا شهابی از هشت روز پیش اعتصاب غذا کرده است

مجید عابدین‌زاده مقدم، زندانی سیاسی در اوین اعتصاب غذا کرده است

مهدی کروبی اعتصاب غذا کرد

گزارش‌گران بدون مرز از حسن روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خواهان تضمین آزادی اطلاع رسانی و دولتی قانون‌مدار است

آزادی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی در تهران

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل: کار اشغال شده فلسطینی ها

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ مقاله حاضر تحقیقی درباره ی فرار فلسطینی‌ها از دام فقر از طریق کار در اسرائیل است،  اما این فرار فقط به بهای بسیار زیاد شکست در گسترش و تداوم اقتصاد محلی رخ می‌دهد. یاتا، سومین شهر بزرگ کرانه باختری، با ۶۵ هزار تن جمعیت بر تپه های خاکی جنوب الخلیل قرار دارد، اما به ندرت کسی از این شهر دیدار می‌کند. انواع ماشین های متروکه در خیابان‌های پیچ در پیچ آن رها شده اند. اگر یاتا فراموش شده به نظر می‌رسد، دلیل آن این است که فقط ۲٫۴۰۰ تن از ساکنان آن در محل دارای شغل هستند. اکثریت بزرگی از جمعیت در بخش اعظم کرانه باختری، به نوعی به بازار کار اسرائیل وابسته است. این نوع وابستگی که در اثر ۵۰ سال اشغال این سرزمین ایجاد شده به چرخه باطلی انجامیده است. دستمزدها در اسرائیل بالاتر هستند. بنابراین، فلسطینی‌های جوان در آن سوی مرز به جستجوی کار می‌روند. به علاوه، در اینجا سرمایه گذاری کمتری انجام می‌شود و اقتصاد محلی شغل های مناسبی عرضه نمی کند. برای کار در اسرائیل بسیاری از این جوانان راه غیرقانونی را انتخاب می کنند و مشاغل کم مزد را می‌پذیرند. سازمان ملل می‌گوید اشغال به دست اسرائیل علت اصلی گسترش نیازهای انسانی در کرانه باختری و نوار غزه است. اقتصاد محاصره شده بخشی از این اشغال است. بنا به اعلام سازمان بین‌المللی کار، در ۱۵ سال گذشته هیچ گاه این شمار زیاد فلسطینی‌ها در اسرائیل شاغل نبودند: در حال حاضر ۱۲۰ هزار تن از فلسطینی ها در اسرائیل کار می‌کنند و یک چهارم کل دستمزدهای کرانه باختری را به دست می‌آورند.

آلمان: کابوس جوانان پناهجو

ایران: وضعیت زاغه‌نشینی پاکستانی‌ها در حاشیه تهران

دفاع از حقوق بشر

یمن: نامه‌ی مشترک سازمان‌های غیردولتی به سفرای شورای امنیت سازمان ملل

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و پنج سازمان دیگر نامه ی زیر را به سفرای کشورهای عضو شورای امنیت نوشتند: موضوع: بحران روبه‌وخامت در یمن و ضرورت اقدام شورای امنیت سازمان ملل ـ در پی گزارش به شورای امنیت سازمان ملل در روز ۱۲ ژوئیه که مسؤولان ارشد سازمان ملل در باره‌ی بحران به‌شدت روبه‌وخامت در یمن هشدار دادند، به‌عنوان «گروه اقدام سازمان‌های غیردولتی در زمینه‌ی آئین رفتاری» ناگزیر هستیم در باره‌ی ضرورت اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه نسل‌کُشی، جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی این نامه را به شما بنویسیم. فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیر کل هشدار داده که افزایش خشونت باعث بروز وضعیت «هولناک» انسانی در یمن می‌شود. رئیس دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، استفن اُبرایان، گزارش داده که ۷ میلیون تن در خطر قحطی به سر می‌برند و تأکید کرده که شورای امنیت سازمان ملل دارای مسوؤلیت اساسی در این درگیری است و کشورهای عضو باید بیشتر از این اقدام کنند. مسؤولان دیگر گزارش داده‌اند که بروز وبا (در ۲۲ استانداری از ۲۳ استانداری) که تاکنون ۱۸۰۰ تن را کشته، بی‌سابقه است و هشدار داده‌اند که این بیماری شمار بسیار بیشتری را خواهد کشت، زیرا خدمات اساسی بهداشتی فرو پاشیده است و نزدیک به ۱۵ میلیون تن ـ بیش از ۵۵% جمعیت ـ به خدمات درمانی یا آب پاکیزه دسترسی ندارند. گزارش‌های خبری: بیش از نیم میلیون نفر در یمن به بیماری وبا مبتلا شده‌اند ؛ حملات هوایی به یمن در شش ماه اخیر بیشتر از کل سال ۲۰۱۶ بود

پاکستان: سازمان ملل خواهان لغو قانون های مربوط به کفر و حمایت از اقلیت ها شد

 سکولاریسم ـ  کمیته حقوق بشر سازمان ملل به پاکستان گفته است قانون های مربوط به کفر گویی را لغو کند و به اقدامات بیشتری برای حمایت از اقلیت های دینی دست بزند. این کمیته هفته پیش پس از رسیدگی به کارنامه پاکستان در مورد رعایت میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ملاحظاتی را تصویب کرد. ناظران می‌گویند که خداناباوران، مسلمانان احمدیه و مسیحیان به خاطر کفرگویی متهم شده اند. بعضی از آنها به قتل رسیده اند یا ناگزیر از تغییر دین شده اند. این کمیته گفت پاکستان شمار زیادی از پیگرد ها را به خاطر اتهام نابجای کفر گویی انجام می‌دهد. کمیته گفت اوباش و عاملان غیر دولتی به متهمان و مدافعان آنها حمله کرده اند. این کمیته افزود که قاضی هایی که به پرونده‌های مربوط به کفر رسیدگی می‌کنند اغلب در خطر آزار و تهدید قرار دارند. مرتکبان این آزار و تهدید کمتر مورد پیگرد و مجازات قرار می گیرند.

کنیا: مسئولان باید دوباره سازمان سرشناس حقوق بشری را به ثبت برسانند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ یک هفته پس از انتخابات، هیأت هماهنگی سازمان های غیردولتی کنیا ثبت کمیسیون حقوق بشر کنیا و مرکز حکومت داری باز در آفریقا را  باطل کرد و به مسئولان دستور داد فعالیت آن‌ها را محدود کنند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر این اقدام را به عنوان انتقام جویی از مشارکت این دو سازمان در نظارت بر انتخابات محکوم کرد. رئیس هیأت هماهنگی سازمانهای غیردولتی در نامه ای که سه روز پس از انتخابات افشا شد، اعلام کرد که ثبت کمیسیون حقوق بشر کنیا به علت فرار از مالیات، داشتن حساب‌های غیرقانونی بانکی و استخدام غیرقانونی افراد خارجی باطل می شود. کمیسیون حقوق بشر کنیا هنوز این نامه را دریافت نکرده است. کمیسیون حقوق بشر کنیا و فدراسیون پیش از انتخابات گزارش مشترکی را در انتقاد از جامعه شدن اصلاحات در بخش های امنیتی و قضایی منتشر کردند. کمیسیون حقوق بشر همچنین دغدغه های خود را درباره فرآیند انتخابات پس از اعلام نتایج انتخابات ابراز کرده است. این کمیسیون و همکاران آن گزینه شکایت مربوط به اشکال ها در اعلام نتایج انتخابات را مورد بررسی قرار داده اند.

کنیا: ۱۰ سال پس از خشونت‌های انتخاباتی، اصلاحات امنیتی و قضایی هنوز حیاتی هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر کنیا در گزارش تازه‌ای که امروز منتشر شد، تاکید کردند: صرف نظر از نتیجه انتخابات عمومی هفته آینده، بسیار ضروری است که که کنیا به تقویت اصلاحات در بخش‌های امنیتی و قضایی خود ادامه دهد. این گزارش با عنوان «کارنامه‌ی کنیا در زمینه‌های امنیتی و قضایی: وعده‌شکنی‌ها و کارهای ناتمام» ارزیابی دوگانه‌ای از اصلاحات انجام شده پس از خشونت پساانتخاباتی ۲۰۰۸ـ ۲۰۰۷ ارائه می‌دهد. جهان در انتظار نحوه برگزاری انتخابات در پیش رو است، بسیار ضروری است که به یاد داشته باشیم که بهبود در زمینه‌ی کنترل عملیات پلیس و مقابله با معافیت از مجازات ضرورت‌های اساسی جلوگیری از تکرار تاریخ در کنیا هستند.

ترکیه: تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی۱۰ مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از تداوم حبس خودسرانه ده مدافع حقوق بشر در ترکیه مطلع شده است. شماری از این مدافعان حقوق بشر در روز ۱۸ جولای به زندان در استانبول منتقل شدند. خانم ایلکنور اوشتون در آنکارا در زندان مانده است. این مدافعان در سلول انفرادی هستند و درخواست آنها برای رفتن به سلول مشترک رد شده است.

 

برمه/میانمار: اتهام‌های علیه کشاورزان و مدافعان حقوق زمین را لغو کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دولتمردان برمه باید فوری تمام اتهامات علیه ۱۱ کشاورز و دو مدافع حقوق زمین را به خاطر اعتراض علیه مصادره زمین در منطقه ماندالی  را لغو کنند. دولت ۲۳ اکتبر ۲۰۱۴، ۱۱ کشاورز و دو فعال حقوق زمین را به خاطر مشارکت در اعتراض بازداشت کرد. این عده در نوعی از اعتراض شرکت کرده بودند که به معنای ادامه کشت در زمینهای مورد اختلاف برای نشان دادن ادعای مالکیت بر آن است. دولت در سال ۱۹۹۸ مصادره زمین ها را بدون پرداخت پول در مقابل آنها آغاز کرد و سپس این زمین‌ها را به شرکت‌های خصوصی و مدیران موسسه های اقتصادی دارای رابطه با حاکمان نظامی برای پروژه کشت قهوه فروخت. دستگیری این ۱۳ تن در پی طرح اتهام علیه آنها از طرف دو شرکت خصوصی رخ داد که مدعی مالکیت بر زمین هستند. شاکیان ادعا کرده اند که اعتراض باعث خسارت های مالی آنها شده است.

از مدافعان دفاع کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ انجمن کامیناندو فرانتراس آزاری را که سال‌هاست تحمل می‌کند و در هفته‌های اخیر بدتر شده محکوم کرد. این واقعیت آسیب‌پذیری مدافعان حقوق بشر را در مرز جنوبی اسپانیا و تهدید علیه آنها را نشان می دهد. متاسفانه، این خشونت ها بخشی از زندگی روزانه مهاجران در مرزها است و باعث بروز استثنا در حاکمیت قانون می شود و در نتیجه دولتها حتا صحبت از حقوق بشر را تهدیدی برای منافع خود تلقی می کنند. این دقیقا همان چیزی است که در چند هفته اخیر رخ داده است و همکار ما در پی اظهاراتی که در تلویزیون کرده بود تهدید شد. او در تلویزیون گفته بود: مهاجران باعث زخم های مأمور پلیس در مرز سیوتا نشده اند. پلیس با لگد زدن به مهاجران خود را زخمی کرده است.

بحرین: رسیدگی به پرونده‌ی نبیل رجب تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷ به تعویق افتاد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: آزار قضایی و حبس خودسرانه‌ی نبیل رجب، یکی از بنیان‌گذاران و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، بنیان‌گذار مرکز حقوق بشر خلیج، معاون دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و عضو کمیته‌ی مشورتی خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر ادامه دارد. نبیل رجب یکی از برجسته‌ترین مدافعان حقوق بشر این کشور است که نقض حقوق بشر در زندان جاو و مشارکت بحرین در بمباران یمن به توسط ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی را محکوم کرده است. دادگاهی در بحرین روز ۸ آگوست ۲۰۱۷ پانزدهمین نشست رسیدگی به به‌اصطلاح «پرونده‌ی توییتر» را علیه آقای نبیل رجب برگزار کرد و رأی به تعویق رسیدگی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷ داد، با وجود این‌که وکلای وی برگزاری نشست بعدی را در تاریخ زودتری درخواست کرده بودند. دادگاه در عین حال اعلام کرد که در آن تاریخ قاضی‌های دیگری مسؤول خواهند بود.

کامبوج: سازمان های جامعه مدنی خواهان آزادی مدافع حقوق بشر در سالگرد دستگیری خودسرانه او فدراسیون برگزار می کند: کارگاه درباره ی اصول راهنمای اقتصاد و حقوق بشر، ارزیابی پیشرفت‌ها و جبران کمبودها

ایران

نوجوانان، مجازات اعدام و ساختار حقوق کیفری ایران اعدام، راه حل یا مشکل مضاعف؟
مریم اکبری‌منفرد: سفرای خارجی صورت بزک‌کرده زندان‌های ایران را دیدند وزیر پیشنهادی ارتباطات از برخی زندانیان سیاسی بازجویی می‌کرده است

دیده بان حقوق بشر از شورای نگهبان خواست تا بدون فوت وقت گام اول برای کاهش اعدام را بردارد

زنان و کودکان

ایران

فعالان سیاسی و اجتماعی: ازدواج زیر ۱۸ سال را ممنوع کنید

رادیو فردا ـ براساس آمار ثبت احوال کشور،‌ در سال ۹۴ بیش از ۴۸ هزار دختر و نزدیک به ۱۵ هزار پسر ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند. این در حالی است که کنوانسیون جهانی حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال را کودک دانسته و در اعلامیه حقوق بشر، ازدواج زودهنگام کودکان «انحراف از حقوق بشر» تعریف شده است. براساس این آمار در سال ۹۴، ۱۵۱۱ دختر زیر ۱۵ سال مادر شده‌اند.

افزایش نگران‌کننده طلاق و سقط جنین بین دختران خردسال وجود ۲ هزار کودک مطلقه در کشور و سقط‌جنین‌‌های مکرر کودکان
ملاحظاتی درباره حضور زنان در قوه قضاییه و قضاوت زنان توقف طولانی‌مدت لایحه منع خشونت علیه زنان در کمیسیون لوایح

فرهنگ و اندیشه

نامه سرگشاده به آقای رئیس جمهور فرانسه

عصر نو ـ  شلومو ساند، مورخ اسرائیلی: هنگامی که شروع به خواندن نطق شما در مراسم یادبود دستگیری دسته جمعی یهودیان در ورزشگاه دوچرخه سواری زمستانی کردم، نسبت به شما احساس قدردانی کردم. در واقع با نگاهی به سنت طولانی رهبران سیاسی راست و چپ ، در گذشته و حال، در مورد مشارکت و مسئولیت فرانسه در تبعید و اسارت اشخاصی از تبار یهودیان و اعزام شان به سمت اردوگاههای مرگ، شما موضعی روشن و بدون ابهام اتخاذ کردید… به صراحت و رک و راست بگویم، ازاین که نتانیاهو را، که بی گمان در زمره سرکوبگران است و بنابراین نمیتواند نماینده قربانیان دیروز تلقی گردد، دعوت کرده بودید عصبانی شدم.

آوارگانی که در زندانِ آوارگی خود محبوس اند

عصر نو ـ  کتاب “مردم غزه” که عنوان فرعی آن هست: “زیستن در حبس”، مجموعه ای از دیده ها، شنیده ها و شهادت هاییست که شش شهروند فرانسوی: روانشناس ، جامعه شناس، دبیر و آموزگار، ویدئوکار و بعضا تلاشگر در “اتحادیۀ یهودیان فرانسوی طرفدار صلح”، در طول چند سفر به غزه در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ گرد آوری کرده اند. این کتاب در فوریۀ ۲۰۱۷ با مقدمه ای به قلم خانم کریستین هسل، همسر اندیشمند بزرگ استفان هسل در پاریس منتشر شده است . فیلمی ۵۲ دقیقه ای با زیر نویس به ۱۲ زبان پیوست این کتاب است.

آمریکای لاتین:  نوآوری در دموکراسی

دمکراسی باز ـ کشورهای آمریکای لاتین پیوسته در ارزیابی‌های مربوط به کیفیت دموکراسی نمره بدی به دست آورده اند. سالهای طولانی استبداد و بی ثباتی سیاسی منجر به بی اعتمادی شهروندان به نهادها شده و باعث شده که پژوهشگران توانایی دموکراسی را در بازسازی خود مورد تردید قرار دهند. پژوهشگران و رسانه های بین المللی مدتهاست که نتایج نظرخواهی ها و شاخص های دموکراسی را تایید کرده اند: دموکراسی های امریکای لاتین نتوانسته اند خود را به طور کامل تثبیت کنند، زیرا فساد و پوپولیسم، و نیز فقر، جنایت و تورم آنها را دچار مشکل کرده است.  چطور می توان اعتماد سیاسی را بنا کرد ؟ چگونه می‌توان نهادهای سیاسی را پس از دوره های طولانی حاکمیت استبداد تقویت کرد؟ دولت ها در کشورهایی با سنت طولانی بی ثباتی سیاسی چگونه می توانند پاسخگو تر باشند؟ در جایی که جنایت و فساد مشکلات دائمی هستند، چگونه می‌توان حاکمیت قانون را برقرار کرد؟ در کشورهایی که فقر و گرسنگی هنوز واقعیت به شمار می‌روند دموکراسی چگونه می تواند فراگیری سیاسی و برابری اجتماعی را به همراه بیاورد؟ اگر قرار باشد همواره در نقاط قبلی به دنبال دموکراسی گشت و بر «دموکراتیک» بودن شمار معدودی از نهادها اصرار کرد، به این پرسش هاهیچگاه نمی توان پاسخ داد. ایجاد نهادهای تازه و جستجو برای پاسخ در نقاط تازه ضروری است و بنابر این نوآوری ضروری است.

آمریکا: راست‌های افراطی چه کسانی هستند؟ پیام خشونت‌پرهیزی گاندی برای دنیای ما

ایران

آیا میرحسین موسوی شرمنده‌ی «عفو بین‌الملل» و نهاد‌های بین‌المللی می‌شود؟‌ ما همه بالقوه قاتل هستیم، درباره مجازات متهمان قتل‌های اخیر کودکان

ناسیونالیسم، فدرالیسم و حق تعیین سرنوشت – بررسی انتقادی

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، خبر آنلاین، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، سکولاریسم، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز

[۱]  ۴ تا ۱۶ آگوست ۲۰۱۷