زنان-690x259

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، که به دلیل ادامه خشونتها علیه مسلمانان و کشته شدن صدها تن از آنان، تحت فشار بین المللی است.

نقض حقوق بشر

کودکان روهینگیا زنده زنده سوزانده و سر بریده شده اند

ایندیپندنت، ۲ سپتامبر ۲۰۱۷ بر اساس اظهارات شاهدان عینی، کودکان روهینگیا توسط نیزوهای نظامی و شبه نظامی در میانمار، سرشان بریده شده و تعدادی نیز به صورت زنده زنده سوزانده شده اند. گفته می شود در ادامه خشونتهای جاری، بیش از ۶۰ هزار مهاجر (این تعداد در روزهای اخیر افزایش یافته است) میانمار را به سمت بنگلادش در مرزهای غربی کشور ترک کرده اند. تصاویر ماهواره ای که دیده بان حقوق بشر منتشر کرده نشان می دهد که تنها در یک روستا، ۷۰۰ خانه به اتش کشیده شده و به خاکستر بدل شده است.

قاچاق انسان: زنان مسلمان در میانمار/برمه آسیب پذیرند

هافینگتون پست، سپتامبر ۲۰۱۷  در میان نزاع جمعی در میانمار، زنان و کودکان مسلمان به طور فزاینده ای در شرایط آسیب پذیر قرار می گیرند که تا به حال به اندازه کافی شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته اند. رکورد برمه در قاچاق انسان به حدی است که ایالات متحده این کشور را در دو سال گذشته در لیست نظارت سطح ۲ قرار داده است. نیروهای امنیتی در میانمار هم مردان و هم زنان مسلمان را به کار اجباری وادار کرده اند. با این حال، زنان نیز مجبور به فحشا و سایر انواع برده داری شده اند. در واقع، طبق گزارش وزارت حقوق بشر ایالات متحده در سال ۲۰۱۲، گزارش حقوق بشر، مقامات برمه گزارش داده اند که زنان روهینگیا را ربوده و آنها را به بردگی در پایگاه های نظامی برده اند. نیروهای امنیتی برمه همچنین تجاوز به زنان و دختران را به طور سیستماتیک انجام می دهند که این مساله به قاچاق انسان و استثمار آن نیز کمک می کند.

دفاع حقوق بشر

ملاله یوسف زی خطاب به آنگ سان سوچی: کشتار مسلمانان را محکوم کنید

گاردین، ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ ملاله یوسف زی، جوانترین برنده جایزه صلح نوبل، آنگ سان سو چی را فراخوانده است که رفتار “غم انگیز و شرم آور” را در مورد مردم روهینگیا میانمار به دنبال خشونت هایی که صدها تن جان خود را از دست داده است، محکوم کند.

 

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، در پی تداوم بحران مسلمانان در میانمار تحت فشار بین المللی است

تلگراف، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ در پی تداوم بحران مسلمانان در میانمار، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل در مورد رفتار دولت او با حدود ۱٫۱ میلیون مسلمان روهینگیایی، یکی از گروه هایی که مورد بیشترین آزار و اذیتها در جهان، قرار داشته، با انتقاد شدید بین المللی مواجه است. رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز جمعه گفت: خشونت ها در برابر مسلمانان روهینگیا به نسل کشی می انجامد.

دادگاه عالی هند طلاق فوری زنان مسلمان را برای حمایت از حقوق آنان منع کرد

نهاد زنان سازمان ملل، ۲۸ اوت ۲۰۱۷ دادگاه عالی هند امروز (سه‌شنبه)، در حکمی سه‌طلاقه کردن زنان را از طریق تکرار کلمه «طلاق» برای سه بار از سوی همسرانشان، مغایر با قانون اساسی این کشور دانست. این حکم یک پیروزی چشمگیر برای زنان مسلمان هندی محسوب می‌شود. در این نوع طلاق که در میان برخی مسلمانان هند مرسوم است، یک مرد می‌تواند به سادگی و با تکرار لفظ «طلاق» برای سه مرتبه آن هم در یک نوبت، همسرش را طلاق دهد.

زنان مسلمان هندی می‌گویند این نوع طلاق ناقض حقوق آن‌هاست و آن‌ها را در مضیقه قرار می‌‌دهد. گاهی اوقات، مردان مسلمان هندی اینترنتی و از طریق «واتس‌اپ» و «اسکایپ» همسران خود را با تکرار سه‌باره کلمه «طلاق»، سه‌طلاقه می‌کنند. دادگاه عالی هند این اقدام را مغایر با قانون اساسی این کشور دانسته است.

طوفان توییتری #ازمهرجانمانند؟!

خبرگزاری ایسنا، ۲۸ اوت ۲۰۱۷ در توییتر یک طوفان دیگری به راه افتاد. فعالان حقوق کودکان،‌ فعالان حقوق اقلیت‌ها و خیلی از مردم عادی در ایران، سه چهار هفته مانده به آغاز سال تحصیلی جدید با هشتگ #ازمهرجانمانند یادآوری کردند که همه نگران بچه‌های مهاجرانی هستند که قانونی و غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند و می‌خواهند که بچه هایشان از حقوقی برابر با بچه‌های دیگری که در کشور زندگی می‌کنند برخوردار باشند. در آغاز سال تحصیلی ۹۴، یک دستور حاکمیتی شرایط را برای بچه‌های مهاجران تغییر داد. رهبری که پیش‌تر در سخنرانی‌های متعددی بر تکریم مهاجران در ایران تاکید کرده بودند،‌ این بار خواستار رفع هر گونه تبعیض در مورد تعلیم و تربیت بچه‌ها در کشور شدند: « هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

از سال ۹۴ تا به حال،‌ بخشی از مشکلات دانش آموزان خانواده‌های مهاجران برطرف شده است و حق دانش‌آموزان خانواده‌های مهاجر،‌ در  دستورالعمل ثبت نام مدارس به رسمیت شناخته شده است؛‌ هر چند هنوز مدارسی هستند که به هر دلیل از ثبت نام دانش ‌آموزان مهاجران خودداری می‌کنند،‌ اما کارشان تخلف محسوب می‌شود و خانواده‌ها می توانند از آن‌ها به اداره‌های آموزش و پرورش ناحیه و منطقه شکایت کنند.

ایران ۹ دانش آموز دختر نخبه بر اثر واژگونی اتوبوس کشته شدند

صدای امریکا، ۱ سپتامبر ۲۰۱۷ واژگون شدن اتوبوس دانش آموزان دختر در مسیر بندرعباس به داراب منجر به مرگ هفت دانش آموز، دونفر از همراهان آنها و زخمی شدن بیش از سی نفر شد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، این اتوبوس که دانش آموزان مقطع متوسطه را برای حضور در اردوی فرزانگان از استان هرمزگان به داراب در استان فارس می‌برد، بامداد جمعه ۱۰ شهریور به دلیل آنچه که پلیس «بی‌توجهی راننده به جلو و برخورد با قرنیز پل» عنوان کرد، واژگون شد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

پروانه سلحشوری: دنبال سهم ۵۰ درصدی اشتغال زنان هستیم

دویچه وله، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ رئیس فراکسیون زنان در مجلس دهم ایران می‌گوید در مدیریت بحران اشتغال زنان را نباید از قلم انداخت. ایران در قعر جدول شاخص‌های شکاف جنسیتی تنها از سه کشور جلوتر است. پروانه سلحشوری می‌گوید زنان نیز جزیی از بحران اشتغال هستند و نباید در مدیریت این بحران تنها مردان را در نظر گرفت. خبرگزاری ایسنا یکشنبه ۱۲ شهریور به نقل از سلحشوری نوشت: «ما حداقل به دنبال سهم ۵۰درصدی خودمان در اشتغال هستیم.».

 

قوانین و لوایح

تصویب قانون منع حجاب اسلامی برای زنان در تاجیکستان

خبرگزاری شبستان، ۲ سپتامبر ۲۰۱۷ به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایندیپندنت،تاجیکستان قانونی را برای جلوگیری از حجاب اسلامی زنان مسلمانان تصویب کرد. این قانون، مردم را ملزم می کند تا به فرهنگ و لباس های سنتی در تاجیکستان پایبند باشند،اقدامی که تلاش برای جلوگیری از حجاب اسلامی زنان مسلمان به شمار می آید.

با وجود اینکه تاجیکستان کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان است،وزیر فرهنگ این کشور،شمس الدین اورومبکزودا، به رادیو اروپای آزاد مدعی شد که لباس و پوشش اسلامی «واقعا خطرناک» است. وی افزود: همه با نگرانی به زنانی که حجاب دارند نگاه می کنند، آنها نگران این هستند که زنان چیزی را در زیر حجاب خود پنهان کرده باشند.

دشواری های طلاق برای زنان

کانون زنان ایرانی، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ این که زنان ایرانی نسبت به بسیاری از حقوق خود آگاهی ندارند، موجب آسیب دیدن آنان می‌شود. برابری حقوق زن و مرد در ایران عملی نشده است. اما در مورد همان حقوقی که قانون برای زنان قائل شده است و چندان رضایت بخش هم نیست، آگاهی درستی وجود ندارد که در صورت نیاز از آن استفاده شود.

سیاست

یک زن وزیر دفاع هند شد

دویچه وله، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ پست مهم وزارت دفاع به نیرمالا سیتهارامان سپرده شد. این نخستین بار طی ۳۵سال گذشته است که زنی در کابینه هند به این مقام می‌رسد. با معرفی خانم اسوارج به عنوان وزیر خارجه، تعداد وزیران زن کابینه هند به شش نفر رسید. در چارچوب تغییرات وسیع در دولت هند، دو زن در پست وزارت دفاع و وزارت خارجه وارد کابینه شدند.

 

ترامپ می‌خواهد برنامه حمایت از کودکان مهاجر بدون مدرک را ‘لغو’ کند

بی بی سی، ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ برخی از گزارشها حاکیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نظر دارد برنامه حمایت از جوانان مهاجری که دارای اسناد هویتی و مهاجرتی نیستند را ملغی کند. به گفته این گزارشها آقای ترامپ به کنگره این کشور شش ماه فرصت داده است تا این برنامه را که از آن به نام “داکا” نام برده می‌شود را با برنامه ای دیگر جایگزین کند. این گزارشها ابتدا در رسانه “پولتیکو” منتشر شد و گفته می‌شود که تلاش دارد تا علیرغم حمایتهای زیادی که از آن وجود دارد؛ راهی میانه را مطرح کند.

کدخدایی: رئیس جمهورشدن زنان شرعا منع دارد

پایگاه خبری تحلیلی بانو، ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ ئیس جمهور شدن زنان بحث فقهی و قدیمی است و بحثی نیست که در طول دوره انقلاب به آن رسیده باشیم. این یک نظریه فقهی است که زن نمی‌تواند به مفهوم شرعی ولایت داشته باشد و عده‌ای می‌گویند ریاست جمهوری و وزارت چون جزیی از آن ولایت است پس زن نمی‌تواند وزیر و رییس‌جمهور شود.

راه طولانی برابری جنسیتی در اسیای جنوب شرقی

دموکراسی باز، ۱ سپتامبر ۲۰۱۷ در ماه سپتامبر، انتخابات ریاست جمهوری سنگاپور برگزار خواهد شد. طبق گزارش های محلی، به نظر می رسد احتمال دارد این کشور، خانم حلیمه یعقوب وکیل، عضو اتحادیه کارگری و سخنگوی سابق پارلمان را انتخاب کند. او اولین رئیس جمهور زن سنگاپور و نخستین عضو اقلیت مالایی در دولت تحت تسلط چینی ها از سال ۱۹۷۰ خواهد بود.

پیروزی بالقوه حلیمه یعقوب، در حال حاضر به عنوان نقطع عطفی در سراسر منطقه مورد ستایش قرار گرفته است. احمد زاهد، معاون نخست وزیر مالزی، از زنان حزب خواسته است “دعا کنند که او برنده شود”. مصطفی ایزودین، یمحقق سیاسی سنگاپوری نیز گفت که انتخاب او گام مهمی خواهد بود: “او نه تنها سقف شیشه ای دیگری را در سنگاپور خواهد شکست، بلکه سنگاپور را بر روی نقشه جهانی قرار می دهد.”

اما این ارزیابی به طور خطرناکی خام است. انتخاب یعقوب به ریاست جمهوری، به سختی وضعیت زنان را در واقعییت تغییر خواهد داد، جایی که مبارزه برای برابری جنسیتی و برابری قومی به مراتب دور از دسترس است.

فرهنگ و جامعه

پاهایت را جمع کن!

خبرگزاری ایسنا، ۲۷ اوت ۲۰۱۷ اگر شما از آن دسته آقایانی هستید که بدون توجه به فضای محدود اتومبیل‌های مسافربر با راحتی هر چه تمام‌تر روی صندلی می‌نشینید و اصلا حواستان نیست که تماس بدنتان با خانمی که کنار شما نشسته است، او را اذیت می‌کند، یعنی شما دارید به آن فرد آزار  می‌رسانید و دقیقا شما مخاطب این گزارش هستید. زنان ترکیه در واکنش به این عمل زشت برخی از مردان کشورشان در وسایل نقلیه عمومی یک کمپین اعتراضی تشکیل داده‌اند که نامش را گذاشته‌اند: «پاهایت را جمع کن» و «جای من را اشغال نکن.»

این کمپین که به همت زنان ترکیه تشکیل شد، در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفت و تصاویری با این مضمون در فضای مجازی منتشر شد که ناشی از نارضایتی بسیاری از زنان از این رفتار غیر اخلاقی برخی مردان است.

 

حق د اریم آوازهای سرزمین مادری مان را بشنویم

بی بی سی، ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ یک خانواده چهارنفری ایرانی در اعتراض به لغو کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی با پای پیاده ۶۰ روز سراسر ایران را می‌گردند و با استادان موسیقی نواحی دیدار می‌کنند.

این خانواده ۳۵ روز پیش با کوله‌پشتی سفر خود را شروع کردند. شعار خانواده این است: “ما حق داریم آوازهای سرزمین مادری را در شهرمان بشنویم.”

زهره براتی٬ که پزشک است٬ درباره دلیل شروع سفرش به همراه همسر و دو کودک به سایت خانه موسیقی ایران این طور گفته است: “روز اجرای کنسرت شهرام ناظری بعد از طی بیش از ۱۵۰ کیلومتر به قوچان رفتیم اما متاسفانه فضای خیلی بدی به وجود آوردند و بدون کمترین احترامی به مردمی که تجمع کرده بودند حتی اجازه ندادند از دستشویی آنجا استفاده شود و ما آخر شب به مشهد برگشتیم و تصمیم گرفتیم این مشکل و معضل فرهنگی را به سهم خانواده کوچک خودمان به گوش همه برسانیم.”

بازی دامونکی؛ شرحی بر یک ازدواج کودکانه

این روایت واقعی است

پیامدهای بهداشتی ازدواج دختران کمتر از ۱۸ سال

 

فضانورد زن رکورد اقامت آمریکایی‌ها در فضا را شکست

بی بی سی، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ پگی ویتسون، فضانورد آمریکایی پس از برجای گذاشتن رکوردی در زمینه اقامت فضانوردان آمریکایی در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشت. خانم ویتسون ۵۷ ساله بیش از ۶۶۰ روز را در ایستگاه فضایی بین المللی گذراند. او با شکستن رکورد جف ویلیامز، دیگر فضانورد آمریکایی که ۵۳۴ روز در فضا مانده بود، بیشتر از هر فضانورد دیگری این کشور در فضا بوده است. خانم ویتسون در جریان سومین ماموریتش بخش زیادی از وقت خود بر روی آزمایش‌هایی از جمله مطالعه درباره بافت سرطانی ریه و سلول‌های استخوانی گذراند.

گزارش، پژوهش و کتاب

پژوهشی جامع در باب ازدواج زودهنگام کودکان در ایران

بیدارزنی، ۲۶ اوت ۲۰۱۷ ازدواج کودکان، ازدواج در کودکی و نوعی ازدواج رسمی یا غیررسمی است که در آن، فرد قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شود. با وجودی که هر دو جنس پسر و دختر در معرض ازدواج‌های زودهنگام هستند؛ ولی دختران بیشترین قربانیان این پدیده به شمار می‌روند.

در ایران، قبل از انقلاب بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده (سال ۱۳۵۳)، ازدواج زنان قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام و ازدواج مردان قبل از اتمام ۲۰ سالگی‌شان ممنوع بود. تغییر این سن بعد از انقلاب در ایران رخ داد. تغییرات اولیه آن موقتی شکل گرفت و این ماده با ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی تعویض شد. بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران۱۵ سالگی اعلام شد. با این حال همین قانون اجازه می‌دهد که ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سالگی و پسران زیر سن ۱۵ سالگی به شرط رضایت والد یا اجازه دادگاه، بتواند شکل بگیرد.

مقاله زنان، جنسیت و رادیکالیزم داعش

مجله RUSI، اوت ۲۰۱۷ در این مقاله الیزابت پیرسون و املی وینتربوثم نقش جنسیت را در افراطی گرایی داعش توضیح می دهند. انها عوامل ممکن افراطی گرایی زنانه و نوع تفاوت رادیکالیزم بین زنان و مردان را مورد بحث و جدل قرار داده اند. این مقاله این ادعا را که استخدام زنان و مردان در داعش از الگوی یکسانی پیروی می کند، و همینطور این روایت را که زنان ذاتا صلح طلب هستند و یا با زور و اجبار به داعش پیوسته اند را به چالش می کشد. زنان از مدتهای مدید در سازمان های تروریسیتی چه به عنوان مبارز جنبش مانند سازمان ببرهای آزادیبخش تامیل در سریلانکا یا در حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) – برخی از این زنان در حال حاضر با داعش می جنگند) و یا به عنوان “بیوه های سیاه” به عنوان انتحاری کننده های زن در چچن، فعالیت داشته اند. متن کامل این مقاله را به انگلیسی در لینک بالا بخوانید.

مردسالاران نوین پاکستان

اخبار روز، ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ برای برگزاری میزگردهای سیاسی تلویزیونی در پاکستان، قاعده‌ای وجود دارد که روز به روز هم محبوب‌تر می‌شود. یک زن جوان و خوش‌صحبت، با موهایی آراسته، یک و یا چند (گاهی تا شش) مرد میان‌سال با موهای جوگندمی را معرفی می‌کند، و از آن‌ها می‌پرسد که نظرشان در باب فلان موضوع چیست. ادامه مطلب را در لینک بالا بخوانید.

پول را به من نشان بده: مبارزه برای تامین مالی و پاسخگویی برای حقوق زنان

دموکراسی باز، ۲۸ اوت ۲۰۱۷ در میان برنامه های متعدد سازمان ملل متحد، بودجه برای برابری جنسیتی بسیار کم است. وقتی که نهاد زنان سازمان ملل متحد UN_WOMWN)) در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد، فعالان برآورد کردند که این نهاد حداقل یک میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. (برای مقایسه، درآمد کل نهاد کودکان سازمان ملل (یونیسف) بیش از ۴٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بود.

از ان سال تاکنون اهدا کنندگان کمک های مالی هنوز برای رسیدن به این هدف (تامین بودجه یک میلیارد دلاری) ناکام مانده اند. و بودجه کل نهاد زنان سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ به ۳۳۵ میلیون دلار رسیده است. اهدا کنندگان کمک بارها و بارها تعهد خود را به آنچه که “گسترش جنسیت” در همه جنبه های مختلف تلاش برای توسعه جهانی می نامند، اعلام کرده اند. (برای ارزیابی تمام سیاست ها در همه سطوح برای تاثیرات مختلف آنها بر زنان و مردان) اما اقداماتی که عملا صورت گرفته، ناامید کننده است.

به عنوان مثال: در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تنها ۲۴ درصد از کمک های بین المللی برای “بخش های اقتصادی و تولیدی” (از جمله مدیریت مالی عمومی و توسعه شهری) به پروژه هایی که برابری جنسیتی را به عنوان یک هدف مشخص معرفی می کردند، اختصاص یافت و  فقط ۲ درصد صرف پروژه هایی شد که توانمندسازی اقتصادی زنان به عنوان هدف اصلی مطرح بود.

سازمان های جامعه مدنی پول بیشتری برای فعالیتهای مرتبط با جنسیت دریافت می کنند، اما منابع مستقیم برای سازمان های فعال حقوق زنان هنوز سهم ناچیزی از این بودجه ها را دربرمی گیرد – حتی برای اهداکنندگان مالی مانند کانادا، که در اوایل سال جاری سیاست کمک خارجی “فمینیست” را صراحتا اعلام کرد.

بعد از بوکوحرام: داستان زنان و دختران نیجریه ای که از اسارت بازمی گردند

خبرهای الکترونیکی زنان، ۲۷ اوت ۲۰۱۷ از زمان آغاز شورشیان بوکوحرام، حدود ۸۰۰۰ زن و دختر و همچنین بسیاری از پسران در نیجریه ربوده شده اند. به طور غم انگیزی، دخترانی که فرار می کنند یا نجات می یابند، از سوی جامعه، خانواده و شوهران خود با این ترس که ممکن است دچار افراط گرایی شده باشند، طرد می شوند. این امر آنها را در معرض طرد شدن، انزوا و فقر قرار می دهد.

آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دموکراسی باز، بیدارزنی، گاردین، بی بی سی، ایندیپندنت، خبرهای الکترونیکی زنان، خبرگزاری شبستان، خبرگزاری تحلیلی خبری بانو، خبرگزاری ایسنا، دویچه وله، تلگراف، نهاد زنان سازمان ملل، مجله RUSI، هافینگتون پست، کانون زنان ایرانی، اخبار روز ایران.