international

تهدید روزنامه‌نگاران

طرح:‌ مانا نیستانی/تارنمای گزارشگران بدون مرز

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

میانمار: واکنش رسمی به بحران راخاین «بی‌رحمانه» است

عفو بین‌الملل ـ بیانیه دفتر رهبر میانمار آنگ سان سوچی که ادعا دارد دولت از کلیه مردم در ایالت راخاین «به بهترین روش ممکن» دفاع می‌کند، بیرحمانه است. تیرانا حسن، مدیر بخش واکنش به بحران این سازمان، گفت: «این یک فاجعه ی حقوق بشری و انسانی است. رهبر میانمار در نخستین اظهارات خود درباره بحران به جای اینکه اقدام های مشخص در حمایت از مردم وعده بدهد، به نظر می رسد از اهمیت گزارش های وحشتناک دریافتی از منطقه می کاهد.» در پی حمله گروه مسلح روهینگیایی در روز ۲۵ آگوست و حمله خشونت بار ارتش به این منطقه، در حدود ۱۴۶ هزار تن از مردم روهینگیا که اکثر آنها زن و بچه هستند، به کشور همسایه بنگلادش گریختند و این وضعیت به بحران بزرگ انسانی تبدیل شده است.

میانمار: جلوگیری از کمک‌های بین‌المللی جان هزاران نفر را به خطر می اندازد

عفو بین‌الملل ـ  جلوگیری مقامات میانمار از ارسال کمک‌های بین‌المللی به ایالت راخاین جان هزاران نفر را در این منطقه که ساکنان آن عمدتا مردم روهینگیا هستند به خطر انداخته است. دولت‌مردان میانمار با برخوردهای نامتناسب نظامی مردم روهینگیا را مورد بدرفتاری‌های هولناک قرار داده‌اند. امدادرسانان به این سازمان گفته‌اند که وضعیت انسانی در ایالت راخاین در حال وخیم‌تر شدن است. ارتش میانمار از ۲۵ آگوست در پی حملات  گروه مسلح «ارتش آزادیبخش آراکان روهینگیا» به چندین پاسگاه‌ انتظامی و امنیتی، عملیات نظامی گسترده‌ای را در این منطقه آغاز کرده است. تیرانا حسن گفت: «ایالت راخاین در آستانه فاجعه انسانی است. هیچ چیز نمی‌تواند منع ارسال کمک‌های نجات‌بخش برای مردم آواره را توجیه کند. مقام‌های میانمار با ایجاد محدودیت برای سازمان‌های بشردوستانه، جان ده‌ها هزار نفر را به خطر انداخته‌ و بی‌اعتنایی خود به جان انسان‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. دولت باید فوری این رویه را تغییر دهد و به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دهد تا بدون مانع و بدون شرط به تمام بخش‌های این ایالت دسترسی پیدا کنند و به مردم نیازمند کمک کنند.» گزارش‌های دیگر: دیدبان حقوق بشر: ارتش میانمار صدها خانه مسلمانان روهینگیا را عمداً آتش زد؛ کودکان آواره روهینگیایی در اثر واژگون شدن قایقشان غرق شدند

فیلیپین:  کشتن کودکان بدون توقف ادامه دارد

عفو بین‌الملل ـ رئیس بخش جنوب شرقی آسیا و اقیانوس اطلس این سازمان در واکنش به پیدا شدن جنازه کودک ۱۴ ساله ای که در مورد سفته قبل ناپدید شده بود، گفت: چند کودک دیگر باید در فیلیپین بمیرند تا این خشونت وحشتناک بی‌رحمانه پایان یابد؟خانواده این کودک ناگزیر شدند با اضطراب ناپدید شدن او و سپس اندوه غیر قابل تصور پیدا شدن جنازه اشبا جای ضربات چاقو و در حالی که سر او با چسب بسته‌بندی پوشیده بود، سر کنند. این مورد استثنایی یا اشتباه نیست بلکه آخرین جنایت از موج قتل‌های غیرقانونی است که به مرگ بیش از ۵۰ کودک و هزاران فیلیپینی دیگر انجامیده است. این کودک مدرسه ای به گفته مادرش به کارهای غیررسمی می پرداخت تا درآمدی کسب کند. او را آخرین بار در روز ۱۸ آگوست ۲۰۱۷ با جوانی ۱۹ ساله دیده اند. پس از انتشار خبر قتل این جوان پلیس ادعا کرد که او در حالی که می کوشید از یک راننده تاکسی سرقت در تیراندازی متقابل کشته شده است.

ترکیه: سرکوب و وخامت وضعیت زندانها پس از کودتا

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ ترکیه پس ازکودتای ناموفق ۱۴ ماه پیش زندان ها را پر از متهمان سیاسی کرده است و خانواده های زندانیان، وکلا و فعالان به ما خبر از ازدحام شدید، و بدی وضعیت مراقبت پزشکی، سلول های انفرادی و بدرفتاری می دهند. در حدود ۵۰ هزار تن به ظن داشتن ارتباط با اقدام به کودتا در جولای ۲۰۱۶ به زندان افتاده اند، از جمله مسئولان انتخابی، دانشگاهیان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران. ناظران برآورد می‌کنند که در مجموع دست کم ۲۲۰٫۰۰۰ تن اکنون در ترکیه در زندان به سر می برند. گروه هایی مثل عفو بین الملل می گویند بهبود شرایط در آینده محتمل نیست زیرا اتهام ها انباشته می شود بدون اینکه نظارت دولتی یا پیامدهای قابل تشخیص وجود داشته باشد. مسئولان دولت برای اینکه برای شمار روبه رشد زندانیان سیاسی جا باز کنند، در آگوست گذشته ۳۸۰۰۰ مجرم غیر سیاسی، از جمله مجرمان محکوم به جرائم خشونت‌بار و حتا قتل را آزاد کرده اند.

اسرائیل/ سرزمین های اشغالی فلسطین:  حبس خودسرانه و آزار قضایی وکیل و فعال حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از حبس خودسرانه و آزار قضایی صالح عموری، شهروند فرانسوی ـ فلسطینی، وکیل دادگستری و پژوهشگر میدانی انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر آدامیر در سرزمین های اشغالی فلسطین مطلع شده است.. او پیش‌تر زندانی عقیدتی بود که ۶ سال در زندان های اسرائیل به سر برد. روز ۵ سپتامبر ۲۰۱۷، دادگاه بخش بیت المقدس حکم صادره علیه وی در سال ۲۰۰۵ را دوباره تایید کرد و دستور داد سه ماه باقی مانده از حکم زندان را بگذراند. صالح عموری در زمان آزادی خود بر اساس توافق مبادله زندانیان هنوز سه ماه باید در زندان می‌ماند. نماینده کنسولگری فرانسه در بیت المقدس و پدر او از ورود به دادگاه محروم ماندند.

فلسطین: نیروهای امنیتی فعال حقوق بشر را به خاطر مطالب فیسبوک دستگیر کردند

عفو بین‌الملل ـ دستگیری مدافع حقوق بشر فلسطینی که از دولتمردان فلسطینی در فیس‌بوک انتقاد کرده بود حمله بی شرمانه به آزادی بیان است. عیسی عمرو، که هماهنگ کننده ی جوانان مخالف با شهرک های کوچ نشین ساکن الخلیل است و پیش از این پژوهشگر سازمان غیردولتی اسرائیلی بتسلیم بود، در حدود ظهر به وقت محلی به دست نیروهای امنیتی فلسطین دستگیر شد. او مطالبی را در صفحه فیس‌بوک خود در انتقاد از دستگیری روزنامه نگار محلی رادیو به دست همان نیروهای امنیتی منتشر کرده بود.

روسیه: حمله سراسری به مبارزه انتخاباتی مخالفان سیاسی

دیده‌بان حقوق بشر ـ پلیس روسیه به طور نظام مند در مبارزه انتخاباتی چهره برجسته سیاسی مخالف الکسی ناوالنی مداخله می کند. پلیس در سراسر روسیه به دفاتر انتخاباتی او حمله و داوطلبان را خودسرانه دستگیر می کند و به اقدام های دیگری می زند که دخالت توجیه ناپذیر در مبارزه انتخاباتی است. به علاوه، ملی گرایان رادیکال و گروه های طرفدار پوتین حمله های جسمانی علیه فعالان انتخاباتی دست زده و آنها را تهدید کرده اند و تحقیقات رسمی موثری در مورد این حوادث انجام نشده است.

آمریکا: ترامپ «رویا پردازان» را به اخراج تهدید کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ  اعلام رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ برای لغو برنامه جلوگیری از اخراج مهاجرانی که در کودکی وارد آمریکا شده اند به صدها هزار تن با پیوندهای محکم به این کشور صدمه خواهد زد. یه گزارش رسانه‌ها، ترامپ از قانون محافظت از «رویا پردازان» یعنی کسانی که در کودکی وارد شده اند حمایت خواهد کرد ولی در ازای حمایت کنگره از قانونی که مهاجرت قانونی به آمریکا را به شدت کاهش و بودجه ساخت دیوار مرزی و بازداشتگاه‌ها را افزایش می‌دهد. گزارش خبری:

دادستان آمریکا از توقف برنامه حمایت از کودکان مهاجر بدون مدرک قانونی خبر داد

سوریه: سازمان ملل: دولت در خان شیخون مرتکب «جنایت جنگی» شده است یمن سازمان ملل: بیش از ۲۰۰۰ کشته و مجروح در بمباران‌های سال ۲۰۱۷ عربستان
مصر: دیدبان حقوق بشر درباره ‘شکنجه مخالفان سیاسی’ هشدار داد کشتار دو برابری غیرنظامیان با بمب‌های خوشه‌ای در سال ۲۰۱۶
قرقیزستان:‌ آزار قضایی سه مدافع حقوق بشر ونزوئلا: سازمان ملل دولت را به شکنجه مخالفان متهم کرد

ایران

زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به حبس ابد به شدت بیمار و از درمان محروم است

عفو بین‌الملل ـ زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به حبس ابد به شدت بیمار است و به مراقبت‌های پزشکی تخصصی در خارج از زندان نیاز دارد. با این وجود مقامات مصرانه از اعزام او به بیمارستان خودداری کرده‌اندتا او را مجازات کنند و از او «اعترافات» اجباری بگیرند. محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در این شرایط مصداق شکنجه است. زینب جلالیان، زندانی ۳۵ ساله‌ی کرد ایرانی، که حبس ابد را در زندان خوی می‌گذارند، به شدت بیمار است. او از اسفند ۱۳۹۵ در اعتراض به ممانعت مقامات از دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی مناسب، ارائه گزارش‌های خلاف واقع دولت ایران به سازمان ملل در باره‌ی سلامت کامل او و دسترسی به معاینه های مرتب پزشکی است به اعتصاب دارو دست زده است. او به خاطر عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی در خطر از دست دادن بینایی قرار دارد.

تهدید روزنامه‌نگاران در خارج از کشور برای مهار اطلاع رسانی مستقل

گزارشگران بدون مرز ـ در یک سال گذشته گزارش‌گران بدون مرز دست‌کم ده‌ها مورد احضار خانواده‌ها را شمارش کرده است که این احضارها به طور عمده از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی انجام شده‌اند. در این باره بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار مقیم خارج از کشور که با بخش‌های فارسی رسانه‌های جهانی و یا رسانه‌های مستقل همکاری می‌کنند، به طرق گوناگون مورد تهدید قرار گرفته‌اند. از این میان ۱۶ نفر از آن‌ها به مرگ تهدید شده‌اند.

اعدام‌ها (۶ تن):[۱] بندر عباس (۱ تن در خیابان)؛ خرم آباد (۱ تن)؛ تبریز (۲ تن)؛ اردبیل (۱ تن)؛ ایلام ( ۱ تن در خیابان)

اعتصاب غذا در رجایی‌شهر: وخامت حال رضا شهابی و چند زندانی دیگر وضعیت سلامتی احسان مازندرانی روزنامه‌نگار به مرحله هشدار رسیده است
۱۹ نفر در یک مهمانی در سیرجان بازداشت شدند دو کولبر به ضرب گلوله نیروهای هنگ مرزی کشته شدند
محکومیت دو مدیر کانال تلگرامی طرفدار روحانی به حبس و منع فعالیت رسانه‌ای دادستان تهران: تجدید نظر در احکام نمازی‌ها، وانگ و زکا رد شده‌است
زنان سوری در ورزشگاه آزادی؛ زنان ایرانی پشت در زنان ایرانی به ورزشگاه آزادی راه نیافتند
سه عضو «عرفان حلقه» در شیراز بازداشت شده‌اند پلیس اجازه برگزاری تجمع حمایت از رضا شهابی را نداد
حشمت الله طبرزدی فعال سیاسی به ۶ سال حبس محکوم شد محمود معصومی و الهام رسولی فعالان مدنی به تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شدند

عدالت

بروندی: سازمان ملل: مسئولان  باید به خاطر جنایت های ضد بشریت محاکمه شوند

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ هیئت سازمان ملل که دو سال است درباره نقض حقوق بشر در بروندی تحقیق می‌کند، اعلام کرد مسئولان بروندی در بالاترین سطح دولت و نیروهای امنیتی آن باید در دادگاه بین المللی جزایی به خاطر جنایتهای ضد بشریت محاکمه شوند. کمیسیون تحقیق که دارای ۳ عضو است گفت «دلایل منطقی نشان می دهد در بروندی از آپریل ۲۰۱۵ جنایتهای ضد بشریت رخ داده و هنوز رخ می دهد.» بحران خشونت بار سیاسی که با اعلام قصد رئیس جمهور برای شرکت در انتخابات برای سومین بار بروز کرد، همراه با سرکوب شدید اعتراض های خیابانی به دست نیروهای امنیتی بوده است. این سرکوب هرگونه امید به گذار مسالمت آمیز دموکراتیک او را از بین برده است. در جنگ داخلی از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶، سیصد هزار تن جان خود را از دست دادند.

سازمان‌های حقوق بشری از انجمن بین‌المللی دادستان‌ها خواستار تصویب خط‌مشی حقوق بشری شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون در میان ۱۳۰ سازمان حقوق بشری در آستانه‌ی کنفرانس سالانه‌ی انجمن بین‌المللی دادستان‌ها (IAP) در چین، ۱۵ـ ۱۰ سپتامبر، فراخوانی را خطاب به این انجمن منتشر کردند. این فراخوان توجه انجمن بین‌المللی دادستان‌ها را به ده‌ها وکیل دادگستری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که مورد حمله‌ی دادستانی در چین و در بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان قرار دارند، جلب کرد. از جمله اقدام‌هایی که در این فراخوان برای تدوین خط مشی حقوق بشری درخواست شده بحث درباره‌ی پیامدهای تصمیم گیری درباره میزبانی نشست‌های این انجمن، برای حقوق بشر و شناسایی دغدغه‌های مربوط به حقوق بشر پیش از مسافرت به کنفرانس‌های انجمن است. انجمن بین‌المللی دادستان‌ها سازمان جهانی دادستانی‌ها و دادستان‌ها است که در جهت ارتقاء موازین دادستانی در سراسر جهان و تقویت و بهبود همکاری بین‌المللی برای مبارزه با جرم و جنایت فعالیت می‌کند.

جمهوری آفریقای مرکزی: دادگاه ویژه کیفری چیست؟
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادگاه ویژه کیفری  در نظام جمهوری آفریقای مرکزی بر اساس قانون سال ۲۰۱۵ برای تحقیق و محاکمه موارد نقض حقوق بشر و نقض حقوق بین المللی بشردوستانه در این جمهوری پس از ۱ ژانویه ۲۰۰۳ به تعریف قانون مجازات این جمهوری و حقوق بین المللی تشکیل شده است. تشکیل این دادگاه در ادامه واحد ویژه تحقیقات و رهنمودها برای تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر و پیگرد مسئولان این جنایتها تشکیل شده است. این دادگاه برای ۵ سال (قابل تمدید) تشکیل شده به مهم ترین جنایت هامثل جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشریت می پردازد و بر صلاحیت عادی ملی ارجحیت خواهد داشت. حداکثر حکمی که قاضی های این دادگاه می توانند صادر کنند، بر اساس اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی حبس ابد است. جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۰۲ دادگاه بین المللی جزایی پیوسته و مجازات اعدام را کنار گذاشته است. این مجازات از سال ۱۹۸۱ در این کشور اجرا نشده است.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: سازمان ملل درباره رفتارهای نژادپرستانه هشدار داد

یورو نیوز ـ کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد (CERD) ضمن هشدار به ایالات متحده آمریکا، از دولت دونالد ترامپ خواست تا بطور واضح و بدون قید و شرط تبعیض نژادی در این کشور را رد و نفی کند. این هشدار بطور ویژه به حوادث هفته گذشته شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا اشاره داشت؛ جایی که هیتر هی‌یر از فعالان حقوق بشر در جریان اعتراض به راهپیمایی نژادپرستان سفیدپوست کشته شد. بیانیه‌های این کمیته که وظیفه نظارت بر اجرای کنوانسیون جهانی در موضوع ممنوعیت تبعیض نژادی را برعهده دارد، معمولا به هنگام بیم از وقوع درگیری‌های قومی یا مذهبی صادر می شود و در دهه گذشته تنها کشورهای بروندی، عراق، ساحل عاج، قرقیزستان و نیجریه مخاطب چنین هشدارهایی بودند.

اندونزی: دولت باید گزارش حقیقت یابی ۲۰۰۵ در مورد قتل مدافع حقوق بشر را منتشر کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۲ سازمان حقوق بشری بین المللی و آسیایی با یادآوری قتل ۱۳سال پیش مدافع حقوق بشر منیر سعید طالب از رئیس جمهور اندونزی خواستند تصمیم قاطع و مشخص برای اجرای عدالت درباره ی مسئولان این قتل از جمله مسئولان رده بالا بگیرد. به عنوان اولین گام در راه تعیین حقیقت، رئیس جمهور باید گزارش سال ۲۰۰۵ را که گروهی از مسئولان حقیقت یابی تهیه کردند، منتشر کند. منیر یکی از مدافعان سرشناس حقوق بشر در اندونزی بود که در ماه های پایانی رژیم سوهارتو در سال ۱۹۹۸ به پیگیری سرنوشت ده ها فعال حقوق بشرکه قربانی ناپدید کردن قهری شده بودند، می‌پرداخت.

عادی کردن شکنجه

دموکراسی باز ـ  ده سال پیش مراد کورناز،  ترک اهل  برمن، در کتاب خود «۵ سال از زندگی من، مردی بیگناه در گوانتانامو» نوشت: «ما باید شرح بدهیم که دکترها می آمدند تا ببینند ما مرده ایم یا می‌توانیم شکنجه را کمی بیشتر به تحمل کنیم.» این مطالب در آن زمان تکان دهنده بود، اما از آن پس جزئیات وحشت بار رویه های شکنجه آمریکا به عنوان  بخشی از «جنگ علیه ترور» و مشارکت کارکنان حرفه ی پزشکی به خوبی آشکار شده است. سنای امریکا و نیز چند تن از مردانی که این شکنجه ها را تحمل کرده اند مطالبی را در این زمینه منتشر کرده اند. امروز همگان از شکنجه آمریکایی اطلاع دارند. همه می‌دانند که این کار غیر اخلاقی، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. باوجود این مبارزه برای دست یافتن به پاسخگویی بسیار کند پیش می رود. دو هفته پیش در پرونده ای اساسی علیه معافیت از مجازات به خاطر شکنجه، دو روانشناس ارتش آمریکا محرمانه به توافقی با زندانیان شکنجه شده پیشین دست یافتند تا از حضور در محاکمه در مقابل هیئت منصفه در هفته جاری پرهیز کنند. وکلای مدافع این دو تن ماه‌ها کوشیده بودند این پرونده را از دور خارج کنند. نمونه‌های این گونه توافق ها در مقابل پول برای جلوگیری از محاکمه در بریتانیا نیز وجود دارد. ۶ سال پیش، دولت بریتانیا به توافق محرمانه با زندانیان پیشین گوانتانامو رسید تا اسناد اداره اطلاعات داخلی و اداره اطلاعات ضد جاسوسی و کارکنان آنها را از محاکمه ای در مورد همدستی در شکنجه و انتقال غیرقانونی زندانیان دور نگه دارد. دولت به همین شیوه مبلغی به یک زوج لیبیایی که قربانی انتقال غیرقانونی شده بودند پرداخت تا از حضور در دادگاه معاف شود.

آمریکا: بازرس کل سازمان سیا رساانه‌ها را «یاغیان اصلی»  این سازمان توصیف کرده بود

ماک‌راک ـ شماری از یادداشت‌های محرمانه بازرسی کل سازمان سیا در سال ۱۹۸۴ که به تازگی منتشر شده‌اند نظریات نگران کننده ای درباره مطبوعات و روش معامله با آنها را آشکار می سازد. این یادداشت‌ها از جمله نشان می دهند که ۳۳ سال پیش از اینکه سازمان سیا ویکی لیکس راسرویس اطلاعاتی غیردولتی دشمن اعلام کند، این سازمان به مطبوعات به طور کلی با همین چشم نگاه می کرد. چند هفته پیش از آن، رئیس این سازمان از بازرسی کل خواسته بود تا مقاله ی یکی از مأموران را درباره ی افشاگری های غیر مجاز مورد بررسی قرار دهد. بازرس کل این وظیفه را به یکی از کارکنان خود داد که یادداشتی ۴ صفحه ای برای او تهیه کرد و این یادداشت به دست رئیس سازمان سیا رسید. بازرسی کل از پیشنهاد برنامه ای برای مداخله سازمان در دانشکده‌های روزنامه‌نگاری پشتیبانی کرد و این مداخله در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کنیا: دیوان عالی کشور در حکمی تاریخی انتخابات ریاست جمهوری را باطل کرد

ایران

همسر رضا شهابی: زندان به وظایفش در قبال سلامت زندانیان عمل نمی‌کند پنج زندانی کرد در زندان کرمانشاه اعتصاب غذا کردند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا: آتش بس دوجانبه با ارتش ملی رهایی‌بخش، گامی تاریخی به جلو

عفو بین‌الملل ـ  اعلام توافق آتش بس بین ارتش ملی رهایی بخش و دولت کلمبیا تاریخی به جلو در تلاش برای کسب صلح عادلانه و پایدار در این کشور به شمار می رود. در گفتگوهای صلح باید پاسخگو ساختن کلیه مسئولان موارد نقض حقوق بشر تضمین شود. آتش بس به مدت ۴ ماه امضا شده است و پس از آن ارتش ملی رهایی بخش و دولت کلمبیا گفت‌وگو درباره ی توافق صلح را آغاز خواهند کرد. خبر این آتش بس در حین گزارش‌های مربوط به افزایش فعالیت شبه‌نظامیان در مناطقی که پیش از این در کنترل این ارتش و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بودند، منتشر می شود. فارک در حدود یک سال پیش با دولت کلمبیا توافق صلح را امضا کرد.

دفاع از حقوق بشر

کامبوج: به سرکوب مخالفان سیاسی، رسانه‌های مستقل و جامعه مدنی خاتمه دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون اعلام کرد: دولت کامبوج باید فوری به سرکوب مخالفان سیاسی، رسانه‌های مستقل و جامعه مدنی خاتمه دهد. این فراخوان در جریان تشدید سرکوب اعضای حزب مخالف، بستن چندین رسانه و محدودیت های روز افزون علیه فعالان جامعه مدنی منتشر شد. پلیس کمی پس از نیمه شب ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ با حمله به خانه ی رهبر حزب نجات ملی کامبوج او را دستگیر کرد. مسئولان او را در پیوند با ادعای توطئه برای سرنگونی دولت به خیانت متهم کردند. باوجود این، در روز ۴ سپتامبر هنوز اتهامی علیه او اقامه نشده بود. وی در حال حاضر در زندان به سر می برد.

روسیه: سازمان ملل از تبعیض قومی ابراز نگرانی کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و دو سازمان محلی از ملاحظات و توصیه های پایانی کمیته ی حذف تبعیض نژادی سازمان ملل که در پی نشست ۹۳ کمیته منتشر شد، استقبال کردند. این توصیه ها بازتاب مسائلی بود که در گزارش مشترک این سه سازمان به کمیته عنوان شده بود. به این ترتیب، کمیته در ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق بشر در کریمه، همچون ممنوعیت نهاد نمایندگی مردم تاتار کریمه،  آزار و تعقیب تاتارهای کریمه، از جمله پیگردهای اجرایی و کیفری، ناپدید کردن ها، حمله های گسترده، بازجویی ها و دیگر اشکال فشار، بستن رسانه‌هایی که به زبان تاتاری کریمه فعالیت می‌کنند و محدودیت بر تحصیل و استفاده از زبان‌های تاتار کریمه و اکراینی، بازتاب گزارش ما بود. کمیته توصیه کرد که فدراسیون روسیه به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر اجازه دسترسی کامل به کریمه بدهد، کلیه اقدام های اجرایی و قانونگذاری را که به قصد تبعیض علیه گروه های قومی انجام شده لغو کند، موارد نقض حقوق بشر را مورد تحقیق قرار دهد و زیان های وارده را جبران کند.

فرانسه: آزار مدافع حقوق مهاجران باید خاتمه یابد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه نظارت بر مدافعان حقوق بشر و جامعه حقوق بشر فرانسه آزار پلیسی و قضایی علیه سدریک هرو را در فرانسه محکوم می‌کنند. این آزار بازتاب سیاست دولت فرانسه برای جلوگیری از فعالیت مدافعان حقوق مهاجران و سازمانهای آنها است. سدریک هرو به خاطر دفاع از مهاجران در منطقه قربانی  آزار شده است. در این منطقه عملیات عظیم با مشارکت و با هدف جلوگیری از ورود و حضورمهاجران در این منطقه صورت می‌گیرد.

دادگاه اروپا: مجارستان و اسلواکی باید پناهجویان را بپذیرند

ایران

گزارشگر ویژه سازمان ملل: دولت ایران تحقیقی مستقل و همه‌جانبه‌ درباره کشتار ۶۷ انجام دهد جهانگیر: اصلاح وضعیت حقوق بشر در ایران بدون اصلاح نظام قضایی ممکن نیست
“کشتار ۶۷ و اصلاح دستگاه قضایی ایران” در گزارش عاصمه جهانگیر کمپین عفو بین‌الملل برای توقف تخریب گور دسته‌جمعی کشته‌شدگان ۶۷ در اهواز
سازمان ملل: ایران به اعتصاب غذای زندانیان زندان رجایی‌شهر رسیدگی کند هکرها با هک سایت ورزشگاه آزادی خواستار اجازه به زنان برای تماشای فوتبال شدند
انتقاد دو اتحادیه بین المللی کارگری و معلمان از برخورد با فعالان صنفی در ایران

زنان و کودکان

ایران

موارد تعارض کنوانسیون بین‌المللی رفع تبعیض علیه زنان با قوانین ایران

رادیو فردا ـ کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، یک سند بین‌المللی است که در سال ۱۹۷۹ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است و تقریباً همۀ کشورهای جهان عضو آن هستند. جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که به این کنوانسیون ملحق نشده است. این کنوانسیون دارای یک مقدمه و ۳۰ ماده است و کشورهای عضو آن متعهد می شوند که هرگونه تبعیض علیه زنان را که مغایر اصل برابری انسان‌هاست، از بین ببرند. آنها همچنین متعهد می شوند که برای اطمینان از برقراری مساوات در حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای زنان ، اقدامات فوری به عمل بیاورند. مواد ۱۰ تا ۱۴ این کنوانسیون، دول عضو را متعهد می نماید که در زمینه‌های آموزشی، شغلی، بهداشت، اقتصاد و امور اجتماعی، رفتاری مساوی بین مردان و زنان کشورهای خود داشته باشند. این نوشته به بررسی موارد تعارض مواد کنوانسیون فوق‌الذکر با قوانین جمهور اسلامی ایران اختصاص دارد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس: بسیاری از خشونت‌ها علیه زنان در قانون تعریف نشده مشاور وزیر کار: زنان شاغل ۷۷ درصد دستمزد مردان را دریافت می‌کنند
طنین سکوت: پژوهشی جامع درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ایران گفت‌وگو با یک فعال حقوق کودک درباره کودکان مهاجر در ایران

خشونت خانگی و سکوت دربرابر آن

فرهنگ و اندیشه

ایران

فیلم ماجرای نیمروز: تحمیل یک دروغ تاریخی با تغییر اسلام‌گرایی به ملی‌گرایی توفیق حکومت در تحریف تاریخ: از فیلم «زندان در زندان» مخلمباف تا «ماجرای نیمروز»
عدم پایبندی به حقیقت و آزادی در فیلم «ماجرای نیمروز» نگاهی به تاریخچه نقد فمینیستی فیلم در سال‌های اخیر

۶ داستان از مهشید امیرشاهی درباره زنان روی صحنه تئاتری از نیلوفر بیضایی

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، ماک‌راک، یورو نیوز

[۱] ۳۱ آگوست تا ۶ سپتامبر