آنتوان برنار

FIDH

آنتوان برنار، رئیس کل اجرایی دبیرخانه‌ی بین‌المللی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، پس از ۲۶ سال خدمت در این سازمان روز ۱۵ سپتامبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

آنتوان با تشکیل و اداره‌ی دبیرخانه‌ی بین‌المللی فدراسیون نقشی اساسی در توسعه و گسترش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بازی کرد. این سازمان، زیر هدایت او، در اقدام‌های نوآورانه و پیشرویی در دفاع از حقوق بشر در جهان شرکت کرد.

موفقیت‌های پرشماری که او در آنها سهم داشت از جمله موارد زیر هستند: تشکیل دادگاه بین‌المللی جزایی در سال ۲۰۰۲ و سازمان‌دهی حرکتی که منجر به محکومیت ژان ـ پی‌یر بِمبا در سال ۲۰۱۶ و نخستین حکم این دادگاه با تشخیص تجاوز به عنوان جنایت ضد بشریت و پاسخ‌گو ساختن آمران مسؤول در آن شد؛ شناسایی مسؤولیت شرکت‌ها و موسسه‌های اقتصادی، پیگرد کیفری آنها و نیز گفت‌وگو با بعضی از شرکت‌ها برای تشویق آنها به تدوین و پیگیری مسوؤلیت اجتماعی آن شرکت‌ها؛ و سرانجام فعالیت او در فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از جمله در ماه‌های اخیر برای برقراری ارتباطات دیجیتال؛ مقابله با حمله‌هایی که هدف نابه‌حق بودن حقوق بشر را دنبال می‌کردند؛ سازمان‌دهی تمرکززدایی در تشکیلات ما و ایجاد همکاری‌های شفاف و صمیمانه.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بی‌اندازه از آنتوان به‌خاطر خوش‌بینی خستگی‌ناپذیر، سرسختی و جسارت، و شور و عشقی که به این سازمان دارد، خدمت و پشتیبانی او از سازمان‌های عضو فدراسیون و مدافعان حقوق بشر عضو آنها سپاسگزار است.

آنتوان چهره ای نمادین در جنبش حقوق بشر جهانی است. او تجسم صبوری لازم برای تعهدی عمومی و پایدار به پیشرفت عملی و مشخص، پیگیری مصمم عدالت و جسارت ضروری برای این کار است.

در پی کناره‌گیری آنتوان، تیم گذارِ مدیریت به ریاست ژولین فَلو، مدیر اجرایی فدراسیون، تشکیل ‌می‌شود.