زنان-690x259

کیت میلت نویسنده، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز فمینیست آمریکایی متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۳۴ در ایالت سنت پال امریکا ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ درگذشت. کتاب سیاست جنسی وی از کتاب‌های مهم فمینیستی است.
نانسی دوپری، افغانستان پژوه نامی امریکایی که ۶۷ سال از عمرش را صرف این کشور کرد ۹ سپتامبر ۲۰۱۷ در کابل درگذشت.

نقض حقوق بشر

راحله راحمی‌پور شاکی اعدام های دهه شصت بازداشت شد

یورو نیوز، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ به گزارش سازمان عدالت برای ایران، راحله راحمی‌پور که سال‌ها است پیگیر سرنوشت برادر و نوزاد برادرش است، یکشنبه شب ۱۹ شهریورماه در منزل خود بازداشت شد. برادر و برادر زاده خانم راحمی‌پور در دهه ۶۰ در زندان اوین بوده‌ و ناپدید شده بودند.

فتوا علیه کارگردان زن فلسطینی

بی بی سی، ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ میسلون حمود پیش از آنکه فیلمی بسازد گفته بود می‌خواهد فیلم بسازد که “تکان بدهد”. و با همان اولین فیلمش تکان داد. او ۳۵ سال بیشتر ندارد. فیلم اولش، “در میانه” چنان سروصدا کرده که تهدید به مرگش کرده‌اند و علیه او فتوا صادر کرده‌اند. فیلم – که همین روزها در بریتانیا روی پرده می‌رود – داستان سه زن عرب است که در خانه‌ای در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، زندگی می‌کنند. زندگی‌شان، هرچند دور از نگاه سنتی خانواده‌ها، اما همچنان چیزی است “در میانه” زندگی آزادانه‌ای که می‌خواهند و محدودیت‌هایی که به آنها تحمیل می‌شود.

کشته شدن دو دختر ۱۹ و ۲۲ ساله توسط پدر

کانون زنان ایرانی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ به گزارش ایلنا، در ساعت پایانی روز دوشنبه، فردی ۴۸ ساله در منطقه تهرانپارس تهران با چاقو، ۲ دختر ۱۹ و ۲۲ ساله خود را به قتل رساند. این فرد پس از به قتل رساندن دو دختر خود اقدام به خودکشی با خوردن قرص برنج کرد.

دفاع حقوق بشر

 

حقوق زنان در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ همزمان با حضور رهبران جهان در ۷۲مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از ۱۲ تا ۲۵ سپتامبر، نهاد زنان سازمان ملل متحد، صدای زنان و اولویت های آنها را در این اجلاس منعکس نموده و خواستار اقدامات ملموس برای دستیابی به برابری جنسیتی می شود. شعار مجمع امسال “تمرکز بر مردم: تلاش برای صلح و زندگی مناسب برای همه در یک سیاره پایدار” است. در نشست عمومی، که در تاریخ ۱۹ سپتامبر آغاز خواهد شد، در مورد برخی از فوری ترین مسائل مربوط به این سیاره و مردم آن، مانند پیشگیری از جنگ و میانجیگری برای حفظ صلح پایدار، مهاجرت جهانی، دستیابی به زندگی مناسب، توسعه پایدار و حقوق بشر، بحث خواهد شد. بررسی تمامی این مسائل با یک دیدگاه جنسیتی ضروری است تا اطمینان حاصل شود که نیازها و اولویت های منحصر به فرد زنان مورد توجه قرار گرفته است و صدا و تجارب زنان نیز در شکل دهی به راه حل ها نادیده گرفته نمی شود.

سازمان ملل روز جهانی صلح را به “حفاظت و احترام به پناهندگان و مهاجران” اختصاص داد

دیده بان اشتباهات بشر، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد روز ۱۵ سپتامبر در نیویورک با به صدا در اوردن زنگ سالانه صلح، و تجلیل از روز جهانی صلح از تمام نیروهای جنگجو در سراسر جهان خواست که اسلحه های خود را زمین بگذارند و یک روز آتش بس و بدون خشونت را رعایت کنند. برنامه امسال روز جهانی صلح اختصاص یافته است به ۶۵ میلیون انسان اواره ای که به خاطر جنگ و ناامنی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

۱۵ سپتامبر، روز بین المللی دموکراسی

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ دموکراسی، صلح پایدار و جلوگیری از منازعه بدون حضور زنان – نیمی از جمعیت- بدست نخواهد آمد. موضوع روز بین المللی دموکراسی امسال (۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷) “دموکراسی و پیشگیری از جنگ “خواستاررهبری قوی برای حمایت از دموکراسی، تقویت جامعه مدنی، توانمندسازی زنان و حاکمیت قانون” است. در این مقاله امار قابل توجهی از افزایش میزان مشارکت سیاسی زنان از سال ۲۰۰۰ بدینسو ارایه شده است. برای مطالعه ادامه مطلب به لینک بالا مراجعه کنید.

تجاوز به دختر ۱۰ ساله هندی؛ آزمایش دی‌ان‌ای پرونده را پیچیده‌تر کرد

بی بی سی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ پلیس هند پس از انجام آزمایش دی‌ان‌آی، بازنگری پرونده یک دختر ۱۰ ساله “قربانی تجاوز”را آغاز کرده است. گفته می‌شود آزمایش نمونه دی‌آن‌آی نوزادی که او به دنیا آورده با نمونه عموی وی که متهم به تجاوز به وی و بارداری این کودک شده است، مطابقت ندارد.

حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی

 دانش‌آموزان پاکستانی در مدارس ایران ثبت‌نام می‌شوند

روزنامه شهروند، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ پس از یک هفته از انتشار گزارش روزنامه شهروند درباره عدم ثبت نام دانش اموزان پاکستانی در مدرسه ای در شهر ری، محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش پنجشنبه گذشته در توییترش نوشت: «به قولم عمل کردم. ٣٧٠‌هزار دانش‌آموز افغانستانی و خارجی از مهر جا نماندند.» اما یک روز بعد از این موضوع بود که کاربران توییتر با انتشار گزارش تصویری «شهروند» از این دانش‌آموزان، از او خواستند که به وضع آنها هم رسیدگی و برای ثبت‌نام آنها کاری کند. این موضوع باعث شد که دیروز وزیر آموزش‌وپرورش در تماس با جمالی‌پور، فرماندار شهرری از او بخواهد که هرچه سریع‌تر این موضوع را بررسی و این کودکان را در مدارس ثبت‌نام کنند.

 

قوانین و لوایح

زنان مسلمان تونس حق دارند با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند

دویچه وله، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ طبق قانون از این پس زنان مسلمان تونس حق دارند در کشور خود با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند. رئیس جمهوری تونس با اعلام این اصلاح قانونی، تمام مقررات مغایر با چنین اصلی را غیرقانونی و نامعتبر دانست.

 

یک گام به پیش و یک گام به عقب برای تونس

یک گام به جلو، یک گام به عقب: به سیاست های متناقض انتقال گذار پس از دیکتاتوری تونس خوش آمدید.

دیده بان حقوق بشر، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ روز ۱۴ سپتامبر، تونس با لغو دستورالعمل مستقیم وزارت دادگستری ۱۹۷۳ که ازدواج بین یک زن تونسی و یک مرد غیر مسلمان را ممنوع می کرد، یک قدم به پیش برداشت. در عین حال، یک روز پیش از ان، پارلمان این کشور، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برخی از جدی ترین موارد فساد و اختلاس موجب عفو عمومی شدند. بسیاری بر این باورند که این قانون تضمینی برای تشویق فساد است. پارلمان تونس روز ۱۳ سپتامبر قانون عفو (مصالحه) اداری را با ۱۱۷ رای موافق، ۹ رای مخالف و تنها ۱ رای ممتنع تصویب کرد.

این قانون مصونیت قضایی را برای آن دسته از کارمندان دولتی که در فساد و اختلاس در بودجه عمومی مشارکت داشتند، فراهم می اورد. به شرطی که این افراد از ان نفع شخصی نبرده باشند. این قانون هرگونه مداخله و محاکمه جاری علیه این متهمین را متوقف کرده و از برپایی هرگونه دادگاهی در آینده برای چنین مواردی جلوگیری می کند.

سیاست

متن سخنرانی ملکه بریتانیا برای جنگ جهانی سوم آماده است

یورو نیوز، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا سخنرانی محرمانه‌ای را در اختیار دارد تا در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، آن را ایراد کند. این سخنرانی در سال ۱۹۸۳ میلادی و در اوج جنگ سرد نوشته شده است و پیوسته با توجه به خطرات جدیدی که امنیت جهانی را تهدید می کند، به روز رسانی می شود. در آن زمان، تهیه این متن بخشی از برنامۀ محرمانه دولت بریتانیا برای آمادگی در قبال وقوع احتمالی جنگ جهانی سوم بود. در حال حاضر نیز با توجه به افزایش تنش‌ها میان جامعه بین الملل و کره شمالی، نویسندگان متن سخنرانی الیزابت دوم، اصلاح آن را با توجه به تحولات جدید آغاز کرده اند.

آیا سیرلیف، رییس جمهور لیبریا، برای حقوق زنان مبارزه می کند؟

دموکراسی باز، ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ در بیانیه عمومی ماه اگست، ریس جمهور لیبرال لیبریا، خانم الن جانسون سیریلیف – اولین ریسس جمهور زن انتخابی افریقایی برای ریاست دولت- قول داد که برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس در ماه اکتبر به طور فعالانه مبارزه کند. در حالی که این اعلامیه ممکن است قابل ستایش باشد، اما خیلی دیر است. در انتخابات سال جاری – سومین انتخابات کشور بعد از پایان ۱۴ سال جنگ مسلحانه – تنها ۱۶۳ نفر از ۱،۰۲۶ (۱۶٪) کاندیداهای تایید شده زنان هستند، از جمله یک نفر برای مسند ریاست جمهوری در میدانی که بیش از ۲۰ مرد نیز کاندیداها هستند. این آمار نشان می دهد که سهم زنان از سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ بدین سو فقط اندکی افزایش داشته، زمانی که زنان به ترتیب ۱۴٪ (۷۶۲/۱۰۰) و ۱۱٪ (۹۰۹/۱۰۴) نامزدها را تشکیل می دادند.

سازمان ملل خواستار اقدام رهبران سیاسی برای از بین بردن استثمار و سواستفاده جنسی شد

دیده بان اشتباهات بشر، ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۷ روز ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ – هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل پیش از نشست عالی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از استثمار و سوءاستفاده جنسی، خواستار پیوستن رهبران جهانی به “دایره رهبری”، و استفاده از وزن سیاسی دفاترشان و عمل – در سطوح ملی و بین المللی – برای ریشه کن کردن این تهدید شد. جان هل لوت، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در اصلاح واکنش سازمان ملل در زمینه استثمار و سواستفاده جنسی در مصاحبه ای گفت: استثمار و سواستفاده جنسی مساله ای نیست که فقط مربوط به نیروهای حافظ صلح یا نیروهای نظامی یا پرسنل نظامی شود، بلکه این تهدیدی هست که در همه جای سیستم ما وجود دارد.

شاه گل رضایی (نماینده مجلس افغانستان): سازمان ملل با ما صادق نبوده است

شبکه اطلاع رسانی افغانستان، ۱۶سپتامبر ۲۰۱۷ به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapper)، شاه گل رضایی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «حاشیه خبر» گفت: همانطور که گفته شد سازمان ملل تنها یونیما یا هیات معاونت سازمان ملل نیست. نهادهای مختلفی مرتبط به نهادهای سازمان ملل، که در جریان چند سال گذشته بخش بزرگی از کمک ها توسط نهادها به مصرف رسیده مثلا یونیسف یا نهادهای دیگری که مرتبط با سازمان ملل است. ممکن است اینها برخی دستاوردهایی در افغانستان داشته باشند ولی عمدتا اگر ما کارکرد نهادهای مرتبط با سازمان ملل نه مشخصا هیات معاونت سازمان ملل را و نهادهای مرتبط به سازمان ملل را در افغانستان ببینیم در جریان چند سال گذشته فقط یک تعداد دستاوردهایی در عرصه مکتب سازی و در عرصه معارف داشته اند ولی در عرصه مشخصا هیات سازمان ملل نارسایی ها و مشکلات وجود داشته است که این را هم نمی شود از کنارش گذشت.

یک زن منحیث معاون والی/استاندار هرات تعیین شد

شبکه اطلاع رسانی افغانستان، ۱۴سپتامبر ۲۰۱۷ مونسه حسن زاده بحیث معاون والی هرات مقرر شد. بر اساس پیشنهاد اداره ارگان های محلی و منظوری ریاست جمهوری، بانو حسن زاده بعنوان معاون والی هرات تعیین شد. قابل ذکر است که حسن زاده اولین زن است که بعنوان معاون والی منسوب می شود که دارای تحصیلات عالی در سطح ماستری می باشد.

مرکل نماد زنان آلمانی، نه نجات دهنده آنها

رادیو زمانه، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷  ۹ سال پس از به قدرت رسیدن آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان، کریستین آفدرماش، زمانی را که کشور به دست یک مرد اداره می‌شد به یاد نمی‌آورد؛ با این حال برای کریستین ۲۱ ساله که در یک شرکت انرژی‌های بادی کار می‌کند، تصور داشتن یک رییس زن سخت است. او می‌گوید: «زنان زیادی در سطحی که من کار می‌کنم حضور دارند. آنگلا مرکل هم وجود دارد، اما زنانی که بین این دو سطح باشند زیاد نیستند.»

فرهنگ و جامعه

نانسی دوپری، افغانستان‌شناس آمریکایی درگذشت

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷ نانسی هاچ دوپری، افغانستان‌شناس آمریکایی ساکن کابل، در ۹۰ سالگی پس از یک دوره بیماری در یک بیمارستان‌ شهر کابل درگذشت.  این زن باستان شناس آمریکایی ازسال ۱۹۶۲ میلادی به این سو، در زمینه شناسایی و شیوه های نگهداشت آثار باستانی و فرهنگی افغانستان، فعالیت و به بخش های مختلف این کشور سفر می‌کرد. او از هنگام ورودش به افغانستان در سال ۱۳۴۸ خورشیدی، تا مدت پانزده سال در کنار همسرش، لویس دوپری باستان شناس و پژوهشگر عرصه فرهنگ و تاریخ افغانستان، به کاوش و پژوهش آثار باستانی در این کشور پرداخت.

اولین اسکار افتخاری برای یک کارگردان زن

بی بی سی، ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ آنیس واردا، فیلم‌ساز بلژیکی اولین کارگردان زنی خواهد شد که اسکار افتخاری می‌گیرد. خانم واردای ۸۹ ساله یکی از چهره‌های برجسته موج نوی سینمای فرانسه در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که فیلم‌هایی کلئو از ۵ تا ۷، شادی و خانه‌به‌دوش را در کارنامه دارد. به گفته مسئولان برگزاری اسکار او یکی از چهار نفری است که اسکار دستاورد یک عمر فعالیت هنری را می‌گیرد.

زنان افغانستان به روایت هشت عکس

بی بی سی، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ فاطمه حسینی، دانشجوی عکاسی در ایران از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ مشغول تحقیق درباره پوشش و چهره زنان اقوام افغانستان بوده و چند نمایشگاه در ایران و افغانستان برگزار کرده است. او بخشی از عکس‌هایش را در اختیار بی‌بی‌سی گذاشته است  که در لینک بالا می بینید.

بازار گرم ساقی‌خانه‌های زنانه در هرات؛ مدیر و مشتریان همه زنان معتاد اند

هشدار، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ از حضور زنان معتاد در کنار جاده‌ها، زیر پل‌ها و جا‌های که معتادان جمع می‌شوند، اگر بگذریم، موجودیت ساقی خانه‌های زنانه در هرات، یک دلیل عمده‌ای دیگری است که در این ولایت غربی افغانستان، هر روز بر شمار زنان معتاد افزوده می‌شود. این ساقی خانه‌ها سبب شده است که تاثیر مرکزهای ترک اعتیاد زنان در این ولایت کاهش یابد.

در این ساقی خانه‌های زنانه حتی در بدل ۲۰ افغانی مواد مخدر خرید و فروش می‌شود. این ساقی خانه‌ها، مکان‌های امن برای زنان معتاد اند که با خیال راحت و بدون ترس، به دود کردن مواد مخدر می‌پردازند و این سهولت در بیرون و حتا در خانه‌های برخی از زنان معتاد وجود ندارد.

هشتگ کلیشه برعکس: وقتی جای زن و مرد عوض شود

“مردها چون شهوتشون بر عقلانیتشون میچربه شایستگی قاضی شدن ندارند.”

رادیو زمانه، ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ یک هشتگ جدید در میان کاربران ایرانی توییتر داغ شده با نام کلیشه برعکس. این هشتگ می‌خواهد تمام کلیشه‌هایی را که درباره زنان در جامعه رواج دارد و بر زبان‌ها جاری است، برعکس درباره مردان به کار بگیرد. نتیجه: توییت‌هایی که مضحک بودن کلیشه‌ها را درباره زنان و مردان نشان می‌دهند.

زهرا نعمتی کماندار ایرانی که همسرش ممنوع الخروجش کرده بود، مدال طلا گرفت

ایران آنلاین، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ زهرا نعمتی، کماندار موفق ایران در رقابت‌های انفرادی ریکرو مسابقات پارا تیراندازی با کمان قهرمانی جهان مقابل «اروگلو نور» از ترکیه قرار گرفت و با نتیجه ۶ بر ۲ به پیروزی دست یافت و مدال طلای این مسابقات را کسب کرد. وی پیش از این از سوی همسرش ممنوع الخروج شده بود و با گذرنامه ویژه از کشور خارج شده بود.

زنان، بیشترین قبولی‌های کنکور ٩۶ ایران

 روزنامه شهروند، ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ از تعداد ٣٧٨‌هزار و ٧٠۶ نفر پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری، تعداد ٢١٣‌هزار و ٨٨۴نفر زن (بیش از ۵۶٫۵ %) و مابقی مرد هستند.

هشدار یک سکسولوژیست درباره نبود آموزش‌ جنسی

کانون زنان ایرانی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ وقتی خبر تلخ قتل ستایش در ورامین به گوش رسید، خیلی‌ها از اینکه چطور یک پسر نوجوان می‌تواند چنین جنایتی انجام دهد اظهار تعجب کردند اما همزمان، کارشناس‌ها گفتند وقتی کودکان و نوجوانان را به حال خودشان و بدون آموزش‌های لازم رها کرده باشیم، نتیجه‌های ناخوشایندی مثل این مورد دور از انتظار نیست.

گزارش، پژوهش و کتاب

تبادل تجربه و چالش های زنان فارسی زبان

رادیو زمانه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷ زنان فعال و پیشگام سه کشور فارسی‌زبان که با مشکلات و چالش‌های نسبتا متفاوتی در جوامع خود روبه‌رو هستند، اخیرا در بروکسل در نشستی پشت درهای بسته شرکت کردند. زنان منطقه بارها تلاش کرده‌اند که در گردهمایی‌هایی از تجربیات و چالش‌های خود با همدیگر گفت‌وگو کنند و از دستاوردهای هر کدام در جامعه خود استفاده کنند. این گردهمایی‌ها هر بار با ابتکار و تلاش سازمان‌های مختلفی برگزارشده است.

آخرین گردهمایی زنان پیشگام فارسی‌زبان با ابتکار سازمان ای آی آم اکشن این مدیترانه (Action in Mediterranean) در پایتخت اتحادیه اروپا برگزار شد. در این گردهمایی زنان فعال پیشگام فارسی‌زبان از سه کشور فارسی‌زبان دعوت شده بودند تا راه‌های همکاری و گفت‌وگوهای جدید را بین این کشورها مطرح کنند.

آیا برنده جایزه صلح نوبل سر از دیوان بین‌المللی کیفری در خواهد آورد؟

بی بی سی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد مردم روهینگیا را به عنوان یکى از اقوامی در جهان می‌داند که بیشترین تبعیض و ستم در مقابل آنها صورت گرفته است. اما تاکنون هیچ اقدام موثری در سطح منطقه یا جهان برای بهبود وضعیت این گروه اقلیت در چندین دهه گذشته صورت نگرفته است.

خانم سو چى که به باور ناظران فعلا به گونه دفاکتو یا بالفعل حکومت میانمار را اداره می‌کند، ابراز نظرش در مورد شهروندان روهینگیای میانمار همه را بهت‌زده کرده است. او با پذیرش قانون شهروندی ۱۹۸۲، تدوین شده توسط رژیمی که او خود سالها منتقدش بود، از قبول شهروندی مردم روهینگیا که قرنها در آن کشور زیست دارند، ابا می‌ورزد. خیلى‌ها خرد سیاسى و موقعیت او به صفت دارنده جایزه صلح نوبل براى مردم سالارى را مورد سوال قرار داده‌اند.

درگذشت کیت میلت فمینیست آمریکایی راوی اعتراضات زنان ایرانی

بیدارزنی، ۱۳ سپتامر ۲۰۱۷ کیلت میلت نویسنده، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز فمینیست آمریکایی متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۳۴ در ایالت سنت پال امریکا ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ درگذشت. کتاب سیاست جنسی (۱۹۷۰) وی از کتاب‌های مهم فمینیستی است. میلت در این کتاب مفهوم سیاست را وسعت داد تا به ساختاردهی قدرت در کل بپردازد و نشان دهد قدرت مردسالاری جامعه‌ای جنس‌گرا می‌آفریند. او استدلال کرد سیاست جنسی مبتنی بر زن‌ستیزی هم به طور نهادی و هم به طور خصوص منجر به سرکوب زنان می‌شود. او تحلیلی همه‌جانبه و تاثیرگذار از شیوه‌های عمل مردسالاری-زیست شناسی، خشونت جنسی، طبقه و آموزش ارائه داد و تفکر معاصر درباره نقش‌های زنان را دگرگون کرد. میلت نخستین کسی بود که در کتاب سیاست جنسی به مستعمره‌سازی زنان در مردسالاری معاصر اشاره کرد.

کیت میلت فیلمی در رابطه با اعتراضات زنان ایران در ۸ مارس مصادف با انقلاب ۵۷ ساخت که در این لینک مشاهده می کنید.

جنبشهای فمینیستی راه را برای مبارزه با دولت های سرکوبگر رهبری می کنند

دموکراسی باز، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ در سراسر جهان، افزایش حضور زنان در عرصه سیاسی و عمومی، خشونت های جنسیتی را به پایان نرسانده است. در عین حال که در بعضی از نقاط، تنش های بی سابقه ای نیز ایجاد کرده است. و مردان در واجه با این وضعیت -با احساس گیجی و غم انگیز- با بیان خود از نظر جسمی و جنسی، نسبت به حضور زنان در این فضاها پاسخ داده اند. در همین حال، قوانین و سیاست های محدود کننده، جامعه مدنی را در تعداد زیادی از کشورها محدود می کند. رهبران ناسیونالیست مانند اردوغان، پوتین و سیسی، به نام امنیت و مبارزه با تروریسم، نهادهای دموکراتیک را از بین می برند.

در سال ۲۰۱۷، فعالان فمینیستی در سراسر جهان همزمان با افزایش نظامی گرایی، ملی گرایی و افراط گرایی مذهبی در حال مبارزه با اپیدمی خشونت علیه زنان و افراد LGBTQ هستند.

چه عواملی زنان جاپانی/ ژاپنی را جذب داعش می کند؟

دویچه وله، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ براساس گزارش ها از عراق، دست کم پنج زن جاپانی در میان زنان خارجی ای هستند که پس از سقوط یکی از مناطق تحت تصرف داعش دستگیر شده اند. چرا این زنان زندگی در یک منطقه جنگ زده را به زندگی در کشور امن جاپان ترجیح داده اند؟

معرفی کتاب: زنان در عرصه قانون‌گذاری ایران

بیدار زنی، ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در این کتاب با سیر و روند تاریخی مبارزات زنان از دوره‌ی قاجار برای به دست آوردن حق رأی و انتخاب شدن زنان آشنا می‌شویم و در ادامه سوابق و فعالیت زنان نماینده در دوره پهلوی دوم و جمهوری اسلامی را معرفی می‌کند. منوچهر نظری، نویسنده کتاب در مقدمه این دیدگاه را بیان می‌کند که افزایش تعداد زنان در مناصب اجرایی نه‌تنها موجب تجربه‌‌اندوزی و شناخته شدن زنان و افزایش اعتماد مردم به آنها در انتخابات می‌شود بلکه ارتقای کمی و سطح کیفی کاندیداهای زن و در نتیجه تقویت بعد تقنینی و نظارتی مجلس را به دنبال دارد که باعث افزایش حس خودباوری و اعتماد به نفس در همه زنان جامعه می‌شود.

 تقسیم جنسیتی کار خانگی

اخبار روز، ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ نقش‌های جنسیتی ریشه در فرهنگ و باورهای شخصی افراد جامعه دارند. این نقش‌های جنسیتی است که تعیین می‌کند مردان و زنان چگونه باید فکر کنند. صحبت کنند، لباس بپوشند و چگونه با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند تعامل داشته باشند. آموزش در فرآیند شکل‌گیری نقش‌های جنسیتی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دموکراسی باز، بیدارزنی، بی بی سی، یورو نیوز، دیده بان اشتباهات بشر، هشدار، ایران آنلاین، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو زمانه، دیده بان حقوق بشر، روزنامه شهروند، شبکه اطلاع رسانی افغانستان، دویچه وله، تلگراف، نهاد زنان سازمان ملل، کانون زنان ایرانی، اخبار روز ایران.