international

امیدی تازه برای جهان عاری از سلاح هسته‌ای

عکس: سازمان ملل

(United Nations/Flickr, Creative Commons)

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

عراق: اعدام های دسته جمعی

عفو بین الملل ـ امروز در واکنش به خبر های مربوط به اعدام دسته کم ۴۲ تن به اتهام «تروریسم»، مدیر بخش پژوهش خاورمیانه گفت: اعدام های دسته جمعی امروز نشانه ی تکان دهنده ای از توسل دولتمردان عراقی به مجازات اعدام و تظاهر آنها به واکنش در مقابل تهدیدهای امنیتی است. هیچ تردیدی نیست که افرادی را که دست به حمله های مرگبار علیه غیرنظامیان می‌زنند باید به دست عدالت سپرد، اما دولتمردان عراق باید تشخیص بدهند که اعدام راه حل نیست و کشور یا مردم آن را باامنیت تر نخواهد کرد.

آمریکا: ترامپ از محدودیت‌ها بر حمله های پهپادی کاست

ریپریو ـ  اکنون آشکار شده است که دولت دونالد ترامپ قصد دارد محدودیت های دوره اوباما بر حمله های پهپادی و حمله های زمینی در بیرون از مناطق سنتی جنگی را از میان بردارد. براساس یافته‌های سازمان ریپریو، از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، دست کم ۳۰ غیرنظامی در حمله های زمینی و حمله‌های پهپادی در یمن کشته شده اند در حالیکه آمریکا به طور رسمی در این کشور در جنگ نیست. این میزان تلفات شماری زن و کودک را در بر می‌گیرد. در اوایل امسال، یک قاضی در آمریکا در پرونده ای مربوط به قربانیان یمنی ناشی از حمله پهپادی، گفت نظارت کنگره بر برنامه پهپادها و فعالیتهای نظامی در این زمینه «شوخی» است.

۹ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متهم به نقض حقوق بشر

ایندیپندنت ـ  دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارشی تازه درباره ی نقض حقوق کسانی که با شورای حقوق بشر همکاری می کنند منتشر کرده است. در این گزارش آمده که ۲۹ کشور علیه شهروندانی اقدام می‌کنند که به سازمان ملل در فعالیت حقوق بشری آن کمک می‌رسانند. در گزارش های پیشین به طور متوسط نام ۱۵ کشور آمده بود و این شمار هیچگاه بیش از ۲۰ نبود. تعداد ۲۹ کشور رکورد به شمار می رود. بنا به این گزارش، این افراد را ربوده، بازداشت کرده، در انزوا نگهداشته یا ناپدید کرده اند. قربانیان دیگر کار خود را از دست دادند، به خانه یا دفتر کارشان حمله شد، مسافرت شان ممنوع و دارایی هایشان مسدود شد و ناگزیر از «درمان» ناخواسته روانی شدند. در بسیاری از موارد، حبس خودسرانه و شکنجه و گاهی تعرض جنسی یا تجاوز نیز رخ داد. از این ۲۹ کشور، ۹ کشور عضو شورای حقوق بشر ـ  نهادی با ۴۷ کشور عضو سازمان ملل مستقر در ژنو ـ هستند: بروندی، مصر، رواندا، کوبا، ونزوئلا، چین، هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

یمن: ائتلاف با بستن راه رساندن کمک و سوخت غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد

دیده‌بان حقوق بشر ـ  محدودیت هایی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در راه واردات به یمن ایجاد کرده و ضعیت وخیم انسانی غیرنظامیان در یمن را بدتر کرده است. این محدودیت ها که ناقض حقوق بین المللی بشردوستانه هستند، باعث تاخیر ورود و تغییر مسیر تانکرهای سوخت، بستن یکی از بندرهای مهم و رسیدن کالاهای نجات بخش به مردم در بندر های زیر کنترل نیروهای حوثی ـ صالح شده است. این نیروها نیز که پایتخت کشور صنعا و بخش مهمی از کشور را در اختیار دارند، تعهدات حقوقی بین المللی را در مورد رسیدن کمک بشردوستانه به غیرنظامیان نقض کرده اند و صدمه های مهمی به مردم غیرنظامی وارد آورده اند. آنها جلوی امداد را گرفته و کالاها را توقیف کرده اند، جلوی دسترسی به مردم را گرفته اند و تحرک غیرنظامیان بیمار و کارکنان امداد را محدود کرده اند. عفو بین الملل نیز در گزارشی گفت:‌ بمبی که ساختمانی مسکونی را ماه گذشته در پایتخت یمن ویران کرد و به کشته شدن ۱۶ غیرنظامی از جمله هفت کودک و زخمی شدن هفده تن دیگر ازجمله کودکی ۵ ساله و کودکی دو ساله انجامید در آمریکا ساخته شده بود.

سوریه: تلفات غیرنظامی در حمله های هوایی ائتلاف ضد داعش

دیده‌بان حقوق بشر ـ تلفات غیرنظامی ناشی از حمله های هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در جنگ با گروه مسلح افراطی داعش در ماه مارچ ۲۰۱۷ بسیار افزایش یافت. این سازمان در دیداری از دو شهر در نزدیکی رقه که تا این اواخر زیر کنترل داعش بود، چندین حمله هوایی را مورد تحلیل قرار داد. ائتلاف زیر رهبری آمریکا در دو حمله مرگبار یک مدرسه و یک بازار را هدف قرار داده بود که دست کم ۸۴ غیرنظامی در آنها کشته شده بودند. با وجود اینکه جنگجویان داعش نیز در این محل ها حضور داشتند، میزان زیاد تلفات غیرنظامی باعث این نگرانی است که نیروهای نظامی در ائتلاف زیر رهبری آمریکا احتیاط لازم را برای پرهیز از تلفات غیرنظامی و به حداقل رساندن آن را که در حقوق بین المللی بشردوستانه الزام آور است، انجام نمی دهند… یکی از فعالان محلی نام ۱۴۵ غیرنظامی از جمله ۳۸ زن و ۵۸ کودک را به این سازمان داد و گفت آنها در حمله های هوایی بین ۱۹ مارچ و ۱۰ مه در شهر تقبا کشته شده اند. بعضی از حمله های هوایی همچنین باعث ویرانی گسترده ی دارایی ها و زیرساخت غیر نظامی شد. باشندگان محلی به این سازمان گفتند حمله های هوایی با تلفات غیرنظامی باعث ترس و هراس شده و بسیاری را وادار به فرار کرده است.

برمه: ارتش مرتکب جنایت های ضد بشریت می شود

دیده‌بان حقوق بشر ـ  نیروهای امنیتی برمه علیه مردم روهینگیا مرتکب جنایت های ضد بشریت می شوند. ارتش مرتکب اخراج اجباری، قتل، تجاوز و تعقیب و آزار مسلمانان روهینگیا در ایالت راخاین در شمال و باعث مرگ و آوارگی بسیاری از مردم شده است. شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای مربوط بایستی فوری تحریم های هدفمند و تحریم اسلحه علیه ارتش برمه برقرار کنند تا از ارتکاب جنایت های ضد بشریت بیشتر جلوگیری شود. شورای امنیت بایستی خواهان اجازه دسترسی نهادهای امداد به مردم نیازمند، اجازه ورود هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تحقیق درباره ی نقض حقوق بشر و تضمین بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان شود. این شورا بایستی اقدام‌هایی را مورد بحث قرار دهد تا عدالت در مورد مسئولان جنایت های ضد بشریت از جمله در دادگاه بین المللی جزایی اجرا شود. گزارش خبری:‌ «تجاوز جنسی و کشتار مسلمانان میانمار جنایت علیه بشریت است»

مصر: تلاش برای بستن کمیسیون حقوق و آزادی های کشور

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  بنا به اعلام برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، کمیته ای متشکل از اداره سرمایه گذاری به همراه ماموران امنیت ملی و کامیون از مأموران پلیس وارد دفتر مرکزی کمیسیون حقوق و آزادی‌هایی مصر در قاهره شدند و ادعا کردند که حکم این برای بستن این سازمان در دست دارند به آنها کوشیدند به دلایلی که هنوز نامعلوم است در ورودی دفتر کمیسیون را مهروموم کنند. در عمل آنها هیچ حکمی نشان ندادند. وکلای حاضر در این دفتر ادعای مأموران را رد و از بستن آن جلوگیری کردند با این استدلال که این کار غیرقانونی است، زیرا کمیسیون موسسه ای حقوقی است که در چارچوب قانون های ملی فعالیت می‌کند. با وجود این، کمیته تهدید کرد که دوباره باز خواهد گشت.

اوگاندا: تلاش دولتمردان برای سرکوب سازمان های حقوق بشر پیش از اصلاحات قانون اساسی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در حالی که پارلمان اوگاندا بحث درباره اصلاحات قانون اساسی برای حذف محدودیت سنی را انجام می دهد، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به همراه دو سازمان‌ اوگاندایی از مسئولان خواستند از ایجاد مانع بیشتر در راه آزادی بیان، آزادی گردهمایی صلح آمیز و آزادی تشکل پرهیز کنند.  روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، پلیس به دفاتر دو سازمان و نیز خانه رئیس یکی از این سازمان ها حمله کرد. یکی از این سازمانها در زمینه ی حقوق بشر و مبارزه با فقر فعالیت می‌کند. سازمان دوم اندیشکده مستقلی است که در زمینه ی سیاست های عمومی و مسائل حقوق بشر مطالعه می‌کند.

اسرائیل: ادامه حبس خودسرانه و آزار قضایی فعال حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه نظارت اعلام کرد که دادگاه بخش بیت المقدس روز ۱۷ سپتامبر حکم شش ماه حبس اجرایی آقای صلاح حموری، وکیل فرانسوی ـ  فلسطینی و فعال حقوق بشر را که در سرزمین های اشغالی فلسطین در زندان به سر می برد، تایید کرد، با وجود این که اتهام های او نامعلوم است. گویا دولت‌مردان اسرائیلی او را متهم به عضویت در جبهه خلق رهایی بخش فلسطین کرده اند و او را تهدیدی برای امنیت ملی در بیت المقدس و مناطق اطراف آن در کرانه باختری می دانند. از تاریخ ۲۳ آگوست پس از دستگیری در خانه خود در زندان به سر می برد.

زیمبابوه: دستگیری خودسرانه، آزادی و ادامه آزار قضایی فعال سرشناس ضد فساد اوگاندا: تیراندازی به سوی فعال حقوق بشر و آزار قضایی دو فعال حقوق بشر
عربستان سعودی: ‌انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از نفرت‌پراکنی مذهبی روسیه: گزارش سازمان ملل از نقض شدید حقوق بشر در کریمه

ایران

جمهوری اسلامی ایران همچنان به سلامت روزنامه‌نگاران زندانی بی توجه است

گزارش‌گران بدون مرز ـ بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت نگاهداری در بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی اعلام می‌کند. شماری از آن‌ها بیمار و یا در اعتصاب غذا بسر می‌برند، از این میان سهیل عربی، احسان مازندرانی و مهدی خزعلی در وضعیت نگران کننده‌ای بسر می‌برند. متأسفانه در ایران بیش از پیش زندانیان عقیدتی و از این میان روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران برای اعتراض به وضعیت بازداشت خود، بدرفتاری‌هایی که قربانی آن می‌شوند و یا حتا برای حق درمان مجبور به اعتصاب غذا می‌شوند و اینگونه سلامت و زندگی خود را در خطر قرار می‌دهند. ۲۵ روز است که سهیل عربی شهروندخبرنگاری که از تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۲ زندانی است اعتصاب غذا کرده است… مهدی خزعلی ناشر و مدیر سایت باران که ماموران امنیتی با لباس شخصی به تاریخ ۲۱ مرداد ماه در خیابان بازداشت کرده بودند، همچنان در محل نامعلومی زندانی است… احسان مازندرانی، مدیر سابق روزنامه فرهیختگان یکی از قربانی‌های موج بازداشت و احضار روزنامه نگاران در ۱۱ آبان ۱۳۹۴، همچنان در وضعیتی جسمی نامساعد زندانی است…. جمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶۵ قرار دارد.

اعدام‌ها (۸ تن): [۱] کرج (۱)؛ قم (۴)؛ اردبیل (۱)؛ ارومیه (۱)؛ یاسوج (۱) یک سامانده مراسم سکس جمعی به اعدام محکوم شد
دست سه زندانی قطع شد امتناع از ثبت نام فرزند کشیش زندانی در مدرسه
مظفر صالح‌نیا، عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیر شد ادامه بازداشت زوج نوکیش مسیحی در اوین
رضا شهابی فعال سندیکایی با وجود دستور پزشک از بیمارستان به زندان بازگردانده شد حکم قطعی حبس و جریمه نقدی برای سه نویسنده و فعال مدنی شهر گرگان
چهارده سال زندان برای سخنگوی کانون صنفی معلمان  تداوم بازداشت فعال سندیکایی واله زمانی
موج دستگیری فعالان صنفی: گسترش اعتراضات و فرافکنی حکومت آتنا دائمی؛ بازگرداندن از اتاق عمل به دلیل خودداری از بستن دستبند و پابند

حقوق مدنی و سیاسی

ایران

رضا شهابی، فعال کارگری، به طور مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد رئیس اتحادیه: ناشرانی که تخلفات نشر را پیگیری می‌کنند تهدید می‌شوند
ادامه اعتصاب غذای ۳ زندانی سنی مذهب در زندان ارومیه آزادی فعال سندیکایی بهنام ابراهیم زاده
نامه سهیل عربی و اعلام اعتصاب غذای خشک

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

میانمار: هشدار درباره درگیری های سراسری بر سر زمین در گزارش تازه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون در گزارش تازه ای که امروز منتشر کرد، هشدار داد که میانمار ممکن است در نتیجه افزایش سرمایه گذاری ها و تقاضای ناشی از آن برای زمین به زودی گرفتار درگیری های سراسری بر سر زمین شود مگر اینکه قانون ها و سیاست های مربوط به حقوق زمین فوری به تصویب برسند و به اجرا درآیند. گزارش فدراسیون با عنوان «سرزمین اندوه: نقض حقوق بشر در مجتمع صنعتی میوتا میانمار»، پیامدهای زیانبار رویاروی جوامع روستایی در منطقه ماندالی را ثبت کرده است. این پیامدها در نتیجه توسعه پروژه بزرگ صنعتی مجتمع صنعتی میوتا به دست شرکت توسعه صنعتی میوتا ماندالی برمه ایجاد شده است. این منطقه توسعه صنعتی، با ترکیبی از چارچوب پر ایراد قانونی، مسئولان بی ملاحظه و سرمایه‌گذاران بی مسئولیت توفانی را ایجاد کرده است که باعث شده بیش از ۱۰۰۰ خانواده از ۱۴ روستا زمین های خود را از دست بدهند تا راه برای توسعه پروژه باز شود در حالی که این زمین ها تنها منبع تامین زندگی آنها به شمار می رود.

اتحادیه اروپا: کشورها به کمتر از یک سوم وعده‌های خود برای اسکان دادن به پناهجویان عمل کرده اند

عفو بین الملل ـ  با پایان یافتن دوره دو ساله برای پناهجویانی که واجد شرایط اسکان یابی دوباره هستند، کشورهای اروپایی کاملاً از اجرای تعهدات خود برای اسکان دهی دوباره به پناهجویان از یونان و ایتالیا قصور کرده اند. لهستان و مجارستان از جمله بدترین این کشورها هستند. هر دو پذیرش حتا یک پناهجو را از ایتالیا و یونان رد کرده اند. اسلواکی که موفق نشد نظر دادگاه اروپایی را در مورد اسکان دهی دوباره تغییر دهد، فقط ۱۶ تن از ۹۰۲ پناهجو را که باید بپذیرد پذیرفته است و جمهوری چک فقط ۱۲ تن از ۲۶۹۱ را. اسپانیا تنها ۱۳.۷ درصد و بلژیک ۲۵.۶ درصد از سهمیه خود را رعایت کرده است. هلند ۳۹٫۶ درصد و پرتغال نیز ۴۹.۱ درصد را.

قطر: برای محافظت از کارگران ساختمانی باید فوری اقدام کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولتمردان قطر بایستی فوری محدودیت‌های کافی درباره کار در فضای باز را تصویب کنند و به اجرا بگذارند تا از کارگران ساختمانی که در نتیجه کار در گرما و رطوبت شدید هوا در این کشور در خطر هستند، محافظت به عمل آید. مقررات کنونی مربوط به گرما در مورد اکثریت کارگران در قطر فقط از ۱۵ جون تا ۳۱ آگوست کار را از ساعت ۱۱:۳۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر ممنوع می کند. اما اطلاعات مربوط به آب و هوا نشان میدهد که شرایط جوی در قطر در فضای باز در آن ساعت ها و تاریخ ها اغلب می‌تواند باعث بیماری‌های مرگبار ناشی از گرما بشود. مسئولان همچنین بایستی درباره دلایل مرگ کارگران مهاجر تحقیق و اطلاعات مربوط به این مرگ و میر را منتشر کنند و از این اطلاعات برای تعیین سیاست‌های بهداشت عمومی بهره بگیرند. در سال ۲۰۱۳ مسئولان بهداشت، مرگ ۵۲۰ کارگر بنگلادشی، هندی و نپالی را در سال ۲۰۱۲ گزارش دادند. از این میان، ۳۸۵ تن یعنی ۷۴ درصد به دلایل اعلام نشده درگذشتند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون، مسئولان قطری به درخواست های مربوط به اطلاعات درباره شمار کلی و دلایل مرگ کارگران مهاجر پاسخ نداده اند.

بریتانیا: معامله ۴۶ میلیون دلاری غیر قانونی برای سودان جنوبی زیر چشم دولت افشا شد

عفو بین الملل ـ  پژوهش های این سازمان امروز نشان داد که شرکتی در غرب لندن با استفاده از راه فرار در مقررات مربوط به شرکتهای فعال در انتقال غیرقانونی اسلحه، به عنوان واسطه در معامله های بزرگ اسلحه به مقصد سودان جنوبی و کشورهای دیگرعمل می کند. اسناد تجاری نشان می دهند که نام این شرکت به عنوان «فروشنده» در معامله ای در سال ۲۰۱۴ برای فروش ۴۶ میلیون دلار سلاح های سبک و مهمات به دولت سودان جنوبی ثبت شده است. گزارش این سازمان با عنوان «از لندن تا جوبا: نقش شرکت ثبت شده در بریتانیا در یکی از بزرگترین معامله های اسلحه با سودان جنوبی» همچنین نشان می دهد که دولت بریتانیا هشت سال است که از رویه های مشابه در خاک این کشور آگاه است اما اقدام موثر قانونی نکرده است.

طرح پیشنهادی برای پذیرش ۵۰ هزار پناهجو در اتحادیه اروپا

ایران: تجربه دادخواهی کارگران آق‌دره

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

 امیدی تازه برای جهان عاری از سلاح هسته‌ای؛ بریتانیا کجاست؟

دمکراسی باز ـ دیروز دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش عهد نامه سال ۲۰۱۷ برای ممنوعیت سلاح های هسته ای را در نیویورک برای امضا گشود. رؤسا و مسئولان ارشد بیش از ۴۰ کشور برای امضای این عهدنامه در روز نخست صف کشیدند. آنها نماینده بیلیون ها نفر در سراسر جهان از اروپا تا آفریقا، آمریکای لاتین،آسیا و اقیانوسیه هستند از جمله نماینده کشورهای بزرگی که برنامه سلاح هسته ای را کنار گذاشته اند مثل برزیل و آفریقای جنوبی.  شمار دیگری در روزهای آتی امضا خواهند کرد، اما هنوز خبری از امضای بریتانیا نیست. کمپین بین المللی ضد سلاح های هسته ای اعلام کرد: روز ۲۰ سپتامبر، عهدنامه تازه ضد سلاح های هسته ای به طور رسمی برای امضا گشایش یافت و بیش از پنجاه کشور آن را امضا کردند. آمریکا یکی از امضاکنندگان نبود، اما طرفداران این اقدام در آمریکا موفق شدند نخستین بانک آمریکایی را قانع کنند که در تولید سلاح های هسته ای سرمایه گذاری نکند.

یونان: حقوق بشر به عنوان مبارزه سیاسی در راه رهایی و صلح

دفاع از حقوق بشر

سازمان ملل: بوروکراسی و سوءاستفاده‌ی دولت‌های اقتدارگرا مانع مبارزه‌ی جهانی علیه تروریسم

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون در گزارشی تازه که امروز منتشر کرد، نشان می‌دهد که چگونه دو پدیده‌ی اساسی مانع موثر بودن سازمان ملل و کشورهای عضو آن در مبارزه با تروریسم هستند. مانع نخست ساختار چند شاخه‌ای بوروکراتیکی است که بر اساس آن اختیارات نهادها گاهی به جای این که یک‌دیگر را تکمیل کنند، در هم تداخل دارند و این وضعیت در نهایت به تضعیف موثر بودن سازمان ملل و همکاری اساسی بین کشورها می‌انجامد. دوم، رهبری کنونی نهادهای اصلی ضدتروریسم در دست چند کشور عضو است که کارنامه‌ی حقوق بشر آنها به‌شدت تردیدبرانگیز است. این کشورها از موقعیت قدرتمند خود در این ساختار برای پیش بردن برنامه‌ی مشخص سیاسی خود که اغلب ویرانگر آزادی‌های مدنی است، در داخل و خارج استفاده می‌کنند. این پیامدها می‌توانند بسیار گسترده باشند و بر اساس یافته‌ها به نفرت پراکنی و روایت تروریست‌ها کمک کرده‌اند. فدراسیون گزارش خود را روز چهارشنبه ۲۷ سپتامبر به دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش ارائه خواهد کرد… توجه برانگیز است که شمار کوچکی از کشورها از جمله روسیه، عربستان سعودی، مصر و متحدان آنها از طریق تامین مالی یا از طریق اشغال سمت‌های اصلی، رهبری نهادهای ضد تروریسم سازمان ملل را در اختیار گرفته‌اند.

هند: از روزنامه نگاران محافظت کنید، به معافیت از مجازات برای قتل آنها پایان دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در هند، دیده بان مردم، امروز در پی قتل روزنامه نگاری دیگر اعلام کردند: دولت برای محافظت از روزنامه‌نگاران باید دست به اقدام های فوری بزند. روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، روزنامه نگار ۲۸ ساله ای در حال گزارش دهی درباره درگیری ها در ماندای در ایالت تریپورادر زیر کتک کشته شد.درگیری ها در اثر رقابت بین دو حزبی رقیب رخ داده بود. این روزنامه نگار دومین روزنامه نگاری است که در دو هفته گذشته در هند به قتل می رسد. روز ۵ سپتامبر ۲۰۱۷، روزنامه نگار دیگری در جلوی خانه خود به قتل رسید. کسی به اتهام قتل او دستگیر نشده است. به گزارش کمیته حمایت از روزنامه نگاران، از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۷۱ روزنامه نگار در هند به قتل رسیده اند.در سپتامبر ۲۰۱۷، دولت هند در هنگام سومین بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر خود درسازمان ملل، توصیه های اساسی را نپذیرفت از جمله:یک توصیه در مورد تحقیق درباره ی کلیه حملات علیه روزنامه نگاران، ۱۶ توصیه در مورد الغای مجازات اعدام، توقف آن و تصویب پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، توصیه های مشخص در مورد استفاده ماموران اجرای قانون از خشونت، توصیه هایی در مورد جرم انگاری تجاوز در ازدواج، تصویب پروتکل اختیاری کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، توصیه هایی در مورد اقدام های موثر برای مقابله با افزایش موارد نارواداری دینی، خشونت و تبعیض، و جرم زدایی از ازدواج هم جنس ها.

لهستان: نامه سرگشاده به شورای امور عمومی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره وضعیت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ   فدراسیون و چهار سازمان بین المللی دیگر با انتشار نامه ای اعلام کردند: شورای امور عمومی روز ۲۵ سپتامبر وضعیت در لهستان را برای دومین بار در سال جاری مورد بحث قرار خواهد داد. ما مایلیم دغدغه ها و فراخوان قبلی خود را تکرار کنیم و از شما بخواهیم برای حمایت از حاکمیت قانون و حقوق بشر در لهستان اقدام کنید. با وجود هشدار های تکراری کمیسیون اروپا، نهادهای دیگر بین المللی و سازمان های جامعه مدنی، دولت لهستان به تضعیف حاکمیت قانون، افزایش کنترل خود بر رسانه ها و پس راندن حقوق بشر ادامه داده است. این اقدام ها ناقض اصول بنیانی اتحادیه اروپا است که در ماده  ۲ عهدنامه اتحادیه اروپا آمده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو: فعالان حقوق بشر را آزاد کنید 

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون به همراه چهار سازمان بین المللی دیگر و ۴۰ سازمان کنگویی اعلام کردند: دولتمردان جمهوری دموکراتیک کنگو باید فوری و بدون قید و شرط فعال حقوق بشر و طرفدار دموکراسی را که به غلط به خاطر مشارکت در فعالیت‌های صلح‌آمیز دستگیر شده اند آزاد کنند. چهارتن از این فعالان در روزهای ۱۴ و ۱۵ جولای ۲۰۱۷ و پنج تن دیگر در روز ۳۱ جولای دستگیر شدند. این نه تن از جمله صدها تن دیگر هستند که از سال ۲۰۱۵ تاکنون در سرکوب گسترده مردم دستگیر شده اند. این سرکوب بخشی از اقدام های دولت کنگو علیه مردمی است که با تلاش رئیس‌جمهور جوزف کابیلا مخالف هستند که می خواهد پس از پایان دو دوره قانونی ریاست جمهوری خود که در دسامبر ۲۰۱۶ خاتمه یافت، در قدرت بماند.

فیلیپین: دفاع شرم‌آور دولت از نقض حقوق بشر در سازمان ملل به شدت مورد حمله قرار گرفت  اندونزی: پس از ۹ سال هنوز پیشرفتی در کارنامه حقوق بشری رخ نداده است
کامبوج: اظهارات شفاهی در گفتگوی فعال با گزارشگر ویژه حقوق بشر نوبل آلترناتیو ۲۰۱۷ به سه فعال حقوق بشر و روزنامه‌‌نگار رسید
ایتالیا:‌ دوره‌ی تخصصی محافظت از حقوق بشر در اروپا

ایران

زندانی سیاسی جعغر اقدامی از زندان «رجایی شهر»: از زندان‌های ایران بازرسی شود تجمع مردم در مقابل وزارت کار برای درخواست آزادی فوری رضا شهابی

زنان و کودکان

اقدام مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای مقابله با خشونت علیه زنان

ایران

عملیات ویژه برای بازداشت دختر ۱۸ ساله به دلیل تبلیغ کلاس رقص احتمال معرفی وزیر زن برای وزارت علوم بسیار کم است

«۸۶ درصد» از کودک‌آزاری‌های گزارش شده توسط والدین انجام می‌شود

فرهنگ و اندیشه

آلمان:‌ آغاز جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ روان‌کاوی و فاشیسم: از فروید تا اریش فروم

ایران

امنیت ملی و پسوند «اسلامی»؛ یا چرا علوم انسانی اسلامی وجود ندارد؟ اوین و رجایی‌شهر، روایتی از درون: ـ نگاهی به کتاب “زندگی در زندان” اثر بهمن احمدی امویی

میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی و مسئله زبان

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست. بایگانی شماره‌های گذشته

 بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)  است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کمپین بین المللی ضد سلاح های هسته ای، گزارشگران بدون مرز

[۱] ۲۱ تا ۲۷ سپتامبر