زنان-690x259

نادیه ندیم، دختر فوتبالیست افغان تبار، به تیم منچستر سیتی پیوست

نقض حقوق بشر

سربازان ارتش میانمار به شماری از زنان تجاوز کرده اند

بی بی سی، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ بی بی سی به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد سربازان ارتش میانمار در مواردی زنان روهینگیا را آزار جنسی داده‌اند و به آنها تجاوز کرده‌اند. روهینگیاها اقلیت مسلمانی هستند که در ایالت راخین میانمار زندگی می‌کنند. در دور جدید خشونت‌ها ، بیش از نیم میلیون نفر از آنها به بنگلادش فرار کرده‌اند. در گزارش سانجوی مجومدار، توصیف‌هایی هست که ممکن است برای بعضی ناراحت کننده باشد.

گزارش های وحشتناک از تجاوز جنسی علیه زنان مسلمان روهینگیا (میانمار)

طالبان مسلح دو مکتب را در لوگر مسدود کرده اند

خبرگزاری پژواک، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ مسوولین محلى ولایت لوگر می گویند که طالبان مسلح، دو مکتب را در مرکز پل علم و ولسوالى محمدآغه بسته نموده و از اثر آن شاگردان زیادى از تعلیم محروم مانده اند؛ اما طالبان این اظهارات را رد کرده اند.

علی رغم قانون جدید، قتل های ناموسی در پاکستان ادامه دارد

دیده بان حقوق بشر، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به نظر می رسد که مجازات های سنگین، مانع وقوع جرم نمی شوند. در تاریخ ۲۰ سپتامبر یک مرد در پیشاور دو دخترش را به قتل رساند زیرا فکر می کرد که دوست پسر دارند و احساس شرمساری کرده است – یک نمونه از خشونتهای وحشتناک که تحت نام “ناموس” اتفاق می افتد. در یک فرهنگ پدرسالاری مانند پاکستان، که در آن خشونت های خانوادگی شایع است، برای مردان، قتل بستگان زن برای مجازات رفتارهایی که غیر قابل قبول می دانند، غیرمعمول نیست. در اکثر موارد گزارش شده، ریشه چنین جنایتها و خشونتهایی، بر میگردد به جرگه های تحت سلطه مردان، شوراهای قبیله ای و روستایی.

دفاع از حقوق بشر

                                                                                                                                                                           دیدبان حقوق بشر: ایران اعزام کودک سرباز به سوریه را متوقف کند

یورو نیوز، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ روزنامه لوموند با اشاره به لشکر فاطمیون وابسته به سپاه قدس ایران می نویسد که اعضای این لشکر را افغان هایی تشکیل می دهند که اکثرا از اقلیت شعیه مذهب هزاره های افغانستان هستند. سازمان دیدبان حقوق بشر در آخرین گزارش خود که روز یکشنبه یکم اکتبر منتشر شده به اعزام نوجوانان افغان زیر ۱۸ سال به جنگ در سوریه اشاره کرده است. دیدبان حقوق بشر می گوید کارشناسانش با بررسی سنگ قبرهای موجود در گورستان های محل دفن کشته شدگان جنگ سوریه، حداقل قبر هشت مهاجر افغان زیر ۱۸ سال را شناسایی کرده اند.

وزارت دفاع افغانستان ‘سواستفاده از همسران سربازان’ را رد کرد

بی بی سی، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ وزارت دفاع افغانستان ادعای “سواستفاده جنسی مقام‌ها از همسران نظامیان کشته شده” را رد کرده است. هفته گذشته اداره بازرسی آمریکا در بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی مدعی شده بود که مقام‌های وزارت داخله/کشور افغانستان، برای پرداخت حقوق بازنشستگی سربازان افغان کشته شده در جنگ، همسران آنها را مورد سواستفاده جنسی قرار می‌دهند.

دیدبان حقوق بشر: وضعیت تعلیم و تربیه دختران در افغانستان رو به وخامت نهاده است

خبرگزاری پژواک، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ یدبان جهانی حقوق بشر، در نامه یی خطاب به رئیس جمهور افغانستان گفته است که در دو سال اخیر زمینه آموزش دختران در نظام معارف افغانستان رو به وخامت نهاده است. لیزل گرنت‌هولتز رئیس بخش زنان دیدبان حقوق بشر در این نامه که یک نسخه آن به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که این سازمان در ماه اکتوبر(ماه آینده) نتایج یافته های خود را درباره وضعیت نظام معارف افغانستان منتشر خواهد کرد. گفته شده است که این تحقیق بر اساس مصاحبه با ۲۴۹ تن در کابل، کندهار، بلخ و ننگرهار تهیه شده است و اکثر مصاحبه شوندگان دخترانی بوده اند که بخشی و یا تمام فرصت تحصیلی خود را از دست داده اند.

 

اقدام مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای مقابله با خشونت علیه زنان

رادیو زمانه، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا ابتکار عمل مشترکی را برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان آغاز کرده‌اند. بودجه این برنامه از ایجاد یک صندوق تأمین می‌شود که اتحادیه اروپا به‌تنهایی حدود نیم میلیارد یورو پرداخت می‌کند. این صندوق برای کمک‌کنندگان مالی دیگر نیز باز خواهد بود تا به این وسیله در آینده دختران و زنان، از جمله در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا، از قتل، ختنه و استثمار اقتصادی محافظت شوند.

سقط جنین تصمیم زنان است!

فراخوان اروپایی: برای حق سقط جنین در سراسر اروپا

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷، سازمان‌دهی مردمی در سراسر اروپا در حدود ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ در همبستگی با کلیه‌ی زنان اروپایی، در پی مبارزه‌ی مثال زدنی زنان اسپانیایی در ۲۰۱۴ و زنان لهستانی در ۲۰۱۶، ما خواهان رعایت حقوق زنان در همه‌ی کشورهای اروپایی، کنترل بدن خود، حق سقط جنین و حق سلامتی، و شناسایی حق اساسی برابری در اروپا هستیم. امروزه، حق سقط جنین در اروپا در حوزه‌ی صلاحیت هر دولت ملی است:

حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی

 لحظه تغییر در عربستان سعودی؛ از ورود زنان به استادیوم تا اجازه رانندگی

یورو نیوز، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷ با امضای حکمی از سوی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در روز سه شنبه، زنان این کشور اجازه رانندگی پیدا می کنند و از این پس می توانند گواهینامه بگیرند. گرچه در عربستان سعودی قانونی که رانندگی زنان را منع کند وجود نداشت با این حال برخی از زنان پیشتر بخاطر رانندگی جریمه و یا زندانی شده بودند.

 فراه فقط چهار دکتر زن دارد

روزنامه هشت صبح، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در فراه که یکی از بزرگ‌ترین ولایات افغانستان است تنها ۴ پزشک متخصص زنان کار می‌کند. با آن‌که جمعیت این ولایت به‌درستی مشخص نیست اما در برآوردهایی منتشرشده، جمعیت این ولایت بزرگ، یک میلیون نفر تخمین شده ‌است.

دایکندی با سه داکتر زن؛ ۳۰ درصد بانوان به خدمات درمانی دست‌رسی ندارند

قوانین و لوایح

عربستان فتوا دادن زنان را هم آزاد کرد!

باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ در ادامه سنت شکنی های اخیر عربستان درباره زنان، مجلس این کشور امروز با صدور حکم فتوا از سوی مفتی‌های زن موافقت کرد. این مصوبه، ۱۰۷ رای موافق داشت و به ۴۵ سال حق انحصاری مردان در عربستان برای صادر کردن حکم فتوا خاتمه داد. مفتی‌های زن در عربستان با حکم پادشاه انتخاب می شوند.

اجرای قانون ممنوعیت پوشش صورت در اتریش آغاز شد

بی بی سی، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ قانون ممنوعیت پوشش کامل صورت با برقع یا روبنده (نقاب) از امروز یکشنبه اول اکتبر در اتریش اجرا می‌شود. بنا بر این قانون که اواسط زمستان گذشته با هدف”حفظ ارزش‌ها” در اتریش تصویب شده بود، صورت باید از بالای پیشانی تا زیر چانه معلوم باشد. گروه‌های مسلمان در اتریش این قانون را محکوم کرده و گفته‌اند که تعداد بسیار کمی از زنان مسلمان از برقع یا روبنده استفاده می‌کنند. برآورد می‌شود که در کل کشور اتریش تنها ۱۵۰ زن صورت خود را می‌پوشانند.

پوشش برقع یا روبنده بجز اروپا در کدام کشورها ممنوع است؟

جمع‌آوری کودکان کار و خیابان: ۳۰ بار در ۳۵ سال

رادیو زمانه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا به حال موفق نبوده است، چرا که با وجود ۳۰ بار اجرای این طرح در ۳۵ سال گذشته، کودکان کار و خیابان باز به خیابان‌ها بازگشته‌اند و هیچ گزارشی درباره اثربخشی این طرح در جایی منتشر نشده است.

سیاست

خانم مارین لوپن قول داد “از کف تا سقف” حزب راست افراطی فرانسه را دوباره بسازد

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷ مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی “جبهه ملی” فرانسه، روز شنبه ۲۳ سپتامبر وعده داد که در یک اقدام “تاریخی” سازمان این حزب را از نو بنیاد نهد. وی که در یک نشست خبری در شهر تولوز، به مناسبت آغاز سفر دوره‌ای خود به شهرهای مختلف فرانسه سخن می‌گفت، تأکید کرد: “بازسازی [حزب جبهه ملی] کاملا تاریخی خواهد بود زیرا سازمان حزب جبهه ملی هرگز به صورت واقعی از ۴۵ سال پیش تاکنون تغییر نکرده و در نتیجه ما باید کاملا همه چیز را از نو بینان‌گذاری کنیم.”

آنگ سان سوچی: «من یک سیاست مدارم، نه مارگارت تاچر هستم و نه مادر ترزا»

آمریکا ایران را در لیست کشورهای قاچاق انسان قرار می‌دهد

دویچه وله، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ کاخ سفید اعلام کرد که ایران، ونزوئلا و ۴ کشور آفریقایی در لیست کشورهای ناکام در مبارزه با قاچاق انسان قرار می‌گیرند. این تصمیم محدودیت‌های مالی و پیامدهایی در تبادل آموزشی و فرهنگی برای این کشورها در پی خواهد داشت.

تصاویر زنان پیشمرگه کورد در رفراندوم استقلال کردستان عراق

حریر آنلاین، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ دختران و زنان پیشمرگه در یک حرکت دسته جمعی و گروهی با لباس نظامی بر تن در انتخابات استقلال کردستان شرکت کردند. دختران و زنان پیشمرگه عراق سهم زیادی در مبارزه با داعش و متجاوزان دارند و از این جدایی و استقلال حمایت کرده و با در دست داشتن پرچم اقلیم خواهان این هستند که اقلیم کردستان به کشور واحدی تبدل شود.

پیروزی شکننده مرکل، تایید کننده روند نزولی اروپاست

خبرگزاری اینترپرس، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ به طور کلی، رسانه ها نتوانستند تجریه و تحلیل کنند که چرا نتایج انتخابات اخیر آلمان بدترین نتیجه ممکن است. علی رغم پیروزی مرکل در این انتخابات او، در حال حاضر برنده نیست، بلکه رهبری است که در موقعیت بسیار شکننده قرار دارد، که باید مصالحه های زیادی انجام دهد و هزینه اشتباهاتش را پرداخت کند. در این مقاله به ۴ نکته مهم در این رابطه پرداخته شده است. نکته اول: روند نزولی احزاب سنتی، نکته دوم: غلبه سیستم “ضد سیستم”، نکته سوم: انتخابات آلمان فاجعه ای برای اروپا، نکته چهارم: مسئولیت های مرکل. می توانید متن کامل این مقاله را به انگلیسی در لینک بالا بخوانید.

ابقای مرکل، شکست سوسیالیست‌ها و پیروزی راست افراطی‌ها در انتخابات آلمان

جنگِ موقعیتِ زنان در ایران بعد از انقلاب *

لوموند دیپلماتیک، سپتامبر ۲۰۱۷ شاید برای بسیاری از زنانی که در انقلاب ۵٧ شرکت کردند و نقش مهمی در پیروزی آن داشتند، برخی از روندهای پساانقلابی باورکردنی نبود. یکی از آنها که فعالانه در انقلاب شرکت داشته و امروز هم یکی از مهمترین فعالان حقوق زنان است، یک بار به من گفت: «آن زمان من فکرش را هم نمی کردم که روزی زنان در راهروهای دادگاه های خانواده چنین تحقیرآمیز دنبال حقوق اولیۀ خود باشند.»

عکس زنان در جنگِ ایران و عراق

به‌نام زنان به خواست مردان

روزنامه شهروند، ۲ اکتبر ۲۰۱۷ «شهروند» از فعالیت زنان به عنوان دهیار و عضو شورا در روستای افضل‌آباد بخش خاش سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

فرهنگ و جامعه

کودکان افغان هم‌نیمکتی‌های تازه در مدارس ایران

دویچه وله، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ سیاست آموزشی ایران شمارزیادی از کودکان مهاجر فاقد مدرک را به مدارس دولتی جذب نمود. فعالان اجتماعی این اقدام را گامی نخست برای احقاق حقوق این افراد دانسته و بر لزوم برنامه‌های پایه‌ای برای ایجاد همدلی تاکید کرده‌اند.

دختران افغان؛ دختران شیفت دوم مدرسه

مدرسه مهاجران در یزد ایران تعطیل شد

توضیحات آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی مدرسه اتباع افغان در یزد

فیلم «نامه‌ای به رییس‌جمهور»‌ از افعانستان به اسکار می‌رود

خبرگزاری مهر، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، «نامه‌ای به رییس جمهور» ساخته رویا سادات درامی درباره یک زن جوان دولتی است که تلاش کرد قوانین را در افغانستان تغییر دهد. وی سعی کرد تا زنی را که به اتهام قتل همسرش محکوم به اعدام بود، از تنبیه قبیله‌ای محافظت کند ولی خودش دستگیر شد. او برای نجات خود، نامه‌ای به رییس جمهوری نوشت به این امید که شاید بتواند از این راه عدالت را برقرار کند.

جایزه قهار عاصی به لیمه آفشید رسید

روزنامه هشت صبح، ۲ اکتبر ۲۰۱۷ جایزه عبدالقهار عاصی در بیست و سومین سال‌روز شهادتش به لیمه آفشید، شاعر و روزنامه‌نگار داده شد. بانو آفشید از شاعران جوان و فعالی است که ضمن کارهای خبرنگاری به شعر به گونه جدی می‌پردازد. در مراسمی که به مناسبت بیست و سومین سال‌روز شهادت قهار عاصی از شاعران نام‌دار افغانستان به روز شنبه، ۸ میزان در کابل برگزار شده بود، صد‌ها تن از دانشجویان، منتقدان و استادان دانشگاه اشتراک کرده بودند.

گام بلند دیگر برای دختر فوتبالیست افغانستانی تبار؛ نادیه ندیم

یورو نیوز، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ نادیه ندیم، مهاجم افغانی تبار تیم فوتبال زنان پورتلند تورنز از ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی به تیم فوتبال زنان منچستر‌سیتی می پیوندد.

نقاشی دختر بادغیسی در میان ۲۰ نقاشی برتر سازمان ملل متحد

بی بی سی، ۲ اکتبر ۲۰۱۷ برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرده که نقاشی مریم احمدی از ولایت بادغیس از میان ۱۲۰ اثر نقاشی از ۲۲ کشور جهان، به ۲۰ نقاشی برتر این دوره از مسابقات این سازمان راه یافته‌ است.

دختران سیگاری ایران؛ افزایش دوبرابری

یورو نیوز، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ براساس آمارهای جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، میزان مصرف دخانیات در میان دختران ایرانی در ۵ سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

تاجیکستان؛ سوگواری خشن و یا اسراف غذا در جشن‌ها ممنوع است

یورو نیوز، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ مقامات تاجیکستان در اقدامی بی سابقه فریاد کشیدن، کندن موی سر و توی سر زدن به هنگام سوگواری را ممنوع اعلام کرده اند. کمیته دولتی امور مذهبی تاجیکستان ضمن تعیین این ممنوعیت استخدام افراد از جمله مداحان را نیز که مراسم سوگواری را پر سر و صدا و متشنج تر می کنند برخلاف مقررات اعلام کرده است.

آزار جنسی در مراسم تشییع؛ از توجیه آشکار تا دفاع پنهان

دویچه وله، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ اعتراض یک خبرنگار به آزار جنسی در مراسم خاکسپاری محسن حججی با سکوت حاضران روبرو شد. این موضوع بحث‌های متفاوتی را در شیوه برخورد با آزار جنسی در فضای مجازی مطرح کرد؛ از دعوت به سکوت تا حمایت از اعتراض.

فیلم تهران تابو یا ریاکاری جنسی در ایران اسلامی

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ تابو و تزویر جنسی در جمهوری اسلامی ایران موضوع اصلی فیلم علی سوزنده با عنوان “تهران تابو” است که از چهارشنبه چهارم اکتبر در سینماهای فرانسه به نمایش درمی آید. کارگردان می کوشد از خلال تصاویر بی پرده دربارۀ واقعیت زندگی جنسی در “ایران اسلامی” در اصل تصویر یک جامعۀ چند شخصیتی و شیزوفرنیک را ترسیم کند و تماشاگر را در مقابل این بغرنج قرار بدهد : مادام که مردم ایران از خود نپرسند که چرا در استمرار تزویر نهادینه شده توسط اجبارات یک حکومت مذهبی مشارکت می ورزند، امیدی به تغییر و بهبود اوضاع کشور وجود ندارد.

هفته‌نامه نیمرخ: تمام‌رخ زنان تحصیلکرده افغانستان را ثبت می‌کنیم

رادیو زمانه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ هفته نامه «نیمرخ» با سردبیری مریم شاهی، یک ماه است که به فعالیت شروع کرده و تلاش می‌کند صدای زنان و دختران قشر تحصیلکرده افغانستان را به گوش کل جامعه برساند.

گزارش، پژوهش و کتاب

هیو هفنر بزرگترین دشمن زنان بود، هیچ فمینیستی در دنیا قطره ای اشک برایش نخواهد ریخت

فمینیسم روزمره، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ اینکه بگوئیم هیو هفنر یک آزاداندیش جنسی و یا نماد آزادی بیان بوده است مثل این است که بگوئیم رومن پولانسکی نماد محافظت از کودکان (از آزار جنسی) است. هیو هفنر ، موسس “پلی بوی” در مصاحبه ای گفته بود: «مسخره است که فکر کنیم مجله پلی بوی (Playboy) زنان را به ابزار جنسی تبدیل میکند. زنان ابزار جنسی هستند. این جاذبه بین دو جنس است که دنیا را میگرداند. برای همین هم زنان رژ لب میزنند و دامن کوتاه میپوشند.»

گلوریا استاینم٬ داستان یک خرگوش٬ پنجاه سال بعد

دکارت مشهورترین فکرش را از یک زن وام گرفته بود

ترجمان علوم انسانی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ دکارت مشهور است به فیلسوف بنیان‌گذار. پدرِ فلسفۀ مدرن. کسی که افکاری کاملاً متمایز از هم‌عصران خود پرورید و پایۀ فکر جدید را ساخت. اما این تصویر از دکارت، ده‌ها سال پس از مرگ او ساخته شده است. در زمان دکارت کسی او را متفکری یکسره متفاوت نمی‌دانست. او تحت تأثیر متفکران عصر خود بود و شاید بیش از همه، وام‌دار راهبه‌ای عارف به نام ترزا که نوشته‌هایش در آن دوران بسیار محبوب بودند.

معرفی کتاب ” جهادیسم (جهادگرایی) زنان”

 زنان اروپایی چگونه جذب داعش می‌شوند؟

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به تازگی کتابی با عنوان ” جهادیسم (جهادگرایی) زنان” از سوی انتشارات “سوی” در پاریس منتشر شده که کار تحقیقی مشترکی است از “فرهاد خسرو خاور” ، جامعه‌شناس ایرانی ساکن پاریس و “فتحی بن سلامه” روانکاو تونسی و استاد رشته روانشناسی در پاریس. در این کتاب، به عوامل موثر در جذب زنان به سوی داعش، زندگی آنها در میان نیروهای دولت اسلامی پرداخته شده است.

زنان در خاورمیانۀ آشوب‌زده: زنان، کار و جنگ در سوریه

پل هایی برای زنان، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ آوارگی، فقر، تنهایی و وحشت از فردایی که شاید اصلا وجود نداشته باشد، توصیف مردمانی است که دهه‌هاست در جغرافیای خاورمیانه هر روز گرفتار مناقشه و یا جنگ بی‌خاصیت جدیدی می‌شوند. در این وضعیت زنان همواره سوژه‌هایی هستند که با عواقب جنگ به میدان سیاست می‌آیند. آوارگی آنها را به ملاحظات سیاست سخت [۱]  پیوند می‌زند.

مجموعه‌ای از تجارب دردناک و ویرانگری مثل مرگ و یا ناپدیدن‌شدن عزیزان، آوارگی، تجاوز، برعهده گرفتن مسئولیت کودکان گرسنه و تامین معیشت خانواده و رتق‌و‌فتق همه مصیب‌هایی که یکی پس از دیگری آوار می‌شود، با حضور زنان قابل حل می‌شود. نکته قابل تامل این است که در تصویری که از جنگ‌زدگی، آوارگی و پناهندگی ارائه می‌شود، به نقش سازندۀ زنان و استراتژی‌هایی که عمدتا آنان برای بقا ترسیم می‌کنند، توجه چندانی نمی‌شود.

بررسی اصطلاح و مفهوم «شهروندی جنسی»

رادیو زمانه، ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ زبان، زمان را می‌سازد و زمان، زبان را. این رابطه طی تاریخ کم‌وبیش دوسویه بوده است. مفاهیم و اصطلاحات و به طور خلاصه زبان سکسوالیته نیز این چنین بوده است. «شهروند جنسی» به عنوان یکی از این اصطلاحات، نشانگر زمینه و زمانه خود است. زبان و اصطلاح «شهروندی جنسی» از دهه ۱۹۸۰ به بعد اهمیت گستردهای یافت زیرا مطالبه حقوق جنسی را در نوعی چارچوب اخلاقی و سیاسی گسترده بیان می‌کرد. به لحاظ تاریخی می‌توان گفت که این اصطلاح به طور خاص با حقوق زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی (ال‌جی‌بی‌تی) پیوند دارد اما به عنوان یک مفهوم، مجموعه گسترده‌ای از خواست‌های مرتبط با برابری جنسی و جنسیتی را در بر می‌گیرد.

آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، خبرگزاری پژواک، دیده بان حقوق بشر، یورو نیوز، رادیو زمانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزنامه هشت صبح، باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو بین المللی فرانسه، دویچه وله، حریر آنلاین، آزانس خبری اینترپرس،لوموند دیپلماتیک، بیدارزنی، روزنامه شهروند، اقتصاد آنلاین، شبکه اطلاع رسانی افغانستان، خبرگزاری مهر، فمینیسم روزمره، ترجمان علوم انسانی، پل هایی برای زنان.