international

به اعدام‌ پایان دهید
عکس: تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

پانزدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون عضو بنیانگذار ائتلاف جهانی مبارزه با مجازات اعدام، همواره با شهروندان، سازمان‌ها و نهادهایی که به‌خاطر الغای مجازات اعدام در جهان مبارزه می‌کنند، در ارتباط است. امسال، ما به همراه ائتلاف جهانی، مایل هستیم توجه شما را به پیوندهای بین اجرای مجازات اعدام و فقر جلب کنیم. مجازات اعدام، علاوه بر این که مجازاتی غیرانسانی، غیرمؤثر و بازگشت‌ناپذیر است، به‌شدت ناعادلانه و تبعیض‌آمیز است. اطلاعات بیشتر در باره‌ی مجازات اعدام ؛ بحث میزگرد درباره شفافیت و مجازات اعدام ؛ مجازات اعدام و فقر:  آمار و ارقام در ۲۰۱۷

مجازات اعدام و فقر: پانزدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام ۲۰۱۷

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ هدف از پانزدهمین مراسم روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۷، افزایش آگاهی درباره دلایلی است که افراد فقیر را در معرض خطر بیشتری برای محکومیت و اعدام قرار می دهد. از دهه ی ۱۹۸۰ به بعد گرایشی جهانی در جهت الغای مجازات اعدام وجود داشته است، گرایشی که تا به امروز هم ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین الملل، ۱۶ کشور در سال ۱۹۷۷ مجازات اعدام برای همه جرایم را در قوانین خود لغو کرده بودند.  کاربردِ مجازات اعدام به شکلی جدایی ناپذیر با فقر در ارتباط است. نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، دسترسی به عدالت را به دلایل مختلف، برای کسانی که به مرگ محکوم می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهد: متهمان اغلب از منابع اقتصادی، اجتماعی و نیز قدرت سیاسی برای دفاع از خود محروم هستند و در برخی موارد به علت موقعیت اجتماعی خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند. امروزه دو سوم کلیه کشورهای جهان (۱۴۱ کشور) در قانون و یا در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. ۱۰۴ کشور مجازات اعدام را برای همه جرایم لغو کرده‌اند. ۷  کشور مجازات اعدام را برای جرایم عادی لغو کرده‌اند. ۳۰ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. ۵۷  کشور همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کنند. ۲۳  کشور در سال ۲۰۱۶ از مجازات اعدام استفاده کرده‌اند. پنج کشور بیشترین تعداد اعدام را در سال ۲۰۱۶ انجام دادند: چین، ایران، عراق، پاکستان و عربستان سعودی.

۴۰ سال مبارزه علیه اعدام حکومت‌های مجری اعدام را تبدیل به اقلیتی منزوی کرده است

عفو بین الملل ـ امسال چهلمین سالگرد انتشار اولین اعلامیه مهم بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام (مشهور به «اعلامیه استکهلم») است که عفو بین‌الملل طرح کرد. این اعلامیه در سال ۱۹۷۷ تمام دولت‌های جهان را به الغای کامل مجازات اعدام فرا خواند. در آن زمان تنها ۱۶ کشور ـــ هشت کشور در قاره آمریکا و هشت کشور اروپایی ـــ  مجازات اعدام را به طور کامل در قانون و در عمل ملغا کرده بودند. این رقم اکنون به ۱۰۵ کشور رسیده است. ۳۶ کشور دیگر نیز مجازات اعدام را برای جرایمی از قبیل قتل لغو یا با وجود حفظ مجازات اعدام در قانون، اجرای آن را در عمل متوقف کرده‌اند. استفاده از مجازات اعدام در چین از یک فرآیند نگران‌کننده پرده برمی‌دارد که در آن ممکن است افراد فرودست، آن‌ها که از سطح تحصیلات پایین‌تری برخوردارند و همچنین اقلیت‌های قومی، دینی و نژادی به طور نامتناسبی در معرض مجازات اعدام قرار گیرند. در عربستان سعودی ۴۸٫۵ درصد از قربانیان اعدام‌های ثبت‌شده بین ژانویه ۱۹۸۵ تا جون ۲۰۱۵، اتباع خارجی و  اکثر آن‌ها کارگران مهاجر بوده‌اند که با زبان عربی مورد استفاده در بازجویی‌ها و فرآیند محاکمه آشنایی نداشته‌اند. آن‌ها اغلب از دسترسی به مترجم حضوری منع شده‌ و سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای متبوع‌شان به‌موقع از بازداشت آن‌ها یا حتی بعضاً از اعدام آن‌ها مطلع نشده‌اند. در بعضی موارد مسئولان نه تنها خانواده‌های محکومان را از برنامه اعدام مطلع نکرده‌اند بلکه از تحویل جنازه به خانواده‌ها نیز سر باز زده‌اند.

سازمان ملل: آمریکا به مجازات وحشیانه اعدام پایان دهد

ایندیپندنت ـ  دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش گفته است که از آمریکا می خواهد به «عملکرد وحشیانه» مجازات اعدام پایان دهد. بیانیه دبیرکل نخستین اظهارات درباره مجازات اعدام بود. وی در نشستی در مقر مرکزی سازمان ملل در نیویورک با عنوان «شفافیت و مجازات اعدام» گفت: لطفاً به اعدام پایان دهید. اعدام جایی در قرن بیست و یکم ندارد. آقای گوترش از کشور خود پرتغال نام برد که در حدود ۱۵۰ سال قبل این مجازات را کنار گذاشت. وی از دو کشور آفریقایی گامبیا و ماداگاسکار نیز نام برد که گام‌های اساسی برای پایان دادن به آن برداشته اند. شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۱۶ به نسبت سال ۲۰۱۵، ۳۷ درصد کم شده است زیرا ۱۷۰ کشور تصمیم گرفته اند دست از این اقدام بردارند. چین بیشترین اعدام ها در سراسر جهان را انجام می دهد، اما دست یافتن به ارقام اعدام ها به علت کنترل دولت بسیار مشکل است. چهار کشور (بدون احتساب چین) ۸۷% از اعدام های جهان را انجام می دهند: ایران، عربستان سعودی، عراق و پاکستان. آمریکا در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ درمیان پنج کشوری بود که بیشترین اعدام ها را انجام می دادند اما سال گذشته به همراه مصر در رده هفتم قرار گرفت. این کشور در قاره آمریکا تنها کشوری است که مجازات اعدام را اجرا می کند. مایکل لامبریکس ۳۳ سال پس از محکومیت اعدام شد

مصر:‌ گروه های حقوق بشری از دولت خواهان امضا و تصویب پروتکل اختیاری دوم میثاق حقوق بین المللی مدنی و سیاسی شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ هشت گروه حقوق بشری در پانزدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام از دولت خواستند پروتکل اختیاری دوم میثاق حقوق بین المللی مدنی و سیاسی را امضا و تصویب کنند. هدف این پروتکل الغای مجازات اعدام است. این گروه ها از دولت مصر خواستند به تضمین‌های برای محافظت از حقوق بشر محکومان به اعدام پایبند باشد. در سال گذشته، همین گروه ها از دولت خواهان تعلیق اجرای مجازات اعدام حتا به صورت موقت شده بودند. از ماه اکتبر گذشته تاکنون، دست کم ۳۴ تن حکم نهایی اعدام را در ۸ پرونده دریافت کردند که یکی از آنها با ماهیت سیاسی و اتهام های مربوط به تروریسم در دادگاه نظامی مورد رسیدگی قرار گرفته بود.

بلاروس: اعدام های مخفی در وسط اروپا ادامه دارد

ایران:‌ میثاق ملی لغو اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مقاله‌ی “میثاق ملی لغو اعدام” به قلم دکتر عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری و پیشین فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI)، سی‌ویک سال پیش یعنی در بهار ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) در نشریه‌ی «حقوق بشر»، نشریه‌ی دفتر هماهنگی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر در ایران منتشر شده است. آقای لاهیجی به‌تازگی این مقاله را برای انتشار در چارچوب «پرونده‌ای به بهانه دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با اعدام» در اختیار رادیو زمانه قرار داده است. رادیو زمانه همچنین گفت‌وگویی را با عنوان  «فرآیند رشد آگاهی در مخالفت با مجازات اعدام» با آقای لاهیجی ترتیب داده که در آن او توضیحات مشروحی در باره‌ی شرایط زمان نگارش مقاله و نیز وضعیت کنونی داده است. به این گفت‌وگو در اینجا گوش دهید.

از آغاز ۲۰۱۷ تاکنون: ۴۳۵ اعدام از جمله ۵ کودک در ایران

علیه “اعدام باید گردد!” پرونده‌ای به بهانه دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با اعدام

نسبت اعدام و استقلال کردستان

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن:‌ سازمان ملل اهمیت جنایت های ائتلاف زیر رهبری عربستان علیه کودکان را کمتر جلوه داد

عفو بین‌الملل ـ جامعه بین المللی یک بار دیگر در مقابل فشار سیاسی عقب‌نشینی کرد و با کاهش انتقادات از تعدی های فاحش ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی به حقوق بین المللی در گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل با عنوان کودکان و درگیری مسلحانه درد و رنج صدها کودک یمنی را کم اهمیت جلوه داد. در نتیجه فشار دیپلماتیک عربستان سعودی، این گزارش درباره سال ۲۰۱۶ بخش تازه ای دارد که گواه تلاش های ائتلاف «برای انجام اقدام های طی دوره گزارش به منظور بهبود در محافظت از کودکان» است. عفو بین الملل هیچ شواهدی از این گونه اقدام ها را ندیده است. این سازمان در هفته های اخیر تایید کرده که ائتلاف زیر رهبری عربستان در حمله ای در ماه آگوست که به مرگ هفت کودک انجامید، از بمبی ساخت آمریکا استفاده کرده است. بر اساس گزارش دبیرکل، ۶۸۳ کودک در حمله های ائتلاف زیر رهبری عربستان در سال ۲۰۱۶ کشته یا زخمی شدند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ نیز در این گزارش مطرح شده بود ولی دبیرکل وقت بان کی مون زیر فشار شدید دیپلماتیک نام این کشور را از گزارش حذف کرد. بر اساس آخرین آمارهای نظارت و گزارش دهی یونیسف، از ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۷، دست‌کم ۱۵۹۵ کودک در یمن کشته و ۲۵۴۲ کودک دیگر زخمی شدند. ائتلاف زیر رهبری عربستان مسئول اکثر این تلفات کودکان است.

 اتحادیه اروپا: دولت های اروپایی نزدیک به ۱۰۰۰۰ افغان را به سوی خطر مرگ و شکنجه بازگرداندند

عفو بین‌الملل ـ  دولت‌های اروپایی هزاران افغان را با اخراج اجباری آنها به کشوری فرستاده اند که خطر جدی شکنجه، آدم ربایی، مرگ و دیگر تعدی های حقوق بشری در آن جدی است. در گزارش این سازمان آمده است: در حالی که تلفات غیرنظامی در افغانستان در بالاترین سطح قرار دارد، دولت‌های اروپایی با نقض آشکار حقوق بین المللی شمار روزافزونی از پناهجویان را به اجبار به سوی خطری می فرستند که از آن فرار کرده اند. این گزارش با عنوان بازگشت اجباری به سوی خطر: پناهجویان بازگشته از اروپا به افغانستان موارد دلخراش افغان‌هایی را ثبت کرده که از نروژ، سوئد و آلمان بازگشته و در حمله های بمب‌گذاری کشته یا زخمی شده اند یا در ترس دائمی از تعقیب و آزار به خاطر گرایش جنسی یا گرویدن به مسیحیت به سر می‌برند.

سوریه: تایید صدمه به غیرنظامیان در حمله های ائتلاف زیر رهبری آمریکا

 دیده‌بان حقوق بشر ـ زندگی اهد دختر سوریه ۱۱ ساله در روز ۲۰ مارچ زمانی زیر و رو شد که او و خانواده اش در مدرسه ای در رقه پناه گرفته بودند که در حمله هوایی مورد اصابت قرار گرفت. او زنده ماند اما پدر و چهار تن از خواهران و برادران و بیش از ده تن از خانواده بزرگترش در این حمله کشته شدند. خانواده او را هواپیماهای سوری یا روسی نکشتند. آنها در حمله یکی از هواپیما های ائتلاف زیر رهبری آمریکا برای شکست داعش کشته شدند. گزارشگر این سازمان از مدرسه در جولای پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی آمریکا آن منطقه را در دست گرفته بودند دیدار کرد. مردم محلی گفتند که خانواده‌های جنگجویان داعش که از عراق فرار کرده بودند در آن مدرسه زندگی می‌کردند و بعضی از جنگجویان داعش به دیدار آنها می رفتند. اما این مدرسه در عین حال محل سکونت بسیاری از کسانی بود که هیچ پیوندی با داعش نداشتند از جمله خانواده اهد. ما نام ۴۰ غیرنظامی از جمله ۱۵ و ۱۶ کودک را گرد آوردیم که در حمله کشته شده بودند. بر اساس حقوق بین المللی باید به قربانیان غیرنظامی نقض حقوق جنگ از جمله در موارد نقض تعهد به انجام احتیاط های ممکن برای به حداقل رساندن صدمه به غیرنظامیان، خسارت پرداخت شود. ائتلاف گفته است که به این دلیل به مدرسه محل سکونت خانواده اهد حمله کرد که تصور می‌کرد این مدرسه یکی از مراکز اطلاعاتی داعش و محل نگهداری اسلحه آنها است و مدارک در مورد صدمه به غیرنظامیان در این حمله «ناکافی» است. مدارکی به صراحت زخم‌های اهد واقعی هستند و ائتلاف بایستی پس از تحقیقات میدانی دیده بان حقوق بشر در یافته های خود بازنگری کند.

 

ترکیه : ۱۵ سال زندان برای فعالان حقوق بشر

رادیو زمانه ـ دادستانی ترکیه ۱۱ مدافع حقوق بشر را به تروریسم متهم کرده و برای آن‌ها درخواست تا ۱۵ سال زندان کرده است. مدیر و رئیس عفو بین‌الملل خانم ایدل اِسر و تانر کیلیچ نیز در میان این عده اند. پتِر اشتویتنر، فعال آلمانی و همچنین یک فعال سوئدی ـ ایرانی به نام علی غروی از جمله ۱۲ نفری بودند که ۵ جولای در جریان یک جلسه آموزشی در یک هتل در جزیره «بیوک آدا»ی استانبول بازداشت شدند. مدیر عفو بین‌الملل در اروپا خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» این فعالان حقوق بشر شد و حکم صادرشده را نشانه‌ای از «دروغ‌پردازی‌های دستگاه قضایی ترکیه» دانست.

 آمریکا: زندانیان گوانتانامو بر اساس مقررات تازه پزشکی گرسنگی می کشند

ریپریو ـ  بر اساس سیاست تازه دولت ترامپ، مسئولان گوانتانامو دست از رویه ۱۰ سال گذشته تغذیه اجباری زندانیان در اعتصاب غذا برداشته اند. بعضی از زندانیان «ابدی» چهار سال است که در اعتصاب هستند و به اعتراض صلح آمیز به خاطر نداشتن اتهام یا محاکمه نشدن ادامه می‌دهند. رویه ۱۰ ساله این بود که وقتی آنها یک پنجم از وزن بدن خود را از دست می دادند به آنها به اجبار غذا داده شود. اما، سازمان حقوق بشری ریپریو دریافته است که یکی از کارکنان ارشد پزشکی در تاریخ ۲۰ سپتامبر تغذیه اعتصاب کنندگان را از طریق لوله متوقف کرد و به عملکرد معمول نظارت دقیق بر وخیم شدن وضعیت سلامتی آنها خاتمه داد. شمار زندانیان اعتصاب کننده مشخص نشده است، اما برآورد می شود که ۶ تن از ۲۴ زندانی «رده پایین» در اعتصاب هستند. از جمله آنها احمد ربانی است که از سپتامبر ۲۰۰۲ بازداشت شده و از سال ۲۰۱۳ در اعتصاب غذا به سر می برد. بر اساس گزارش ها وزن او به ۹۵ پوند رسیده و دچار خونریزی داخلی است.

میانمار: سازمان ملل: هدف از کشتار جلوگیری از بازگشت اقلیت مسلمان است آمریکا: فعالان سیاه‌پوست ضدنژادپرستی، هدف اصلی پلیس ضدتروریسم
مصر: موج جدید سرکوب و خشونت علیه دگرباشان  کامبوج: خطر انحلال حزب مخالف را تهدید می کند

کامرون:‌ افزایش شمار کشته شدگان در مناطق انگلیسی زبان پس از سرکوب شدید

ایران

اعدام یک زندانی مواد مخدر در قزوین توقیف روزنامه «مستقل»
قاتل «ستایش» با به ۱۸ سال رسیدن سن‌اش ۲۷ مهر اعدام می‌شود عضویت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد به تعلیق درآمد

«آپارتاید» غیررسمی در جمهوری اسلامی

دو فعال کارگری دیگر سنندج به اداره اطلاعات احضار شدند رئیس فرهنگستان هنر، خانواده ۵۰۰ هنرمند سرشناس ایرانی را تهدید کرد
 انتقال دو فعال محیط زیستی به زندانهای مریوان و سنندج احتمال شش سال حبس برای محمد رسول‌اف، کارگردان
اتهامات جدید سپاه علیه نازنین زاغری: احتمال ۱۶ سال اضافه زندان  ادامه بازداشت و محکومیت فعالان سیاسی و مدنی و اقلیت‌های مذهبی
محکومیت هشت شهروند بهایی در ایران به جمعاً ۲۸ سال زندان «تهدید تعدادی از کارگران هفت تپه به زندان» در صورت ادامه فعالیت های صنفی
«دادستانی و نیروهای امنیتی برای انتقال رضا شهابی به بیمارستان اقدام نکرده‌اند» وحید پورطهماسب به ۱۱ سال حبس محکوم شد

عدالت

کلمبیا:‌ ایرادهای قانون دوره عدالت در گذار را برطرف کنید

دیده‌بان حقوق بشر ـ  مسئول این سازمان روز ۸ اکتبر ۲۰۱۷ نامه ای را برای رئیس سنای کلمبیا، رئیس مجلس نمایندگان و وزیر کشور ارسال کرد. این نامه ارزیابی دیده‌بان حقوق بشر را درباره ی پیشنهاد های اساسی قانون گذاری برای اجرای توافق صلح با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) در بر می گیرد. لایحه مورد نظر به بسیاری از این مسائل توجه ندارد و ایراد های تازه ای را در بر می گیرد که امکان دستیابی به عدالت واقعی در مورد جنایت های انجام شده در درگیری مسلحانه را تضعیف می کنند. این ایرادها در زمینه های زیر مطرح هستند: محدودیت ها و آزادی ها و حقوق. یکی از مسائل اساسی مجازات هایی بوده است که باید درباره جنایتکاران جنگی که به طور کامل و سریع به جرائم خود اعتراف کنند صادر شود. اعضای نیروهای مسلح از موازین مسلم حقوق بین المللی به میزانی تخطی کرده اند که می تواند تلاش برای تامین پاسخگویی را به خطر بیاندازد. مشارکت قربانیان در محاکمه های کیفری می تواند به دستیابی آنها به عدالت کمک کند. ما همچنین از زبان کلی به کار رفته در لایحه قانونی نگران هستیم زیرا امکان صرف نظر کردن از پیگرد کیفری در مورد مسئولان جنایت های بین المللی را فراهم می کند.

ایران:‌ مواجهه نهادهای حقوق بشری با خشونت و کشتار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ گفت‌وگوی نشریه میهن با دکتر عبدالکریم لاهیجی (رئیس پیشین و افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر). میهن: آیا می توان کشتار سال ۶۷ را مصداق جنایت علیه بشریت دانست؟ دکتر لاهیجی: من از بدو امر همواره گفته و نوشته‌ام که کشتار بزرگ سال ۶۷ از مصادیق جنایت بر ضد بشریت است. از جمله در آخرین نوشته‌ام ( ۹ دی ۱۳۹۲) زیر عنوان “از دستیابی به حقیقت تا تحقق عدالت” (سایت گویا ). مستند من پیش از تصویب اساسنامه دادگاه بین‌المللی جزائی در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸، اساسنامه تشکیل دادگاه بین‌المللی نورنبرگ بود که در آن جنایت بر ضد بشریت به مثابه جنایت بر ضد تمامی بشریت تلقی شده بود چرا که گروه هائی از بشریت مشمول «تصفبه های سیاسی، نژادی و یا مذهبی» شده بودند. ماده ۷ اساسنامه دادگاه جزائی بین‌المللی تعریف جامع تری ارائه می دهد: عملیات و اقداماتی که به گونه‌ای گسترده یا برنامه‌ریزی شده بر ضد مردم غیرنظامی و «در اجرا یا پی گیری سیاست یک دولت» صورت گیرد…

حقوق مدنی و سیاسی

ایران

احسان مازندرانی روزنامه‌نگار بار دیگر اعتصاب غذا کرد سهیل عربی به دلیل نپوشیدن لباس زندان، برای آخرین دفاع اعزام نشد

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کلمبیا: افشای نقش نهادهای دولتی و موسسه های اقتصادی در افزایش تهدید علیه فعالان حقوق زمین و محیط زیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و مجتمع وکلای خوزه آلوار کلمبیا در گزارشی توجه را به نقش مشخص موسسه های اقتصادی علیه افراد و گروه‌های مدافع حقوق زمین و محیط زیست و به ویژه زمین خواری شرکت های دولتی که امنیت، و حتی زندگی این مدافعان را تهدید می کند، جلب کردند. این گزارش در چارچوب مسائل پسادرگیری که بسیاری از سازمان ها درباره افزایش حمله به افراد و گروه‌های مدافع حقوق زمین و محیط زیست فعال در زمینه صنایع استخراجی هشدار داده اند، از طریق سه مورد مشخص رابطه بین دولت، شرکت ها و حمله علیه مدافعان حقوق زمین و محیط زیست را شرح می دهد. عنوان گزارش «دفاع از زمین و محیط زیست در ارتباط با صنایع استخراجی» است.

ایران: گرانی مسکن و پدیده زندگی «چند‌خانواری»

دفاع از حقوق بشر

جایزه مارتین انالز ۲۰۱۷ برای مدافعان حقوق بشر به محمد زارع اهدا می شود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ هیئت داوری جایزه مارتین انالز متشکل از ۱۰ سازمان حقوق بشری جهانی از جمله فدراسیون محمد زارع را برگزید. این جایزه به مدافعان حقوق بشری اهدا می‌شود که تعهد عمیق خود را به این حقوق نشان داده‌اند و در معرض خطر بزرگی قرار دارند. هدف از اهدای این جایزه ایجاد محافظت برای آنها از طریق شهرت بین المللی است. این جایزه را که از حمایت قوی شهر ژنو برخوردار است، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز ۱۰ اکتبر در دانشگاه  ژنو اهدا می‌کند. محمد زارع فعال حقوق بشر متعهد و استاد حقوق است که فعالیتش گرد دادخواهی حقوق بشری و آزادی بیان و تشکل متمرکز شده است. او به خاطر نقش خود به عنوان رئیس موسسه مطالعات حقوق بشری قاهره در مصر ـ که در سراسر جهان عرب فعالیت دارد ـ شناخته شده است. او این نقش را پس از آن به عهده گرفت که فشار دولت باعث شد این موسسه دفاتر مرکزی خود را در سال ۲۰۱۴ به تونس منتقل کند.

پاکستان: اتحادیه اروپا باید در گفتگو های آتی خواهان پیشرفت در حقوق بشر بشود

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و سازمان عضو آن کمیسیون حقوق بشر پاکستان این موضوع را پیش از هشتمین دور گفتگو اتحادیه اروپا ـ  پاکستان در ۹ اکتبر در بروکسل اعلام کردند. مسائل اساسی مورد توجه در گزارش مشترک این دو سازمان مطرح شده و موارد زیر را در بر می گیرند: ناپدید کردن های قهری، مجازات اعدام، محاکمه عادلانه، آزادی بیان و تشکل، حقوق زنان و حقوق کودکان. پاکستان دارای بالاترین شمار موارد ناپدید کردن های قهری از نوامبر ۲۰۱۲ تا مه ۲۰۱۷ است: ۶۹۴ مورد. با وجود این هنوز هیچ یک از اعضای نیروهای امنیتی به خاطر مشارکت در این اقدام ها مورد پیگرد موفق قرار نگرفته اند. پاکستان همچنین از سال ۲۰۱۵ تاکنون در میان کشورهایی قرار داشته که بیشترین شمار اعدام ها راانجام می‌دهند و به صدور حکم اعدام برای جرائمی به جز «مهمترین جنایت ها» از جمله کفرگویی ادامه می‌دهد. نامه به دولت پاکستان درباره بازگرداندن اجباری ۲۸۹ شهروند ترکیه

ازبکستان: آزادی مدافعان حقوق بشر نشانه مثبتی است، دیگران هم باید آزاد شوند  تایلند: با توجه به بازداشت های خودسرانه کارشناس سازمان ملل خواستار پایان یافتن پیگرد بر اساس قانون خیانت شد 

ایران

تجمع اعتراضی و سراسری معلمان ایران در روز جهانی معلم نامه نرگس محمدی به نمایندگان مجلس درباره سلول انفرادی
فعالان حقوق بشر ایران خواستار لغو حکم اعدام محمدعلی طاهری شدند

زنان

بیانیه مشترک در مورد دسترسی به سقط جنین ایمن و قانونی در سراسر جهان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  بیانیه ۲۸۵ سازمان در سراسر جهان به شورای حقوق بشر سازمان ملل:  کشورهای مختلف جهان در اعلامیه وین و برنامه عمل آن توافق کردند به حقوق بشر زنان، از جمله محو تبعیض مبتنی بر جنسیت و خشونت، اولویت دهند. اما بسیاری از کشورها هنوز به این تصمیم مهم نرسیده اند که حقوق بشر زنان شایستگی دفاع و زندگی آنها ارزش نجات دادن دارد. جرم انگاری سقط جنین و محدودیت‌ها بر دسترسی به آن و تامین سقط جنین و مراقبت پس از آن در بسیاری از کشورها دلیل آشکاری بر این وضعیت است. بر اساس برآوردها، در حدود ۲۲ میلیون سقط جنین غیرایمن در سال در جهان انجام و به ۷ میلیون مورد مشکلات سلامتی و ۴۷۰۰۰ مرگ منجر می شود.

اسرائیل: گزارش به کمیته رفع کلیه تبعیض علیه زنان در مورد رسیدگی به کارنامه ادواری دولت

دیده‌بان حقوق بشر ـ  این سازمان در گزارشی به کمیته رفع کلیه تبعیض علیه زنان، اعلام کرد که ماده های ۳۱۲ تا ۳۲۱ قانون مجازات سال ۱۹۷۷ اسرائیل سقط جنین را برای زنان ۱۸ تا ۴۰ سال ممنوع کرده است به جز موارد تجاوز، زنای با محارم یا روابط خارج از ازدواج یا در مواردی که جنین سلامت را به خطر می‌اندازد. قانون شهروندی و ورود به اسرائیل این کشور اعطای موقعیت اقامت و شهروندی را به فلسطینیان سرزمین های اشغالی که با شهروندان و ساکنان دائمی اسرائیل ازدواج کرده اند ممنوع می کند. محدودیت های ساخت و ساز به ویژه در ۶۰ درصد از کرانه باختری زیر کنترل ویژه اسرائیل،  بیت المقدس شرقی و در روستاهای غیر رسمی بدوین در داخل اسرائیل، در کنار اخراج های اجباری و تخریب خانه ها مانع حقوق بشر زنان است. محاصره عملی یک دهه گذشته غزه که در اثر بسته شدن مرز مصر با غزه در اکثر مواقع تشدید شده از دسترسی زنان (و نیز مردان) فلسطینی به فرصت‌های آموزشی و اقتصادی جلوگیری می‌کند. محدودیت تامین برق غزه و خروج کالاها از غزه بر بهره مندی زنان از شرایط مناسب زندگی تاثیر می گذارد.

هند: دیوان عالی: رابطه جنسی شوهر با همسر زیر سن قانونی، تجاوز است

ایران

آزار جنسی در محل کار در ایران؛ چه می‌دانیم؟ ازدواج زودهنگام دختران دانش آموز
تهمینه میلانی نویسنده وکارگردان سینما:
وزارت ارشاد نگذاشت در باره زنان فیلم بسازم
نقد و بررسی فیلم رگ خواب
سهم “مینا” بعد از طلاق

کودکان

 چرا جنایت های جنگی علیه کودکان هیچ پیامدی ندارد؟

عفو بین‌الملل ـ بوتینه در پنج سالگی شاهد نوعی از خشونت بوده که قدرتمندان و دولت ها اغلب می خواهند پنهان بماند. او را از زیر آوارهای خانه شان در پایتخت یمن صنعا بیرون کشیده اند و عکس های مختلف وی را بر روی تخت خواب بیمارستان با خرس عروسکی در بغل نشان می‌دهد. او که به شدت مصدوم شده است می کوشد یکی از چشمهای ورم کرده خود را با انگشت باز کند و به جهانی نگاه کند که این مصیبت را بر سر او وارد آورده است. عموی او به افراد بین الملل میگوید: پنج خواهر و برادر همبازی داشت. اکنون کسی را ندارد. اما تصادفی نیست که کودکان یمنی بار این جنگ خشونت بار را از سال ۲۰۱۵ تحمل کرده اند. گزارش دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش که به بیرون درز کرده روند روشنی را نشان می‌دهد. در بخش یمن در گزارش سالانه او با عنوان «کودکان و درگیری مسلحانه»، آمده است: کشتن و معلول کردن کودکان هنوز رایجترین نقض حقوق آنها» در این کشور است. بر این اساس، ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی مسئول بیش از ۵۰ درصد تلفات کودکان یعنی ۶۸۳ مورد است. در مقایسه گروه های مسلح حوثی مسئول ۴۱۴ مورد هستند. پیش از اینکه گزارش امسال منتشر شود، نیروهای دیپلماتیک عربستان سعودی دوباره دست به تهاجم دیپلماتیک زدند تا آثار منفی این گزارش را با به رخ کشیدن کمک بشردوستانه آنها به قربانیان جنگ در کشور همسایه یمن کاهش دهند. چیزی که آنها فراموش کردند بگویند این است که در وهله نخست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و نیز تامین کننده های اسلحه به این ائتلاف نقشی اساسی در ایجاد بحران انسانی یمن بازی کرده اند.

آمریکا: پیشنهاد های دولت کودکان آمریکایی مرکزی را قربانی می کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  دولت ترامپ اعلام کرد که می خواهد کودکان آمریکای مرکزی را ـ حتا آنهایی را که از ترس جان فرار می‌کنند ـ از مرز آمریکا با مکزیک بازگرداند یا آنها را به سرعت به کشورهای خود پس بفرستند. این یکی از چند شرطی است که دولت برای هرگونه معامله در قانون گذاری برای حمایت از مهاجران ثبت نشده که در کودکی به آمریکا آمده اند، قرار داده است. یکی دیگر از خواسته های ترامپ این است که کودکان پناهجو به جای اینکه با یکی از ماموران بررسی پناهندگی صحبت کنند فوری به دادگاه‌های مهاجرت اعزام شوند تا در آنجا با دادستان دولتی روبرو شوند. چنین وضعیتی برای همه دشوار است چه رسد به کودکان.

ایران

«کودکان کار مُخِل مبلمان شهری نیستند» سپری شدن کودکی میان کوره‌های آجرپزی
«ایجاد مانع» بر سر استفاده کودکان کار از امکانات درمانی در ایران

فرهنگ و اندیشه

جایزه صلح نوبل به کمپین جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای رسید نمایشگاه کتاب گوتنبرگ: فرهنگ چیست؟
امینم دونالد ترامپ را ‘بابابزرگ نژادپرست ۹۴ ساله’ خواند عربستان سعودی: اصلاحات؛ ورود به مدرنیسم یا تحولاتی نمایشی؟
آلمان: بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان افتتاح شد کشوری که حاضر به “وداع با اسلحه” نیست

ایران

خودکشی در زندان گوهردشت

ایرون ـ مجید نفیسی: به‌یاد جلیل شهبازی. آنها لکه‌های خون تو را / از دستشویی زندان گوهردشت شسته‌اند / و پیکر نیمه‌جانت را /

با هزاران قربانی تابستان شصت‌و‌هفت / در گورستانِ کُفرآباد چال کرده‌اند……

تهی‌دستان شهری در ایران در آینه‌ی اندیشه‌ی اجتماعی چشم در برابر چشم
بازداشت نازنین زاغری در ایران، در لندن روی صحنه رفت

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، اایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر

 

بایگانی شماره‌های گذشته