زنان-690x259

روز پانزده اکتبر روز جهانی زنان روستایی است. این روز به ارج نهادن به نقش زنان روستایی در بهبود کشاورزی، توسعه روستایی و نیز امنیت غذایی و از بین بردن فقر اختصاص دارد/ طرح از مانا نیستانی  منبع کاریکاتور

نقض حقوق بشر

تایید صدمه به غیرنظامیان در حمله های ائتلاف به رهبری آمریکا

 دیده‌بان حقوق بشر، ۶ اکتبر ۲۰۱۷ زندگی اهد دختر سوریه ای ۱۱ ساله در روز ۲۰ مارچ زمانی زیر و رو شد که او و خانواده اش در مدرسه ای در رقه پناه گرفته بودند که در حمله هوایی مورد اصابت قرار گرفت. او زنده ماند اما پدر و چهار تن از خواهران و برادران و بیش از ده تن از خانواده بزرگترش در این حمله کشته شدند. خانواده او را هواپیماهای سوری یا روسی نکشتند. آنها در حمله یکی از هواپیما های ائتلاف زیر رهبری آمریکا برای شکست داعش کشته شدند. گزارشگر این سازمان از مدرسه در جولای پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی آمریکا آن منطقه را در دست گرفته بودند دیدار کرد. مردم محلی گفتند که خانواده‌های جنگجویان داعش که از عراق فرار کرده بودند در آن مدرسه زندگی می‌کردند و بعضی از جنگجویان داعش به دیدار آنها می رفتند. اما این مدرسه در عین حال محل سکونت بسیاری از کسانی بود که هیچ پیوندی با داعش نداشتند از جمله خانواده اهد.

راضیه ده ساله: پدرم پشت هیزم رفت دیگر بر نگشت

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر از «جلسه استماع بررسی وضعیت قربانیان تروریزم و منازعات مسلحانه»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ جلسه استماع عامه در مورد بررسی وضعیت قربانیان تروریزم و منازعات مسلحانه در ولایت غور تدویر یافت. در این جلسه، سخنگوی کمیسیون،  برخی از نتایج تحقیقات ملی را در این جلسه یادآور شد که از جمله پدیده‌های تجاوز جنسی و قتل‌های ناموسی و بچه‌بازی جرم انگاری شده اولی در قانون جزای جدید که احتمالاَ در ماه دلو مرعی الاجرا می‌گردد شامل شده و دومی که پدیده بچه‌بازی است هم در قانون جزای جدید و هم به عنوان یکی از جرایم قاچاق انسان در قانون مبارزه با جرایم قاچاق انسان شامل گردیده است.

سازمان ملل: حدود ۸ هزار کشته و زخمی غیرنظامی در ۹ ماه گذشته در افغانستان

آژانس افغان خبر، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ بر اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد در ۹ ماه گذشته میلادی در افغانستان، ۲۶۴۰ غیرنظامی کشته و ۵۳۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

گروگان کانادایی: افراد شبکه حقانی به همسرم تجاوز کردند و دخترم را کشتند

دویچه وله، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ جاشوا بویل، گروگان کانادایی شبکه حقانی از تجاوز افراد این گروه به همسرش در دوران اسارت خبر داد. او می‌گوید افراد این شبکه تروریستی یکی از فرزندان خردسال او را نیز کشته‌اند.

طرح اتهامات تازه علیه نازنین زاغری

کانون زنان ایرانی، ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در ایران زندانی است با اتهامات تازه‌ای مواجه شده که ممکن است تا ۱۶ سال به مدت حبس او بیفزاید. به گفته کمپین تلاش برای آزادی خانم زاغری، او دیروز یکشنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است.

ازدواج روزانه ۲۰ هزار کودک در جهان

خبرگزاری ایسنا، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ بر اساس گزارش مشترک صندوق نجات کودک و بانک جهانی که به تازگی منتشر شده است، در سال حدود هفت و نیم میلیون دختر زیر سن قانونی در جهان ازدواج می‌کنند و نزدیک به ۱۰۰ میلیون دختر به دلیل عدم حمایت قانونی در کشورهایشان در معرض «ازدواج کودکان» قرار دارند. به گزارش ایسنا، تعدادی از این کشورها سن قانونی ازدواج برای دختران را بالا برده یا از روش‌های دیگر برای جلوگیری از این امر استفاده می‌کنند اما این موضوع در کشورهای زیادی همچنان چالش برانگیز است.

با ازدواج جسم و روح آن دختر نوجوان برای همیشه راهی قبرستان رنج و درد می‌شود

بیدارزنی، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ برای اطلاع از جزئیات ازدواج دختران در مدارس برآن شدیم با تعدادی از معلمان مدارس که از نزدیک شاهد ازدواج دانش آموزان خود بوده اند به گفت و گو بنشینیم. گفتگوی حاضر با شهرزاد قدیری کارشناس ارشد مشاوره انجام گرفته است. قدیری دارای بیست و چهارسال سابقه کار در مناطق مختلف تهران است. مصاحبه پیشرو بر اساس مشاهدات او در این مناطق انجام شده است.

ترانزیت کودکان کار به تهران/ آزار جنسی ۹۰ درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها

خبرگزاری ایسنا، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از ترانزیت کودکان اتباع بیگانه برای تکدی گری به تهران خبر داد و گفت: ۹۰ درصد از کودکان کار مورد آزار جنسی در پاتوق‌ها قرار گرفته‌اند.

مادر قهرمان تاجیک و ماجرای پر سر و صدای بردگی او

رادیو زمانه، ۶ اکتبر ۲۰۱۷ نور بی‌بی منصوروا، مادری تاجیک که در خانه‌ای در عربستان سعودی زندانی بود، با کمک مقامات تاجیک رهایی یافت. نور بی‌بی در گفت‌وگوی تلفنی به زمانه گفت به همراهی یکی از مسئولان سفارت تاجیکستان در عربستان، به محل امنی منتقل شده است. نور بی‌بی منصوروا مادر ۱۵ فرزند است و از دو ماه پیش ویدیوهایی منتشر می‌کرد که در خانه کارفرمای خود زندانی شده است.

دفاع از حقوق بشر

«روز جهانی دختر»: دختران را توانمند بسازید: قبل، بعد و در طول منازعه

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ ۱٫۱ میلیارد دختر در جهان وجود دارد، و هر یک از آنها شایسته فرصت های برابر برای آینده ای بهتر است. آنها منبع انرژی، قدرت و خلاقیت هستند. آنها می توانند تغییر ایجاد کنند و به ایجاد آینده ای بهتر برای همه کمک کنند. با این حال، اکثر دختران به طور روزانه با وضعیت نامساعد و تبعیض مواجه می شوند، و کسانی که در بحران زندگی می کنند، حتی بیشتر از آن رنج می برند. در هر ده دقیقه، در جایی از جهان، یک دختر نوجوان بر اثر خشونت کشته می شود.

امسال، شعار «روز جهانی دختر «دختران را توانمند بسازید: قبل، بعد و در طول منازعه»

معین وزارت معارف افغانستان: باید به تعلیم و تربیه دخترها توجه بیشتر صورت بگیرد

 

به ازدواج کودکان در فلوریدا پایان دهید

دیده بان حقوق بشر، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷  از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، بیش از ۱۶۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال، در فلوریدا ازدواج کرده اند. این رقم دومین نرخ بالای ازدواج کودکان در ایالات متحده امریکا در همان دوره است. ازدواج کودکان با ترک تحصیل، فقر، خشونت خانگی و اختلالات روانی و جسمی ارتباط دارد.

نامه سرگشاده دختران موسوی و رهنورد به مراجع: این حصر غیرقانونی، غیراسلامی و غیرانسانی است

رادیو زمانه، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ دختران میرحسین و رهنورد در نامه‌ای به مراجع و علمای عظام حوزه‌های علمیه و مدارس دینی جهان اسلام با شرح مختصری از وضعیت حصر خانگی غیرقانونی و غیرانسانی پدر و مادر خود در زندان اختر، به عنوان تنها شاهدانی که هفته‌ای یک بار با محصوران ملاقات مشروط دارند، نوشته‌اند که شما را در جریان این ستم می‌گذاریم و جز به خداوند شکایت نخواهیم برد زیراکه او تنها مدافع مومنان است.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی نازنین زاغری و مصطفی فروغی در ایران شد

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ دهها نفر از فعالان سازمان عفو بین الملل امروز در مقابل مجلس انگلستان در لندن تجمع کردند و خواستار آزادی دو بریتانیایی ایرانی تبار از جمله نازنین زاغری-رات کلیف در جمهوری اسلامی ایران شدند. نازنین زاغری-رات کلیف ٣٨ سال دارد و به اتهام شرکت در تظاهرات اعتراضی به نتیجۀ رسمی دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به پنج سال زندان محکوم شده و سپاه پاسداران می کوشد با ایراد اتهامات جدید علیه او شانزده سال دیگر به حکم زندان وی بیافزاید.

اخراج واینستین پس از رسوایی جنسی از آکادمی اسکار

دویچه وله، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ آکادمی اسکار هاروی واینستین، تهیه‌کننده و غول سینمای هالیوود را پس از اتهام‌های سنگینی که علیه او مطرح شده بود اخراج کرد. واینستین متهم به سوء استفاده جنسی از گروهی از هنرپیشگان زن در هالیوود است.

پس از شنیدن حرفهای مردان خریدار سکس٬ آیا باز هم می‌گویید روسپی‌گری توانمندکننده است؟

فمینیسم روزمره، ۷ اکتبر ۲۰۱۷  با یک خریدار سکس ملاقات داشتم که میگفت “روسپیگری از تجاوز جنسی جلوگیری میکند” و برعکس، «اگر فمینیستهای عوضی جلوی خریداران سکس را بگیرند؛ مردان به زنان واقعی (زنانی که روسپی نیستند) تجاوز خواهند کرد.»

وقتیکه ۳۵ سال پیش مبارزه علیه خشونت خانگی را شروع کردم، مجرمان نامرئی بودند. قربانیان تنها کسانی بود که به آنها دسترسی داشتیم و مردان مجرم نامرئی بودند. درمورد تجاوز و سوء استفاده جنسی کودکان هم وضع به همین صورت بود.

محو روسپیگری

 فمینیسم روزمره، ۶ اکتبر ۲۰۱۷  روز جهانی محو روسپیگری اولین بار در سال ۲۰۰۲ برگزار شد. مناطقی که این روز در سال افتتاحش در آن برگزار شد شامل منطقه خلیج سانفرانسیسکو کالیفرنیا در ایالات متحده، ملبورن و ویکتوریا در استرالیا بود. این روز هر سال در تاریخ ۵ اکتبر به منظور اعتراض به روسپیگری گرامی داشته می شود.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

 دختران افغان، رویای آموزش و کابوس محرومیت

کانون زنان ایرانی، ۹ اکتبر ۲۰۱۷ یافته‌های بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که در پنج ولایت بزرگ افغانستان بیش از نیمی از دختران دوره ابتدایی از ادامه آموزش در دوره‌های متوسطه باز می‌مانند. این گزارش آمار حضور دختران در دوره ابتدایی متوسطه را در ولایات بلخ، ننگرهار، قندهار، فراه و هرات مورد بررسی قرار داده و دلایل بازماندن دختران از آموزش دوره‌های متوسطه و لیسه را نیز جست‌وجو کرده است.

اتاق تجارت و صنایع ویژه زنان، برای نخستین بار در کابل گشایش یافت

رادیو بین المللی فرانسه، ۲ اکتبر ۲۰۱۷ اتاق تجارت (بازرگانی) و صنایع ویژه بانوان، برای نخستین بار روز دوشنبه دوم اکتبر، در کابل پایتخت افغانستان گشایش یافت. این اقدام به حمایت ریاست جمهوری صورت گرفته است و دراتاق تجارت وصنایع زنان ۸۵۰ بانوی تجارت پیشه و کارخانه دار از سراسر افغانستان شرکت کرده اند.

زمینه کاربرای بیش از یکهزارو چارصد زن بغلانی درباغچه های خزانی فراهم شدتوییت های برجسته روز بین المللی دختر

دیده بان حقوق بشر، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ به پیشواز روز جهانی دختر، افراد بیشماری توییت هایی را درباره حق دسترسی دختران به آموزش و اهمیت آن، خشونت جنسی علیه آنان، ازدواج کودکان و … منتشر کردند. در لینک بالا تعدادی از این توییت ها همراه با تصاویر دختران از چهارگوشه جهان گردامده است.

 

قوانین و لوایح

زمانی که روند قانونی مهمتر از “حقوق برابر” است

خبرنامه الکترونیکی زنان، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ وقتی که مدی رودریگرز مورد تجاوز قرار گرفت، به مراکز متعددی از جمله پلیس مراجعه کرد اما به او گفته شد که مدارک کافی برای اثبات ادعای خود ندارد. بر اساس آمار شبکه ملی تجاوز، سو استفاده جنسی و زنای با محارم Rape, Abuse & Incest National Network (RAINN)، از هر ۱۰۰۰ مورد تجاوزی که در ایالات متحده امریکا اتفاق می افتد، تنها ۶ مجرم با مجازات کیفری حبس رو به رو می شود.

صد زن؛ ‘من روسپی‌ بودم اما با قانونی‌شدنِ آن مخالفم’

بی بی سی، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ سابرینا والیس بیشتر عمر خود را در نیوزیلند به روسپی‌گری گذرانده. او مدت‌ها برای قانونی شدن تجارت سکس فعالیت می‌کرد، اما وقتی خواسته‌های این کمپین محقق شد، نظرش تغییر کرد. او حالا معتقد است مردانی که با روسپی‌ها همبستر می‌شوند باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

سیاست

بیانیه نهاد زنان سازمان ملل به مناسب روز جهانی زن روستایی: زن روستایی: تکیه گاه اصلی اما نامریی توسعه پایدار

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ زنان و دختران مرکز پایداری خانوارها و جوامع روستایی، بهبود معیشت روستایی و زندگی جوامع روستایی هستند، اما نقش و اهمیت آنها اغلب نادیده گرفته می شود. در حقیقت، تقریبا نیمی از نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، زنان هستند که علاوه بر آن، وظیفه مراقبت از سایر اعضای خانواده و کارهای خانگی بطور رایگان. نیز بر عهده آنان است.

 

روز زنان روستایی، بر حاشیه تقویم‌های کهنه

خانه امن، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ ۱۵ اکتبر، روز جهانی زنان روستایی است. سازمان ملل با طرح این نام برای روز پانزدهم اکتبر، تلاش می­کند توجه دولت­ها را به سهم نابرابر و ظالمانه زنان روستایی از منابع آموزشی، بهداشتی و اقتصادی جهان جلب کند. در ایران بین ده تا یازده میلیون زن روستایی وجود دارد. آن‌ها نزدیک به ۴۵ درصد نیروی کار در بخش کشاوری را تشکیل می­دهند. کارگرانی فامیلی یا فصلی که با تبعیض آشکار اقتصادی، مالک فقط یک درصد از زمین­­های کشاورزی در سراسر کشورند.

زن روستایی به طور سیستماتیک با قوانین فلج‌کننده عرفی که بر فضای عمومی عشیره یا روستا حاکم است، به شکل یک ماشین فرزند‌آوری و یک کارگر بی‌دستمزد است، که دسترسی­ او به آموزش و بهداشت به شکل حیرت­آوری محدود و ناچیز است.

برنامه‌ها و سازوکارهای بین‌المللی برای توانمندسازی زنان روستایی/ چند نکته

مهرخانه، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ توانمندسازی زنان روستایی در رویه‌ سازوکارها و نهادهای بین‌المللی، با محوریت برخورداری زنان روستایی از حقوق و فرصت‌های برابر در قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به امور روستاها و در رأس آن‌ها، امور کشاورزی و روستایی دنبال می‌شود؛ از جمله بر حق برخورداری زنان از مالکیت زمین، حق برخورداری از آموزش، حق برخورداری از مهارت‌های لازم جهت به‌کارگیری فناوری و تکنولوژی مدرن در امور کشاورزی و آبیاری، حق مشارکت در بازار و امور اقتصادی سطح خُرد و کلان و نیز حق مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌سازی در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در این زمینه تأکید می‌گردد.

صندوق‌های خرد روستایی؛ تأثیرات اجتماعی و خانوادگی/ چه زنانی از این صندوق‌ها استقبال می‌کنند؟

 

داعش زنان را به جنگ دعوت کرد

کانون زنان ایرانی، ۸ اکتبر ۲۰۱۷ گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از زنان دعوت کرده است تا به هواداری از این گروه به جبهه‌های جنگ ملحق شوند. در تازه‌ترین اطلاعیه گروه داعش، در هفته‌نامه «داعش آنلاین» نوشته شده است که وظیفه واجب و ضروری زنان حمایت از این گروه درتمام سطوح عملیات جنگی است. این اطلاعیه نشان می‌دهد که داعش با کمبود نیرو به دلیل تلفات شدید رو به رو شده است. داعش اخیرا در جبهه‌های جنگ در عراق و سوریه شکست‌های سنگینی داشته است و درخواست تازه اش از زنان، کاملا مغایر با نقشی است که این گروه در گذشته برای زنان تعیین کرده بود.

وزیر فرهنگ سابق فرانسه مدیرکل یونسکو شد

دویچه وله، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ خانم ادوره ازوله، وزیر فرهنگ سابق فرانسه پس از چند دوره انتخابات فشرده رقیب قطری خود را پشت سر گذاشت و یازدهمین مدیرکل یونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد شد.

سازمان ملل: حکومت افغانستان نقش زنان و مردان را در تمام عرصه ها مساوى سازد

آژانس خبری پژواک، ۹ اکتبر ۲۰۱۷ یک مقام سازمان ملل متحد ادعا مى کند که در افغانستان ٨٧ درصد زنان مورد خشونت قرار مى گیرند و خشونت؛ مشارکت اجتماعى، اقتصادى و کاریابى زنان را کاهش مى دهد. در پیام  دکتر ربکا تاورز رییس کشورى اداره ملل متحد براى زنان، که دراین نشست به خوانش گرفته شد، گفته  شده است: “بسیار جاى خوشى است که براى بار اول، کمیسیونهاى ولایتى منع خشونت از چهارولایت افغانستان گردهم جمع شده تا دستاوردها، اجراآت، چالش و دانش علمى شان را در زمینه مبارزه با خشونت و رسیدگى به قضایاى خشونت باهم شریک مى سازند.”

فرهنگ و جامعه

فریبا وفی نویسنده سال بنیاد ادبی “لیت‌پروم” آلمان شد

دویچه وله، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ فریبا وفی، نویسنده ایرانی، جایزه پرمخاطب‌ترین نویسنده غیرآلمانی بنیاد ادبی “لیت‌پروم” را  برای رمان “ترلان” دریافت می‌کند. او به دویچه‌وله می‌گوید: تاثیر نویسندگان زن دستکم در نشان دادن تبعیض ونابرابری غیرقابل انکار است.

 جایزه «صلح» ناشران آلمان در دستان مارگارت آتوود

روزنامه شهروند،  ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک جایزه برای مارگارت آتوود، نویسنده کانادایی، به ارمغان آورد. دویچه‌وله نوشت: هیأت داوران این جایزه در بیانیه خود اعلام کرده که با اهدای جایزه صلح کتابفروشان آلمان به این نویسنده ۷۷ساله، «از انسان‌دوستی و تلاش او برای عدالت اجتماعی و رواداری در رمان‌های متعدد و مقالات پرشمارش» تقدیر می‌کند. به عقیده هیأت داوران جایزه صلح آلمان مارگارت آتوود از شامه‌ای قوی برای پیش‌بینی گرایش‌‌های نامحسوس در جهان به سوی توتالیتاریسم برخوردار است.

هنر فمینیست: گالری هنری آنلاین فمینیستی

زنان در جنگ، هنر فمینیست یک گالری آنلاین برای ارائه کارهای هنرمندان فمنیست (از جمله هنرمندان گرافیست) در مناطق جنگی است که کارشان در زمینه حقوق بشر به ویژه حقوق زنان  است. هدف این گالری حمایت از هنرمندان مبارزی است که علیرغم وجود خطر، خطرپذیر بوده و کشورشان را ترک نکرده اند.

من یک مامای مرد هستم؛ شما با آن مشکلی دارید؟

بی بی سی، ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ در بریتانیا از زمانی که برای اولین بار یک مرد اجازه پیدا کرد درس مامایی بخواند، ۴۰ سال می‌گذرد. اما هنوز هم درصد کوچکی از ماما‌های این کشور مرد هستند. برای همین هم وقتی یک پسری نوجوان اهل بیرمنگام (شهری در مرکز بریتانیا) گفت که می‌خواهد قابله شود، مثل این بود که می‌خواهد برخلاف مسیر آب رودخانه شنا کند.

برای ساماندهی معتادان متجاهر زن مراکز کافی وجود ندارد

رادیو زمانه، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود گفته که مراکز زنانه کافی برای ساماندهی معتادان متجاهر زن در کشور وجود ندارد. بیشتر تمرکز این ستاد روی مراکز ماده ۱۵ است که از طریق تبصره ۲ ماده ۱۶ هزینه‌های آن را ستاد پرداخت می‌کند و تحت پوشش قرار می‌گیرند.

گزارش، پژوهش و کتاب

ما نیازمند دیدگاه جدید و رادیگال درباره “خواهری” فمینیستی هستیم.

دموکراسی باز، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ جنبش فمینیستی یک مشکل نژادی دارد. این امر، مساله جدیدی نیست و از آغاز این جنبش همراه آن بوده است. نژادپرستی زنان سفیدپوست – چه به صورت پنهان و چه اشکار_ فعالانه به ظلم و ستمی که زنان رنگین پوست تجربه می کنند، کمک می کند. این نژادپرستی، همچنین تلاش ها و مبارزه فمینیستی را با حمایت از فرقه گرایی سوسیال دموکراتیک سفیدپوست تضعیف می کند. ادامه این مقاله را به انگلیسی در لینک بالا بخوانید.

هفتاد سال بعد از جدایی: آیا هند مانند پاکستان به افراط گرایی مذهبی روی اورده است؟

دموکراسی باز، ۴ اکتبر ۲۰۱۷ مستند جدید و شجاعانه سباحی سومار، به نام “آزمایش” نگاهی دارد به عقب نشینی لیبرال دموکراسی در هر دو سوی مرز هند و پاکستان. بنظر می رسد هفتادمین سالگرد استقلال هند از بریتانیا، امسال در رسانه های بریتانیا توجه بیشتری را  بیش از هر زمان دیگری، به خود جلب کرده است. فستیوال فیلم لندن نیز در همین راستا حرکت کرده و با نمایش فیلم آزمایش: سفری در شبه قاره آن را مستندی نادر، صریح و زنانه محور توصیف کرده است.

دشوای‌های زنی انسان‌گرا در مقابله با اسکیزوفرنی

بیدارزنی، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ «نیسه» یا The heart of madness فیلمی از «روبرتو برلینر» است که در هفته فیلم برزیل ۱۵ مهرماه با حضور چشم‌گیرعلاقمندان به هنر هفتم در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. فیلم داستان نیسه Nise da Silveira است؛ روان‌پزشکی که در سال ۱۹۴۴ برای کار کردن به بیمارستانی نه‌چندان معروف می‌رود که در بخشی از آن بیماران روانی را نگهداری می‌کردند گرچه از محتوی فیلم برمی‌آید که او پیشتر نیز در این بیمارستان مشغول به کار بوده است. حضور یک زن در جمع پزشکان مرد که به‌سختی او را قبول می‌کنند همراه با مخالفت او با روش‌هایی مانند شوک‌درمانی و چکش زدن به مغز یا برداشتن بخش‌هایی از مغز بیماران اسکیزوفرنی به‌زودی جبهه‌گیری‌های پزشکان مرد را در برابر این تنها پزشک زن برمی‌انگیزد.

راهنمای مفاهیم مربوط به خشونت خانگی

خانه امن، این سند راهنما به دنبال ایجاد درک و بحثی عمومی حول مسئله خشونت خانگی است و هدف نهایی آن افزایش آگاهی از خشونت خانگی به عنوان نقض حقوق انسانی، ظرفیت‌سازی و تحرک‌بخشی به گروه‌های مختلف برای دفاع از این حقوق و همچنین افزایش توان محافظت از این حقوق پذیرفته‌شده‌ی بین‌المللی است.

زن در آثار نقاشی دوران‌های مختلف چگونه تصویر شده است؟

مهرخانه، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ هنر نگارگری یا نقاشی ایرانی، در پیوند مستقیم با ادبیات فارسی و عرفان اسلامی قرار دارد. به همین سبب در آثار نگارگری، تصویر زن مقام و منزلتی عفیف دارد. نگارگران بر مبنای نظر حکما و عرفای مسلمان و درصدد رقم زدن جلوه‌های از حقیقت عالم از جمله انسان و به‌تبع آن، زن برآمده‌اند.

تعصب نهان، تهدید کلیشه و سنجیده‌روی سیاسی در فلسفه

بیدارزنی، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ این مقاله به بررسی غیرمعمولی درباره ­ی تحقیقات تجربی مسئله بازنمایی اندک زنان در فلسفه می‌پردازد. این مقاله استدلال می‌کند که دیدگاه‌های رایج در مورد این حرفه درباره­ی تعصب نهان و تهدید کلیشه‌ چندان قابل دفاع نیست، فیلسوفان اغلب نمی‌توانند کارهای تجربی را به طور مسئولانه گزارش کنند و استانداردهای موجود در این زمینه هم تا زمانی که فرد یک دیدگاه مشخص داشته باشد، بسیار پایین است.

آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دیده بان حقوق بشر، توانا، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، آژانس افغان خبر، دویچه وله، کانون زنان ایرانی، خبرگزاری ایسنا، نهاد زنان سازمان ملل، آژانس خبری باختر، بی بی سی، خبرگزاری پژواک، رادیو بین المللی فرانسه، فمینیسم روزمره، خبرنامه الکترونیکی زنان، خانه امن، مهرنامه، آژانس خبری، زنان و جنگ، رادیو زمانه، بیدارزنی، روزنامه شهروند.