international

«آنچه فردا با خود می‌آورد»

عکس: تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

کارشناسان سازمان ملل: ایران اعدام متهم نوجوان را متوقف کند!

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ سه کارشناس سازمان ملل ـ گزارش‌گر ویژه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران اسما جهانگیر، گزارش‌گر ویژه‌ی اعدام‌های فراقضایی، فوری یا خودسرانه آنیِس کالامار، و رئیس کمیته‌ی حقوق کودک رناته وینتر ـ از ایران خواستند که اجرای حکم اعدام امیرحسین پورجعفر را که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته است. متوقف کند. اعدام او صبح روز ۱۹ اکتبر انجام می‌شود. کارشناسان سازمان ملل اجرای مجازات اعدام را علیه افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند به‌شدت محکوم کردند. آن‌ها از دولت‌مردان ایران خواستند که فوری و بدون قیدوشرط به صدور حکم اعدام علیه نوجوانان خاتمه دهند و برنامه‌ای جامع را برای تبدیل حکم تمام محکومان نوجوان از اعدام به زندان در پیش بگیرند.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

مالتا: روزنامه‌نگاری که در افشای «اوراق پاناما» دست داشت، ترور شد


نهادهای دولتی

یمن: رهبران به یافتن راه حل برای بحران علاقمند نیستند

مرکز خبر سازمان ملل ـ یکی از مسئولان بلند پایه سازمان ملل روز ۱۰ اکتبر گفت: طرف های درگیری در یمن راه صلح را از بین می‌برند و مردم این کشور با فاجعه ای ساخته انسان روبرو هستند. او از شورای امنیت خواست از قدرت سیاسی و اقتصادی خود برای وارد آوردن فشار بر طرف های جنگ و دست یافتن به صلح استفاده کنند. او گفت: مردم یمن فقیرتر و رهبران پرنفوذ ثروتمندتر می‌شوند. آنها علاقمند به یافتن راه حل نیستند زیرا در این صورت قدرت و کنترل خود را از دست خواهند داد. تنها راه ممکن برای آینده این مساله از طریق گفتگو است. از سوی دیگر، رئیس دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل به اعضای شورای امنیت گفت که برنامه امداد رسانی به این کشور هنوز ادامه دارد ولی با کمبود بودجه روبرو است. بودجه مورد نیاز برای رسیدگی به ۱۲ میلیون مردم نیازمند حمایت انسانی در سال جاری ۲.۳ بیلیون دلار است، اما تنها ۵۵ درصد از این مبلغ تامین شده است. درگیری در این کشور که وارد سال سوم شده، ۱۷ میلیون یمنی را با ناامنی در زمینه مواد غذایی موردنیاز روبرو کرده و یک سوم از کشور در خطر قحطی به سر می‌برد. به علاوه، نابودی زیرساخت‌ها و فروپاشی خدمات عمومی، به ویژه سیستم های آبرسانی و بهداشت، به گسترش بیماری شبه وجه و با انجامیده که تاکنون بیش از ۲.۱۰۰ تن را کشته و هر هفته هزاران تن را بیمار می سازد.

ترکیه: کیفرخواست در مورد اتهام های تروریسم به ۱۱ مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که مدافعان حقوق بشر زندانی در ترکیه در کیفرخواست به اتهام های تروریسم متهم شده اند. مدافعان عبارت هستند از:  خانم نلن ارکم، وکیل دادگستری همکار مجمع شهروندان هلسینکی،  خانم ایلکنور اوستون،  عضو ائتلاف زنان،  آقای ولی آکو، عضو جامعه حقوق بشر، خانم ایدیل اِزر، مدیر عفو بین الملل در ترکیه، خانم اوزلم دالکیران، عضو مجمع شهروندان، آقای گونال کورسون، رئیس پیشین و وکیل دادگستری همکار جامعه حقوق بشر، آقای علی غروی و آقای پیتر اشتودتنر، مشاوران امنیتی، آقای نجات تاشتان، عضو جامعه نظارت بر حقوق برابر و آقای شیهموس ازبکلی، کارآموز وکالت و عضو گروه ابتکار حقوق بشر.

ترکیه:‌ در حبس

دیده‌بان حقوق بشر ـ شکنجه و آدم ربایی به دست پلیس: در ترکیه امروزه اشخاصی که به تروریسم یا ارتباط با کودتای ناموفق جولای ۲۰۱۶ متهم می‌شوند در خطر شکنجه در بازداشت پلیس هستند. موارد پرشماری گزارش شده که اشخاصی ربوده شده و در بازداشتگاه های مخفی به زندان افتاده‌اند و شواهد نشانه از دخالت مسئولان دولتی دارد. گزارش کنونی بر اساس گفتگو با وکلا و بستگان این افراد و با بررسی صورت جلسه های دادگاه ها،در مورد را بررسی می‌کنند که در آنها نیروهای امنیتی در مجموع ۲۲ تن را مورد شکنجه یا بدرفتاری قرار داده‌اند. در مورد یازدهم،مأموران پلیس ده ها روستایی را کتک زده‌اند و ۳۸ تن از آنها به طور رسمی از شکنجه شکایت کرده اند.همچنین جزئیاتی در مورد ربایش ۵ تن پس از مارچ ۲۰۱۷ به شرح آمده است که به احتمال ناپدید کردن قهری به دست مسئولان دولتی محسوب می شود.علاوه بر این موارد، این گزارش محدودیت‌های اعمال شده بر وکلای دادگستری را نیز بررسی کرده است.گزارش خبری: دیده‌بان حقوق بشر: شواهد شکنجه در زندان‌های ترکیه بیشتر می‌شود

برمه: محکومیت مدافع حقوق محیط زیست به ۱۸ ماه زندان اسرائیل: یورش سربازان به دفاتر مطبوعاتی فلسطینی‌ها در کرانه باختری

ایران

اعدام‌ها: کرمان (۱ تن)؛ رشت (۱ تن) اجرای حکم قطع دست یک دزد در مشهد
نگرانی روزافزون خانواده زندانی سیاسی محمد نظری از وضعیت او در زندان رجایی شهر کرج بیش از ۲۲ هزار زن در تنکابن به دلیل نوع پوشش تذکر گرفتند
ناگفته‌های قاضی متهم در پرونده کهریزک از بازداشت‌های پس از انتخابات ۸۸ خانواده رامین حسین پناهی نگران اعدام مخفیانه فرزندشان هستند
بازداشت یک نوکیش مسیحی در دزفول ۹۰ درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند
تداوم روزهای بد روزنامه‌نگاران٬ یک سال حبس برای سروش فرهادیان تداوم صدور و اجرای احکام قطع عضو طبق قانون مجازات اسلامی

۹۰ درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند

عاملان غیردولتی

سومالی: تلفات انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در پایتخت از مرز ۲۳۰ تن گذشت

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: زندانی اعتصاب غذایی در گوانتانامو از دادگاه‌ها درخواست کرد زندگی‌اش را نجات دهند

ریپریو ـ احمد ربانی که در زندان گوانتانامو در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از دادگاه های آمریکا درخواست کرده مداخله کنند و از دور تازه‌ای از نقض حقوق زندانیان جلوگیری کنند. احمد ربانی یکی از ۲۶ «زندانی ابدی» است که هرگز متهم یا محاکمه نخواهد شد، اما رئیس جمهور ترامپ گفته است آنها را هرگز آزاد نخواهد کرد. آقای ربانی که اهل پاکستان است از سال ۲۰۰۴ در این زندان به سر می‌برد. او که در پاکستان راننده تاکسی بود، در سال ۲۰۰۲ به اشتباه به جای یکی از افراطیون به نام حسن گل دستگیر شد و مسئولان پاکستانی را به آمریکا فروختند. او ۵۴۵ روز در بازداشتگاه آمریکایی ها در افغانستان مورد شکنجه قرار گرفت و سپس به گوانتانامو منتقل شد. آقای ربانی به همراه زندانیان دیگر چهار سال است که در اعتراض به بازداشت بدون محاکمه در اعتصاب غذا به سر می‌برد. اسنادی که در هفته جاری وکلای آقای ربانی در سازمان حقوق بشری ریپریو و دفتری حقوقی در آمریکادر واشینگتن ارائه کرده‌اند نشان می دهد که مسئولان زندان مراقبت درمانی را نیز از این افراد دریغ می‌کنند تا بتوانند اعتصاب غذای آنها را در هم بشکنند.

رسانه ها در دوران کنونی: آزادی مطبوعات در داخل و در خارج در خطر هستند

بررسی روزنامه نگاری کلمبیا ـ مارگارت سولیوان در هفته جاری در روزنامه واشینگتن پست ابراز نگرانی کرد که حمله های دائمی رئیس جمهور ترامپ به مطبوعات هزینه ای در پی دارد: «این حمله‌ها به توانایی امریکا برای دفاع از آزادی های دموکراتیک در سراسر جهان لطمه می‌زند.» در حالی که ترامپ با تهدیدهای خود توجه را به رسانه هایی مثل ان بی سی و نیویورک تایمز جذب می کند، گزارش ها نشان می دهد که خطر واقعی علیه روزنامه نگاران از دولت‌هایی می‌آید که امکان وجود فرهنگ معافیت از مجازات را فراهم می کنند. دافنه کاروانا گالیزیا، روزنامه نگار ۵۳ ساله که هدایت تحقیقات درباره اسناد پاناما و فساد در مالتا را به عهده داشت، دیروز پس از انتشار آخرین مقاله خود با انفجار بمبی در اتومبیل کشته شد. به گزارش جولیت گارساید در روزنامه گاردین، نوشته های او در وبلاگ خود اغلب شمار بیشتری خواننده از مجموعه روزنامه های کشور داشت و مقاله‌های او اغلب مسئولانی را در بالاترین رده های قدرت در کشور خود هدف می‌گرفت. پسر او در فیس بوک نوشت: «مادر من به قتل رسید زیرا همچون بسیاری از روزنامه‌نگاران نیرومند بین حاکمیت قانون و کسانی ایستاده بود که می‌کوشند آن را نقض کنند.»

آمریکا: دو قاضی فدرال سومین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را متوقف کرده‌اند

ایران

اتهام‌های جدید دادستان تهران علیه دری اصفهانی و زاغری رئیس مجلس تعلیق عضو زرتشتی شورای یزد را غیرقانونی دانست
اهل سنت در حصار قانون اساسی حکومت

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

استرالیا: شرکت کانستراکت قرارداد زهرآلود برای سود بردن از نقض حقوق پناهجویان را پذیرفت

عفو بین الملل ـ شرکت مهندسی ساختمان کانستراکت اینترنشنال قراردادی زهرآلود را برای اداره تأسیسات در جزیره نائورو را دریافت کرده است. دولت استرالیا پناهجویان را در این جزیره در شرایطی در تله انداخته است که معادل با شکنجه است. کانستراکت که شرکت خانوادگی استرالیایی است، قراردادی را برای اداره مراکز بررسی پناهجویان در این جزیره را پذیرفته که محل نگهداری اجباری صدها تن از کسانی است که از استرالیا درخواست پناهندگی کرده اند. مسئولان استرالیایی پذیرفته‌اند که سیستم مورد استفاده آنها سخت و خشن است. این سازمان مدارکی را ثبت کرده است که نشان میدهد سیستم بررسی پناهجویان به عمد و در ذات آن خشن و تعدی آمیز و معادل با شکنجه است. کارشناسان سازمان ملل این یافته ها را تایید کرده اند.

آمریکا: اقدام های ترامپ در زمینه بهداشت حقوق مردم را تهدید می کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ که بارها در کسب حمایت کنگره برای لغو قانون بیمه درمانی شکست خورده هفته گذشته دست به اقدام‌هایی زد که بعضی از اصول اساسی آن را تضعیف خواهد کرد. دستور اجرایی رئیس جمهور زمینه را برای قراردادهای بیمه تازه فراهم می کند. به عقیده کارشناسان این تغییرات اشخاص جوان و سالم تر را ازقراردادهای بیمه کنونی بیرون خواهد برد و به خرید قراردادهای بیمه به اصطلاح آشغال تشویق خواهد کرد. این وضعیت اشخاص با نیاز بیشتر به بیمه درمانی مثل سالمندان، افراد کم درآمد و کسانی را که هم اکنون بیمار هستند، در وضعیت بدی قرار می دهد و باعث می شود که آنها نتوانند هزینه های بیمه درمانی کنونی را بپردازند.

«شمار گرسنگان در جهان حدود ۲۱ برابر شده است» نیجریه: گرسنگی انسان‌ساخته
آفریقا همچنان در صدر شاخص گرسنگی جهانی

دفاع از حقوق بشر

آلمان: بازیکنان تیم فوتبال برلین پیش از بازی به نشانه « برلین شهر رواداری» زانو زدند

 واشنگتن پست ـ  جنبش «زانو زدن» هفته گذشته از اقیانوس اطلس گذشت و بازیکنان تیم فوتبال هرتا برلین و مربیان آن پیش از بازی در مقابل تیم مهمان در فراخوانی برای «رواداری و مسئولیت» در زمین بازی زانو زدند. بعضی از بازیکنان اتحادیه ملی فوتبال در آمریکا و نیز شماری از ورزشکاران دیگر آمریکایی مدتی است که طی بازی هنگام پخش شدن سرود ملی آمریکا زانو می‌زنند. اما گمان می‌رود تیم هرتابرلین نخستین تیم فوتبال اروپایی است که به این اقدام دست می زند. سرود ملی آلمان در بازی‌های فوتبال پخش نمی‌شود و هفته گذشته نیز پخش نشد. مجری برنامه ها در ورزشگاه هرتا برلین به تماشاگران گفت: «برلین رنگارنگ است. هرتا برلین به گوناگونی و ضدیت با خشونت پایبند است. به این دلیل، ما به اعتراض همتایان ورزشکار آمریکایی خود می پیوندیم تا در مقابل تبعیض بایستیم.»

اوکراین: تظاهرکنندگان ضد فساد در خارج پارلمان با پلیس درگیر شده اند سازمان ملل نسبت به شرایط زندگی هزاران مهاجر در شهر صبراته لیبی اظهار نگرانی کرد

ایران: دریچه؛ انتقاد از نگهداری متهمان در سلول انفرادی و ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران

زنان و کودکان

آمار جدید درباره تفاوت زندگی مردان و زنان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زنان در اتحاد شوروی

ایران

زیست غیررسمی زنان تهی‌دست در ایران ما و حجاب و غربی‌ها
زنان روستایی، فعالان گمنام اقتصادی ادامه خشونت و کودک‌آزاری در جامعه ایران

فرهنگ

نمایش فیلم «آنچه فردا با خود می‌آورد» در بروکسل و بحث درباره آن

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فیلمی از بت مورفی (ایالات متحده آمریکا) در باره‌ی افغانستان، ۲۵ اکتبر. در پی نمایش فیلم، نشست بحثی با حضور گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، رئیس اجرایی بنیاد آرمان شهر/ OPEN ASIA  وبنیانگذار/رئیس مشترک جشنواره بین المللی فیلم زنان افغانستان ـ هرات برگزار خواهد شد. در فیلم «آنچه فردا با خود می‌آورد»، کارگردان بت مورفی جریان زندگی در مکتب (مدرسه) دخترانه‌ای را در روستای کوچکی در افغانستان به نمایش می‌گذارد. این مکتب به نام راضیه جان و مرکز آموزشی زابلی در سال ۲۰۰۹ با وجود مخالفت جامعه‌ی محلی و تهدید‌های طالبان تاسیس شد. تماشاگران با شنیدن روایت‌های دانش آموزان و آموزگاران، از مسیر تغییرات در جامعه‌ی محلی به همراه افزایش شهرت این مکتب آگاه می شوند. از تارنمای جشنواره‌ی آزادی‌ها (Festival des Libertés) دیدن کنید.

بروکسل: نمایش فیلم «متولدِ سوریه» و بحث درباره آن در جشنواره‌ی آزادی‌ها

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فیلمی از هِرنان زین (اسپانیا)، ۲۳ اکتبر. در پی نمایش فیلم، نشست بحثی با حضور دان وان رِمدُنک، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، برگزار خواهد شد. در متولدِ سوریه، کارگردان فیلم هِرنان زین ما را در مسیر پر درد و رنج پناهجویی از نگاه کودکان سوری با خود همراه می‌سازد. این فیلم مستند چندین کودک و خانواده‌های آنها راکه از جنگ و رنج فراری هستند در سفری خطرناک به اروپا و هزاران مشکل رویاروی آنها در آنجا را دنبال می‌کند. زین با نمایش انبوهی از مسائل پیچیده‌ی بوروکراسی، اردوگاه‌های در هم ریخته و نیمه مخروبه، درد و رنج پس از جنگ، موانعی را بررسی می‌کند که این کودکان باید در تکاپو برای یافتن جاهای امن و با ثبات اقامت بر آنها غلبه کنند.

آلمان : جایزه صلح کتابفروشان برای مارگارت آتوود یک پیکره کوچک آفریقایی، چطور هنر را متحول کرد

ایران

سهم ایران و نویسندگان مهاجر ایرانی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت سینماگران ایرانی در جشنواره لندن؛ از سرنوشت دردناک پناهجویان تا بازگشت مجیدی
فریبا وفی نویسنده سال بنیاد ادبی “لیت‌پروم” آلمان شد

اندیشه

آمریکا: ‌اسناد مربوط به نقش دولت در سقوط دموکراسی و قدرت‌گیری دیکتاتور در شیلی

نیویورک تایمز ـ بازدید کنندگان از نمایشگاهی تازه در موزه حافظه و حقوق بشر در شهر سانتیاگو در شیلی زمانی که گوشی را به گوش می گذارند، صدای دو مرد را می شنوند که با ناراحتی از روش  گزارش‌ دهی رسانه‌های خبری آزادیخواه درباره ی کودتای نظامی که منجر به سرنگونی سالوادور آلنده، رئیس جمهور سوسیالیست شیلی، گلایه می کنند. یکی از آنها می گوید: «دست ما در این یکی دیده نمی‌شود.» دیگری پاسخ می‌دهد: « ما این کار را نکردیم. منظورم این است که ما به آنها کمک کردیم.» این گفتگو صبح روزیکشنبه‌ای در سپتامبر ۱۹۷۳ بین رئیس جمهور پیشین ریچارد نیکسون و مشاور امنیت ملی هنری کیسینجر صورت گرفته است. دو بازیگر اسپانیایی زبان این گفتگو را بر اساس اسناد خارج شده از طبقه بندی بازسازی کرده‌اند. این نمایشگاه چشم انداز گستره ای را درباره مداخله آمریکا در شیلی و رابطه ۱۷ ساله آن با دیکتاتوری نظامی ژنرال آگوستو پینوشه عرضه می‌کند. در سالنی در زیرزمین موزه، بازدیدکنندگان انبوهی از گزارش‌های عرضه شده به رئیس جمهور، گزارش های اطلاعاتی، تلگرام ها و یادداشت هایی را مشاهده می‌کنند که عملیات مخفی و گردآوری اطلاعات به دست نیروهای آمریکایی را در شیلی در سالهای ریاست جمهوری نیکسون تا ریاست جمهوری ریگان شرح می‌دهند. در این اسناد تبادل مخفیانه اطلاعات درباره روش جلوگیری از تایید پیروزی آلنده در سال ۱۹۷۰، طرح هایی برای عملیات مخفی برای بی‌ثبات کردن دولتی و گزارش‌های درباره یک افسر ارتشی شیلی وجود دارد که به دولت آمریکا خبر کودتای آتی را می‌رساند و در خواست کمک می‌کند. بر اساس اسناد، سازمان سیا  سلاح هایی را برای اجرای طرحی را در سال ۱۹۷۰ در اختیار گذاشت که به کشتن فرمانده کل ارتش انجامید و پس از آن برای کمک به طراحان این طرح برای فرار از کشور پول فرستاد.

اندونزی:‌ اسناد خارج شده از طبقه بندی اطلاع آمریکا از کشتار جمعی در دهه ۱۹۶۰ را نشان می‌دهند

ایندیپندنت ‌ـ اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده اند جزئیات تازه ای را درباره اطلاع و حمایت دولت آمریکا از برنامه ارتش اندونزی برای کشتن چند صد هزار غیرنظامی طی هیستری ضد کمونیستی در اواسط دهه ۱۹۶۰ به نمایش می‌گذارند. هزاران پرونده از سفارت آمریکا در جاکارتا در مورد سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ هفته گذشته پس از روندی که در دولت اوباما آغاز شده بود از طبقه‌بندی خارج شد. این پرونده ها تصویری از حاکمیت وحشت به دست ارتش و گروه‌های مسلمان اندونزی را تکمیل می‌کنند که تاریخ نگاران طرح آن را در کتابی در سال ۲۰۰۱ منتشر کردند با وجود اینکه سازمان سیا در آخرین دقیقه ها کوشید جلوی پخش آن را بگیرد.  اندونزی در سال ۱۹۶۵ پس از چین و اتحاد شوروی سومین حزب کمونیست پرجمعیت در دنیا را با چند میلیون عضو داشت. رئیس جمهور کشور سوکارنو سوسیالیست و ضد آمریکایی بود. دولتمردان آمریکا از گرایش توقف‌ناپذیر اندونزی به سوی کمونیست ها نگران بودند، از برقراری حکومت نظامی ژنرال ها در جاکارتا، به دست گرفتن ایستگاه رادیوی دولتی و آغاز نابودی حزب کمونیست به بهانه ی تلاش برای سرنگونی دولت به شدت خوشحال شدند. ارتش ظرف چند ماه در مبارزه برای قدرت بر سوکارنو غلبه کرد، جهت گیری سیاسی کشور را به سوی آمریکا تغییر داد و بازار عظیم آن را به روی شرکت‌های آمریکایی گشود.

لحظه فدرال – در کردستان و در اروپا انقلاب اکتبر: یک گام به پیش، دو گام به پس
تاجیکستان: ثبت دگرباشان جنسی؛ اقدامی اخلاقی یا بهداشتی؟ “اردوگاه پنا‌هجویان مانوس نقض حقوق بشر توسط استرالیا”، گفت‌‌وگو با فیلمساز بهروز بوچانی
حضور فعال فرهنگسازان در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان “چوکا، الان ساعت چنده؟” مستندی برای تاریخ، گفت‌وگو با کارگردان آرش کمالی سروستانی

ایران

طبقه کارگر تنها سوژه و عامل گذار از سرمایه‌داری نیست حق تعیین سرنوشت، یا بازی با سرنوشت خلق؟

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بررسی روزنامه نگاری کلمبیا، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، مرکز خبر سازمان ملل، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

 

بایگانی شماره‌های گذشته