international

آزار جنسی

طرح: توکا نیستانی / ایران وایر

ایران: اعتراض گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به اعدام‌ها، بازداشت‌ها و نقض حقوق بشر

بی بی سی فارسی ـ عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارشش درباره شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی گفت که نسبت به اعدام ها در ایران و نقض حقوق اقلیت های دینی در این کشور نگران است. خانم جهانگیر در گزارش خود نسبت به افزایش فشار بر مدافعان حقوق بشر در ایران هم ابراز نگرانی کرد. او درباره برخورد دولت ایران با کارمندان بی‌بی‌سی فارسی هم سخن گفت. خانم جهانگیر گفت برخی از روزنامه نگارانی که با او صحبت کرده اند، ابراز نگرانی کرده اند که صحبت با خانم جهانگیر ممکن است برای آنها عواقبی به بار داشته باشد. خانم جهانگیر در گزارش خود نوشته که به کار بردن “شکنجه روحی و جسمی” همچنان در ایران ادامه دارد. او گفته که ایران همچنان قصاص را برای “نابینا کردن” و “قطع عضو” به کار می برد. او از نرسیدن کمک های پزشکی لازم به زندانیان ابراز نگرانی کرد. دو ملیتی ها و بازداشت شدنشان در ایران یکی دیگر از مواردی بود که در گزارش خانم جهانگیر به آن اشاره شده بود. در گزارش خانم جهانگیر به خصوص از نازنین زاغری– راتکلیف نام برده شده که حکومت ایران او را به اتهام عضویت در سازمان‌هایی است که “برای براندازی نظام” تلاش می‌کنند، دوباره محاکمه خواهد کرد. خانم جهانگیر همچنین از دکتر احمدرضا جلالی نام برد که به اتهام “محاربه” حالا در ایران با حکم اعدام روبه رو شده است.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

عراق: مدارک تازه درباره اجبار ده ها هزار تن به ترک شهر توز خورماتو در پی حمله های بی هدف،غارتگری و آتش سوزی

عفوبین الملل ـ تصویرهای ماهواره ای، ویدیو ها، عکس ها و دهها شهادتی که این سازمان گردآورده نشان می‌دهد که پس از درگیری‌های شدیدی که در تاریخ ۱۶ اکتبر بین نیروهای دولتی عراق با حمایت واحدهای بسیج عمومی از یک طرف و پیشمرگه های کرد از طرف دیگر در شهر چند قومیتی توز خورماتو رخ داد، غیرنظامیان ناگزیر از فرار از خانه های شان شدند. غارت، آتش سوزی و تخریب به طور عمده مناطق کُرد نشین را در برگرفته است. دست‌کم ۱۱ غیرنظامی در حمله های بی هدف کشته شده اند. ده ها هزار آواره اکنون از ترس به خانه های شان بر نمی گردند. نگرانی سازمان ملل از قتل و غارت شهروندان در کرکوک

آمریکا: مدارک تازه حکایت از تعقیب و مراقبت شهروندان آمریکا دارد

دیده‌بان حقوق بشر ـ اسناد تازه‌ای که منتشر شده سیاست وزارت دفاع آمریکا را آشکار می کنند که به نظر می رسد تعقیب و مراقبت بدون حکم قضایی شهروندان آمریکا و دارندگان کارت سبز را مجاز می سازد. این اشخاص کسانی هستند که قوه اجرایی آنها را «افراطیان خشونت خواه وطنی» تلقی می‌کند. این اسناد همچنین به دغدغه‌هایی دامن می‌زنند که ممکن است دولت مقدار زیادی اطلاعات درباره شهروندان آمریکا و دیگران بدون حکم قضایی جمع آوری کند. هر دو مسئله با حکمی اجرایی مرتبط است که در راز پوشیده شده است و باید موضوع تحقیق کنگره واقع شود. این اسناد که این سازمان از طریق درخواست بر اساس آزادی اطلاعات دریافت کرده است مطالب آموزشی مربوط به حکم اجرایی شماره ۱۲۳۳۳ است. این حکم به طور کلی بر فعالیت‌های نهادهای اطلاعاتی حاکم است و مقرراتی را در بر می‌گیرد که به این نهادها اجازه می دهد در مورد شهروندان آمریکایی و باشندگان قانونی دائمی و نیز بعضی از شرکتها و انجمن ها اطلاعات جمع آوری کنند. دولت هرگز به طور کامل روش این کار را برای مردم توضیح نداده است. اسلایدهای آموزشی به طور عمده روش‌های وزارت دفاع را در مورد حکم اجرایی ۱۲۳۳۳ خلاصه می‌کنند. این حکم در سال ۲۰۱۶ صادر شد و نسخه قبلی این حکم را به روز رساند. در صورتی که عبارت پردازی این روش‌ها را به زبان ساده برگردانیم، اسلایدها سرنخ هایی را درباره روش‌های اطلاعاتی وزارت دفاع را به دست می‌دهند که تحقیق و آشکارسازی بیشتری را لازم می سازد.

بریتانیا: فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی به ۱.۱ بیلیون پوند رسید

ایندیپندنت ـ با وجود خشم عمومی در مورد رفتار عربستان سعودی در یمن، بریتانیا هنوز به فروش اسلحه به این کشور ادامه می‌دهد. فروش تجهیزات نظامی بریتانیا به عربستان سعودی به بیش از ۱.۱ بیلیون پوند در ۶ ماه رسیده است. با تداوم کارزار بمباران یمن به وسیله ی عربستان سعودی، فعالان و حزب کارگر فروش اسلحه بریتانیا به این کشور را محکوم کرده اند. در حدود ۱۰ هزار تن در درگیری دو سال و نیمه بین ائتلاف عربی به رهبری عربستان و جنبش حوثی متحد ایران کشته شده اند. در این درگیری مدارس، بیمارستان ها و واحد های تولید مواد غذایی بارها بمباران شده اند و سازمان ملل این درگیری را فاجعه انسانی نامیده است.

ترکیه: حکم بازداشت ۱۱۰ عضو یک گروه مطبوعاتی اوگاندا: آزار اجرایی علیه چندین سازمان غیردولتی
روسیه: وتو تمدید ماموریتی درباره حملات شیمیایی سوریه اسرائیل ساخت ۱۷۶ واحد مسکونی در شرق بیت‌المقدس را تصویب کرد

ایران

اعدام‌ها: کرمان (۱ تن)؛ رجایی‌شهر کرج (۷ تن) احمدرضا جلالی پژوهشگر زندانی به اعدام محکوم شد
صدیقه وسمقی نویسنده و اسلام پژوه به بند زنان اوین منتقل شد بازداشت ۱۳ جوان در رستورانی در تهران به اتهام «حمل علائم شیطان‌پرستی»
رای فقهای شورای نگهبان به لغو عضویت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد فعال دانشجویی، محسن محبوبیان، در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد
مجله سروش نوجوان نیامده تعطیل شد دستگیری دختر موتور سوار دزفولی
بازداشت دختر ۱۵ ساله در آبادان از سوی وزارت اطلاعات بازداشت یک نوکیش مسیحی دیگر در دزفول

عاملان غیردولتی

سوریه: دیده‌بان حقوق بشر سوریه: داعش ۱۲۸ غیرنظامی را در شهر القریتین به قتل رساند

عدالت

آمریکا: خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر علیه دولت عربستان شکایت می‌کنند

دموکراسی باز ـ گزارش مشهور ۲۸ صفحه ای کنگره به قانونی موسوم به جاستا عدالت علیه حامیان تروریسم) منجر شد. ی از گزارش تحقیقی سال ۲۰۰۲ را رئیس‌جمهور زمان جورج بوش طبقه‌بندی کرد. اما سال گذشته دولت اوباما آنها را از طبقه بندی دراورد. این سند نشان می‌دهد که بعضی از هواپیماربایان در تماس با افرادی متصل به دولت سعودی بودندو از آنها حمایت و کمک دریافت کردند. مدارک فراوانی نشان می دهد که پادشاهی عربستان سعودی القاعده، بن‌ لادن و موسسه های خیریه حامی بن لادن و حمله‌های یازده سپتامبر را تامین مالی کرده است. بنابراین آنها نباید در مورد حمله های تروریستی در خاک آمریکا از مسئولیت برخوردار باشند. به علاوه ۱۵ تن از ۱۹ هواپیما ربا از شهروندان سعودی بودند. چرا نباید این مدارک در دادگاه بررسی قرار گیرد؟ صفحه های گزارش که از طبقه‌بندی خارج شده‌اند اطلاعاتی را درباره اقدام‌های فرد پرقدرتی در خانواده سلطنتی سعودی نشان می دهند که پیش از این دانسته نبود. این اسناد به علاوه پیوندهایی را بین دولت سعودی، القاعده و هواپیماربایان نشان می دهند. این ۲۸ صفحه رابطه مستقیمی را بین پول منتقل شده از سفارت عربستان سعودی در واشینگتن به دو تن از هواپیماربایان را نشان میدهند.

ایران

حق دادخواهی: با نگاهی به جنایت‌های جمهوری اسلامی و عهدنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون و رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، در روز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷، در مراسم یادمان جان باختگان راه آزادی در پاریس سخن راند. غایت دادخواهی کشف حقیقت و اجرای عدالت است و نه انتقام جویی یا خون‌خواهی که ریشه در قانون قصاص و معامله به مثل دارند. طرف دادخواهی ممکن است شهروند عادی، مأموران دولتی و یا مسئولان درجه اول حکومت باشند. از اینرو تحقق دادخواهی منوط به وجود یک دادگستری و قوه قضائیه مستقل از قوه اجرایی است. زیرا که قوه قضائیه هم عهده‌دار دادرسی است و هم تضمین کننده حقوق و ازادی‌های اساسی شهروندان. اما در نبود قوه قضائیه مستقل نه تنها حق دادخواهی عینیت نمی‌یابد که به چنبره دور و تسلسل می‌افتد. طی ۳۸ سالی که از برقراری جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، هزاران و شاید ده‌ها هزار تن به اتهام‌های سیاسی، عقیدتی، مذهبی و به شیوه‌های گوناگون کشته شده‌اند. قسمت اعظم این قربانیان پس از دستگیری به فاصله چند روز یا چند ماه اعدام شده‌اند. هیچگونه اطلاعی درباره تاریخ و چگونگی محاکمه آنان به بستگانشان داده نشده و چند روز یا چند هفته پس از اعدام آنان، خانواده‌هایشان را مطلع کرده‌اند بدون اینکه آنان‌را از محل دفن عزیزانشان آگاه سازند.

جنبش دادخواهی و مشکلات آن

اخبار روز ـ ف. تابان: برنامه های سیاسی و اختلافات احزاب و گروه ها نباید عامل و مانعی برای وحدت رویه و مبارزه ی مشترک به این منظور شود. در جریان این مبارزه باید بی وقفه تاکید و پافشاری کرد که جنبش دادخواهی تابع منافع هیچ گروه سیاسی و صدالبته هیچ بخش و جناح از حاکمیت و در ابعادی فراتر هیج مصلحت سیاسی، نیست و برای جلوگیری از تکرار فجایعی مشابه، باید به عنوان الویت نخستین در هر رفتار سیاسی در نظر گرفته شود. گفت‌وگو: دادخواهی − در نقد رویه رایج

گزارشی از برگزاری مراسم یادمان جانباختگان راه آزادی در پاریس شکایت بی‌بی‌سی به سازمان ملل به دلیل آزار کارکنان بخش فارسی از سوی مقام‌های ایران

حقوق مدنی و سیاسی

مجازات اعدام: مجازاتی برای تهی‌دستان؟

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ این مقاله، به قلم فلورانس بلیویه، رئیس پیشین ائتلاف جهانی مبارزه با اعدام و دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون، روز ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ در تارنمای روزنامه‌ی لوموند منتشر شد. برایان استیونسون از سازمان غیر دولتی «ابتکار برای عدالت برابر» همواره می‌گوید: «نظام دادگستری ما اگر ثروتمند و گناهکار باشید با شما بهتر رفتار می‌کند تا اینکه فقیر و بی گناه باشید.» این توضیح جمع‌بندی خوبی از شکلی از عدالت آمریکایی است، اما متاسفانه ملاحظه‌ی ترساننده‌ی او در مورد بخش‌های دیگری از جهان نیز درست است. فقر و مجازات اعدام در چهار گوشه‌ی جهان از یک‌دیگر جدایی ناپذیر هستند. این بدان معنا است که مجازات اعدام، علاوه بر این که غیر انسانی، غیر موثر و بازگشت‌ناپذیر است، به شدت ناعادلانه و تبعیض آمیز است. این موضوع در پانزدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام در روز ۱۰ اکتبر کاملاً روشن شد.

کنیا: برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر روز ۲۶ اکتبر ممکن نیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ۲۶ اکتبر، اتحادیه های کارگری، سازمان‌های جامعه مدنی و نمایندگان رسانه هااعلامیه مشترکی را منتشر کرده و توضیح داده اند که چرا در هفته جاری «امکان برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر فراهم نیست.»  فدراسیون در آگوست ۲۰۱۷ گزارش مشترکی را با سازمان عضو خود کمیسیون حقوق بشر کنیا منتشر کرد و در آن گزارش از جمله مشکلات مرتبط با بخش امنیتی در این کشور را توضیح داد. بیانیه «ما مردم» به شرح زیر است: این ائتلاف «درهفته گذشته تشکیل شده تا به بحران سیاسی کشور بپردازد. ما در تعهد به عدم خشونت، عدالت، حقیقت و انتخابات آزاد و عادلانه معتبر و مسالمت‌آمیز متحد هستیم. در مشاوره ها ما به این نتیجه رسیده ایم که امکان برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ وجود ندارد. ائتلاف ما مردم خواهان لغو برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۶ اکتبر است.»

آمریکا: ارزیابی اطلاعاتی نگرانی از تعدی های دولت را افزایش داده است

دیده‌بان حقوق بشر ـ  به نظر می‌رسد اسناد اف‌بی‌آی فعالیت را با افراط گرایی یکی می دانند. اف‌بی‌آی به تازگی یک ارزیابی اطلاعاتی منتشر کرده که در آن در مورد حمله های برنامه‌ریزی‌شده و مرگبار به اصطلاح «افراطیان هویت خواه سیاه پوست» علیه مجریان قانون هشدار داده است. اف بی آی این « افراطیان» راکسانی می دانند که با خشونت برای ایجاد میهن جداگانه سیاهان یا «نهادهای اجتماعی خودمختار سیاه‌پوستان» به «نژادپرستی و بی‌عدالتی خیالی» واکنش نشان می دهند. در این ارزیابی همچنین آمده است که «صِرف تبلیغ مواضع سیاسی یا اجتماعی، فعالیت سیاسی و استفاده از عبارت های تند… لزوما به معنای افراط گرایی نیست.» استفاده اف‌بی‌آی از عبارت دوپهلوی «لزوماً» بیش از حد آزار دهنده است. این اداره می‌تواند و بایستی علیه مرتکبان خشونت یا تهدید به آن اقدام کند، اما این اداره فقط ۶ مورد حادثه خشونت بار را در سراسر کشور ذکر می‌کند که در آنها مرتکبان را می توان با انگیزه هویت خواهی سیاه‌پوستان متهم کرد. اما تعریف اف‌بی‌آی این تصور را می دهد که فعالیت صلح آمیز را می توان به عنوان شاخص افراط گرایی خشونت بار تلقی کرد و این پرسش را پیش می آورد: آیا مجریان قانون می‌توانند از این دیدگاه برای توجیه سرکوب آزادی بیان و فعالیت که در قانون اساسی مورد محافظت است، استفاده کنند؟

 کامبوج: درخواست تجدید کنفرانس پاریس با توجه به اقدام دولت در برچیدن دمکراسی سوریه: ششمین روز اعتصاب صدها مخالف اسد در زندان حمص: «اعتصاب شکم‌های خالی»
گزارشگر سازمان ملل: نابردباری دینی در جهان افزایش یافته است

ایران

نامه‌ محمد نظری  از زندان رجایی شهر: «بی‌کس‌ترین زندانی این شهر» کمک می‌خواهد وخامت حال علیرضا گلی‌پور در پی ادامه اعتصاب غذا در زندان
 محمد نظری روانه‌ی بیمارستان شد آزادی ۳ شهروندخبرنگار

تصویب طرح کاهش مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر گامی مثبت اما ناکافی

جهانی سازی&حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

دولت‌ها باید در فرایند تنظیم عهدنامه‌ی تاریخی در سازمان ملل مشارکت کنند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ بحث‌های تاریخی درباره‌ی آینده‌ی عهدنامه‌ای که کلیه‌ی شرکت‌های فراملیتی را به رعایت حقوق بشر متعهد خواهد کرد، از ۲۳ تا ۲۷ اکتبر در مقر سازمان ملل در شهر ژنو برگزار خواهد شد. با توجه به پیامدهای مهم این گفتگوها، موضع بسیاری از کشورها هنوز ناروشن یا نامطمئن است. برای کسب موفقیت در این گفتگوها، اکثریت کشورها باید اکنون در تنظیم چارچوب بین‌المللی برای مبارزه با نقض جدی حقوق بشر به دست شماری از شرکت‌ها مشارکت کنند. در روز ۲ اکتبر، پیش از سومین نشست بحث در گروه تحقیق بین دولتی (IGWG)درباره‌ی عهدنامه‌ای که شرکت‌های فراملیتی را ملزم به احترام به حقوق بشر می‌کند، اکوادور جزئیات اولیه پیش‌نویس این عهدنامه‌ی الزام‌آور را ارائه کرد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در موضع‌گیری خود که امروز منتشر شد، تاکید کرده است که این پیشنهاد‌ها باید تعهد‌های هر کشور را برای تسهیل دسترسی قربانیان به عدالت در زمینه‌ی نقض حقوق بشر به دست همه شرکت‌ها را در بر بگیرند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین بر ضرورت مشارکت شرکت‌های فراملی تاکید کرده و از دولت‌ها خواسته است که آنها را به تدوین «برنامه‌ی اجرایی» ملزم کنند. این شرکت‌ها باید به‌طور منظم پیامدهای اقدام‌های خود را برای حقوق بشر، هم در کشورهای محل استقرار دفتر مرکزی خود و نیز در خارج، مورد ارزیابی قرار دهند. نشست جانبی هزینه‌ی معافیت از مجازات: مبارزه‌ی چند منطقه ای جوامع تأثیریافته و مدافعان حقوق بشر در راه جبران موثر؛ نشست جانبی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درباره‌ی گستره‌ی عهدنامه بین‌المللی اقتصاد و حقوق بشر؛ ژنو و نیویورک: مدافعان حقوق بشر و اقتصاد در کانون نشست های جانبی در سازمان ملل.

یونان: زندگی پناهجویان در شرایط بسیار بد

عفو بین الملل ـ ۱۹ سازمان حقوق بشری و امداد بشردوستانه امروز در نامه سرگشاده ای اعلام کردند: نخست وزیر الکسیس سیپراس باید به «سیاست مهار» پناهجویان برای نگهداری آنها در جزایر دریای اژه پایان دهد. هزاران تن از جمله کودکان بسیار کم سن و سال، زنان مجرد یا حامله و اشخاصی با معلولیت جسمی در شرایط بسیار بد در آغاز زمستان گرفتار شده اند. اجبار پناهجویان به ماندن در شرایطی که حقوق آنها را نقض می کند برای سلامتی و کرامت آنها زیان بار است و نمی‌توان آن را با اجرای معامله بین سازی اروپا و ترکیه توجیه کرد. از زمان اجرای بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ترکیه در مارچ ۲۰۱۶، این جزایر به محل بازداشت دائمی و نامحدود پناهجویان تبدیل شده اند. هزاران زن و مرد و کودک در شرایط بسیار بد و متغیر گیر افتاده اند و از دسترسی به امکانات مناسب برای پناهجویی محروم هستند. پناهجویانی که در روزهای نخست اجرای بیانیه معامله بین ترکیه و اتحادیه اروپا وارد این جزایر شدند در حدود ۱۹ ماه است که در آنجا گرفتار شده اند.

ایرلند: استقبال مستاجران از یافته های کمیته حقوق اجتماعی در باره قصور از تامین مسکن مناسب

ایران: مقام وزارت کار: ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به مرگ قابل ‌پیشگیری است

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سازمان ملل: ضرورت اقدام بین المللی در مورد پهپادهای مسلح

عفو بین الملل‌  ـ این سازمان امروز گزارشی را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می کند که اقدام هایی را در مورد به کارگیری و انتقال پهپادهای مسلح رابر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه شرح ر می‌دهد. این گزارش با عنوان اصول اساسی در مورد بکارگیری و انتقال پهپادهای مسلح به منظور واکنش در زمینه تکثیر سریع پهپادهای مسلح و به کارگیری آنها در اعدام های غیر قضایی و قتل های غیرقانونی دیگر در سراسر جهان تدوین شده است. اصول مطرح شده در گزارش این سازمان پایه‌هایی را مطرح می سازد تا کشورهای عضو سازمان ملل بتوانند سیاست‌های الزام آوری را تدوین کنند که پاسخگویی، محافظت از حق زندگی و جلوگیری از نقض حقوق را در آینده تضمین کنند.

مرگ میلیون‌ها نفر در جهان بر اثر آلودگی محیط زیست

دفاع از حقوق بشر

مصر: دیدار رسمی رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی به فرانسه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ آقای رئیس جمهور ماکرون، نظر به دیدار رسمی آتی رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی از فرانسه، جامعه حقوق بشر مدیترانه اروپایی، هماهنگی جنوب، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره و گزارشگران بدون مرز مایل هستند توجه شما را به وضعیت تاسف بار جامعه‌ی مدنی و حقوق بشر در مصر جلب کنند. ما امیدواریم که شما به رئیس‌جمهور السیسی یادآوری کنید که فرانسه از روش‌های سرکوبگرانه‌ی مصر حمایت نمی‌کند و معتقد است اصلاحات اساسی برای پیشبرد حقوق بشر، دموکراسی و جامعه مدنی ضروری است. مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان دگرباش جنسی به‌خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز خود مورد آزار و پیگرد قرار می‌گیرند. نمونه‌ی روشن آن پرونده‌ی شماره ۱۷۳ مربوط به سال ۲۰۱۱ است که تا کنون به محکومیت ۴۰ مدافع حقوق بشر و همکار سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی انجامیده است. ما شما را فرا می‌خوانیم تا از همتای مصری خود بخواهید به مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر پایان دهد و از پیگرد آنها به خاطر فعالیت‌های به‌حق و صلح‌آمیز دست بردارد.

ترکیه: خواهان آزادی مدافعان حقوق بشر و لغو تحقیقات و اتهام های آنها هستیم

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ جامعه  حقوق بشر‌(ترکیه) در بیانیه ای اعلام کرد: همچنان که پیشتر در ۱۱ جولای، ۱۴ آگوست و هشت سپتامبر ۲۰۱۷ جزئیات آن را شرح داده‌ایم، بر اساس تصمیم سازمان های جامعه مدنی که در «برنامه مشترک حقوق بشر» گرد آمده اند، در تاریخ ۷ـ ۲ جولای ۲۰۱۷ کارگاهی آموزشی در بویوک آدا/استانبول برگزار شد. در روز چهارم یعنی ۵ جولای، پلیس به دستور دادستان اصلی جزیره آدالار به این گردهمایی حمله و ۱۰ مدافع حقوق بشر را بازداشت کرد. ۸ تن از این مدافعان در بازداشت ماندند و دو تن دیگر آزاد شدند و زیر نظر مقام قضایی قرار گرفتند. در ۴ اکتبر ۲۰۱۶ یعنی سه ماه پس از حمله، دادستانی استانبول کیفر خواستی را با اتهام عضویت در سازمان غیر قانونی و کمک به سازمان های غیر قانونی را صادر کرد دادگاه این کیفرخواست را پذیرفت و نخستین تاریخ دادگاه را برای ۲۵ اکتبر تعیین کرد. در این کیفرخواست همچنین نام رئیس هیئت مدیره سازمان عفو بین الملل در ترکیه، وکیل دادگستری تانر کیلیچ، که در تاریخ ۶ جون ۲۰۱۷ دستگیر شده بود نیز قرار گرفت. کیفرخواست تنظیم شده فاقد پایه حقوقی است. هیچ چیز محرمانه ای در آموزش برای غلبه بر ضایعات روانی و امنیت اینترنتی وجود ندارد. این آموزش به صورت عمومی و شفاف برگزار می شود و هدف اصلی آن تقویت اطلاعات مدافعان حقوق بشر و محافظت از آنها بود. این موضوعی عادی است که در همه جای جهان به آن می‌پردازند. با وجود این، هدف کیفر خواست مجرم دانستن مشارکت کنندگان در این کارگاه و جرم انگاری آن است. آغاز محاکمه ۱۱ تن از فعالان حقوق بشر در ترکیه

لهستان: برچیدن حفاظ های حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت لهستان از اکثریت خود در پارلمان برای تصویب قانون های استفاده کرده که کنترل بر قوه اجرایی و حاکمیت قانون را تضعیف می کنند و تهدیدی علیه حقوق بشر به شمار می روند. گزارش این سازمان با عنوان فرسایش کنترل ها: حاکمیت قانون و حقوق بشر زیر حمله در لهستان تاثیر های منفی بر حقوق بشر، استقلال قوه قضاییه و حاکمیت قانون ناشی از تغییرات حقوقی را که به قانون و عدالت از زمان به قدرت رسیدن در اکتبر ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته است، تحلیل می‌کند. دولت به طور عمده انتقادهای اتحادیه اروپا و شورای اروپا را نادیده گرفته و به جای آن به تلاش‌های خود برای از بین بردن کنترل ها بر اقتدار خود، تضعیف حقوق بشر و کاهش فضای ابراز مخالفت ادامه داده است.

ایران

«همسرم را شکنجه کرده اند و بوریس جانسون باید او را بازگرداند» 

ایندیپندنت ـ همسر بریتانیایی زنی که در زندان ایران است امروز رژیم تهران را متهم کرد او را شکنجه کرده است و از وزیر خارجه بوریس جانسون خواست ایستادگی کند و برای نخستین بار به طور رسمی نقض کامل حقوق یک شهروند بریتانیایی را محکوم کند. ریچارد راتکلیف که به طور اختصاصی این مطلب را برای این روزنامه نوشته است، دقیق ترین شرح رفتار به شدت ظالمانه با همسرش نازنین زاغری راتکلیف را ارائه کرد. همسر او در آپریل ۲۰۱۶ در پایان تعطیلات دو هفته ای در ایران به همراه دختر ۲۱ ماهه شان گابریلا دستگیر شد. محکوم کردن تزلزل ناپذیر رژیم تهران اکنون باعث شده سفارت ایران در لندن او را به سیاه نمایی متهم کند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل: اتهام‌های جدید به نازنین زاغری عمیقاً نگران‌‌کننده است  

عفو بین‌الملل خواهان لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد شد جایزه ساخارف انجمن فیزیک آمریکا به نرگس محمدی اعطا شد

زنان

آیا تجاوز جنسی در سوئد از خاور میانه رایج‌تر است؟ مزاحمت‌های جنسی علیه زنان در پارلمان اروپا

ایران

«زوال پدرسالاری: فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی؟» «ایران در نابرابری جنسیتی ۱۱۵ پله از امارات عقب‌تر است»
از تجربه آزاردیدگی خود صحبت کنیم قصه ناتمام کارگران جنسی در ایران
تجربه آزار جنسی؛ از مدیرعامل بیمه تا مسعود ده نمکی از تجربه آزاردیدگی خود صحبت کنیم

کودکان

میانمار: یونیسف: نیمی از آوارگان روهینگیایی کودک‌اند یونسکو: ۲۶۴ میلیون کودک در جهان به مدرسه نمی‌روند
تاجیکستان: افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جلوگیری از خشونت علیه کودکان

ایران

فراگیر شدن کودک آزاری در ایران: این بار در سمنان کودک آزاری و بن بست «فقه و حقوق شهروندی»
جامعه مدنی ایران در انتظار احقاق حقوق کودکان

فرهنگ

شیلی: پابلو نرودا، برخلاف گواهی فوت صادرشده، از سرطان نمرده بود نقد فیلم «نیسه»: دشواری‌های زنی انسان‌گرا در مقابله با اسکیزوفرنی

ایران

پس‌لرزه‌های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت: مهمانی رفتن با کفش گِلی؟ گلناز غبرایی: خودسانسوری در جوامع مذهبی بیشتر است
فیلم مستند «بهای تبعیض»: مقایسه‌ بین آپارتاید آفریقای جنوبیِ و سرکوب اقلیت بهایی در جمهوری اسلامی

اندیشه

ایران

نیویورکر: آیا ترامپ شریک تجاری سپاه است؟ قضیه نماینده زرتشتی شورای شهر یزد – درس عملی درباره سکولاریسم

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دماوند، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز

 

بایگانی شماره‌های گذشته