زنان-690x259

درخواست آزادی «نرگس محمدی» برای دریافت جایزه ساخاروف/منبع

نقض حقوق بشر

صدیقه وسمقی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

دویچه وله، ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ بنابر گزارش‌ها صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و سخنگوی دوره اول شورای شهر تهران، پس از احضار به دادسرا بازداشت و زندانی شد. او یک هفته پیش از ان و هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

محکومیت به زندان و ممنوع‌الخروجی، پاسخ قوه قضاییه به دادخواهی شهناز اکملی

رادیو زمانه، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان عاشورای ۸۸، به یک سال زندان، ممنوع‌الخروجی و محرومیت از عضویت در فضای مجازی محکوم شده است: پاسخ قوه قضاییه به دادخواهی مادری که مشخص نیست فرزندش را چه کسی یا کسانی و به چه جرمی کشته‌اند؟

 اطلاعات ایران یک دختر ۱۵ ساله را در آبادان بازداشت کرد

العربیه، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ طبق گزارش فعالان حقوق بشری روز سه شنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ اداره اطلاعات شهر آبادان یک دانش آموز دختر بنام ‘مائده شعبانى نژاد (عمورى) ،متولد ۱۳۸۱، را بعد از احضار توسط ستاد خبرى ۱۱۴ شهر آبادان از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر توقیف کرده است.

اسلام‌شناس بزرگ از سوی دو زن متهم به تجاوز جنسی شد

فمینیسم روزمره، ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ دو زن نویسنده فمینیست و کمپینر از «طارق رمضان»،به اتهام آزار جنسی به دادگاهی در فرانسه شکایت کرده اند. این دو دادخواست به فاصله یک هفته بوده و در هر دو مورد شیوه تعرض یکی بوده است. پروفسور رمضان که بیش از چهل سال پیش در ژنو بدنیا آمد، نوه دختری حسن بنا بنیانگذار سازمان اخوان المسلمین در مصر است. طارق رمضان که شهروند سویس و استاد دانشگاه ژنو است از سوی مجله تایم آمریکا در سال ۲۰۰۴ به عنوان صد متفکر و دانشمند معرفی شده است.

اتهامات درباره مزاحمت جنسی زنان در پارلمان اروپا

یورونیوز، ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا می گوید از سال ۲۰۱۴ تا امروز تنها ۱۰ مورد شکایت از مردان نماینده پارلمان درباره آزارهای جنسی شده است. نمایندگان زن پارلمان این موضوع را رد می کنند و می گویند اکثر قریب به اتفاق نمایندگان زن پارلمان مورد آزار جنسی قرارگرفته اند اما بدلیل حفظ آبرو و اعتبار از افشاگری درباره آن پرهیز کرده اند.

دفاع از حقوق بشر

جایزه ساخارف انجمن فیزیک آمریکا به نرگس محمدی اعطا شد و درخواست ازادی او برای دریافت این جایزه

رادیو فردا، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ انجمن فیزیک آمریکا جایزۀ دوسالانه «ساخاروف» خود را مشترکا به نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و فارغ التحصیل رشته فیزیک جامدات که همچنان در جمهوری اسلامی در حبس است و «راوی کوچیمانچی» از انجمن توسعۀ هند اختصاص داده است. در بیانیه انجمن فیزیک آمریکا آمده است این جایزه به دلیل «رهبری در فعالیت‌های مرتبط با صلح، عدالت و لغو مجازات اعدام و تلاش‌های بی قید و شرط برای ترویج حقوق بشر و آزادی‌های مردم ایران» به خانم نرگس محمدی اعطا میگردد.

در جستجوی حقیقت، عدالت و جبران خسارت

نهاد زنان سازمان ملل، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ سی و چهار سال بعد از جنگ و پس از ۲۲ جلسه دادگاه، قاضی باریس اویگلار Barrios Aguilar، رئیس دادگاه عالی گواتمالا، طی حکمی اعلام کرد که ۱۱ زن قربانی اهل ککچی، در نهایت به عدالت خواهئد رسید. این دادگاه دو نفر از افسران سابق ارتش  Sepur Zarco به ارتکاب جنایاتی علیه بشریت از نوع تجاوز، قتل و بردگی محکوم کرد. این دو افسر به نام های Esteelmer Reyes Girón و Heriberto Valdez Asij به ترتیب به ۱۲۰ سال و ۲۴۰ سال زندان محکوم شدند. مهمتر از همه اینکه، در حکم دادگاه همچنین در مورد جبران خسارت برای مادربزرگهای Sepur Zarco و جوامع آنها نیز تصریح شده است.

کوزوو: به رسمیت شناختن قانونی بازماندگان خشونت جنسی دوران جنگ بعد از ۱۸ سال

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ پس از تقریبا دو دهه سکوت و ننگ درکوزوو، زنان بازمانده از خشونت جنسی در طی جنگ مسلحانه ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹ به زودی از نظر قانونی و جبران خسارت از جمله غرامت مالی به رسمیت شناخته خواهند شد.  خشونت جنسی سیستماتیک علیه زنان و دختران، یکی از عمده ترین خشوناهایی بود که در جنگ میان آلبانیایی ها و نیروهای صرب در کوزوو رخ داد که در آن زمان یکی از استان های صربستان بود. دو دهه بعد، دولت با همکاری جامعه مدنی و بازماندگان تلاش های جامعی را برای اجرای برنامه های کامل و جامع در زمینه جبران خسارت برای هزاران نفر از زنان بازمانده از خشونت جنسی مرتبط با جنگ روی دست گرفت.

زنان فرانسه علیه تعرض جنسی برمیخیزند

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ با برملا شدن ماجرای خشونت ها، تجاوزها و تعرضات جنسی هاروی واینشتین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فیلم در هالیوود، در فرانسه همانند دیگر جاها جنبش اعتراضی در شبکه های اجتماعی تحت عنوان “خوکت را افشاء کن!” #Balancetonporc به راه افتاد که قصد دارد دامنۀ عمل خود را اینبار به خیابان ها نیز بکشاند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

 ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک به توانمند سازی اقتصادی زنان افغانستان

طلوع نیوز، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان افغانستان، روز یکشنبه گفت: ۲۵۰ میلیون دلار امریکایی برای “برنامه توانمندسازی اقتصادی زنان” در ۵ سال آینده اختصاص یافته است.

«ایران در نابرابری جنسیتی ۱۱۵ پله از امارات عقب‌تر است»

دویچه وله، ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ در حالی که حسن روحانی در معرفی یک وزیر زن برای دولت دوازدهم ناکام ماند، تعداد زنان در دولت امارات به ۹ نفر می‌رسد. یک مدیر ارشد معاونت زنان ریاست جمهوری می‌گوید ایران در این حوزه از کشورهای منطقه خیلی عقب‌تر است.

پیشنهاد “احیای بانوی اول” برای جبران غیاب زنان در کابینه روحانی

ابلاغیه روحانی برای افزایش سهم زنان در مدیریت اجرایی

نگاهی به زندگی حرفه‌ای زن کارآفرین تاجیک

بی بی سی، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ در کشورهای اروپای شرقی زنان بیشتری در عرصه مدیریت هستند، احتمالا این انتظار می‌رود که در جمهوری‌های شوروی سابق از جمله تاجیکستان هم وضع همین باشد، اما لزوما اینطور نیست. با وجود این، سهراب ضیا، به یک مورد موفق در تاجیکستان نگاهی کرده که با هم می‌بینیم.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطالبه واقعی مردم نیست

مهرخانه، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ هر زمان که مسابقه‌ای جدی و مهم بین تیم‌های باشگاهی یا ملی ایران و تیم‌های سایر کشورها در رشته فوتبال یا والیبال برگزار می‌شود یا در آستانه دربی‌ آبی‌پوشان و قرمزپوشان پایتخت، بحث عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها و چرایی این مسأله هم پررنگ می‌شود.

دختران افغان: می‌خواهیم با لباس دلخواه‌مان تمرین کنیم

کانون زنان ایرانی، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ زنان ورزشکاردر افغانستان با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند .این مشکلات در هرحوزه ورزشی، به گونه‌های مختلفی ظاهر شده است. در جامعه سنتی و بسته‌ای مثل افغانستان، ورزش زنان یکی از دشوارترین کارها به ‌حساب می‌آید. اما چالش جدی‌تر از آن، مبارزه برای فراهم کردن فرصت‌های ورزشی و انجام ورزش‌های دلخواه‌شان است.

نگاهی گذرا به زندگی چهارتن از مدال آوران ورزش زنان ایران

اصلاح و بازنگری «اطلس زنان و خانواده»

خبرگزاری ایسنا، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور از بازنگری و اصلاح «اطلس وضعیت زنان و خانواده» خبر داد. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اطلاع معاونت زنان و خانواده بر توانمندی‌های زنان و آسیب‌های تهدیدکننده آنان در نقاط مختلف کشور گفت: در این خصوص اطلسی داریم که آسیب‌ها و توانمندی‌های زنان در نقاط مختلف کشور در آن موجود است.

قصه ناتمام کارگران جنسی در ایران

ایران وایر، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ در سال ۱۳۶۷ نیروی انتظامی در پی تخریب محله «جمشید» در تهران، ۸۰۰ کارگر جنسی را دستگیر کرد. محله‌ «غربت» یا «جزیره» هم که پس از انقلاب در منطقه «تهران پارس» با عنوان «خاک سفید»، مکانی برای قاچاق و عرضه مواد مخدر و  ارایه سرویس از سوی کارگران جنسی شده بود، در ۱۶ اسنفد ۱۳۷۹ با حمله ماموران نیروی انتظامی تخریب شد. این آخرین باری بود که کارگران جنسی در ایران در محله‌ای متمرکز بودند. پس از آن پراکنده شدند.

قوانین و لوایح

خشونت‌های دولت علیه زنان، قانونی می‌شود

رادیو زمانه، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ لایحه‌ی “تأمین امنیت زنان در برابر خشونت” سرآخر از سوی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی به قوه‌ی قضاییه پس فرستاده شد. ناگفته نماند که هرچند این لایحه از سوی معاونت امور زنان و خانواده‌ی دولت تدبیر و امید حسن روحانی تهیه شده بود، ولی اکنون مجلس آن را به قوه‌ی قضاییه پس فرستاده است. به طور حتم مجلس با این رفتار کنایه‌آمیز هدفی را تعقیب و دنبال می‌کند که گویا اصلاح چنین لایحه‌ای تنها از روحانیان قوه‌ی قضاییه برمی‌آید.

گرفتن گذرنامه و خروج از کشور زنان مجرد

فمینیسم روزمره، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ زنان مجرد بالای ۱۸ سال (ازدواج نکرده٬بیوه و مطلقه) برای گرفتن گذرنامه و خروج از کشور نیاز به اجازه پدر یا هیچ مرجع قانونی ندارند. موضوع اجازه پدر برای خروج از کشور زنان مجرد زیر ۴۰ سال یکبار در سال ۹۱ مطرح شد که با اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان و اقشار مختلف به تصویب نرسید. متاسفانه با جستجوی گوگل اخبار مربوط به آن دوران نمایش داده می شود و این اشتباه به وجود می آید که چنین قانونی وجود دارد، اما در آن اخبار صحبت از ارایه این پیشنهاد است و نه تصویب و نهایی شدن آن به صورت یک قانون. بنابراین زنان مجرد بالغ، شخصا می توانند برای گرفتن پاسپورت و خروج از کشور اقدام کنند.

آیا تجاوز جنسی در سوئد از خاور میانه رایج‌تر است؟

بی بی سی، ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ بسیاری از مخالفان تغییر قوانین مرتبط با زنان در ایران، برای دفاع از دیدگاه خود به برخی “آمار” کشورهای حامی برابری جنسیتی استناد می کنند. یکی از نمونه هایی که در همین ارتباط به کرات مورد استناد قرار می‌گیرد، سوئد است؛ به عنوان کشوری که از مشهورترین پرچمداران برابری جنسیتی محسوب می شود و در عین حال، معمولاً یکی از بالاترین موارد ثبت تجاوز جنسی را در دنیا دارد.

سیاست

گفتگو با نفیسه کوهنورد در مورد نامه ‘استعفای’ مسعود بارزانی

بی بی سی، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ خبرها از اقلیم کردستان عراق حاکی است که مسعود بارزانی برای کناره گیری از قدرت آماده می‌شود.یک منبع آگاه در دفتر رییس اقلیم گفته آقای بارزانی در نامه‌ای به پارلمان کردستان عراق اعلام آمادگی کرده قدرتش را واگذار کند. بعد از پیامدهای همه پرسی استقلال، گروه ها و احزاب کرد از او خواسته بودند از قدرت کنار برود. گفتگوی ما با نفیسه کوهنورد را از اربیل ببینید.

 آیا راهبرد آنگلا مرکل موثرترین روش برای زنان در جهت کسب قدرت است؟

اخبار روز، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ موفقیت آنگلا مرکل پرسشی را برمی‌انگیزد که به تازگی و پس از باخت هیلاری کلینتون موضوعیت یافته است: آیا این راهبرد مخفیانه و یواشکی مرکل موثرترین روش برای زنان در جهت کسب و حفظ قدرت است؟ خانم کلینتون کارزارش را به مثابه‌ی زنی پیش بُرد که با شکستن بلندترین سقف شیشه‌ای، تاریخ‌ساز خواهد شد؛ در پاسخ، واکنشی غم‌انگیز و شوربختانه گریبان بخش‌هایی از ایالات متحده را گرفت.

زندگی بیشتر، اسلحه کمتر: درس های اموخته شده از کلمبیا قبل از ۱۷مین سالگرد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت

خبرنامه الکترونیکی زنان، صلح و امنیت، ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷ تقریبا یکسال از امضای قرارداد صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) می گذرد. این قرارداد صلح بعد از اینکه گروه فارک نزدیک به ۸۰۰۰ اسلحه خود را زمین گذاشت، منعقد شد.

کمپین بین المللی حذف سلاح های هسته ای (ICAN) برنده جایزه صلح نوبل امسال: معنی این برای زنان چیست؟

خبرنامه الکترونیکی زنان، صلح و امنیت، اکتبر ۲۰۱۷ کمپین بین المللی حذف سلاح های هسته ای (ICAN) با به رسمیت شناخته شدن نقش آن در دستیابی به معاهده منع سلاح های هسته ای، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۷ شد. لیگ بین المللی زنان برای صلح و آزادی، عضو فعال گروه بین المللی ICAN، افتخار دارد که بخشی از جنبش ممنوعیت سلاح های هسته ای، مخربترین سلاح های انفجاری با تأثیرات فاجعه آمیز بشردوستانه، زیست محیطی و اقتصادی باشد. علاوه بر تاثیرات مخرب ذکر شده، این سلاح ها تاثیری نامطلوب بر روی زنان و دختران دارد. با توجه به اینکه بسیاری از برندگان نوبل، مردان هستند، بئاتریس فین، مدیر اجرایی ICAN، خاطر نشان می کند که “مساله خلع سلاح های هسته ای از سوی زنان الهام و رهبری شده است و مردان بیشتر بمباران شهر ها را تصویب کرده اند.” زنان در خط مقدم مقاومت ضد سلاح های هسته ای از زمان اغاز این سلاح ها بوده اند.

کارزار برنده جایزه صلح نوبل: سلاحهای هسته ای امنیت ما را تضمین نمی کند

فرهنگ و جامعه

بانوان موسیقی که به صنعت سینمای ایران رونق بخشیدند

بی بی سی، ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ حضور زنان در موسیقی ایران فراز و فرودهای بسیار دارد. بعد از مشروطه این زنان بودند که تحت عنوان “بانوی ناشناس” پشت میکرفون رادیو ترانه های میهنی اجرا کردند. بعضی با شروع فیلم سازی در صنعت سینمای نوپای ایران درخشیدند و در روزآمد کردن موسیقی ایران کوشیدند. فرج بال افکن می گوید چنان این تعداد و آثارشان بی شمارند که تنها توانسته به ذکر شمه ای از دستاوردهای هنری تعداد محدودی از آنها در این گزارش اکتفا کند. این گزارش را ببینید.

آخوندهای افغان علیه برنامه‌ تلویزیونی “ستاره افغان” تظاهرات کردند

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ صدها تن از روحانیان شهر هرات روز یکشنبه ۲۲ اکتبر، در یک اقدام کم سابقه علیه برنامه­ های تلویزیونی بخصوص برنامه “ستاره افغان” دست به تظاهرات زدند. این افراد برنامه های رسانه ها را غیر اسلامی خوانده و مدعی هستند که چنین برنامه هایی جامعه را به سوی کارهای ناپسند می برند.

زنان عکاس خبری از تبعیض‌های جنسیتی در شغل‌شان می‌گویند

کانون زنان ایرانی، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ در سال۱۹۷۳، «سارا کرولویچ»، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه میشیگان برای پیداکردن کار به ۲۹ روزنامه سر زد. او با دبیرسرویس‌های عکس که همگی مرد بودند ملاقات کرد و اغلب آنها این ایده را که یک زن عکاس خبری باشد، مورد تمسخر قرار دادند. او می‌گوید که یک دبیر عکس به او گفته استخدام یک زن مثل این است که «نصف یک نفر» را استخدام کنند.

سوفیا، روباتی که رسما شهروند عربستان شد

بی بی سی، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ عربستان سعودی به یک روبات شهروندی اعطا کرده است. این نخستین بار است که به یک روبات شهروندی داده می‌شود. این روبات عربستانی خانمی است بدون حجاب اسلامی به نام سوفیا.

چهار کلیشه به ظاهر بی خطر جنسیتی که فرهنگ تجاوز را تقویت می کنند

فمینیسم روزمره، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ خیلی از انسان ها از جمله فمنیست ها به این فلسفه اعتقاد دارند که: گرچه ممکن است در تفاوت های جنسی اغراق شده باشد و هر چند که نباید این تفاوتها جنبه تجویزی پیدا کنند٬ اما زنان و مردان همسوجنسیتی  (افراد غیر دوگانه از این مستثنا هستند) قطعن تفاوت هایی دارند.

نگاهی به سلامت زنان هرمزگانی؛ از مرگ‌ومیر مادران باردار تا آمار بالای ایدز

مهرخانه، ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ یکی از مسایل استان هرمزگان در زمینه بهداشت و سلامت زنان، فقدان بیمارستان تخصصی زنان در استان است که چندیست خبرساز شده است. براساس این خبرها استان هرمزگان با وجود نقش مهمی که در اقتصاد کشور دارد از وجود بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان محروم است و مردم استان مجبورند از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به شهر بندرعباس مراجعه کنند.

از تجربه آزاردیدگی خود صحبت کنیم

اخبار روز، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷  تا زمانی که ما نگوییم که چقدر– حتی آن هنگام که لباس و ظاهری به اصطلاح متناسب داشته ایم- نگاه سنگین و معنا دار مردان را تحمل کرده ایم, چقدر در تاکسی مجبور به پیاده شدن و یا دعوا کردن بغل دستی مان شده ایم که حریم خود و ما را رعایت نکرده بود, چقدر ناخواسته لمس شدیم, جامعه ما فکر می کنند که اولا تعداد زنانی که مورد آزار و تجاوز قرار میگیرند کم هستند و ثانیا همان تعداد اندک هم خود سبب ساز و زمینه ساز آزار بوده اند.

تجربه آزار جنسی؛ از مدیرعامل بیمه تا مسعود ده نمکی

مدارس «جنسیت خنثی» در سوئد؛ مبارزه با کلیشه های جنسیتی

یورو نیوز، ۱ اکتبر ۲۰۱۷ چندین مدرسه در سوئد تصمیم گرفته اند تا از طریق آموزش با کلیشه های جنسیتی مبارزه کنند. از زمان پیش دبستانی در این مدارس هیچ هنجاری برای کودکان در انتخاب اسباب بازی ها وجود ندارد و شخصیت های کلیشه ای داستان ها نیز بازنویسی شده اند. تحقیقات جدید نشان می دهند که کودکان دختر و پسر تا سن ده سالگی با کلیشه های جنسیتی ای آموزش می بینند که آثار مخربی را موجب می شوند.

گزارش پژوهش و کتاب

۲۷ درصد زنان تهرانی، قربانی خشونت شده‌اند/ زنان نباید در قبال خشونت سکوت کنند

خبرگزاری ایسنا، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نتایج پژوهشی که به تازگی در تهران توسط اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شده و در آن ۱۰۰۰ زن از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به شکل تصادفی مطالعه شده بودند، اظهار کرد: ۲۷ درصد از زنان تهرانی ۱۹ تا ۴۹ ساله در این پژوهش اظهار کرده بودند که در یک سال اخیر مورد خشونت همسرانشان قرار گرفته اند.

بازگویی داستان های ناگفته خشونت جنسی و جنسیتی در جنگ

نهاد زنان سازمان ملل، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ جرایم جنسی و جنسیتی که طیف وسیعی از اقدامات خطرناک مانند تجاوز جنسی، بردگی جنسی، معیوب سازی جنسیتی و ازدواج اجباری را در بر میگیرد، در طی جنگ ها و منازعات تکرار می شود. هر فرآیند پاسخگویی مربوط به جنگ باید به مسئلۀ خشونت جنسی و جنسیتی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تحقیقاتش بپردازد. این موضوع مخصوصا مهم است، زیرا تاثیر خشونت های جنسی و جنسیتی مرتبط با جنگ، برای بازماندگان و جوامع آنها مخرب است و گاهی اوقات دست کم گرفته می شود. این جرایم ممکن است تأثیرات پایدار بر سلامت روان و جسمی بازماندگان داشته باشد. این پیامدها علاوه بر  احساس ننگ همیشگی برای قربانیان خشونت جنسی اغلب منجر به مشکلات اقتصادی و فقدان حس جامعه می شود.

افسانه ی توانمند سازی زنان

اخبار روز، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۷ گرچه در طول ۲۲ سال پس از برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زنان، «توانمندسازی» اصطلاح مد روز متخصصین غربی توسعه بوده، اما بخش حیاتی مربوط به «بسیج سیاسی» از این مفهوم حذف شده است و به جای آن تعریف رقیق و تضعیف شده ای نشسته که به میانجی برنامه ریزی های فنی و با هدف بهبود وضعیت آموزشی یا بهداشتی بیان می شود و توجه چندانی به مبارزات گسترده برای برابری جنسیتی ندارد.

«زوال پدرسالاری: فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی؟»

بیدارزنی، ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ هنگامی که کتابی با عنوان «زوال پدرسالاری» را در دست می‌گیرید توقع دارید که نویسنده نخست به بررسی مفهوم پدرسالاری بپردازد، تصورات متفاوتی از پدرسالاری را مطرح کند و از میان آنها تصوری که قدرت تبیین بیشتری دارد یا با واقعیت موجود انطباق بیشتری دارد را انتخاب کرده و به زمینه بروز و ظهور انواع آن در تاریخ اشاره‌ای کند. سپس به ما توضیح دهد که چرا و چگونه پدرسالاری رو به زوال رفته است. به خصوص که در این باره آثار بسیار زیادی تالیف شده است که از منظرهای متفاوت به بررسی این پرسش‌ها پرداخته‌اند؛ امّا این اتفاقی نیست که در کتاب «زوال پدرسالاری» نوشته سیدمحمدامین قانعی راد می‌افتد.

گفت‌وگو با گلناز غبرایی؛ خودسانسوری در جوامع مذهبی بیشتر است

ایران وایر، ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ «خودسانسوری یعنی داشتن یک وزارت ارشاد عریض و طویل در مغز. مرکزی که در تمام طول شب و روز با جدیت تمام بر تو و افکار و رفتارت نظارت دارد. تجریبات، سر‌خوردگی، شکست و عدم اعتماد به نفس فربه ترش می‌کنند. از همان خردسالی پایه‌های اولیه‌اش ریخته می‌شود. وقتی بچه می‌بیند که با بروز ندادن احساسات و افکار واقعی‌اش کارها بهتر پیش می‌رود و …»

 قلمروهای ملی و مرزهای جنسی

اخبار روز، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷  آنچه که مسلم است و با اصول جهان‌شمول حقوق بشر و حقوق زنان و حداقل اشتراکات فمینیستی انطباق دارد این است که هم‌چنان‌که باید در مقابل شووینیسم جنسی ایستاد، باید شووینیسم قومی و ملی را نیز به چالش کشید. اساسا برتری‌طلبان قوم‌گرا یا ملی‌گرایان سلطه‌جو، نمی‌توانند جنسیت‌گرا و زن‌هراس نباشند. نگرش نسبت به حقوق زنان و حقوق جنسیتی ظریف‌ترین و گویاترین آزمون برای پی بردن به خصلت دموکراتیک یا غیردموکراتیک افراد و جنبش‌های اجتماعی است.

وضعیت زنان در طول تاریخ (پاره‌ی پنجم)

دماوند، ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ ای‌. بولدینگ براین باور است که در دوران نوسنگی فقط پیکره‌های زنانه تجسم الهه-زن نیستند. برخی از پیکره‌ها بی‌صورت هستند و به نگاه امروزی ما، برخی زیبا و برخی مضحک. نمونه‌های نخستینِ پیکره‌های انسان‌نما در رابطه با جهان حیوانات بیشتر مردانه هستند. نمونه‌های نخستینِ پیکره‌های زنانه در یکی‌انگاری آن‌ها با حیوانات در مناسک آیینی دیده‌می‌شود که در ادامه بصورت الهه-مادر-پسر یا پیکره‌ی زنی با پسری در آغوش درآمد.

مجله‌ی تابلو | شماری‌ ۳۱ | پرونده‌ی ویژه رقص، نوشتن با بدن

ماهنامه تابلو، اکتبر ۲۰۱۷ مخاطبان ماهنامه تابلو بیشتر جوانان ایرانی است. این شماره از این ماهنامه اختصاص یافته است به رقص و حاوی مطالب متنوعی است درباب این هنر بحث برانگیز از نظر مذهبی، آیینی، هنری، اجتماعی و …. این ماهنامه را می توانید از لینک بالا دانلود کنید.

آرمان شهر

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو زمانه، رادیو فردا، دویچه وله، بی بی سی، رادیو بین المللی فرانسه، دماوند، العربیه، فمینیسم روزمره، یورو نیوز، نهاد زنان سازمان ملل، خبرنامه الکترونیکی زنان، صلح و امنیت، ایران وایر، مهرخانه، خبرگزاری ایسنا، اخبار روز، کانون زنان ایرانی، بیدارزنی، طلوع نیوز.