برای روزنامه‌نگاران زندانی

طرح: مانا نیستانی / تارنمای ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
 بریتانیا: فروش بمب و موشک به عربستان سعودی از آغاز جنگ یمن بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است

 ایندیپندنت ـ  مبارزان می‌گویند مدارک فراوانی نشان می‌دهد که سلاح های ساخت بریتانیا برای ارتکاب جنایت های جنگی در یمن به کار می رود. شمار بمب ها و  موشک های ساخت بریتانیا که به عربستان سعودی از آغاز جنگ خونین در یمن فروخته شده بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. در دو سال نخست بمباران، بیش از ۴.۶ بیلیون پوند اسلحه فروخته شده و با وجود مدارک رو به افزایش درباره جنایت های جنگی و کشتار در بیمارستان ها، مدارس و عروسی ها، دولت مجوزهای بیشتری برای صادرات اسلحه صادر می کند. سازمان ملل می‌گوید، حمله های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی دلیل اصلی مرگ ۵۲۹۵ غیرنظامی و ۸۸۷۳ تلفات تایید شده تا کنون است، اما هشدار می دهد که شمار واقعی «ممکن است بسیار بیشتر باشد.» بمب های ساخت بریتانیا که در صحنه بمباران ها پیدا شده اند، ناقض حقوق بین الملل هستند اما بریتانیا به حمایت سیاسی و مادی از حمله عربستان ادامه می‌دهد. آماری که وزارت تجارت بین المللی ارائه کرده نشان می دهند که در دو سال پیش از جنگ یمن،۳۳ میلیون پوند مجوز صدور بمب و موشک صادر شده بود. اما در دو سال پس از آغاز بمباران در مارچ ۲۰۱۵، بر اساس محاسبه کمپین مبارزه با تجارت اسلحه، این میزان با افزایش ۴۵۷ درصد به مبلغ ۱،۹ بیلیون پوند رسید. مجوز های صدور هواپیما شامل جت های شکاری نیز با افزایش ۷۰ درصد در همان مدت به ۲،۶ میلیون پوند رسیده است.

بریتانیا: پرونده مهم در مورد تعقیب و مراقبت در استراسبورگ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

 عفو بین الملل ـ  دادگاه حقوق بشر اروپا روز ۷ نوامبر به پرونده مربوط به تعقیب و مراقبت در زمینه قانونی بودن قانون های بریتانیا و روش های تغییر و مراقبت گسترده نهادهای اطلاعاتی آن رسیدگی خواهد کرد. این شکایت را که مبارزان نقطه عطف برای حریم خصوصی مردم و آزادی بیان در سراسر جهان نامیده اند، عفو بین الملل، لیبرتی، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، شورای آزادی های مدنی ایرلند، جامعه آزادی‌های مدنی کانادا، اتحادیه آزادی‌های مدنی مجارستان، ابتکار برای حقوق شخصی مصر و چند گروه دیگر مطرح کرده‌اند. اسنودن در سال ۲۰۱۳ فاش کرد که نهاد اطلاعاتی بریتانیا مخفیانه بر اساس روزانه میلیون‌ها مطالب ارتباطاتی مردم عادی رادر اختیار می‌گیرد و بدون برخورداری از اختیار قانونی یا تضمین های مناسب آنها را در اختیار نهاد امنیت ملی آمریکا و نهادهای اطلاعاتی کشورهای دیگر نیز قرار می‌دهد.

آمریکا: ‌نخستین اعدام در نوادا از سال ۲۰۰۶ تاکنون به زودی رخ می‌دهد

عفو بین الملل ـ انجام یک قتل در نوادا در دستور کار قرار دارد. این قتل از پیش برنامه ریزی شده و محاسبه شده است و بیش از ۱۰ سال است که دنبال می شود. این نخستین اعدام قضایی در نوادا پس از ۲۶ آوریل ۲۰۰۶ خواهد بود؛ نخستین اعدام در اتاق مرگ تازه زندان ایالت و نخستین اعدام در سراسر ایالات متحده آمریکا که با استفاده از ترکیب سه داروی ویژه انجام می‌شود. تاریخ اعدام ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ است. از سوی دیگر اعدام فردی ۶۹ ساله در روز ۱۵ نوامبر در ایالت اوهایو انجام خواهد شد. با وجود اینکه هیئت رسیدگی علیه عفو رای داده است، فرماندار ایالت می تواند این اعدام را لغو کند.

استرالیا: صدها پناهجو در جزیره مانوس به آب و برق و غذا دسترسی ندارند       

مصر: محکومیت مجری زن تلویزیون به اتهام “تابوشکنی” جنسی

میانمار: مدافع حقوق زمین به قتل رسید

ایران

اعدامهاتن): مشهدتن)؛ ارومیه (۱)؛ ارومیه (۴)

احضار و محاکمه دو فعال کارگری در تهران

خانواده فعال کارگری محمود صالحی از وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کردند

بهکارگیری روشهای «تحقیر آمیز» درباره محمود صالحی و محمد نظری در بیمارستان

دادستان تهران از دستگیری زنانی خبر داد کههمسرانشان سرباز داعش بودهاند

سه جوان بهائی محروم از تحصیل مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم شدند

پرونده جدید علیه نازنین زاغری؛ اتهامها «قدیمی» هستند

بازداشت سهراب بهرامی جهت اجرای حکم حبس

وضعیت جسمی مجید اسدی در زندان رجایی شهر کرج نامناسب است

پانزده سال با حکم اعدام؛ گزارشی از آخرین وضعیت مصطفی سلیمی در زندان سقز

ارشاد اسلامی چاپ «شناخت‌نامه علی اشرف درویشیان» را ممنوع اعلام کرد

عاملان غیردولتی

آمریکا: دهها کشته و زخمی در حمله یک تفنگدار به کلیسایی در تگزاس

ایران: آزار جنسی ۹۰ درصد کودکان کار؛ سهچهارم آنها غیرایرانیاند

عدالت

جنایت‌های بین‌المللی ارتکابی در افغانستان: پیش به‌سوی پیگرد همه‌ی نیروهای فعال عامل در دادگاه بین‌المللی جزایی؟

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پس از یک دهه بررسی مقدماتی، دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی  اعلام کرد که به‌طورِ رسمی آغاز تحقیقات درباره‌‌ی وضعیت افغانستان را درخواست می‌کند. سازمان‌های ما از این تصمیم استقبال می‌کنند و از شعبه‌‌ی مقدماتی دادگاه بین‌المللی جزایی می‌خواهند پس از دریافت این درخواست به آن پاسخ مثبت دهد که سرانجام امکان رسیدگی به معافیت از مجازات در افغانستان را پس از ماه مه ۲۰۰۳ فراهم می‌کند. هیئت مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه‌‌ی مدنی افغانستان و یکی از مدافعان حقوق بشر آمریکایی در آپریل و سپتامبر ۲۰۱۷ به دِن‌هاگ سفر کرد. این هیئت با نمایندگان دادگاه بین‌المللی جزایی دیدار کرد و خواهان پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری در مورد ارتکاب جنایت‌های جاری بین‌المللی به دست همه‌‌ی طرف‌ها در سرزمین افغانستان شد.

پاکستان: ناپدید کردن های قهری باید هم اکنون پایان یابد

عفو بین الملل ـ این سازمان از گزارش‌هایی نگران است که درباره موج ناپدید کردن های قهری در روزهای اخیر به ویژه ناپدیدشدن فعالان در استان بلوچستان در جنوب غربی دریافت کرده است و از دولت مردان پاکستان می خواهد فوری تحقیقات مستقل و موثر در پیش بگیرند و سرنوشت و محل نگهداری افراد ناپدید شده را مشخص کنند.  اگر آنها در بازداشت دولت به سر می‌برند یا آنها را آزاد کنند یا اتهام کیفری مشخص به آنها وارد کنند. تمام کسانی که مظنون به داشتن مسئولیت کیفری در مورد ناپدید شدن های قهری هستند باید در محاکمه عادلانه پاسخگو باشند. با وجود اینکه بعضی از اشخاصی که ناپدید شدن آنها گزارش شده بود در روزهای اخیر به خانه بازگشته اند، گزارش های معتبر وجود دارد که هنوز عده ای دیگر ناپدید هستند. ناپدید کردن های قهری لکه ای برکارنامه حقوق بشری پاکستان است. صدها و شاید هزاران در سراسر کشور در چند سال اخیر ناپدید شده اند. قربانیان ناپدید کردن های قهری در خطر شکنجه و بدرفتاری های دیگر و حتا مرگ هستند. تاکنون حتی یک تن از مرتکبان این جنایت به دست عدالت سپرده نشده است.

 هند: قربانیان تجاوز برای دریافت عدالت با مانع روبرو هستند

 دیده بان حقوق بشر ـ قربانیان تجاوز در کشور هند با مانع های مهمی در راه دریافت عدالت و خدمات مهم حمایتی هستند. اصلاحات قانونی و دیگر که پس از تجاوز گروهی و قتل یک دانشجو در دسامبر ۲۰۱۲ تصویب شد به طور کامل به اجرا در نیامده است. در گزارش این سازمان با عنوان «“همه مرا مقصر می دانند”: مانع های پیش روی قربانیان حمله های جنسی در هند در راه عدالت و خدمات حمایتی» نشان می دهد که زنان و دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند اغلب در مراکز پلیس و بیمارستان ها مورد تحقیر قرار می گیرند. پلیس اغلب مایل نیست شکایت آنها را ثبت کند، قربانیان و شاهد ها از حمایت چندانی برخوردار نمی‌شوند و متخصصان پزشکی از آزمایش‌های تحقیرکننده دو انگشتی استفاده می‌کنند. مراقبت ناکافی درمانی، مشاوره و حمایت حقوقی از قربانیان طی محاکمه متهمان بر پیچیدگی این مانع های سر راه عدالت و کرامت می‌افزاید.

۱- فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)؛ آرمان‌شهر/ OPEN ASIA (افغانستان)؛ مرکز حقوق اساسی (CCR) (ایالات متحد آمریکا)

آمریکا: فراخوان ترامپ به اعدام محاکمه عادلانه را به خطر می‌اندازد

دیده بان حقوق بشر ـ فراخوان رئیس جمهور آمریکا ترامپ در روز ۱ نوامبر ۲۰۱۷ برای اعدام سیف الله سایپف بود. سایپف ۲۹ ساله متهم است با راندن عمدی یک کامیون در مسیر دوچرخه در شهر نیویورک  ۸ تن را کشته و چندین نفر را زخمی کرده است. با وجود فراخوان اولیه ترامپ که سایپف جنگجوی دشمن است و باید در گوانتانامو زندانی شود، دادگاه فدرال با روشی درست اتهام این مظنون را به او اعلام کرد. لازمه محاکمه عادلانه مجازات مناسب بر اساس محکومیت است و حکم اعدام به عنوان مجازات دولتی در اساس ظالمانه است. این سازمان در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است زیرا ظالمانه و بازگشت ناپذیر است. مجازات اعدام در ایالات متحده آمریکا همچنین با خود سرانگی، نابرابری نژادی و اشتباه همراه است. سازمان ریپریو نیز اعلام کرد: اظهارات ترامپ درباره گوانتانامو حاکمیت قانون را به خطر می‌اندازد. یکی از معاونان این سازمان گفت: تهدید ترامپ در مورد اعزام به گوانتانامو و اظهارات بعدی او نشان می دهد که چقدر از نظام دادگستری آمریکا بی اطلاع است. به امنیت ملی و عدالت در کشوری استوار بر حاکمیت قانون نمی‌توان به این روش رسیدگی کرد.

ایران

در یادآوری قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و ضرورت پیشبرد دادخواهی       

پرستو فروهر: دادخواست: گزارش به ملت ـ قتل‌های سیاسی آذر ۷۷

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: پیروزی تاریخی اقلیت‌ها و دگرباشان جنسی در انتخابات محلی

آلمان: “جنس سوم” در فرم‌های اداری ثبت می‌شود

ایران: مشکل حکومت با رسانه های برون مرزی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بنگلادش: یکی از فقیرترین کشورهای جهان در دروازه خود با پاکسازی قومی روبرو است

عفو بین الملل ـ در دو ماه گذشته، بیش از ۶۰۰ هزار آواره روهینجا از مرز میانمار گذشته و وارد بنگلادش شده اند. از زمان نسل کشی در رواندا هیچ بحران بشری اینگونه به سرعت و در این مقیاس گسترده رخ نداده بود. اگر صدها هزار تن را که پیش از این در بنگلادش پناه گرفته بودند بشماریم، اکنون بیش از یک میلیون روهینجا در بنگلادش به سر می‌برند. در ابتدا از آنها استقبال شد. در سراسر بنگلادش همبستگی با این اقلیت مورد آزار که در اثر شکنجه، تجاوز، قتل و موارد دیگر نقض حقوق بشر آواره شده اند بسیار زیاد است. دولت بنگلادش که نگاه دوگانه ای نسبت به مردم روهینجا دارد از آنها استقبال کرد. نخست وزیر شیخ حسینا در دیداری از اردوگاه ها در ماه گذشته اعلام کرد که اگر بنگلادش می‌تواند به ۱۶۰ میلیون نفر مردم غذا دهد پس می‌تواند غذای چند صد هزار آواره روهینجا را نیز تامین کند. تصویر نخست وزیر روی پلاکاردها دیده می‌شود که او را مادر بشریت می‌نامند. اکنون جو به آهستگی تغییر می‌کند و اضطراب بیشتر می شود. بنگلادشی ها کاملا آگاه هستند که این بحران انسانی به احترام آنها در خارج از کشور افزوده است اما نگرانی‌ها وجود دارد که این کشور فقیر و بسیار پر جمعیت چگونه می تواند از پس این مشکل برآید.

آمریکا: کنگره نباید برای سیاست های تعدی آمیز مهاجرتی بودجه تامین کند

دیده بان حقوق بشر ـ یک سال پس از لفاظی های تفرقه برانگیز در انتخابات آمریکا، هزاران خانواده از هم جدا شده و میلیون‌ها تن در ترس و هراس از سیاست های ظالمانه و ناموثر اخراج به سر می‌برند. آمریکایی هایی که می‌خواهند با این وضعیت مقابله کنند باید از نمایندگان خود خواستار مخالفت با درخواست بودجه دولت ترامپ برای این سیاست‌های زیانبار شوند و در کمپینی با عنوان «مهاجران آمریکایی هستند» مشارکت کنند. این سازمان فیلم پویانمایی مالی کراباپل با گفتار انگلیسی و اسپانیایی را امروز به عنوان بخشی از این کمپین منتشر کرد. این فیلم نشان می دهد که چگونه لفاظی که مهاجرت غیرقانونی را با جنایت ربط می‌دهد خطرناک و تفرقه برانگیز است و به سیاست‌هایی دامن می‌زند که خانواده‌ها را نابود می‌کنند و به جوامع محلی زیان می‌رساند. این سازمان از مردم در ایالت متحده آمریکا می خواهد روز ۸ نوامبر با پوشیدن پیراهنی با عبارت «مهاجران آمریکایی هستند» بر روی آن در این کمپین مشارکت کنند.

سازمان ملل: در جهان ۱۰ میلیون انسان بی‌تابعیت از حقوق شهروندی محروم‌اند 

استرالیا: سازمان ملل: دولت از وقوع «فاجعه انسانی» در جزیره مانوس جلوگیری کند

وضعیت کارگران آمازون

دفاع از حقوق بشر

آمریکا: تنها دلیل پیشنهاد ترامپ برای زندانی کردن مهاجم در گوانتانامو مسلمان بودن او است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در واکنش به اظهارات ترامپ در نشست خبری که مهاجم حمله‌ی دیروز در شهر نیویورک باید در گوانتانامو زندانی شود، مرکز حقوق اساسی (سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در آمریکا) که در ۱۵ سال گذشته وکالت زندانیان گوانتانامو را به عهده داشته است، بیانیه‌ی زیر را منتشر کرد: خلیج گوانتانامو همواره زندانی مختص به مسلمانان بوده است که بدون تردید تنها دلیلی است که دونالد ترامپ پیشنهاد احمقانه‌ی زندانی کردن سیف الله سایپُف را در آنجا مطرح کرد. پانزده سال گذشته ثابت کرده است که هیچ کس را نمی‌توان با موفقیت در آنجا محاکمه کرد یا «او را به دست عدالت سپرد» و اگر رئیس جمهور و حامیان او اعتقادی به جز این دارند در اشتباه به‌سر می‌برند.ئنفرت ترامپ از مهاجران و مسلمانان به برتری‌طلبان سفیدپوست جرئت می‌بخشد و گروه‌های تروریستی مثل داعش را تقویت می‌کند. خشونت رو به افزایش ناشی از اظهارات او و ضربه به نهادهای دموکراتیک که او مصمم به تضعیف آنها است، برای وی اهمیت چندانی ندارد.

 آفریقا: گزارش کتبی برنامه نظارت به کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم 

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در چارچوب برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر گزارشی را درباره ی وضعیت این مدافعان در آفریقا به نشست ۶۱ کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا ارائه کردند. دولتها وظیفه دارند از مدافعان حقوق بشر محافظت کنند و اطمینان یابند که آنها در فضای امن و مطمئن فعالیت کنند. اما حمله ها، تهدیدها، آزار قضایی، مجرم انگاری، محدودیت های قانونی و اجرایی و نیز تهمت زنی ها هنوز در فضای خصمانه علیه آنها ادامه دارد. در بسیاری از کشورهای آفریقا، مدافعان حقوق بشر به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری به حق و صلح آمیز خود که بر اساس عهدنامه های منطقه ای و بین المللی انجام می شود، مجرم انگاشته می شوند. به علاوه، زمانی که آنها خودسرانه بازداشت و در معرض رسیدگی های قانونی خودسرانه قرار می گیرند، حقوق بشر آنها نقض می شود. این گزارش موارد مختلف حمله به مدافعان حقوق بشر و نقض حقوق آنها را در کشورهای کامرون، مصر، مراکش،نیجر، اوگاندا، تانزانیا، بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، زیمبابوه، نیجریه شرح داده و توصیه‌های را برای مقابله با این وضعیت ارائه کرده است.

جمهوری آفریقای مرکزی: نامه سرگشاده برای تمدید ماموریت هیئت صلح بانی سازمان ملل

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و ۲۷ گروه و سازمان دیگر در نامه ای سرگشاده به  شورای امنیت سازمان ملل درباره  افزایش خشونت علیه غیرنظامیان در جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کردند: میزان ناامنی کنونی بیش از سال ۲۰۱۴ است که هیئت صلح بانی تشکیل شد. در پی انتشار گزارش دبیرکل درباره وضعیت در جمهوری آفریقای مرکزی و پیش از انقضای ماموریت هیئت بین المللی صلح بانی در ۱۵ نوامبر، ما از شورای امنیت می خواهیم با تمدید این ماموریت به توصیه های ما توجه کند.

یمن: سازمان ملل باید برای جلو گیری از امداد مجازات‌هایی را در نظر بگیرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ شورای امنیت سازمان ملل جلسه فوری را برای رسیدگی به وضعیت بحرانی انسانی در یمن برگزار خواهد کرد. این بحث چند روز پس از این برگزار می‌شود که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که به طور موقت تمام مرزهای دریایی ، زمینی و هوایی یمن را خواهد بست. سعودی ها ادعا می کنند که امداد انسان‌دوستانه هنوز بر اساس رویه های ائتلاف مجاز است. اما پروازهای امداد انسانی سازمان ملل روز ۶ نوامبر متوقف شد. کشتیهای سازمان ملل اجازه حرکت نیافته‌اند. تمام پروازهای تجاری متوقف است. و این در حالی است که بیش از ۷ میلیون تن در یمن در آستانه قحطی به سر می‌برند. کمیته بین المللی صلیب سرخ برآورد می کند که در پایان سال یک میلیون تن به وبا مبتلا خواهند بود و نظام درمانی با فروپاشی فاصله ای ندارد.

 مالزی: انور ابراهیم را پس از ۱۰۰۰ روز حبس خودسرانه آزاد کنید

ویتنام: ۱۶ سازمان جامعه مدنی خواستار آزادی مدافع حقوق بشر شدند

ایران
 ایران: نامه مشترک جامعه مدنی در حمایت از قطعنامه درباره حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون و ۳۳ گروه و سازمان حقوق بشری و جامعه مدنی در نامه ای از کلیه کشورهای عضو سازمان ملل خواستند به قطعنامه مربوط به حمایت از حقوق بشر در جمهوری اسلامی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت بدهند.  در این نامه از جمله آمده است: با پایان دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، انتظارها درباره ی انجام اصلاحات حقوق بشری دولت تحقق نیافته است. انتخاب دوباره حسن روحانی اکنون مسئولیت دولتمردان ایران را برای اجرای وعده های انتخاباتی خود و اقدام در زمینه اصلاحات حقوق بشری مورد انتظار بیشتر می کند. این قطعنامه فرصتی به جامعه بین المللی می دهد تا به بررسی اقدام های مثبت اخیر در ایران و نیز ابراز نگرانی جدی از بسیاری از مسائل حقوق بشری که مورد توجه قرار نگرفته اند بپردازد و از دولت ایران بخواهد به تعهد های بین المللی حقوق بشری خود پایبند باشد. حمایت از این قطعنامه توصیه های اساسی جامعه بین المللی در مورد تحقق تعهدات بین المللی حقوق بشر ایران را تایید خواهد کرد.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری: به سرکوب فعالان کارگری در ایران پایان دهید

زنان و کودکان

بریتانیا: بی‌بی‌سی با ‘جهش’ در شمار شکایت‌ها از آزار جنسی روبروست

چرا برخی از مردان بالاتر از قانون هستند

آنجلا دیویس کیست؟

ایران

ایران درقعر جدول”شکاف های جنسیتی” مجمع جهانی اقتصاد

کار و زندگی کودکان افغانستانی در مراکز بازیافت زباله کرج

فرهنگ

قزاقستان: گفت‌وگو با داریوش آشوری: تغییر خط، دلایل و پیامدهای آن

قزاقستان: صفر عبدالله: تغییر خط یک فاجعه فرهنگی‌ست

ایران

آرش کمانگیر به روایت کُر ایرانی و ارکستر سوئدی

یک زبان با سه نام: فارسی، دری و تاجیکی

لایحه نظام رسانه: تأمین امنیت «نظام» با مهار قلمها

اکتبر و پژواک شور انقلابی در شعر سخنسرایان

سیدعلی صالحی: به چه حقی کتاب مرا هفت ماه است توقیف کردهاید

سهیل عربی وبنگار زندانی برنده جایزه آزادی اطلاعرسانی گزارشگران بدون مرز شد

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .

وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز

بایگانی شماره‌های گذشته