نقض حقوق بشر

آزار جنسی زنان در ارتش و ادارات افغانستان

رادیو زمانه – ۳ نوامبر ۲۰۱۷ در ویدئویی که در شبکه‌های مجازی منتشر شد، یک سرهنگ افغانستانی درحال رابطه جنسی با زنی است که از این مقام تقاضای ارتقای شغلی داشته است. این زن مخفیانه از این صحنه فیلمبرداری کرده است. چهره زن دیده نمی‌شود.

افغانستان: دیده‌بان شفافیت: حقوق زندانیان پامال می‌شود

روزنامه هشت صبح، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ مسوولان دیده‌بان شفافیت افغانستان با نشر یک گزارش تحقیقی می‌گویند که امکانات و مکان مناسبی در اختیار افراد زندانی قرار نمی‌گیرد و با آنان رویه بد می‌شود و هم‌چنان زنان در زندان‌ها مورد استفاده جنسی قرار می‌گیرند. سیداکرام افضلی، رییس اجرایی دیده‌بان شفافیت در یک کنفرانس خبری روز یک‌شنبه، ۲۱ عقرب وضعیت زندان‌ها را غیر انسانی دانست و گفت که زندان‌ها، مراکز سلب آزادی به مراکز شکنجه بدل شده است.

افشای تجاوز به زنان در بازداشتگاه در کره شمالی
دیده بان حقوق بشر، ۶ نوامبر ۲۰۱۷ زنان زندانی در کره شمالی مورد سواسافاده جنسی و فیزیکی بازجویان و نگهبانان زندان قرار میگیرند. «کمیته حذف کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» (سیدا) سازمان ملل، باید از دولت کره شمالی بخواهد سواستفاده جنسی مقامات امنیتی و نگهبانان زندانها از زندانیان زن، را متوقف کند.

مصر: محکومیت مجری زن تلویزیون به اتهام “تابوشکنی” جنسی
دویچه وله، ۴ نوامبر ۲۰۱۷ دعاء صلاح، یکی از مجریان زن تلویزیون مصر به دلیل بیان روابط جنسی پیش از ازدواج در دادگاهی محکوم شناخته شد. صلاح متهم است که “خلاف اخلاق عمومیدست به تهیه برنامه‌ای تحریک‌آمیز زده است.

پرونده جدید علیه نازنین زاغری؛ اتهام‌ها «قدیمی» هستند

آزار جنسی ۹۰ درصد کودکان کار؛ سه‌چهارم آنها غیرایرانی‌اند

کار و زندگی کودکان افغانستانی در مراکز بازیافت زباله کرج

دفاع از حقوق بشر

تجاوزها در کشمیر: زنانِ در جستجوی عدالت، سواستفاده دولت از پزشکی قانونی/طب عدلی را به چالش می کشند
دموکراسی باز، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ امسال هند و پاکستان هفتادمین سالگرد آزادی/استقلال از امپرایالیسم انگلیس را جشن گرفتندو اما وحشت جدایی-تقسیم شبه قاره و ایجاد دو کشور هند و پاکستان- هنوز به پایان نرسیده است. بیش از یک میلیون نفر کشته و چندین میلیون نفر ناپدید شدند. در کشمیر، منطقه مرزی مورد مناقشه، هنوز بسیاری در جشتجوی ازادی هستند. کشمیر، دره تحت کنترل هند، یکی از نظامی ترین مناطق جهان است که ۷۰۰ هزار نظامی و شبه نظامی در آن مستقر هستند. گروههای حقوق بشری به تکرار، کشتار های فراقانونی توسط نیروهای هندی در این منطقه را، محکوم کرده اند.

طبق گزارش انجمن والدین افراد ناپدید شده (APDP)، بین سال های ۱۹۸۹ و ۲۰۰۶، نزدیک به ۱۰،۰۰۰ نفر در کشمیر ناپدید شده اند. بسیاری از آنها توسط نیروهای هندی ربوده شده و تحت بازداشت قرار گرفتند و هرگز دوباره دیده نشدند. اتهامات متعدد علیه جنایات جنسی نیز وجود دارد.

غزاله پیر که در کشمیر بزرگ شده و در حال حاضر یک وکیل  است، با این انجمن کار کرده است، او می گوید: چنین سوء استفاده هایی توسط قوانین مانند قانون قدرتهای ویژه نیروهای مسلح (AFSPA) امکانپذیر شده است. یک قانون بازمانده از دوران استعماری انگلیس که به ارتش اجازه می دهد در هر زمان بدون هیچ حکم بازرسی به هر مکان وارد شود و از نیروی کشتار استفاده کند و به منظور کشتن شلیک کند.

تعیین مامور ویژه برای پرونده سوء استفاده جنسی در هالیوود
دویچه وله، ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ دادستان کل لس‌آنجلس مامورین ویژه‌ای را برای رسیدگی به پرونده سوء‌ استفاده‌های جنسی در هالیوود تعیین کرده است. در تازه‌ترین گزارش‌ها یک سیاستمدار جمهوری‌خواه هم متهم به سوء استفاده جنسی شده است.

گل مینا، کودک عروس افغان، ترس را پشت سر می گذارد
نیویورک تایمز، گل مینا، دختری که در خردسالی مجبور به ازدواج شده بود، بعد از کمک همسایگان از خانه شوهر پیر و متجاوز ش فرار کرد. اما چند ماه بعد، برادر و عموی گل مینا او را پیدا کردند و با تبر، ۱۵ بار، او را زدند. مینا بعد از ۵ سال اقامت در خانه امن زنان، افغانستان را ترک کرد.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

پسرفت ایران در برابری جنسیتی؛ رتبه ۱۴۰ در بین ۱۴۴ کشور
ایران وایر، ۵ نوامبر ۲۰۱۷ مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود در خصوص برابری جنسیتی اعلام کرد ایران با یک رتبه افت نسبت به سال گذشته، در جایگاه  ۱۴۰ در بین ۱۴۴ کشور دنیا قرار دارد. این مجمع هر ساله با بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، آموزش و تحصیل، بهداشت و درمان و قدرت سیاسی، گزارشی از شکاف جنسیتی و فاصله میان زنان و مردان در کشورهای مختلف دنیا در بهره مندی از فرصت ها و مشارکت در امور مختلف را تهیه و منتشر می کند.

ایران درقعر جدول”شکاف های جنسیتی” مجمع جهانی اقتصاد

مشکلات دختران دانش‌آموز در هلمند؛ افراد ناشناس چادر و بیک‌های آن‌ها را با خود می‌برند
هشدار، ۸ نوامبر ۲۰۱۷ هلمند از ناامن ترین ولایت در جنوب و بزرگ‌ترین مرکز تولید تریاک در جهان می‌باشد. از این ولایت، هم‌واره خبرهای داغ جنگ و قاچاق در رسانه‌ها به نشر می‌رسد. همین جنگ و ناامنی سبب شده است، که معارف و پروژه‌های زیر ساختی و فرهنگی دیگر در این ولایت، در وضعیت خوبی قرار نداشته باشند. به ویژه دختران دانش آموز، در این ولایت خیلی کمتر از پسران به چشم می‌خورند. در برخی از ولسوالی‌های این ولات که دختران با پذیرفتن خطرهای خیلی جدی امنیتی به مکتب می‌روند، با ده‌ها جنجال و مزاحمت‌های غیر از نا امنی رو به رو اند.

صندوق جمعیت ملل متحد؛ در افغانستان کمتر از ۲۰ درصد از زنان شغل در آمدزا دارند

اولین گروه از دانشجویان رشته «مطالعات زنان» از دانشگاه کابل فارغ التحصیل شدند.
افغانستان اسپوتنیک، ۵ نوامبر ۲۰۱۷ به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، دانشگاه کابل برای نخستین بار ۲۲ تن از دانشجویان رشته «مطالعات زنان» را در مقاطع ماستری فارغ داد که از میان این دانش آموختگان ۷ تن آنان را مردان تشکیل می داد. این دانش آموختگان در جریان این دوسال درباره نظریه های فمینیستی، رسانه ها، جامعه مدنی و حل مناقشات از جمله موضوعات گسترده در زمینه زنان آموزش دیده اند.

قوانین و لوایح

قانون جدید جزایی افغانستان ۳۳ قانون را لغو کرد اما قانون محو خشونت علیه زنان، بصورت مستقل باقی ماند
روزنامه هشت صبح، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ کد/ قانون جدید جزا ۳۳ قانون را لغو کرد. با این حال تنها قانونی که به دلیل حساس‌بودنش از کد جزا مستثنا شده و به صورت یک قانون مستقل باقی مانده، قانون محو خشونت علیه زنان است. سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری تهیه و تدوین کُد جدید جزا که همه‌ی احکام جزایی در آن درج شده است را یکی از دست‌آوردهای مهم حکومت و تحول بزرگ شکلی، ساختاری و محتوایی در عرصه قانون و قانون‎‌گذاری در کشور عنوان کرد.

چرا برخی از مردان بالاتر از قانون هستند
بیدارزنی، ۷ نوامبر ۲۰۱۷ «مارتا نوسباوم» فیلسوف، استاد اخلاق و حقوقدان آمریکایی (متولد ۱۹۴۷) است. در متن پیش رو که ابتدا در روزنامه «هافینگتون پست» چاپ شد، نوسباوم با اشاره به تجربه شخصی خود به بررسی مسئله آزار و تجاوز جنسی می‌پردازد. در سال‌های اخیر، با توجه به مطرح‌شدن اتهامات علیه «بیل کازبی»، «هاروی واینستین» و دیگر افراد مشهور در هالیوود و دنیای سیاست، موضوع آزار جنسی در صدر اخبار قرار گرفت؛ اما باید به این توجه داشت که این اتفاق تنها در هالیوود یا دنیای سیاست نمی‌افتد. دیگر محیط‌های کار، حتی دانشگاه‌ها هم از این امر مستثنی نیستند. به‌طور مثال، مدتی پیش اتهاماتی علیه فیلسوف معروف آمریکایی «جان سرل» مطرح شد. چندین نفر از دانشجویان دختر او به دانشگاه شکایت کردند که جان سرل رفتارهای نامناسب نسبت به آن‌ها داشته است. دستیار سابقش اظهار کرد به خاطر این‌که حاضر نشده با او رابطه جنسی برقرار کند اخراج شده است.

سیاست

افغانستان زنان سیاست‌مدار از دست‌آوردهای شان می‌گویند
خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ دادخواهی دربرابر خشونت علیه زنان،  دادخواهی برای گماشتن زنان فعال و با ظرفیت در پست‌های دولتی و ایجاد ارتباطات خوب با نهادهای مدنی و نهادهای مدافع حقوق زنان از جمله دست‌آوردهای شماری از زنان در مجلس نمایندگان و شورای ولایتی  پنداشته می‌شود. ایجاد کمیته‌ی حمایت از خانواده برای حمایت از زنان و خانواده‌ها در شورای ولایتی نیز از جمله دست‌آوردهای زنان در شورای ولایتی به حساب می‌آید.

آیا جهان در مورد آنگ سان سوچی دچار سوءتفاهم بوده است؟
رادیو زمانه، ۸ نوامبر ۲۰۱۷ این پایان خوشی نیست که انتظارش را می‌کشیدیم. وقتی در انتخابات ۲۰۱۵ میانمار، حزب آنگ سان سوچی به قدرت رسید، او عموماً همچون یک قدیس سیاسی تصویر می‌شد، شمایلی که رنج شگرفی را متحمل شده بود تا مردم‌اش را از دیکتاتوری به سوی دموکراسی هدایت کند.

فرهنگ و جامعه

افغانستان فرار از منزل؛ معضلی پیچیده‌‌ای که تلاش می شود ساده‌سازی شود!

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ یکی از رسانه‌های محلی در هرات با نشر گزارش تحقیقی آماری را نشر کرد که نشان می‌دهد، در هفت ماه اول سال جاری، ۱۸۵ دختر در هرات از خانه فرار کرده‌اند. آماری که در هرات سابقه چندانی نداشته است. زنان و دخترانی که اقدام به فرار از خانه کرده‌اند، گفته‌اند که غیر از فرار راهی دیگر را برای رهایی از خشونت‌های خانواده‌گی سراغ نداشتند. آنان گفته‌اند که به هر یک از نهادهای دولتی که در عرصه امور زنان فعال‌اند، مراجعه کرده‌اند، دلیل فرار شان را فقر و تنگدستی و یا ازدواج اجباری عنوان می‌کنند، در حالی که غالبا چنین نیست.

افغانستان کم‌رنگ شدن پوشش برقع در بین بانوان هراتی

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۲ نوامبر ۲۰۱۷ در گذشته شمار زیادی از زنان ولایت هرات برقع را به عنوان یک حجاب اسلامی پذیرفته و درصد بالای از این نوع پوشش استفاده می‌کردند. اما اکنون به ندرت می‌توان زنی را با این نوع پوشش دید گویا با بازتر شدن ذهن افراد و بالا رفتن سطح سواد عمومی این پوشش دیگر معنای حجاب را از دست داده است.

وزارت بهداشت زنان ایران: افسردگی در میان زنان رو به افزایش است

ملیون ایران، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ یک مقام ایرانی از افزایش سن امید به زندگی زنان این کشور خبر داده اما در عین حال گفته است افسردگی در میان زنان ایرانی رو به افزایش است. ساره محمدی، مشاور وزیر بهداشت ایران گفته است سن امید به زندگی زنان ایران به ۷۴ سال افزایش یافته است. خانم محمدی در عین حال گفته است اختلالات روانی به خصوص افسردگی در بین زنان افزایش یافته است.

دخترانی که معلم ورزش ندارند؛ ‘۱۰ سال صدای هیچ کس در نیامد’

بی بی سی، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ معاون رییس‌جمهوری ایران درباره وضعیت سلامت دانش‌آموزان دختر در مدرسه‌ها هشدار داده و به دلیل کم تحرکی آنان، آینده “وخیمی” را برای سلامتشان پیش‌بینی کرده است. معصومه ابتکار در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشت، گفت: “دختران مدرسه‌های ابتدایی ورزش نمی‌کنند، در کوچه نیز که نمی‌توانند بازی کنند، این وضعیت نگران‌کننده و آغازگر همه بیماری‌ها در میان دختران است.” او خبر داده که دانش‌آموزان کلاس‌های اول، دوم و سوم دبستان‌های دخترانه در ۱۰ سال گذشته معلم ورزش نداشته‌اند و “هیچ کس هم در کشور صدایش در نیامده است.”

ایران لیگ برتر بانوان؛ سکوها باید خالی بمانند

برزیل: اگر زنان یاد بگیرند فریاد بزنند

رادیو زمانه، ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ فرهنگ‌ها مختلف‌اند، اما مسائل یکسانند، به ویژه وقتی پای تبعیض‌هایی در میان باشد که ریشه تاریخی طولانی‌ای دارند، از همه مهمتر تبعیض در مورد زنان. این مقاله ناظر بر وضعیت زنان در برزیل است، اما به خوبی آن را درک می‌کنیم، به جای برزیل بنویسید ایران، کلیت گزارش اعتبار خود را حفظ می‌کند.

‘نیمروز’؛ بزرگ‌ترین نمایشگاه هنرهای تجمسی افغانستان در تهران

بی بی سی، ۵ نوامبر ۲۰۱۷ از نقاشی تا مجسمه، از ویدیو و عکس تا چیدمان و از خط تا اجرا، ۱۴۰ اثر هنری ده‌ها هنرمند افغان از سراسر جهان در فرهنگسرای نیاوران تهران به نمایش گذاشته شده است. نام این نمایشگاه را “نیمروز” گذاشته‌اند که هم یکی از استان‌های افغانستان است و هم به معنای زمانی از روز است که خورشید در بالاترین حد تابش قرار دارد.

گزارش، پژوهش و کتاب

دستاوردی به قیمت ساکت کردن فعالان و کنشگران زن در عربستان

پل هایی برای زنان، ۶ نوامبر ۲۰۱۷ وقتی ملک سلمان حکمی را صادر کرد که به موجب آن ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی لغو شد، بسیاری از ناظران متوجه نفوذ و تاثیر پسر ۳۲ساله او، ولیعهد محمد‌بن‌سلمان، شدند. ولیعهد برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای بهبود اقتصاد کشور و اعتبار و وجهه بین‌المللی این کشور دارد که در «چشم‌انداز ۲۰۳۰» ذکر شده‌اند. اعطای گواهینامه رانندگی به زنان منطبق با اهداف این برنامه است چون زنان بیشتری می‌توانند وارد بازار کار شوند و به دنیا نشان می‌دهد که این پادشاهی علاقه‌مند است که مطابق زمان حرکت کند.

تسنیم السلطان، عکاس عربستانی زندگی زنان عربستانی را به تصویر می کشد

تسنیم السلطان، عکاس عربستانی، روایت خوبی از زندگی زنان در عربستان دارد. با کلیک بر روی لینک بالا، این تصاویر را ببینید.

اقتصاد بدون کنترل زاد و ولد رشد نمی‌کند

بیدارزنی، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ درست است که پیشگیری از بارداری و کنترل زاد و ولد به طور مشخص مرتبط با سلامت زنان است؛ اما در حقیقت، این موضوع تأثیر به سزایی بر مباحث اقتصادی نیز دارد. دسترسی آسان به وسایل پیشگیری از بارداری امکان دسترسی زنان به آموزش و اشتغال را میسر می‌کند و جلوگیری از دسترسی به این راه‌ها نقطه مقابل وعده‌ای است که ترامپ برای رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ی آمریکا در رقابت های انتخاباتی‌اش داده است.

تاریخ تمدن= تاریخ سلطه بر بدن زن

اخبار روز، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ در نتیجه‌ی سلطه بر بدن زنان، نیروی تولید مثل آنان، حاصل تولید مثل‌شان، ایجاد نگرش بیولوژیک به تولید مثل و در نتیجه طبیعی انگاشتن زایمان و وظیفه‌ی مراقبت از کودکان توسط زنان، از جمله کلیشه‌های شکل گرفته در سرمایه‌داری است و حق نظارت و کنترل زنان به مردان به عنوان رئیس خانواده اعطا شده است.

خشونت علیه زنان: قلب را می‌شکند، هم‌چنین استخوان‌ها را!

اخبار روز، ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷  جرائم پیچیده بر روی زنانی اِعمال می‌شود که از پیش محو شده‌اند؛ این زنان، بی‌نام‌اند؛ نه تاریخچه‌ی خصوصی بااهمیتی دارند و نه کیفیتی شخصی‌ که بتوانند مسیر حوادث را تغییر دهند. به‌عنوان نمونه، آزار و اذیت جنسی در بازار کار، زنان را دربه‌در می‌کند: کارگرانی ارزان‌قیمت، سریعاً قابل تعویض و دائم‌الحرکت از کاری با دستمزد پایین به کاری دیگر با دستمزد پایین. تن‌فروشی و پورنوگرافی شخصیت زن را به‌تمامی محو و نابود می‌کند.

آنجلا دیویس کیست؟

بیدارزنی، ۵ نوامبر ۲۰۱۷ «آنجلا دیویس»، روشنفکر و فعال سیاسی سوسیالیست و کمونیست سابق است که در عرصه‌هایی از قبیل حقوق شهروندی و حقوق زنان، فقر و صلح، مراقبت‌های درمانی و اصلاح سیستم‌ زندان‌ها فعالیت داشته است. آنجلا در سال ۱۹۷۰ به جرم فعالیت‌ در راستای حقوق زندانیان دستگیر و به اتهام آدم‌ربایی، توطئه و قتل محاکمه شد و همین دستگیری او را به یک‌باره در مرکز توجه همگان قرار داد. در پی زندانی شدن دیویس به مدت بیش از یک سال، جنبشی جهانی با نام «آنجلا را آزاد کنید» شکل گرفت و پروندۀ او، به نماد سوء استفادۀ نظام عدالت کیفری از قدرت علیه گروه‌های اقلیت تبدیل شد. آنجلا در سال ۱۹۷۲ تبرئه شد و اکنون، سال‌هاست که به فعالیت‌هایی چون استادی دانشگاه، نویسندگی و مبارزه در جهت اصلاحات بنیادین اجتماعی و سیاسی در راستای منافع اقشار فرودست مشغول است.

آرمان‌شهر
کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری ایلنا، رادیو زمانه، روزنامه هشت صبح، دیده بان حقوق بشر، دویچه وله، رادیو فردا، اخبار روز، دموکراسی باز، نیویورک تایمز، ایران وایر، هشدار، افغانستان اسپوتنیک، بیدارزنی، خبرگزاری بانوان افغانستان، ملیون ایران، بی بی سی، پل هایی برای زنان، وبلاگ تسنیم السلطان.