چهره خالکوبی شده زن سالخورده یکی از قبایل در میانمار، خالکوبی صورت یکی از راههای جلوگیری از جذاب شدن و ربوده شدن در میانمار بوده است/منبع: عکس روز نشنال جئوگرافیک

نقض حقوق بشر

افغانستان سه‌هزار و ۷۷۸ واقعه‌ی خشونت بر زنان تنها در ۱۰ ماه

روزنامه هشت صبح، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی محو خشونت بر زنان و راه‌اندازی کمپاین شانزده روزه به‌منظور پایان‌دادن به این خشونت‌ها، کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار گزارشی از ثبت سه‌هزار و ۷۷۸ واقعه‌ی خشونت بر بانوان در جریان ۱۰ ماه گذشته در افغانستان خبر داده است.

عفو بین‌الملل: از هر پنج زن، یکی قربانی آزار جنسی آنلاین است

رادیو زمانه، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ پژوهشی که سازمان عفو بین‌الملل انجام داده نشان می‌دهد که آزار جنسی در اینترنت اثرات بلندمدتی بر قربانیان دارد و از هر پنج زن، یکی قربانی آزار جنسی آنلاین می‌شود. اینترنت می‌تواند فضایی ترسناک و مسموم برای زنان باشد. زن هراسی و آزار جنسی در شبکه‌های اجتماعی حضوری برجسته دارد اما نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که عواقب این نوع آزارها برای زنان تا چه حد است.

خشونتهای جنسیتی علیه زنان فعال و مدافع حقوق بشر در امریکای لاتین

سرویس خبری اینترپرس، ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ تهدید جدی و مستقیم، افترا، جرم سازی فعالیت های حقوق بشری، حمله به زندگی خصوصی آنها، تخریب اموال و دارایی های مورد نیاز برای حمایت از خانواده ها و حتی قتل برخی از فعالان زن، از انواع خشونت های جنسیتی است که در سراسر آمریکای لاتین در برابر زنان مدافع حقوق  بشر رو به گسترش است.

هر روز کابوس است

سرویس خبری اینترپرس، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ پارول اختر، زن روهنگیایی که در دهه بیست سالگی خود است هرگز نمیخواهد روزهایی را که قبل از مهاجرت به بنگلادش در سرزمین خود، میانمار، از سر گذرانده، به یاد بیاورد. او مادر دو فرزند است که در چادری که اکنون خانه خود می نامد، در جنوب شرقی بنگلادش، که میزبان هزاران پناهنده روهنگیایی است، زندگی میکند. او به یاد می اورد که چطور سربازان ارتش به همراه مردان بودایی، به روستای انها جمله کردند. به زنان تجاوز کردند، اموال و دارایی های باارزش انها را غارت کرده و خانه های آنها را آتش زدند و مردان جوان روستا را همراه خود بردند.

پسربچه ده ساله افغان در قایق پناهجویان در سواحل یونان جان داد

یورونیوز، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ کودک ده ساله افغان روز شنبه در قایق حمل پناهجویان که از سواحل ترکیه به سمت جزیره لسبوس یونان در حرکت بود، جان خود را از دست داد. خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه های محلی یونان گزارش کرده است که ۶۶ پناهجوی سوار بر این قایق با نزدیک شدن گشت مرزی اروپا (Frontex) از ترس بازگردانده شدن به ترکیه وحشت کرده و نهایتا در شتاب مسافران قایق برای فرار، این پسربچه ده ساله زیر دست و پای آنان جان خود را از دست داده است.

دفاع از حقوق بشر

راه طولانی و نا تمام آزادی برای زنان و دختران

دیده بان اشتباهات بشر، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، آمینه محمد، با تقبیح نابرابری جنسیتی به عنوان فراگیرترین نوع نابرابری و تبعیض در سراسر جهان، خواستار سرمایه گذاری روی زنان و دختران شد.  او در سخنرانی روز ۲۵ نوامبر به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان خواستار اقدام جامعه بین المللی در زمینه سرمایه گذاری روی ۵۰% از سرمایه انسانی جوامع، پتانسیل زنان و استفاده از قدرت آنها شد.

فیگارو : اگر بخواهیم علیه مرد سالاری و خشنوت و آزار زنان در فرانسه گام برداریم، نخست باید از دستور زبان فرانسه شروع کنیم

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷، روز ٢۵ نوامبر از سوی سازمان ملل، روز مبارزه با خشونت علیه زنان نام گذاری شده است. اما این روز بخصوص نیز، کمتر رسانه ای می شود یا کمتر تظاهرات و راهپیمایی برای گرامیداشت آن برگزار می شود. امسال اما زنان در فرانسه مطالباتی از رئیس جمهوری جوان این کشور دارند.

گفتگو به بهانه۲۵ نوامبر، روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان: خشونت ممنوع

اخبار روز، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ خشونت علیه زنان بیشتر از فرهنگ با شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه ارتباط دارد. وقتی این‌ها تغییر کنند، ممکن است تغییرات فرهنگی به دنبالش اتفاق بیفتد و مثلا خشونت هم کمتر شود. نمی‌شود انتظار داشت که در شرایطی که محرومیت اقتصادی زنان و وابستگی اقتصادی آن‌ها به مردان پذیرفته‌شده و ترویج می‌شود، فرهنگ مبتنی بر چنین مناسباتی در مقابل خشونت بایستد

روزجهانی رفع خشونت علیه زنان : گفت وگو با شهلا شفیق جامعه شناس

آمریکا دربارۀ بردگی جنسی کودکان افغان تحقیق می‌کند

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ بر اساس گزارش رسمی ای که ۱۶ نوامبر در واشنگتن منتشر شد، به سربازان آمریکایی مستقر در آمریکا طی سال های گذشته دستور داده بودند که دربارۀ بردگی جنسی کودکان در پلیس افغانستان سکوت اختیار کنند. در پی پخش گزارش های متعدد دربارۀ آنچه در افغانستان “بچه بازی” نامیده می شود، سرویس های بازرسی عمومی وزارت دفاع آمریکا تحقیقی را درخصوص دستوراتی که به نظامیان آمریکا در اینباره داده شده بود، آغاز کرده اند.

حمایت زنان زندانی از محمد نظری

اخبار روز، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ به دنبال نامه ی آتنا دائمی، گلرخ ایرایی و مریم اکبری منفرد فرد، دو تن دیگر از زنان زندانی، با انتشار نامه مشترکی خواهان حمایت های بیشتر از محمد نظری، زندانی سیاسی شده اند.

راهپیمایی در لندن برای حمایت از آزادی نازنین زاغری

حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی

دختران قندهاری؛ جدال برای آموزش در پایگاه طالبان

بی بی سی، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ نزدیک به ۸۰ هزار دختر در مکاتب/مدارس ولایت قندهار در جنوب افغانستان به مکتب می‌روند.

قندهار دو دهه پیش پایگاه اقتدار رژیم بنیادگرایی طالبان بود که آموزش دختران را در این کشور کاملا منع کرده بود. حالا قندهار پیشگام آموزش دختران در میان ولایات ناآرام جنوب افغانستان است. به استثنای چند ولسوالی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان، بسیاری از مناطق جنوبی این کشور اسیر سنت‌های عقب مانده اجتماعی است. باورها و عقایدی که با آموزش دختران در سنین بالا مشکل دارد.

دسترسی نابرابر زنان به خدمات زایمان

بیدارزنی، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ چند سالی است که بحث زایمان طبیعی و ترویج آن از سوی وزارت بهداشت مطرح شده است. پیش از این نیز از معایب سزارین غیرضروری و مواهب زایمان طبیعی بسیار شنیده‌ایم. اما سوال‌های بسیاری پیش روی ماست که سعی داریم در این گزارش ضمن نگاهی به آمار و برنامه‌های مرتبط به آنها بپردازیم؛ سوال‌هایی نظیر آنکه آیا در انتخاب نوع زایمان خود زنان نقش دارند؟

کنترل بدن من حق من است، نه هیچ دولت، نه هیچ مذهب و نه هیچ فردی!

اخبار روز، ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ هرچند کماکان «خانه‌»ی یک زن ناامن‌ترین مکان برای اوست اما منشأ این ناامنی را باید در جای دیگر جست. کماکان چه در کشورهای توسعه‌یافته‌ی امپریالیستی و چه در کشورهای تحت سلطه، دولت‌ها منشأ این خشونت سازمان‌یافته‌اند که به کمک بازوهای رسمی و غیررسمی خود ایدئولوژی و مناسبات ضد زن را در جامعه سازمان‌دهی و تقویت می‌نمایند.

قوانین و لوایح

ایران لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت همچنان در دست بررسی

افکار نیوز، نوامبر ۲۰۱۷ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بررسی لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت مراحل نهایی خود را طی می کند، گفت: بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را در ابعاد مختلف مانند بازدارنده، حفاظتی، حمایتی و قانونی و بویژه تقویت بخش مدنی لایحه در دستور کار قرار داده‌ایم.

‘لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت’ در مراحل نهایی

خشونت علیه زنان رایج تر از هر چیز و مجازات آن کمتر از هر چیز

اخبار روز، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ هر سال در روز ۲۵ نوامبر (۴ آذر)، سراسر جهان از خشونت علیه زنان به خشم می‌آید. یک روز در ۳۶۵ روزی که زنان بی وقفه در معرض همه شکل های خشونت هستند: حمله، تجاوز، اکثریت گسترده‌ی قتل ها به دست مردان که اغلب با معافیت کامل از مجازات رخ می‌دهد. زنان تنها قربانی تبعیض نیستند. آنها در همه جا در عین حال عاملان اصلی رهایی خود هستند.

سیاست

بودجه‌های خارجی برای توانمندسازی زنان افغانستان: امنیت یا خطر؟

رادیو زمانه، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷ نوامبر، نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر کرد با عنوان «خطر ابلاغ اجباری برابری جنسی در افغانستان». سوفیا جونز (Sophia Jones)، نویسنده این مقاله، می‌نویسد بودجه‌های خارجی که بر علاوه بودجه‌ دولتی به افغانستان وارد می‌شود همه سودمندانه خرج نمی‌شوند و در جامعه‌ای که امنیت تامین نیست، زنان را به جامعه خشن و ناآماده کشاندن، ممکن است باعث به خطر افتادن جان آنها شود.

امنیت ملی مهم تر از برابری حقوق:  رهائی زنان اسرائیلی، زیر سوال !

لوموند دیپلماتیک، نوامبر ۲۰۱۷ به رغم پیشرفت هائی که در زمینه قانونگذاری در سال های دهه ١٩٩٠صورت گرفته، نابرابری بین زنان و مردان در اسرائیل هنوز بسیار زیاد است. غرور مردانه، میلیتاریسم حاکم بر جامعه از بدو تاسیس دولت، مشغله ذهنی در مورد امنیت و نیز وزنهء قید و بندهای مذهبی از عواملی هستند که مبارزه برای رهائی زنان را پیچیده تر کرده است.

کناره گیری عضو کنگره امریکا از کمیته قضایی در پی تحقیق درباره آزار جنسی

بی بی سی، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ در پی ادعاهای آزار جنسی، قدیمی ترین عضو کنگره آمریکا می گوید تا زمان تکمیل تحقیقات در این باره از پست خود به عنوان دمکرات ارشد کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان کناره گیری می کند. جان کانیرز بار دیگر این اتهامات را رد کرد اما گفت برای جلوگیری از صدمه دیدن وجهه اش کناره گیری می کند.

فرهنگ و جامعه

زنان زلزله‌زده در مدیریت بحران عالی بودند

بیدارزنی، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ زارا امجدیان» فعال حقوق زنان که در روزهای ابتدایی وقوع زلزله در غرب کشور برای کمک به هموطنان زلزله‌زده در کرمانشاه راهی این استان شد؛ در گزارشی که در ادامه آمده است مشاهدات عینی خود را از وضعیت کنونی زلزله‌زدگان از جمله زنان آن منطقه، نحوه امدادرسانی به آن‌ها و مشکلاتی که همچنان پیش روی این هموطنان زلزله‌زده است با مخاطبان سایت بیدارزنی به اشتراک گذاشته است.

تبعیض جنسیتی عامل ابتلای زنان به اختلالات جسمی-روانشناختی

کانون زنان ایرانی، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ در یک مطالعه که در ژورنال نقش‌های جنسی (Sex Roles)  به چاپ رسیده، مشخص شده است که تبعیض و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت (آزار جنسی و شی‌انگاری زنان و نگاه جنسی به زنان) علیه زنان زمانی که زنان در حال عبور و مرور و تردد در خیابان‌های شهر هستند، به طور کلی باعث ایجاد ترس و اضطراب فراوان در زنان می‌شود و آنان با این گونه برخوردهای جنسیت‌زده ترس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.

جکسون کاتز: خشونت علیه زنان- این مساله ای مردانه است

توانا، اموزشکده جامعه مدنی، خشونت خانگی و سوء استفاده جنسی اغلب مسایلی زنانه انگاشته می‌شوند. اما در این سخنرانی جسورانه و صریح، جکسون کاتز، نویسنده و فیلمساز امریکایی بیان می‌دارد که این‌ها ذاتا مسائلی مردانه هستند — و نشان می‌دهد که چگونه رفتارهای خشونت‌آمیز به تعریف‌های مردانگی الصاق شده‌اند. پیام واضحی برای همه ما — زنان و مردان — برای صحبت کردن درباره رفتارهای غیرقابل‌ قبول و رهبری برای تغییر.

مت مک گری: “مردان خوب” باید در مورد اتهامات واینستین قدم جلو بگذارند.

فمینیسم روزمره، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ مت مک گوری از مردان خوب می خواهد تا به دنبال اتهامات مربوط به بی‌اخلاقی های جنسی در مقابل هاروی واینستین قدمی بردارند. این بازیگر ۳۱ ساله، روز دوشنبه مقاله ای منتشر کرد که به جزئیات روش های مختلف مردانگی مخرب و فرهنگ تجاوز جنسی می‌پردازد که اجازه می دهد گرگهایی مانند واینستین برای مدت طولانی پنهان بمانند.

راهنمای «فرهنگ تجاوز» برای مردان محترم

ماچولند، ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ همه ما مردان در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به طور پیش‌فرض به ما امتیازهایی داده که نیمی از جامعه از آن بی‌بهره و حتی قربانی آن‌ است. ممکن است ما در به‌وجود آمدن این امتیازها نقشی نداشته باشیم و فقط آن را به ارث برده‌ باشیم. اما به‌هرحال از آن‌ها بهره می‌بریم. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم برای هم‌دردی یا همراهی با نیم دیگر جامعه، آن امتیازها را از خودمان سلب کنیم. ولی تا زمانی که علیه ساختارهایی که به پدید آمدن آن امتیازها انجامیده‌اند نشوریم، به تداوم آن‌ها کمک می‌کنیم.

افغانستان خودکشی، پایانِ‌ نامه‌ی زهرا خاوری

روزنامه هشت صبح، ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ زهرا خاوری، دانشجوی سال پنجم دانشکده وترنری دانشگاه کابل، روز یک‌شنبه به گونه‌ی رازآلودی در خوابگاه دانشگاه خودکشی کرد. دوستان و هم‌صنفان او مدعی‌اند که زهرا به خاطر رد شدن پی‌هم پایان‌نامه‌اش خودکشی کرده است.

دانش: دختران دانشجو از رفتن تنهایی به اتاق استادان‌شان ترس دارند

گزارش، پژوهش و کتاب

سرمایه‌داری عریان، خشونت خانگی پنهانی

بیدارزنی، ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ هفتم آبان ماه فیلم «یلا YELLA» به کارگردانی «کریستیان پتزولد» و با بازی عالی «نینا هاس» در هفته فیلم آلمان در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. یلا فیلمی پازل‌گونه است با لایه‌های پنهان که مدت‌ها ذهن را درگیر می‌کند. یلا زنی از آلمان شرقی سابق است که در شهر کوچکی زندگی می‌کند و بعد از طلاقش از «بن» که به لحاظ روانی ثبات شخصیت ندارد، تصمیم می‌گیرد برای کار کردن به «هانوفر» در آلمان غربی برود.

پیگرد عقب گردها: چرا ما اپوزیسیون های “ضد حقوق” را وارسی می کنیم

دموکراسی باز، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ مدافعان حقوق زنان و افراد دگرباش در کشورهای مختلف جهان در معرض خطر هستند. شبکه های در حال رشد و جهانی سازی گروه های محافظه کار و بنیادگرایانه  بر ضد حقوق جنسی و باروری رنان و عقب راندن آنان فشار می آورند. آنها چه کسانی هستند و از کجا پول و قدرتشان را به دست می آورند؟ چه استراتژی های خاصی استفاده می کنند و چه تاثیری دارند؟ ۵۰٫۵۰ بخش زنان وبسایت دموکراسی باز، یک پلت فرم رسانه ای مستقل جهانی است که به طور گسترده مسایل مربوط به جسیت، سکسوالیته و عدالت اجتماعی در سراسر جهان را تحت پوشش قرار می دهد. این بخش از رسانه های فمینیستی مستقل میخواهد که در زمینه گروههای محافظه کار و بنیادگرای ضد حقوق” دست به تحقیقات مستقل بزنند.

شناخت و کنش مشارکتی با حساسیت جنسیتی

بیدارزنی، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ مفاهیمی همچون مشارکت و توانمندسازی در حوزه مسائل جنسیتی، چند سالی است که به اشکال مختلف مورد توجه قرار گرفته و توسط مسئولان دولتی، دانشگاهیان، رسانه‌ها و کنشگران مستقل در فضاهای گوناگونی کاربرد پیدا کرده است. از اجرای پروژه‌هایی با عنوان توانمندسازی توسط سازمان‌های دولتی مانند بهزیستی و شهرداری‌ها گرفته تا کاربرد روش‌شناسی‌های مشارکتی در پژوهش‌های دانشگاهی و تا برنامه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد با رویکرد مشارکتی و توانمندسازی از پائین.

یادی از مریم ابوذهب، پژوهشگر بی همتای فرانسوی

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷ مریم ابوذهب براستی در میانِ پژوهشگران فرانسوی که به اندیشه در بارۀ افغانستان، آسیای جنوب شرقی و نیز ابعادِ سیاسی و اجتماعی اسلام می پردازند، جایگاهی یکتا و از آنِ خود داشت.این جایگاه شاید از آنرو یگانه بود که وی زندگی و وجودی بی همتا داشت و گفتار و کردار او ناگزیر پندارها و کشش‌های درونی وی را باز می تاباند. او در اول نوامبر سال جاری در پاریس در پی یک بیماری درازجان، درگذشت و بنا بر خواستۀ خود در گورستان بزرگ نجف به خاک سپرده شد.

آرمانشهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: نشنال جئوگرافی، رادیو زمانه، روزنامه هشت صبح، دیده بان اشتباهات بشر، اخبار روز، دموکراسی باز، بیدارزنی، سرویس خبری اینترپرس، یورونیوز، رادیو بین المللی فرانسه، بی بی سی، افکارنیوز، خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، لوموند دیپلماتیک، کانون زنان ایرانی، توانا اموزشکده جامعه مدنی، فمینیسم روزمره، ماچولند.