تنها خبرنامه فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب

 ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی،

 اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد. 

اخراجِ مجسمه آزادی، طرح:‌ کوین ماکسول/ pbs، (@kevin_maxwell)

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن: آمریکا، بریتانیا و فرانسه در خطر همدستی در مجازات دسته جمعی غیرنظامیان

عفو بین الملل ـ آمریکا، بریتانیا و فرانسه باید فوری به فروش اسلحه به ائتلاف زیر رهبری عربستان در جنگ در یمن خاتمه دهند. این ائتلاف مانع امداد بشردوستانه و از جمله تامین لوازم الزامی برای بقای غیرنظامیان است. به گزارش سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه، از تامین مواد غذایی و دارو جلوگیری شده و مواد ضروری ظرف چند هفته به پایان خواهد رسید. از زمانی که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی پس از شلیک موشک به سوی ریاض محاصره را تنگ تر کرد، ائتلاف از ورود ۲۹ کشتی حامل لوازم اساسی به بندر حدیده  جلوگیری کرده است. اقدام‌های کمکی که ائتلاف اعلام کرده است، مثل گشایش بندر عدن برای برآوردن نیازهای انسانی به شدت ناکافی است. بیش از ۲۰ میلیون نفر اکنون با نیاز گسترده زندگی می‌کنند. انتظار می رود ۵۰ هزار کودک یمنی در اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست بدهند؛ آلمان همچنان به عربستان سعودی تسلیحات می‌فروشد؛ سازمان ملل: ۱۱ میلیون کودک یمنی به کمک فوری نیاز دارند.

بنگلادش: حکم های دسته جمعی اعدام تایید شد 

دیده بان حقوق بشر ـ دولت بنگلادش باید با برگزاری محاکمه های تازه در سازگاری با موازین بین المللی برای اعضای تفنگداران بنگلادش که متهم به شورش و قتل هستند، از جمله ۱۳۹ تن که حکم اعدام آنها در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ در دادگاه عالی تایید شد، موافقت کند. دادگاه عالی همچنین حکم حبس ابد برای ۱۴۶ تن دیگر را تایید کرد. اعضای تفنگداران بنگلادش در تاریخ ۲۵ و ۲۶ فوریه ۲۰۰۹ علیه افسران فرمانده خود شورش کردند و ۷۴ تن از جمله ۵۷ افسر ارتش را به قتل رساندند. شماری از بستگان زن افسران نیز مورد حمله جنسی قرار گرفتند. پژوهش این سازمان نشان داده که بسیاری از متهمان در بازداشت مورد شکنجه قرار گرفتند و از داشتن وکیل مناسب محروم بودند.

لیبی: اعدام های گسترده فراقضایی

دیده بان حقوق بشر ـ گروه‌های مسلح وفادار به نیروهای ارتش ملی لیبی گویا ده ها تن را در شهر الابیار زیر کنترل ارتش به طور فوری به قتل رسانده اند. نیروهای پلیس محلی در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ جنازه ۳۶ مرد را در نزدیکی جاده اصلی در جنوب شرقی این شهر در ۵۰ کیلومتری شهر بنغازی پیدا کردند که همه آنها اعدام شده بودند. مسئولان جنازه ها را به بیمارستان منتقل کردند و خانواده‌های آنها برای شناسایی آنها به بیمارستان رفتند. چند تن از بستگان قربانیان به سازمان گفتند که گروه های وفادار به ارتش ملی لیبی این مردان را در تاریخ های مختلف در بنغازی یا مناطق دیگر زیر کنترل این ارتش دستگیر کرده بودند.

فرانسه/اتحادیه اروپا: کشف تجهیزات وحشتناک غیر قانونی شکنجه برای فروش در پاریس

عفو بین الملل ـ پژوهشگران این سازمان تجهیزات غیرقانونی شکنجه از جمله باتوم های میخ دار، چنگک های الکتریکی میخ دار برای استفاده در شورش ها، جلیقه های الکتریکی شوک آور و کفش های سنگین آهنی را که شرکت های چینی برای فروش در نمایشگاه بازرگانی تجهیزات نظامی و پلیسی در پاریس به نمایش گذاشته اند، پیدا کرده‌اند. واردات و صادرات تجهیزات شکنجه از سال ۲۰۰۶ در اتحادیه اروپا ممنوع شده است. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ ترویج و نمایش این تجهیزات در نمایشگاه های بازرگانی را نیز ممنوع کرد. بعضی از وسایلی که این سازمان پیدا کرده در کاتالوگها ذکر شده اند و بعضی دیگر به نمایش گذاشته شده اند و این پرسش پیش می آید که آنها چگونه وارد اتحادیه اروپا شده اند.

بریتانیا: ترزا می در عربستان سعودی

ریپریو ـ نخست وزیر بریتانیا برای دیداری رسمی به منظور بهبود روابط تجاری پس از برگزیت وارد عربستان شده است. این دیدار در زمانی انجام می شود که عربستان سعودی مردان جوان را به اتهام های مربوط به اعتراض اعدام می کند و در جنگی زیانبار در یمن مشارکت دارد. رئیس این سازمان گفت: ترزا می در زمانی وارد عربستان سعودی می شود که آنها صد و بیست و پنجمین اعدام را در این کشور انجام داده اند. بسیاری از محکومان به اعدام به خاطر شرکت در اعتراض ها با خواست حقوق دموکراتیک بیشتر محکوم شده اند و بعضی از آنها در زمان دستگیری کودک بودند آنها در دادگاه‌هایی به اعدام محکوم شدند که به اعتراف دریافتی از طریق شکنجه اتکا کردند.

مصر: مرگ مدافع حقوق بشر جمال سرور در زندان و آزار قضایی ۳۲ فعال حقوق بشر

آمریکا/فیلیپین: ترامپ به دوترته پیشنهاد کرد فراری فیلیپیی را به او پس بدهد

میانمار: «گزارشگران وضعیت اقلیت روهینگیا ناپدید شده‌اند»

سوریه: ده‌ها غیرنظامی در حملات هوایی روسیه کشته شدند

ترکیه: پلیس عملیات بازداشت ۴۲ نفر از دانشگاهیان را آغاز کرد

اسرائیل: انتشار نتیجه بازجویی «فساد» از نتانیاهو ممنوع اعلام شد

ایران

اعدام‌ها (۲۶ تن): اردبیل (۱)؛ مشهد (۵)؛ تایباد (۴)؛ بندرعباس (۱)؛ ارومیه (۴)؛ بابل (۱)؛ ایلام (۱)؛ رجایی‌شهر کرج (۱)؛ تبریز (۳)؛ تبریز (۳)؛ مشهد (۱)؛ آمل (۱)

نسرین ستوده بدون ذکر اتهام به دادسرای زندان اوین احضار شد

ناسزاگویی دادستان کل به یک زن عضو کانون وکلا

اعتراف دادستان سابق به شکنجه معترضان سال ۸۸

نماینده مجلس: سوءاستفاده جنسی از کودکان در ایران افزایش چشم‌گیری یافته است

حضور کودک ۱۳ ساله مازندرانی به عنوان سرباز «مدافع حرم» در سوریه

۳۲۰ نفر در تهران بازداشت شدند

وکیل شاکیان مرتضوی به زندان و شلاق محکوم شد

دو نوکیش مسیحی زندانی مجبور به امضای برگه سفید شدند

نرگس محمدی: دیگر تصویر روشن و واقعی از چهره‌های کودکانم ندارم

عاملان غیردولتی

مصر: شمار قربانیان حمله مرگبار به مسجد به ۳۰۵ کشته رسید

عدالت

افغانستان/ آمریکا: پرسش و پاسخ: افغانستان و دادگاه بین‌المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی در پی صدور اطلاعیه‌ی رسمی در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۷، در روز ۲۰  نوامبر ۲۰۱۷ درخواست آغاز تحقیقات درباره‌ی وضعیت در افغانستان را به شعبه‌ی مقدماتی شماره‌ی ۳ دادگاه ارایه کرد. به این مناسبت، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن آرمان‌شهر / OPEN ASIA در افغانستان و مرکز حقوق اساسی (CCR) در آمریکا پرسش و پاسخی  را درباره‌ی افغانستان و دادگاه بین‌المللی جزایی منتشر می‌کنند تا منشأ، معنا، گام‌های بعدی و چالش‌های ناشی از این درخواست مهم را توضیح دهند. در این سند به ۱۳ پرسش پاسخ داده شده است: چرا دادستانِ دادگاه درخواست آغاز تحقیقات درباره‌ی وضعیت در افغانستان کرده و چرا اکنون؟ گستره‌ی جنایت‌های بین‌المللی چیست؟ با وجود این‌که افغانستان وضعیت را به دادگاه بین‌المللی ارجاع نکرده است، دادستانی دادگاه چگونه می‌تواند تحقیقات را آغاز کند؟ چگونه می‌توان شهروندان ایالات متحده آمریکا را پاسخگو ساخت در حالیکه این کشور حتا عضو اساسنامه‌ی رُم نیست؟ چرا وضعیت در قلمرو لهستان، رومانی و لیتوانی در درخواست دادستان برای تحقیقات در این پرونده مطرح شده است؟ آیا جلوگیری از دسترسی دختران به آموزش می‌تواند جنایت ضد بشریت محسوب شود؟ آیا دادستانی اکنون مرتکبان احتمالی جرائم را شناسایی کرده است؟ آیا در آمریکا دادرسی در مورد جرائم بین‌المللی که شهروندان آمریکایی متهم به ارتکاب آن‌ها هستند، در جریان است؟ آیا در افغانستان در مورد جرائم بین‌المللی که اعضای طالبان، نیروهای دولتی افغانستان یا سربازان امریکایی متهم به ارتکاب آن‌ها پس از مه ۲۰۰۳ هستند، دادرسی داخلی انجام شده است؟ گام‌های بعدی در این روند کدام است؟ آیا کشورها باید حکم‌های جلب‌های صادر شده را اجرا کنند؟ آیا قربانیان می‌توانند در روند دادرسی شرکت کنند، چگونه؟ آیا این نخستین تحقیقات دادگاه بین‌المللی در خارج از آفریقا است؟

جمهوری آفریقای مرکزی: ۵.۰۰۰ قربانی جنایت‌های بِمبا بی‌صبرانه در انتظار غرامت هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ با توجه به اینکه دادگاه بین‌المللی جزایی قرار است به زودی حکم عرضه‌ی غرامت به ۵۲۲۹ قربانی را که در محاکمه‌ی بِمبا شرکت کردند، صادر کند، فدراسیون نتایج تحقیق خود از بیش از ۱۰ تن از این قربانی‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی را منتشر می‌کند. بسیاری از آنها همه چیز را از دست داده‌اند و با پیامدهای جسمی و روانی این جنایت‌ها، وحشت و ضایعات روانی زندگی می‌کنند. آنها اصرار دارند که غرامت به تک تک آنها پرداخت شود و به همراه آن نشست‌های آگاهی‌ بخش برای

حساس کردن مردم به مشکل بدنام‌سازی برگزار شود.

فرانسه: فروش فناوری تجسس و مراقبت به مصر: درخواست تحقیقات کیفری از دادستان پاریس

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر (فرانسه) با پشتیبانی موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره در مورد نقش احتمالی شرکت فرانسوی آمِسیس (که نام خود را به نِکسا تکنولوژیز تغییر داده است) در سرکوب گسترده به دست رژیم السیسی ـ از طریق فروش فناوری تجسس و مراقبت ـ شکایت کیفری اقامه کردند. این شکایت نزد واحد تخصصی مسئول پیگیری جنایت‌های ضد بشریت در فرانسه اقامه شد. درخواست آغاز تحقیقات کیفری در مورد همدستی در شکنجه و ناپدید کردن‌های قهری در پی گزارش‌های روزنامه تله راما مطرح شد و مکمل تحقیقاتی است که هم اکنون درباره فروش فناوری تجسس و مراقبت به لیبی در زمان قذافی در جریان است. 

راتکو ملادیچ به خاطر ارتکاب جنایت های بین المللی در بوسنی ـ هرزگوین به حبس ابد محکوم شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادگاه بین المللی کیفری برای یوگوسلاوی سابق در حکم آخرین محاکمه پیش از پایان مأموریت خود راتکو ملادیچ را به خاطر جنایت های نسل کشی، جنایتهای ضد بشریت و جنایتهای جنگی در درگیری در بوسنی ـ هرزگوین از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ مجرم شناخت. سازمان های ما از این حکم استقبال می‌کنند زیرا این حکم تایید می کند که دارندگان بیشترین مسئولیت باید پاسخگو باشند و می‌توان آنها را پاسخگو کرد. در بیانیه دیگری، عفو بین الملل اعلام کرد: دادگاه امروز تایید کرد که حکم های ۶ مسئول سیاسی و نظامی کروات بوسنی حکم نهایی آن پیش از به پایان رسیدن دوره این دادگاه در دسامبر است. دادگاه در سال ۱۹۹۳ تشکیل شد و بعضی از مهمترین جنایت های جنگی در اروپا در پی محاکمه های نورمبرگ را مورد پیگرد قرار داده است. این دادگاه ۱۶۱ تن را محکوم کرده که هیچ یک از آنها اکنون آزاد نیستند. دادگاه سازمان ملل «قصاب بوسنی» را به حبس ابد محکوم کرد

بروندی: حرکت شجاعانه دادگاه بین المللی جزایی علیه رژیم سرکوبگر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دادگاه بین المللی جزایی رای خود برای آغاز تحقیقات درباره جنایت های انجام شده در بروندی از ۲۶ آپریل ۲۰۱۵ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ یعنی روز پیش از خروج رسمی بروندی از صلاحیت این دادگاه را اعلام کرد. این حکم شجاعانه که مقدمه ای برای آغاز تحقیقاتی دشوار است، در زمانی اعلام می شود که قربانیان رژیم دیکتاتوری با توجه به بی اعتنایی جامعه بین المللی دیگر نمی توانند از نظام قضایی بروندی انتظاری داشته باشند.

نیجریه: همدستی شرکت شل در قتل، تجاوز و شکنجه باید مورد تحقیق قرار بگیرد

عفو بین الملل ـ این سازمان از نیجریه، ایتالیا و هلند خواست تا تحقیق در باره نقش شرکت نفتی انگلیسی هلندی شل را در جنایت های وحشتناکی که دولت نظامی نیجریه در منطقه نفت خیز اگونی لند در دهه ۱۹۹۰ مرتکب شده، آغاز کنند. این سازمان بررسی گسترده ای در باره هزاران صفحه اسناد داخلی شرکت و اظهارات شاهدان و نیز بایگانی عفو بین الملل در آن دوره منتشر کرده است. بعضی از اسناد مهم شرکت شل در اینجا در دسترس است. حجم وسیعی از اسناد داخلی و مدارک دیگر اشاره به همدستی این شرکت در جنایت های وحشتناک به دست ارتش نیجریه در دهه ۱۹۹۰ دارد. گزارش عفو بین الملل خواهان تحقیقاتی کیفری شده است.

عراق: کشف گورهای دسته‌جمعی قربانیان داعش در کرکوک

ایران:

سعید مرتضوی سرانجام به اتهام معاونت در قتل به دو سال حبس قطعی محکوم شد

پرستو فروهر در تهران: پیگیری دادخواست

پرستو فروهر پس از دادگاه: پرونده‌سازی بود

حقوق مدنی و سیاسی

قدرت در دست ارتش: نیاز زیمبابوه به راه حل سیاسی پایدار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ جامعه‌ی حقوق بشر زیمبابوه به نظارت دقیق بر تحولات سیاسی در زیمبابوه پس از به قدرت رسیدن نظامیان در روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ ادامه می دهد. برای کاهش از نگرانی و نامطمئنی در کشور، حل و فصل صلح آمیز و سریع بن بست بین نیروهای دفاعی زیمبابوه و رهبری سیاسی در حزب حاکم زانو ـ پی اف ضروری است. آرامش و صلح حاکم در این کشور طی این مدت قابل تقدیر است و تمام زیمبابوه‌ای‌‌ها باید طی بن بست جاری آن را حفظ کنند.

لهستان: در پی نقض جدی حاکمیت قانون، نمایندگان پارلمان اروپا رای به اجرای ماده ۷ دادند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشرـ پارلمان اروپا قطعنامه ای مهم در باره ی حاکمیت قانون و حقوق بشر در لهستان را با اکثریت بزرگ (۴۳۸ موافق،۱۵۲ مخالف و ۷۱ ممتنع) تصویب کرد. این قطعنامه گامی رسمی برای آغاز مرحله نخست رویه مشخص شده در ماده ۷ عهدنامه اتحادیه اروپا است که ممکن است به تعلیق حق رای لهستان در شورای اتحادیه اروپا بیانجامد. پارلمان نگرانی خود را درباره جدایی قوا، استقلال قوه قضاییه و حقوق اساسی از جمله حقوق زنان ابراز کرد. پارلمان همچنین در مورد افزایش محدودیت بر فعالیت جامعه مدنی که نقشی اساسی در دولت دموکراتیک برای تضمین گفتگوی عمومی و پاسخگویی در مورد اقدام های دولت بازی می کند، هشدار داد.

لهستان: بیانیه سازمان های غیردولتی درباره اصلاحات در قوه قضاییه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ سازمان عضو فدراسیون، انجمن قانون ضد تبعیض لهستان، به همراه سازمان های دیگر جامعه مدنی این کشور، در آستانه بحث درباره قانون های مربوط به شورای ملی قوه قضاییه و دیوان عالی کشور در پارلمان کشور، بیانیه ای را منتشر کرد و خواهان توقف فوری اقدام پارلمان درباره این قانون ها شد. در صورتی که این قانون ها به تصویب برسند، اصلاحات مربوط به استقلال قوه قضاییه و حاکمیت قانون در لهستان را به خطر خواهد انداخت.

اسرائیل/سرزمین های اشغالی فلسطین: تداوم کارزار افترا زنی به اعضای الحق آقای جبارین و خانم کیسوانسون

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ مرکز اطلاعات و تروریسم میر آمیت در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ مقاله ای را منتشر کرد که در آن آقای جبارین «عضو پیشین سازمان تروریستی» ـ جبهه خلق برای آزادی فلسطین ـ توصیف شده است. به علاوه، در این مقاله اظهار شده: «شعوان جبارین، عامل پیشین جبهه خلق برای آزادی فلسطین و رئیس کنونی سازمان غیردولتی حقوق بشری فلسطینی، به تازگی گزارشی را به دادستان دادگاه بین المللی جزایی ارائه و اسرائیل را به جنایت‌های جنگی متهم کرد و انتظار دارد که دادستان تحقیقات علیه اسرائیل را آغاز کند.» نویسنده مقاله، علاوه بر این، نوشته است: آقای جباری دو کلاه بر سر دارد، یکی به عنوان عامل تروریستی و دیگری به عنوان فعال در سازمانی که خود را به عنوان سازمان حقوق بشر وانمود می‌کند. او به سراسر جهان سفر می کند تا «جنگ قانون» و کمپین تبلیغ علیه اسرائیل را به پیش ببرد.

فلسطین: همبستگی با مردم

عفو بین الملل ـ سخنرانی دبیر کل سازمان در نشست ویژه کمیته سازمان ملل در مورد حقوق الزامی مردم فلسطین در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷: هیچکس را در این سالن نباید در مورد فوریت این بحث قانع کرد. نادیده گرفتن نقض جدی حقوق بشر مردم فلسطین زخمی بر وجدان جهانیان است. اما اگر به یاد آوری در مورد وضعیت یگانه و حاد مردم فلسطین نیاز داشته باشیم، همزمانی سه سالگرد مهم در این سال کافی است: نخستین این موارد صدسالگی اعلامیه بالفور است. این اعلامیه نماد شکست بین المللی در تضمین حقوق بشر فلسطینی ها شامل میلیون‌ها آواره است. مورد دوم ۵۰ سالگی اشغال سرزمین های فلسطین و بلندی های جولان است که پایان آن در چشم انداز نیست. و مورد سوم ده سالگی محاصره غیرانسانی و غیرقانونی غزه است. 

ایران

محمود صالحی فعال سندیکایی در پی وخامت شدید حالش از زندان آزاد شد

اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدر: راه حل یا گریز از راه حل؟

قانون جدید مبارزه با مواد مخدر: آنها که اعدام نمی‌شوند

سه هزار و ۳۰۰ درخواست لغو حکم اعدام یا حبس ابد به دنبال ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برون‌فکنی سیاست‌های مهاجرت، مصیبتی برای حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون که از سال ۲۰۰۳ به بسیج خود در زمینه‌ی موضوع مهاجرت ادامه می‌دهد، از برون‌سپاری سیاست‌های مهاجرت و افزایش در ماهیت سرکوبگرانه‌ی آنها نگران است، به ویژه در مورد برون‌سپاری  مرزها از کشورهای مقصد به کشورهای مسیر گذر و کشورهای مبدأ. توافق‌های رسمی یا غیررسمی و برنامه‌های بین المللی ـ مثل «برنامه‌ی  مرز امن» (آمریکا/مکزیک)، «معامله‌ی اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه»، «عملیات مرزهای مستقل» (استرالیا)، توافق اتحادیه‌ی اروپا با بنگلادش، توافق‌های بازپذیری بین اسرائیل با او گاندا و رواندا یا یادداشت تفاهم ایتالیا با لیبی ـ در اغلب موارد روند‌های دموکراتیک را دور می‌زنند، مناطق بازداشت و حبس ایجاد می‌کنند، بر نظامی شدن مرزها و جرم انگاشتن اقدام به مهاجرت می‌افزایند. همه‌ی این کارها در شرایطی صورت می‌گیرد که عاملان سرکوب علیه مهاجران به پاسخ گویی فراخوانده نمی شوند: پلیس، ارتش،  نهادهای فراملیتی و عاملان غیر دولتی مثل شبه‌ نظامیان یا شرکت‌های چندملیتی.

بنگلادش: آوارگان  روهینگیا نباید به جزیره غیر مسکونی اعزام شوند

عفو بین الملل ـ دولت بنگلادش باید تمام برنامه‌های خود را برای جابجا کردن بیش از ۱۰۰ هزار آواره روهینگیا به جزیره ای غیر مسکونی کنار بگذارد. دولت بنگلادش برنامه ای با بودجه ۲۸۰ میلیون دلار را برای گسترش جزیره متروک و سیل خیز تنگر چار به منظور اسکان موقت آواره‌های روهینگیا تا زمان بازگشت آنها به میانمار تایید کرده است. انتقاد مدافعان حقوق بشر از بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار؛ توافق میانمار و بنگلادش بر سر بازگشت پناهجویان روهینگیا

فدراسیون برای تصویب عهدنامه بین المللی الزام آور حقوق بشر در مورد مقررات فعالیت‌های شرکت ها دادخواهی می کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ چارچوب بین المللی حقوق بشر برای جلوگیری از تعدی ها، مجازات و جبران آنها که در اثر فعالیت های شرکت های اقتصادی رخ می دهد، هنوز کمبودهایی دارد. به ویژه دسترسی به عدالت برای اکثریت قربانیان مشکل است. به این دلیل است که فدراسیون در فرآیند تدوین عهدنامه بین المللی الزام آور برای تنظیم مقررات فعالیت های شرکت ها در زمینه حقوق بشر مشارکت دارد. تاریخچه پروژه عهدنامه الزام آور: در جون ۲۰۱۴، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ۹/۲۶ را تصویب کرد که گروه دائمی تحقیق بین دولتی در مورد شرکت‌های فراملیتی و دیگر موسسه های اقتصادی در زمینه حقوق بشر را تشکیل داد. این گروه از اختیار تدوین عهدنامه الزام آور بین المللی برای تنظیم مقررات حقوق بین المللی حقوق بشر در زمینه فعالیتهای شرکت های فراملیتی و دیگر موسسه های اقتصادی برخوردار است.

از آغاز سال ۲۰۱۷ بیش از سه هزار پناهجو در مدیترانه کشته یا مفقود شده‌اند

آمریکا: بیل گیتز، جِف بِزوس و وارِن بافِت از فقیرترین نیمِ مردم آمریکا ثروتمندتر هستند

ایران: چرا کارگران دست از اعتراض نمی‌کشند؟

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

روز پایانی کنفرانس اقلیمی بن: وداع با احساسی دوگانه

آمریکا: پافشاری بر استفاده از سوخت‌های فسیلی در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل

دفاع از حقوق بشر

امکانات تازه برای افزایش آگاهی درباره‌ی الغای مجازات اعدام در آفریقا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و دیتشوانِلو در تحقیق مشترکی با عنوان «انگیزه‌ها برای الغای مجازات اعدام در آفریقا: چشم انداز در جنوبِ آفریقا» اعلام کردند: بیش از ۸۰ درصد کشورها در آفریقا مجازات اعدام را در قانون یا در عمل ملغا کرده‌اند و در دهه‌ی گذشته فقط ۱۰ کشور این مجازات را اجرا کرده‌اند. این تحقیق ۳۶ صفحه‌ای انگیزه‌های منجر به الغای مجازات اعدام در آفریقا را مشخص کرده است. این تحقیق همزمان با مستندی به نام «گامبیا تصمیم گرفته است» منتشر می‌شود. در این مستند، فرایند کنونی الغای مجازات اعدام در گامبیا به نمایش درمی‌آید.

تایلند: پادشاه تازه، تعدی های کهنه  ـ  پیگردهای قضایی بر اساس قانون خیانت در حکومت شاه رامای دهم

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ روز ۱ دسامبر ۲۰۱۷، نخستین سالگرد جلوس رامای دهم، پادشاه تازه‌ی تایلند بر تخت است. او جانشین پدر خود شد که پس از حکمرانی طولانی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ درگذشت. در سال نخست حکمرانی شاه رامای دهم، دستگیری ها، پیگرد ها و به زندان افکندن بر اساس ماده‌ی ۱۱۲ قانون کیفری تایلند (lèse-majesté) بدون وقفه ادامه داشته است. حکومت نظامی ـ شورای ملی صلح و نظم (NCPO) ـ به سوء استفاده از ماده‌ی ۱۱۲ برای بازداشت متهمان به نقض قانون و جلوگیری از هرگونه بحث درباره‌ی سلطنت، به ویژه در تارنماهای آنلاین، ادامه داده است. در گزارش پیوست، تحولات اساسی مربوط به تداوم تعدی‌های مربوط به ماده‌ی ۱۱۲ در طول سال نخستین حکمرانی شاه رامای دهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نشست جانبی درباره‌ی مدافعان حقوق بشر در گردهمایی سازمان ملل در مورد حقوق بشر و اقتصاد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ گردهمایی سازمان ملل در مورد حقوق بشر و اقتصاد مجمعی جهانی برای ارزیابی سالانه و آموزش درس‌های مشترک درباره‌ی تلاش‌های مربوط به پیش رفت در اصول راهنمای اقتصاد و حقوق بشر از روی کاغذ به عمل است. در چارچوب این گردهمایی که از ۲۷ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ در ژنو برگزار می‌شود، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه ۷ سازمان دیگر جامعه‌ی مدنی نشست جانبی درباره‌ی چاره جویی، جبران و جلوگیری از حمله به مدافعان حقوق بشر فعال در زمینه‌ی اقتصاد و حقوق بشر برگزار می‌کنند.

بحرین: فراخوان برای آزادی فوری نبیل رجب در پی تایید حکم زندان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت حکم زندان علیه مدافع سرشناس حقوق بشر نبیل رجب را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد. نبیل رجب پانصد و بیست و هفتمین روز  خود را در حبس خودسرانه گذراند و به خاطر این که در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرده که بحرین از ورود خبرنگاران و فعالان حقوق بشر به این کشور جلوگیری می کند، باید حکم زندان دوسال را بگذراند. پیش از تایید این حکم، فدراسیون و ۱۴ گروه حقوق بشری از آمریکا،بریتانیا و اتحادیه اروپا خواستار حمایت از نبیل رجب شدند. فدراسیون با نگرانی برای جان نبیل رجب خواهان آزادی فوری او شد. بحرین بیش از پیش در سرکوب کلیه منتقدان پیش می رود.

انجمن جهانی قلم در روز نویسنده دربند از دولت های سراسرجهان خواست از سرکوب نویسندگان درست بردارند

پن اینترنشنال ـ انجمن جهانی قلم ارسال ۵ نویسنده تحت تعقیب را که زندانی یا به نوعی دیگر در خطر هستند به عنوان نمونه این خطر ها و حمله ها علیه نویسندگان و روزنامه نگاران در سراسر جهان بر می‌گزیند. در این روز، مراکز و اعضای ما در سراسر جهان همبستگی خود را با همکاران اعلام می‌کنند و از مسئولان می‌خواهند دست از تعقیب آنها بردارند. انجمن جهانی قلم امسال افراد زیر را انتخاب کرده است: عضو پن سزاریو آلخاندرو فلیکس پادیلا فیگوروا که در هندوراس تحت آزار مداوم است؛ وبلاگ نگار نگوین انگوک انهو کوینه  که در ویتنام که ده سال زندان را می گذراند؛کاریکاتوریست و فعال رامون اسونو اباله که در حال حاضر در گینه استوایی در حبس است؛ مدافع حقوق بشر، وبلاگ نگار و وکیل دادگستری رزن زیتونه که در سوریه ناپدید شده است؛ شاعر و هنرمند زهرا دوغان که در حال حاضر در ترکیه در زندان به سر می‌برد.

آذربایجان: ۳۷ سازمان غیردولتی از اتحادیه اروپا خواستند با سرکوب حقوق بشر در آذربایجان مقابله کند

اوکراین: دست از آزار فعالان ضد فساد بردارید

ایران

اتحادیه‌ی اروپا باید از گفتگوهای آتی برای طرحِ موارد نقض جاری حقوق بشر استفاده کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا با استفاده از گفتگوهای آتی حقوق بشری با ایران باید خواهان رسیدگی دولت به موارد جدی نقض حقوق بشر در این کشور شود. این گفتگوها قرار است در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۹ آبان ۱۳۹۶) در تهران برگزار شود. فدراسیون و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران در گزارشی که پیش از این گفتگو منتشر شد، چهار دسته مسائل اساسی را مطرح کردند: مجازات اعدام؛ حبس خودسرانه‌ و شکنجه؛ تبعیض علیه زنان و گروه‌های اقلیت؛ و نقض حقوق کارگری. ایران در میان کشورهای مجری اعدام در سراسر جهان در مقام دوم قرار دارد و از آغاز سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۳۵ تن را اعدام کرده است. از ژانویه‌ی ۲۰۱۷ تا کنون، ایران دست کم چهار متهم نوجوان را به خاطر جرایمی اعدام کرده است که پیش از ۱۸ سالگی به ارتکاب آنها متهم شده بودند. دست کم ۸۶ متهم نوجوان در حال حاضر محکوم به اعدام هستند. 

دیدگاه‌ها- قتل‌های زنجیره‌ای؛ نوزده سال ابهام

زنان

خشونت علیه زنان رایج تر از هر چیز، اما مجازات آن کمتر از هر چیز است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ هر سال در روز ۲۵ نوامبر (۴ آذر)، سراسر جهان از خشونت علیه زنان به خشم می‌آید. یک روز در ۳۶۵ روزی که زنان بی وقفه در معرض همه شکل های خشونت هستند: حمله، تجاوز، اکثریت گسترده‌ی قتل ها به دست مردان که اغلب با معافیت کامل از مجازات رخ می‌دهد. زنان تنها قربانی تبعیض نیستند. آنها در همه جا در عین حال عاملان اصلی رهایی خود هستند. همچنان که در مبارزه های گسترده اخیر علیه خشونت جنسی (#MeToo) یا زن کشی (نه کمتر Ni Una Menos در آمریکای لاتین، نه کمتر Non Una Di Meno در ایتالیا) یا به خاطر حق سقط جنین (لهستان، برزیل) دیده شده، پیشرفت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی همیشه در اثر فشار جنبش های فمینیستی به دست می‌‌آید که هر روز در راه حقوق برابر مبارزه می‌کنند. ویدئوی خشونت علیه زنان باید متوقف شود: https://youtu.be/ApeYZRfq6CE

فدراسیون و وکلای مدافع حقوق بشر از کمک به پیشرفت اساسی در مقابله با خشونت جنسی در آفریقا سربلند هستند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا به طور رسمی در شصت و یکمین نشست عادی خود رهنمودهای خود درباره مقابله با خشونت جنسی و پیامدهای آن در آفریقا را منتشر کرد. فدراسیون و «وکلای مدافع حقوق بشر» که در فرآیند تدوین این رهنمودها مشارکت داشتند، از انتشار این مجموعه توصیه ها استقبال می‌کنند و از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا می‌خواهند اقدام‌های لازم برای به اجرا گذاشتن آنها را در پیش بگیرند. خشونت جنسی در آفریقا، هم در شرایط صلح و هم در درگیری، در سطحی گسترده رخ می دهد. این خشونت در فضای عمومی، در خیابان، وسایل نقلیه عمومی، و نیز در فضای خصوصی، در محل کار یا در خانه رخ می‌دهد. این خشونت به طور عمده زنان و دختران و نیز مردان و پسران را دربرمی‌گیرد.

تاریخ تمدن= تاریخ سلطه بر بدن زن

ملاحظات جنسیتی حق تجمع

رهائی زنان اسرائیلی، زیر سوال !

اقتصاد بدون کنترل زاد و ولد رشد نمی‌کند

خشونت علیه زنان: قلب را می‌شکند، هم‌چنین استخوان‌ها را!

زنان مکزیک در دادگاهی بین‌المللی درباره شکنجه‌های جنسی گزارش دادند

تاریخ پنهان’ سخت کوشی زنان ماقبل تاریخ

۲۵ نوامبر: به خشونت علیه زنان بگو نه!

سودان جنوبی: آمار تکان دهنده خشونت علیه زنان و دختران

عفو بین‌الملل: از هر پنج زن، یکی قربانی آزار جنسی آنلاین است

ایران

از هر سه زن تهرانی «یک نفر» در معرض خشونت قرار گرفته است

گزارش مراسم سالروز کارزار منع خشونت خانوادگی

زنان زلزله‌زده در مدیریت بحران عالی بودند

لایحه تأمین امنیت زنان:‌ همچنان در دست بررسی

فرهنگ

آریل دورفمان راوی زنان، عشق و مقاومت

ایران

آثار شش زن ایرانی در نمایشگاه بینابین در نیویورک

“تهران تابو” داستان فراموش‌شدگان و به حاشیه رفتگان

اندیشه

زبان و ترجمه نزد لئو وایسگربر

ترجمه از نظر شلایرماخر

ایران

ابهامات ناسیونالیسم ایرانی: دشواری گزینش میان اسلام، تشیع و افتخار آریایی

ایستاده بر مدار ایدئولوژی و پیکارجویی درباره جواد طباطبایی

در سرزمین محکومان: قانون اساسی و مسئله اقلیت‌ها

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، پن اینترنشنال (انجمن بین‌المللی قلم)، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، لوموند دیپلماتیک، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته