تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

ترکیه: قتل در حدود ۲۰۰۰ زن در ۸ سال عکس:‌ در تارنمای روزنامه حرّیت

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا: پنتاگون ممنوعیت بمب‌های مرگبار خوشه‌ای را لغو کرد

عفو بین‌الملل ـ پژوهشگر این سازمان در زمینه کنترل اسلحه و حقوق بشر در واکنش به لغو ممنوعیت مهمات خوشه ای گفت: مهمات خوشه‌ای به دلایل مهمی در سطح بین المللی ممنوع شده اند. یک دلیل آن این است که این مهمات بلافاصله منفجر نمی شوند تا زمانی که غیرنظامیان و به ویژه کودکان آنها را پیدا می کنند و در اثر انفجار کشته یا مثله می شوند. تصمیم پنتاگون به تعلیق ممنوعیت خطرناک ترین انواع این مهمات باورنکردنی است.

 ترکیه: دانشگاهیان به خاطر امضای فراخوان محاکمه می‌شوند

دیده‌بان حقوق بشر ـ تصمیم به پیگرد ده ها دانشگاهی به خاطر امضای فراخوانی در انتقاد از اقدام های دولت ترکیه در جنوب شرقی این کشور در ژانویه ۲۰۱۶ به طور جدی آزادی بیان و آزادی علمی را نقض می کند.  این اتهام ها سوء استفاده از قوانین ضد تروریسم هستند. محاکمه دانشگاهیان در نوامبر ۲۰۱۷ آغاز می‌شود و در ماه‌های پس از آن ادامه خواهد داشت. دست کم ۱۴۶ دانشگاهی از دانشگاه های دولتی و خصوصی در استانبول به خاطر «نشر تبلیغات تروریستی» به نفع حزب مسلح کارگران کردستان محاکمه خواهند شد. انتظار می‌رود پرونده‌های تازه ای علیه امضاکنندگان فراخوان گشوده شود.

آمریکا: تاثیر ویرانگر سیاست مهاجرتی ترامپ

دیده‌بان حقوق بشر ـ افزایش دستگیری افراد مهاجری که در آمریکا زندگی می کنند در حاکمیت دولت ترامپ تاثیر ویرانگری بر مهاجران دارای پیوند های بلند مدت با آمریکا دارد. بر اساس آماری که وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر کرده، از آغاز دولت ترامپ تا آخر سپتامبر ۲۰۱۷،کشور بدون احتساب مرزها دستگیر و بسیاری از آنها از خانواده‌ها و جوامع خود جدا شده اند، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ در حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است. دستگیری مهاجران بدون پیشینه کیفری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ تقریباً سه برابر شد.

میانمار: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ‘نسل‌کشی’ در میانمار سخن گفت

چین: محکومیت مدافع حقوق بشری تایوانی به ۵ سال زندان

در بمباران هوایی سوریه و روسیه در غوطه شرقی ده‌ها غیرنظامی کشته شدند

لیبی: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل: «برده‌داری واقعیتی ننگین ا‌ست»

آمریکا: بازنشر ویدئوهای نژادپرستان توسط ترامپ

ایران:

 اعدام‌ها در هفته گذشته: رجایی‌شهر کرج (۱۰)

اجرای حداقل ۴۲ حکم اعدام در ایران در ماه گذشته میلادی

نامه سرگشاده زندانیان سیاسی بلوچ؛ قوه قضاییه پاسخگوی اعمال شکنجه توسط بازجویان باشد

سه زندانی سیاسی در تهران مجموعا به ۲۸ سال حبس و تبعید محکوم شدند

«رضا شهابی توان جسمی تحمل حبس را ندارد»

آرش صادقی، همچنان محروم از خدمات درمانی و ملاقات و دیدار با همسر

یک نهاد امنیتی مانع از برگزاری مراسم یادبود علی اشرف درویشیان شد

دستگیری مهمانان یک مراسم فاتحه‌خوانی در منطقه جلیزی

ارشاد اسلامی مانع از نمایش فیلم توقیف‌شده کاهانی در کانادا شد

عاملان غیردولتی

فیلیپین: قتل دو مدافع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که دو مدافع حقوق بشر، خانم الیزا بادایوس وآقای الوتریو مویزس در جریان تحقیق درباره ی نقض حقوق زمین در یکی از ایالت ها به قتل رسیدند و یک مدافع حقوق بشر دیگر به ضرب گلوله زخمی شد.

عدالت

شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو: افزایش چالش‌های دادگاه بین‌المللی جزایی به همراه گسترش حیطه‌ی آن

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ با گردهمایی کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی در نیویورک از ۴ تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ به مناسبت شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی رُم، این پرسش اساسی هنوز مطرح است: کشورهای عضو چه نوع آینده‌ای را برای دادگاه بین‌المللی جزایی می‌خواهند؟ فدراسیون امروز موضع گیری خود را به همراه توصیه‌های خود به مجمع کشورهای عضو منتشر کرد. نهاد سیاسی ناظر بر دادگاه بین‌المللی جزایی باید اکنون تصمیم بگیرد که آیا به این دادگاه مستقل بین‌المللی امکانات اجرای موثر ماموریت خود را خواهد داد یا خیر. چنین تصمیمی به معنای افزایش بودجه‌ی دادگاه در هماهنگی با نیازهای آن و به ویژه به منظور تحقق تعهد آن به مشارکت قربانیان در دادرسی‌ها، محافظت از قربانیان، اجرای تحقیقات و دادرسی‌های مناسب و نیز همکاری با دادگاه بین‌المللی در رعایت تعهدات کشورهای عضو است.

اسرائیل: دلایل مهمی برای ترس از دادگاه بین المللی جزایی

المُنیتور ـ درک این مشکل است که چرا دولت آمریکا در مقابل درخواست فلسطینی ها برای پیگرد مسئولان اسرائیلی در دادگاه بین المللی جزایی به دفاع از اسرائیل شتافت. دولت های پیاپی اسرائیلی ادعا کرده اند که تمام فعالیت های آنها در مناطق تسخیر شده در جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۶۷ کاملاً بدون اشکال بوده است. بنا به اعلام وزارت خارجه اسرائیل، کرانه باختری منطقه مورد اختلاف است و نه منطقه اشغالی. بنابراین هر کاری که اسرائیل در این منطقه انجام دهد و داده است کاملاً قانونی است. بنابراین زمانی که رئیس جمهور فلسطین محمود عباس تهدید به درخواست رسیدگی به فعالیت های اسرائیل در مناطق اشغالی از دادگاه بین المللی جزایی کرد، چرا دولت و کنگره آمریکا آتش به راه انداخت؟ چرا وزیر خارجه تیلرسون در روز ۱۷ نوامبر هشدار داد که دولت ناگزیر هیئت دیپلماتیک سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل خواهد کرد مگر اینکه عباس تهدید خود را پس بگیرد؟ اگر اسرائیل قانونی عمل می کند، آیا نباید فلسطینی ها به دادگاه مراجعه کنند و اسرائیل یک بار از این امکان استفاده و ثابت کند که قدرت اشغالی نیست و می تواند بدون وقفه به ساختن شهرک ها در این مناطق ادامه دهد؟

دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق دستاوردها و شکست‌های دادخواهی

مکزیک: دادخواهی از ارتش به دلیل اعدام‌های خودسرانه

احکام سنگین زندان برای ۴۸ تن از نظامیان سابق آرژانتین

حقوق مدنی و سیاسی

امریکا: شناسایی بیت المقدس متحد «بی مسئولیتی» است و حقوق بشر فلسطینی‌ها را تضعیف می کند

عفو بین‌الملل ـ رئیس بخش دادخواهی خاورمیانه در شاخه آمریکای سازمان عفو بین الملل با محکوم کردن بیانیه رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به آن شهر گفت:  این تصمیم دولت ترامپ بی مسئولیتی و تحریک آمیز است که حقوق بشر فلسطینی ها را بیشتر زیر پا می‌گذارد و به احتمال به تنش ها در منطقه می افزاید. با شناسایی بیت المقدس متحد به عنوان پایتخت اسرائیل و اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو و آن شهر،رئیس جمهور ترامپ یک بار دیگر بی توجهی کامل خود به حقوق بین المللی را نشان داده است. نگرانی جامعه جهانی از به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا

هندوراس: بررسی فردی صورتجلسه ها تنها راه تضمین جلوگیری از تقلب در انتخابات است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون نگرانی خود را درباره وقایعی که پس از انتخابات ریاست جمهوری و محلی در تاریخ ۲۶ نوامبر رخ داده ابراز می‌کند. نتایج این انتخابات هنوز نامعلوم است و به بحران سیاسی در کشور منجر شده است. این بحران دوشنبه پیش با انتشار نتایج مقدماتی یافته‌های دادگاه عالی انتخاباتی آغاز شد. اطلاعات ناشی از شمارش ۵۷ درصد از آرا در حوزه های رای گیری نتایج را به نفع رهبر مخالفان (۴۵.۱۷ درصد) نشان می دهد که می تواند بر رئیس جمهور مستقر (۲۱ درصد) پیروز شود.

اعلام “سه روز خشم”؛ نخستین واکنش فلسطینیان به تصمیم ترامپ

روسیه رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا را «عامل خارجی» اعلام کرد

ایران:

بهروز توکلی، زندانی بهائی پس از تحمل ۱۰ سال زندان آزاد شد

ادامه اعتصاب در دانشگاه نفت و فراخوان فارغ‌التحصیلان برای برگزار کردن تجمع

اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های ایران در آستانه روز ۱۶ آذر

تجمع دانشجویان چند دانشگاه در اعتراض به «پولی‌شدن دانشگاه‌ها»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل/سرزمین اشغالی فلسطین: بیانیه‌ی مشترک در حمایت از پایگاه داده‌های حقوق بشر درباره‌ی فعالیت‌های اقتصادی مربوط به شهرک‌ها   فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بنا دارد در دسامبر ۲۰۱۷ پایگاه داده‌هایی راه بیاندازد که شرکت‌هایی که مستقیم یا غیر مستقیم از ساخته شدن و رشد شهرک‌های کوچ‌نشین در سرزمین اشغالی فلسطین توانمند و مجهز شده‌اند و از آن‌ها سود برده‌اند، در این پایگاه ثبت خواهند شد. ما، ۵۶  سازمان بین المللی، منطقه‌ای و ملی فعال در زمینه‌ی اقتصاد و حقوق بشر، از این پایگاه داده‌ها حمایت می‌کنیم و دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و کشورها را فرا می‌خوانیم تا از شفاف بودن چار چوب و رویه‌های کاری این پایگاه اطمینان یابند و تنظیم این رویه‌ها را در مشورت با جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر انجام دهند. به علاوه، از کشورها می‌خواهیم از این پایگاه داده‌ها پس از انتشار آن استفاده و به روش سازنده با آن همکاری کنند. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و آرمان‌شهر از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

یونان: پناهجویان را پیش از زمستان به محلی امن منتقل کنید

عفو بین‌الملل ـ  ۱۲ سازمان حقوق بشری و بشردوستانه امروز اعلام کردند: دولت یونان با حمایت رهبران اتحادیه اروپا باید پیش از آغاز زمستان به سیاست کنترل پناهجویان خاتمه دهد. این گروه‌ها گفتند که پیش از آغاز رسمی زمستان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، نخست وزیر باید با حمایت اتحادیه اروپا فوری پناهجویان را به نقاطی با وضعیت بهتر در سرزمین اصلی یونان منتقل کند و دست به اقدامات مشخصی بزند که تا آن تاریخ هیچ پناهجویی در سرما نماند.

آمریکا: گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، مأمور تحقیق درباره فقر

ایران:

لوث کردن موضوع بیکاری: «نصف مردم حال کار ندارند»

نه به طرح کارورزی، آری به تعاونی نیروهای کار

کارگران در تله‌ی قانونی

۱۶ میلیون نفر بی‌کارند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

قطعنامه جلوگیری از ورود زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها امضا می شود

دفاع از حقوق بشر

میانمار: اظهارات شفاهی در باره وضعیت حقوق بشر اقلیت مسلمان روهینگیا و اقلیت‌های دیگر در ایالت راخاین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون از تشکیل نشست ویژه درباره‌ی بحران جاری روهینگیا در ایالت راخاین میانمار استقبال می‌کند. ما لفاظی و اقدام‌های جاری دولت میانمار را محکوم می‌کنیم. تنها هدف از این کار دولت انکار هویت و موجودیت روهینگیا است. این انکار عنصری اساسی در سیاست پاکسازی قومی جماعت روهینگیا است. در ۱۴ ماه گذشته، حمله‌های عمدی نیروهای امنیتی میانمار ـ در پی چندین دهه سرکوب  نظام مند ـ به جابجایی اجباری در حدود ۷۰۰۰۰۰ روهینگیا به بنگلادش انجامیده است. این بدان معنا است که اکثریت مردم روهینگیا اکنون از میانمار اخراج شده‌اند.

آمریکا: واکنش به رای دیوان عالی در مورد فرمان منع سفر

عفو بین‌الملل ـ اشلی هوتون مدیر راهبردی کمپین عفو بین‌الملل آمریکا در مورد فرمان اجرایی ترامپ برای منع سفر به آمریکا گفت: «این فرمان همیشه از اساس بی‌رحمانه و تبعیض‌آمیز بوده است و بر خلاف ارزش‌های مشترک جامعه‌ی آمریکا است؛ ارزش‌هایی همچون کرامت انسانی و برابری برای همه، صرف‌نظر از این‌که از کجا می‌آیند و یا چه دینی را پرستش می‌کنند. فرمان منع سفر نه تنها به حفظ امنیت کسی کمک نمی‌کند بلکه موجب آشفتگی و بی‌ثباتی برای هزاران نفر شده که فقط می‌خواهند بدون ترس سفر کنند و به خانواده‌های‌شان بپیوندند.

فیلیپین: دادگاه بین المللی جزایی با توجه به ادامه کودک کشی «جنگ علیه مواد مخدر»  را بررسی کند

عفو بین‌الملل ـ دادگاه بین المللی جزایی باید فوری بررسی درباره ی جنایت های ضد بشریت، از جمله قتل ده ها کودک را طی جنگ مرگبار علیه مواد مخدر رییس‌جمهور دوترته آغاز کند. از زمانی که دوترته در جون ۲۰۱۶ به قدرت رسید، پلیس هزاران تن را به قتل رسانده است. با وجود این حتی یک مامور پلیس به خاطر جنایت های ارتکابی پاسخگو نشده است.

دولت‌ها در سراسر جهان در جلوگیری از قتل و ناپدید کردن مدافعان حقوق بشر قصور می کنند 

عفو بین‌الملل ـ دولت‌ها در سراسر جهان از وظیفه خود برای محافظت از مدافعان حقوق بشر قصور می‌کنند و این باعث افزایش قتل و ناپدید کردن های قهری قابل پیشگیری می شود. در گزارش تازه این سازمان با عنوان «حمله های مرگبار ولی قابل پیشگیری: قتل و ناپدید کردن قهری مدافعان حقوق بشر» خطر های رو به افزایش رویاروی مدافعان حقوق بشر را به نمایش می‌گذارد.

آمریکا: ترامپ باید از مراسم افتتاح موزه حقوق مدنی دور بماند

واشینگتن پُست ـ «جامعه ملی پیشرفت رنگین پوستان» از رئیس جمهور ترامپ خواست از مراسم افتتاح موزه حقوق مدنی در می‌سی‌سی‌پی دور بماند. ترامپ قصد دارد در این مراسم شرکت کند و رئیس این جامعه به شدت از کارنامه رئیس جمهور در زمینه حقوق مدنی انتقاد کرده است. در این مراسم قرار است رهبران حقوق مدنی و مسئولان انتخابی سخنرانی کنند و فرماندار می‌سی‌سی‌پی از رئیس‌جمهور نیز دعوت کرده است. اما رئیس جامعه ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در اظهارات تندی اعلام کرد که حضور ترامپ «توهین» به جنبشی است که در موزه مورد تجلیل واقع می‌شود. بعضی از رهبران حقوق مدنی و کشیشان سیاهپوست گفته اند که علیه دیدار رئیس جمهور از موزه اعتراض خواهند کرد.

  مراکش/اسپانیا: در دفاع از مالِنو

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  مأموران پلیس هفته گذشته به دیدار مدافع حقوق بشر مالنو گارزون رفتند و به او اطلاع دادند که باید نزد مسئولان قضایی مراکش حاضر شود. گویا او به ارتکاب جنایت بین المللی قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی در اسپانیا متهم است. دولت اسپانیا درباره کار او تحقیق می کند. به همین دلیل، اسپانیا از کشور محل سکونت او مراکش خواسته است تا در این تحقیقات همکاری کند. دلیل اتهام علیه این مدافع حقوق بشردرخواست کمک برای کشتی‌های حامل مهاجران است.

آلمان: خلبان‌ها حاضر نشدند مهاجران افغان را به افغانستان برگردانند

میانمار: هشدارِ گزارش تازه درباره زمین خواری

زیمبابوه: تبرئه کشیش  ایوان ماواریر

ایران: 

کانون نویسندگان: مبارزه با سانسور آشکار و نهان دولتی ادامه دارد

یاد جان باختگان آزادی گرامی باد: نوزدهمین سالگرد قتل مختاری و پوینده

زنان

زنانی را که در مبارزه به خاطر حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ کشته شدند به یاد بیاوریم

گاردین ـ بیش از نیمی از زنانی که در گزارش سال ۲۰۱۷ آوید در مورد فعالان زن از آنها تجلیل شد، در دفاع ازحقوق خود به قتل رسیدند. در میان زنان کشته شده، زنانی هستند که برای محافظت از زمین خود در مقابل دولت و شرکت‌های چند ملیتی، به خاطر اعلام بی‌عدالتی یا فساد یا دفاع از حقوق دگرباشان جنسی به قتل رسیدند. در حالی که هزاران مرد از حقوق بشر دفاع می کنند، زنان با مشکلات ویژه‌ای به خاطر این فعالیت روبرو هستند. آنها به خاطر زن بودن مورد هدف قرار می گیرند نه به خاطر اعتراض شان.

صدای زنان نباید در گفتگوهای مربوط به اقتصاد و حقوق بشر نادیده گرفته شود

دموکراسی باز ـ حمله شرکت ها به زمین ها و منابع در جنوب جهان تاثیر مشخص جنسیتی بر زنان دارد که به طور منظم از تصمیم‌گیری کنار گذاشته می‌شوند. پیوند بین حمله شرکت ها به منابع طبیعی و نقض حقوق زنان به طور روز افزونی آشکار می شود. قتل فعال محیط زیست برتا کاسرز در سال ۲۰۱۶ که رهبری جامعه بومی خود در مخالفت با ساختن سد برروی رودخانه مقدس آنها در هندوراس را به عهده داشت، نشان می دهد که این خطر ها چقدر مرگبار هستند. در چند دهه گذشته شاهد گسترش پروژه هایی بر روی زمین، معدن کاری و کشاورزی صنعتی فراملیتی در کشورهای در حال توسعه و دارای منابع غنی بوده‌ایم. با وجود این، به جای شکوفایی موعود،  بسیاری از مردم محلی هنوز با فقر و ناامنی غذایی مبارزه می کنند. زنان اکثریت کشاورزان کوچک در جهان را تشکیل میدهند و مسئولیت اصلی رابرای تامین غذا و آب خانواده به عهده دارند. زمانی که موسسه های اقتصادی حقوق بشر را نقض می‌کنند، تاثیر مشخص جنسیتی در این موارد اغلب نادیده می ماند. بسیاری از این موارد نقض حقوق بشر در اثر تبعیضِ جا افتاده و عادی شده هرروزی تشدید می شود. 

امریکای لاتین: خشونت‌های جنسیتی علیه زنان فعال و مدافع حقوق بشر

سرویس خبری اینترپرس ـ تهدید جدی و مستقیم، افترازنی، جرم انگاری فعالیت های حقوق بشری، حمله به زندگی خصوصی زنان، تخریب اموال و دارایی های مورد نیاز برای حمایت از خانواده ها و حتی قتل برخی از فعالان زن، از انواع خشونت های جنسیتی است که در سراسر آمریکای لاتین در مورد زنان مدافع حقوق  بشر رو به گسترش است.

میانمار: هر روز کابوس است

سرویس خبری اینترپرس ـ پارول اختر، زن روهینگیایی که در میانه دهه سوم زندگی خود است هرگز نمی‌خواهد روزهایی را که قبل از مهاجرت به بنگلادش در سرزمین خود، میانمار، از سر گذرانده به یاد بیاورد. او مادر دو فرزند است که در چادری که اکنون خانه خود می نامد، در جنوب شرقی بنگلادش که میزبان هزاران پناهنده روهینگیایی است، زندگی می کند. او به یاد می آورد که چطور سربازان ارتش به همراه مردان بودایی به روستای انها جمله کردند، به زنان تجاوز و اموال و دارایی های باارزش انها را غارت کردند، خانه های آنها را آتش زدند و مردان جوان روستا را همراه خود بردند.

راه طولانی و ناتمام آزادی برای زنان و دختران

دیده بان اشتباهات بشر ـ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، امینه محمد، با تقبیح نابرابری جنسیتی به عنوان فراگیرترین نوع نابرابری و تبعیض در سراسر جهان، خواستار سرمایه گذاری روی زنان و دختران شد.  او در سخنرانی روز ۲۵ نوامبر به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان خواستار اقدام جامعه بین المللی در زمینه سرمایه گذاری روی ۵۰% از سرمایه انسانی جوامع، پتانسیل زنان و استفاده از قدرت آنها شد.

فرانسه: اگر بخواهیم علیه مرد سالاری و خشونت و آزار زنان گام برداریم، نخست باید از دستور زبان شروع کنیم

رادیو بین المللی فرانسه ـ روز ٢۵ نوامبر از سوی سازمان ملل، روز مبارزه با خشونت علیه زنان نام گذاری شده است. به گزارش فیگارو ، اگر بخواهیم به طور واقعی علیه مرد سالاری و خشنوت و آزار زنان گام برداریم، نخست باید از دستور زبان فرانسه شروع کنیم. حرف تعریف ها، فعل ها، اسم ها، صفت ها و جمع مونث و مذکر را اصلاح کنیم. در زبان فرانسه به هنگام جمع بستن یک فعل به طور مثال اگر یک مرد در میان صد زن قرار داشته باشد فعل جمع این جمعیت با مذکر بسته می شود. سرمقاله نویس فیگارو با کنایه به همین دستور زبان فرانسه و وجود مونث و مذکر در این زبان اشاره می کند.

ترکیه: در حدود دو هزار زن در طول ۸ سال کشته شده اند

حریت ـ  بر اساس آماری که وب سایت بیانت که پیگیرِ زن کشی است، در سراسر کشور در حدود  ۲۰۰۰ زن در ظرف هشت سال کشته شده اند. از سال ۲۰۱۰ تا کنون دستکم ۱۹۱۵ زن کشته شده اند. یکی از هر دو زنی که در این چند سال کشته شده‌اند به دست همسران یا دوستان مرد خود به قتل رسیدند. تکان دهنده تر از آن، این واقعیت است که دستکم ۲۳۷ قتل با وجود این رخ داد که زنان قربانی از دولت درخواست محافظت کرده بودند. از جمله دلایلی که برای توجیه این قتل ها ارائه شد، شک به خیانت، درخواست طلاق، خودداری از بازگشت به زندگی مشترک و به اصطلاح قتل‌های ناموسی بودند. بعضی از مردانی که مرتکب قتل شده بودند از جمله شکایت داشتند که همسرشان «رب گوجه فرنگی در غذا نریخته است»، «مردانگی مرا مسخره کرده است»، «از من شکایت کرده است» و «حاضر نشده رمز عبور تلفن خود را به من بدهد.»

مقاله تصویری: اعتراض های زنان در سراسر جهان

دمکراسی باز ـ راهپیمایی های ضد ترامپ زنان، اعتراض های زنان را در سال ۲۰۱۷ در معرض دید قرار داد. این گزارش، هفت راهپیمایی زنان را که پوشش رسانه ای چندانی نداشتند (و ۲ اهپیمایی تاریخی در بریتانیا که پوشش یافتند) در بر می‌گیرد. این مقاله تصویری بخشی از حق اعتراض، پروژه مشارکت بین سازمان های حقوق بشری CELS & INCLO با حمایت اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، است که قدرت اعتراض و نقش اساسی آن در جامعه دموکراتیک را بررسی می کند.

شخصیت سال مجله تایم: زنانی که سکوت را شکستند

زنان انقلابی در الجزایر و فلسطین، تکرار تاریخ؟

عراق: اصلاح قانون ثبت احوال؛ تجاوز به حقوق زنان

تبادل تجربه بهترین شیوه آموزش زنان است

هفت فیلمساز ساختارشکن زن تاریخ سینما را بشناسیم

نگاهی به رساله «پدرسالار» اثر سر رابرت فیلمر

تن زدن از حق‌خواهی؛ نمونه زنان در گرینلند

زنـان ۱۹۱۷

ایران:

شورای فرهنگی- اجتماعی زنان تصمیم درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها را از دستور کار خارج کرد

رادیو فردا ـ شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اعلام کرد که به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه ساکن قم با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تصویب مصوبه در این زمینه را «غیرضروری» دانسته و این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

تحلیل محتوای روایت‌های رسیده به کارزار منع خشونت خانوادگی

مرگ طاهر احمدزاده، روایتی دیگر از حذف زنان از زندگی‌نامه فعالان سیاسی مرد

آغاز کار بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران

وقتی «ورزش ایران» همه را باحجاب می‌کند

فرهنگ

وقتی حاکمان شعر می‌گویند: از استالین و موسولینی تا مائو و خمینی

ایران:

“جغد جنگ” نمایشی از خردورزی و صلح علیه جنگ

سال‌های انقلاب و جنگ به روایت دو سیمین

جشن سالگرد تولد ابوالقاسم لاهوتی شاعر عصر مشروطیت ایران در تاجیکستان

اندیشه

آمریکا: ترامپ دارای گرایش‌های فاشیستی است 

گاردین ـ جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد که به مناسبت انتشار کتاب تازه خود در لندن به سر می برد، می گوید در شش یا هفت سال گذشته به شدت از رشد نابرابری و خشمی که این نابرابری ایجاد می‌کند نگران بوده است. در پاسخ به این پرسش که آیا واقعاً فکر می کند ترامپ فاشیست است، پاسخ می دهد: من قطعاً فکر می کنم او این گرایش ها را دارد.

کلیک‌گرایی: مبارزه سیاسی چپ در آستانه نابودی است؟

رادیو زمانه ـ نقدهای بسیاری بر این شکل از مبارزه دیجیتالی/اینترنتی مطرح شده است؛ گرچه این انتقادها تاکنون فاقد پایه نظری مدونی بوده است. در جوامع غربی نقدهای مفصلی درباره مبارزه دیجیتالی، رابطه آن با دموکراسی و احیاناً منطق بازاری‌ این نوع از عملگرایی منتشر شده و مفهوم‌پردازی‌هایی همچون کلیک‌گرایی Clicktivism و مبارزه زیر لحاف slacktivism از دل چنین بحث‌ها درآمده. متن پیش رو نمونه‌ای از نقدهایی است که به رابطه مبارزه دیجیتال و ایدئولوژی بازاریابی می‌پردازد.

شش دلیل اهمیت اعتراض برای دموکراسی

دموکراسی باز ـ چرا اعتراض برای حقوق بشر و جامعه دموکراتیک حیاتی است؟ به این ۶ دلیل باید از حق اعتراض محافظت و از آن استفاده کنیم: ۱) مردم درک می‌کنند که تنها نیستند. ۲) از طریق اعتراض، برنامه را تغییر می دهیم و مباحثه را آغاز می کنیم. ۳) در دموکراسی انتخاباتی، اعتراض امکانی اساسی برای گروه‌های اقلیت فراهم می کند. ۴) گاهی پیروز می شویم. ۵) گاهی به نوعی پیروز می‌شویم که قصد آن را نداشتیم یا آن گونه برنامه ریزی نکرده بودیم. ۶) گاهی پیروز می شویم اما این پیروزی یک نسل یا بیش از آن به طول می انجامد.

ایران: قربانیان ایرانی تصفیه‌های استالینی

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، حرّیت، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان اشتباهات بشر،  دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سرویس خبری اینترپرس، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کارزار منع خشونت خانوادگی، گاردین، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته