“افسانه سرمنگسک” مستندی بدیع با روایت هایی دیگر از افغانستان برای اولین بار روز دوشنبه ۲۰ قوس/ آذر ۱۳۹۶ در چهارچوب برنامه های پنجمین دوره هفته حقوق بشر آرمان شهر در مرکز منبع معلومات افغانستان (ACKU) دانشگاه کابل به نمایش در آمد.

این مستند بر اساس طرحی از گیسو جهانگیری رییس بنیاد آرمان شهر و به کارگردانی خانم دیانا ثاقب فیلم ساز افغانستانی ساخته شده است.

بنیاد آرمان شهر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۹۳ با راه اندازی کمپاینی به نام “افغانستان به روایت دیگر” به استقبال انتخابات رفت و برای بلند کردن صداهای آگاه و مترقی این جامعه بیش از صد مصاحبه با چهره های مطرح فرهنگی، فعالان اجتماعی و دست اندرکاران سیاسی انجام داد که در همان زمان متن فارسی این مصاحبه ها از طریق وبسایت و شبکه های اجتماعی آرمان شهر و روزنامه هشت صبح در داخل کشور منتشر شد و نسخه انگلیسی آن ها همزمان در روزنامه هافینگتن پست امریکا به نشر رسید. پس از آن انتشارات آرمان شهر گزیده این مصاحبه ها را در دو کتاب به زبان های فارسی و انگلیسی در دسترس مخاطبان قرار داد.

فیلم افسانه سرمنگسک روایت یازده تن از شرکت کنندگان در این کمپاین بود که در مقابل دوربین دیانا ثاقب قرار گرفتند و امیدها و نگرانی های شان را در مورد آینده افغانستان بیان کردند.

به صورت متناوب افسوس از فرصت های از دست رفته گذشته، عدم توجه به زیرساخت های فرهنگی و در مورادی ترس از بازگشت به گذشته در قسمت های مختلف این مستند ۵۶ دقیقه ای تکه های آن را به هم بافته است و حتی برای مخاطبی که امروز در همین فضا نفس می کشد و آن را تجربه می کند روایتی جذاب را ارایه کرده است. روایتی که از بستر جنگ و بی خانمانی برخواسته و همزمان راوی سرزندگی و امید به آینده نیز هست اما امیدی که باید مخاطب آن را از پشت لایه تاریکی از اتفاقات دردناکی مانند فاجعه “فرخنده”، تبدیل شدن مکتبی به یک پایگاه نظامی و شکی عمیق به ترانه معروف “ای وطن، ای وطن گلشن خاور زمین” ببیند.

در این فیلم با چهره های سرشناسی از این دست روبرو می شویم: استاد رهنورد زریاب نویسنده و پژوهشگر، سید عسکر موسوی استاد دانشگاه، رویا سادات فیلم ساز، فوزیه کوفی نماینده مجلس، داوود ناجی روزنامه نگار و فعال مدنی، کاوه جبران شاعر و نویسنده، مسعود حسینی عکاس و برنده جایزه پولیتزر، محبوبه سراج فعال حقوق زنان، حبیبه سرابی سیاست مدار، ضیا مبلغ پژوهشگر و فعال حقوق زنان و خانم شینکی کروخیل سیاست مدار

در این برنامه از چهره های حاضر در این فیلم آقایان مسعود حسینی و داوود ناجی حضور داشتند که همراه با کارگردان فیلم پس از نمایش به پرسش های مخاطبین جواب دادند.

امسال بنیاد آرمان شهر با چهار برنامه به استقبال هفته حقوق بشر رفته است که نمایش و گفتگو پیرامون فیلم “افسانه سرمنگسک” یکی از این برنامه ها بود.

دیانا ثاقب پیش از این کارگردانی فیلم های دیگری مانند “محترمه”، “۲۵ درصد”، “بدو روبینا بدو” و “سرخ تیره” را در پرونده خود دارد.

افسانه سرمنگسک

کارگردان: دیانا ثاقب

بر اساس طرحی از گیسو جهانگیری

فیلم بردار: ستاره علی دوست

صدا بردار: میلاد

تدوین: اسماعل عدیوی