تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

نسل‌کُشی اتفاقی نیست

عکس:‌ آ اف پ در تارنمای رادیو فردا

 

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا/اسرائیل ـ فلسطین: تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس مغایر صلح و حقوق بین المللی است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده در روز چهارشنبه برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس نظم بین المللی جهان را به مضحکه تبدیل کرده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو و همکار آن در فلسطین ـ الحق، مرکز حقوق بشر المیزان ـ و مرکز حقوق بشر المرصاد عرب در بلندی‌های جولان نگرانی شدید خود را از این تصمیم غیرمسئولانه ابراز می‌کنند. آمریکا با این تصمیم چک سفید دیگری در اختیار اسرائیل و اشغالگری آن و نقض حقوق اساسی فلسطینی‌ها، به ویژه حق تعیین سرنوشت آنها، قرار می‌دهد.

یمن: محاصره ائتلاف غیرنظامیان را به خطر می اندازد

دیده‌بان حقوق بشر ـ ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی محدودیت‌های گسترده ای را بر تامین کمک امدادی و کالاهای اساسی برای جمعیت غیر نظامی یمن برقرار کرده که فاجعه انسانی را روز به روز در این کشور بدتر می‌کند. اگر این ائتلاف فوری به محاصره خاتمه ندهد، شورای امنیت سازمان ملل بایستی ممنوعیت مسافرت و بستن حسابهای رهبران ارشد این ائتلاف از جمله ولیعهد عربستان و وزیر دفاع آن را برقرار کند. این ائتلاف از زمانی که درگیری در مارس ۲۰۱۵ شروع شد محاصره را برقرار و تامین مواد غذایی، سوخت و دارو برای غیرنظامیان را به شدت محدود کرده و این کار نقض حقوق بین المللی بشردوستانه است. سازمان ملل: شمار یمنی‌ها در آستانه قحطی از هشت میلیون نفر گذشته‌است

دولت‌های اروپایی در سوءاستفاده هولناک از پناهجویان و مهاجران با لیبی همدست هستند

عفو بین‌الملل ـ این سازمان در گزارشی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را متهم کرد که در ساختار پیچیده سوءاستفاده و بهره برداری از پناهجویان و مهاجرین توسط گارد ساحلی لیبی با دولت این کشور همکاری کرده اند و یکی از عوامل اصلی وقوع «برده داری» در لیبی هستند. به عنوان مثال دولت ایتالیا با نادیده گرفتن شکنجه‌ها و سرکوب هایی که گارد ساحلی لیبی به مهاجران روا می دارد بنوعی یکی از مهمترین کشورهای اروپایی همدست با متهمان پرونده برده داری و شکنجه پناهجویان است.

اسرائیل: شش کودک در میان مجروحان حملات هوایی به غزه

آمریکا: گزارشگر سازمان ملل: شکنجه زندانیان در گوانتانامو ادامه دارد

یمن: کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر در حملات هوایی ائتلاف عربستان به صنعا
کامبوج: محکومیت سه مدافع حقوق زمین به زندان سنگاپور: آزار قضایی ۹ فعال حقوق بشر

ایران:

دیوان عالی حکم اعدام احمدرضا جلالی را ‘تایید کرده است’

بی‌بی‌سی ـ سازمان عفو بین الملل و خانواده احمدرضا جلالی، پزشک و محقق مقیم سوئد، که اخیرا به “جرم جاسوسی” در ایران به اعدام محکوم شد، می گویند که این حکم در دیوان عالی در پشت درهای بسته تایید شده است. آقای جلالی که در آوریل سال ۲۰۱۶ در جریان سفری به ایران دستگیر شد برای دانشگاه پزشکی کارولینسکای استکهلم کار می کند.

جلوگیری از مراسم نوزدهمین سالگرد قتل سیاسی محمد مختاری و محمد جعفر پوینده

کانون نویسندگان ایران ـ امروز هفدهم آذر بنا بود مراسم یادبود نوزدهمین سالگرد قتل سیاسی محمد مختاری و محمد جعفر پوینده دو نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران بر مزار آنها برگزار شود اما ماموران امنیتی همچون سال پیش بر درهای ورودی ایستاده بودند و از ورود اعضای کانون و دیگر کسانی که برای شرکت در این مراسم آمده بودند جلوگیری می‌کردند.

اعدام‌ها در هفته گذشته (۹ تن): اردبیل (۱)؛ ساری (۱)؛ کرمانشاه (۵)؛ اصفهان (۲ تن در انظار عمومی)

احضار و بازجویی از شش فعال مدنی در سنندج به اداره‌ی اطلاعات نگاهی به پرونده “مجید سعادت” که با فشار وزارت اطلاعات اعدام شد
نگرانی از امنیت جانی دانشجوی آمریکایی زندانی ایلام: حمله نیروهای امنیتی به روستای جلیزی

نامه سرگشاده سه زندانی سیاسی زاهدان: در خاک پاکستان ربوده و در ایران شکنجه و محکوم به اعدام شدیم

نامه دو زندانی سیاسی؛ ما را گروگان گرفتند، شکنجه و محکوم به اعدام شدیم

اداره اطلاعات اهواز یک فعال مدنی زن اهواز را بازداشت کرد

 

عدالت

وضعیت فلسطین: آزمونی برای دادگاه بین المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ میز گرد مشترک کشور فلسطین، الحق، مرکز حقوق اساسی (CCR) و فدراسیون در شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی روز ۱۱ دسامبر در نیویورک برگزار شد. شرکت کنندگان در بحث میزگرد مشکلات افرادی را که با بررسی مقدماتی دادگاه در مورد فلسطین همکاری می‌کنند، ماهیت جنایت‌های مورد بررسی در دادگاه به ویژه در چارچوب فعالیت‌های شهرک نشین‌های کوچ نشین اسرائیل و فوریت دست زدن به اقدام در مورد جنایت‌های جاری را مورد بحث قرار دادند.

سخنان نماینده‌ی فدراسیون در شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه‌ی دادگاه بین‌المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ شعوان جبارین، دبیرکل فدراسیون و رئیس کل الحق، به نمایندگی از این دو سازمان سخنان زیر را طی بحث‌های عمومی در شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو اساسنامه دادگاه بین‌المللی جزایی، در شهر نیویورک به تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۷ بیان کرد: با فرا رسیدن بیستمین سالگرد تشکیل دادگاه بین‌المللی جزایی، این دادگاه با چالش‌های بیشتری از سال ۱۹۹۸ روبرو است. بیستمین سالگرد زمانی است که می‌توان به ارزیابی دستاوردهای فراوان دادگاه پرداخت و در عین حال زمانی است که می‌توان بررسی کرد که دادگاه چگونه می‌تواند موقعیتی دائمی را در مبارزه به خاطر عدالت بین‌المللی حفظ کند. با اعلام تحقیقات تازه درباره‌ی بروندی و درخواست آغاز تحقیقات درباره‌ی افغانستان که در انتظار تایید است، دادگاه با شجاعت با چالش‌های تازه و بی سابقه روبرو می‌شود. اهمیت تحقیقات دادگاه درباره‌ی وضعیت‌های دیگر، مثل وضعیت فلسطین، نیز تصمیم سریع دادستانی دادگاه و پشتیبانی قوی و همکاری کشورها را ضروری می‌سازد.

مالی: گزینه‌ی عدالت در رویارویی با بحران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ پیش از رسیدگی به کارنامه حقوق‌بشری مالی در بررسی ادواری عمومی سازمان ملل، فدراسیون و جامعه حقوق بشر مالی گزارشی را در تحلیل منابع و اقدام های نظام قضایی این کشور برای مقابله با مهم ترین جنایت ها منتشر کردند. این گزارش پیشرفت های مهمی را در بعضی موارد به لطف اراده دولت مردان نشان می‌دهد. اما در بعضی موارد دیگر وضعیت امنیتی و نبود منابع مانع از پیشرفت شده است. فدراسیون و جامعه حقوق بشر از دولتمردان مالی و نیروهای بین المللی می خواهند برای مقابله با تروریسم و ناامنی عدالت، گفتگو و رعایت حقوق بشر را در مرکز اقدام‌های خود قرار دهند.

بروندی: بحث درباره‌ی پیامدهای آغاز تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی

ایران: «داد می‌خواهیم» − گزارش از مراسم یادبود دو تن از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای

رادیو زمانه ـ چند و چون قتلهای زنجیره‌ای هنوز به صورت کامل رازگشایی نشده است. از چاقو، طناب، اسلحه و اسید تا دستکاری ماشین و انفجار گاز، همه جور روشی برای کشتن به کار برده شده است. تعداد دقیق قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران مشخص نیست و اعداد مختلفی از ۴۰ تا ۱۷۳ نفر در فهرستهای متفاوتی که در این زمینه توسط روزنامه‌نگاران و محققان در اینترنت منتشر شده است موجود است.

حقوق مدنی و سیاسی

لهستان: حمله های بیشتر به حاکمیت قانون 

دیده‌بان حقوق بشر ـ هفته گذشته مجلس لهستان دو پیش‌نویس قانونی را به تصویب رساند که اکثریت اعضای دیوان عالی کشور را به بازنشستگی می فرستد و کنترل بر انتصاب های قضایی را به حزب حاکم می دهد. دولت که در پارلمان دارای اکثریت است بدون اینکه منتظر نظر مشورتی شورای اروپا شود این اقدام را به پایان رساند. شورای اروپا در همان روز نظر خود را منتشر کرد و نتیجه گرفت که اصلاحات پیشنهادی در قانون های شورای ملی قضایی و دیوان عالی کشور استقلال کلیه بخش های قوه قضاییه را با خطر جدی روبرو می کنند.

 فلسطین: محمود عباس: دیگر نقش آمریکا را در روند صلح قبول نداریم

ایران:

ادامه تبعیض علیه سنی‌مذهبان ایران به علت “کارشکنی عناصر افراطی”

دویچه وله ـ در جمهوری اسلامی تبعیض علیه سنی‌مذهبان ادامه دارد. بخشنامه دولت به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها درباره استفاده از نخبگان اقلیت‌ها حاصلی نداشت. دلیل آن کارشکنی “نفوذ بخشی از عناصر افراطی در بدنه دولت” عنوان شده است. برخی از روحانیان سنی در مصاحبه با دویچه وله گفتند که ممنوع‌‌الخروج هستند و حتی حق سفر در داخل کشور را هم ندارند. اینها تائید می‌کنند که صدور بخشنامه دولت و نامه رهبر هم به بهبود وضعیت سنی‌ها یا مشارکت نخبگان سنی در بدنه دولت کمکی نکرده است.

دلایل انتخاب ازدواج سفید

گویا نیوز ـ یافته‌های یک تحقیق علمی درباره ازدواج سفید یا هم‌بالینی نشان می‌دهد داشتن رابطه جنسی، یکی از فاکتورهای اصلی در چنین روابطی است. هرچند سنت‌گریزی، امنیت اقتصادی و سودمندی رابطه، شراکت مالی، تعهدگریزی، ترس از بی‌خانمانی، گسست از خانواده و موارد دیگر در انتخاب این رابطه موثر هستند. “ازدواج سفید شبه قانونی” بدیلی در برابر ازدواج سنتی؟

امین حسین پناهی در بازداشتگاه اطلاعات سنندج دست به اعتصاب غذا زده است فهیمه اسماعیلی فعال سیاسی عرب پس از ۱۲ سال حبس آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مهاجرت به اتحادیه اروپا: زمان برای برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی حقوق بشری فرا رسیده است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۳۳ سازمان‌ دیگر در بیانیه مشترکی اعلام کردند: روسای کشورهای اتحادیه‌ی اروپا قرار است در روزهای ۱۴ و ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ ابعاد داخلی و خارجی سیاست مهاجرتی اتحادیه‌ی اروپا را مورد بحث قرار دهند. اتحادیه‌ی اروپا به جای اینکه سیاست‌هایی را پیشنهاد کند که کمترین فصل مشترک بین کشورهای عضو را در بر می‌گیرد، باید برنامه‌ای اصولی را پیش بگذارد که به مهاجرت از جنبه‌های انسانی و عملی توجه کند. رهبران اروپا بایستی به  مهاجرت و جابجایی توجه کنند تا سیاست‌هایی را در سطح جهانی به پیش ببرند که پایه‌ی عمیقی در برنامه‌ی قدرتمند حقوق بشری داشته باشد.

 

دو نهاد بین‌المللی: نیمی از مردم جهان به خدمات درمانی ضروری دسترسی ندارند

رادیو فردا ـ طبق گزارش جدید بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی حداقل نیمی ازجمعیت جهان به خدمات درمانی ضروری دسترسی ندارند و هر سال تعداد کثیری از خانواده‌ها چون مجبورند هزینه‌های درمانی را خودشان بپردازند دچار فقر می‌شوند.

 

نیاز میلیاردی سازمان ملل برای کمک به پناهجویان سوری

 

ایران:

خانوارهای اجاره‌نشین در یک دهه ۸۳ درصد بیشتر شده‌اند

بی‌بی‌سی ـ بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد وضع اقتصادی ایرانی‌ها نسبت به ۱۰ سال پیش، ۱۵ درصد بدتر شده. این در حالی است که از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶، وضع رفاهی خانوارهای ایرانی ۴۳ درصد بهتر شده بود.

 

«خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان ایران در سال ۱۳۹۴» پنجمین روز اعتصاب کارگران هفت‌تپه برای حقوق‌های معوقه و سندیکا

ایران رتبه اول خشونت اجتماعی را در دنیا دارد

 

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

افزایش معاملات سلاح در جهان

رادیو زمانه ـ در سال ۲۰۱۶ فروش سلاح در جهان نسبت به سال قبل از آن دو درصد و نسبت به سال ۲۰۰۲، ۳۸ درصد افزایش داشته است. چین در این آمار به حساب نیامده است. زیرا در مورد چین آمار مشخصی در مورد فروش تسلیحات در دست نیست. بر اساس ‌گزارش تازه مؤسسه پژوهش صلح جهانی استکهلم ۱۰۰ شرکت بزرگ ساخت سلاح در جهان، تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۷۵ میلیارد دلار سلاح فروخته‌اند که این میزان دو درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ و ۳۸ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ افزایش داشته است. بیشترین سلاح‌ها را ابرشرکت‌های آمریکایی فروخته‌اند. میزان فروش شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا در سال  ۲۰۱۶، ۲۱۷ میلیارد دلار بود که تقریباً دو سوم درآمدها را به‌دست آورده‌اند و چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. میزان فروش سلاح در کشورهای غرب اروپا تقریباً به همان میزان سال گذشته بوده است روسیه توانسته است ۳,۸ درصد به میزان فروش تسلیحات خود افزایش دهد.

 

دفاع از حقوق بشر

دفتر بین‌المللی فدراسیون خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط نبیل رجب شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به مناسبت نشست دفتر بین‌المللی خود در پاریس از ۲۴ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷، همبستگی خود را با مدافع حقوق بشر بحرینی نبیل رجب، نایب دبیر کل فدراسیون و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، ابراز می‌کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او است. فدراسیون به شدت از تداوم حبس خودسرانه‌ی نبیل رجب از تاریخ ۱۳ جون ۲۰۱۶ و تایید حکم دو سال زندان او در دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۲۲ نوامبر نگران است. فدراسیون همچنین از فرایندهای دیگر قضایی علیه او خشمگین است. این روند‌های قضایی ممکن است به صدور حکم ۱۵ سال زندان بیشتر منجر شود. جلسه‌ی بعدی دادگاه او قرار است در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ برگزار شود.

پنجمین سال: هفته حقوق بشر ۲۰۱۷ آرمان‌شهر درافغانستان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ آرمان شهر/  OPEN ASIA با همکاری گروه هماهنگی عدالت انتقالی، فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)، بنیاد هاینریش بل در افغانستان ، آکسفام نویب، مرکز منبع معلومات افغانستان، موسسه ارتقای ظرفیت مدنی معرفت، موسسه جامعه مدنی و حقوق بشر، موسسه خدیجه کبرا، موسسه تعلیمی خصوصی توحید و انجمن قلم افغانستان و برای گرامی‌داشت هفته حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ چهار برنامه زیر را برگزار کرد: نقش و مسوولیت ادبیات در ترویج فرهنگ حقوق بشری، جایزه بین المللی صلح سیمرغ در شهر رویایی کودکان، “افسانه سرمنگسگ” مستندی بدیع با روایت‌هایی دیگر از افغانستان، و پرسش و پاسخ: افغانستان و دادگاه بین المللی جزایی.

گرجستان: نامه مشترک به دولتمردان درباره رفتار ظالمانه و تحقیر کننده و نبود تحقیقات درباره این رفتار

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در گرجستان، مرکز حقوق بشر، در نامه ای به دولتمردان گرجستان نگرانی خود را از شمار رو به افزایشی از ادعاهای مربوط به رفتار ظالمانه و تحقیرکننده در بازداشتگاه های این کشور ابراز کردند. بنا به گزارش مدافع عمومی گرجستان که در سال ۲۰۱۶ به پارلمان ارائه شد، هیچ یک از ۳۵ موردی که به این مقام رجوع شده است تاکنون به اعلام اتهام منجر نشده و هیچ یک از شاکیان به عنوان قربانی رسمی پذیرفته نشده اند.

میانمار: فراخوان مشترک به شورای امنیت برای اقدام در بحران روهینگیا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به همراه ائتلاف جهانی ۶۹ سازمان حقوق بشری و بشردوست در آستانه نشست شورای امنیت در روز ۱۲ دسامبر درباره ی وضعیت میانمار از این شورا خواستند در توجه به پاکسازی عمومی و جنایت های گسترده در میانمار از جمله جنایت های ضد بشریت علیه مردم روهینگیا به دست نیروهای امنیتی این کشور دست به اقدام فوری بزند. سخنان در

سازمان ملل در محکومیت رویدادها در میانمار از جمله بیانیه ریاست شورای امنیت در روز ۶ نوامبر و تصویب قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نتیجه‌ای در زمینه اقدام های تهدید آمیز دولت میانمار یا به پاسخگویی خواستن مسئولان این تعدی ها نداشته است. اکنون زمان اقدام هماهنگ و موثر بین المللی است.

نسل‌کُشی اتفاقی نیست ـ مقاله به مناسبت نهم دسامبر، روز بین المللی ارج‌گذاری و کرامت به قربانیان جنایت نسل‌کُشی و پیشگیری از این جنایت.

اسرائیل/فلسطین: بیانیه استانبول: قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است

اتحادیه اروپا درخواست نخست‌وزیر اسرائیل در مورد اورشلیم را رد کرد ارمنستان: ردیابی در محاکمه جدل برانگیز مهاجمان به یک مرکز پلیس

 مالزی: گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۷

اسرائیل: دومین «راهپیمایی شرم» علیه نتانیاهو 

ایران:

حقوق بشر زیر سایه اعدام‌ها و منشور فراموش شده حقوق شهروندی

رادیو زمانه ـ دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر است. ۶۹ سال پس از تصویب قطعنامه حقوق بشر در سازمان ملل متحد اما جهان همچنان صحنه وقوع اتفاق‌هایی است که در آنها حقوق اولیه و اساسی انسان‌ها گاهی به بدترین شکل نقض می‌شود. حوادثی که برخی از آنها نام جنایت علیه بشریت به خود می‌گیرند. در میانه بحران‌ها اما ایران که نام «جزیره ثبات» بر خود نهاده، از اعلامیه جهانی حقوق بشر به منشور حقوق شهروندی رسیده است.

نرگس محمدی:‌‌ سلول انفرادی، شکنجه روانی است

کانون مدافعان حقوق بشر ـ کارکرد سلول انفرادی دامنه وسیعی یافته. اگر روزی اعترافات در سلول انفرادی مستمسک دادگاه‌ها در صدور احکام علیه متهمان یا نمایش‌های تلویزیونی بود، امروزه سندی در دست نهادها برای گرو کشی و انجام معاملات سیاسی- اقتصادی و حتی بین‌المللی قرار گرفته است.

 

زنان

برزیل: قانونگذاران باید ممنوعیت و سقط جنین را رد کنند

دیده‌بان حقوق بشر ـ اصلاحات در قانون اساسی زنان و دختران را به خطر می‌اندازند و حقوق آنها را نقض می‌کنند. قانونگذاران برزیلی باید این اصلاحیه خطرناک را که سقط جنین را در هر شرایطی ممنوع می‌کند رد کنند. اصلاحات پیشنهادی سقط جنین را حتی برای حاملگی های ناشی از تجاوز یا در شرایطی که جان زن در خطر است ممنوع می کنند.

فمینیسم؛ کلمه سال دیکشنری وبستر

بی‌بی‌سی ـ دیکشنری مریام وبستر گفت که توجه به این کلمه به دلیل راهپیمایی‌های زنان، فیلم‌ها و برنامه‌های جدید تلویزیونی درباره موضوعات مربوط به زنان و مجموعه‌ای از اخبار درباره ادعاهای مربوط به آزار و اذیت جنسی بسیار بیشتر شده است. دیکشنری وبستر کلمه فمینیسم را به عنوان “نظریه برابری جنسیتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی” تعریف می‌کند. این دیکشنری همچنین در توضیح این لغت می‌گوید: “فعالیت‌های سازمان‌یافته برای حقوق و منافع زنان”. اولین جهش در توجه به این کلمه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ و در پی راهپیمایی زنان در واشنگتن و دیگر شهرهای جهان در واکنش به ریاست جمهوری ترامپ و اظهارات جنجال‌برانگیز و مواضع او درباره زنان به وجود آمد.

یاد آوردن از فعالان کشته شده مهم است ولی کافی نیست

دموکراسی باز ـ سازمان من هر سال به صورت آنلاین یادبودهایی درباره فعالانی که درگذشته‌اند منتشر می‌کند.آنچه ما واقعاً نیاز داریم این است که دولت‌ها امنیت آنها را تضمین کنند. من برای یک سازمان حقوق زنان کار می کنم که به صورت آنلاین برای زنانی که در سال پیش  در گذشته اند یا ناپدید شده اند یادبود منتشر می کند. ما یادبود ها را بر اساس گواهی های عزیزان آنها یا از مردم محل و نهادهایی که با این فعالان نزدیک بودند ‌آوری می‌کنیم. تصویر آنها را نیز برای تاثیرگذاری بیشتر منتشر می کنیم. حرص و طمع و خشونت مردسالارانه به طور منظم جان بسیاری از زنان را به خصوص در جنوب جهان تهدید می‌کند. امسال بیش از نیمی از ۷۲ کنشگر (۶۲.۵) که ما از آنها یاد کردیم یا کشته شده یا ناپدید شده بودند.

آمریکا: گذری بر سوء استفاده و آزار جنسی علیه زنان و سایر جنسیتها و رسوایی‌های علنی شده افغانستان: آزار جنسی زنان؛ خطر مرگ برای کسانی که سکوت را بشکنند
هند: نبرد دختران جوان دهلی با آزار جنسی زنان کارگر چگونه با «آزار جنسی» مواجه شدند؟
سوئد: جشنواره زنان مشرق‌زمین فراخوان برای شکستن سکوت
زن بازوبریده تایم، نماینده صداهای خاموش

ایران:

زنان برای ازدواج با اتباع خارجی باید مجوز بگیرند

بررسی کمیت و کیفیت اشتغال زنان ایرانی

فرهنگ

ایران: کارتن خواب ها

وبسایت سید علی صالحی ـ حالا آن سوی این همه پنجره / شومینه‌ها روشن است / رخت‌خواب‌ها گرم / سفره‌ها لبریز / دست‌ها پُر / دل‌ها خوش وُ / دنیا، دنیاست برای خودش. پس وقتِ تقسیمِ جیره‌ی جهان / من کجا بودم / که جز این کارتون خیس و / این زمستانِ زمهریر / چیزی نصیب‌ام نشد؟ / مُقوا خیس، خیابان خیس / تخته‌ها، کبریت، حَلَبی / چشم‌ها و چه کنم‌ها … خیس! / خواب و خیالِ شما چطور؟ / حالا خیلی‌ها پُشتِ پنجره ایستاده / با پیاله‌ی گرمِ چای‌شان در دست / سرگرمِ تماشایِ برف‌اند / سرگرمِ فعلِ ماضی حرف‌اند / و هی از سنگسارِ عدالت وُ / احتمالِ آزادیِ آدمی سخن می‌گویند…. گزارش خبری: جسد یک زن کارتن‌خواب در سطل زباله پیدا شد

اندیشه

راز یادداشت‌هایی از جهنم آشویتس

مجازات اعدام ـ منشأ، تاریخ، قربانیان

آلمان: سوزاندن پرچم اسرائیل در برلین؛ بحث‌ها ادامه دارند

ایران:‌ تأملی در مورد اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدّر

آرمان شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام،­­­­­­ کانون مدافعان حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، وبسایت سید علی صالحی، یورو نیوز

 

بایگانی شماره‌های گذشته