در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

دیانا ثاقب، کارگردان فیلم مستند “افسانه سرمنگسک” با ایده گیسو جهانگیری و تهیه کنندگی آرمان شهر؛ این فیلم، روز ۱۲ دسامبر، در قالب برنامه های هفته حقوق بشر آرمان شهر، برای اولین بار در افغانستان، در مرکز معلوماتی دانشگاه کابل، به نمایش درآمد.

نقض حقوق بشر  

افغانستان زن جوانی را در سرپل تیر باران کردند

آژانس خبری باختر، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ طالبان مسلح یک زن جوان را دیشب در سرپل تیر باران کردند. ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل به آژانس باختر گفت، این زن سی و هشت ساله در قریه پسته مزار ولسوالی صیاد با اتهام همکاری خانواده وی با دولت توسط طالبان تیر باران شد .

افغانستان وزارت امور زنان: معاینه پرده بکارت در مناطق دور دست یک کار عادی است

رادیو آزادی، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ وزارت امور زنان می‌گوید، با وجود فرمان حکومت و کمپاین‌ها، معاینه پرده بکارت دختران و خانم‌ها در مراکز صحی و عدلی هنوز هم ادامه دارد و یک عامل جدی خشونت‌ در خانواده‌ها است.

دفاع از حقوق بشر

مجله تایم «شکنندگان سکوت» را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد

رادیو فردا، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ مجله تایم «شکنندگان سکوت»، زنانی که حکایت‌های خود از آزار جنسی را برملا کرده‌اند، به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد. مجله تایم کسانی را که «یک راز آشکار را بیان کردند، حرف‌های در گوشی را به شبکه‌های اجتماعی رساندند و ما را وادار کردند که اعمال غیرقابل پذیرش را دیگر تحمل نکنیم» ستوده است.

زن بازوبریده تایم، نماینده صداهای خاموش

اخبار روز، ۹ دسامبر ۲۰۱۷ عکس سال تایم پنج زنی را که با سخنان خود ماجرای خشونت‌های جنسی را برملا کردند به تصویر کشیده است؛ اعتراضی بزرگ که به استعفای چند نماینده مجلس آمریکا و انگلیس، اخراج چند مدیرعامل شرکت‌های مهم جهان و نوشتن منشور اخلاقی در اسکار و هالیوود و…. منجر شده است. اما این آرنج ازآنِ کیست؟

این دست ناشناس کدام زن است؟

آزار جنسی زنان در افغانستان: خطر مرگ برای کسانی که سکوت را بشکنند

افغانستان سیما سمر: استفاده از کودکان در منازعه جنایت جنگی است

روزنامه هشت صبح، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که استفاده از کودکان در منازعات جنایت جنگی است. سیما سمر که در کنفرانس روز جهانی حقوق بشر و حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر صحبت می‌کرد، گفت که حضور کودکان در صفوف جنگ و استفاده از آنان در منازعات جنایت جنگی به شمار می‌رود. وی افزود: «من می‌فهمم که در نیروهای امنیتی کودکان حضور ندارند، اما در خیزش‌های مردمی که به نحوی توسط دولت حمایت می‌شود و در پولیس محلی از کودکان استفاده صورت می‌گیرد که امیدوارم این عمل توقف داده شود.»

افغانستان رییسجمهور در بارۀ اظهارات روز گذشتهاش از زنان معذرت خواست

طلوع نیوز، ۳ دسامبر ۲۰۱۷ محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از اظهارات روز گذشته اش در بارۀ «چادر پوشیدن» منتفدان حکومت، از زنان معذرت خواست. آقای غنی روز گذشته، در واکنش به اتهام های همدستی مقام های ارشد حکومت با داعش، گفته بود : «هرکسی که ادعا دارد اعضای ارشد حکومت با داعش همکار است، به دادگاه بیاید ورنه چادر بپوشند.»

«به معذرت‌خواهی واداشتن رئیس‌جمهوری، نشانه رشد زنان افغانستان است»

افغانستان صبحرنگ: نابرابری قدرت در خانواده و جامعه‌ سبب افزایش خشونت علیه زنان شده‌است

رادیو آزادی، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان خبر می‌دهد. مقامات این کمیسیون می‌گویند که نابرابری قدرت در جامعه و خانواده علت افزایش خشونت در برابر زنان شده‌است. ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمسیون روز یک‌شنبه «۱۹قوس۱۳۹۶» در پایان کمپاین جلوگیری از خشونت علیه زنان گفت که ۹۰ درصد خشونت‌ها از سوی شوهران زنان صورت می‌گیرند.

افغانستان نمایشنامۀ رخشانه؛ تصویرِ پشتِ پردۀ خشونت در برابر زنان

رئیس شبکه زنان افغان: ساختارهای حمایوی برای زنان ایجاد شود

خبرنگار شبکه سی ان ان، کریستین امانپور جایگزین موقت چارلی رز در پی بی اس خواهد شد.

فمینیسم روزمره، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ شبکه PBS  و WNET روز دوشنبه اعلام کردند که از ۱۱ دسامبر ساعت ۱۱ شب برنامه “امانپور در PBS” به  طور موقت پخش خواهد شد. این برنامه همچنین از شبکه CNN International  در طی روزهای هفته پخش خواهد شد.

برنامه چارلی رز، که از سال ۱۹۹۱ از PBS پخش میشد، ۲۱ نوامبر، پس از انتشار اخبار مبنی بر آزار جنسی تعدادی از زنان توسط او،  قطع شد. همچنین شبکه CBS قرارداد کاری خود را با این مجری قطع کرد که پایان کار او در برنامه “امروز صبح CBS ” و نیز برنامه “۶۰ دقیقه” بود.

قوانین و لوایح

افغانستان صاحب قانون حمایت از کودکان می‌شود

روزنامه هشت صبح، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ با گذشت بیشتر از بیست‌وسه سال از پیوستن افغانستان به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، حکومت به تازه‌گی موفق شده است تا قانونی را به منظور حمایت از حقوق کودکان در افغانستان بر مبنای این کنسوانیون و تعهدات بین‌المللی‌اش تدوین کند و آماده‌ی تصویب سازد. افغانستان در سال ۱۹۹۴ میلادی به کنوانسیون حقوق کودک پیوست.
طرح قانون حمایت از حقوق کودکان در افغانستان، روز شنبه، هجدهم قوس، در شانزده فصل و یک‌صد و هشت ماده برای تصویب به مجلس نماینده‌گان ارایه شد. این طرح در میزان سال جاری تأیید اعضای کابینه را گرفت.

زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی باید مجوز بگیرند

رادیو زمانه، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفته که همه زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند، باید از استانداری‌ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند. سخنگوی ثبت احوال گفته حسن گرفتن این مجوز این است که این زنان ایرانی می‌توانند برای فرزندان خود که حاصل ازدواج با اتباع خارجی است، گواهی ولادت اتباع خارجی دریافت کنند.

مجلس افغانستان پیشنهاد پنهان نگهداشتن جنسیت جنین را رد کرد

آریانا تایمز، ۹ دسامبر ۲۰۱۷ مجلس افغانستان پیشنهاد فقره‌ای از قانون بهداشت افغانستان را که براساس آن افشای جنسیت جنین از سوی پزشکان و کارکنان بهداشتی به خانواده‌ها را غیرقانونی می‌کرد، رد کرد. موافقان این ماده معتقد بودند که این کار باعث کاهش خشونت علیه زنان شده و مخالفان آن استدلال می‌کردند که این طرح باعث شیوع فساد و مشکلات زیادی در جامعه خواهد شد.

اصلاح قانون ثبت احوال در عراق: تجاوز به حقوق زنان

رادیو زمانه، ۳ دسامبر ۲۰۱۷ حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ منجر به قدرت‌گیریِ نیروهای فرقه‌ای و تجاوز به حقوق زنان شده است. طی چند ماه گذشته، شاهد تلاش‌هایی فرقه‌گرایانه از جانب شیعیان برای برای اصلاح قانون ثبت احوال در عراق بوده‌ایم: عقب‌گردی آشکار نسبت به دستاوردهای انقلاب ژوئیه ۱۹۵۸.

سیاست

افغانستان نماینده گان در ولسی جرگه/ مجلس ملی از میان ۱۲ نامزد وزیر تنها به نرگس نهان رای اعتماد نداد

آژانس خبری باختر، ۴ دسامبر ۲۰۱۷ ولسی جرگه در مجلس عمومی امروز به ریاست عبدالروف ابراهیمی برای ۱۲ نامزد وزیر که از طرف دولت معرفی گردیده بود صندوق رای گذاشت و نماینده گان به نامزدها رای دادند. اما  از میان ۱۲ نامزد فقط نرگس نهان اعتماد نماینده گان مردم را به دست نیاورد و متباقی به کرسی های وزارت های یاد شده راه یافتند.

واکنش ها در برابر رأی منفی ولسی جرگه به نرگس نهان

برنده صلح نوبل: جهان یک کج خلقی با جنگ اتمی فاصله دارد

بی بی سی، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ “کارزار حذف سلاح های هسته ای” در اشاره ای به تنش ها میان آمریکا و کره شمالی هشدار داده است که “غرورهای زخمی” جهان را با یک “بحران اتمی” روبرو کرده است. بیاتریس فین مدیر این گروه روز یکشنبه در جریان پذیرش جایزه صلح نوبل گفت جهان در وضعیتی است که “یک قهر و کج خلقی می تواند باعث مرگ میلیون ها نفر شود.” او افزود: “ما گزینه ای داریم، پایان سلاح های اتمی یا پایان ما.”

رهبری حکومت در قبال مشارکت سیاسی زنان، اراده جدی دارد

آژانس خبری باختر، ۹ دسامبر ۲۰۱۷ وزیر امور زنان افغانستان در نشست اختتامیه محوخشونت علیه زنان، با خوشبینی از حضور و نقش زنان و دختران دربخش های گونه گون سیاسی واجتماعی افزود:  “در حال حاضر ۱۱ زن به عنوان معین در وزارتخانه ها کار می کنند، آمارحضور زنان  درسطح رهبری ادارات به ۱۲ درصد می رسد،۲۶ درصد کل کارکنان ادارات را بانوان تشکیل می دهند، ۳۹ درصد دانش آموزان مکاتب و ۲۳ درصد محصلان دانشگاه ها زنان و دختران استند وهمچنان ۳۴ درصد آموزگاران را نیز زنان تشکیل می دهند.”

بوریس جانسون: با ظریف گفتگوی صریحی درباره نازنین زاغری داشتیم

جانسون بدون دست یافتن به توافقی در مورد زاغری تهران را ترک کرد

فرهنگ و جامعه

گفتگو با دیانا ثاقب، کارگردان: «افسانه سرمنگسک»؛ روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان

خبرگزاری فرهنگ، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ مستند «افسانه سرمنگسک» اثر دیانا ثاقب، دوشنبه، ۲۰ قوس، در مرکز افغانستان‌شناسی دانشگاه کابل با حضور فرهنگیان و سینما‌گران، به نمایش گذاشته شد. این مستند، روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان از زبان چهره‌های مطرح کشور است. این افراد در این مستند، وضعیت افغانستان را روایت می‌کنند.

رویا سادات یکی از ده شخصیت متفکر و چهره ای تاثیرگذار جهان شد

آژانس خبری باختر، ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ نشریه فارین پالیسی  رویا سادات را یکی از ده شخصیت متفکر جهان معرفی داشت

نشریه فارین پالیسی که در واشنگتن دی سی امریگا نشرات دارد سالانه چهره های تاثیر گذار و اندیشمند جهان را٬ که اندیشه و تفکر شان روی افکار مردم جهان اثر گذار است و برای تغییرات مثبت در زندگی مردم تلاش میکنند به معرفی می گیرد.

«ندبه»ی بیضایی صدای اعتراضی زنان است

کانون زنان ایرانی، ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ تتاتر تمام شده است. تماشاچیان هیجان‌زده از آنچه که در مقابل دیدگانشان اجرا شده است، بی‌وقفه دست می‌زنند. اجرای «ندبه» بهرام بیضایی به کارگردانی آناهیتا زینی‌وند و هنرمندی هنرمندانی از ایران و افغانستان، کمی بیش از انتظار، همه را غافلگیر کرده است؛ آنقدر که بعد از اعلام زمان خروج خیل زیادی از جمعیت به جای بیرون رفتن از سالن روی سن می‌روند تا از نزدیک به کارگردان و سایر عوامل دست‌مریزاد بگویند.

شوخی‌های مردانه، خنده‌های زنانه

هفت فیلمساز ساختارشکن زن تاریخ سینما را بشناسیم

بیدارزنی، ۳ دسامبر ۲۰۱۷ در این مقاله هفت زن فیلمساز مطرح تاریخ جهان مروانبیلی از ایران، آلیس گی بلانش از فرانسه، لوئیس وبر از آمریکا، دوروتی آرزنر از آمریکا، تازوکو اسکین از ژاپن، ژرمن دولاک از فرانسه و فاطما بایگوم از هندوستان معرفی می شوند.

سینما در عربستان سعودی آزاد شد

دویچه وله، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ نمایش فیلم در عربستان سعودی بیش از ۳۵ سال ممنوع بود، اما اکنون امید می‌رود که در جریان اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، صنعت سینما نیز پایش را در این کشور بسته باز کند.

تولد اولین کودک در امریکا از رحم پیوندی

صدای امریکا، ۳ دسامبر ۲۰۱۷ اولین کودک در ایالت تکزاس ایالات متحده روز جمعه از رحم پیوند شده یک زن متولد شد. مادر این کودک بدون رحم تولد شده بود. برای زنان که بدون رحم تولد شده اند، پیوند رحم یگانه راهی است که آنان می توانند حامله شوند.

گفت و گو با تنها خبرنگار زن معلول استان مازندران: عصا زنان به دنبال سوژه

روزنامه ایران، ۹ دسامبر ۲۰۱۷ «عادت کرده بودم دنیا را از پایین نگاه کنم. دنیایم همان اندازه بود که می‌دیدم. چهار دست و پا خودم را روی زمین می‌کشیدم. آرنج‌هایم همیشه زخمی و خونی بود. وقتی عصا دست گرفتم، توانستم دنیا و آدم‌هایش را از بالا ببینم، همقدشان شدم. همه چیز برایم یک شکل دیگر شد. انگار تازه چشم باز کرده بودم.»

پیکرهای تراشیده

اخبار روز، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ سرطان پستان با سایر انواع سرطان برای زنان متفاوت است. زنان که در تاریخ با پستان‌های خود شناخته شده‌اند و در ادبیات، شعر، نقاشی و مجسمه‌سازی، پستان‌های زن یکی از ارگان‌های مهم جنسی او قلمداد می‌شده، سرطان این عضو بدنشان، این حس را در برخی از آنها ایجاد می‌کند که مهم‌ترین نماد زنانگی خود را از دست داده‌اند.

برگزاری نمایشگاه اثرهای هنری یک دختر معلول در هرات

طلوع نیوز، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ شایسته یک دختر معلول در هرات توانسته‌است که نزدیک به دوصد تابلو را با پایش نقاشی کند. او در بسیاری تابلوهای نقاشی‌اش خشونت‌های بی‌رحمانه در برابر زنان در کشور را، به‌تصویر کشیده‌است. شایسته، چهارده سال است که ازسوی مادرش به‌دوش کشیده می‌شود.

  تمام دردهایم از پهلوی چپ تو برمی‌خیزد

نگاهی به مجموعه شعر سوراسرافیل در بند

بیدارزنی، ۹ دسامبر ۲۰۱۷ شعر افغانستان به سبب مصائب و مسائلی که این کشور طی سال‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کرده است‌، سرشار از درد و رنج است. اما شاعران افغان همین محدودیت‌ها، مشکلات و جنگ را دستمایه اشعار خود کرده‌اند. شعری که به مصائب مردم می‌پردازد و ارتباطش را با بدنه مردم حفظ کرده است.

ایران غروب خواننده “غروب کوهستان”

دویچه وله، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ ناهید دایی‌جواد، خواننده قدیمی موسیقی ایران درگذشت. او با ترانه‌هایی مانند “غروب کوهستان” و “اشکم دونه دونه” به شهرت رسید. ناهید بعد از انقلاب با محدودیتی که برای اجرای موسیقی زنان ایجاد شد، عمدتا به کار آموزش مشغول بود.

گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان نتیجه یک تحقیق: ۴۱ درصد از کارمندان کمیسیون‌های منع خشونت نقش خود را نمی‌دانند

روزنامه هشت صبح، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ «۵۹ درصد از اعضای کمیسیون منع خشونت در برابر زنان آگاهی کامل از نحوه‌ی برخورد با موارد اذیت و آزار جنسی ندارد و نیز از نقش خود در این مورد بی‌خبر اند، ۴۱ درصد از اعضای کمیسیون به این نظر ‌اند که آزار و اذیت جنسی جزء صلاحیت‌های‌ کار‌شان نیست.» متن بالا بخشی از گزارش پژوهشی بررسی نقش کمیسیون‌های منع خشونت در رسیده‌گی به قضایای آزار و اذیت جنسی بر زنان است. این گزارش را نهاد تحقیقاتی حقوق اطفال و زنان ‌پس از یک سال تحقیق، روز سه‌شنبه، ۱۴ قوس در کابل نشر کرد.

بررسی کمیت و کیفیت اشتغال زنان ایرانی: این طرد را سر بازایستادن نیست

اخبار روز، ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ با توجه به فقدان حمایت‌های اجتماعی قانون کار، نوع نگاه نسبت به نیروی کار زنان و سوء‌استفاده‌هایی که از آن‌ها می‌شود، زنان در طرح کارورزی جایگاه آسیب‌پذیرتر و فرودستی به نسبت مردان دارند. بنابراین با توجه به روند تصویب و اجرای قوانین حوزه اشتغال زنان طی دو سال اخیر، انتظار نمی‌رود روندهای گذشته مبنی بر طرد و حاشیه‌ای شدنِ بیشتر اشتغال زنان اصلاح شود و آینده روشنی در انتظار اشتغال نیمی از پیکره جامعه ایران نیست.

چه کسی در جنگ بین زن و شهر پیروز می‌شود

کانون زنان ایرانی، ۱ دسامبر ۲۰۱۷ قدرتی دائم زنان را از فضای شهری دور می‌کند. همان قدرتی که شهرها را می‌سازد، وسایل نقلیه عمومی و پارک‌ها و پل‌ها را مدیریت می‌کند. این قدرت محدود به فرد، دولت و یا هیچ حکومتی نیست بلکه میراث نگاه مسلط مردانه در فضای شهری حضور زن را بر نمی‌تابد و برای همین گاهی از طریق مکانیسم حذف او را طرد می‌کند ( مانند اسید پاشی به زنان) و گاهی با نادیده گرفتن نیازهای او زن را پس می زند.

نگاهی به رساله «پدرسالار» اثر سر رابرت فیلمر

بیدارزنی، ۳ دسامبر ۲۰۱۷ از میان آثار سر رابرت فیلمر، «پدرسالار» بیش از دیگر آثار وی شناخته شده‌اند. در پدرسالار، فیلمر به خاستگاه قدرت سیاسی می‌پردازد و سعی می‌کند با استناد به داستان آدم و حوا، در مورد قدرت سیاسی در زمان خود نظریه‌پردازی کند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو زمانه، روزنامه هشت صبح، اخبار روز، بیدارزنی، بی بی سی، کانون زنان ایرانی، فمینیسم روزمره، روزنامه ایران، دویچه وله، طلوع نیوز، اریانا تایمز، صدای امریکا، خبرگزاری فرهنگ.