بی بی سی – دیوان کیفری بین‌المللی ده میلیون دلار غرامت به کودک‌سربازان جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص داد. این بچه ها پیشتر در استخدام جنگ‌سالار کنگو، توماس لوبنگا بودند.

 

 

این نخستین بار است که دادگاه چنین حکمی می‌دهد. این مبلغ به جای اینکه به تک تک بچه ها داده شود به سازمان‌هایی که با این کودکان کار می کنند پرداخت می شود. قرار است که این پول برای آموزش و فرهنگ سازی و نگهداری این کودکان هزینه شود.

توماس لوبنگا در سال ۲۰۱۲ به خاطر ربودن پسرها و دخترانی که سن برخی از آنها تا یازده سال هم بود مجرم شناخته شد.از پسرها به عنوان سربازکودک و از دختران به عنوان برده جنسی استفاده می شد. توماس لوبنگا به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود. موسسات خیریه ای که با این کودکان کار می کنند، می‌گویند که بسیاری از آنها از خانه و خانواده خود طرد شده اند.

جمهوری دموکراتیک کنگو هم اکنون هم صحنه ناآرامی و درگیری است. درگیری ها و خشونتهای این کشور باعث شده است که یک میلیون و هفتصد هزار نفر در سال جاری میلادی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شوند؛ رقمی که به گفته سازمان‌های امدادرسانی منجر به “بحرانی عظیم” در این کشور شده است.