تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

دیوار جدایی در بیت‌اللحم

عکس: Michele Benericetti / Flickr.com در تارنمای دمکراسی باز

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن: کشته شدن ۱۰ زن در حمله های هوایی عربستان سعودی

الجزیره  ـ دست‌کم هشت زن و دختر که از یک مراسم عروسی به خانه شان برمی گشتند در حمله‌ای هوایی در غرب یمن کشته شدند. یک منبع امنیتی که به وهای حوثی نزدیک است گفت:‌ اتومبیل این زنان در حمله هوایی مورد اصابت بمب های ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی قرار گرفته است.

جمهوری دموکراتیک کنگو: کشتار در کاسای؛ ارتکاب جنایت‌‌های ضد بشریت برای ایجاد آشوب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در جمهوری دموکراتیک کنگو در ژوئیه‌ی ۲۰۱۷ هیئت حقیقت یابی را به آنگولا اعزام کردند تا از پناهندگان کنگویی که از کشتار در منطقه‌ی کامونیا در استان کاسای فرار کرده بودند شهادت گردآوری کنند. شهادت‌های دلخراشی که امروز منتشر می‌شود گستره و جدیت جنایت‌های ارتکابی ضد جمعیت غیرنظامی را به دست نیروهای دفاع و امنیت کنگو و همیاران آنها، شبه نظامیان موسوم به بنا مورا، آشکار می‌سازد. میزان سازماندهی و برنامه ریزی آنها راهبرد عمدی و ایجاد وحشت و ویرانی را که به ارتکاب جنایت‌های ضد بشری منجر شد، به نمایش می‌گذارد. خشونت در واکنش به شبه نظامیان محلی به نام کاموینا نساپو که خود نیز مرتکب تعدی‌های جدی شده بود، آغاز شد. با به تعویق افتادن تکراری انتخابات در جمهوری دموکراتیک کنگو، فجایعی که در کاسای رخ داده، بخشی از طرح تکراری رژیم جوزف کابیلا برای دامن زدن به تنش و خشونت به قصد حفظ قدرت از طریق ایجاد آشوب و انحراف توجه به شمار می‌رود.

ژاپن: اعدام دو تن در ادامه اعدام های مخفی

عفو بین الملل ـ اعدام مخفیانه دو مرد در روز ۱۹ دسامبر نشانه بی احترامی کامل دولت ژاپن به زندگی است. یکی از این دو مرد به خاطر قتل و دزدی و دیگری به خاطر قتل محکوم شده بود. در زمان اعدام هردوی این افراد خواستار محاکمه دوباره شده بودند. ماه جاری دهمین سالگرد تصویب نخستین قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل برای تعلیق استفاده از مجازات اعدام است. با وجود اینکه حرکت جهانی به سوی الغای مجازات اعدام شتاب گرفته است، ژاپن به بی اعتنایی به این روند ادامه می‌دهد. با اعدام این دو تن، شمار اعدام ها در ژاپن در سال ۲۰۱۷ به چهار مورد رسید. 

عراق: اعدام وحشت انگیز دسته جمعی ۳۸ تن

عفو بین‌الملل ـ رئیس بخش پژوهش خاورمیانه در واکنش به اعدام ۳۸ تن در عراق اعلام کرد: با انجام دومین سری از اعدام های دسته جمعی در ظرف سه ماه گذشته، دولتمردان عراق یک بار دیگر بی توجهی آشکار به زندگی و کرامت انسانی را نشان داده اند. قربانیان داعش حق دارند از عدالت برخوردار شوند و نباید در پی محاکمه های پرایراد و پرشتاب اعدام شوند. گزارش خبری:‌ اعدام ۳۸ نفر در عراق به اتهام فعالیت‌های تروریستی

اسرائیل: محروم کردن بیماران از خروج از غزه برای درمان

بتسلیم ـ فتن احمد، از ساکنان اردوگاه پناهندگان جبلیه در شمال نوار غزه، در ماه آگوست گذشته در سن ۲۶ سالگی در اثر سرطان درگذشت. او که دو فرزند داشت، در حدود یک سال پیش از تشخیص سرطان مطلع شد، اما درمان مورد نیاز او در بیمارستان های غزه ارائه نمی شود. او با بیمارستانی در بیت المقدس شرقی تماس گرفت و در ظرف یک سال ۹ درخواست برای اجازه خروج از نوار غزه پر کرد که فقط یکی از آنها پذیرفته شد و او یک بار از شیمی درمانی برخوردار شد. هزاران فلسطینی در نوار غزه هر سال از مقام‌های اسرائیلی درخواست اجازه برای ورود به اسرائیل و درمان در کرانه باختری یا اسرائیل را می کنند. درخواست اجازه فرآیندی بسیار طولانی و خسته کننده است. بعضی از درخواست ها تایید و بعضی رد می شود. بسیاری از درخواست ها پیش از قرار پزشکی پاسخی دریافت نمی کنند. بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷، ساکنان غزه در حدود ۲۰۰۰۰ درخواست ارائه کرده‌اند. در حدود نیمی از آنها تایید شد ولی بیش از ۴۰ درصد از آنها پیش از تاریخ قرار پاسخی دریافت نکرد.

بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١۷

گزارش‌گران بدون مرز ـ در سال ۲۰۱۷، در جهان ۶۵ روزنامه‌نگار، شهروند خبرنگار و همکار رسانه‌ها کشته شده‌اند. ۲۶ تن از آن‌ها به هنگام انجام وظیفه کشته شده‌اند، و قربانی بمباران‌ها و یا حمله‌های انتخاری بوده‌اند. سوریه با ۱۲ کشته، هم چون شش سال گذشته مرگبارترین کشور جهان برای خبرنگاران است. مکزیک با ۱۱ کشته مقام دوم مرگباری را دارد که همه هدفمند کشته شده‌اند. در افغانستان نیز در سال روان ۲ خبرنگار و ۷ همکار رسانه‌ها در چهار حمله کشته شدند. در عراق ۸ تن از خبرنگاران محلی کشته شدند. در فیلیپین، دست‌کم به ۵ خبرنگار شلیک شد که ۴ تن از آن‌ها جان باختند. ده زن فعال رسانه‌ای کشته شده‌اند. در اول دسامبر ۲۰۱۷ ( ۱۰ آذرماه ۱۳۹۶) در جهان ۳۲۶ تن برای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی زندانی هستند. بیش از نیمی از خبرنگاران زندانی در جهان در این ۵ کشور زندانی هستند: چین، ترکیه (۴۳)، ویتنام (۱۹)، ایران و سوریه….

میانمار : «در مدت یک ماه ۶۷۰۰ نفر از اقلیت روهینگیا کشته شدند»

میانمار: کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: به نظرم سوچی مجوز سرکوب‌ها را صادر کرده است

میانمار: ارتش به‌تازگی روستاهای بیشتری از اقلیت روهینگیا را نابود کرده است

سازمان ملل: حملات ائتلاف به یمن طی ۱۱روز گذشته ۱۳۶ کشته برجای گذاشت

ترکیه: روزانه بیش از یک زن در ۲۰۱۷ کشته شد

کامرون: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی مدافع حقوق بشر

ایران:

“بیماری‌های متعدد وضعیت محمدرضا حدادی را به خطر انداخته است”

دویچه وله ـ وکیل محمدرضا حدادی می‌گوید روند رسیدگی به پرونده او تمام شده و قاضی تقاضای اعاده دادرسی را رد کرده‌است و تنها رئیس قوه قضائیه می‌تواند با تقاضای اعاده دادرسی او را از اعدام نجات دهد. حدادی ۱۴ سال است که زیر حکم اعدام است. او متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ است و متهم است به اینکه در ۱۵ سالگی مرتکب سرقت و قتل شده است.

کارشناسان سازمان ملل خواستار لغو فوری حکم اعدام احمدرضا جلالی شدند

بی‌بی‌سی ـ چهار کارشناس حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو “فوری” حکم اعدام احمدرضا جلالی پزشک ایرانی مقیم سوئد به اتهام جاسوسی شده اند و می گویند محاکمه او به دلیل نقض حقوق متهم معتبر نیست. چهار کارشناس سازمان ملل هشدار داده اند که “فرآیند قضایی علیه آقای جلالی به دلیل گزارش های متعدد در مورد نقض روند صحیح قضایی و محاکمه عادلانه ناقص است.” احمدرضا جلالی می‌گوید اعترافات تلویزیونی او اعتبار ندارد

اعدام‌های هفته گذشته (۱۲ تن): شیراز (۱)؛ خوی (۱ تن در انظار عمومی)؛ زاهدان (۱)؛ زنجان (۱)؛ رجایی‌شهر (۸)

محمد رسول‌اف فیلمساز: می‌گویند باید منتظر بازجویی‌های بیشتر باشم

وزارت ارشاد چگونه مانع از اکران فیلم عبدالرضا کاهانی در تورنتو شد؟

شورای نگهبان حق عضویت اقلیت‌های دینی در شورای شهر و روستا را غیر شرعی دانست

صدور حکم حبس برای سه فعال مدنی مهابادی به دلیل برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به کشتار کولبران

احضار ۲۰ کارگر هپکو به اتهام «اخلال در نظم جامعه و شرکت در تجمع‌های غیرقانونی»

چهار نوکیش مسیحی در کرج بازداشت شدند

آخرین وضعیت آرش صادقی؛ نگرانی از تداوم محرومیت های پزشکی

قرنطینه زندانیان سیاسی زندان عادل‌آباد بدون امکان دسترسی به وسایل گرمایشی

پنج سال حبس به اتهام تدریس در دانشگاه بهاییان

حکومت ایران به نقض حقوق همجنسگرایان افتخار می‌کند

عاملان غیردولتی

آلمان: نقض حقوق کارگران در مرکز تدارکات شرکت آمازون

دویچه وله ـ  شبکه یک تلویزیون آلمان برنامه‌ای پخش کرد که در آن وضعیت ناهنجار کارکنان شرکت آمازون در شهر وینزن آلمان به نمایش گذاشته می‌شود. فشار کاری بیش از حد، کنترل شدید و عدم رعایت تعرفه سندیکایی از جمله مشکلات کارکنان آمازون است. کاوه کورشی، همکار برنامه تلویزیونی “پانوراما ۳” شبکه تلویزیونی شمال آلمان (NDR) خود را به عنوان یک جوان جویای کار به شرکت آمازون معرفی می‌کند. کار او پس از یک هفته در پیشرفته‌ترین مرکز پشتیبانی این شرکت در آلمان شروع می‌شود. کورشی با دوربین مخفی، مراحل گوناگون کار در مرکز تدارکات وینزن (Winsen) را فیلمبرداری کرده و پای صحبت چند تن از کارکنان آنجا نیز نشسته است…. باربارا تیل، نماینده‌ ویژه‌ دولت محلی نیدرزاکسن برای حفاظت از داده‌های شخصی، قصد دارد شرکت آمازون را تحت پیگرد‌ قضایی قرار دهد. گزارش خبری مربوط: مدیرعامل آمازون ثروتمندترین مرد جهان است.

پاکستان: شمار قربانیان حمله انتحاری به کلیسای متدیست‌ افزایش یافت

عدالت

فرانسه: متهم به همدستی در نسل کشی ۱۹۹۴ در رواندا

نیویورک تایمز ـ  دولت رواندا گزارش مستقلی را در روز ۱۳ دسامبر منتشر کرد که در آن مسئولان فرانسوی به هم دستی در نسل کشی سال ۱۹۹۴ متهم شدند. در این گزارش که دولت رواندا تهیه آن را به موسسه ای حقوقی در واشنگتن سفارش داده بود نیروهای نظامی فرانسه متهم شده اند که زیر ظاهر هیئت انسان دوستانه سازمان ملل در آخرین لحظات نسل کشی به نظامیان رواندا آموزش داده اند و حتی پس از برقراری تحریم اسلحه به آنها اسلحه داده اند. پژوهشگران و دولت رواندا می‌گویند نتوانسته اند فرانسه را  به انجام تعهد های خود و گشودن پرونده های خود یا انجام تحقیق درباره نقش این کشور قانع کنند.

بریتانیا: شهروندان عراقی به خاطر بدرفتاری سربازان خسارت دریافت می کنند

بی‌بی‌سی جهانی ـ  چهار شهروند عراقی به خاطر بدرفتاری و حبس غیر قانونی جنگ عراق از وزارت دفاع خسارت دریافت می کنند. دادگاه عالی بریتانیا رای داد که آنها بر اساس قانون حقوق بشر مستحق دریافت خسارت هستند و وکلای آنها گفتند که این رای می‌تواند راه را برای حل و فصل ۶۰۰ شکایت خصوصی دیگر بازکند. دادگاه در لندن به یکی از این مردان بیش از ۳۰ هزار پوند خسارت اعطا کرد. او که در فوریه ۲۰۰۷ در حمله سربازان به خانه ای در شهر بصره دستگیر شده بود، ۱۵ هزار پوند به خاطر «ضرب و جرح» و ۱۵ هزار پوند دیگربه خاطر رفتار غیرانسانی و تحقیرکننده از جمله بازجویی خشن، محرومیت از خواب و محرومیت از دیدن و شنیدن و ۳۳۰۰ پوند به خاطر بازداشت غیرقانونی دریافت کرد.

درس های دادگاه لاهه درباره قدرت و محدودیت های عدالت برای جنایت های جنگی

شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ـ دادگاه بین المللی کیفری ویژه یوگسلاوی، نخستین دادگاه جنایت های جنگی سازمان ملل، پس از یک ربع قرن در پایان دسامبر تعطیل می شود، اما تردیدها درباره آینده عدالت بین المللی برای جنایت‌های جنگی باقی می ماند و جانشین آن دادگاه بین المللی جزایی که مقر آن هم در لاهه است، در ظرف ۱۵ سال فقط ۴ جنایتکار جنگی را محکوم کرده است. دوران پایان معافیت از مجازات که بنیانگذاران دادگاه لاهه در نظر داشتند هنوز بسیار دور است. دادگاه بین المللی ویژه یوگسلاوی سابق و دادگاه های هم عرض آن در سراسر جهان به اعتبار زیادی دست یافتند. روسای جمهور، ژنرال ها و جنگ سالاران به خاطرجنایت های وحشتناک پاکسازی قومی در بوسنی، نسل کشی در رواندا و جنگ های مربوط به الماس در سیرالئون مجازات شدند. این دادگاه در اوایل ماه جاری از شهرتی ناخوشایند برخوردار شد. ژنرال کروات بوسنیایی پس از تایید حکم ۲۰ سال زندان خود در دادگاه با خوردن زهر خودکشی کرد. اما خودکشی او همچنین موفقیت این دادگاه را نشان داد. دادگاه علیه ۱۶۱ تن اعلام جرم کرد که بسیاری از آنها مسئول جنایت های وحشتناک در جنگ های بوسنی، کرواسی و کوزوو بودند. همه کسانی که در لیست قرار داشتند، به جز آنهایی که پیش از رویارویی با عدالت در گذشتند، مورد محاکمه قرار گرفتند.

پایان شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو دادگاه بین المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  شانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای عضو در تاریخ ۱۵ دسامبر به پایان رسید. پس از سالها بحث و گفتگو و نیز چند روز مذاکرات دیپلماتیک در شانزدهمین اجلاس این مجمع در نیویورک، کشورهای عضو با توافق جمعی تصمیم گرفتند صلاحیت دادگاه در مورد جنایت تجاوز به سرزمین را از تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۱۷ که بیستمین سالگرد اساسنامه دادگاه بین المللی و روز بین المللی عدالت کیفری است، به اجرا بگذارند. فدراسیون از این تحول تاریخی در جهت پاسخگویی برای این جنایت علیه صلح استقبال می‌کند. در چهارچوب حمله های سیاسی جاری به دادگاه بین المللی، فدراسیون از پشتیبانی قاطع سیاسی کشورهای عضو از دادگاه بین المللی در سراسر اجلاس مجمع استقبال می‌کند، اما متاسف است که مجمع کشورهای عضو قصد خود به شناسایی اهمیت اقدام در مورد تهدید های علیه مدافعان حقوق بشر که در زمینه مربوط به این دادگاه و به همراه آن فعالیت می کنند، تکرار نکرد.

کنگو: غرامت ده میلیون دلاری برای کودک‌سربازان

بی‌بی‌سی ـ  دیوان کیفری بین‌المللی ده میلیون دلار غرامت به کودک‌سربازان جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص داد. این بچه ها پیشتر در استخدام جنگ‌سالار کنگو، توماس لوبنگا بودند. این نخستین بار است که دادگاه چنین حکمی می‌دهد. این مبلغ به جای اینکه به تک تک بچه ها داده شود به سازمان‌هایی که با این کودکان کار می کنند پرداخت می شود. قرار است که این پول برای آموزش و فرهنگ سازی و نگهداری این کودکان هزینه شود.

عربستان سعودی: سازمان ملل باید ولیعهد این کشور را تحریم کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ خبرهای مربوط به اصلاحات از ریاضی باعث گزارش های مثبت نسبت به سعودی ها در واشنگتن شده است. دولت به تازگی قول داده است به زنان اجازه رانندگی بدهد، اجازه باز شدن سینماها و ورزش برای دختران در مدارس را صادر کند. ولیعهد عربستان سعودی شاهزاده محمد بن سلمان که اعتبار بسیاری از این اصلاحات را از آن خود کرده و به عنوان مرد سال خوانندگان مجله تایم انتخاب شد. اما، بسیاری مایل هستند کارنامه مشکل دار این شاهزاده را پرده پوشی کنند. تصمیم تعجب‌برانگیز بن سلمان برای بازداشت نخبگان در هتل ۵ ستاره در ریاض به اتهام فساد بدون رعایت موازین دادرسی و مسئولیت در فاجعه انسانی جاری در کشور همسایه یمن باید مورد موشکافی قرار گیرد. جنگ در یمن و نقش بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان در آن به هیچ وجه با تصویر رهبر جوان اصلاحات تناسب ندارد. عربستان سعودی از مارچ ۲۰۱۵ ائتلاف کشورهای عربی را علیه گروه مسلح حوثی که بخش اعظم یمن را زیر کنترل دارد، رهبری می کنند. این ائتلاف غیرنظامیان یمن را بدون وقفه بمباران می کند و حاضر نیست در مورد جنایت های جنگی به دست نیروهای خود پاسخگو باشد.

عراق: دو گور جمعی در سنجار در شمال کشف شده است

رادیو فردا ـ رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند دو گور جمعی حاوی حدود ۹۰ جسد در نزدیکی شهر ایزدی‌نشین سنجار در شمال این کشور کشف شده است.

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه: سرکوب ضد تروریستی: زیاده روی و غیرقانونی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ جامعه ی حقوق بشر (IHD)، عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در ترکیه، گزارش تازه ای را منتشر کرده است: «ترکیه در وضعیت اضطراری» ـ  سرکوب ضد تروریستی در ترکیه: زیاده روی و غیرقانونی. متن کامل این گزارش ۳۰ صفحه ای را می‌توانید به انگلیسی و نیز فرانسوی دریافت کنید.

تهدید ترامپ: خلاف نظر آمریکا به قطعنامه اورشلیم در مجمع عمومی سازمان ملل رای ندهید

مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رأی‌گیری می‌کند

آمریکا رأی ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت را درباره‌ی بیت‌المقدس وتو کرد

امریکا: فرمان جنگ، ماموریت اول هر رییس جمهور

ایران:

رضا شهابی، فعال کارگری در زندان سکته کرده است

ساسان آقایی پس از چهار ماه بازداشت آزاد شد

«تبعیض در نص قانون اساسی» و امکان «اصلاحات حقوقی جزئی»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

گزارشگر ویژه سازمان ملل: آمریکا در مسیر بدل‌شدن به «نابرابرترین کشور دنیا»

رادیو زمانه ـ فیلیپ آلتسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و حقوق بشر در گزارشی به تندی از وضعیت نابرابری در ایالات متحده و سیاست‌های دولت کنونی آن انتقاد کرد. آلتسون در گزارش پایانی خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور و حزب حاکم جمهوری‌خواه را به تلاش برای بدل‌کردن ایالات متحده به «قهرمان جهانی نابرابری مفرط» متهم کرد. فیلیپ آلتسون کارشناس ارشد سازمان ملل با تخصص «محروم‌سازی» است. به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، او دو هفته پیش به آمریکا سفر کرد تا  پی ببرد چرا بیش از ۴۱ میلیون شهروند آمریکایی زیر خط فقر به سر می‌برند و به بررسی اقدامات واشنگتن برای مبارزه با نابرابری فزاینده در این کشور بپردازد.

اکوادور: معدنکاری در منطقه کوردیرا دل کندورباید خاتمه یابد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به همراه سازمان های عضو خود در اکوادور از دولت تازه این کشور می خواهد تا خاتمه امتیازها را اعلام کند و پروانه ها و مجوزهای صادر شده برای معدن کاری را لغو کند زیرا این پروانه ها و مجوزها حقوق بشر در مناطق دهقانی و سرزمین بومیان را نقض کرده و به طبیعت لطمه زده اند. سازمان های ما خواستار آن هستند که سیستم های زیست محیطی احیا شود و افراد و جوامعی که در ۲۰ سال گذشته صدمه دیده اند خسارت دریافت کنند.

نگاهی به پیامدهای “خصوصی سازی انرژی

آمریکا: نگرانی از لغو قانون “بی‌طرفی شبکه”

فرانسه: انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت پناهجویان

یمن: هفت میلیون تن با خطر قحطی روبرو هستند

داستان مهاجران: قربانیان هر روز بیشتر می شوند

ایران:

توسعه ی فقر در بودجه ی سال ۹۷

نماینده زاهدان: ۸۰ درصد سیستان و بلوچستانی‌ها زیر خط فقر هستند

سیاست افزایش قیمت نان و نانِ قرضی تهیدستان

دادستان کل کشور: برخی از مقامات و فرزندان و وابستگانشان در قاچاق کالا سهم دارند

دفاع از حقوق بشر

یمن: رهبران غربی باید دامن زدن به شعله های جنگ را خاتمه دهند

گاردین ـ  ژنرال ها، سیاستمداران و چهره‌های مشهور می گویند آمریکا، فرانسه و بریتانیا باید از عضویت خود در شورای امنیت برای کاهش بحران انسانی در یمن استفاده کنند. بیش از ۳۵۰ چهره مشهور از جمله ۶ برنده جایزه نوبل صلح، ژنرال های پیشین، سیاستمداران، دیپلمات ها و چهره های دیگر در هزارمین روز جنگ داخلی یمن از رهبران این کشور خواستند «دامن زدن به شعله های جنگ» را خاتمه دهند و به جای آن از عضویت خود در شورای امنیت برای برقراری صلح استفاده کنند. در این فراخوان به رهبران کشور آمده است: اگر نمی خواهید مسئولیت جان هزاران کودک دیگر یمنی را به عهده بگیرید، اکنون زمان عمل است. یمن دیگر نمی‌تواند منتظر بماند.

بحرین: انتقام جویی از مدافع حقوق بشر عبدالهادی الخواجه پس از اعتراض به شرایط بد زندان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۱ سازمانی محلی و بین المللی دیگر اعلام کردند: یکی از سرشناس‌ترین مدافعان حقوق بشر در بحرین، عبدالهادی الخواجه، که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود به حبس ابد محکوم شده است، علیه مقررات ناعادلانه زندان اعتراض کرده است. این سازمان ها خواهان آزادی او از زندان و به علاوه بهبود وضعیت در زندان جاو شدند. الخواجه بنیانگذار و رئیس پیشین مرکز حقوق بشر خلیج و مرکز حقوق بشر بحرین است. او پس از محکومیت در سال ۲۰۱۱ به همراه مدافعان و فعالان دیگر حقوق بشر، موسوم به ۱۳ بحرینی، در زندان جاو به سر می‌برد.

لهستان: سازمان های غیردولتی از رئیس جمهور خواستند لایحه‌های تهدید کننده قوه قضاییه را وتو کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  فدراسیون با حدود ۵۰ سازمان غیردولتی لهستانی و بین المللی از رئیس‌جمهور لهستان خواستند دو لایحه در مورد اصلاح مقررات مربوط به کارکرد شورای ملی قضایه و دیوان عالی را وتو کند. این لایحه‌ها استقلال قوه قضاییه را به شدت به خطر می اندازند و جدایی قوا و حاکمیت قانون در لهستان را تضعیف می کنند. آنها ناقض قانون اساسی لهستان و اصول بنیادین اتحادیه اروپا مقرر در ماده ۲ عهدنامه این اتحادیه هستند.

لهستان: تصمیم کمیسیون اروپا برای اجرای ماده ۷ گامی تاریخی در جهت پاسخگویی برای نقض حقوق بشر است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  تصمیم کمیسیون اروپا برای اجرای ماده ۷.۱ عهدنامه اتحادیه اروپا در واکنش به افزایش نگرانی ها از رعایت اصول بنیادین اتحادیه اروپا در لهستان پس از دوسال گفتگوهای بی‌نتیجه با دولت این کشور در مورد اصلاحاتی که به طور جدی حاکمیت قانون را به خطر می‌اندازند، گامی بسیار مثبت است. دبیرکل فدراسیون اعلام کرد: ما به طور کامل از تصمیم کمیسیون حمایت می کنیم. این تصمیم که فدراسیون مدتهاست خواهان آن بوده است، پیامی روشن به دولتمردان لهستان و دیگر کشورهای عضو می دهد که چنین حمله هایی به اصول بنیادین اتحادیه اروپا بدون پاسخ نخواهد ماند. علاوه بر حمله به قوه قضاییه که جدایی قوا و دستیابی مردم به قوه قضاییه مستقل را تضعیف می کند، دیگر کنترل های دموکراتیک نیز در خطر است، از جمله: آزادی بیان و گردهمایی، آزادی رسانه ها، پناهجویی و حقوق جنسی و بازتولید زنان. فضای فعالیت جامعه مدنی نیز به شدت کاهش یافته است.

کنیا: رأی مهم در مورد مجازات اعدام باید به الغای کامل این مجازات بیانجامد

عفو بین‌الملل ـ  پس از این که دیوان عالی کنیا مجازات اعدام را خلاف قانون اساسی اعلام کرد، مشاور این سازمان در مورد مجازات اعدام گفت: این رای مهم گامی اساسی در جهت الغای کامل این مجازات ظالمانه و غیرانسانی است. اکنون دولتمردان کنیا باید اقدام‌های لازم حقوقی برای الغای مجازات اعدام را در پیش بگیرند و به ۱۰۵ کشوری بپیوندند که این مجازات را به تاریخ سپرده اند.

اتریش: هشدار کمیسر حقوق بشر سازمان ملل درباره ائتلاف جدید در دولت

لائوس: ۱۲۲ سازمان در پنجمین سال ناپدید شدن مدافع حقوق بشرمی پرسند،‌ «سومبات کجاست؟»

ایران:

۵ سندیکای فرانسه:خطر مرگ یک فعال سندیکایی درایران

تصویب قطعنامه‌ نقض حقوق بشر در سازمان ملل

تحصن دو دانشجوی ستاره دار در اعتراض به وزیر علوم

چند تشکل و سندیکای کارگری: رضا شهابی باید آزاد شود

زنان

یونان: خطرهای جدی برای زنان پناهجو

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولتمردان یونان از ارائه محافظت کافی به زنان و دختران در اردوگاه های پناهجویان که دولت با حمایت اتحادیه اروپا در جزیره لزبوس اداره می کند، قصور می‌کنند. این سازمان در نوامبر ۲۰۱۷ با ۲۵ زن و دختر پناهجو که جوان ترین آنها ۱۳ سال دارد در جزیره لزبوس گفتگو کرده است. آنها آزارها، خطر خشونت ناشی از جنسیت و خطر های مربوط به سلامتی را شرح دادند. یافته های این سازمان نشان می دهد که این شرایط ناشی از امنیت ناکافی، وضعیت بد بهداشتی و تاسیسات بهداشتی و کوتاهی از تشخیص و توجه به نیازهای اشخاص آسیب پذیر است. هزاران زن و دختر در جزیره های یونان، اغلب در شرایط بسیار بد ناشی از سیاست «مهار»پناهجویان با هدف بررسی سریع و بازگرداندن آنها به ترکیه بر اساس معامله با اتحادیه اروپا، گرفتار شده اند.

هند: نبرد دختران جوان دهلی با آزار جنسی

ایران:

گزارش کارزار منع خشونت علیه زنان: می‌مانند و سکوت می‌کنند

دویچه وله ـ کمپین منع خشونت علیه زنان پس از یک سال از آغاز فعالیت، گزارش تحلیلی خود را درباره خشونت خانگی علیه زنان در ایران منتشر کرده است. بر اساس آمارهایی که مراکز دانشگاهی منتشر کرده‌اند، ۶۶ درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی مشترکشان حداقل یک بار مورد همسرآزاری قرار گرفته‌اند؛ یعنی از هر ۱۰ زن بیش از ۶ زن. آمار رسمی اما در این باره وجود ندارد. تنها پژوهش رسمی در این باره “پژوهش ملی بررسی خشونت خانگی” است که در دولت محمد خاتمی انجام شد و حاصل آن ۳۲ جلد کتاب بود. شهیندخت مولاوردی، معاونت امور زنان دولت اول حسن روحانی، در ابتدای انتصاب به این مقام اعلام کرد که نتایج تحقیق پژوهش ملی بررسی خشونت خانگی “گم” شده و هیچ نسخه‌ای از آن در دسترس نیست. با یکی از کنشگران این کارزار در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

رئیس فراکسیون زنان: در مناطقی از ایران زنان به اسم ازدواج فروخته ‌می‌شوند

خشونت علیه زنان در ورزش؟ از چه چیزی سخن می‎گوییم

۷۵ تا ۹۸ درصد زنان مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند

کودکان

استرالیا: آمار تکان دهنده سوء استفاده جنسی از کودکان

عوارض جسمی در کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند

میانمار:‌ ازدواج کودکان، مصیبتی دیگر برای آوارگان روهینگیایی

افزایش تلفات ناشی از انفجار مین در سال ۲۰۱۶؛ بیش از ۱۵۰۰ کودک قربانی شده‌اند

ایران: ۱۱۰ هزار کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ به مدرسه نمی‌روند

فرهنگ

آلمان:‌  هاینریش بل، روایتگر درد بی‌عدالتی و زخم جنگل

اندیشه

نئولیبرالیسم، ریشه ی همه ی مشکلات ما

سوسیالیسمی که دمکراتیک نباشد، سوسیالیسم نیست!

دولت و مجازات اعدام: آیا دولت حق دارد به اسم قانون جان کسی را بگیرد؟

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، الجزیره، ایران وایر، بتسلیم، بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی جهانی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گاردین، گزارشگران بدون مرز، ، نیویورک تایمز

بایگانی شماره‌های گذشته