نوزدهم قوس / آذر ۱۳۹۶ بنیاد آرمان شهر در چهارچوب پنجمین دوره تجلیل از هفته حقوق بشر با جشن “جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ در شهر رویایی کودکان” میزبان جمعی از فرهنگیان، فعالان حقوق بشر و شاگردان مکتب معرفت در کابل بود.

جشنی که بخشی از برنامه های پنجمین دوره “جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ” نیز بود.

این برنامه همراه بود با رونمایی از مجموعه شعر و نقاشی “شهر رویایی من”، اجرای سرودهایی در ستایش صلح و همدلی از گروه سرود شاگردان مکتب معرفت و نمایش انیمیشن “شازده کوچولو” بر اساس شاهکار آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده نامی فرانسوی.

مجموعه “شهر رویایی من” حاوی گزیده‌ای از نقاشی‌های پنجمین دوره “جایزه بین المللی صلح سیمرغ” است که همراه با شعرهایی از “کاروان مهر” منتشر شده است. مجموعه شعری که آرمان شهر در سال ۱۳۸۰ خورشیدی طی فراخوانی در حمایت از صلح برای افغانستان از گوشه و کنار جهان جمع آوری کرده بود.

روح الامین امینی معاون بنیاد آرمان شهر در آغاز این برنامه توضیحاتی در مورد پنج دوره برگزاری هفته حقوق بشر و همین طور برگزاری پنج دوره جایزه بین المللی صلح سیمرغ ارایه کرد. وی یادآوری کرد اولین فراخوان این جشنواره در سال ۱۳۸۸ خورشیدی از شاعران و نویسندگان جغرافیای فارسی زبان‌ها خواست تا آثارشان را در ستایش صلح و نفرت از جنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و در این دوره، جشنواره بین المللی صلح سیمرغ میزبان حدود هزار شعر و قصه بود و در دوره های دوم، سوم و چهارم به تقدیر از ناشران مستقل افغانستان، نخبگان موسیقی سه کشور افغانستان، ایران، تاجیکستان و تقدیر از زنان فعال در عرصه فعالیت‌های مدنی و فرهنگی در این گستره جغرافیایی پرداخت.

آقای محمد حسین سرامد رییس اجرایی موسسه ارتقای ظرفیت مدنی معرفت نیز طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته حقوق بشر با اشاره به بیت معروف مولانا جلال الدین محمد بلخی: “دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست” یادآور شد مفاهیم انسانی و توجه به حقوق بشر در تاریخ و فرهنگ ما قرن‌هاست از جایگاه شایسته و والایی برخوردار است و ما می‌توانیم با نگاهی به آثار بزرگان این جغرافیای فرهنگی و مدنی به خوبی متوجه این نکته شویم.

در این برنامه دوصد جلد از کتاب‌های انتشارات آرمان شهر نیز به رسم یادبود به کتابخانه مکتب معرفت اهدا شد.

بنیاد آرمان شهر در پنجمین دوره جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ به سراغ کودکان مکاتب رفت و در فراخوانی از آن‌ها خواست تا نقاشی‌ها، شعرها و نوشته‌های‌شان را با محور شهر رویایی من به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. در این جشنواره کودکانی از کابل تا هرات و از هرات تا قندهار حدود ۲۰۰۰ اثر را به آدرس جشنواره ارسال کردند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. در ماه‌های آینده برگزیدگان این جشنواره معرفی خواهند شد.