‌”شهر رویایی من” گزیده ای از نقاشی های پنجمین دوره جایزه بین المللی صلح سیمرغ همراه با شعرهایی از “کاروان مهر” به مناسبت پنجمین دوره هفته حقوق بشر از سوی انتشارات آرمان شهر چاپ شد.

مقدمه

پنجمین دوره «جایزه بین‏المللی صلح سیمرغ» در قالب کمپین «شهر رویایی من» میزبان حدود دو هزار اثر در قالب‏‌های نقاشی، نوشته و شعر از کودکان سرزمین جنگ دیده و زخم خورده افغانستان و از ولایت های کابل، قندهار و هرات است که بیش از هزار و هفتصد اثر آن را نقاشی تشکیل می‏دهد. نقاشی‏‌هایی که دنیایی سرشار از رنگ را روی سیاهی جنگ ریخته‏‌اند و به بزرگسالان گوش زد کرده‌‏اند: که با وجود زخم های جنگ بر تن، ما می‏خواهیم مکتب برویم! ما می‏خواهیم کتاب بخوانیم! ما می‏خواهیم بازی کنیم؛ لبخند بزنیم! ما می‏خواهیم نقاشی بکشیم و می‏خواهیم دختر و پسر هم کفه و برابر در کنار یک دیگر آرام باشیم.

این مجموعه در برگیرنده شانزده نقاشی از میان نقاشی‏‌های این دوره جشنواره است که آن‏ها را همراه کرده‌‏ایم با شعرهایی در ستایش صلح و در نفرت از جنگ؛ شعرهایی که از گوشه و کنار جهان آمده‌‏اند و در این گزیده کوچک دست در دست دل‏‌های مهربانی گذاشته‏‌اند که نام و نشانی از کینه را نمی‌‏توان در آن‏ها جست.

شعرهایی که در این مجموعه گرد آمده است را بنیاد آرمان شهر در سال ۱۳۸۰ خورشیدی طی فراخوانی از گوشه و کنار جهان جمع آوری کرد و آن‌ها را در مجموعه‌ای به نام کاروان مهر انتشار داد.

آرمان شهر فراخوان اولین دوره جایزه بین‏‌المللی صلح سیمرغ را در سال ۱۳۸۸ خورشیدی داد. این جشنواره در چهار دوره گذشته خود از شاعران و نویسندگان، ناشران مستقل، اهل موسیقی و زنان مبتکر در عرصه فعالیت‏‌های فرهنگی و مدنی در جغرافیایی فراتر از مرزهای افغانستان و در قلب آسیا تقدیر کرده است.

جایزه بین‌‏المللی صلح سیمرغ هر سی ماه یک بار و با سوژه‏ای متفاوت از دوره‌‏های قبلی برگزار می‏شود.

در این جا لازم است از خانم مریم درانی، آقای محمد حسین سرامد، آقای عزیز رویش و آقای محمود رضایی که در جمع آوری این نقاشی ها با ما همکاری کردند تشکر کنیم. همچنین از آقای مسعود حسینی، خانم دیانا ثاقب، آقای امان پویامک و خانم فردوس که در تیم گزینش آثار به ما کمک کردند سپاس‌گزاریم.

شناسنامه:

شهر رویایی من

گزیده نقاشی های پنجمین دوره جایزه بین المللی صلح سیمرغ

همراه با شعرهایی از گوشه و کنار جهان

به کوشش: گیسو جهانگیری و روح الامین امینی

نقاشی روی جلد: ام البنین

نقاشی پشت جلد: ملالی

طراحی و برگ آرایی: روح الامین امینی

انتشارات آرمان شهر

چاپ اول: پاییز ۱۳۹۶

شماره گان: ۱۰۰۰