در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

یو شیهوا، شاعر چینی در یک روستا زندگی کاملا روستایی و آرامی داشت. اکنون او یکی از شاعران شناخته شده در چین است. روزنامه نیویورک تایمز، شیهوا را که با بیماری اختلالات مغزی متولد شده و نمی‌تواند به وضوح صحبت کند ولی شعرهای معروفی دارد، به عنوان یکی از زنان قدرتمند سال ۲۰۱۷ انتخاب کرده است. منبع: نیویورک تایمز

نقض حقوق بشر

یمن: کشته شدن ۱۰ زن در حمله های هوایی عربستان سعودی

الجزیره، ۱۷ دسامبر:  دست‌کم هشت زن و دختر که از یک مراسم عروسی به خانه شان برمی گشتند در حمله‌ای هوایی در غرب یمن کشته شدند. یک منبع امنیتی که به نیروهای حوثی نزدیک است گفت:‌ اتومبیل این زنان در حمله هوایی مورد اصابت بمب های ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی قرار گرفته است.

ترکیه: روزانه بیش از یک زن در ۲۰۱۷ کشته شد

افغانستان طالبان مکتب دخترانه را در هرات آتش زدند

اسپوتنیک افغانستان، ۲۵ دسامبر: به گزارش اسپوتنیک، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رسانه‌ها گفته است که تمام وسایل این مکتب به شمول میز، چوکی و کتاب‌های درسی از سوی طالبان به آتش کشیده شده است. آقای فرهاد گفته است که مکتب به آتش کشیده شده یک مکتب دخترانه بود که در ولسوالی پشتون زرغون موقعیت دارد. او می‌گوید که بیشتر از ۵ هزار دانش‌آموزش در این مکتب مصروف آموزش بودند.

افغانستان یک مرد خواهر وهمسر خود راکشت

آژانس خبری باختر، ۲۵ دسامبر: مرد بیست وپنج ساله دیروز در سرپل خواهر وهمسرخود ارکشت. نسیمه آرزو رئیس امور زنان سرپل به آژانس باختر گفت که این مرد در قریه مسجد سبز ولسوالی سانچارک خواهر وهمسر خودرا پس از یک مشاجره لفظی با مرمی تفنگچه به قتل رسانید.

افغانستان: گل‌هزار نماد مظلومیت زنان غوری

روزنامه هشت صبح، ۲۳ دسامبر: ولایت غور در غرب کشور به عنوان یکی از پر سر‌و‌صداترین ولایت‌های کشور شهرت یافته است. ولایتی که در آن زنان به شکل فجیعی مورد خشونت قرار می‌گیرند. یکی از مشهورترین موارد خشونت بر زنان در این ولایت، سنگسار رخشانه بود. رویدادی که واکنش‌های جهانی در پی داشت. به تازه‌گی دختری به اسم گل‌هزار از ولسوالی دولینه برای تداوی به شفاخانه‌ای در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت انتقال داده شده است. زنی که همواره مورد خشونت قرار گرفته و خانواده‌اش به او غذای پس‌مانده سگ را می‌دادند. داستان خشونت بر گل‌هزار ۱۷ ساله، آن‌قدر اندوه‌بار است که به‌ساده‌گی نمی‌توان مواردی از آن‌ها را باور کرد. مثلاً فرو کردن چوب به آلت تناسلی او که دست ‌کم در میان انواع و اقسام خشونت در برابر زنان در افغانستان کم پیشینه بوده است.

برخورد انضباطی با دختر ژیمناست ‘ده ساله’ ایرانی به خاطر حجاب

بی بی سی، ۲۵ دسامبر: فدراسیون ژیمناستیک ایران می‌گوید با دختری که بدون حجاب و هماهنگی در مسابقاتی در خارج از ایران شرکت کرده برخورد انضباطی خواهد کرد. زهرا اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران به خبرگزاری ایسنا گفته که فدراسیون در سفر این دختر نقشی نداشته و سفر او و خانواده‌اش سفری توریستی بوده است.

ایران رئیس فراکسیون زنان: در مناطقی از ایران زنان به اسم ازدواج فروخته ‌می‌شوند

ایران خشونت علیه زنان در ورزش؟ از چه چیزی سخن میگوییم

ایران ۷۵ تا ۹۸ درصد زنان مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند

استرالیا آمار تکان دهنده سوء استفاده جنسی از کودکان

ایران ۱۱۰ هزار کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ به مدرسه نمی‌روند

ترکیه تجارت پرسود با “کودکان کار سوری” در ترکیه

میانمار ازدواج کودکان، مصیبتی دیگر برای آوارگان روهینگیایی

عوارض جسمی در کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند

افزایش تلفات ناشی از انفجار مین در سال ۲۰۱۶؛ بیش از ۱۵۰۰ کودک قربانی شده‌اند

دفاع از حقوق بشر

بیانیه مشترک کمیته حفظ حقوق همه مهاجرین، کمیته سیدا و نهاد زنان سازمان ملل در روز جهانی مهاجرت

نهاد زنان سازمان ملل، ۱۵ دسامبر: در روز جهانی مهاجرت، ما خواهان گسترش مبارزه جهانی جنسیت محور، برای مهاجرت ایمن، منظم و قاعده مند هستیم که حقوق بشری همه مهاجرین به ویژه زنان و دختران را ترویج و حمایت می کند. برای مدت طولانی، ابعاد جنسیتی مهاجرت در سیاست ها و برنامه هایی که مهاجرت بین المللی را اداره می کنند نادیده گرفته شده است. این بدان معنی است که نیازهای خاص، تجربیات، آسیب پذیری ها و اولویت های زنان و دختران در مهاجرت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. صدای زنان و دختران مهاجر واقعا شنیده نشده و رهبری و مشارکت آنها در روند تصمیم گیری به طور کامل مد نظر قرار نگرفته است.

زنان مهاجر: داستانهایی که باید شنیده شود

هند: نبرد دختران جوان دهلی با آزار جنسی

گزارش کارزار منع خشونت علیه زنان: می‌مانند و سکوت می‌کنند

دویچه وله ، ۱۹ دسامبر: کمپین منع خشونت علیه زنان پس از یک سال از آغاز فعالیت، گزارش تحلیلی خود را درباره خشونت خانگی علیه زنان در ایران منتشر کرده است. بر اساس آمارهایی که مراکز دانشگاهی منتشر کرده‌اند، ۶۶ درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی مشترکشان حداقل یک بار مورد همسرآزاری قرار گرفته‌اند؛ یعنی از هر ۱۰ زن بیش از ۶ زن. آمار رسمی اما در این باره وجود ندارد. تنها پژوهش رسمی در این باره “پژوهش ملی بررسی خشونت خانگی” است که در دولت محمد خاتمی انجام شد و حاصل آن ۳۲ جلد کتاب بود.. با یکی از کنشگران این کارزار در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

یونان: خطرهای جدی برای زنان پناهجو

دیده‌بان حقوق بشر، ۱۵ دسامبر: دولتمردان یونان از ارائه محافظت کافی به زنان و دختران در اردوگاه های پناهجویان که دولت با حمایت اتحادیه اروپا در جزیره لزبوس اداره می کند، قصور می‌کنند. این سازمان در نوامبر ۲۰۱۷ با ۲۵ زن و دختر پناهجو که جوان ترین آنها ۱۳ سال دارد در جزیره لزبوس گفتگو کرده است. آنها آزارها، خطر خشونت ناشی از جنسیت و خطر های مربوط به سلامتی را شرح دادند. یافته های این سازمان نشان می دهد که این شرایط ناشی از امنیت ناکافی، وضعیت بد بهداشتی و تاسیسات بهداشتی و کوتاهی از تشخیص و توجه به نیازهای اشخاص آسیب پذیر است. هزاران زن و دختر در جزیره های یونان، اغلب در شرایط بسیار بد ناشی از سیاست «مهار»پناهجویان با هدف بررسی سریع و بازگرداندن آنها به ترکیه بر اساس معامله با اتحادیه اروپا، گرفتار شده اند.

پاملرنه: ۷۵ درصد کودکان محروم از مکتب، دختر اند

روزنامه هشت صبح، ۱۹ دسامبر: موسسه پاملرنه در گزارشی از تازه‌ترین سروی خود می‌گوید که از مجموع ۳.۵ میلیون کودکی که از آموزش و پرورش بازمانده‌اند، ۷۵ درصد‌شان را کودکان دختر تشکیل می‌دهند. گل‌ضمیر حق‌بیان، مسوول شفافیت و حساب‌دهی موسسه پاملرنه و مدیر پروژه‌ی «هر صدا شنیده می‌شود» در کنفرانسی تحت عنوان «دادخواهی پیرامون دست‌رسی زنان و دختران به خدمات تعلیمی و صحی» که گزارش تطبیق پروژه‌ی هر صدا شنیده می‌شود را ارایه می‌کرد، گفت که فکتورهای عمده‌ای که باعث می‌شود کودکان دختر در ولایات و ولسوالی‌های دوردست از خدمات تعلیمی محروم شوند، کمبود امکانات حفظ‌الصحه و نبود دیوارهای احاطه در اطراف مکاتب است.

سیاست

مشاور ارشد پیشین کاخ سفید: بدترین تصمیم‌ها زیر سر دختر ترامپ است

دویچه وله، ۲۴ دسامبر: استیو بنن، مشاور ارشد دونالد ترامپ که در ماه اوت از کاخ سفید اخراج شد، ایوانکا ترامپ را منبع اصلی بدترین تصمیم‌های دولت ترامپ دانسته است. استیو بنن در گفت‌وگو با مجله “ونیتی فر” ایوانکا ترامپ را همچنین منبع خبرچینی و درز اطلاعات به رسانه‌های جمعی دانسته است.

به من گفتند تنها بیا: اولین زنی که با یک فرماندۀ ارشد داعش مصاحبه کرد و زنده ماند

نمی‌دانستم رهبری که قرار است ملاقات کنم، مدیر برنامۀ گروگان‌گیری داعش است

ترجمان علوم انسانی، ۱۷ دسامبر: سعاد مخنت درخواست کرده بود تا با یکی از رهبران داعش مصاحبه کند. تقاضای او برای مصاحبه در طول روز و در مکانی عمومی رد شد، به‌جای آن باید ساعت ۱۱:۳۰ شب، در مرز ترکیه و سوریه، سوار ماشینی می‌شد که یکی از فرماندهان ارشد داعش در آن نشسته بود. مخنت بر تردیدهایش غلبه کرد و برای مصاحبه رفت و با مرد جوانِ تحصیل‌کرده‌ای مواجه شد که از خیلی جهات او را یاد برادر کوچک خودش می‌انداخت.

یک زن دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شد

اسپوتنیک افغانستان، ۲۵ دسامبر: رئیس حزب خیرخواهان روسیه از حضور «یکاترینا گوردون» به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری روسیه خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، «آندری کیریلوف» رهبر حزب خیرخواهان روسیه اعلام کرد که «یکاترینا گوردون» به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه شرکت خواهد کرد.

زنان پاکستانی از جدلی که فیلم ایجاد کرده، به عنوان فرصتی برای بحث درباره تجاوز و بی عدالتی استفاده می کنند.

نیویورک تایمز، ۲۲ دسامبر: یک فیلم پاکستانی در مورد یک قربانی تجاوز که تلاش می کند تا فرد متجاوز را که از افراد قدرتمند سیاسی است، به عدالت بکشد، اگر چه به مرزهای سانسور در پاکستان خدشه وارد کرده اما زنان را تشویق می کند تا درباره تجاوز جنسی در کشوری که بحث از چنین موضوعاتی ممنوع است، صحبت کنند.

۱۵ بهترین اتفاق/ لحظه برای زنان در سال ۲۰۱۷

هارپربازار، ۲۰ دسامبر: سال ۲۰۱۷ می تواند سالی پر از موانع برای عبور زنان توصیف شود اما در همین سال ما زنان توانستیم با اتحاد از برخی از این موانع عبور کنیم: از موانع سیاسی، اعتراضات سیاسی تا آزار و اذیت های جنسی، از قدرت زنان در سال ۲۰۱۷ محسوب می شود و این تنها آغاز راه است. در این نوشته، تظاهرات میلیونی زنان در امریکا بعد از تحلیف ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سخنرانی مریل استریپ، بازیگر مشهور هالیوود در مراسم گلدن گلوب و کمپین تویتری ” من هم همچنین” در بین این ۱۵ اتفاق/ رویداد مهم هستند.

۷ نمایش جهانی که چرا فمینیسم کلمه سال است؟

رادیو ملی همگانی، ۱۵ دسامبر: وبسایت دیکشنری آنلاین مریام-وبستر، اعلام کرد عبارت «فمینیسم» بیشتر میزان جستجو را از طرف کاربران در سال ۲۰۱۷ میلادی داشته است. ما در سال جاری برخی از زنان فوق العاده ای را در Goats و Soda معرفی کرده ایم که باید در تعریف فرهنگ لغت ذکر شوند. آنها اهداف خود را در برابر فقر، جنگ و تعصب دنبال کردند. دیکشنری وبستر «فمینیسم» را چنین توصیف می‌کند: «نظریه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای تساوی جنسیتها» و «فعالیت سازماندهی‌شده برای حقوق زنان.»

فرهنگ و جامعه

۱۱  زن “قدرتمند” سال ۲۰۱۷

خبرگزاری ایسنا، ۱۹ دسامبر: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ۱۱ زن را معرفی کرده که گرچه خیلی شناخته شده و معروف نیستند اما از دید این روزنامه زندگی‌های جالبی داشته، کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده یا تجربیات قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند. به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز نوشته است اینها زنانی نیستند که کشوری را اداره کنند یا ستاره سینما باشند یا کسب و کار موفقی را پشت سر گذاشته باشند. آنها تنها ۱۱ زن از سراسر جهان هستند که این روزنامه به آنها لقب “قدرتمند” داده است. با این ۱۱ زن آشنا شوید.

لیندا برنجی؛ زنی که چهار بار با سرطان جنگیده است

ایران وایر، ۱۸ دسامبر: «لیندا برنجی» الان ۴۲ سال دارد اما از ۱۰ سال پیش درگیر مبارزه با سرطان شده است. می‌خندد و می‌گوید: «بنویس جدال نابرابر بدن با سلول‌های سرطانی.» او در صفحه اینستاگرام خود از روزهای مبارزه با بیماری می‌نویسد و از آن چه در ذهنش می‌گذرد: «کم تر کسی شرایط من را دارد که چهار بار سرطان را تجربه کرده باشد. می‌خواهم تا حدی که می‌توانم، نگاه جامعه را به این بیماری تغییر دهم. همیشه بیمار سرطانی را با ریختن موهایش نشان می‌دهند؛ موضوعی که اهمیت زیادی برای یک بیمار سرطانی ندارد.»

گفت‌و‌گو با دایانا آتهیل، ناشر و ویراستار ۱۰۰ ساله مطرح: ویراستاری همانند پرستاری بچه است

ایبنا (خبرگزاری کتاب ایران)، ۲۳ دسامبر: دایانا آتهیل، ویراستار، نویسنده و ناشر مطرح ۱۰۰ ساله‌ای است که بیش از ۸۰ سال از زندگی خود را وقف کارهای ادبی کرده است. او آثار نویسندگان بزرگی چون فیلیپ راث، نورمن میلر، جک کرواک و مارگارت آتوود را ویرایش کرده و پس از بازنشستگی در سن ۷۵ سالگی، خود قلم به‌دست گرفته است. او ویراستاری را به پرستاری بچه تشبه کرده و به آینده بازار جهانی نشر خوش‌بین است.

کتاب‌های تاثیرگذاری که زنان در سال ۲۰۱۷ میلادی نوشته‌اند

ایبنا (خبرگزاری کتاب ایران)، ۲۳ دسامبر: به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از یو‌استوری، ادبیات جهان همواره شاهد حضور زنانی بوده که خالق شخصیت‌ها و داستان‌های مهم، تاثیرگذار و ماندگاری بوده‌اند. زنان نویسنده همواره الهام‌بخش نویسندگان و افراد بسیاری بوده‌ و اغلب آثارشان فروش بالایی نیز داشته است. در این مطلب نویسندگان زنی را معرفی می‌کنیم که در سال ۲۰۱۷ میلادی، کتاب جدید پرفروشی به بازار عرضه کرده‌اند.

معضلی به نام دامن کوتاه

میدان، ۲۰ دسامبر: شاید عجیب به نظر بیاید؛ شاید هم کسی یادش نیاید و یا دقت نکرده باشد ولی برای همین بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴، برای یکی از رشته‌های ورزش زنان، انقلاب کوچکی رخ داد؛ بعد از سال‌ها مبارزه، برای اولین‌بار در این دوره از بازی‌ها رشته پرش با اسکی برای زنان آزاد شد، آنهم در حالی‌که این رشته از سال ۱۹۲۴ برای مردها وجود داشت. زنان را سالیان سال از پرداختن به این رشته منع کردند به این بهانه که «از لحاظ پزشکی این ورزش مناسب زنان نیست». آن زمان بود که بسیاری از خودشان پرسیدند آیا واقعا نداشتن آلت تناسلی مردانه مانع از این می‌شده که زنان از یک تپه برفی بپرند؟

حسین شاه‌حسینی از نخستین مسئولان اجرای تفکیک جنسیتی ورزش ایران در سن ۹۰ سالگی درگذشت

فمینیسم روزمره، ۲۴ دسامبر: حسین شاه‌حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران، معاون مهدی بازرگان در دولت موقت و نخستین رییس سازمان تربیت بدنی ایران پس از انقلاب، در ۹۰ سالگی درگذشت (بی‌بی‌سی). شاه حسینی ، نخستین مسئول ورزشی کشور پس از انقلاب بود و نقش مهمی در تفکیک جنسیتی ورزش داشت، او در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود خطاب به رسانه های حاضر گفت: “ما به ورزش بانوان بیشتر از گذشته توجه خواهیم کرد ، اما زن را وسیله قرار نخواهیم داد ، در ورزش زنان بی حیایی و گذاشتن راندوو و … جایی نخواهد داشت .

زنانگی در شعر زنان مهاجر تبلور بیشتری دارد

بیدارزنی، ۲۳ دسامبر: زاده دواچی مترجم، شاعر و فعال حوزه زنان، دارای مدرک کار‌شناسی مترجمی زبان انگلیسی؛ فوق‌لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی، در حال حاضر محقق جامعه‌شناسی در حوزه زنان، دستیار تحقیق در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه «دیکن» ملبورن است. او فعالیت ادبی خود را از اواخر دهه ۷۰ و همکاری با نشریات مختلف ادبی در زمینه‌ی ترجمه و شعر آغاز کرد. دواچی دبیر پیشین بخش نقد مجله‌ی ادبی «ماه مگ» بوده است. از دواچی تاکنون مجموعه شعر «پروانه‌ای در راه است»، «روایت چند تصویر» منتشر شده است. «آنتالوژی قلم اعتراض» کار مشترک او و مهناز بدیهیان، «فمینیسم و جنبش زنان و چالش‌های پیش رو» از دیگر نوشته‌های او هستند.

گزارش، پژوهش و کتاب

سکسوالیته، تجاوز جنسی و جنسیت زدگی

نیویورک تایمز، ۲۳ دسامبر: در این مقاله، که نامه ای است در پاسخ به مقاله سردبیر مقاله ای با عنوان بله، بله است” نویسنده توضیح میدهد که حتی اگر بپذیریم که نه، نه است و بله، بله اما گاهی وقتها بله همان نه است. زنان گاهی اوقات به رابطه جنسی رضایت می دهند چون می دانند کسی به “نه” آنها (عدم رضایتشان) توجه نمیکند بنابراین بین “نه” و تجاوز” بله را انتخاب می کنند.

از قهوه خانه باباتقی تا کافه استارباکس؛ نگاهی به کتاب یخ، مهتاب، کافه مهرانگیز کار

بی بی سی، ۲۰ دسامبر: هرگز تصور نمی کردم که روزی کتابی در حجم ۱۷۸ صفحه به دستم برسد، که بخش اول آن ۱۷۶ صفحه و بخش دوم آن ۲ صفحه باشد. کتابی پراعجاب که بخش اول ‌آن خواننده را به چنان کابوسی بکشاند که تا مدت ها از ترس دوباره دیدنش، روز به اضطراب شب کند، اما بخش دوم همان خواننده را به طرفه العینی از آن ترس موهوم به یک «هپی اند» ظاهری پرت کند و برود. اما کتاب « یخ، مهتاب، کافه » نمی رود، می‌ماند. به ذهن و جان خواننده چنگ می زند و روزهای سیاهی را به یاد می آورد که حتی اگر خواننده شخصا تجربه نکرده باشد اما قدرت باورپذیری کتاب به حدی است که تصور تجربه ای مشابه را به خواننده تحمیل می کند. مثل روزی که مهرانگیز کار جسد خود را در رودخانه چارلز پیدا کرده بود.

آرمان‌شهر
کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: الجزیره، رادیو زمانه، اسپوتنیک افغانستان، آژانس خبری باختر، روزنامه هشت صبح، بی بی سی، اخبار روز، دویچه وله، رادیو فردا، نهاد زنان سازمان ملل، دیده بان حقوق بشر، ترجمان علوم انسانی، نیویورک تایمز، هارپر بازار، رادیو ملی همگانی، خبرگزاری ایسنا، ایران وایر، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میدان، فمینیسم روزمره، بیدارزنی.