تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

عکس: STRINGER / ANADOLU AGENCY در تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن: یک میلیون نفر به وبا مبتلا شده اند؛ باید برآشوبید

واشنگتن پست ـ قصه ی یمن به تازگی به زبان آمار بیان می‌شود: در کارزار پر خشونت حمله های هوایی عربستان سعودی ۱۰ هزار تن کشته شده اند. ۸ میلیون نفر یعنی یک سوم از کل جمعیت در مرز قحطی به سر می‌برند. ۸۰ درصد این کشور از غذا، سوخت، آب پاکیزه و مراقبت درمانی محروم است.  با وجود اینها، این رقم به چشم می‌آید: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گزارش داده است که یک میلیون تن از اهالی یمن در ۱۸ ماه گذشته به وبا مبتلا شده اند. بیش از ۲ هزار تن درگذشته‌اند. این وضعیت گسترده‌ترین بروز اپیدمی وبا در تاریخ جهان به شمار می رود. درباره این واقعیت لحظه ای اندیشه کنید. ۱ میلیون تن به یک بیماری دچار شده اند که ما از زمانی که جان اسنو در سال ۱۸۵۴ در کنار تلمبه آب نشست، درمان و مهار آن را آموختیم. برای اینکه وبا به این سرعت گسترش یابد، همه چیز باید اشکال داشته باشد. در یمن، همه چیز اشکال دارد.

عراق: جنگجویان ایزدی به اعدام غیرنظامیان متهم هستند
دیده‌بان حقوق بشر ـ‌ جنگجویان ایزدی در عراق متهم هستند که ۵۲ غیرنظامی را از قبیله ایمتیویت در جون ۲۰۱۷ به طور قهری ناپدید کرده اند و کشته اند. بستگان قربانیان به این سازمان گفتند که در تاریخ ۴ جون ۲۰۱۷ نیروهای ایزدی مردان، زنان و کودکان هشت خانواده این قبیله را که از جنگ بین نیروهای داعش و نیروهای بسیج همگانی عراق در غرب موصل فرار می‌کردند، بازداشت و سپس اعدام کردند. نیروهای ایزدی همچنین در اواخر سال ۲۰۱۷ در دو رویداد ناپدید کردن قهری اعضای این قبیله و قبیله جهایش شرکت داشته‌اند.این سازمان با یکی از اعضای نیروهای بسیج همگانی گفتگو کرد که به روستا رفته بود و چندین گور دسته جمعی را دیده بود که به گفته باشندگان محلی ایزدی قربانیان در آنها دفن شده‌اند. یکی از رهبران محلی لیست پنج جنگجوی ایزدی را به این سازمان داد و گفت این پنج نفر به او گفتند که آن خانواده ها را به قتل رسانده اند.

مصر: اعدام ۱۵ نفر
ریپریو ـ رئیس این سازمان حقوق بشری گفت: این اعدام ها نقض آشکار حقوق بین المللی است. محاکمه ها در مصر همواره به دور از موازین محاکمه عادلانه انجام می‌شود و به ویژه در محاکمه های دسته جمعی و در دادگاه های نظامی که در این مورد رخ داده است. از زمان قدرت‌گیری السیسی، مصر دست کم ۵۵ تن را اعدام و هزاران تن را به اعدام محکوم کرده است. این آمار در مقایسه با پیش از سال ۲۰۱۴ افزایش شدیدی را نشان می‌دهد. گزارش خبری: اعدام ۱۵ پیکارجو؛ مصر چهار اسلام‌گرا را اعدام کرد

کشور های پیشین بلوک شرق دگرباش‌هراسی را تقویت و روحیه فعالان حقوق دگرباشان جنسی را تخریب می کنند
عفو بین الملل ـ این سازمان در گزارشی تازه اعلام کرد: تبعیض، دگرباش‌هراسی و جنگ روسیه علیه روابط جنسی غیر سنتی به افزایش نگران‌کننده دشمنی علیه گروه‌های حقوق بشری دگرباشان جنسی در بخشی از بلوک شرق سابق بر دامن زده است. عنوان این گزارش «نابرابر: مدافعان حقوق بشر دگرباشان جنسی در ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان» است که به بررسی محیط تبعیض‌آمیز فزاینده گروه‌های حقوق بشر دگرباش جنسی در چهار کشور پیشین بلوک شرق در سال‌های اخیر و نیز در چارچوب جامعه حقوق بشری می‌پردازد. در هر چهار کشور، رفتارها نسبت به دگرباشان جنسی بدتر شده است و بخشی از این وضعیت پیامد شعار پردازی و رویه‌های سرکوب گرانه اعلام شده از مسکو است.

آمریکا / بریتانیا: نمایش کاملاً ترسناک ـ برنامه تازه برای یمن
کانترپانچ ـ‌ آمریکا و بریتانیا که خود را به عنوان ناظران متحیر در قحطی رو به رشد در یمن وانمود می‌کنند، در حقیقت محرکان اصلی راهبردی تازه هستند که این قحطی را در سطح گسترده‌ای افزایش خواهد داد. طرف های اصلی جنگ در یمن ـ آمریکا،‌ بریتانیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ـ از زمانی که عملیات را در مارچ ۲۰۱۵ آغاز کردند در مشکلات گرفتار آمده اند. اما به نظر می‌رسد این مشکلات در ماه های اخیر به گسست رسیده است. بالاتر از همه شکست در دست‌یافتن به پیشرفت نظامی در جنگ مطرح است. این عملیات که به عنوان نوعی عملیات بسیار سریع تلقی می‌شد، و قرار بود به سرعت به شورش جنبش انصارالله به رهبری حوثی ها خاتمه دهد، سه سال پس از آغاز آن به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است. دوم، جنگ‌طلبان بیش از پیش به جنگ با خود مشغول شده‌اند. در فوریه سال ۲۰۱۷، جنگ شدیدی بین امارات و نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی برای کنترل فرودگاه عدن درگرفت. و سرانجام، این جنگ با بحران مشروعیت جدی روبرو است. نهادهای امدادی که به طور معمول درباره دلایل سیاسی فاجعه ها سکوت می‌کنند، به طور غیر عادی قحطی در یمن را که بیش از یک چهارم جمعیت را به سوی گرسنگی سوق داده، تقصیر محاصره کامل این کشور از نوامبر ۲۰۱۷ دانسته‌اند. ائتلاف عربستان در ۱۰ روز گذشته ۱۰۹ غیرنظامی را در یمن کشته است

ترکیه: محاکمه آزادی در دادگاه روزنامه ها
پن اینترنشنال ـ در روزهای ۲۵ و ۲۶ دسامبر، پنجمین جلسه دادگاه روزنامه نگاران روزنامه جمهوریت که از جولای ۲۰۱۷ آغاز شده ادامه یافت. ۱۷ روزنامه نگار، وکیل دادگستری، مدیر و یک حسابدار در روزنامه جمهوریت به اتهام کمک به سازمان‌های تروریستی و تخلف از وظایف مدیریتی مورد محاکمه قرار می‌گیرند. انجمن بین المللی قلم در همکاری با انجمن قلم ترکیه، بلژیک، شمال اروپا، انجمن قلم ایتالیایی سوئیس و انجمن قلم سوئیس و شماری از گروه‌های مدافع آزادی بیان دیگر بر تمام جلسه های دادگاه تاکنون نظارت داشته است. ما بازهم درد جلسه های دادگاه حضور خواهیم داشت و در موارد امکان‌پذیر تحولات در دادگاه را از طریق توییتر منتشر خواهیم کرد. برای پخش این پیامها، به کمک شما در رسانه های اجتماعی نیاز داریم. شما می توانید این پیام ها را از طریق حساب توییتری خود با هشتگ #FreedomOnTrial  (محاکمه‌آزادی) بازنشر کنید.

بازداشت ۵۴ استاد و کارمند سابق دانشگاه

اسرائیل: اخراج هزاران پناهجوی آفریقایی

ترکیه: ‘مشروع دانستن ازدواج دختربچه‌ها’

اسرائیل غزه را بمباران کرد

بحرین: ۶ نفر از شیعیان به اعدام محکوم شدند

گینه استوایی: تداوم بازداشت خودسرانه و آزار قضایی مدافع حقوق بشر آقای رامون اسونو ابال 

هند: ایجاد مانع در راه آزادی تحرک و سپس اخراج مدافع حقوق و شهر آقای موکوندا راج کاتل

پرو: آلبرتو فوجیموری محکوم به جنایت‌های ضد بشریت با فرمان عفو رئیس جمهوری آزاد شد

میانمار: بی‌توجهی سوچی به تجاوز جنسی به زنان روهینگیا

مصر: بازداشت خودسرانه و آزار قضایی مدافع حقوق بشر خانم ماهی نور المصری

چین: اسناد محرمانه آرشیو بریتانیا: کشته‌های تیان‌آنمن ده هزار نفر است

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: دستکم ۸۱ خبرنگار در سال ۲۰۱۷ کشته ‌شدند

ایران:

حکومت باید حقوق مردم را رعایت کند و در مورد اعتراض‌های سراسری کشور خویشتن‌داری نشان دهد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان‌ عضو آن «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» امروز ۳ ژانویه اعلام کردند: حکومت ایران باید فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ی کسانی را که در اعتراض‌های سراسری دستگیر شده‌اند آزاد کند و تحقیقات مستقل و غیر جانبدارانه‌ای را درباره‌ی کلیه‌ی اشخاص کشته شده در تظاهرات در پیش بگیرد. از روز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ (۷ دی۱۳۹۶)، هزاران تن از ایرانیان در تهران و بیش از ۵۰ شهر بزرگ و کوچک در سراسر کشور به خیابان‌ها رفته‌اند تا علیه بی‌کفایتی اقتصادی حکومت، فساد و سرکوب آزادی‌ها اعتراض کنند. اعتراض‌ها ابتدا با خواست‌هایی علیه افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی، فساد گسترده‌ی دولتی و میزان بالای بیکاری آغاز شد. اما، فراخوان‌هایی برای آزادی بیشتر سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی و پاسخگویی به خاطر سرکوب دیرینه، خیلی زود مطرح شد. معترضان با همه جناح‌های سیاسی حاکم، قوه‌ی قضاییه و دیگر دستگاه‌های سرکوب مخالفت کرده‌اند و به طور مشخص خواهان کناره گیری رهبر کشور آیت‌الله خامنه‌ای شده‌اند. معترضان در بعضی شهرها عکس‌های آیت‌الله خامنه‌ای و نیز بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت‌الله روح الله خمینی را پایین کشیده‌اند.

مسئول حقوق بشر سازمان ملل از دولت خواست درباره  معترضان کشته شده تحقیق کند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ـ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ۳ ژانویه از دولتمردان ایران خواست با دقت کامل به موج اعتراض‌ها در کشور توجه کنند تا بیش از این به شعله های خشونت و ناآرامی دامن نزنند. او همچنین خواهان تحقیق درباره ی کلیه کشته شده ها شد. زید گفت دولتمردان ایران باید به حقوق کلیه معترضان و بازداشت شدگان، از جمله حق زندگی احترام بگذارند و ایمنی و امنیت آنها را تضمین کنند. سازمان ملل به جمهوری اسلامی: به حقوق معترضان احترام بگذارید

آزادی اطلاع‌رسانی نخستین قربانی سرکوب جنبش اعتراضی
گزارش‌گران بدون مرز ـ از آغاز موج تازه اعتراض‌های مردمی که نزدیک به شصت شهر ایران را در بر گرفته است. بنا بر منابع مختلف ایرانی بیش از هزار نفر بازداشت شده اند. با وجود تعهد رییس جمهور حسن روحانی از این میان در کارزارهای انتخاباتی، مبنی بر رعایت حقوق شهروندان و آزادی بیشتر، دولت بازداشت جمعی و هدفمندی را برای شناسایی و خنثی کردن شبکه‌های مخالفان و تهدید روزنامه‌نگاران در پیش گرفته است.

آماده سازی اوین برای بازداشت شدگان
ایران وایر ـ یکی از زندانیان بند هفت زندان «اوین» که به خاطر محکومیت مالی در زندان به سر می برد، به «ایران وایر» می گوید این روزها شرایط زندان اوین عادی نیست و به خوبی افزایش تردد و ورود و خروج را می شود حس کرد: «سه شنبه صبح زود با سر و صدای تردد زندانیان از خواب بیدار شدم. آن ها داشتند یکی از سالن های میانی بند هفت را که اغلب ساکنانش زندانیان مالی هستند، تخلیه می کردند. وقتی یکی از زندانی ها را به سالن ما منتقل کردند و ما در مورد علت این جا به جایی ها کنجکاوی کردیم، گفتند گویا قرار است بازداشتی های اعتراضات اخیر را به آن جا منتقل کنند.» به گفته او، تعدادی از بازداشتی ها که به لحاظ سیاسی و امنیتی «پاک» هستند و سابقه بازداشت ندارند و به اصطلاح زندانی ها، از کف خیابان جمع شده اند، به قرنطینه و بقیه افرادی که به زعم حکومت، خطرناک تر هستند یا سابقه بازداشت داشته و زندانی سیاسی و عقیدتی به شمار می روند، به بند «دو الف» و بند ۲۰۹ منتقل شده اند.

تنش مجدد در بند زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج
اخبار روز ـ زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج که پیشتر در مردادماه سال جاری بصورت اجباری به سالن امنیتی ۱۰ منتقل شده بودند، همچنان با مشکلات مضاعفی از جمله استفاده از تلفن، دسترسی به تهویه مناسب، نبود آب گرم برای استحمام و معیوب بودن سیستم های گرمایشی روبه هستند، به همین دلیل زندانیان سیاسی این سالن به نشانه اعتراض امروز چهارشنبه با پس فرستادن ظرف غذای جیزه زندان اعتراض خود به وضعیت بند را اعلام کردند و از مسئولان خواستار چاره جویی برای تغییر شرایط غیرانسانی حاکم شدند.

اعدام‌های دو هفته گذشته (۸ تن): محل نامعلوم (۴)؛ رجایی شهر کرج (۱)؛ مشهد (۱)؛ مشهد (۱)؛ کرمانشاه (۱)

تایید حکم اعدام نوجوانی که در ۱۵ سالگی مرتکب قتل معلم خود شد

گزارش یک سال نقض حقوق بشر در ایران: ۴۴۶ اعدام در سال ۲۰۱۷

احتمال اعدام قاتل ستایش قریشی در روز ۴ ژانویه

تایید اعدام چهار زندانی با اتهام «محاربه»

بازداشت معترضین به حبس رضا شهابی در برابر وزارت کار

بازداشت معترضین به حبس رضا شهابی در برابر وزارت کار

جلوگیری از خروج محمد رسول اف سازنده فیلم “لِرد” از ایران

«تعرض به کنیسه یهودیان» در شیراز و پاره کردن کتاب های مقدس

محمد مهدوی‌فر، شاعر کاشانی به دو سال زندان محکوم شد

وزیر علوم دروغ می‌گوید؛ دانشجویان همچنان ستاره می‌گیرند

بازداشت ۳۵ جوان در یک پارتی مختلط در ورامین

سپاه پنج فعال حقوق دراویش گنابادی را بازداشت کرد

پلمب شماری از مغازه‌های بهاییان در استان آذربایجان شرقی

وخامت حال مجید اسدی، فعال سابق دانشجویی در زندان رجایی‌شهر

بازداشت و ضرب و شتم شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی حمایت از رضا شهابی

محمد مهدوی‌فر، شاعر کاشانی به دو سال زندان محکوم شد

«دانش‌آموز ۱۳ ساله در خمینی شهر به ضرب گلوله کشته شد»

دستگیری بیش از ۲۳۰ جوان در تهران در شب یلدا

عدالت

پرو: ابراز تاسف شدید کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از اعطای عفو به فوجیموری
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ـ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند که عفو اعطا شده به رئیس‌جمهور پیشین پرو البرتو فوجیموری ضربه تاسف باری به قربانیان نقض حقوق بشر است. آنها گفتند: اعطای عفو رئیس جمهوری به آلبرتو فوجیموری با انگیزه های سیاسی به فعالیت قوه قضاییه پرو و جامعه بین المللی برای دست‌یافتن به عدالت ضربه می‌زند. این تصمیم تاسف بار ضربه‌ای به قربانیان و شاهدانی است که با تعهد خستگی‌ناپذیر او را به دست عدالت سپرده اند.

فرانسه: فروش تجهیزات تعقیب و مراقبت به مصر؛دادستان پاریس تحقیقات قضایی را آغاز کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در پی درخواست فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه، با حمایت موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، برای آغاز تحقیقات درباره فروش تجهیزات تعقیب و مراقبت یک شرکت فرانسوی به مصر، بخش جنایتهای ضد بشریت دادستانی پاریس به طور رسمی تحقیقات قضایی را آغاز کرده است. این تحقیقات با پرده برداری از قرار داد رژیم استبدادی السیسی و شرکت فناوریهای نگزا (امسیس سابق) و پیامدهای آن، می‌توانند منجر به طرح اتهام همدستی در شکنجه و ناپدید کردن های قهری بیانجامد. چنین اقدامی پیام محکمی خطاب به شرکت های تولید کننده تجهیزات مراقبت و اسلحه و نیز خطاب به دولتمردان فرانسه خواهد بود. فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه، با حمایت موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، یکی از سازمان های عضو فدراسیون در مصر، روز ۹ نوامبر ۲۰۱۷شکایتی را علیه شرکت فرانسوی ارائه کردند.

ژاپن: بازگشایی پرونده بردگان جنسی ارتش در جنگ جهانی دوم

ایران:

مهرانگیز کار: قصاص به‌ کلی از عدالت دور است
رادیو زمانه ـ در نظام قضایی امروز ایران، انتقام جویی به موجب قانون مجازات اسلامی اصل و اساس مجازات متهمین به ارتکاب قتل عمد یا ضرب و شتم و ایراد نقص عضو است. شاکی باید برود و شکایت کند تا دادگاه وارد رسیدگی بر پایه قانون قصاص بشود. در افکار عمومی این گونه جا انداخته‌اند که قانون قصاص عین عدالت است و برگرفته از قوانین کهن “چشم در برابر چشم” است. حال آن که این قانون که بدوی و قبیله‌ای است نامتناسب با شرایط امروز ایران و جهان و به‌ کلی از عدالت دور است. قانونی است که تبعیض در حق حیات شهروندان را در ایران اجرایی می‌کند. زندگی شهروندان از نگاه این قانون ارزش یکسان و برابر ندارد.

حافظه‌ی تاریخی در جدال با سکوت و دروغ

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: ترامپ و مطبوعات ـ ۱۰ سوال که روزنامه‌نگاران هرگز گمان نمی‌کردند ناگزیر خواهند شد بپرسند
گاردین ـ یکی از پرسش ها این است: آیا گمان نمی کنید که سخن گفتن از میلیونها رای غیرقانونی بدون ارائه شواهد و مدارک برای این کشور خطرناک باشد؟ پس از انتخابات در امریکا، به سرعت روشن شد که ترامپ قادر نیست شکست در دریافت اکثریت رای مردم را تحمل کند. هیلاری کلینتون دو میلیون رای بیش از او دریافت کرده بود. پرسش دیگر این است: چرا این مدت طولانی منتظر شدید تا نئونازیها را محکوم کنید؟ پس از اینکه راهپیمایی برتری طلبان سفید پوست در شارلوتزویل با مرگ فعال حقوق مدنی هدر هِیر خاتمه یافت، واکنش ترامپ این بود که «طرفهای زیادی» را در خشونت مقصر بداند. پرسش بعدی: آیا رئیس‌جمهور پشیمان است از اینکه بازیکنانی را که در زمان پخش سرود ملی زانو می‌زنند، حرامزاده هایی نامید که باید اخراجشان کرد؟ پرسشی دیگر: چرا رئیس‌جمهور پیام های گروه دست راستی افراطی و ضد مسلمان را بازنشر می کند؟

ایران:

آخرین وضعیت آرش صادقی؛ نگرانی از تداوم محرومیت های پزشکی

گزارشی از آخرین وضعیت سعید شیرزاد؛ ۶ سال حبس و دو پرونده مفتوح

رضا شهابی در زندان دو بار سکته کرده است

اعتصاب غذای چهار درویش گنابادی بازداشت شده

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ثروت ۵۰۰ تن ثروتمندترین افراد جهان در ۲۰۱۷ یک تریلیون دلار افزایش یافت
گاردین ـ علاوه بر خبر فوق، گزارش نابرابری نشان می دهد که ثروت ۵۰ هزار نفر که ثروتمندترین افراد بریتانیا محسوب می شوند از سال ۱۹۸۴ تاکنون دو برابر شده است. ثروت ۰.۱ درصد از جمعیت جهان در مجموع به اندازه دارایی ۵۰ درصد فقیرترین مردم جهان ـ یعنی ۳.۸ بیلیون نفر ـ افزایش یافته است. این گزارش که شکاف رو به افزایش بین ثروتمندان و تهیدستان را شرح می‌دهد، بر تحقیقات بیش از ۱۰۰ پژوهشگر در سراسر جهان بنا شده است. بنا بر یافته های آنها، یک درصد ثروتمند ترین مردم جهان، ۲۷ درصد از رشد ثروت جهان را بین ۱۹۸۰ و ۲۰۱۶ در اختیار گرفته‌اند. علاوه بر این، ثروتمندترین افراد در میان قشر ثروتمندان ثروت خود را حتی بیش از اینها افزایش دادند. ۰.۱ درصد از ثروتمندان در بالاترین رده ۱۳ درصد از ثروت جهان را به دست آوردند و ۰.۰۰۱ درصد ـ یعنی ۷۶ هزار تن ـ ۴ درصد از کل ثروت تولید شده از سال ۱۹۸۰ را در دست گرفتند.

ایران:

پنج تشکل کارگری خواستار «پایان فقر» و «برچیده شدن بساط سرکوب» شدند
رادیو فردا ـ‌ پنج تشکل مستقل کارگری ایران در بیانیه مشترکی درباره تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در چند شهر ایران خواستار «پایان دادن به فقر و سیه‌روزی»‌ و «برچیده شدن بساط هر گونه سرکوب و اختناق و زندان»‌ شدند. اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، سندیکای نقاشان استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری در این بیانیه خواسته‌های دیگری نیز مطرح کرده‌اند. از جمله این خواسته‌ها،‌ «آزادی زندانیان سیاسی»، «محاکمه غارتگران ثروت‌های اجتماعی و عاملان و آمرین سرکوب و اختناق در هر مقام و منصب»‌ و ‌«بازگردانده شدن اموال به غارت رفته مردم در موسسه های مالی» هستند. این تشکل‌های مستقل کارگری در عین حال،‌ بر افزایش حداقل دستمزد کارگران و کارکنان دولت و بخش خصوصی و برچیده شدن حقوق‌های نجومی صاحب منصبان حکومتی تاکید کرده و خواستار «تضمین برپایی تشکل‌های مستقل کارگری و مدنی و آزادی بی‌قید و شرط بیان، مطبوعات و آزادی فعالیت احزاب» ‌شدند.

اردوگاه های اجباری کار
اخبار روز ـ کار در مناطق آزاد تجاری ـ‌ صنعتی دارای ویژگی یک اردوگاه کار برده داری است. ساعات کار بدون استثا با ساعات عبور ومرور از خوابگاه ها تا به محل کار، حداقل روزانه ۱۲ است. که با زمان اضافه کاریهای اجباری، ساعت کار روزانه تا ۱۶ ساعت و بیشتر هم ادامه می یابد. کارگران ۲۴ ساعته در اختیار کارگاه و کارفرما هستند…

کارگران زیر هیجده سال و کارهای سخت و زیان‌آور

بودجه ۹۷: هزینه دادگاه هر آخوند ۳ برابر شهروند عادی

وضعیت سواد ایرانیان: کاهش اختلاف جنسیتی، وجود ۱۹۰ هزار کودک و نوجوان بی‌سواد

«مسئول وجود دو میلیون گرسنه در ایران کل حاکمیت است»

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی: کارشناسان سازمان ملل استفاده مداوم از قوانین ضد ترور را برای آزار فعالان صلح جو محکوم کردند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ـ ۵ کارشناس ویژه حقوق بشر سازمان مللاستفاده عربستان سعودی از قوانین ضدتروریسم و امنیتی علیه مدافعان حقوق بشر را محکوم کردند و از این کشور خواستند به سرکوب پایان دهد و کلیه کسانی را که به خاطر استفاده صلح آمیز از حقوق خود بازداشت شده اند، آزاد کند. این کارشناسان گفتند: چهره های دینی، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فعالان مدنی و نیز اعضای جامعه حقوق مدنی و سیاسی سعودی در روند نگران‌کننده و گسترده و نظام مند دستگیری‌های خودسرانه قربانی می شوند.

کلمبیا: آقای وزیر دفاع، حمله به حق دفاع از حقوق بشر «مشاجره بین اشراق» نیست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: اظهارات وزیر دفاع کلمبیا که آمار تاسف بار قتل مدافعان حقوق بشر را مشاجره بین عشاق می نامد، توانایی برای انجام وظایف به عنوان رئیس نیروهای امنیتی را مورد تردید قرار می‌دهد؛ این نیروها باید امکان فعالیت مدافعان حقوق بشر را تضمین کنند. او در روز ۱۶ دسامبر به علاوه بر این اظهارات اعلام کرد که قتل رهبران اجتماعی سازمان یافته نبوده است. برنامه نظارت از این اظهارات وزیر دفاع به شدت متاسف است، چون اظهارات او یکی از مشکلات جدی کلمبیا را که به تعهدات در مورد محافظت از مدافعان حقوق بشر و سازمان های آنها مربوط است، کوچک می شمارد و به آسیب پذیری آنها می‌افزاید. قابل توجه زیاد است که دادستانی کل کشور از دادستانی عمومی خواسته است علیه وزیر دفاع به خاطر این اظهارات دست به تحقیقات بزند.

اتیوپی: بستن «اتاق شکنجه» می‌تواند نشانه فصلی تازه در حقوق بشر باشد
عفو بین الملل ـ پژوهشگر اتیوپی این سازمان در واکنش به اعلامیه نخست وزیر اتیوپی که کلیه زندانیان سیاسی آزاد و یکی از بازداشتگاه‌های بدنام تعطیل خواهد شد، گفت: اعلامیه امروز نخست وزیر می‌تواند نشانه پایان دوران خونین سرکوب در اتیوپی باشد. برای زندانیانی که سالیان طولانی به دلایلی با انگیزه های سیاسی و اتهام های ساختگی در زندان گذرانده اند این رویداد باید بسیار پیش از این رخ می‌داد. اکثر آنها فقط به خاطر استفاده صلح آمیز از حقوق بشر خود بازداشت شده اند و در وهله اول به هیچ وجه نباید به زندان می رفتند. مسئولان باید در عین حال قوانین سرکوبگر را لغو و یا به طور اساسی اصلاح کنند. گزارش خبری: نخست وزیر اتیوپی: تمام زندانیان سیاسی آزاد خواهند شد

اسرائیل. ارتش باید برای پرهیز از خونریزی و قتل به استفاده افراطی از خشونت پایان دهد
عفو بین الملل ـ این سازمان در آستانه اعتراض های اعلام شده در سرزمین های اشغالی فلسطین در روز ۲۲ دسامبر، و در پی مرگ چهار معترض فلسطینی و زخمی شدن صدها فلسطینی دیگر در دو هفته گذشته از دولت‌مردان اسرائیلی خواست به استفاده افراطی از خشونت پایان دهند. این خشونت بخشی از واکنش اسرائیل به تظاهرات و درگیری های ناشی از تصمیم دولت آمریکا برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بوده است.

بریتانیا: ولیعهد عربستان را به لندن دعوت کرده است
ریپریو ـ این سفر درحین سرعت بخشیدن به اعدام ها در عربستان سعودی زیر رهبری ولیعهد انجام خواهد شد. پژوهش‌های این سازمان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷، ۱۴۲ اعدام در عربستان سعودی انجام شده است. در حدود ۷۰ درصد این اعدام ها پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در جون ۲۰۱۷ انجام شده است. این سازمان در مورد ۱۴ زندانی سیاسی که حکم های اعدام آنها در تابستان ۲۰۱۷ تایید شد و هر آن ممکن است اعدام شوند، ابراز نگرانی کرده است. این ۱۴ تن بر اساس «اعترافات» دریافت شده زیر شکنجه محکوم شده اند. مونیر الآدم که مردی معلول است و نوجوانی به نام مجتبی السویکات در میان این ۱۴ تن هستند. مجتبی یکی از شش نوجوانی است که به اتهام های مربوط به اعتراض در این کشور پادشاهی به اعدام محکوم شده اند.

اسرائیل: لغو کنسرت هنرمند خواننده لُرد
واشنگتن پست ـ در اسرائیل، حتی کنسرت ها سیاسی هستند. برای ستارگان بین المللی، تصمیم‌گیری درباره حضور در این کنسرت ها می تواند به معنای طرفداری از یکی از دو طرف باشد: اسرائیل و فلسطین. در هفته آخر سال ۲۰۱۷، لُرد آخرین هنرمندی بود که کنسرت خود را در تل‌آویوزیر فشار هواداران خود لغو کرد. دو تن از هواداران او در نیوزیلند، یکی یهودی و دیگری فلسطینی، در نامه‌ای سرگشاده به این هنرمند از او خواسته بودند کنسرت خود را در تاریخ ۵ جون ۲۰۱۷ لغو کند. این نامه از سیاست سرکوب دولت اسرائیل و آپارتاید نام برده بود و گفته بود که: ما معتقدیم تحریم اقتصادی، روشن فکری و هنری روش موثری برای موضع گیری علیه این جنایت ها است.

ایران:

بیانیه‌ی شماری از وکلا و حقوقدانان در خصوص وقایع اخیر

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ محمد اولیایی‌فرد، محمود رحمانی اصفهانی، نسرین ستوده، سید محمد سیف‌زاده، شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، در ماده ۲۰ خود، بر حق اجتماعات شهروندان تاکید کرده است، همچنین ماده ۲۱ میثاق حقوق مدنی و سیاسی حق شهروندان بر تجمعات مسالمت آمیزرا مطلق دانسته است و ایران به هر دوی آنها پیوسته است که مطابق ماده ۹ قانون مدنی این معاهدات پس از پیوستن کشور به آن‌ها در حکم قوانین داخلی محسوب می‌شوند. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران نیز حق بر اجتماعات مسالمت آمیز بدون حمل سلاح، حقی است که به هیچ مجوزی احتیاج ندارد و تاکنون مطلقا از ملت سلب شده است. اکنون اما چند روزی است که شهروندان با استفاده از این حق قانونی بر خواسته‌های مدنی و قانونی شان تاکید می‌کنند. آنان در شعارهایشان خواستار پایان دادن به فساد مالی، اداری و قضایی هستند که بر نهادهای مختلف چنگ انداخته است. این حق در موارد متعددی با مداخله‌ی نیروهای نظامی و انتظامی به خشونت کشیده شده است و متاسفانه به دلیل چنین مداخلات خشونت باری در شهرهای مختلف توسط نیروی انتظامی، تعداد زیادی از هموطنان مان کشته شده‌اند.

دو کارشناس ویژه حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواستند نوجوان امیر حسین پورجعفر را اعدام نکند
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ـ گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اسما جهانگیر و آنیس کالامار گزارش‌گر ویژه اعدام‌های فراقضایی، شتابزده و خودسرانه از دولت‌مردان ایران خواستار توقف اعدام امیرحسین پورجعفر شدند. او در سن ۱۶ سالگی به اعدام محکوم شد و قرار است روز پنج‌شنبه ۴ ژانویه ۲۰۱۸ اعدام شود، مجازات اعدام در مورد او مغایر با استانداردهای بین‌المللی است. این گزارش‌گران ویژه‌ اعلام کردند: «دولت‌مردان ایران باید بلافاصله اعدام این متهم نوجوان را متوقف کنند و حکم اعدام او را در سازگاری با تعهدات بین‌المللی ایران تغییر دهند. موازین بین‌المللی حقوق بشر به صراحت استفاده از مجازات اعدام را علیه افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده‌اند.» امیرحسین پورجعفر در سپتامبر ۶ ۲۰۱ به خاطر تجاوز به یک دختر هفت ساله و قتل او به اعدام محکوم شد. دادگاه اعلام کرد که او در زمان وقوع جرم از «رشد و کمال عقلی» برخوردار بوده و ماهیت و پیامدهای اعمال خود را درک می‌کرده است. دیوان عالی کشور حکم اعدام او را در ژانویه ۲۰۱۷ تایید کرد. او قرار بود در اکتبر ۲۰۱۷ اعدام شود و در آن زمان هم کارشناسان سازمان ملل خواستار لغو فوری حکم اعدام او شدند.

خون به خون شستن محال آمد، محال
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ‌ گفت‌و‌گو با عبداالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درباره لغو مجازات اعدام: آیا علت رویگردانی تدریجی کشورهای مختلف از مجازات اعدام به جایگزینی نگرش کیفری پیشگیری و بازدارندگی به جای تلافی‌جویی و انتقام‌گیری برمی‌گردد؟ ارج یافتن زندگی و حق زندگی در دنیای مدرن در این تغییر چه نقشی دارد؟ سیستم حقوقی ایران در پیش و پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ انتقام‌جویانه یا بازدارنده یا التقاطی؟ آیا این ادعا که در فرهنگ ایرانی حس انتقام و تلافی‌جویی قوی است، نظام حقوقی قصاص‌طلب را نمی‌توان تغییر داد و به این اعتبار باید کیفر اعدام را خواست مردم تلقی کرد، صحیح است؟

پیام علی‌اصغر حاج سیدجوادی به جوانان ایران: سرنوشت کشور در دست شماست!

بیانیه ۱۱ سندیکای کشورهای اروپایی در رابطه با رضا شهابی

جعفر پناهی خواهان برگزاری رفراندوم یا تظاهرات آزاد شد

زنان

پاکستان: زنان از مشاجره درباره فیلم به عنوان امکانی برای بحث درباره تجاوز و بی‌عدالتی استفاده کردند
نیویورک تایمزـ فیلم پاکستانی درباره ی قربانی تجاوز که برای رسیدن به عدالت در مورد مهاجم سیاسی قدرتمند مبارزه می‌کنند دستگاه سانسور در این کشور را آزار داده است، اما باعث شده زنان جسارت پیدا کنند تا درباره  حمله های جنسی در این کشور سخن بگویند. این فیلم در ابتدا به خاطر موضوع آن ممنوع شده بود، ولی پس از غلبه بر این مانع به زنان پاکستانی الهام بخشیده تا به افشار کردن آزار جنسی دست بزنند و جایگاهی عمومی برای قربانیان و حامیان آنها ایجاد کنند. در این فیلم که «ورنا»نام دارد، محبوبترین بازیگر زن در پاکستان ماهیرا خان، نقش آموزگاری را بازی می کند که پسر فرماندار منطقه او را می رباید و بارها مورد تجاوز قرار می‌دهد. این آموزگار پس از اینکه موفق نمی‌شود از طریق پلیس یا دادگاه به عدالت دست پیدا کند، خود دست به اقدام می‌زند.

چرا قربانیان خشونت خانگی، آزارگر خود را ترک نمی کنند
اخبار روز ـ از هر چهار زن، سه نفر در دوران زندگی، خشونت خانگی را تجربه می کنند و این بیش از مجموعه مبتلا شدن به سرطان پستان، سرطان رحم و سرطان ریه است. خشونت و آزار زنان در محیط خانه، پدیده ای است که بصورت اقتصادی و مالی، خشونت فیزیکی، جنسی و ناموسی،روانی و کلامی، ممانعت از رشد اجتماعی و خشونت حقوقی بر زنان اعمال می شود. خشونت اقتصادی و مالی: خیلی ها فکر میکنند که خشونت خانگی فقط مربوط به ضرب و شتم فیزیکی است، در صورتی که ۹۹ در صد خشونت خانگی خشونت مالی و اقتصادی است. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود قربانی، آزارگر را ترک نکند، وابستگی اقتصادی است.

نیویورک تایمز: زنان برنده اصلی رقابت سعودی-ایرانی
ایران امروز ـ وضعیت زنان در پادشاهی عربی سعودی و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه حقوق آنها نگاه تحسین‌آمیز جهان را متوجه ریاض کرده است. نیویورک تایمز در مقاله‌ای تحت عنوان «The Iran-Saudi Arabia Rivalry Has a Silver Lining» به قلم رویا حکاکیان، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی ایرانی تبار به این موضوع پرداخته است. او با بررسی تحولات اخیر در زمینه حقوق زنان در پادشاهی عربی سعودی و مقایسه آن با وضعیت زنان در ایران، در مقاله‌ خود می‌گوید که زنان برنده اصلی «رقابت سعودی-ایرانی» هستند. نویسنده مقاله با استناد به نظرات کارشناسان سیاست خارجی نتیجه‌گیری کرده که رقابت میان پادشاهی سعودی و ایران شدت یافته، اما این امر فرصتی برای فعالان حقوق زنان است.

آمریکا: کارزار زنان هالیوود علیه آزار جنسی برای همه زنان

جشنواره زنان مشرق‌زمین در سه شهر سوئد

کیت میلت که بود و چرا در سکوت مرد؟

سیاست جنسی ـ کیت میلت

ایران:

اولویتشان سیاست است نه زنان

شرق ـ‌ آمده‌اند درباره حقوق زنان و لایحه منع خشونت علیه زنان حرف بزنند؛ شهلا اعزازی، از جامعه‌شناسان برجسته‌ای که در دانشگاه مطالعات زنان درس می‌دهد، طیبه سیاوشی که به قول خودش با کفش‌های آهنی آمده تا این راه دشوار را هموار کند و شهناز سجادی که از زمان معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم روی لایحه منع خشونت کار کرده و حالا در قامت یک حقوق‌دان صحبت می‌کند. ترجیع‌بند حرف‌هایشان این است: اگر خواستگاری که نمی‌پذیرد در شرایط برابر و با حقوق برابر با یک زن ازدواج کند، خب برود! اصلا همان بهتر که برود.

چرا مردان، زنان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند؟
پله‌هایی برای زنان ـ بیشترین و کلیشه‌ای ترین پاسخ‌هایی که دراین زمینه شنیده‌ام، اینها است:«این مردها مریض‌اند و یا به قولی کلاً مرض دارند، چون توانایی کنترل میل جنسی‌شان را ندارند، چون زود تحریک می‌شوند و همیشه زنانی هستند که مردان را تحریک کنند، چون اکثریت مردان حداقل یک بار در روز فانتری و تخیل جنسی دارند چیزی که زنان ندارند یا درصد کمتری از آنها دارند، پس طبیعی است که خود را با در دسترس‌ترین زنی که می‌بینند تخلیه کنند». اخیرا ویدئویی طنزگونه مربوط به همین موضوع از مسیح علی‌نژاد دیدم که در برنامه «تبلت» مردان را از پنج کار آزارگرایانه برحذر می‌دارد. موضوعی که در این ویدئو‌ها توجه من و شاید بسیاری دیگر را جلب کرد خطاب کردن مردان به عنوان آلت جنسی است.... واقعیت این است که مردان بیشتر از آنکه به دلیل تمایلات جنسی، تحریک‌پذیری و ….. زنان را مورد آزار قرار دهند به دلیل حس برتری جنسیتی، تحقیر و یا خرد کردن زنان مرتکب رفتارهای آزارگرایانه می‌شوند. انبوهی از نوشته‌ها و تحقیقات فمینیست‌ها نشان می‌دهد که دلیل اصلی این رفتارها اعمال سلطه و کنترل بر زنان است. نقد دیگری که به این ویدئو وارد است دیدگاه ضد انسانی نسبت به مرد و تقلیل مردان به آلت جنسی (حتی اگر همه نباشند و گروهی از آنها باشند) است. اصولا شیء جنسی خطاب کردن انسان‌ها فارغ از زن بودن یا مرد بودن ناخوشایند است… این ویدئو هر چند می‌تواند دست‌کم برای گروه‌هایی بسیار جذاب باشد اما گفتار عوام‌پسند و حتی مخرب را بازتولید می‌کند و به جای دفاع از حقوق زنان مروج ادبیاتی است که هم باعث رویارویی دو جنس می‌شود و هم نمی‌تواند به عنوان فعالیت قابل قبول در کارنامه یک مدعی مدافع حقوق زنان مورد توجه باشد.

چرا قربانیان خشونت جنسی‌ سکوتشان را نمی‌شکنند؟

یک زن، یک جنبش: اعتراض انفرادی به حجاب اجباری

زنانگی در شعر زنان مهاجر تبلور بیشتری دارد

حمایت از خشونت خانگی به بهانه مخالفت با سند ۲۰۳۰

فرهنگ

تاجیکستان: درگذشت خال‌مراد شریف، نویسنده

ده کتاب داستانی برتر سال ۲۰۱۷

تاجیکستان: افتتاح کتابخانه هما ناطق، تاریخ پژوه ایرانی

آلمان: زیر تل ویرانه‌های جنگ از نگاه هاینریش بُل

ایران: عصبانی نیستم’؛ فیلمی درباره دانشجویان ‘ستاره‌دار’ که خود ستاره‌دار شد

اندیشه

فاشیزم و راه مقابله با آن

ترجمه نزد والتر بنیامین

چه چیزی “آشویتس” را از دیگر فجایع قرن بیستم متمایز می‌کند؟

ایران:

نمودهای کُنشی یک انقلاب بی‌کُنش

آزادی دینی در پرتو آمار

پوزشخواهی از دیکتاتورهای پهلوی بی معناست

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران امروز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، پله‌هایی برای زنان، پن اینترنشنال (انجمن بین‌المللی قلم)، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شرق، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانترپانچ، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گاردین، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته